۱۳۹۱ اردیبهشت ۱۷, یکشنبه

اولاند خط سرکوزی را در مورد سوريه و ايران دنبال می کند

خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارشی از پاریس با اشاره به شکست نیکلا سرکوزی در انتخابات ریاست جمهوری فرانسه نوشت، سرکوزی دوستانه ترين روابط يک رهبر فرانسه را طی نيم قرن گذشته با آمريکا داشته است. او در مورد ايران و سوريه با واشنگتن همسو بود و نقش عمده ای در کارزار هوايی ناتو در ليبی داشت و به سقوط رژیم قذافی کمک کرد. 

این منبع نوشت، فرانسوا اولاند، رئیس جمهور آینده فرانسه با تجربه صفر در سياست خارجی ممکن است کمتر از سرکوزی به زور بازو متوسل شود. لوران فابيوس، نخست وزير سابق فرانسه که ممکن است بعنوان وزير امور خارجه اولاند در نظر گرفته شود به آسوشيتدپرس گفت اوباما هم وقتی روی کار آمد، چندان تجربه سياست خارجی نداشت. 

ناطران می گویند اولاند بزودی در مورد خروج زودهنگام نیروهای فرانسوی از افغانستان تصمیم خود را به اوباما اعلام می کند، ولی به احتمال قوی خط سرکوزی را در مورد سوريه و ايران دنبال خواهد کرد.

درگیری پليس روسيه با مخالفان پوتين در مسکو

به گزارش خبرگزاری فرانسه از مسکو، پلیس روسیه امروز با مخالفان ولادیمیر پوتین رئیس جمهور منتخب روسیه در تظاهراتی که در آستانه بازگشت وی به کاخ کرملین برگزار شد، درگیر شدند. 

به گفته تلویزیون دولتی روسیه، در جریان این تظاهرات شماری از مخالفان حکومت پوتین از جمله سرگئی اودالتسف از رهبران اپوزیسیون بازداشت شدند.

نگرانی رژیم پیش از مذاکرات هسته ای در بغداد

رادیو فرانسه: رامین مهمان پرست- سخنگوی وزارت امورخارجۀ جمهوری اسلامی ایران، در واکنش به سفرهای مسئول سیاست خارجی اتحادیۀ اروپا به اسرائیل، اراضی فلسطینی و دیدار تنی چند از مقامات واشنگتن از جمله خانم کلینتون به لبنان و هند، غرب را به سازماندهی اعمال فشار بر ایران پیش از مذاکرات هسته ای در بغداد متهم کرد و به این کشورها هشدار داد که تهران اجازه نمی دهد به حقوق ایران کوچک ترین خدشه ای وارد شود.

رامین مهمان پرست- سخنگوی وزارت امورخارجۀ ایران، در گفتگوئی با خبرگزاری دولتی جمهوری اسلامی (ایرنا) در پاسخ به پرسشی در مورد سفر خانم کاترین اشتون- مسئول سیاست خارجی اتحادیۀ اروپا، به اسرائیل و اراضی فلسطینی و نیز سفر مسئولان آمریکا به لبنان و هند گفت: رفت و آمدها و رایزنی های غرب با هم پیمانانش پیش از مذاکرات هسته ای پیش بینی شده در بغداد، برای تغییر فضای مذاکرات و به دست آوردن یک سری امتیاز است، اما غربی ها باید بدانند جمهوری اسلامی ایران اجازه نخواهد داد به حقوق ملت بزرگ ایران خدشه ای وارد شود.

سخنگوی وزارت امورخاجۀ ایران ادعا کرد که این رایزنی ها در عین حال جنگ روانی و تبلیغاتی برای ایجاد یک فشار سازمان داده شده قبل از مذاکرات بغداد است.

مذاکرات هسته ای میان جمهوری اسلامی ایران و گروه کشورهای موسوم به گروه (١+٥) مرکب از ٥ عضو دائمی شورای امنیت سازمان ملل متحد (آمریکا، روسیه، چین، انگلیس و فرانسه) و کشور آلمان که از ژانویۀ سال پیش متوقف شده بود پس از یک وقفۀ ١٥ ماهه امسال در استانبول از سر گرفته شد.

در پایان مذاکرات استانبول، طرفین تصمیم گرفتند این گفتگوها را در ٢٣ ماه مه (١٧ روز دیگر) در بغداد، پایتخت عراق، دنبال کنند.

تعويق 7 ماه حقوق كارگران مجتمع دامداری مهاباد

آژانس خبری موکریان 
  سرویس اجتماعی 

کارگران مجتمع دامداری مهاباد ۷ ماه حقوق معوقه طلب دارند. به گزارش آژانس خبری موکریان و به نقل از منابع محلی، يك فعال كارگري در مهاباد با اعلام این خبر گفت: بهانه عدم پرداخت معوقات حقوقی کارگران توسط کارفرمای این واحد تولیدی واردات بی‌رویه گوشت بوده است. اين فعال كارگري با اشاره به توقف توليد اين كارگاه، افزود: کارگران مجتمع دامداری مهاباد در حال حاضر بلاتکلیف هستند و بي‌هدف در محل کار خود حضور می‌یابند. وی ادامه داد: مدیر عامل این واحد صنعتی تولید گوشت به کارگران و مسئولان استانی قول داده بود که در موقع پرداخت حقوق کارگران ۲ ماه از حقوق معوقه آنان را نیز پرداخت کند که تا كنون اين وعده محقق نشده است. گفتني است مجتمع دامداری مهاباد وابسته به شرکت غدیر سبز بوده و داری زیر مجموعه‌های صنعتی همانند هما مرغ، سردخانه زمزم، و کشت صنعت مهاباد است.


جان باختن چهار شهروند مهابادی در اثر گاز گرفتگی

آژانس خبری موکریان 
سرویس اجتماعی 

چهار شهروند مهابادی بر اثر گازگرفتگی در داخل یک چادر مسافرتی جان خود را از دست دادند. به گزارش خبرنگار آژانس خبری موکریان، روز جمعه 15 اردیبهشت ماه چهار شهروند به نام های وفا مباشری، فواد مباشری، شریف بهرامی و یوسف بهرامی که جهت جمع آوری گیاهان خوراكی به ارتفاعات منطقه قزلقیه از کوهستانهای اطراف شاهیندژ تکاب رفته بودند، شب هنگام برای گرم کردن داخل چادر از ذغال استفاده کرده اند که بر اثر استنشاق گاز سمی ناشی از احتراق زغال ها جان خود را از دست دادند. این گزارش میافزاید هر چهار شهروند اهل شهرستان مهاباد و از اعضای یک خانواده بوده اند.

دانشجویان زندانی را آزاد کنید




دانشجویانی را که به دلیل ابراز عقیده زندانی شده اند آزاد کنید
 کمپین مشترک سرکوب محیط‌های دانشگاهی را برجسته می‌کند

(نیویورک، 5 می 2012) - دیده بان حقوق بشر امروز گفت که مقامات ایرانی باید فوراً ده ها دانشجوی دانشگاه را که به دلیل ابراز عقاید سیاسی مسالمت آمیز خود در پشت میله های زندان هستند آزاد کرده و به آزار و اذیت فعالان دانشجویی در محیط دانشگاه ها در سراسر کشور پایان دهند. دیده بان حقوق بشر این درخواست را به عنوان بخشی از یک کمپین مشترک مطرح کرد که توسط دانشجویان ایرانی و بین المللی و گروهای حقوق بشری برای افشای سیاست های سرکوب سیستماتیک دولت علیه دانشجویان به دلیل فعالیت های سیاسی آنان راه اندازی شده است.

این کمپین خواستار آزادی فوری و بدون قید و شرط 32 دانشجویی شده است که به اتهام جرائم مختلف امنیتی زندانی هستند. مقامات بسیاری از این دانشجویان را پس از برگزاری انتخابات بحث برانگیز ریاست جمهوری جون 2009 دستگیر کردند و دادگاه انقلاب آنان را به اتهاماتی چون «تبلیغ علیه نظام»، «شرکت در تجمعات غیر قانونی»، و «توهین به مقام ریاست جمهوری» محکوم کرد. در نتیجه تمامی آنان مشخصا به دلیل به کار بستن حقوق شان تحت قوانین بین المللی برای آزادی بیان، آزادی انجمن‏ها و تجمع صلح آمیز محکوم شدند. مسئولین امنیتی، اطلاعاتی و دانشگاهی در طی چند سال گذشته صدها دانشجوی دیگری را که از دولت انتقاد کرده بودند، تنبیه، تعلیق، و یا از دانشگاه اخراج کرده اند.
سارا لی ویتسون، دبیر بخش خاورمیانه دیده بان حقوق بشر، گفت: «دانشگاه های ایران به جای ارائه خدمات به عنوان مراکز آموزش عالی و مباحثه آزاد، به مراکزی برای مسکوت سازی مخالفان، خفه کردن حقوق اکادمیک، و تحمیل یک دست تفکر تبدیل شده اند.»
در تاریخ 21 آوریل 2012 دو تا از بزرگترین گروه های دانشجویی ایران، دفتر تحکیم وحدت و دانش آموختگان ادوار دفتر تحکیم وحدت پیشگام راه اندازی کمپینی اعتراضی به نام «صدای دانشجویان دربند باشیم» شدند.

فعالان این کمپین را به مجرد انتشار گزارشی راه اندازی کردند که توسط دفتر تحکیم برای مستند سازی دستگیری های دانشجویان تهیه شده بود. براساس این گزارش، از مارس 2009 تاکنون، 436 دانشجو دستگیر، 254 تن محکوم، و 364 تن تعلیق و یا از دانشگاه اخراج شده اند. دفتر تحکیم همچنین ادعا می کند که مسئولین قضایی دست کم 144 دانشجو را مورد بازجویی قرار داده اند و 13 نشریه دانشجویی توسط مسئولین تعطیل شده است.

احمد شهید، گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل در امور ایران، وضعیت اسفناک دانشجویان ایرانی را در آخرین گزارش خود در مارس 2012 برجسته ساخته است. این گزارش، که به دنبال گزارش مقدماتی که در 23 سپتامبر 2011 منتشر شده بود بیرون آمد، «موارد تکان دهنده نقض حقوق بشر» را توسط مقامات ایرانی مستند ساخت و از تداوم عدم همکاری ایران با نهادهای سازمان ملل انتقاد کرد.

در اواخر ماه آوریل، کامران دانشجو، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری اعلام کرد که «کسانی که در فتنه سال 88 فعال بودند...حق ورود به دانشگاه ها را ندارند». وزارت علوم، نهاد اصلی تنظیم کننده دانشگاه ها در ایران، اقدام به تحرکات بحث برانگیزی در طول دوران ریاست جمهوری احمدی نژاد برای «اسلامی سازی» دانشگاه های ایران کرده است.
ویتسون در این زمینه گفت: «مطلقاً هیچ دلیلی وجود ندارد که این دانشجویان یک روز دیگر را در پشت میله های زندان سپری کنند، چه رسد به آن که آنان از حق مسلم خود برای ادامه تحصیل در دانشگاه ها محروم شوند. مقامات باید همه اتهامات وارده علیه این دانشجویان را باطل اعلام کرده و همه آنان را که به دلیل انتقاد از دولت زندانی شده اند آزاد کنند، و به سیاست های بیهوده خود مبنی بر منع دانشجویان از ادامه آموزش عالی به دلیل فعالیت های مسالمت آمیز سیاسی پایان دهند.»

برای اطلاعات بیشتر درباره پیش‏ زمینه و لیست کامل مشارکت ‏کنندگان این کمپین و اسامی دانشجویان دربند لطفا به بخش‏های ذیل مراجعه فرمایید.

برای دسترسی بیشتر به گزارش های دیده بان حقوق بشر در مورد ایران، لطفا نگاه کنید به:
http://www.hrw.org/en/middle-eastn-africa/iran

برای اطلاعات بیشتر، لطفاً با افراد ذیل تماس بگیرید:
در نیویورک، سارا لی ویتسون (انگلیسی):
1230-216-212-1+، و یا 0172-362-718-1+ (همراه)،
و یا whitsos@hrw.org
در نیویورک، فراز صانعی (انگلیسی، فارسی):
1290-216-212-1+، و یا 0153-428-310-1+ (همراه)،
و یا saneif@hrw.org


پیش زمینه
دولت به طور روزافزون دانشگاه های ایران را هدف گرفته است تا مخالفان را خفه کرده و پایه های قدرت خود را مستحکم سازد. از سال 2005 تاکنون، دولت احمدی نژاد یک کمپین چند مرحله ای را برای خنثی کردن مخالفان در دانشگاه ها و «اسلامی سازی» سیستم آموزش عالی در ایران به راه انداخته است. فعالیت های این کمپین که توسط وزارت خانه های علوم و اطلاعات رهبری می شود، شامل حبس فعالان دانشجویی؛ محرومیت دانشجویان فعال از آموزش عالی؛ استفاده از کمیته های انظباطی برای نظارت، تعلیق و یا اخراج دانش آموزان؛ افزایش حضور گروه های دانشجویی طرفدار دولت وابسته به بسیج؛ حذف و یا محدودیت برنامه های درسی علوم اجتماعی؛ و محدودیت فعالیت گروه های دانشجویی می شود.

در جریان سرکوب گسترده ای که به دنبال انتخابات بحث برانگیز ریاست جمهوری جون 2009 صورت گرفت، نیروهای دولتی بیشتر از 200 دانشجو، از جمله چندین عضو عالی رتبه دفتر تحکیم وحدت، را بازداشت کردند. بسیاری از این دستگیری ها در ماه نوامبر و اوایل دسامبر 2009، یعنی ماه ها بعد از یورش نیروهای امنیتی به دانشگاه تهران که در نتیجه آن چندین دانشجو کشته شدند، و هفته ها قبل از تجلیل از روز ملی دانشجو صورت گرفت. در روز دانشجو در سال 2009، تظاهرات هایی در دانشگاه های سراسر ایران برگزار شد و بسیاری از دانشجویان نارضایتی خود را نسبت به نتایج انتخابات ابراز داشتند. مقامات در پاسخ ده ها تن را بازداشت کردند.

توکلی، یکی از دانشجویان دانشگاه امیر کبیر و عضو انجمن اسلامی دانشجویان آن دانشگاه که در سخنرانی خود از دولت انتقاد کرد، در میان دستگیر شدگان قرار دارد. یکی از شعب دادگاه انقلاب او را به اتهام جرایم امنیت ملی، مانند «اقدام علیه امنیت ملی»، «تبلیغ علیه نظام»، و «توهین به مقام رهبری» و رئیس جمهور به هشت سال و نیم زندان محکوم کرد. او در زندان اوین تهران به سر می برد.

مسئولین اغلب دانشجویان را هفته ها قبل از آن که دادستان اتهامی به آنان وارد کند در زندان های انفرادی و به دور از دسترسی به وکلای خود نگه داشتند. بسیاری از دانشجویان ادعا کردند که ماموران امنیتی و اطلاعاتی آنان را شکنجه کرده و مجبور کردند تا به جرائمی که مرتکب نشده اند اعتراف کنند. قوه قضائیه دانشجویان را در پشت درهای بسته و به شکل غیر علنی محاکمه کرد.

مقامات همچنین رهبران دانشجویان، از جمله چهار عضو دفتر تحکیم وحدت، را در جریان سرکوب پس از انتخابات هدف قرار دادند. در بیانیه ای که در 8 نوامبر 2010 منتشر شد، دفتر تحکیم وحدت مقامات را متهم کرد که چهار عضو آنان را صرفا به دلیل آن که به عضویت شورای مرکزی این نهاد انتخاب شدند، هدف قرار داده اند.

در 31 اکتبر 2010، رجا نیوز، وبسایت خبری فارسی زبان که گفته می شود نزدیک به وزارت اطلاعات است، مدعی غیرقانونی بودن وضعیت حقوقی دفتر تحکیم وحدت شد و با انتشار مقاله ای چندین عضو آن را متهم کرد که با حزب حیات آزاد کردستان (پژاک) و سازمان مجاهدین خلق، که هر دو توسط دولت ایران از جمله سازمان های تروریستی به شمار می روند، ارتباط دارند. دفتر تحکیم وحدت و چندین وبسایت فارسی زبان وابسته به گروه های دانشجویی دیگر این اتهامات را رد کرده و گفتند که این دستگیری ها بخشی از آخرین تلاش های دولت برای بی اعتبارساختن جنبش دانشجویی و سرکوب مخالفان می باشد.

وزارت علوم، تحقیقات، و فناوری در سال 2009 دفتر تحکیم وحدت را غیر قانونی اعلام کرد.

بهاره هدایت و میلاد اسدی دو تن از اعضای کمیته مرکزی دفتر تحکیم وحدت اند که در سال 2009 دستگیر شدند. آنان نیز در زندان اوین به سر می برند. هدایت اولین دبیر کمیسیون زنان دفتر تحکیم وحدت و اولین و تاکنون تنها زنی است که به عضویت شورای مرکزی این سازمان دانشجویی ملی انتخاب شده است. مقامات او را در 30 دسامبر 2009 دستگیر و متهم به جرایم مختلف امنیت ملی، از جمله «تبلیغ علیه نظام»، «شرکت در تجمعات غیرقانونی»، و «توهین به رئیس جمهور» کردند. در می 2010، یکی از شعب دادگاه انقلاب او را به 9 سال و نیم زندان محکوم کرد. در اوت همان سال، یک دادگاه دیگر او را به شش ماه دیگر زندان به اتهام «تبلیغ علیه نظام» محکوم کرد. نیروهای دولتی اسدی را در 30 نوامبر 2009 دستگیر کردند و شعبه 28 دادگاه انقلاب او را به هفت سال زندان به اتهامات مشابه محکوم کرد، اما او اکنون آزاد شده است.
دولت همچنین چندین سازمان دانشجویی دیگر و اعضای آنان، از جمله ادوار تحکیم وحدت و کمیته دفاع از حق تحصیل را هدف قرار داده است. نیروهای امنیتی چندین عضو شورای مرکزی ادوار تحکیم را دستگیر و به زندان اوین منتقل کرده اند، از جمله علی ملیحی، علی جمالی، و حسن اسدی زید آبادی. زیدآبادی و ملیحی به اتهام «شرکت در تجمعات غیرقانونی»، «تبلیغ علیه نظام» و «توهین به رئیس جمهور» به ترتیب به پنج و چهار سال زندان محکوم شده اند.

ضیا نبوی، یکی از بنیان گذاران شورای دفاع از حق تحصیل، در حال سپری کردن حکم 10 سال حبس خود در زندان استان جنوب غربی خوزستان است. ماموران وزارت اطلاعات نبوی را در 15 ژوئن 2009 دستگیر کردند و دادستان او را به جرائم مختلف امنیت ملی از جمله «ارتباط و همکاری با سازمان مجاهدین خلق» متهم کرد. مهدیه گلرو، فعال دانشجویی و یکی دیگر از اعضای شورای دفاع از حق تحصیل، از 3 نوامبر 2009 تاکنون در زندان به سر می برد. در آوریل، یکی از شعب دادگاه انقلاب او را به اتهام جرایم امنیت ملی مجرم شناخت و به 28 ماه حبس محکوم کرد. مجید دری، یکی دیگر از بنیانگذاران شورای دفاع از حق تحصیل به خاطر فعالیت های دانشجویی حکم شش سال حبس خود را در زندان سپری می کند.

نبوی، گلرو، و دری در سال 2008 شورای دفاع از حق تحصیل را بعد از آن که مقامات آنان را از ادامه آموزش عالی منع کردند، تاسیس کردند. این نهاد یکی از چندین گروه دانشجویی است که در مقابل سیاست های دولت برای ممانعت از ادامه تحصیل دانشجویان براساس باورهای سیاسی و مذهبی شان مقاومت کرده و علیه آن روشنگری می کنند. جمیعت مبارزه با تبعیض تحصیلی گروه دیگری است که تا حد زیادی در مقابل سیاست های رسمی دولت مبنی بر ممنوعیت پذیرش بهائیان در دانشگاه ها و اخراج آنان از مراکز آموزش عالی «درصورتی که مشخص شود آنان بهایی اند» مبارزه می کند.

مشارکت کنندگان در کمپین:
شیرین عبادی (رئیس کانون مدافعان حقوق بشر)؛ عفو بین الملل؛ بنیاد عبدالرحمن برومند؛ فعالین سبز لندن؛ انجمن دانشجویان سبز دموکراسی خواه – جنوب کالیفرنیا؛ مجموعه فعالان حقوق بشر؛ کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران؛ انجمن دانشجویان دموکراسی خواه دانشگاه جورج واشنگتن؛ پویش راه سبز دانش آموختگان و دانشجویان ایرانی (پرسا)؛ دیده بان حقوق بشر؛ راه سبز امید گوتنبرگ (رساگ)؛ راه سبز ایرانیان مالزی (رسام)؛ گروه همبستگی با جنبش دموکراتیک ایران (کانادا)؛ جنبش سبز دانشجویی ونکوور؛ گروه دانشجویی سیگما، دانشگاه ویکتوریا (کانادا)؛ فدراسیون بین المللی جوامع حقوق بشر؛ و اتحاد برای ایران.

اسامی دانشجویان زندانی
حسن اسدی زید آبادی؛ جواد علیخانی؛ محمد احدی؛ بابک داشاب؛ مجید دری؛ معیین غمین؛ مهدیه گلرو؛ بهاره هدایت؛ سعید جلالی فر؛ علی جمالی؛ میلاد کریمی؛ مهرداد کرمی؛ مهدی خدایی؛ امید کوکبی؛ حبیب الله لطیفی (محکوم به مرگ به جرم محاربه یا «دشمنی با خدا» به اتهام ارتباط با گروه های ضد انقلاب؛ شبنم مددزاده؛ علی ملیحی؛ علی اکبر محمد زاده؛ عاطفه نبوی؛ ضیا نبوی؛ حامد امیدی؛ حسین رونقی ملکی؛ کاوه رضایی شیراز؛ حمید روحی نژاد؛ روزبه سعادتی؛ آرش صادقی؛ افشین شهبازی؛ فرشته شیرازی؛ ایقان شهیدی؛ ابوالفضل طبرزدی؛ مجید توکلی؛ شاهین زینعلی.

خبرنگار فارس در افغانستان بازداشت شد


به گزارش فارس، "عبدالواحد حکیمی" خبرنگار و سرپرست دفتر خبرگزاری فارس (نزدیک به سپاه) در کابل صبح روز گذشته به قصد تهیه گزارشی از موزه این شهر محل کار خود را ترک و دیگر به منزل بازنگشت.
بنا به اعلام همسر وی، تلفن همراه وی بر خلاف همیشه، پیغام می‌دهد که خاموش است.
همسر آقای حکیمی افزود: وی غروب روز شنبه در تماس محدود و کنترل شده‌ای به خانواده خود اطلاع داده است که توسط اداره امنیت ملی افغانستان دستگیر شده است.
امنیت ملی افغانستان تاکنون در این مورد اظهار نظری نکرده است.
خبرگزاری فارس یکی از خبرگزاری‌های فعال در افغانستان بوده و در شهر کابل دارای دفتر و سرپرست می‌باشد.

ادعای وزیر اطلاعات: بازداشت‌ تعدادی ‌دانه درشت

به گزارش فارس، وزیر اطلاعات از دستگیر شدن افرادی در ارتباط با پرونده شهدای هسته‌ای خبر داد.

مصلحی در حاشیه نشست 127 ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به مصوبات این نشست با حضور وزیر کشور و دبیر کل این ستد اظهار داشت: در حال حاضر در زمینه دستگیری دانه درشت‌های قاچاق مواد مخدر که از وظایف اصلی وزارت اطلاعات است موفقیت‌های خوبی داشته‌ایم.

وی افزود: انتظار ما از مردم اطلاع‌رسانی به دستگاه‌ها و ارائه سرنخ‌ها برای همکاری بیشتر است.

مصلحی در پاسخ به پرسش خبرنگاران مبنی بر دستگیری دانه درشت‌ها گفت: در این زمینه تعدادی را دستگیر کرده‌ایم.

وی در پاسخ به این پرسش که پرونده شهدای هسته‌ای در چه وضعیتی است، تصریح کرد: تعدادی از این افراد دستگیر شده نیز در موضوع شهدای هسته‌ای هستند که در دستگیری‌های اخیر توانسته‌ایم آنها را دستگیر کنیم. 

دولت نرخ دلار در بازار سیاه را مبنا قرار داد

سایت فرارو- مجلس شورای اسلامی در گزارشی از زوایایی  تخلف دولت در برداشت شبانه از حساب بانک ها پرده برداشته است، براساس گزارش مجلس دولت و بانک مرکزی نرخ دلار در بازار سیاه و قاچاق را ملاک عمل قرار دادند.  به این ترتیب رقم  که از حساب بانک ها به عنوان "مابه تفاوت ارز خرید و فروش شده از سوی بانک ها" برداشت شده بود، براساس نرخ ارز در بازار سیاه محاسبه گشته است.

در جلسه امروز یکشنبه مجلس  قرائت گزارش کمیسیون اقتصادی مجلس ازبرداشت بانک مرکزی ازحساب بانک ها در دستور کار صحن علنی مجلس شورای اسلامی قرار گرفت.

این گزارش طبق ماده 233 آیین نامه داخلی مجلس قرائت شد و پس از آن نمایندگان رای به ارجاع آن به قوه قضاییه دادند و گزارش در صحن علنی قرائت شد. 

در اواخر سال گذشته مجلس شورای اسلامی در اقدامی ناگهانی و عجیب اقدام به برداشت شبانه پول از حساب بانک های مختلف کرد. این اقدام دولت با اعتراض بانک ها و نمایندگان مجلس همراه بود.

تا این که روابط عمومی بانک مرکزی در روز 18 اسفند در واکنش به انتقادات، اعلام کرد که برداشت از حساب بانک ها بابت بخشی از مابه التفاوت قیمت ارز خریداری شده از بانک مرکزی و قیمت فروش ارز از سوی بانک ها و در راستای اجرای مصوبه کمیته ساماندهی بازار ارز (کمیته 5 نفره ) بوده که اواسط بهمن ماه سال جاری طی نامه ای  به بانک ها ابلاغ شده است.

بانک مرکزی در ادامه تاکید کرد که این امر با توجه به شرایط بازار ارز و صرفا  به منظور نظارت  بانک مرکزی بر اقدامات بانک ها صورت گرفته است. بدیهی است چنانچه بانک ها آمار و ارقام عملکرد خود را اعلام نمایند، بانک مرکزی نسبت به اصلاح ارقام مورد اشاره اقدام خواهد کرد.

با وجود توضیح بانک مرکزی اما اعتراضات به این وضعیت همچنان ادامه داشت. با آغاز سال جدید، بانک مرکزی یک بار دیگر از حساب بانک ها پول برداشت کرد و همین موضوع باعث شد که مجلس شورای اسلامی  بررسی این موضوع در دستور کار قرار دهد. محمود بهمنی برای ادای توضیح به مجلس احضار شد، اما نمایندگان قانع نشدند. 

به هر ترتیب با دستور رییس مجلس کمیسیون اقتصادی موظف شد موضوع را بررسی و گزارش آن را به مجلس ارائه کند. گزارش کمیسیون اقتصادی امروز در مجلس قرائت شد و با تصویب نمایندگان به قوه قضائیه ارجاع گردید. 

در گزارش کمیسیون اقتصادی با استناد به دستور محرمانه دولت برای برداشت از حساب بانک ها و مقایسه ان با قوانین ارزی کشور آمده است: «بانک مرکزی مکلف شده است که 53 میلیارد دلار ارز حاصل از صادرات نفت خام و میعانات گازی و 2 درصد موضوع ماده 132 قانون برنامه پنجم در مورد استانهای نفت خیز و مناطق کمتر توسعه یافته را قطع نظر از نرخ پروژه است به هر نرخ از جمله نرخ مرجع یا بازار فرعی مانند آنچه در مناطق آزاد در برخی مقاطع عمل شد به نرخ معاملاتی روز ارز در بازار به ریال تبدیل و به خزانه واریز نماید.»

این گزارش می افزاید: «بر اساس قوانین و مقررات جاری ارز حاصل از صادرات نفت خام و میعانات گازی با نرخ خرید ارز مرجع توسط بانک مرکزی به ریال تبدیل و به خزانه واریز می شود. حال اینکه در مصوبه اخیر دولت بانک مرکزی مکلف شده است دلار حاصله را با نرخ معاملاتی روز ارز در بازار تبدیل و به خزانه واریز نماید که این امر نیازمند پرداخت مابه التفاوت جدید به خزانه است.»

کمیسیون اقتصادی در گزارش خود با اشاره به اینکه در نگاه اول حکم دولت مبنی بر تکلیف بانک مرکزی به تبدیل دلار به ریال با نرخ بازار غیر رسمی (سیاه) یا همان بازار قاچاق ارز در بازار آزاد بعید به نظر می رسد، آورده است: «با توجه به صدر بند یک مصوبه (دولت) یعنی عبارت قطع نظر از نرخ فروش ارز توسط بانک مرکزی به هر نرخ از جمله نرخ مرجع یا نرخ ارز در هر بازار از جمله بازار فرعی، تنها بازاری که باقی می ماند همان بازار غیر رسمی ارز است و این به معنای ملاک عمل قرار دادن نرخ بازار سیاه و قاچاق توسط دولت و بانک مرکزی است.»

به این ترتیب دولت در برداشت شبانه از حساب بانک ها مابه تفاوت نرخ ارز ارائه شده و فروش آن به مردم توسط بانک ها را بر اساس نرخ دلار در بازار آزاد یا به تعبیری بازار سیاه محاسبه کرده است و برهمین میزان از حساب بانک ها پول برداشت نموده است. 

تجمع اعتراضی بازنشستگان فولاد اصفهان مقابل مجلس


بازنشستگان فولاد اصفهان در اعتراض به عدم پرداخت حقوق بازنشستگی خود مقابل درب مجلس شورای اسلامی تجمع کردند.

به گزارش مهر، از ساعت ابتدایی امروز تعداد زیادی از بازنشستگان فولاد اصفهان در اعتراض به عدم پرداخت حقوق و پاداش بازنشستگی خود مقابل درب مجلس شورای اسلامی تجمع کردند.

چند ماه پیش در صحن علنی مجلس طرحی در راستای اصلاح قانون صندوق بازنشستگی فولاد کشور به تصویب رسید که بر اساس آن مشکل حقوق و پاداش بازنشستگی این افراد حل می شد.

به نظر می رسد عدم اجرای این قانون موجب حضور مجدد بازنشستگان فولاد اصفهان مقابل مجلس شده است.

برنامه بانک ‌مرکزی برای ضرب سکه هزار تومانی


به گزارش مشرق به نقل از مهر، این روزها موضوع اسکناس‌های فرسوده و کهنه به عنوان ابزار پولی بحث داغ محافل شده است و مردم از اسکناس‌های پاره ای که عامل انتقال 70 نوع بیماری و ویروس هستند، به دلیل افزایش تعداد آنها به ستوه آمده‌اند، این در حالی است که با افزایش تعداد اسکناس‌های فرسوده در دست مردم که هر روز بین آنها می چرخد، بحث و جدل میان آنها بر سر مبادله این اسکناس‌های پاره همچنان ادامه دارد.

بانک مرکزی امسال ساماندهی اسکناس ‌ای فرسوده را در دستور کار دارد؛ اسکناس‌های فرسوده ای که هزینه هنگفتی بابت امحاب آن به اقتصاد کشور تحمیل می شود. بیشترین اسکناس‌های فرسوده ای که در دست مردم است، اسکناس‌های ریز است، در عین حال بانک مرکزی قصد ضرب سکه هزار تومانی را دارد.

تعلل به خاطر تصویب حذف صفرها

شاید یکی از دلایل عمده بانک مرکزی برای تعلل در ساماندهی قطعی اسکناس‌های فرسوده انتظار برای تصویب و نهایی شدن طرح حذف صفرها از واحد پول ملی است. پیش از این نیز بانک مرکزی از آمادگی برای اجرای این برنامه در صورت تصویب و موافقت دولت خبرداده بود.
بر اساس آمارها، اسکناس‌ها باید پس از سپری کردن 30 تا 50 درصد از عمر خود از رده خارج شوند در حالی که این درصد در ایران بالاتر است، متوسط عمر اسکناس درشت در ایران 5 تا 6 سال، اسکناس ریز 1.5 تا 2 سال است که این میزان در سطح جهان بین 7 تا 8 است.

بانک مرکزی بارها نسبت به بی توجهی مردم در نگهداری اسکناس‌ها و استهلاک  زودهنگام آنها هشدار داده است. بر اساس اعلام بانک مرکزی، سال گذشته بیش از یک میلیارد قطعه اسکناس فرسوده امحا شد.


در حال حاضر سرانه مسکوک در کشورمان 40 تا 42 قطعه و سرانه اسکناس 100 برگ است. هم اکنون 8 میلیارد قطعه اسکناس در بازار در حال گردش است، ضمن اینکه حجم خالص اسکناس و ایران چک 273 هزار میلیارد ریال برآورد می شود.

هزینه چاپ هر برگ اسکناس با ارزش‌های مختلف به طور میانگین 146 ریال است که هزینه بالایی را به اقتصاد کشور تحمیل می کند. بر اساس آمارهای غیر رسمی، متوسط عمر اسکناس در کشورمان نصف عمر اسکناس در کشورهای صنعتی است که لزوم فرهنگ سازی را تعمیق می بخشد.

بر اساس اعلام بانک مرکزی، سال گذشته بیش از یک میلیارد قطعه اسکناس فرسوده امحا شد. بانک مرکزی پیش از این نیز اعلام کرده بود که ضرب سکه ها مانند سکه های 500 تومانی هزینه چاپ اسکناس‌های فرسوده را کاهش می دهد.

استفاده از کارت‌های بانکی، رواج پول الکترونیک، استفاده از دستگاه های الکترونیکی و توسعه پرداخت الکترونیک در نقل و انتقال پول نه تنها عمر اسکناس ها را افزایش می دهد، بلکه هزینه چاپ اسکناس ها را کاهش می دهد.

سفر کلینتون به هند؛ فشار برای کاهش ورادات نفت از ایران



به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس از کلکته، هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا امروز برای انجام یک سفر سه روزه وارد هند شد.

تحریم خرید نفت از ایران، اصلی ترین موضوع مورد گفتگو در دیدار وزیر خارجه آمریکا با مقامات هندی است.

به گفته یک مقام آمریکا، وزیر امور خارجه‌ آمریکا قصد دارد در گفتگوهای خود با مقامات دولت هند از آنها بخواهد میزان واردات نفت این کشور از ایران را هر چه بیشتر کاهش دهند.

این مقام دولت آمریکا با اعلام این خبر افزود، این موضوع در صدر مسائلی است که در سفر سه روزه هیلاری کلینتون به هند با مقامات این کشور مطرح خواهد شد.

این مقام آمریکایی گفت، این درست است که هند پیشرفت‌هایی داشته تا خود را از وابستگی به نفت ایران برهاند، ولی آمریکا می‌خواهد دهلی نو به تلاش‌های خود در این زمینه ادامه دهد.

هند که نیاز فوق العاده‌ای به سوخت دارد، از خریداران عمده نفت ایران است اما در ماه‌های اخیر تلاش کرده است وابستگی خود به نفت ایران را کاهش دهد. با این همه واشنگتن مایل است هند بیش از این واردات نفت خود از ایران را بکاهد.

نمی‌دانستم ۱۶۸ هزار دلار درون پاکت، رشوه است


خبرگزاری مهر: در ادامه نهمین دادگاه فساد مالی بزرگ ، متهم آقای "الف "در جایگاه قرار گرفت. این متهم مجری طرح راه آهن شیراز بندرعباس در اداره کل راه و شهرسازی در لارستان بوده است.

او با بیان اینکه اتهامات وارده را قبول ندارم گفت:من مبلغی را دریافت کردم که 168 هزار یورو بوده و این را قبول دارم.

قاضی گفت: چرا این رشوه ها با ارز و دلار بوده است؟

متهم گفت: این پولها درون پاکت بود و من نمی دانستم،من این مبلغ را اصلا خرج نکردم و بعد تمام پول را به دادستانی بازگرداندم که 302 میلیون تومان بود.

وی ادامه داد:انجام مناقصه از کانال من انجام شد. این مناقصه آگهی شد، 17 شرکت حضور داشتند و 6 شرکت واجد شرایط مرحله دوم شدند.

قاضی گفت: شما بفرمائید چرا به شما پول دادند.

متهم گفت: نمی دانم.

وکیل متهم ردیف دوم (آقای الف) در دفاع از موکل خودگفت:موکل من تنها گزارش ابلاغ های معاونت فنی وزارت راه را دریافت می کرده و این جز وظایف مجری است. تمام کارها را شرکت پیمانکار انجام می داده و موکلم تنها ناظر بوده است.

‫ وی گفت: رشوه 168 هزار یورو موکلم توسط شخصی در دفتر کارش داده شده و وی اصلا دخل و تصرفی در پول نکرده است. او شک می کند و سریع با این افراد تماس گرفته و از آنها خوست تا پول را پس بگیرند ولی آنها قبول نکردند تا اینکه دستگیری ها انجام شد.

وکیل مدیرکل راه و شهرسازی لارستان گفت: موکل من ارتباط و آشنایی با گروه آریا و شرکت تراورس نداشته است و
وزارت راه با شرکت پاسیلو نظارت کلی بر شرکتهای پیمانکار داشت و موکل من گزارش کار را به معاونت فنی وزارت راه ارائه می داد.

قاضی خطاب به وکیل گفت: من مانده ام چرا این پولها از روی هوا میاد تو دفتر افراد یا تو جیب افراد،انگار آنها هم خیر بودند.

نجفی نماینده دادستان از متهم سوال کرد شما می گوئید: می خواستید پول را پس دهید به کی می خواستید پس بدهید؟

وکیل تلاش می کند بگوید ایشان مجری بوده یا نه و این فرقی ندارد. متهم ناظر بوده است،وی از سوی وزارت راه مجری طرح بوده و اسناد باید به تائید وی می رسید و تمامی اقدامات پس از تائید ناظر قابل اجرا بود.

نماینده دادستان گفت: متهم می گوید متوجه نشدم این رشوه است. شما به مخاطب احترام بگذارید مگر می شود مدیرکل راه یک استان نداند این رشوه است یا خیر؟

نجفی اظهار داشت: آقای" گ "در ابقای آقای "الف" نقش به سزایی داشته است و خود متهم برایش مهم بود تا بماند. و آقای "گ "گفته است پس چون من او را ابقا کردم تو باید به دستورات من عمل کنی و اینچنین شد که متهم کارفرما شد.

نماینده دادستان گفت: این رشوه ها به صورت شبکه ای انجام می شده و چون متهم کارگذار حکومت بوده است لذا تقاضی تشدید قرار وثیقه ایشان را به بازداشت موقت دارم.
نماینده دادستان درخواست بازداشت مدیر کل راه لارستان را به قاضی ارائه کرد.

آقای الف مدیرکل اسبق راه و شهرسازی لارستان در دفاعیه آخر خود در جایگاه قرار گرفت و گفت: فرایند مناقصه قانونی بوده و می توانم بگویم قانونی ترین فرایند مناقصه در طول تاریخ وزارت راه بوده است.

قاضی گفت: شما رشوه گرفته اید حالا می خواهید خرج کنید یا نکنید.

متهم گفت: این را قبول دارم،من حقوقم برای کارمندی بود و چرا باید دنبال ابقای خودم باشم و به وزیر هم نگفتم ابقا شوم.
بله دوست داشتم در اجرای پروژه باشم،چون پروژه بزرگی بود.

قاضی گفت: شما الان سر کار هستید؟

وکیل گفت: بله.

قاضی گفت: شما وقتی کیفرخواستتان صادر شده حق ندارید سرکار بروید .

متهم گفت: من جانباز هستم و خدمتگذار هستم. من هنوز سرکار نرفتم و در مرخصی هستم. هنوز وزارتخانه چیزی به من ابلاغ نکرده است و می تونم بروم سرکار. ولی در جلسات بوده ام.

بيكاری کارگران فصلی کشت و صنعت کارون شوشتر


دو هزار کارگر فصلی «نی بُر» در اعتراض به اخراجشان قبل از پایان فصل برداشت در محوطه کارخانه تجمع کردند/ بهانه مسئولان از اخراج کارگران پیش از موعد مقرر این بوده که مي‌خواهند اجرای این پروژه را به پیمانکار ديگري بسپارند. 

ایلنا: عضو شورای اسلامی کار کارگران نی بر کشت صنعت کارون شوشتر گفت: دو هزار کارگر فصلی «نی بُر» کشت و صنعت کارون شوشتر در اعتراض به اخراج‌شان، پيش از پایان برداشت محصول و همچنین در خصوص عدم اجرای طرح طبقه بندی مشاغل طي دو روز گذشته در محوطه کارخانه تجمع کرده‌اند. 

رحم خدا عباسی در گفتگو با خبرنگار ایلنا ضمن اشاره به اینکه کارگران فصلی به کار تخصصی بریدن نی اشتغال دارند خواستار اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل برای این کارگران شد و اظهار داشت: کارگران در ابتداي هر فصل برداشت تا پایان فصل مشغول بکار بودند اما امسال متاسفانه با وجود اینکه ۳۵۰۰ هکتار از نی‌ها باقی مانده است از کارگران خواسته شده بر سر کار خود حاضر نشوند. 

او افزود: عده زیادی از کارگران نی بر کشت و صنعت به سن بازنشستگی رسیده‌اند اما به دلیل تعویق در پرداخت حق بیمه توسط کارفرما امکان بازنشسته شدن و استفاده از مزایای بازنشستگي تامین اجتماعی را ندارند، علاوه بر این سازمان تامین اجتماعی کار این کارگران را جزء مشاغل سخت و زیان آور محسوب نمی‌کند. 

او یاد آور شد: کارگران فصلی نی بر تا پایان برداشت نی، قرار داد امضاء کرده‌اند و بهانه مسئولان این واحد تولیدی از اخراج کارگران پیش از موعد مقرر این بوده که مي‌خواهند اجرای این پروژه را به پیمانکاران دیگری واگذار کنند. 

عباسی همچنین گفت: طرح طبقه بندی مشاغل برای این کارگران مصوب شده بود اما اجرای این طرح با مخالفت مدیریت جدید به جهت عدم پرداخت مابه‌تفاوت سالهای ۷۲ کارگران تا هم اکنون متوقف شده است. 

فرانسويها امروز رئيس جمهورشان را انتخاب می کنند


 به گزارش خبرگزاری فرانسه از پاریس، فرانسویها امروز برای انتخاب رئیس جمهوری کشورشان در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری پای صندوقهای رای می روند. اگرچه فاصله دو نامزد این انتخابات در آخرین دقایق کاهش یافت اما بر اساس نظرسنجیها فرانسوا اولاند نامزد حزب سوسیالیست در مقابل نیکلا سارکوزی رئیس جمهوری کنونی فرانسه از شانس بیشتری برخوردار بوده است.

حدود چهل و شش میلیون نفر واجد شرایط شرکت در انتخابات ریاست جمهوری فرانسه هستند، انتخاباتی که برنده آن به عنوان هفتمین رئیس جمهوری فرانسه به مدت پنج سال اداره یکی از قدرتهای اصلی جهان را بر عهده خواهد گرفت. 

فرانسوا اولاند نامزد سوسیالیست پنجاه و هفت ساله انتخابات ریاست جمهوری فرانسه در دور نخست این انتخابات با کسب بیست و هشت ممیز شصت و سه درصد از آراء از نیکلا سارکوزی رئیس جمهوری کنونی فرانسه که بیست و هفت ممیز هجده درصد رای بدست آورده بود، پیشی گرفت.

نتایج آخرین نظرسنجی که جمعه شب منتشر شد حاکی است اولاند با جلب نظر پنجاه و دو درصد از رای دهندگان در مقایسه با سارکوزی که چهل و هشت درصد از رای دهندگان قصد دارند به او رای بدهند جلوتر است. همین تحقیق مشخص کرد فاصله رقابت این دو نامزد در آستانه رای گیری به پایین ترین سطح آن از ابتدای رقابتهای انتخاباتی آنها کاهش پیدا کرده است. 

چنانچه فرانسوا اولاند در این انتخابات پیروز شود نخستین رئیس جمهوری چپگرای فرانسه پس از فرانسوا میتران خواهد بود که از سال هزار و نهصد و هشتاد و یک تا هزار و نهصد و نود و پنج ریاست جمهوری فرانسه را بر عهده داشت. 

با وجود این که بیست ممیز پنجاه و سه درصد از مردم در دور نخست انتخابات ریاست جمهوری فرانسه شرکت نکرده بودند میزان مشارکت کلی در رای گیری مناسب بود اما عموما فرانسویها در دور دوم انتخابات مشارکت فعالانه تری از خود نشان می دهند. 

قرار است رای گیری در شهرهای بزرگ فرانسه در ساعت بیست بعدازظهر به پایان برسد، ساعتی که نتایج موسسه های نظرسنجی در خصوص انتخابات منتشر خواهد شد. با وجود این احتمال دارد رسانه های خارجی همانطور که در دور نخست انتخابات ریاست جمهوری فرانسه در تاریخ بیست و دوم آوریل عمل کردند این بار نیز نتایج برآوردهای موسسات نظرسنجی را زودتر منتشر کنند. 

بازداشت و محاکمه به دلیل استفاده از تجهزات ماهواره‌ای


خبرگزاری هرانا - نیروی انتظامی در استان مرکزی اقدام به جمع آوری ۳۹۷ دستگاه ماهواره و بازداشت تهیه کنندگان آن در شهر اراک پرداخته است. 

رئیس پلیس اطلاعات و امنیت عمومی فرماندهی انتظامی استان مرکزی به خبرنگار فارس گفت: تجهیزات ماهواره‌ای کشف شده در راستای اجرای طرح جمع‌آوری تجهیزات ماهواره‌ای در شهر اراک کشف و متخلفان دستگیر شده در این زمینه نیز برای سیر مراحل قانونی تحویل مقام قضایی شدند. 

عباسی اظهار کرد: برخورد با تهیه و توزیع‌کنندگان تجهیزات ماهواره با جدیت تمام و به صورت شبانه‌روزی ادامه دارد.

پيشنهاد کاهش تحريمها توسط مقامات آمريکايی رد شد

به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس، مقامات آمريکايی پيشنهاد رژيم تهران برای کاهش تحريمها را رد کردند.

بنابراین گزارش، مقامات آمریکايی تأکيد کردند که اين تحريمها موقعی کاهش خواهد يافت که رژيم تهران نگرانيهای جامعه بين المللی در زمينه برنامه هسته ایش را برطرف کند و غنی سازی اورانيوم را به حالت تعليق درآورد.

ایرج قادری کارگردان و بازیگر سینما درگذشت

ایرج قادری کارگردان بازیگر و تهیه کننده سینمای ایران در سن 76 سالگی دار فانی را وداع گفت.

به گزارش خبرآنلاین، این بازیگر سینما که سال 1314 در تهران به دنیا آمده بود، شامگاه شنبه 16 اردیبهشت درگذشت.

او در سال‌های اخیر با بیماری سرطان دست و پنجه نرم می‌کرد و از فروردین سالجاری در بیمارستان مهراد تهران بستری بود.

طی هفته های گذشته این کارگردان به کما رفته بود و از چند روز پیش ملاقات با او ممنوع شده بود.

او که تحصیلاتش را در رشته پزشکی و داروسازی ناتمام گذشته بود، سال 1334 برای نخستین بار در فیلم «چهار راه حوادث» به کارگردانی ساموئل خاچیکیان بازی کرد.

قادری طی سال‌های فعالیتش در بیش از 70 فیلم به عنوان بازیگر مقابل دوربین رفت.  در کارنامه کاری او کارگردانی بیش از 40 فیلم سینمایی نیز دیده می شود.

آخرین فیلم این کارگردان «شبکه» نام داشت که همچنان در انتظار نوبت اکران است.

از دیگر فعالیت های ایرج قادری می‌توان به نگارش 5 فیلمنامه و تهیه کنندگی 9 فیلم اشاره کرد.

محمدرضا گلزار یکی از بازیگران سینمای پس از انقلاب است که برای نخستین بار در فیلمی از ایرج قادری(سام و نرگس) حضور مقابل دوربین را تجربه کرد.

اولین فیلم ایرج قادری پس از انقلاب «دادا» بود که در سال 1361 ساخته شد. 

طراح اصلی سوءقصد ١١ سپتامبر در دادگاه نظامی

رادیو فرانسه: روند محاکمۀ متهمان شرکت در سوء‌قصدهای ١١ سپتامبر، در دادگاه نظامی گونتانامو آغاز شد. "خالد شیخ محمد" که به مغز متفکر این سوءقصد شهرت دارد متهم اصلی است. وی طی نه سال زندان، بارها تحت شکنجه قرار گرفته است. زن وشش فرزند وی در ایران زندگی می‌کنند.

جلسۀ تفهیم اتهام پنج متهم به شرکت در سوء‌قصد علیه برج‌های دوقلوی مانهاتان در ١١ سپتامبر سال ٢٠٠١، از روز شنبه در دادگاه نظامی پایگاه گوانتانامو آغاز می‌شود.

این پنج نفر نه سال قبل دستگیر شدند و سه سال را در زندان‌های سری سازمان "سیا" گذراندند و سپس به زندان گوانتانامو منتقل شدند.

به غیر از "خالد شیخ محمد پاکستانی"، هویت چهار نفر دیگر از این قرار است : 
"علی عبدالعزیز علی" که با خالد شیخ محمد خویشاوندی نزدیک دارد، "ولیدبن عطاش" و "مصطفی هوساوی" که عرب سعودی هستند و بالاخره "رمزی بن شیبه" که یمنی است.

محاکمۀ این افراد احتمالاً زودتر از یک سال دیگر آغاز نخواهد شد. باراک اوباما مایل بود که آنان در دادگاه عادی محاکمه شوند اما جمهوری‌خواهان با این تصمیم مخالفت کردند.

به عقیدۀ کارشناسان حقوقی آمریکایی، احتمال صدور حکم اعدام برای این متهمان کم نیست.

جلسۀ تفهیم اتهام توسط ٦٠ خبرنگار پوشش داده خواهد شد.

"مغز متفکر "یازده سپتامبر

"خالد شیخ محمد" ٤٧ ساله، که به طراح اصلی یا «مغز متفکر» سوء‌قصدهای ١١ سپتامبر شهرت دارد، مسئولیت این جنایت را تماماً به عهده گرفته است.
وی که در کویت و در خانواده‌ای پاکستانی به دنیا آمد، از شانزده سالگی به جنبش "اخوان‌المسلمین" نزدیک شد.
تحصیلات دانشگاهی خود را در ایالت کارولینای شمالی آمریکا انجام داد و در سال ١٩٨٦ مدرک  مهندسی مکانیک گرفت.

به گفتۀ "ریچارد مینی‌تر" که زندگی‌نامۀ خالد شیخ محمد را نوشته و منتشر کرده، وی در آمریکا «در میان جمع بسیار بستۀ اعراب کویتی‌تبار» زندگی می‌کرد و از همان زمان عقاید تند ضداسرائیلی داشت؛ او می‌افزاید که به زندان افتادن شیخ محمد در این دوران، آن هم فقط به خاطر نپرداختن چند بدهی کوچک، در تشدید کینۀ او علیه آمریکا و میل به تروریسم بسیار مؤثر بود.

در زمان اشغال افغانستان توسط شوروی، خالد شیخ محمد به مناطق شمالی پاکستان می‌رود و در آنجا با یکی از رهبران اسلامگرا، "عبدالسول سیاف" آشنا می‌شود.
در گزارش‌های کمیسیون ١١ سپتامبر کنگرۀ آمریکا آمده است که خالد تا سال ١٩٩٢ در افغانستان بوده و سپس از آنجا به  بوسنی رفته تا علیه صرب‌ها بجنگد.

در سال ١٩٩٣، وی برای تأمین مالی نخستین سوءقصد علیه برج‌های دوقلو شرکت می‌کند. این حرکت تروریستی توسط برادرزادۀ او، "رمزی یوسف" اجرا می‌شود و ٦ قربانی و حدود هزار زخمی بجا می‌گذارد.
اجرای این سوءقصد باعث می‌شود که توجه اسامه بن‌لادن به سوی خالدشیخ‌محمد جلب گردد.

وی بالاخره در سال ١٩٩٦ در افغانستان با بن‌لادن ملاقات می‌کند و از این زمان به سازمان القاعده می‌پیوندد. در یکی از نخستین طرح‌های تروریستی خود، او انفجار دوازده هواپیمای مسافربری آمریکایی را به طور هم‌زمان، بر فراز اقیانوس آرام، پیشنهاد کرده بود.
به نظر می‌رسد که وی اولین فکرها یا طرح‌های مربوط به سوءقصد ١١ سپتامبر را در همین دوره با بن‌لادن در میان گذاشته باشد.

دو سال بعد از فاجعۀ نیویورک، خالد شیخ محمد که در پاکستان پنهان شده بود، توسط یکی از دوستان قدیمی خود و در ازای پول، لو داده شد.

به نوشتۀ خبرگزاری فرانسه، در حال حاضر همسر و شش فرزند وی در تنگدستی، در ایران زندگی می‌کنند.
این خبرگزاری یادآوری می‌کند که خالد شیخ‌محمد که در طول بازداشت خود ده‌ها بار شکنجه شد، هنگام نخستین احضار در مقابل قضات آمریکایی، به طعنه یک موشک کاغذی را در فضای دادگاه به پرواز در آورد.

مهر ابطال معرکه انتخابات بر شناسنامه باند ولایت

منصور امان

پایان کشاکش بر سر کُرسیهای مجلس نُهُم با آغاز مرحله تازه ای در رویارویی نیروهای تشکیل دهنده دستگاه قُدرت جمهوری اسلامی همراه خواهد بود. 

همه آنچه که نمایش کساد و رُسوایی بار انتخابات برای کارگردانان اش به ارمغان آورده، تثبیت مرزبندیهای موجود در باند ولایت و سازمان یابی و صف بندی فراکسیونها و محافل سیال یا هویت یابی دستجاتی است که با شناسنامه های المثنی خود را معرفی می کردند. صفحه شطرنج انتخابات، این مهره ها را در خانه های سفید و سیاه خود جای داده تا به این وسیله فرجام سیاست یکدست و یک رنگ سازی قُدرت را نیز رقم بزند.

از این زاویه، مجلس آینده مُلاها نه تنها مُنعکس کننده توازن قُوا در باند حاکم بلکه، تریبون شکل گیری جبهه بندیهای جدید و ابزار شتاب بخشیدن به تلاشی قطعی آن نیز خواهد بود. پُرسش در باره دامنه و ابعاد جنگی آتی قُدرت را کیفیت و گُستره درگیریهای پیش از انتخابات به خوبی آشکار کرده است. 

رهبران و پایوران ارشد سیاسی، نظامی و امنیتی "نظام" در این میدان با سنگین ترین سلاحهایی که در اختیار داشتند، به نزاع بی پرده و رودررو با یکدیگر پرداختند. عمامه آیت الله ها کنی و مصباح در این نزاع با همان حرارتی بر زمین کوبیده شد که آقازاده های رهبر جمهوری اسلامی و سرکردگان سپاه پاسداران از پُشت صحنه به جلو هل داده می شدند. 

با این حال، آنچه که به نتیجه جدال در بر سر مجلس مُلاها اهمیت می بخشد، جایگاه این کلوب تشریفاتی بحث در تعیین سیاستهای "نظام" یا تاثیرگذاری تعیین کننده بر آن نیست، بلکه وزن و عضُله نیروهایی است که در گلوگاه های اصلی قُدرت و ثروت علیه یکدیگر می جنگند و می توانند اراده خود را در این یا آن صحنه مادیت ببخشند. 

آرایش مجلس مُلاها انعکاسی مینیاتوری از وضعیت پاتی است که فاکتورهای دخیل در آن، بیش از هر فعالیت دیگری، مشغول خُنثی سازی یکدیگر هستند. مفهوم مُشخص این موقعیت که ویژگی اصلی آن را تجزیه دستگاه قُدرت تشکیل می دهد، انقباض در داخل، وخامت بیشتر شرایط اقتصادی و زیست و کار مردُمان و انزوا در سیاست خارجی است.