۱۳۸۹ مهر ۱۷, شنبه

به یاد جان باختگان دهه 60


تهدید خانواده دکتر صدر حاج سید جوادی از سوی وزارت اطلاعات

در پی انتشار نامه های اعتراضی دکتر احمد صدر حاج سید جوادی در خصوص عملکرد دولت احمدی نژاد، ماموران وزارت اطلاعات آشکارا خانواده وی را به بازداشت و آزار جسمی و روانی شدید تهدید کردند.
به گزارش کلمه، احمد صدر حاج سید جوادی، وزیر دادگستری دولت موقت و عضو شورای انقلاب، روز پنج شنبه پانزدهم مهر ماه به طور آشکار از سوی ماموران اطلاعات دولت احمدی نژاد مورد تهدید قرار گرفت. ماموران امنیتی تاکید کرده اند که در صورت تداوم انتشار نامه های اعتراضی از سوی این فعال سیاسی، اقدام به بازداشت و آزار جسمی و روانی خانواده وی خواهند کرد.
این تهدیدات از سوی نهاد های حکومتی در حالی انجام می شود که دکتر صدر حاج سید جوادی اخیرا در نامه ای خطاب به دبیر کل سازمان ملل، پاپ بندیکت شانزدهم و رئیس اتحادیه اروپا، خواستار اقدامات فوری این افراد و نهادهای تحت امرشان برای توقف احکام اعدام صادره پیرامون فعالان سیاسی و معترضان به دولت احمدی نژاد شده بود.
صدر حاج سید جوادی که به عنوان کهنسال ترین فعال سیاسی در ایران شناخته می‌شود، با یادآوری این نکته که او پیش از انقلاب ۱۳۵۷ نیز تظلم خواهی بسیاری از زندانیان سیاسی از جمله رهبر کنونی ایران را به سمع مسئولان نهادهای بین المللی می رسانده، خواستار دخالت شورای حقوق بشر سازمان ملل و دادگاه کیفری بین المللی برای رسیدگی به نقض حقوق بشر در ایران و محاکمه احمدی نژاد شده بود.
همچنین گفته می شود که بازداشت اخیر دبیرکل و برخی اعضای نهضت آزادی ایران با صدور این نامه ها بی ارتباط نبوده و با هدف تحت فشار قرار دادن اعضای این حزب ملی و مذهبی جهت توقف کامل حزب و اعضای آن صورت گرفته است.

در شش ماه نخست١٣٧نفر در ایران اعدام و بیش از صد حکم اعدام صادر شد


طی نیمسال نخست سالجاری رژیم جمهوری اسلامی 137 تن را اعدام کرده است. تهران با 32 اعدام ، خوزستان با 22 اعدام و اصفهان با 20 اعدام در رتبه اول تا سوم در اجرای این حکم قرار دارند.  "فعالان حقوق بشر در ایران "در ادامه این گزارش می نیوسد: دست کم 11 تن از متهمین در ملاء عام اعدام شدند که در این میان استان خوزستان با اعدام 6 نفر در رتبه نخست و لرستان با اعدام سه نفر در ملاء عام در رتبه دوم قرار گرفته است.حکم اعدام یازده زندانی سیاسی و امنیتی در طی شش ماه نخست سالجاری اجرا شده است که اکثر متهمان نیز به اتهام محاربه اعدام شدند. این گزارش در ادامه می افزاید دادگاه های عمومی و انقلاب کشور در نیمسال نخست سالجاری دست کم 101 مورد حکم اعدام را برای شهروندان ایرانی صادر و یا تائید کرده اند. که در این میان دو حکم صادره به شیوه سنگسار است.

هم چنین از میان احکام صادره 29 مورد آن به دلیل فعالیت سیاسی و یا شرکت در تجمعات اعتراضی بر علیه حکومت از طریق محاربه بوذده است که شیوه اعدام دو مورد آن به صورت تیرباران بوده است.این گزارش در پایان یادآوری می کند آمار اعلام شده تنها مواردی است که از سوی نهادهای حقوق بشری و یا رسانه های حکومتی اعلام شده است و انتظار می رود آمار واقعی بیش از آمار ثبت شده باشد.

حيات وحش لرستان درمعرض انقراض

 استان لرستان يكي از زيباترين استان‌هاي كشور از حيث جاذبه‌هاي طبيعي وگردشگري است كه به دليل برخورداري از پوشش گياهي و اراضي طبيعي بكر و منحصر به فرد از ديرباز تاكنون زيستگاه جانوران و حيوانات بسيار نادري بوده است.
مناطق لرستان از لحاظ پوشش گياهي و جانوري بسيار غني بوده و بسياري از گونه‌هاي نادر گياهي دارويي و جانوراني نظير خرس، كل و بز، پلنگ و انواع پستانداران كوچك و گربه جنگلي و... در آنجا زيست مي‌كنند.
دركنار برخورداري اين استان از اين مواهب متاسفانه شكارهاي غيرمجاز و كشته شدن شماري از گونه‌هاي جانوري هم‌چون خرس قهوه‌اي و پلنگ و سمندر و.. بر اثر شكار سوداگران و بي اطلاعي شكارچيان و سوانح طبيعي و غيرطبيعي حيات وحش استان لرستان را در معرض انقراض قرارداده است.
درحالي كه مشاهده گونه‌هاي نادري چون خرس قهوه‌اي و پلنگ زاگرسي لرستان بعد از چند سال حيات پنهان موجي از خوشحالي را در ميان دوستداران طبيعت ايجاد كرد اما متاسفانه افزايش روند كشته شدن و شكار غيرمجاز و بعضاً دلخراش آنها زنگ خطر را براي مسئولين و دوستداران محيط زيست و طبيعت به صدا در آورده است.
پلنگ لرستان گونه منحصر به فردي است كه تا پيش از سال 85 به مدت دو دهه هيچ اثري از اين گونه بي نظير پيدا نشده اما شكارچيان به محض اطلاع از ادامه حيات اين‌گونه دست به كار شده و با شكار روند انقراض آن‌را به واقعيت نزديكتر كردند.
استان لرستان يكي از مجموعه‌هاي غني از حيث حيات وحش است كه متاسفانه هجمه فراواني به تنوع زيستي آن وارد شده و وجود اسلحه در سطح استان يكي ديگر از عوامل تهديد كننده در جهت شكار گونه‌هاي جانوري نادر و حفاظت شده لرستان در كنار ساير عوامل موثر از جمله سوانح طبيعي و غيرطبيعي است.
به گفته يكي از دوستداران محيط زيست و حيات وحش، ناآگاهي وعدم اطلاع بسياري از شكارچيان از ارزش اين گونه‌هاي نادر جانوري وعدم اتخاذ تصميمات پيشگيرانه مسئولين ذيربط استان لرستان در به وجود آوردن اين زمينه موثر بوده به طوري كه برگزاري همايش‌هاي علمي و كاربردي و تهيه فيلم مستند بومي از غناي استان لرستان درامر حيات وحش بامشاركت محيط زيست و صداوسيماي مركز لرستان مي‌تواند به عنوان گام‌هايي درجهت فعاليت‌هاي پيشگيرانه ارزيابي شوند.
خطر انقراض نسل‌هاي منحصر به فرد و نادر حيات وحش استان لرستان و كشور در حالي به عنوان دغدغه بسياري از دوستداران محيط زيست و طبيعت تبديل شده كه روند كشته شدن خرس‌هاي قهوه‌اي و گرفتن سمندر لرستاني توسط عده‌اي از شكارچيان غيرمجاز به قصد تجارت در كوه‌هاي استان، كشته شدن قلاده پلنگ زاگرسي لرستان در منطقه چم چيت دورود لرستان هم‌چنان حيات وحش استان لرستان را تهديد مي‌كند.

در شش ماه نخست 137 نفر اعدام شدند و بیش از 100 مورد حکم اعدام صادر و یا تائید شد

خبرگزاری هرانا – در آستانه روزجهانی علیه حکم اعدام واحد آمار، نشر و آثار مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران اقدام به انتشار آمار صدور، تائید و اجرای حکم اعدام در شش ماه نخست سالجاری کرد.
بر اساس این گزارش در طی نیمسال نخست سالجاری و طبق آمار ثبت شده 137 تن اعدام شدند که حکم اکثر آنان به اتهام حمل و نگهداری مواد مخدر بوده است استان های تهران با 32 اعدام ، خوزستان با 22 اعدام و اصفهان با 20 اعدام در رتبه های اول تا سوم در اجرای این حکم قرار دارند.
دست کم 11 تن از متهمین در ملاء عام اعدام شدند که در این میان استان خوزستان با اعدام 6 نفر در رتبه نخست و لرستان با اعدام سه نفر در ملاء عام در رتبه دوم قرار گرفته است.
حکم اعدام یازده زندانی سیاسی و امنیتی در طی شش ماه نخست سالجاری اجرا شده است که اکثر متهمان نیز به اتهام محاربه اعدام شدند.
این گزارش در ادامه می افزاید دادگاه های عمومی و انقلاب کشور در نیمسال نخست سالجاری دست کم 101 مورد حکم اعدام را برای شهروندان ایرانی صادر و یا تائید کرده اند. که در این میان دو حکم صادره به شیوه سنگسار است.
هم چنین از میان احکام صادره 29 مورد آن به دلیل فعالیت سیاسی و یا شرکت در تجمعات اعتراضی بر علیه حکومت از طریق محاربه بوذده است که شیوه اعدام دو مورد آن به صورت تیرباران بوده است.
این گزارش در پایان یادآوری می کند آمار اعلام شده تنها مواردی است که از سوی نهادهای حقوق بشری و یا رسانه های حکومتی اعلام شده است و انتظار می رود آمار واقعی بیش از آمار ثبت شده باشد.

بحران اتمی؛ اکتبر آمد، مذاکرات آغاز نشد

روزنامه تهران امروز گمانه‌هایی را درباره آغاز نشدن مذاکرات که قرار بود در ماه اکتبر میان ایران و 1+54 دنبال شود، مطرح کرده است. تهران امروز می‌نویسد هم اكنون با توجه به موضع‌گيري كشورهاي غربي نمي‌توان چشم‌انداز براي انجام مذاكرات تصور كرد. در حالیکه مقامات کشورمان پس از تعلیق مذاکرات بارها از شروع آن استقبال کرده‌اند ولی ظاهرا طرف‌های درگیر درباره محور مذاکرات با ایران به توافق نرسیده‌اند.تهران امروز درباره اینکه چرا مذاكرات به رغم درخواست ايران تاكنون برگزار نشده است، سه گمانه را مطرح می‌کند. گمانه اول نزدیکی انتخابات میان دوره‌ای مجالس نمایندگان و سنا را دلیل شروع نشدن مذاکرات می‌داند. گمانه دوم بر اين مبنا استوار شده است كه ايالات متحده به همراه متحدان اروپايي‌اش اعتقاد دارند شرايط نسبت به سال پيش كاملا تغيير يافته است و اين شرايط جديد ايجاب مي‌كند سطح مذاكرات از مسئله‌اي به نام تبادل سوخت فراتر رود و در سطح گسترده ديگري دنبال شود. اما گمانه سوم می‌گوید که تحریم‌ها روی ایران اثر داشته است و بر این اساس آنها در انتظارند که از ایران امتیاز بگیرند.

کمک 450 میلیون دلاری رژیم به لبنان

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روزنامه السفیر، جمهوری اسلامی تسهیلات فاینانس بلندمدت به ارزش 450 میلیون دلار در اختیار لبنان قرار می دهد. منابع خبری از بیروت خبر می دهند که دو توافقنامه مهم دیگر در زمینه نفت و گاز در زمان حضور "محمود احمدی نژاد" در لبنان به امضا می رسد. احمدی نژاد 13 اکتبر (21 مهرماه) در سفری دو روزه به لبنان می رود.
آگاهان سیاسی می گویند، یکی از اهداف احمدی نژاد در سفر به لبنان، اعلام حمایت صریح او از حزب الله در شرایط بحرانی کنونی در این کشور است.
این در حالیست که سفیر سابق جمهوری اسلامی در لبنان گفته است، اگر سفر آقاى احمدى‌ن‍ژاد به لبنان ظرف چند روز آینده انجام شود با توجه به این که بعضی از افراد و گروه‌ها در لبنان مثل گروه ۱۴ مارس مخالفت کرده‌اند و با صدور بیانیه خواسته‌اند که این سفر انجام نشود، ‌این سفر از حساسیت وی‍ژه‌اى برخوردار شده است.
به گفته مسعود ادریسی، اگر برنامه ریزی‌ها به شیوه‌اى باشد که این احساس را در لبنان ایجاد کند که جمهوری اسلامی مى‌خواهد فقط از یک گروه در لبنان حمایت کند، ‌و وحدت ملى خدشه‌دار شود طبیعی است که این هم به ضرر جمهوری اسلامی است و هم به ضرر حزب الله.

سنی های لبنان: نه به احمدی ‌نژاد، نه به ولایت ‌فقیه
در آستانه سفر احمدی نژاد به لبنان، مردم شهر تریپولی با نصب پلاکاردهایی که روی آن نوشته شده است، لبنان از ولایت فقیه استقبال نمی کند، مخالفت خود را با سفر احمدی نژاد به کشورشان اعلام داشتند.
خبرگزاری فرانسه در گزارشی با عنوان "احمدی ‌نژاد، به تو خوش ‌آمد نمی ‌گوئیم" نوشت، یک گروه سنی در تریپولی شهر شمالی لبنان، به احمدی نژاد پیام تندی داده که از سفر آتی او به لبنان خرسند نیست و به او خوش آمد نخواهد گفت.
این خبرگزاری نوشت، چندین پلاکارد و تصویر در شهر تریپولی نصب شده که نشان ‌دهنده نارضایتی اهالی آن از سفر احمدی نژاد به لبنان است.
بر روی یکی از پلاکاردها نوشته شده است، "نه به ولایت ‌فقیه". همچنین تصویری از احمدی ‌نژاد دیده می شود که روی آن با علامت ضربدر نوشته شده، "به ولایت ‌فقیه در اینجا خوش ‌آمد نمی‌ گو‌ئیم."
خبرگزاری فرانسه نوشت، اکثریت حامی غرب در پارلمان لبنان، سفر احمدی ‌نژاد به جنوب این کشور در مرز اسرائیل را تحریک آمیز خوانده است.
ایالات متحده نیز از سفر احمدی نژاد به لبنان ابراز نگرانی کرده است.
سفر احمدی نژاد به لبنان در آستانه اعلام کیفرخواست دادگاه بین المللی رسیدگی به ترور رفیق حریری، نخست وزیر پیشین این کشور صورت می گیرد.
گفته می شود این دادگاه به این نتیجه رسیده که حزب الله لبنان در ترور حريری دست داشته است.
برخی منابع لبنانی می گویند، اگر دادگاه بین المللی در حکم نهايی خود حزب الله را به دست داشتن در ترور حريری متهم کند، این موضوع ممکن است به جنگ داخلی در لبنان منجر شود.