۱۳۹۱ اردیبهشت ۸, جمعه

انتقال نرگس محمدی فعال حقوق بشر به بند ۲۰۹ اوین


خبرگزاری هرانا - نرگس محمدی، وکیل پایه یک دادگستری و نایب رییس کانون مدافعان حقوق بشر، که از روز دوم اردیبهشت در بازداشت است، در اولین تماس تلفنی با منزل اعلام کرده که در بند ۲۰۹ زندان اوین بسر می‌برد.

به گزارش دویچه‌وله، نرگس محمدی روز چهارشنبه ۶ اردیبهشت با منزل مادر همسرش تماس گرفته و با دو کودک خردسالش صحبت کرده است. وی پس از صحبت با فرزندانش توانسته است خیلی کوتاه با مادر همسرش نیز صحبت کند. تقی رحمانی، همسر نرگس محمدی، گفت که خانم محمدی در این مکالمه کوتاه تنها توانسته بگوید که به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شده است همچنین در پاسخ به این سوال که آیا برای اجرای حکم او را به زندان برده‌اند، گفته است که فعلا در حال بازجویی شدن است و صحبتی از اجرای حکم نیست.

آقای رحمانی از احتمال گشودن یک پرونده جدید برای خانم محمدی سخن می‌گوید هرچند تاکید می‌کند که با این اطلاعات ناقص فعلا هیچ خبر قطعی‌ای را نمی‌توان در این باره اعلام کرد.

گفتنی ا‌ست، نرگس محمدی به اتهام اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور، عضویت در کانون مدافعان حقوق بشر و فعالیت تبلیغی علیه نظام جمهوری اسلامی به شش سال زندان محکوم شده است.

تهدید مجدد پاسداران علیه ناو هواپیمابر آمریکایی

 به گزارش زلال نیوز، سردار امیرعلی حاجی زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی همزمان با سی و سومین سالگرد تصویب اساسنامه سپاه پاسداران، به مرور اجمالی عمکرد این نهاد انقلابی در طول سالهای گذشته و  موضوعاتی دیگر نظیر توان موشکی موشکی سپاه، رمزگشایی از پهپاد آمریکایی، نحوه مقابله با تهدیدات پیرامونی، ارزیابی از استقرار سپر دفاع موشکی آمریکا در اطراف ایران و ... پرداخت.


غرق کردن و از کار انداختن ناو هواپیمابر آمریکایی بسیار راحت است

فرمانده نیروی هوافضای سپاه با بیان اینکه این تصور غلط است که یک ناو هواپیمابر با غرق شدن از کار می‌افتد، خاطرنشان کرد: اولا غرق کردن همچین ناوی خیلی پیچیده نیست، دوما بقدری تجهیزات پیشرفته و ظریف و حساس در این ناوها به کار رفته که دوستان به مزاح می‌گویند اگر یک ترقه در عرشه این ناو بترکد حتما به یک گوشه‌ای از آن آسیب می‌زند یعنی با کوچکترین انفجاری در یک گوشه‌، این ناو قطعا از کار می‌افتد و مهمتر از خود ناو آدم‌های آن هستند که از کار می‌افتند.


یک موشک کوتاه برد ما در مقابل آمریکایی‌ها نقش یک موشک قاره‌پیما را دارد

حاجی‌زاده با تاکید بر اینکه رفت و آمد ناوهای آمریکایی را کنترل و نظارت می‌کنیم و اگر دست از پا خطا کنند پاسخ لازم را خواهیم داد، گفت: آنها در کشورهای اطراف ما و حاشیه‌ خلیج فارس پایگاه‌های هوایی و زمینی دارند که دائما تحت نظارت و کنترل مجموعه‌های اطلاعاتی ما هستند و مراقبت لازم انجام می‌شود. ما الان دیگر نگران حضور آنها نیستیم البته اوایل که آمده بودند مقداری نگرانی وجود داشت و آنها تهدید برای محسوب می‌شدند ولی الان واقعا برای ما فرصت هستند و هیچ نگرانی نداریم و آنها هم خوب این را می‌فهمند.


تحریم‌ یک رحمت دیگر برای ملت ایران است

وی ادامه داد: ملت ایران باید شرایط فعلی تحریم که گسترده‌‌تر از گذشته است را هم تبدیل به فرصت کند و این شدنی است. ما اگر بخواهیم یک کشور مقتدر و قوی باشیم باید وابستگی‌هایمان به دنیا قطع شود و آنها بیایند به ما التماس کنند. ما نیازی به آنها نداریم و این پروژه‌ای است که از آن عبور خواهیم کرد و نگاه‌مان به این حرکت، مثبت است.

حاجی‌زاده خاطرنشان کرد: بعنوان مثال جنگ، خود به خود جز خرابی و ویرانی چیزی به همراه ندارد ولی زمانی که امام(ره) آن را رحمت معرفی می‌کنند، امروز هم ما باید بپذیریم که این تحریم‌ یک رحمت دیگر برای ملت ایران است.

دستگيری سه نفر در دانمارک به اتهام توطئه تروريستی

به گزارش خبرگزاری فرانسه از کپنهاگ، دستگاه اطلاعاتی دانمارک روز جمعه از دستگیری سه نفر در ارتباط با یک توطئه تروریستی خبر داد. دستگاه اطلاعاتی دانمارک در بیانیه ای اعلام کرد دو شهروند 22 و 23 ساله اردنی و ترک تبار و یک دانمارکی ساکن مصر به در اختیار داشتن سلاحهای خودکار و مهمات غیرقانونی متهم و به توطئه برای فعالیت تروریستی مظنون هستند. 

بنابر اعلام دستگاه اطلاعاتی دانمارک، ماموران اطلاعاتی به چند ساختمان در کپنهاگ یورش بردند و این سه مظنون در دو آدرس در کپنهاگ دستگیر کردند.

این افراد در حالی دستگیر شدند که محاکمه چهار نفر دیگر که به اتهام توطئه تروریستی به منظور کشتن کارکنان یک روزنامه دانمارکی که تصاویری از محمد، پیامبر اسلام منتشر کرده بود، هم اینک در دانمارک جریان دارد.

اسد به آتش بس پایبند نیست/احتمال دخالت ناتو در سوريه


بان کی مون، دبيرکل سازمان ملل شب گذشته گفت، بشار اسد تاکنون به التزاماتش در قبال آتش بس گردن نگذاشته است. ناظران در گزارشهايشان تأکيد کرده اند که نظامیان و سلاحهای سنگين همچنان در مناطق مسکونی حضور دارند و هيچ اقدامی برای خارج کردن آنها از شهرها نشده است. 

کميته های هماهنگی محلی در سوريه گزارش دادند که شمار کشته شدگان روز پنجشنبه که در مناطق مختلف به ويژه در ديرالزور و حلب بر اثر آتش نيروهای امنيتی جان باختند، به 31 تن رسيد. 

به گزارش هيأت عمومی انقلاب سوريه، روز گذشته نيروهای امنيتی در منطقه «درعا البلد» حتی در حضور ناظران در نزديکی مسجد ابوبکر بروی مردم آتش گشودند که در نتيجه يک کودک کشته شد. 

تصاويری که توسط فعالان سوريه منتشر شده صحنه هايی از حملات نيروهای امنيتی به مردم را در حضور تيم ناظران نشان می دهد. 

مردم می گويند، شليک شليک شليک به تيم ناظران.

احتمال دخالت ناتو در سوريه

نخست وزير ترکيه در مورد تلاشهای بين المللی برای توقف کشتار در سوريه، احتمال موفقيت طرح کوفی عنان را ضعيف دانست و گفت آنها نمی توانند با 30 يا 200 ناظر به نتيجه برسند، نشانه ها بيانگر نتيجه مثبت نيست. 

اردوغان در پاسخ به سئوالی در باره احتمال دخالت نيروهای ناتو (پيمان آتلانتيک شمالی) که ترکيه عضو آن است، گفت، من قبل از اين نيز به اين موضوع اشاره کردم. به مرز ما تجاوز شد. ماده 5 ناتو می گويد در صورت تعدی به هر يک از اعضای ناتو، ناتو دخالت می کند. اکنون تعدی به مرز ما صورت گرفته است. 

نخست وزیر ترکیه افزود، ما اقدامات لازمه را اتخاذ خواهيم کرد. نيروهای ما در کنار مرزها هستند و هر لحظه که بخواهند وارد می شوند ما اقداماتمان را ادامه می دهيم. رژيم سوريه بايد بداند که ترکيه اجازه تعدی به مرزهايش را نمی دهد.

آغاز دور جدید سرکوب زنان به بهانه بدپوششی

رئیس پلیس تهران از آغاز دور جدید برخورد با بدپوششان، مزاحمان نوامیس و اراذل و اوباش در پایتخت خبر داد و گفت: برخورد با بد پوششی در دو بخش تولید کنندگان، واردکنندگان و مصرف کنندگان انجام می‌شود. 
به گزارش خبرنگار مهر، سردار حسین ساجدی نیا در تشریح این خبر اظهار داشت: طرح برخورد با اراذل و اوباش و برهم زنندگان نظم و امنیت عمومی که یکی از مهمترین شاخص های طرح امنیت محله محور در پایتخت است در سال گذشته با قدرت اجرا شد. اجرای این طرح منجر به دستگیری تعداد زیادی از مخلان نظم و امنیت عمومی شد. خوشبختانه با اقدامات موثر پلیس تعداد اراذل و اوباش سطح یک نسبت به گذشته کمتر شد.

وی ادامه داد: اراذل و اوباش سطح سه و نوچه های آنها برای شهروندان ایجاد مزاحمت می کردند که با این افراد برخورد جدیشد که دور جدید اجرای این طرح نیز اجرا و برخورد لازم با این افراد انجام می شود.

رئیس پلیس تهران با هشدار به اراذل و اوباش و مخلان نظم افزود: به نفع این افراد است که رفتار خود را اصلاح کرده و دست از اعمال خلافکارانه بردارند در غیر اینصورت با برخورد شدید پلیس مواجه می شوند.

ساجدی نیا با اعلام اینکه برخورد با مزاحمان نوامیس یکی از دغدغه های اصلی پایتخت نشینان است و برخورد با اینگونه افراد بارها از سوی شهروندان درخواست شده است، تاکید کرد: قانون و مردم از پلیس انتظار دارند با بی نظمی های اجتماعی و هنجار شکنی تعداد قلیلی که بدون توجه به ارزش ها و بنیان فرهنگی جامعه اقدام به این کار می کنند برخورد شود.

به گفته وی، رویکرد طرح برخورد با مزاحمان نوامیس پیشگیری از وقوع جرم، جلوگیری از رشد ناهنجاریهای اجماعی و ایجاد مزاحمت برای شهروندان است.

فرمانده انتظامی تهران برخورد با بدحجابی، بدپوششی و مانکنهای لباس های مبتذل را از دیگر طرح های مورد درخواست مردم عنوان کرد و افزود: اجرای این طرح از چند سال گذشته در سطح شهر آغاز شده است و دور جدید اجرای آن نیز بنا به خواست مردم انجام می شود.

ساجدی نیا تاکید کرد: برخورد با بد پوششی در دو مبحث تولید کنندگان، واردکنندگان و مصرف کنندگان انجام می شود به طوری که همزمان با اغاز طرح تمامی مراکز تولیدی و توزیعی لباس در شهر تهران شناسایی شده و هشدارهای لازم به آنها داده شد. در صورت توجه نکردن به این هشدارها مراکز متخلف پلمب خواهند شد.

وی ادامه داد: بعد دیگر اجرای این طرح شامل استقرار گشت های ثابت خودرویی امنیت اخلاقی در میادین، مجتمع های تجاری و خیابانها و گشت های موتور سوار انتظامی و راهنمایی در بزرگراههای شهر تهران است. این گشت ها با افرادی که وضعیت پوشش نامناسب دارند و از مصادیق بدپوششی هستند برخورد می کند. 

زمین‌گیری 49 فروند هواپیما‌ی مسافر‌ی

خبرگزاری فارس: رئیس سابق سازمان هواپیمایی کشوری با بیان اینکه از 209 فروند هواپیمای مسافری ناوگان هوایی 49 فروند آن زمین‌گیر است، گفت: پیشرفت صنعت در گرو حمایت دولت و بانک‌ها از شرکت‌های هواپیمایی است.

کاپیتان رضا نخجوانی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبری فارس «توانا» با اشاره به اینکه حمایت از شرکت‌های هواپیمایی وظیفه سازمان هواپیمایی کشوری است، اظهار داشت: هم‌اکنون 14 ایرلاین فعال در کشور وجود دارد که از این تعداد تنها یک شرکت هواپیمایی (ایران‌ایر) دولتی است و 13 ایرلاین دیگر خصوصی هستند.

وی با اشاره به اینکه 209 فروند هواپیما در ناوگان هوایی کشور وجود دارد، خاطرنشان کرد: حدود 160 فروند از این هواپیماها فعال است و 49 فروند دیگر در حال تعمیرات اساسی بوده و یا برنامه چک دارند و منتظر ورود قطعه از خارج هستند.

نخجوانی خاطرنشان کرد: یکی از دلایل زمین‌گیری این هواپیماها، وضعیت نامطلوب اقتصادی شرکت‌های هواپیمایی است که قطعاً با رتبه‌بندی ایرلاین‌ها تأثیر مستقیم دارد.

* لزوم حمایت بانک‌ها از صنعت/ حمایت دولت در قالب واقعی شدن نرخ بلیت

وی با تأکید بر لزوم حمایت بانک‌ها از صنعت حمل و نقل هوایی و حضور سرمایه‌گذاران در این صنعت، ادامه داد: در این راستا لازم است با ایجاد زمینه‌های درآمد مطلوب برای سرمایه‌گذاران، آنها را برای سرمایه‌گذاری در این صنعت تشویق کرد، بنابراین باید با واقعی شدن نرخ بلیت، توجیه فنی و اقتصادی برای شرکت هواپیمایی و صنعت‌گراران ایجاد کرد.

* شرط تأسیس شرکت هواپیمایی دارا بودن 5 فروند هواپیما است

رئیس سابق سازمان هواپیمایی در خصوص صدور مجوز برای تأسیس شرکت هواپیمایی، خاطرنشان کرد: طبق قانون سازمان هواپیمایی کشوری، هر شرکت باید در گام اول، 5 فروند هواپیما داشته باشد، البته ایرلاین می‌توانند با سه فروند هواپیما نیز فعالیت خود را آغاز کند، اما به شرطی که هواپیماهای خود را افزایش دهد.

آمریکا خواستار آزادی محمد صدیق کبودوند شد

سایت ندای آزادی: ویکتوریا نولاند سخنگوی وزارت امور خارجه ایالات متحده از حکومت ایران خواست هر چه زودتر محمد صدیق کبودوند و حدود ۹۰ روزنامه نگار دربند ایرانی را آزاد کند.

خانم نولاند در ابتدای جلسه مطبوعاتی روز پنجشنبه (۲۶ آوریل - هفتم اردیبهشت) گفت آقای کبودوند از سال ۲۰۰۷ به خاطر تهیه گزارش از شکنجه در زندان های ایران و نقض حقوق بشر در کردستان در زندان اوین به سر می برد و در سال ۲۰۰۸ به خاطر اقدام علیه امنیت ملی به ۱۱ سال زندان محکوم شده است.

او در ۳۰ بهمن سال گذشته توانست بعد از نزدیک به ۴ سال زندان بدون مرخصی، به دیدار فرزندش برود. آقای کبودوند پیش از دیدار فرزندش دست به اعتصاب غذا زده بود و مقامات ایران برای اینکه او بتواند با فرزندش دیدار کند، شرط گذاشته بودند که وی به اعتصاب غذای خود خاتمه دهد.

سازمان عفو بین الملل نیز روز جمعه ۲۸ بهمن (۱۷ فوریه) در اطلاعیه ای خواهان آزادی آقای کبودوند شده بود.

در این اطلاعیه آمده بود: "مقامات ایران باید هر چه سریعتر محمد صدیق کبودوند، روزنامه نگار و فعال حقوق بشر را از زندان آزاد کنند و به او اجازه دهند پسر ۲۲ ساله خود را که به شدت بیمار است، ببیند."

پیش‌تر گزارش شده بود فرزند آقای کبودوند به سرطان مبتلاست.

پریناز باغبان حسنی، همسر آقای کبودوند نیز قبلا گفته بود خود آقای کبودوند هم از شرایط جسمانی خوبی برخوردار نیست و وی سه بار سکته ناقص قلبی و مغزی کرده است.

آقای کبودوند از زمستان سال ۱۳۸۲ نشریه "پیام مردم" را به دو زبان کردی و فارسی در تهران و استان‌های کردنشین ایران منتشر می‌کرد و در فروردین سال ۱۳۸۴ "سازمان حقوق بشر کردستان" را تشکیل داد.

او در سال‌های گذشته برنده چند جایزه بین‌المللی در زمینه حقوق بشر و روزنامه‌نگاری شده است.

آقای کبودوند در مراسم سال ۲۰۰۹ "جوایز مطبوعات بریتانیا" به عنوان "روزنامه‌نگار بین‌المللی سال" برگزیده شد و در زمستان سال ۱۳۸۷ نیز جایزه "هلمن–همت" سازمان دیده‌بان حقوق بشر به او داده شد.

همچنین سال گذشته تعدادی از نمایندگان پارلمان نروژ آقای کبودوند را به عنوان نامزد دریافت جایزه صلح نوبل به کمیته اهدا کننده این جایزه معرفی کرده بودند.

ویکتوریا نولاند در آستانه روز جهانی آزادی مطبوعات در سوم ماه مه، هر روز از یکی از روزنامه نگاران زندانی یاد می کند.

ارز مسافرتی ایران برای مسافران ترکیه کاهش یافت


رادیو آلمان: ایلنا روز پنج‌شنبه (۷ اردیبهشت) اعلام کرد، فروش ارز مسافرتی براي مسافران زمينی، ريلی و دريايی يك بار در سال به مبلغ ۴۰۰ دلار و يا معادل آن به ساير ارزها به نرخ رسمی خواهد بود.
ایلنا می‌نویسد، فروش ارز مسافرتی به هريك از مسافران هوايی به مقصد آذربايجان، ارمنستان، پاكستان، افغانستان، امارات متحده عربی، تركيه، لبنان، تايلند، گرجستان، قبرس، تاجيكستان، تركمنستان، مالديو، اندونزی، مالزی، فيليپين، سنگاپور و چين يك بار در سال و به ميزان ۴۰۰ دلار و يا معادل آن به ساير ارزها به نرخ رسمی است.
فروش ارز مسافرتی ایران به مقصد عراق به مبلغ ٢٠٠ دلار و يا معادل آن به ساير ارزها به نرخ رسمی است.
براساس اين گزارش، فروش ارز مسافرتی به مسافرين با سن قانونی كمتر از ٢سال امكان‌پذير نبوده و برای سنين ٢ تا ١٢ سال به ميزان ۵۰ درصد در هريك از حالات فوق خواهد بود.
تغييرات در ارز مسافرتی ‌از روز ۳۱ فرودين ماه سال جاری به اجرا در آمده است.

يونيسف: حکم تيلور هشداری به ديگر جنگ سالاران

صندوق کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف)‌ روز پنجشنبه اعلام کرد حکم دادگاه بین المللی لاهه علیه چارلز تیلور، رئیس جمهور سابق لیبریا، یک پیروزی در زمینه مقابله با پدیده استفاده از سربازان خردسال بوده و هشداری به جنگ سالاران محسوب می شود.

یونیسف با صدور بیانیه ای افزود حکم صادر شده علیه تیلور همچنین هشداری است به تمام فرماندهان نظامی و جنگ سالاران دوران جنگ است.

آنتونی لیک، مدیر اجرایی یونیسف،‌ گفت، شاید حکم صادر شده علیه چارلز تیلور نتواند درد و رنج کودکان آسیب دیده از جنگ داخلی سیرالئون را تسکین بخشد، اما این برای اولین بار است که یک رهبر سابق به علت دست داشتن در جنایات جنگی محکوم می شود.

تیلور روز پنجشنبه به جرم همکاری با شورشیان سیرالئون در ارتکاب جنایت جنگی و دیگر موارد نقض قوانین و مقررات بین المللی محکوم شد.

در کیفرخواستی که علیه تیلور قرائت شد،‌ وی به دست داشتن در اقدامات جنایتکارانه متعدد از جمله استفاده از کودکان زیر پانزده سال به عنوان سرباز متهم شده بود.

تیلور نقش مهمی در حمایت از شورشیان سیرالئون در جنگ داخلی سال های هزار و نهصد و نود و شش تا دو هزار و دو این کشور داشت.

اخراج كارگران شركت گيلان سويا

خبرگزاری هرانا - چهارده کارگر شرکت گیلان سویا واقع در شهر صنعتی رشت از کار اخراج شدند. 

به گزارش کمیته هماهنگی برای ایجاد تشکل های کارگری، این کارخانه زیر مجموعه گروه تولیدی «اشی مشی» بوده و واحد پایه و اولیه این گروه تولیدی عظیم می‌باشد. 

این کارخانه که اولین خط تولید کننده پفک «اشی مشی» بوده است ۱۵ سال پیش آغاز به کار کرده و اکثر کارگران آن دارای سوابق بالای در این کارخانه هستند.

بی خبری از وضعیت تنی چند از زندانیان عرب اهواز

کمیته گزارشگران حقوق بشر- بر اساس گزارش های رسیده، تعدادی از شهروندان عرب ایرانی که بیش از یک سال در زندان به سر می برند ، امروز از بند عمومی به مکان نامعلوم منتقل شده اند. 

بر اساس گزارش های پیشین فعالین حقوق بشر اهوازی این افراد با نام های ، طه حيدريان، ۲۸ ساله؛ ناصر حيدريان،۲۱ ساله؛ عباس حيدريان،۲۴ ساله و علی شريفی ۲۵ ساله، همه از محله مَلّاشيه هر کدام به ۱۰ سال زندان و اعدام محکوم شده بودند.

بیخبری از سرنوشت این زندانیان موجب نگرانی خانواده ی آنها شده است. این شش زندانی عرب اهوازی پیش از این در روز 31 فروردین سال ۱۳۹۰ (۲۰ آوريل ۲۰۱۱)بازداشت شدند.

با توجه به قطعی شدن حکم اعدام ایشان و این انتقال خطر اجرایی شدن این حکم این شهروندان اهوازی را تهدید می کند.

سوخت‌رسانی روسیه و رژیم تهران به ماشین کشتار اسد


رادیو آلمان: تحریم‌های غرب علیه رژیم بشار اسد، سوریه را با دشواری‌های بسیاری در فروش نفت‌خام و تامین نیاز سوختی این کشور مواجه کرده. ایران و روسیه تلاش می‌کنند تا با سوخت‌رسانی، از فشارهای واردشده بر حکومت سوریه بکاهند.

ایران و روسیه، دو متحد اصلی رژیم بشار اسد در عرصه بین‌المللی، برای تسهیل واردات سوخت به سوریه می‌کوشند. گفته می‌شود از نفت و گازوئیل ارسالی از سوی ایران و روسیه، برای تامین سوخت ماشین‌های سنگین در سوریه، و از جمله تانک‌ها و ماشین‌های جنگنده ارتش این کشور استفاده می‌شود.

کمک‌های ایران و روسیه در این زمینه، به سوریه این امکان را می‌دهد که از فشار فزاینده تحریم‌های جهانی علیه خود بکاهد؛ تحریم‌هایی که به‌خاطر سرکوب و کشتار گسترده معترضان سوری، علیه رژیم بشار اسد اعمال شده است. بر اساس آمار منتشر شده از سوی سازمان ملل، در ۱۳ ماهی که آغاز خیزش مردمی در سوریه می‌گذرد، تا کنون بیش از ۹ هزار نفر کشته شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، انتقال نفت و گازوئیل از روسیه به سوریه در طول زمستان سال گذشته جریان داشته و در ماه جاری (۱۲ آوریل) نیز یک محموله سوختی دیگر از طرف یک کمپانی روس به سوریه ارسال شده است. ایران و روسیه تحریم‌های کشورهای غربی علیه سوریه را تایید نکرده‌اند، بنابراین به نظر می‌رسد که این اقدامات قانونی است، اما این مساله نشان‌دهنده دشواری‌های اعمال تحریم‌های کشورهای غربی برای محدود کردن توان نظامی حکومت سوریه است.

روسیه، پیش‌تر طرحی که اجرای مفاد قطعنامه‌های سازمان ملل را برای همه کشورهای عضو الزام‌آور می‌کرد، رد کرده و همین مساله راه را برای تداوم کمک‌هایی از این دست فراهم می‌کند. وزارت انرژی و وزارت خارجه روسیه از پاسخگویی به سوالات خبرگزاری رویترز درباره این اقدامات خودداری کرده‌اند. روسیه همچنین از مهم‌ترین تامین‌کنندگان تسلیحات نظامی حکومت بشار اسد است. این کشور، دو قظعنامه شورای امنیت سازمان ملل علیه بشار اسد و در محکومیت سرکوب گسترده معترضان سوری را وتو کرده است.


معامله پایاپای ایران و سوریه؛ بنزین در برابر گازوئیل

سوریه که خود دارای ذخایر نفتی است، دو پالایشگاه بزرگ نفتی در اختیار دارد اما برای تامین نیاز کشور در حوزه حمل‌ونقل و سوخت خانگی نیازمند واردات از دیگر کشورها است. بر اساس تحریم‌های قدرت‌های غربی علیه سوریه، کمپانی‌های فعال در آمریکا و اتحادیه اروپا از خرید نفت سوریه و معامله با کمپانی‌های سوری منع شده‌اند.

ایران و سوریه، دو هم‌پیمانی که زیر فشار تحریم‌های شکننده و فلج‌کننده قدرت‌های غربی قرار گرفته‌اند، تلاش می‌کنند تا با تعامل و کمک متقابل روزنه‌هایی برای کاهش فشار بیابند. ایران به رغم ادعاهای رهبران جمهوری اسلامی مبنی بر خودکفایی در تولید بنزین مورد نیاز کشور، همچنان با مشکلات متعددی برای تامین بنزین مواجه است. نیاز سوریه به گازوئیل‌، زمینه را برای یک معامله پایاپای فراهم کرده است: گازوئیل ایرانی در برابر بنزین سوری.

بر اساس گزارش رویترز، یک کشتی ایرانی در هفته جاری ۳۲ هزار تن گازوئیل را به سوریه رساند و ۳۳ هزار تن بنزین را به کشور بازگرداند. تحریم‌های جدید فشارهای سنگینی به ایران هم وارد می‌کند، اما رهبران جمهوری اسلامی درصددند با کمک به رژیم اسد در این شرایط بحرانی، از فروپاشی احتمالی آن جلوگیری کنند.

سوریه برای فروش نفت‌خام خود نیز با مشکلات گسترده‌ای دست به گریبان است و ایران تلاش می‌کند تا با کمک کشتی‌رانی جمهوری اسلامی و انتقال بخشی از نفت تولیدی در سوریه، شرایط فروش نفت این کشور را فراهم کند.