۱۳۹۱ فروردین ۷, دوشنبه

نظرسنجی؛ موافقت اکثریت اسرائیلیها با حمله به رژیم تهران

به گزارش رادیو آلمان، دو سوم شهروندان یهودی اسرائیل خطرهای حمله اسرائیل به رژیم ایران را کمتر از خطرهای ناشی از دست‌یابی جمهوری اسلامی به بمب اتمی ارزیابی می‌کنند.

برمبنای نظرخواهی جدیدی که نتایج‌اش روز دوشنبه ( ۷ فروردین / ۲۶ مارس) در روزنامه اسرائیلی هاآرتص منتشر شد، ۶۵ درصد شهروندان یهودی اسرائیل قبول دارند که خطرهای احتمالی ناشی از دست‌یابی رژیم ایران به بمب اتمی برای اسرائیل بیشتر از خطرهای حمله پیشگیرانه این کشور به تاسیسات اتمی جمهوری اسلامی است.

۶۰ درصد کسانی که در نظرخواهی شرکت کرده‌اند حتی گفته‌اند که باید برنامه‌های اتمی رژیم ایران را تنها با حمله نظامی متوقف کرد.

کاهش ۳۰۰هزار بشکه‌اي صادرات نفت خام رژيم آخوندي


صادرات نفت رژیم آخوندی در ماه مارس ۲۰۱۲ ، روزانه ۳۰۰ هزار بشکه کاهش یافته است. این کاهش به علت توقف یا کاهش واردات نفت توسط مشتریان ایران در پی تحریمهای بین‌المللی علیه برنامه‌ی هسته‌یی رژیم آخوندی است.
سایت رادیو آلمان در ۴ فروردین ۱۳۹۱ با اشاره به گزارش رویتر خبر داد که بر اساس برآورد شرکت مشاور صنعتی ”پترولوجستیکز“ و یک شرکت بزرگ نفتی اروپایی، صادرات نفت خام ایران در ماه مارس ۲۰۱۲ روزانه ۳۰۰ هزار بشکه کاهش یافته است. این میزان کاهش، ۱۴درصد از کل صادرات نفت خام ایران را تشکیل می‌دهد.  پس از آن‌که اتحادیه اروپا در ماه ژانویه اعلام کرد که از اول ماه ژوئیه واردات نفت خام از ایران را متوقف می‌کند، این اولین افت قابل ملاحظه در صادرات سبد نفتی اوپک محسوب می‌شود.
یک مقام رسمی یک شرکت بزرگ اروپایی که پیش از تصویب تحریمها یکی از خریداران بزرگ نفت ایران بوده، می‌گوید: «ما روز به روز خرید خود را از ایران کاهش می‌دهیم».

تير خلاص بر پيكر آمار رسمی كشور


سایت آفتاب: تا پيش از تصويب قانون برنامه پنجم توسعه، تنوع و تناقض آماري آن قدر در كشور بود كه اعتراض بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران اقتصادی را بدنبال داشت . هر روز از هر گوشه‌اي توسط هر مقام مسوول و غير مسوولي اطلاعاتي داده مي‌شد كه مشخص نبود به چه چيزي مستند است، اما قانون برنامه پنجم مي‌خواست اين مشكل را حل كند. 

در اين قانون مصوب شد كه تنها مرجع رسمي انتشار آمار، مركز آمار ايران است. مركز آمار ايران يك مرجع تخصصي است كه اطلاعاتش توسط بهترين دانش‌اموختگان علم آمار منتشر مي‌شود. 

حدود دو سال پيش مسووليت اين مركز به دست كسي سپرده شد كه خود از منتقدان آمارهاي غيررسمي در كشور بوده و هست. عادل آذر در انتخابات رياست جمهوري سال 88 مشاور محسن رضايي، رقيب انتخاباتي و منتقد محمود احمدي نژاد بود اما پس از روي كار آمدن دولت نهم، به جاي محمد مدد، رياست مركز آمار را بر عهده گرفت. 

او از همان ابتدا با برگزيدن يك مديريت ناكارآمد براي اين مركز، سكوت خبري را در اين مركز حاكم كرد. در حالي كه كم كاري مركز آمار ايران در انتشار گزارش‌هاي رسمي بر اساس روال قبلي مورد انتقاد همه قرار گرفت، سخنان رييس جمهور در مراسم روز ملي آمار سال 89 آب پاكي را روي دست همه ريخت. احمدي نژاد در آن مراسم اعلام كرد كه نيازي نيست همه آمارها به صورت علني اعلام شود، چون ممكن است در مردم تشويش ايجاد كند. 

پس از آن بود كه تا مدتي بسيار طولاني از انتشار آمار خبري نبود و نرخ تورم و بيكاري و رشد اقتصادي، به عنوان سه شاخص كلان و مهم اقتصادي كشور نامشخص بود. 

اين روند آن قدر ادامه يافت تا نمايندگان مجلس، عادل آذر را براي ارائه گزارش نرخ بيكاري به خانه ملت احضار كردند و وقتي با آمار غيرواقعي او از كاهش نرخ بيماري مواجه شدند، فرياد دو دو به نشانه نخالفت سر دادند. 

اما اقدامات غيرقابل دفاع اين مركز باز هم ادامه يافت، به طوري كه نرخ تورم توسط آن اعلام نشد. در حالي كه بانك مركزي پيش از آن به طور مرتب نرخ تورم را اعلام مي كرد، مركز آمار ايران از انتشار آن خودداري كرد. اين كار آن قدر ادامه يافت كه مورد اعتراض رييس كل بانك مركزي واقع شد و نتيجه آن شد كه بانك مركزي دوباره نرخ تورم را اعلام كند. 

اين اتفاق البته بسيار ناخوشايند بود، چون پس از آن مركز آمار اعدادي تحت عنوان نرخ تورم منتشر كرد كه هيچ نسبتي با اعداد بانك مركزي نداشت و اغلب از آنها بزرگتر بود. اين اعلام باعث شد كه حتي وزير اقتصاد هم از اين آمار تبري بجويد و اعلام كند كه معيار او براي ارزيابي وضعيت اقتصادي كشور، آمار بانك مركزي است. 

در اين آشفته بازار، مركز آمار ايران دوباره ترجيح داد سكوت كند و به انتشار آمار مرغداري هاي گوشتي و معادن فعال و غيرفعال كشور بسنده كند. 

اين وضعيت متناقض بار ديگر هم تكرار شد، آن هم در مقطعي كه نرخ رشد اقتصادي سال گذشته از سوي مركز آمار ايران و بانك مركزي اعلام شد. اعداد متفاوت اعلام شده نشان داد كه اختلاف بين اين دو نهاد همچنان برقرار است و ظاهرا هر دو هم بر علمي بودن اعداد اعلامي تاكيد دارند. 

به گزارش مشرق، به نظر مي رسد مهمترين اقدام عادل آذر در مركز آمار ايران نه ايجاد يك منبع مشخص و رسمي براي اعلام آمار واحد، بلكه ايجاد تشنجي رسمي در آمارهاي كشوري بود. اين اقدام او باعث شد که آمارها از منابع غیر رسمی اعلام شود و به نوعی به بی اعتمادی در سطح کشور نسبت به امارها را دامن زد ، حتي آماري كه از سوي نهادي قانوني و رسمي مثل مركز آمار ايران اعلام مي‌شود. شايد به دليل همين اقدام او بود كه توانست نشان ملي لياقت را دريافت كند! 

صدور حکم اعدام برای یک نوجوان زندانی



بنابه گزارشات رسیده به "فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران" نوجوان زندانی حمید احمدی از اهالی شهر سیاهکل در سن 15 سالگی به اتهام مشارکت در قتل دستگیر و پس از 4 سال زندان و رسیدن به سن 19 سالگی  قوۀ قضاییه رژیم ولی فقیه او را به اعدام محکوم کرده است.

حکم اعدام این نوجوان پس از 4 سال حبس و قرار دادن وی در شرایط غیر انسانی اخیرا به او و خانواده اش ابلاغ شده است.


07 فروردین 1391 برابر با 26 مارس 2012

گزارش فوق  به سازمانهای زیر ارسال  گردید:
کمیساریای عالی حقوق بشر
گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل متحد
کمسیون حقوق بشر اتحادیه اروپا
سازمان عفو بین الملل

تدابیر امنیتی بی سابقه در بغداد در آستانه نشست اعراب


به گزارش مهر به نقل از رسانه های عراق، شهر بغداد این روزها با تدابیر امنیتی شدید و بی سابقه ای به سبب در پیش بودن نشست سران عرب روبرو است که قرار است از پنجشنبه این هفته آغاز شود.

دولت عراق برای تامین امنیت این نشست و گرفتن هرگونه بهانه از برخی رژیمهای عربی، تدابیر امنیتی شدیدی اتخاذ کرده است و با ایجاد ایستهای بازرسی در خیابانهای پایتخت و بازرسی دقیق خودروها و شهروندان، آمادگی های خود برای برگزاری این نشست را تکمیل کرده است.

فرماندهی عملیات بغداد پیشتر از مشارکت حدود 100 هزار نیروی امنیتی در طرح امنیت نشست سران عرب خبر داده بود.

كره جنوبی: موشک كره شمالی را هدف قرار می دهیم

كره جنوبی روز دوشنبه هشدار داد، موشك ماهواره بر كره شمالی را هدف قرار خواهد داد.

به گزارش ایرنا، منابع رسمی كره جنوبی اعلام كردند اگر این موشك از فراز حریم هوایی این كشور عبور كند، آن را ساقط خواهند كرد.


كره شمالی قصد دارد بین 12 تا 16 آوریل ( 24 تا 28 فروردین ) این موشك ماهواره بر را پرتاب كند.


هشدار كره جنوبی در حالی مطرح می شود كه این كشور در حال حاضر میزبان اجلاس سران برای امنیت هسته ای است.


كره شمالی پرتاب این موشك را صلح آمیز و در جهت كارهای علمی خوانده اما ژاپن اعلام كرده است آن را ردیابی می كند.


كره جنوبی نیز هشدار داده است كه آن را هدف قرار خواهد داد و آمریكا از تحریم های بیشتر علیه كره شمالی سخن گفته است.


هر سه كشور از نگاه رهبران كره شمالی 'جبهه خصم ' علیه پیونگ یانگ را تشكیل می دهند.


گزارش ها حاكی است كه ' باراك اوباما 'رییس جمهور آمریكا از چین خواسته است از نفوذ خود برای جلوگیری از این پرتاب موشكی استفاده كند.


' یون وون شیك '، سخنگوی وزارت دفاع كره جنوبی گفت : تدابیر مقابله با این اقدام كره شمالی از جمله ساقط كردن این موشك ماهواره بر در حال بررسی است.


این در شرایطی است كه موشك مذكور برای پرتاب ماهواره به منطقه ' تونگ چانگ ری ' در استان ' پیونگان ' در شمال كره شمالی منتقل شده است.


محل پرتاب در 50 كیلومتری شهر مرزی ' داندونگ ' چین قرار دارد.


پانزدهم آوریل مصادف صدمین سالروز تولد ' كیم ایل سونگ ' رهبر سابق كره شمالی است و بسیاری احتمال داده اند این ماهواره در این روز پرتاب شود.

کاهش بهای نفت در معاملات صبح دوشنبه

رادیو آلمان: بر این اساس، صبح دوشنبه (۲۶ مارس/ ۷ فروردین) بهای هر بشکه نفت دریای شمال برای تحویل در ماه مه ۱۲۴ دلار و ۸۶ سنت بوده است. این مبلغ ۲۷ سنت کمتر از معاملات روز جمعه است.
هر بشکه نفت وست‌تگزاس اینترمدیت آمریکا هم در نخستین ساعات معاملات روز دوشنبه با ۲۶ سنت کاهش ۱۰۶ دلار و ۶۱ سنت معامله شده است.
نگاه بازارهای مالی جهانی در روز دوشنبه به آلمان است. در این روز بیلان اقتصادی این کشور در ماه مارس منتشر می‌شود. وضعیت اقتصادی این کشور در ماه‌های اخیر همواره رو به بهبود بوده است. کارشناسان به ادامه این روند چندان خوش‌بین نیستند.
نگرانی‌ها از کاهش رشد اقتصادی آلمان می‌تواند بهای نفت را باز هم کاهش دهد.

مشاهده يک هواپيمای بدون سرنشين رژیم در حمص

تلويزيون العربيه گزارش داد که سپاه پاسداران برای سرکوب معترضان سوری کمکهای نظامی مختلف از جمله هواپيمای بدون سرنشين به رژيم بشار اسد داده است.

به گفته این منبع، در شهر حمص يک هواپيمای بدون سرنشين از نوع پهپاد که متعلق به سپاه پاسداران است، مشاهده شده است.

یک نفتکش در خلیج فارس به گل نشست


به گزارش خبرگزاری مهر، یک فروند کشتی نفتکش با پرچم کشور آفریقایی توگو بامداد روز یکشنبه ششم فروردین ماه در حالی که از جزیره لاوان به سمت جزیره لارک در حرکت بود در آبهای جنوب جزیره کیش به گل نشست.

این کشتی نفتکش 180 متری با خود 30 هزار تن نفت کوره حمل می کرد و در حالی که قصد تحویل گرفتن تعدادی از قطعات یدکی را در جزیره کیش داشت به علت انحراف از مسیر خود در جنوب این جزیره و در میان مرجانهای جزیره کیش به گل می نشیند.

قاسم عسکری نسب رئیس اداره بنادر و دریانوردی جزیره کیش در این خصوص به خبرنگار مهر گفت: ساعت 20 دقیقه بامداد روز یکشنبه ناخدای کشتی به گل نشسته طی تماسی با برج کنترل جزیره کیش وضعیت خود را اعلام می کند و تیم بررسی سوانح اداره بنادر و دریانوردی کیش به همراه شناور ناجی بلافاصله به سمت موقعیت این نفتکش حرکت می کند.

وی ادامه داد: پس از بررسی های اولیه مشخص شد که این کشتی حامل 30 هزار تن نفت کوره است و قصد انتقال این محموله از جزیره لاوان به بندرگاه جزیره لارک را داشته که پس از 12 مایل دریایی در حالی که قصد تحویل گرفتن تعدادی قطعه یدکی از جزیره کیش را داشته به علت انحراف از مسیر در ساحل مرجانی جنوب جزیره کیش به گل می نشیند.

رئیس اداره بنادر و دریانوردی کیش با اشاره به خطرات زیست محیطی ناشی از به گل نشستن این کشتی نفتکش، بیان داشت: اگر تانکر این کشتی سوراخ می شد تمامی مرجانهای موجود در منطقه از بین می رفتند که به همین علت تیم بررسی سوانح برای بررسی آلودگی نفتی این کشتی بلافاصله مخازن آن را مورد بررسی قرار دادند و پس از بررسی میزان آلودگی نفتی آب دریا از عدم ورود نفت به دریا اطمینان کسب کردند.

عسکری نسب افزود: پس از بالا آمدن آب دریا و ایجاد شرایط مد این کشتی به سمت لنگرگاه جزیره کیش هدایت شد و پس از کسب اطمینان نهایی از سالم بودن مخازن، اجازه خروج از لنگرگاه به ناخدای کشتی داده شد.

وی تصریح کرد: طی این حادثه امکان وقوع یک فاجعه زیست محیطی بزرگ و مرگ مرجانهای جزیره کیش بر اثر آلودگی نفتی وجود داشت که خوشبختانه این مسئله واقع نشد.

تحریم‌ها راه آهن جمهوری اسلامی را فلج کرده است

خبرنگار ما از تهران: گرچه مقامات جمهوری اسلامی مدعی هستند که تحریم‌های بین المللی بی تاثیر بوده است، اما شواهد نشان می‌دهد که بسیاری از صنایع تولیدی و کارخانجات و بزرگ و کوچک در حال ورشکستگی هستند و صنعت حمل و نقل نیز در حال آسیب دیدن است. يكي از بخش هاي مهم و حياتي صنعت حمل و نقل ایران «راه آهن» است که اخبار حکایت از بحرانی بودن شرایط آن دارد. طی چند ماه گذشته شمار زیادی از متخصصان فنی راه آهن و همینطور پرسنل شرکت‌ها و کارخانجات تابع آن به علت عدم توانایی تهیه قطعات و لوازم یدکی قطارهای بین شهری از مشاغل خود اخراج شده‌اند و در بلاتکلیفی به سر می‌برند.

در همین حال علاوه بر اخراج گسترده پرسنل و کارگران راه آهن، این مجموعه برای تهیه لوازم و قطعات قطارهای بین شهری به ویژه موتورهای آن به مشکلات اساسی برخورد کرده است. تقریبا 70 درصد موتورها و بخش های فنی قطارهای مورد استفاده در ایران موتورهای دیزلی ساخت کارخانه «جنرال موتور» آمریکاست که برای بروز نگه داشتن آنها در چند سال گذشته قطعات و لوازم جانبی به صورت قاچاق از بازرهای سیاه با قیمت‌های چند برابر تهیه می شد. اما با افزایش تحریم‌ها حتی تهیه این قطعات اساسی در بازار از طریق قاچاق نیز تقریبا غیر ممکن شده و تعداد زیادی از قطارها به علت نقص فنی موتور از چرخه حمل و نقل خارج شده اند.

از سوی دیگر حقوق بسیاری از کارگران راه آهن و شرکت‌های زیر مجموعه و طرف قرارداد با آن ماههاست که پرداخت نشده و آن دسته از افرادی که هنوز اخراج نشده اند نیز حتی در شب عید حقوق و مزایای خود را دریافت نکرده‌اند.

سخنرانی احمدی نژاد؛ خروج هيئت آمريكايی از سالن اجلاس


رجانیوز: هنگام سخنراني رئيس جمهور کشورمان در خصوص سياست هاي خصمانه و تجاوزکارانه ناتو و دولت آمريکا در افغانستان و ديگر کشورها در اجلاس دوشنبه ، هيأت آمريکايي سالن اجلاس سخنراني را ترک کرد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران ،خبرنگار اعزامي صدا و سيما از شهر دوشنبه گزارش داد، آقاي احمدي نژاد در پنجمين اجلاس حمايت از اقتصاد افغانستان در سخناني در جمع رؤساي جمهور تاجيکستان، افغانستان، پاکستان و مقامات سياسي بيش از 40 کشور دنيا، سياست هاي ناتو و آمريکا را تجاوزکارانه و غيرقانوني خواند.

بعد از چند دقيقه از صحبت هاي ضد استکباري رئيس جمهور کشورمان، هيأت آمريکايي سالن سخنراني را ترک کرد.

بعد از اتمام سخنراني آقاي احمدي نژاد اين هيأت آمريکايي به سالن بازگشت.

بنا براين گزارش رابرت بليک معاون وزير امور خارجه آمريکا در امور آسياي مرکزي و جنوبي به منظور شرکت در کنفرانس همکاريهاي اقتصادي منطقه اي براي افغانستان در صدر هيئتي در اجلاس دوشنبه پايتخت تاجيکستان شرکت کرده است.

روزنامه: ترکیه برای اقدام نظامی در سوریه آماده می شود

تلویزیون العالم: روزنامه اسرائیلی هاآرتص به نقل از منابع آگاه ترک خبر داد که ترکیه پس از کنفرانس دوستان سوریه در آوریل آینده، خود را برای عملیات نظامی در سوریه آماده می کند.

از سوی دیگر نخست وزير ترکيه از تعطيلی سفارت کشورش در سوريه خبر داد.

روزنامه زمان چاپ ترکيه نوشت، رجب طيب اردوغان نخست وزير ترکيه که براي شرکت در کنفرانس امنيت هسته اي در کره جنوبي بسر مي برد ، ديروز با اعلام اين مطلب گفت، سفير ترکيه در سوريه اين کشور را ترک کرده و روز شنبه از طريق يک کشور ثالث به ترکيه بازگشته است.

اردوغان ، مسئله سوريه را مهمترين محور گفتگوهاي ديروز خود با باراک اوباما عنوان کرد و اين گفتگوها را بسيار مفيد دانست و گفت، ما روند وقايع سوريه را از زمان آغاز ناآرامي ها در اين کشور ارزيابي کرديم.

نخست وزير ترکيه افزود،، ترکيه و سوريه مرز مشترکي به طول 910 کيلومتر دارند. ما با برخي تهديدها نيز مواجهيم. شمار پناهجويان سوري در ترکيه به بيش از 17 هزار نفر رسيده است . پيش بيني مي کنيم که اين رقم به صد هزار نفر برسد. 10 ژنرال و 19 سرهنگ ارتش سوريه به ترکيه گريخته اند و فرار نظاميان سوري به ترکيه به صورت پي در پي ادامه دارد. شوراي ملي موقت سوريه در استانبول دفتر خود را افتتاح خواهد کرد. نصيري ها ، مسيحيان و کردها نيز در اين شورا حضور دارند.

اقدام نیروهای امنیتی برای بازداشت بهروز جاوید تهرانی

روز شنبه مورخه ۵ فروردین ماه، نیروهای امنیتی برای بازداشت بهروز جاوید تهرانی به منزل شخصی ایشان مراجعه کردند.
 ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، نیروهای امنیتی پس از احضار تلفنی بهروز جاوید تهرانی به دادسرای مقدس (مستقر در زندان اوین) در طی هفته گذشته و عدم مراجعه ایشان برای بازداشت وی به منزل شخصی ایشان مراجعه کردند. نیروهای امنیتی با حضور در محل سکونت ایشان علیرغم تهدید سایر ساکنان مجتمع مسکونی به دلیل عدم حضور آقای جاوید تهرانی موفق به بازداشت ایشان نشدند. همچنین از دلایل احضار و تلاش برای بازداشت آقای جاوید تهرانی اطلاعی در دست نیست.

لازم به ذکر است بهروز جاوید تهرانی اخیرا پس از تحمل ۷ سال زندان بیش از ۹۰ روز پیش از زندان آزاد شده بود. وی به دلیل فعالیت های مدنی و سیاسی خود در مجموع از سال ۷۸ تا کنون مجموعا بیش از ۱۱ سال زندان را در دو مرتبه بازداشت تحمل کرده است.

تحریم؛ اسامی ۱۷ تن دیگر از ناقضان حقوق بشر


بی  بی سی: نام رئیس قوه قضائیه، رئیس سازمان صدا و سیما، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و ۱۴ مقام قضایی، انتظامی و نظامی ایران در تازه ترین فهرست تحریم‌‌شدگان ایرانی توسط اتحادیه اروپا دیده می‌شود.

وزرای امور خارجه اتحادیه اروپا روز جمعه ۴ فروردین (۲۳ مارس) در بروکسل، ۱۷ مقام ایرانی را به دلیل "نقض فاحش حقوق بشر" مشمول تحریم قرار دادند.

بر اساس این تصمیم، دارایی های احتمالی این افراد در کشورهای عضو اتحادیه اروپا مسدود و صدور ویزای ورود به کشورهای عضو اتحادیه اروپا برای آنها محدود می‌شود.

وزرای امور خارجه اتحادیه اروپا همچنین در جلسه اخیر خود تحریم های قبلی وضع شده علیه ۶۱ نفر دیگر از مقامات ایران را برای یک سال تمدید کردند.

۱۷ نفری که نام آنها بتازگی به فهرست تحریم های اتحادیه اروپا اضافه شده است، عبارتند از:

۱.عزت الله ضرغامی، رئیس سازمان صدا و سیما

اتحادیه اروپا علت قرار دادن نام آقای ضرغامی را پخش "اعترافات اجباری متهمان" و "دادگاه‌های نمایشی" از شبکه های تلویزیونی تحت مدیریت او در اوت سال ۲۰۰۹ و دسامبر ۲۰۱۱ عنوان کرده و او را به این دلیل به نقض حق متهمان برای داشتن محاکمه عادلانه متهم کرده است.

۲. رضا تقی پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران

اتحادیه اروپا آقای تقی پور را یکی مقام‌های بلندپایه ایران معرفی کرده است که بر سانسور و کنترل فعالیت‌های اینترنتی و حتی مکالمات تلفن همراه شهروندان نظارت دارند.

درباره علت اتهام آقای تقی پور آمده است: "از زمان آخرین انتخابات ریاست جمهوری در ایران و در جریان اعتراضات خیابانی پس از آن، بارها و در موارد مختلف سیستم‌های تلفن همراه و پیامک در این کشور قطع، تلویزیون‌های ماهواره‌ای دچار پارازیت و اینترنت به طور کلی قطع شد یا سرعت آن به طرز محسوسی پایین آمد."

۳. تورج کاظمی، معاون سازمان مبارزه با جرایم فضای تولید و تبادل اطلاعات پلیس ایران (فتا)

اتحادیه اروپا نوشته است که این مقام انتظامی ایران به تازگی اعلام کرده است که کلیک پلیس می تواند از تخصص و توانمندی های برخی از هکرها برای کنترل بهتر در تبادل اطلاعات و حمله به سایت‌های خطرناک استفاده کند.

۴. صادق لاریجانی، رئیس قوه قضائیه

درباره او به عنوان عالی ترین مقام قضایی ایران آمده است که صدور بسیاری از احکام اعدام، شلاق، قطع عضو و سنگسار و احکامی مانند ریختن اسید در چشم محکومان، با امضا و تایید آقای لاریجانی بوده است. همچنین از سال ۲۰۰۹ که آقای لاریجانی به سمت ریاست قوه قضائیه منصوب شده، بازداشت فعالان سیاسی و مدافعان حقوق بشر شدت پیدا کرده است.

۵. اصغر میرحجازی، معاون امنیتی، سیاسی دفتر آیت الله خامنه‌ای

آقای میرحجازی متهم شده که به دستور مستقیم رهبر ایران طرح‌های "سرکوب اعتراضات را از سال ۲۰۰۹، هدایت کرده است."

۶. علی سعیدی، نماینده آیت الله خامنه‌ای در سپاه پاسداران

درباره آقای سعیدی آمده است که با توجه سمت رسمی‌اش او "نقش مهمی در انتقال دستورات صادر شده از بیت رهبری به سپاه پاسداران" داشته است.

۷. محمد علی رامین، معاون پیشین مطبوعاتی وزارت ارشاد

آقای رامین به سانسور مطبوعات و داشتن مسئولیت مستقیم در توقیف چند روزنامه و برخورد و بازداشت روزنامه نگاران متهم شده است.

۸. صولت مرتضوی، معاون سیاسی وزیر کشور

آقای مرتضوی به هدایت روند سرکوب افرادی که برای حقوق قانونی خود از جمله حق آزادی بیان اعتراض کرده‌اند، متهم شده است.

۹. غلامعلی رضوانی، معاون استاندار گیلان

دارا بودن مسئولیت در "نقض شدید حقوق بشر در روند دادرسی قضایی"

۱۰. مالک اژدر شریفی، رئیس کل دادگستری آذربایجان شرقی

دارا بودن مسئولیت در "نقض شدید حقوق بشر در روند دادرسی قضایی"

۱۱. موسی خلیل اللهی، دادستان عمومی و انقلاب تبریز

متهم به سازماندهی برای نقض شدید حقوق بشر در روند دادرسی قضایی.


۱۲. علی فرهادی، دادستان عمومی و انقلاب کرج

داشتن مسئولیت در "نقض شدید حقوق بشر در روند دادرسی قضایی" و صدور حکم اعدام برای افرادی که پیش از رسیدن به سن ۱۸ سالگی مرتکب جرم شده اند.

۱۳. علی رضوان منش، معاون دادستان کرج

متهم است به داشتن مسئولیت در "نقض شدید حقوق بشر در روند یک دادرسی قضایی" و صدور حکم اعدام برای افرادی که پیش از رسیدن به سن ۱۸ سالگی مرتکب جرم شده اند.

۱۴. غلامحسین رمضانی، از فرماندهان حفاظت اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

متهم به نقض شدید حقوق بشر و آزادی بیان و داشتن مسئولیت مستقیم در بازداشت و شکنجه روزنامه نگاران و وبلاگ نویسان در ایران.

۱۵. محمد صادقی، فرمانده سپاه انصار الحسین و از اعضای ارتش سایبری

"مسئول بازداشت و شکنجه وبلاگ نویسان و روزنامه نگاران"

۱۶. رضا جعفری، رئیس دادسرای جرایم رایانه‌ای
"مسئول بازداشت و بازجویی از وبلاگ نویسان و روزنامه نگاران"

۱۷. بهرام رشته احمدی، معاون دادستان تهران در امور زندان‌ها و سرپرست مجتمع قضایی شهید مقدس (اوین)

آقای رشته احمدی به دلیل تضییع حقوق زندانیان، از جمله ندادن اجازه ملاقات و یا امکان استفاده از دیگر مزایای قانونی به ویژه در مورد زندانیان سیاسی و مدافعان حقوق بشر، به نقض حقوق بشر متهم شده است.



تحریمها؛ مسیر انتقال پول به ایران عملا مسدود شده


رادیو آلمان: با تشدید تحریم‌های فلج‌کننده علیه ایران، عملا مسیر انتقال پول به کشور از طریق سیستم بانکی مسدود شده است. کمپانی شل تا کنون نتوانسته برای پرداخت بدهی یک میلیارد دلاری خود به شرکت ملی نفت ایران راهی بیابد.

کمپانی بریتانیایی "رویال داچ شل" به شدت در تکاپوی یافتن راه‌‌حلی برای پرداخت بدهی یک میلیارد دلاری خود به دولت ایران است، اما از آنجایی که اتحادیه اروپا و ایالات متحده انتقال پول به بانک‌ها و موسسات مالی ایرانی را به امری غیرممکن بدل کرده‌اند، هنوز راه مطمئنی برای انتقال نیافته است.

خبرگزاری رویترز در گزارشی اختصاصی به نقل از برخی منابع فعال در صنعت نفت جهان اطلاعاتی را افشا کرده که نشانگر وخامت اوضاع اقتصادی و مالی ایران در نتیجه فشارهایی است که اخیرا به‌طور بی‌سابقه‌ای شدت یافته تا رهبران جمهوری اسلامی را وادار به عقب‌نشینی در بحران هسته‌ای ایران کند.

بدهی‌های کمپانی نفتی شل به شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران و بابت فروش نفت‌خام کشور است. رقم یک میلیارد دلاری بدهی تقریبا برابر با ارزش ۸ میلیون بشکه نفت‌خام تولید ایران است.

منابعی که این اطلاعات را در اختیار رویترز قرار داده‌اند، نخواستند که هویت واقعی‌شان فاش شود. یکی از آنها می‌گوید «شل سخت در تلاش است تا راهی بیابد، اما این کار با دشواری‌های بسیاری روبرو است. آنها می‌خواهند به تعهدات خود در قبال ایران پای‌بند بمانند، اما نمی‌توانند از سد تحریم‌ها عبور کنند.»

هیچ‌یک از مقامات کمپانی شل حاضر به پاسخ‌گویی به سوالات رویترز درباره این موضوع نشده‌اند. مقامات ایرانی هم هنوز واکنشی رسمی به انتشار این اطلاعات نشان نداده‌اند. شل دومین مشتری بزرگ نفت ایران در میان کمپانی‌های نفتی جهان است و روزانه صدهزار بشکه نفت از ایران خریداری می‌کند. توتال، از دیگر مشتریان بزرگ نفت ایران هم خرید روزانه صدهزار بشکه‌ای خود را سال گذشته و در پی اعمال فشارها، متوقف کرد.


اقتصاد ایران در مسیر انزوای بیشتر از اقتصاد جهانی

اواخر ژانویه سال جاری میلادی، اتحادیه اروپا با تشدید تحریم‌ها علیه ایران، تصمیم به قطع کامل واردات نفت‌خام از ایران گرفت، اما به کمپانی‌ها تا اول ژوئیه فرصت داد که به تجارت و تعاملات مالی خود با ایران پایان دهند.

پیتر فوسر، مدیرعامل کمپانی شل اوایل ماه مارس اعلام کرده بود که این کمپانی آخرین محموله‌های نفتی ایران را وارد می‌کند و پس از آن ظرف چند هفته این روند متوقف خواهد شد.

برخی از مقامات بانکی و فعالان صنعت نفت در گفت‌وگو با رویترز گفته‌اند که تحریم‌های آمریکا چنان موثر بوده که انتقال بدهی‌ها و هرگونه استفاده از سیستم بانکی را تقریبا به امری محال تبدیل کرده است.

پیش‌تر برخی از مشتریان بزرگ نفت ایران از طریق "بانک اسلامی نور" مستقر در دوبی انتقال پرداخت‌ها را انجام می‌دادند، اما در پی اعمال فشارهای بی‌سابقه از سوی واشنگتن، اواخر سال ۲۰۱۱ این بانک هم همکاری‌های خود با ایران را متوقف کرد.

برخی از مدیران نفتی می‌گویند با توجه به محدودیت‌های موجود احتمالا تنها راه باقی‌مانده برای کمپانی شل این است که از دولت بریتانیا بخواهد راهی برای انتقال این بدهی بیابد.