۱۳۹۱ دی ۲۰, چهارشنبه

روزنامه اتریشی: یکصد جاسوس رژیم تهران در وین

روزنامه اتریشی "دی پرسه" گزارش می‌دهد که وین از جاسوسان جمهوری اسلامی پر شده است. برخی از این جاسوسان ایرانی و بخشی از آن‌ها عراقی هستند. کنگره آمریکا قبلا تعداد جاسوسان رژیم تهران در اتریش را حدود ۱۰۰ نفر اعلام کرده بود.

به گزارش رادیو آلمان، گزارش ۶۴ صفحه‌ای کتابخانه تحقیقاتی کنگره آمریکا در آخرین ماه سال ۲۰۱۲ انتشار یافت. بخش کوچکی از این گزارش به بررسی فعالیت‌های وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ایران اختصاص داشت. در این بخش آمده بود: «وین... ظاهرا از جاسوسان وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ایران پر شده است. این ثمره روابط خوب اتریش و ایران از زمان انقلاب است.»

سکوت وزارت کشور اتریش

روزنامه دی‌پرسه می‌نویسد: «وزارت کشور اتریش حاضر به اعلام موضع در مورد حضور جاسوسان ایرانی نیست و به گزارش سال ۲۰۱۲ نهاد حفاظت از قانون اساسی استناد می‌کند.»

در گزارش نهاد حفاظت از قانون اساسی اتریش، بدون ذکر نام از کشوری خاص آمده است: «اتریش به‌خاطر تاریخ، موقعیت، بی‌طرفی و استقرار نهادهای بین‌المللی متعدد، یکی از مهمترین محل‌های تلاقی سرویس‌های مخفی جهان است.»

روزنامه اتریشی در ادامه گزارش خود می‌نویسد: «کارشناسان امنیتی حدس می‌زنند که در اتریش بیش از ۱۰۰ نفر برای سرویس‌مخفی ایران کار می‌کنند یا با آن همکاری دارند. وظیفه آن‌ها، برخلاف آنچه در گزارش کنگره آمریکا می‌توان خواند، تنها زیرنظر گرفتن مخالفان تبعیدی یا اعمال فشار بر آن‌ها نیست. بلکه مدارکی به‌دست آمده که آن‌ها در زمینه دور زدن تحریم‌ها و پول‌شوئی هم فعال هستند.»

براساس اطلاعاتی که دی‌پرسه کسب کرده، غرب در عین‌حال عراقی‌هایی را نیز تحت‌نظر دارد که برای عملیات مختلف به رژیم تهران کمک می‌کنند. این روزنامه می‌نویسد که جمهوری اسلامی در عراق که از زمان دخالت نظامی آمریکا در ده ‌سال پیش به وسیله اکثریت شیعه اداره می‌شود، نفوذ زیادی کسب کرده است.a

واشنگتن پست: تحریمهای جدید و سقوط اقتصادی رژیم

به گزارش رویداد، واشنگتن‌پست نوشت: تحریم‌های جدید آمریکا باعث گسترده‌تر شدن جنگ اقتصادی با ایران شده‌اند. این تحریم‌ها زیرساخت‌های اقتصادی و صنعتی ایران را هدف گرفته‌اند.

مقامات کنگره و کارشناس اقتصادی می‌‌گویند اقتصاد ایران به خاطر تحریم‌ها بسیار ضربه خورده است و تحریم‌های جدیدی که توسط کنگره تصویب و به امضای اوباما رسید، ضربات مهلکی را به بخش‌های گوناگون صنعت از قبیل حمل و نقل کالا، بنادر و رسانه‌های دولتی ایران خواهد زد.

این افراد در ادامه گفتند اگرچه تحریم‌ها تاکنون افراد و شرکت‌های مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران را هدف گرفته‌اند، سیاست‌های جدید به بخش تجاری نزدیک‌تر هستند و طوری طراحی شده‌اند تا ستون‌های مالی و پولی ایران را مورد هجوم قرار دهند و کشور را با سقوط اقتصادی مواجه سازند.

مارک دوبویتز، مدیر اجرایی بنیاد دفاع از دموکراسی که از منابع فکری آمریکا محسوب می‌‌شود، گفت این برنامه به طور کاملاً موثری، بخش‌های اقتصاد ایران را محدود می‌‌کند. هدف این تحریم‌ها، ایجاد یک فضای بسته در مقابل بخش تجاری غیرمربوط به عامه مردم ایران است.

دیوید دوبویتز، مطالعات بسیاری در خصوص تحریم‌ها انجام داده است و می‌‌گوید تحریم‌ها تاکنون پیامدهای زیادی برای اقتصاد ایران داشته‌اند اما آن قدری نبوده‌اند که اعتراضاتی را در پی داشته باشند. با متمرکز ساختن تحریم‌ها روی تمام صنایع ایران، فرار از تحریم‌ها از طریق منافذ به جا مانده برای ایران مشکل خواهد شد.

انفجار در شرق تهران؛ یک کشته و چند مجروح

صدا و سیمای رژیم: انفجار مواد منفجره دست ساز شیمیایی در شرق تهران به کشته شدن یک نفر و مجروح شدن چند نفر منجر شد.

به گزارش خبرنگار ما ، در این حادثه که ساعت 9 و بیست دقیقه امروز در پارکینگ منزل مسکونی واقع در خیابان پرستار شمالی منطقه پیروزی تهران روی داد ، به چند دستگاه خودرو خسارت کلی وارد شد.

در پی این انفجار ، عوامل آتش نشانی و اورژانس به محل حادثه اعزام و عملیات خود را آغاز کردند که همچنان ادامه دارد.

چهره‌ی واقعی جمهوری اسلامی ایران : شانتاژ، گروگان‌گیری خانواده‌ها، تهدید‌ علیه روزنامه‌نگاران


گزارش‌گران بدون مرز نگرانی عمیق خود را از دستگیری‌های خودسرانه روزنامه‌نگاران و شهروند وب‌نگاران و تهدید علیه خانواده روزنامه‌نگاران رسانه‌های جهانی در ایران اعلام می‌کند. از سه سال پیش گزارش‌گران بدون مرز ده‌ها مورد تهدید را علیه خانواده‌های روزنامه‌نگارانی که برای رسانه‌های بین‌المللی کار می‌کنند، شمارش کرده است. در دو ماه گذشته تعدادی از روزنامه‌نگاران و شهروند وب‌نگاران از سوی نهادهای امنیتی از جمله در شهرهای تهران، بوشهر،کرج و قزوین، احضار و مورد تهدید و بازجویی قرار گرفته‌اند. دو تن از آنها نوجوانانی ١٤ و ١٥ ساله بوده‌اند.

در تاریخ ٥ دی ماه ١٣٩١، ماموران وزارت اطلاعات شهر قزوین به دفتر هفته نامه حدیث قزوین مراجعه و پس از بازرسی محل و ضبط کامپیوترها همه‌ی حاضران در محل را بازداشت و به همراه خود بردند. دفتر این هفته‌نامه نیز پلمپ شد. پس از سه ساعت بازجویی همکاران نشریه آزاد شدند، اما رحیم سرکار سردبیر این هفته‌نامه همچنان در اداره اطلاعات قزوین در بازداشت بسر می‌برد. این دومین بار در کمتر از یک سال است که نشریه‌ی حدیث قزوین، توقیف و سردبیر آن بازداشت می‌شود. وی در تاریخ ١٨ اسفند ١٣٩٠ پس از احضار به دادگاه انقلاب قزوین بازداشت شد، که پس از دو روز با سپردن ٥٠ میلیون وثیقه از زندان به طور موقت آزاد شده بود.

در تاریخ ١٢ دی ماه محمد کیمیایی نویسنده و همکار هفته نامه حدیث قزوین از سوی ماموران وزارت اطلاعات در منزلش پس از بازرسی منزل و ضبط وسائل شخصی و کامپیوترش بازداشت شد. خانواده‌ی وی هنوز از علت دستگیری وی مطلع نشده است. این روزنامه‌نگار نیز در سلول‌های انفرادی اداره اطلاعات قزوین در بازداشت بسر می‌برد.

در همین تاریخ، در شهر کرج یک وبلاگ نویس ١٤ ساله از سوی پلیس فتا بازداشت شد. بنا بر خبر سایت پلیس سایبری ایران: " نوجوان ١٤ ساله کرجی که اقدام به انتشار داستانهای مستهجن در وبلاگ خود کرده بود شناسایی و بازداشت شد"، این سایت در خبر خود نوشته است که " وی در تحقیقات صورت گرفته به جرم خود اعتراف کرد". و دو هفته پیش‌تر در بوشهر برخی از کاربران شبکه‌های اجتماعی به پلیس فتا احضار و مورد بازجویی قرار گرفته بودند. در این میان سروش قیصی‌زاده وبلاگ نویس ١٥ ساله نیز احضار و به مدت ٥ ساعت بازجویی شده بود. وی فرزند یونس قیصی‌زاده یکی از روزنامه‌نگاران منتقد و معروف منطقه است. به نظر می‌رسد احضار و بازجویی این نوجوان برای تحت فشار قرار دادن پدرش انجام گرفته است.

سیاست تهدید علیه خانواده‌های روزنامه‌نگارانی که با رسانه‌های جهانی همکاری می‌کنند، از سوی جمهوری اسلامی ایران همچنان ادامه دارد. این تهدیدها که پیش از این نیز در جمهوری اسلامی وجود داشته‌اند، از سه سال پیش در پی پوشش گسترده‌ی اخبار ایران و به ویژه تظاهرات اعتراضی به انتخاب مجدد محمود احمدی نژاد در انتخابات مورد مناقشه‌ی خرداد ١٣٨٨ از سوی رسانه‌های جهانی، بیشتر شده‌اند. اما پس از تشدید تحریم‌ها جهانی علیه ایران که از این میان ابزار‌های ارتباطاتی و پخش و نشر پروپاگاند جمهوری اسلامی را نیز نشانه رفته‌اند، رژیم با ایجاد تضیقات برای رسانه‌های جهانی دست به اقدامات تلافی‌جویانه زده است. در این میان می توان به این موارد اشاره کرد :

- لغو مجوز فعالیت برای روزنامه‌نگاران دفتر خبرگزاری رویترز در تهران، با سناریوی قضایی ساخته و پرداخته شده از سوی ماموران وزارت اطلاعات و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.

- تحمیل "روزنامه‌نگاران" نزدیک به نهادهای امنیتی به برخی از رسانه‌ها‌ برای ایجاد رعب و کنترل بیشتر فعالیت‌های آنها.

- فشار به همکاران و گزارش‌گران ایرانی و خارجی برخی از رسانه‌های جهانی حاضر در کشور برای تعدیل و تعطیل کردن فعالیت‌های‌شان.

- آزار و اذیت این گزارش‌گران و همکاران‌شان در صورتی که تن به خواسته‌های رژیم در جمع‌آوری و یا انتشار خبرهای حساس ندهند. اینگونه برای بسیاری از این روزنامه‌نگاران پرونده سازی شده است، برخی از آنها از سوی ماموران امنیتی به دام افتاده و سپس به اتهامات مختلف از جمله داشتن" روابط منافی عفت" متهم و گاه به سنگسار شدن نیز تهدید شده‌اند.

از این میان می‌توان به مورد خانم ه–کا خبرنگار جوانی اشاره کرد، که پس از اشنایی با یکی از روزنامه‌نگاران خارجی روزنامه‌ای وزین و جهانی، در همایشی که از سوی خود رژیم در بهمن ١٣٨٩ برگزار شده بود، از سوی ماموران وزارت اطلاعات احضار و مورد بازجویی قرار گرفت. وی به داشتن روابط جنسی با مردی " کافر" و جاسوسی برای کشور خارجی متهم و تهدید به اعدام و سنگسار شده بود. این دختر جوان، تحت فشار ماموران وزارت اطلاعات مجبور به اعتراف به "جاسوسی" و امضای اعتراف‌نامه‌هایی شد که در آنها روزنامه‌نگار خارجی را به "تجاوز" به خود متهم کرده بود. پس از این اعترافات، وی مجبور می‌شود تا با ماموران امنیتی همکاری کند و با روزنامه‌نگار خارجی ارتباط گرفته اطلاعاتی را به او منتقل کند و تلاش کند تا او را به ایران بکشاند و به مناطقی که ماموران امنیتی تعیین کرده‌اند، از جمله شهری در نزدیکی یکی از تاسیسات اتمی ایران ببرد. این روزنامه‌نگار جوان پس از ماه‌ها کابوس موفق می‌شود ایران را ترک و به یکی از کشورهای اروپایی پناهنده شود، اما در خارج از کشور هم ماموران امنیتی برای وادار به همکاری کردن او همچنان خانواده‌‌اش را در داخل کشور تهدید می‌کنند. بسیاری از خانواده‌های روزنامه‌نگاران تحت فشار قرار می‌گیرند تا از آنها خواسته شود به همکاری خود با این رسانه‌ها پایان دهند. تهدیدهایی که مصداق بارز گروگان‌گیری است.

این مورد منحصر به فرد نیست و متاسفانه این روش به شکل نظام‌مند از سوی تئوکراسی غرق در بحران و فساد حاکم بر ایران علیه آزادی اطلاع رسانی بکار گرفته می‌شود. هدف دیگر این اتهامات بی پایه تحت فشار قرار دادن دولت‌های غربی و بدست آوردن امتیاز در مذاکرات برای تعدیل تحریم‌ها‌ست.

گزارش‌گران بدون مرز ده‌ها مورد شهادت در مورد اعمال فشارهای تهوع‌اور و حقیر از سوی جمهوری اسلامی علیه خبرنگاران و گزارش‌گران و خانواده‌های آنها دریافت کرده است، بخشی از شهادت‌ها را به نهادهای سازمان ملل در امر حقوق بشر ارائه داده است.

مامور ناپدیدشده آمریکايی؛ رژیم تهران پشت ماجراست

خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارشی اعلام کرد که مقام های اطلاعاتی آمریکا به این جمع بندی رسیده‌اند که حکومت ایران در تهیه تصاویر ارسال شده به خانواده یک آمریکایی ناپدید شده نقش داشته است.

به گفته مقام‌های آمریکایی، جاسوسان حرفه ‌ای اقدام به ارسال ای-میل حاوی عکس‌های رابرت لوینسون کرده‌اند زیرا در این کار هیچ اثری از خود به جا نگذاشته‌اند.

در این عکس‌ها رابرت لوینسون در لباس یک‌سره نارنجی رنگ مانند لباس زندانیان گوانتانامو دیده می‌شود و او در هر عکس قطعه کاغذ جداگانه‌ای با پیام متفاوت در دست دارد.

روی یکی از عکس‌های آقای لوینسون نوشته شده: «من این جا در گوانتانامو هستم. می‌دانید کجاست؟» و روی یک عکس دیگر نوشته شده:‌«این نتیجه ۳۰ سال خدمت برای آمریکا است.»

طبق این گزارش ماموران آمریکا در افغانستان موفق شدند یک تلفن همراه که از آن برای ارسال عکس‌های لوینسون استفاده شده بود را ردیابی کنند اما صاحب این تلفن هیچ ارتباطی با عکس‌ها نداشته و سرنخ از بین رفته است.

مقام‌های آمریکایی نتیجه‌گیری کرده‌اند: هر فردی که ویدئوی قبلی و این عکس‌های لوینسون را فرستاده، حرفه‌ای بوده و یک سرویس اطلاعات جاسوسی حرفه‌ای مانند وزارت اطلاعات حکومت ایران می‌تواند این کار را کرده باشد.

رابرت لوینسون مامور بازنشسته اف.بی.آی بود و در زمان سفر به ایران در مارس ۲۰۰۷ به عنوان یک بازرس خصوصی کار می‌کرد. خانواده‌اش نیز گفته‌اند که تحقیقات درمورد قاچاق سیگار او را به جزیره کیش کشاند.

بر مبنای یکی از اسناد منتشر شده ویکی لیکس یکی از مخالفان حکومت ایران، در سال ۲۰۰۹ به مقامات آمریکایی گفته است که او نام رابرت لوینسون را بر روی چارچوب در سلول یک زندان مخفی در نزدیکی تهران که به وسیله سپاه پاسداران اداره می‌شود، دیده است.

منبع: بی بی سی و خبرگزاری موج سبز

آخوند ضد ایرانی: مراسم چهارشنبه سوری ریشه کن شود

آیت الله موحدی کرمانی از مجلس خواست به سبب آثار و تبعات منفی برگزاری مراسم چهارشنبه سوری با این خرافه در کشور مبارزه کرده و آن را ریشه کن کند.

به گزارش مهر، آیت الله موحدی کرمانی در جلسه علنی روز چهارشنبه مجلس به مناسبت فرا رسیدن ایام رحلت پیامبر اکرم(ص) و شهادت امام حسن مجتبی (ع) در مجلس حضور یافت و توصیه های اخلاقی به نمایندگان داشت.

وی در بخشی از سخنان خود به رواج خرافه و تبعات منفی آن اشاره کرد و گفت: موضوع چهارشنبه سوری و آثار منفی آن همچنان در جامعه باقی است.

امام جمعه موقت تهران گفت: همه ساله تعداد زیادی از افراد در این مراسم دچار حادثه می شوند و دست و پاها قطع می شود اما هیچ کار اساسی ای صورت نگرفته است. این چه خرافه ای است که در کشور ما باقی مانده؟ مجلس شورای اسلامی افراد توانمند و نخبه ای دارد و شما می توانید برای ریشه کن کردن این معضل اقدام کنید.

وی در بخش دیگری از سخنان خود از نمایندگان مجلس خواست در ارایه طرح به مجلس به مسایل اساسی توجه کند و گرفتار مسایل جزئی نشوند.

موحدی کرمانی حفظ فرهنگ دینی جامعه را مساله اصلی کشور خواند و گفت: اگر روزی برسد که معروف منکر و منکر معروف شود این خطر بزرگی برای یک جامعه است. فرهنگ دینی جامعه باید حفظ شود همچنین توجه به مسایل اقتصادی به طور ریشه ای باید مورد رسیدگی قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه شیوه پیامبر(ص) در اصلاح جامعه اقدامات تدریجی و توجه به توان و تحمل مردم بوده است گفت: برای اصلاح جامعه باید به این دو ویژگی که شیوه پیامبر(ص) بود توجه شود.

محروميت پنج ساله شيوا ارسطویی از انتشار آثارش

شيوا ارسطويی، نويسنده و مترجم ايرانی می‌گويد مسئولان وزارت ارشاد از سال ١٣٨۶ تاکنون برای هيچ يک از آثارش مجوز انتشار صادر نکرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری کار ايران (ايلنا) امروز سه‌شنبه ۱۹ دی‌ماه، شيوا ارسطويی گفت: "تجديد چاپ کتاب «من دختر نيستم» در سال ١٣٨۶، آخرين اثری از من بوده که تا امروز اجازه‌ انتشار به آن داده‌اند و بعد از آن، ديگر اين شانس را نداشتم که آثارم منتشر شوند."

وی افزود: "رمان‌های «برای بوسه‌ای در بوداپست» و «خوف» دو اثری هستند که در دهه‌ ٨٠ به ناشر سپرده شده‌اند، اما هنوز هيچ جوابی از سوی وزارت ارشاد مبنی بر وضعيت انتشار آن‌ها داده نشده است."

ارسطويی با بيان اين‌که مجموعه داستان "شايد زنی شبيه به من" هم از سال گذشته همين وضعيت را پيدا کرده است، تأکيد کرد: "مسئولان وزارت ارشاد درباره‌ اين کتاب اظهارنظری نکرده‌اند."

اين نويسنده گفت: "اگر بخشی از يک کتاب از نظر مسئولان ارشاد مشکل‌دار است، به من بگويند مشکل اين کتاب‌ها چيست تا آن‌ها را بر طرف کنم و آثارم چاپ شوند."

در چند سال اخير، مسئولان اداره کتاب وزارت ارشاد به دلايل گوناگون يا اجازه انتشار بسياری از کتاب‌ها در موضوعات مختلف را صادر نکردند و يا بسياری از آثار را با سانسور و ايرادات فراوان مواجه کردند
ارسطويی افزود وقت و انرژی زيادی را صرف نوشتن اين آثار کرده‌ است و دليل اين رفتارها را نمی‌داند چيست. وی گفت: "اين برخوردها انسانی نيست."

چند سال پيش نيز به دليل عدم دريافت مجوز از سوی مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی رمان "افيون"، يکی از آثار اين نويسنده در کشور آلمان منتشر شد.

خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، دی ماه ١٣٨٣ به نقل از ارسطويی نوشت، اين رمان، رمانی نو بود که پس از ١٠ ماه ماندن در وزارت ارشاد و در انتظار مجوز گرفتن، اجازه انتشار نيافت.

وی گفت: "مسئولان وزارت ارشاد درباره علت منتشر نشدن «افيون» توضيحی ندادند تا بدانم اشکال از کجاست.

به گفته وی مسئولان تنها گفته‌اند اين رمان "غير قابل چاپ" است.

در چند سال اخير، مسئولان اداره کتاب وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به دلايل گوناگون يا اجازه انتشار بسياری از کتاب‌ها در موضوعات مختلف را صادر نکردند و يا بسياری از آثار را با سانسور و ايرادات فراوان مواجه کردند. همچنين در سال‌های اخير مجوز نشر برخی آثار را نيز که قبلاً صادر شده بود، باطل کرده‌اند.

آذرماه گذشته بيش از يک‌صد تن از نويسندگان، شاعران و مترجمان ايرانی با انتشار متنی خواهان لغو فوری مجوز انتشار کتاب از سوی وزارت ارشاد و کليه‌ مقررات و قوانين مربوط به آن شدند.

آن‌ها با اعلام اين‌که نويسندگان بايد بتوانند آزادانه بينديشند و حاصل انديشه و هنر خود را آزادانه عرضه کنند تأکيد کردند: "حق مردم است که فارغ از هرگونه سانسور و فشار حکومتی به آثار ادب، هنری و اطلاعات دسترسی پيدا کنند و خود به داوری و نقد بپردازند."