۱۳۹۱ مرداد ۲۱, شنبه

ترکیه: سیاست مهار در قبال رژیم تهران شکست خورده

خبرگزاری مهر: روزنامه جمهوریت ترکیه برخی مسائل منطقه ای را عامل اصلی تحول ناگهانی درروابط تهران و آنکارا ارزیابی کرد.

این روزنامه با استناد به برخی منابع آگاه ادعا کرد: تحول ناگهانی ایجاد شده در موضع گیری مقامات ترکیه در یاره ایران به برخی مسائل منطقه ای مرتبط است.

این روزنامه با اتهام زنی به جمهوری اسلامی ایران، مدعی شد: نخستین دلیل؛ حمایت ایران و سوریه از حزب کارگران کردستان (پ. ک. ک) است. دومین مسئله؛ اثبات حمایت سیاسی ، مالی و حتی نظامی ایران از نظام بشار اسد در سوریه است. سومین دلیل هم به استفاده ایران از جریانهای داخلی ترکیه برای موضع گیری علیه مقامات دولتی این کشور است.

روزنامه جمهوریت در ادامه با برشمردن مسائل فوق می نویسد: همه این عوامل باعث تغییر در مواضع مقامات ترکیه درباره ایران شده است. آنها هم اکنون متوجه شده اند که سیاست مهار در قبال ایران شکست خورده است و این سیاست ایران را مواضع هجومی اش باز نمی دارد.

در ادامه این گزارش آمده است: البته مشخص نیست که بعد از این تحول موقتی مواضع دو طرف، روابط به حالت قبل بازگردد یا اینکه وارد مرحله جنگ سرد و سپس تنشهای داغی شود که از سطح مواضع کلامی و سخنان آتشین فرا تر می رود.</strong>


انتقادات تند معاون اردوغان علیه رژیم تهران

معاون نخست وزیر ترکیه در اظهارتی قابل تامل عنوان داشت که آنکارا هر اقدامی که نیاز باشد برای مقابله با رژیم ایران انجام می دهد.

به گزارش روزنامه تودی زمان، "بلند آرینچ" که در جمع خبرنگاران سخن می گفت در ادامه افزود: مواضع رژیم ایران در قبال ترکیه موجب ناراحتی مقامات آنکارا شده است.

معاون نخست وزیر ترکیه در ادامه اظهارات خود مدعی شد: نه فقط در موضوع سوریه بلکه در برخی موارد مواضع اتخاذ شده از سوی حکومت ایران ما را ناراحت کرده است.

آرینچ افزود: منظور من رفتار ناراحت کننده رژیم ایران است و ترکیه هر اقدامی را که لازم باشد برای مقابله با تهدید ایران انجام می دهد.

وی همچنین مدعی شد که افزایش حملات حزب کارگران کردستان ( پ.ک.ک ) در جنوب ترکیه با حمایت ایران انجام می شود.

آرینچ مدعی شد: اطلاعاتی به دست ما رسیده که اعضای پ.ک.ک از داخل ایران وارد ترکیه می شوند . بنابر ادعای این مقام ترک، اعضای پ.ک.ک در کمپی به نام "سهیدان" در داخل ایران مستقرهستند و برای انجام عملیات ابتدا به کردستان عراق رفته و سپس از آنجا وارد ترکیه می شوند.

یک فعال مذهبی و 12 شهروند کُرد بازداشت شدند

آژانس کُردپا: یک ماموستای آیینی بهمراه 12 تن دیگر در هنگام افطاردر منزل شخصی یک فعال مذهبی، توسط نیروهای امنیتی شهرستان شاهین‌دژ بازداشت گردیدند.

به گزارش آژانس خبررسانی کُردپا، روز بیستم مردادماه مأموران اطلاعاتی حکومت اسلامی ایران یک فعال مذهبی کُرد به نام "ماموستا شفیق" را در روستای "قیزکورپی" بازداشت کردند.

این روستا از توابع دهستان "هولاسو" در شهرستان شاهین‌دژ است.

گزارش ارسالی خبرنگار کُردپا حاکی از آن است که نیروهای امنیتی به هنگام بازداشت ماموستا شفیق، وی را مورد بی‌حرمتی قرار داده و دوازده تن از مهمانان این فعال مذهبی را که در منزل ایشان افطار می‌کردند بازداشت نمودند.

افراد دستگیر شده به مراکز امنیتی حکومت اسلامی ایران در شهر ارومیه منتقل شدند.

تاکنون از هویت دقیق تمامی بازداشت شدگان و اتهام این شهروندان کُرد گزارش دقیقی در دسترس نیست.

پیشتر نیز چندین نفر از ائمه‌ی جماعت شهرستان بوکان به علت ایراد سخنانی درباره‌ی انسجام ملی کُردها به ویژه در سوریه، توسط نهادهای امنتی این شهر احضار و مورد بازخواست قرار گرفته و به آنان در مورد چنین سخنانی هشدار داده بودند.

اطلاعات آلمان: رژیم اسد به پایان راه رسیده است

رئیس سرویس اطلاعاتی آلمان (BND): حکومت سوریه به پایان راه رسیده است / اسلام‌گرایان در جنبش مقاومت سوریه به هیچ‌وجه دست بالا را ندارند، آنها تنها اقلیتی در این جنبش هستند.
****

رادیو آلمان: بر اساس ارزیابی سازمان اطلاعاتی آلمان، رژیم اسد وارد مراحل پایانی خود شده است. به گفته گرهارد شیندلر رئیس این سازمان، مخالفان مسلح با تحمیل جنگ چریکی به ارتش سوریه سبب فرسایش فزاینده آن خواهند شد.

گرهارد شیندلر، رئیس سرویس اطلاعاتی آلمان (BND) در گفت‌وگویی با روزنامه "دی ولت" درباره سرنوشت رژیم بشار اسد تصریح کرد که حکومت سوریه به "پایان راه" رسیده است.

شیندلر ضمن اشاره به چگونگی کسب اطلاعات از سوریه تاکید کرد که سازمان اطلاعاتی آلمان دارای اطلاعاتی دقیق پیرامون اوضاع این کشور است و این اطلاعات بصورت "تصادفی" یا با "خوش‌‌شانسی" بدست نیامده است.

شنیدلر تصریح کرد که سازمان اطلاعاتی آلمان با شروع ناآرامی‌ها در سوریه تصمیم به برنامه‌ریزی برای رصد کردن رخدادها در این کشور گرفت و به همین دلیل هم اکنون آلمان "ارزیابی استوار و قابل اطمینانی" از اوضاع سوریه دارد.

این مقام امنیتی آلمان افزود: «با اتکا به نشانه‌های فراوان می‌توان گفت که مراحل پایانی رژیم اسد آغاز شده است.»


اوضاع ارتش سوریه

گرچه ارتش سوریه در روزهای گذشته با بسیج نیروهای خود و بکارگیری گسترده از سلا‌ح‌های سنگین در حلب موفق شد برخی از محلات را از دست مخالفان مسلح خارج کند، اما ارزیابی شنیدلر آینده روشنی را برای ارتش سوریه ترسیم نمی‌کند.

رئیس سازمان اطلاعاتی آلمان در این‌باره گفت: «زمانی ارتش سوریه حدود ۳۲۰ هزار سرباز داشت، اما در ماه‌های گذشته تلفات زیادی داشته است. بنا به برآوردها، این تلفات حدود ۵۰ هزار نفر است. این افراد شامل سربازان کشته و مجروح، فراری یا پیوسته به مخالفان می‌شوند.»

شنیدلر تصریح کرد که "حدود ۲ تا ۳ هزار نفر از نظامیان" به مخالفان مسلح پیوسته‌اند. به گفته وی "ریزش" نیروهای نظامی سوریه همچنان ادامه دارد.


ارزیابی از توان نیروهای مسلح مخالفان

بر اساس برآورد سازمان اطلاعاتی آلمان مخالفان مسلح دارای تشکیلاتی واحد نیستند و شمار آنان حدود "۲۰ هزار جنگجو" تخمین زده می‌شود. بدنه اصلی مخالفان مسلح در "ارتش آزاد سوریه" گرد آمده، اما گروه‌های مسلح دیگری نیز وجود دارند که بطور مستقل به مقاومت مشغول‌اند.

شیندلر درباره عدم تناسب عددی میان سربازان رژیم (حدود ۲۷۰ هزار نفر) و جنگجویان مسلح (حدود ۲۰ هزار نفر) گفت: «گروه‌های مخالف مسلح دقیقاَ به لحاظ کوچکی از قابلیت تحرک بالایی برخوردارند و در نقاط مختلف سوریه دارای پیوندهای محکمی هستند.»

به گفته این مقام امنیتی آلمان، مخالفان با "ضربات سریع و تله‌گذاری" قادرند ضربات مهلکی به ارتش سوریه وارد کنند. اما در مقابل از آنجایی‌که مخالفان فاقد ستاد فرماندهی واحد هستند، ارتش سوریه نمی‌تواند اهداف نظامی مشخصی علیه مخالفان مسلح داشته باشد.

شیندلر در جمع‌بست خود از تاکتیک مخالفان رژیم اسد گفت: «نیروهای منظم ارتش سوریه با تعداد زیادی از گروه‌های مسلح کوچک مواجه‌اند. برنامه‌ی آنان برای کسب موفقیت، بکارگیری نوعی تاکتیک چریکی است. این تاکتیک سبب فرسایش فزاینده ارتش سوریه خواهد شد.»


نقش اسلامگرایان در بحران سوریه

شیندلر درباره هشدار برخی سیاستمداران و رسانه‌های غربی درباره نفوذ فزاینده گروه‌های اسلام‌گرا در صفوف مخالفان رژیم اسد نیز گفت: « اسلام‌گرایان در جنبش مقاومت سوریه به هیچ‌وجه دست بالا را ندارند، آنها تنها اقلیتی در این جنبش هستند.»