۱۳۹۱ اردیبهشت ۱۵, جمعه

دو کشته در درگیریهای قاهره و وضع مقرارت منع آمد و رفت

به گزارش خبرگزاری فرانسه از قاهره، ارتش مصر جمعه شب در اطراف وزارت دفاع این کشور در پایتخت که درگیریهای های شدیدی میان تظاهر کنندگان و نیروهای امنیتی در آنجا در جریان است، بمدت یک شب منع آمد و شد اعلام کرد.

یکی از اعضای شورای نظامی مصر در نطقی تلویزیونی اعلام کرد این منع آمد و شد از ساعت بیست و سه به وقت محلی تا هفت بامداد روز شنبه در میدان العباسیه، در اطراف وزارت دفاع و در خیابان های همجوار برقرار شده است.

درگیریهای خشونت آمیز از صبح امروز بین تظاهرکنندگان مخالف شورای نظامی و نیروهای ضدشورش و پلیس نظامی در اطراف ساختمان وزارت دفاع مصر آغاز شد.

منابع بیمارستانی مصر دقایقی پیش از کشته شدن دو نفر و زخمی شدن یکصد و سی نفر در درگیریهای روز جمعه میان تظاهرکنندگان و نیروهای مسلح خبر دادند.

آمریکا از چین خواست به تحریم نفتی رژیم تهران بپیوندد

هیلاری کلینتون، وزیر خارجه‌ی آمریکا که به چین سفر کرده است، روز جمعه از مقام‌های چین خواست با درخواست ایالات متحده همراهی کنند و برای افزایش فشار بر جمهوری اسلامی، واردات از ایران را متوقف کنند.

به گزرارش رادیو فردا، خانم کلینتون همچنین گفته است:‌ «اتخاذ موضعی قوی و واحد در برابر ایران بهترین فرصت را فراهم می‌کند که تهران بلافاصله به نگرانی‌های بین‌المللی در باره‌ی برنامه‌ی مشکوک هسته‌ایش پاسخگو باشد.»

دور جدید اِعمال تحریم‌های آمریکا علیه کشورهای خریدار نفت ایران از ماه آینده‌ی میلادی آغاز می‌شود.

چین، خریدار عمده‌ی نفت ایران، با تحریم‌های آمریکا مخالفت کرده است اما بنابر گزارش‌ها، بتدریج شروع به کاستن از خرید نفت از ایران کرده است.

سرکوب فعالان و وضعیت اسفبار زندانیان سیاسی

سهند نوبخت به چهار سال حبس محکوم شد 

خبرگزاری هرانا - سهند نوبخت دانش‌آموز ۱۸ سالهٔ آذربایجانی که در اعتراضات شهریور ماه به خشک شدن دریاچه ارومیه بازداشت شده بود یه چهار سال حبس محکوم شد. 

بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، این شهروند معترضاز سوی شعبه‌ اول دادگاه انقلاب مهاباد در آذربایجان غربی به ریاست قاضی جوادی‌کیا به یک سال حبس تعزیری و سه سال حبس تعلیقی محکوم شده است. 

این حکم با احضار وی به ادارهٔ اطلاعات شهرستان می‌اندوآب به نامبرده ابلاغ شده است. 

این فعال آذربایجانی با اتهاماتی نظیر تبلیغ علیه نظام و اقدام علیه امنیت ملی از طریق برگزاری جلسات غیرقانونی و چاپ نشریات بدون مجوز روبرو شده است. خانوادهٔ این فعال به این حکم اعتراض کرده و خواستار تجدیدنظر در آن شده‌اند. 

گفتنی است سهند نوبخت همزمان با اعتراضات عمومی به وضعیت دریاچهٔ اورمیه، ۱۹ شهریور سال گذشته توسط نیروهای اطلاعاتی در محل میدان امام شهر می‌اندوآب دستگیر و پس از چند روز بازداشت در می‌اندوآب به بازداشتگاه اداره اطلاعات اورمیه منتقل شده بود. وی پس از چندین روز بازداشت، ۱۷مهر ماه سال ۹۰ به قید وثیقه ۷۵۰ میلیون ریالی به طور موقت آزاد شده بود. 


تشدید بیماری احمد رضا احمد پور و محاکمه مجدد این زندانی سیاسی

خبرگزاری هرانا - مسئولین زندان سپیدار اهواز از درمان بیماری سید احمدرضا احمدپور، عضو شورای مرکزی جبهه مشارکت قم خودداری میکنند.

بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، این زندانی سیاسی که در زندان سپیدار اهواز تحمل حبس میکند با تشدید بیماری تنفسی مواجه شده است و به تشخیص پزشک برونشیت دارد و میبایست تحت نظر قرار گیرد اما مسئولان زندان سپیدار اهواز اعلام کردند باید دادگاه ویژه قم اجازه مرخصی برای درمان وی را صادر کند. 

گفتنی است گرد و غبار اهواز چندسالی است تشدید شده است و این مسئله موجب تشدید برونشیت این زندانی سیاسی شده است.

همچنین بر اساس اعلام نزدیکان این روحانی منتقد دو پرونده جدید به دلیل نوشتن نامه به رهبری و 8 روز تاخیر در بازگشت از مرخصی، برای او باز شده است.

وی در اعتراض به پرونده سازی علیه خود به مسئولان زندان گفته است: "بار قبل که به دبیرکل سازمان ملل نامه نوشتم، گفتید به بیگانگان پناه بردم، اکنون به رهبری پناه آورده‌ام."

یک منبع آگاه به هرانا گفت: "نهایتا وی به خاطر آوردن اسم آیت الله منتظری، صانعی و بیات زنجانی در نامه مذکور به فعالیت تبلیغی علیه نظام محکوم شده و تفهیم اتهام شده است"


علی دنیاری، فعال دانشجویی جهت اجرای حکم در اهواز بازداشت شد

خبرگزاری هرانا - علی دنیاری در تاریخ ۱۰ اردیبهشت ۹۱ در اهواز بازداشت و به زندان سپیدار اهواز برای گذراندن ۶ ماه حبس منتقل شده است.

بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، وی که پس از اتمام تحصیلات لیسانس در رشته علوم سیاسی در دانشگاه مازندران اکنون در اهواز در حال سپری کردن دوران سربازی خود بوده است اولین بار در خرداد سال ۱۳۸۸ در بابلسر دستگیر شده بود و پس از چند روز گذراندن حبس در زندان بابلسر، بطور موقت تا زمان دادگاه آزاد شده بود. 

علی دنیاری یکی از هشت عضو انجمن اسلامی دانشگاه مازندران که آبان سال ۱۳۸۸ در حکم اولیه از سوی شعبهٔ ۱۰۱ دادگاه عمومی شهرستان بابلسر به ریاست قاضی رضانیا، به شش ماه حبس تعزیری و ۱۵ ضربه شلاق محکوم شده بودند،

اتهام این دانشجویان «اخلال در نظم عمومی به وسیله برگزاری تجمع روزهای ۲۵ و ۲۶ خرداد ۸۸» بوده است. تجمعی که در آن دانشجویان متحصن در دانشگاه مازندران با یورش نیروهای لباس شخصی و بسیجی مواجه شده و بیش از صد دانشجو بازداشت و قریب به همین تعداد مجروح شدند.


ریحانه حاج دباغ در وضعیت بد جسمی بسر می‌برد

خبرگزاری هرانا - ریحانه حاج دباغ زندانی سیاسی که در بند نسوان زندان اوین بسر می‌برد بدلیل ناراحتی شدید معده قادر به غذا خوردن نیست و مسئولین از رسیدگی پزشکی کافی سرباز می‌زنند.

بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، ریحانه حاج دباغ از بازداشت شدگان ۶ دی ماه ۱۳۸۸ که به ۱۵ سال زندان محکوم شده بدلیل مشکلات شدید معده قادر به غذا خوردن نیست و تا کنون مسئولین زندان رسیدگی مناسبی برای درمان وی انجام نداده‌اند. ریحانه حاج دباغ که در بند نسوان زندان اوین بسر می‌برد پیش‌تر نیز از مشکلاتی همانند بیماری اعصاب، تپش قلب و سردردهای مزمن رنج می‌برد و مسئولین هیچگاه اقدامی جدی برای درمان بیماریهای وی انجام ندادند.

گفتنی‌ست، ریحانه حاج دباغ به همراه مطهره بهرامی، محسن دانش‏پور مقدم و احمد دانش‏پور مقدم در منزل مسکونی ایشان بازداشت، و اگر چه به گفته خانواده این زندانی سیاسی وی هیچ گونه فعالیت سیاسی نداشته و تنها به دلیل نسبت فامیلی با مطهره بهرامی بازداشت شده است اما در دادگاه بدوی با اتهاماتی نظیر «شرکت در تظاهرات اعتراضی» و «ارتباط با سازمان مجاهدین خلق» به اعدام و نهایتاً به ۱۵ سال زندان محکوم شد.

ادامه درگیری در اطراف وزارت دفاع مصر در قاهره

به گزارش خبرگزاری فرانسه از قاهره، درگیری بین تظاهرکنندگان مخالف شورای نظامی مصر و نیروهای ضد شورش روز جمعه به اطراف وزارت دفاع این کشور کشیده شد و صدای تیراندازی شدید در این محل به گوش می رسد. 

درگیریهای خشونت آمیز از صبح امروز بین تظاهرکنندگان مخالف شورای نظامی و نیروهای ضدشورش و پلیس نظامی در اطراف ساختمان وزارت دفاع مصر آغاز شد.

به گفته وزارت بهداشت مصر، دستکم پنجاه و نه نفر در این درگیری ها مجروح شدند.

شبکه تلویزیونی الجزیره نیز از کشته شدن یک تن در درگیری های اطراف وزارت دفاع مصر خبر داده است.

بازداشت ۱۴ متهم پرونده ۱۰۰ میلیون یورویی که با وثیقه آزاد هستند



رئیس بازرسی کشور گفت: در جریان پرونده ارائه تسهیلات ۱۰۰ میلیون یورویی در یکی از شعب بانک ملی در هرمزگان ۱۴ متهم بازداشت شدند که با وثیقه آزاد هستند.
به گزارش  مهر، حجت الاسلام مصطفی پورمحمدی ظهر جمعه در نشست مطبوعاتی که در سالن جلسات سازمان بازرسی استان هرمزگان برگزار شد، بیان داشت: مدیرعامل سابق و فراری بانک ملی نیز یکی از افرادی است که تخلفات در این پرونده نیز با دستور و پیگیری وی انجام شده است که ۸۰ میلیون یورو از این مبلغ بیرون رفته که توقیف شده و برای ۹ میلیون یورو باقیمانده نیز پس از رسیدگی در دادسرا، وثیقه تامین شده است.
وی عنوان کرد: در جریان این پرونده ۱۴ نفر احضار شدند که با قرار وثیقه آزاد شده اند و در مراحل بازجویی و رسیدگی به تخلفات صورت گرفته حضور خواهند داشت.

از هر شش نفر، یک نفر بیکار است

خبرگزاری مهر: براساس آمارهای رسمی در 6 سال گذشته از هر 6 تا 8 شاغل 1 نفر در کشور بیکار بوده است.  

بررسی وضعیت شاغلان سالهای 85 تا 90 و همچنین مقایسه آن با تعداد بیکاران نشان می دهد که در 6 سال گذشته از هر 6 تا 8.4 نفر شاغل، 1 نفر نیز بیکار بوده است، در برخی سالها این آمار به یکدیگر نزدیک تر خواهد شد.
به صورت کلی در سالهای گذشته مرکز آمار ایران از فرمول 1 تا 2 ساعت کار در هفته برای تعیین شاغل و بیکار بودن افراد استفاده کرده و آمارهای زیر نیز بر همین اساس اعلام شده است. هرچند در مواردی نیز این مرکز اعلام کرد که بیشتر شاغلان کشور در هفته حدود 49 ساعت کار می کنند که از 44 ساعت میانگین جهانی بالاتر است.

اشتغال 44 تا 49 ساعت در هفته

البته خود این موضوع می تواند نشان دهنده تمایل شاغلان به کار دوم و یا اضافه کاری در بنگاه ها باشد که خود تحت الشعاع تفاوت هزینه ها و درآمدهای خانوار است.

بر این اساس، از 23 میلیون و400 هزار نفر جمعیت فعال کشور در سال 85، تعداد 20 میلیون و 800 هزار نفر شاغل و 2 میلیون و 600 هزار نفر نیز بیکار بوده اند. بررسی شاغلان و بیکاران در این سال نشان می دهد که در مقابل هر 8 نفر شاغل در بنگاه ها و واحدهای مختلف اقتصادی کشور؛ 1 نفر بیکار وجود داشته است.

همچنین آمار سال 86 نیز نشان دهنده وجود 23 میلیون و 500 هزار نفر جمعیت فعال بوده است که از این تعداد 21 میلیون نفر شاغل و 2 میلیون و 500 هزار نفر نیز بیکار بوده اند که نشان دهنده وجود 1 نفر بیکار در بین هر 8.4 نفر شاغل خواهد بود.

22 میلیون و 900 هزار نفر در سال 87 به عنوان جمعیت فعال کشور شناخته شدند که از این تعداد نیز 20 میلیون و 500 هزار نفر شاغل و 2 میلیون و 400 هزار نفر نیز بیکار شناخته شدند. در این سال از هر 8.5 نفر شاغل 1 نفر بیکار و جویای شغل بوده است.

7 شاغل 1 بیکار

طبق آمار ارائه شده از سوی مرکز آمار ایران، در سال 88 کل آمار جمعیت فعال کشور 23 میلیون و 800 هزار نفر بوده است که از این تعداد 21 میلیون نفر شاغل و 2 میلیون و 800 هزار نفر نیز بیکار بوده اند. در سال 88 از هر 7.5 شاغل 1 نفر بیکار بوده است.

همچنین آمارهای سال 89 نیز نشان می دهد که با وجود 23 میلیون و 800 هزار نفر جمعیت فعال در کشور 20 میلیون و 600 هزار نفر شاغل و 3 میلیون و 200 هزار نفر نیز بیکار بوده اند.

سال 89 در 6 سال گذشته بالاترین آمار بیکاری کشور را از نظر تعداد داشته است و می توان گفت از هر 6 نفر شاغل 1 نفر در کشور جزو جمعیت بیکار محسوب شده است.

با وجود کاهش جمعیت فعال کشور در سال 90 و ثبت 23 میلیون و 300 هزار نفر جمعیت فعال؛ 20 میلیون و 800 هزار نفر از آنان شاغل و 2 میلیون و 800 هزار نفر نیز بیکار بودند که نشان دهنده اشتغال 7.3 نفر در برابر 1 نفر بیکار است.

با این وجود نگاهی هم به آمارهای غیررسمی کشور در مورد وضعیت شاغلان و بیکاران نشان دهنده نزدیک تر بودن تعداد بیکاران و شاغلان است به نحوی که اگر جمعیت بیکار سال 85 را طبق آمارهای غیررسمی (طبق نظر کارشناسان بازار کار) 4 میلیون نفر محسوب کنیم، نسبت شاغلان و بیکاران در این سال به جای 8 به 1، 3.88  به 1 خواهد شد.

آمارهای غیررسمی
به عبارتی طبق آمارهای غیررسمی بیکاری در سال 85، از هر 3.88 نفر شاغل 1 نفر در کشور بیکار بوده است، اما طبق آمار رسمی این میزان 1 بیکار در برابر 8 شاغل است. البته در برخی موارد کارشناسان آمارهای بیکاری را بدون درنظر گرفتن 1 تا 2 ساعت کار در هفته به عنوان مرز شاغل و بیکار بیشتر از 4 میلیون و در حد 5 میلیون نفر می دانند.

در این صورت، در سال 85 از هر 3.68  نفر شاغل 1 نفر بیکار بوده است. این میزان در سال 89 که تعداد بیکاران طبق آمارهای رسمی بالاتر بوده است با درنظر گرفتن آمار غیررسمی 5 میلیون نفر، 3.76 بوده است و به عبارتی در سال 89 در صورت وجود 5 میلیون نفر بیکار، از هر 3.76 نفر شاغل 1 نفر در کشور بیکار و جویای شغل بوده است.

ناو هواپیمابر آمریکا وارد آب‌های خاورمیانه شد

سایت مشرق: یک ناو هواپیمابر آمریکایی با عبور از آبراه سوئز، وارد آب های آزاد خاورمیانه شد اما مقصد اصلی این ناو هنوز مشخص نشده است.

منابع مسؤول در مدیریت آبراه سوئز مصر اعلام کردند؛ ناو هواپیمابر غول پیکر "ایوجیما" دیروز (پنجشنبه) با عبور از این آبراه، از طریق دریای سرخ، رهسپار خلیج عدن در جنوب شبه جزیره عربستان شد.

این در حالی است که مقصد اصلی این ناو هواپیمابر اعلام نشده است اما برخی رسانه ها خلیج فارس را هدف این ناو اعلام کرده اند. ناوشکن آمریکایی "جانستون هیل" نیز این ناو هواپیمابر را همراهی می کند.

به نوشته روزنامه مصری "الیوم السابع" به نقل از منابع مسؤول، وزن محموله این ناو آمریکایی بالغ بر 41 هزار تن است و عبور آن از آبراه سوئز نیز 14 ساعت به طول انجامیده است که این نقل و انتقال با مراقبت های امنیتی مسؤولان این آبراه انجام شده است.

گفته می شود عبور و مرور در آبراه سوئز در طول ساعات گذر این ناو، به علت تمهیدات امنیتی حکومت نظامی مصر، مختل شده است.

راشاتودی نیز با انتشار خبری با عنوان "آمریکا خود را برای عملیات دریایی در خلیج فارس آماده می کند" نوشت: آمریکا در حال اعزام یک گروه ضربتی زمینی و دوهزار سرباز نیروی دریایی به خلیج فارس است. دولت اوباما اعلام کرده است که اعزام این گروه ها بخشی از یک برنامه منظم است.

گروه ضربتی ایو جیما از کشتی حمله ای ایوجیما، کشتی  حمل و نقل نیویورک، کشتی گانستون هال تشکیل می شود. این مجموعه به وسیله یک زیردریایی هسته ای و تعدادی بالگرد تقویت شده است.

این گروه که از آن می توان در مأموریت ها ی مختلفی استفاده کرد سه شنبه گذشته آمریکا را ترک کرده است.

بیش از دو هزار نیروی دریای آمریکایی سوار بر ایوجیما هستند. بسیاری از آنها از جمله سربازانی هستند که در عراق و افغانستان حضور داشته اند.

به نوشته ی راشاتودی، آمریکا هم اکنون گروهی دیگر به مانند گروه ایوجیما به همراه یک واحد نیروی دریای در خلیج فارس دارد.

نام این گروه "ماکین ایلند" نام دارد و در ماه ژانویه و پس از تهدید ایران به بستن تنگه هرمز در خلیج فارس مستقر شد.

سخنگوی نیروی دریایی آمریکا نیز بتازگی اعلام کرده بود که ناو هواپیمابر اینترپرایز و کشتی‌های همراه وی نیز هم‌اکنون در خلیج فارس لنگر انداخته اند.

بیش از 130 موشک بالدار بر روی کشتی‌های نگهبان و زیردریایی هسته ای که به مجموعه کشتی‌های همراه این ناو وابسته هستند، نصب شده است.

زیردریایی جورجیا نیز که مجهز به 154 موشک بالدار است، در کنار یک زیردریایی آمریکایی دیگر به مجموع کشتی‌های هلی برن آبی خاکی آمریکا اضافه شده‌اند که آنها هم 12 موشک از نوع توموگافک در اختیار دارند.

تخریب کامل یک روستا در زلزله آبدانان

فرماندار آبدانان گفت: خوشبختانه تاکنون زلزله تلفات جانی نداشته و تنها 14 نفر زخمی شده ند. 

نصرتی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: خوشبختانه زلزله دیروز این شهرستان که 5.5 ریشتر بوده تلفات جانی تا کنون نداشته و تنها 14 نفر زخمی شده است.
وی گفت: بیش از 70درصد منازل بخش سراب باغ و کلات مورموری خسارت وارد کرده است.

وی اظهار داشت: برای اسکان مردم این بخشها دو اردوگاه برای اسکان مردم دایر شده است و تا کنون بیش از 700چادر در این اردوگاها دایر شده است.

وی افزود: روستای هانگه کلات مورموری به طور کلی تخریب شده است و تعدادی از خانه های روستای حلیوه هم تخریب شده است.

رئس ستاد بحران شهرستان آبدانان گفت: در این بخشها نیروهای امدادی مسقر شده اند و از لحاظ امکانات خوشبختانه کسری وجود ندارد و شهر آبدانان در آرامش کامل به سر می برد و تنهاد مردم بخشهای از لحاظ روحی و روانی دچار استرس شده بودند که با حضور اعضای ستاد بحران اوضاع روحی و روانی آنها به شرایط مطلوبی رسیده است و همه امکانات برای برگزاری انتخابات باشکوه مهیا است.

بحران اتمی؛ سخنان شدیداللحن مقام آلمانی علیه رژیم تهران

به گزارش خبرگزاری فرانسه، گيدو وستروله وزيرخارجه آلمان عهد کرد که جامعه بين المللی نخواهد گذاشت رژيم تهران به سلاح اتمی دست پيدا کند.

وی افزود، برنامه هسته ای آنها یک خطر بزرگ بشمار می رود و ما نمی توانيم یک ایران مجهز به سلاح اتمی را بپذيريم و نخواهيم پذيرفت. 

وستروله تأکيد کرد که اتحاد و عزم ما نتيجه داده است و خواهان ادامه گفتگو با رژیم تهران شد ولی در عین حال افزود صبر ما محدود است و بازی با زمان را نخواهيم پذيرفت. 

وزیر خارجه آلمان همچنین از اينکه رژيم تهران به تهديد نابودی اسرائيل ادامه می دهد، ابراز نگرانی کرد.


نگرانی از ابعاد نظامی فعالیت های اتمی رژیم تهران

به گزارش رادیو فرانسه، نمایندگان پنج کشور بزرگ جهان امروز بعنوان اعضای دائمی شورای امنیت سازمان ملل متحد که در وین گرد آمده اند، بار دیگر به رژیم ایران یاد آور شدند که وظیفه دارد تا با آژانس بین المللی انژی اتمی همکاری کند و به تردیدهائی که درباره مقاصدش در استفاده نظامی از انرژی اتمی وجود دارد خاتمه دهد. 

بیانیه منتشر شده از سوی کشورهای عضو دائمی شورای امنیت خاطر نشان می کند که " ما کماکان نگران ناتوانی مداوم رژیم ایران در رعایت ضرورت هائی هستیم که از سوی آژانس مطرح شده اند." 

این بیانیه اضافه می کند، ما تاکید داریم که رژیم ایران باید بفوریت با آژانس به یک تفاهم ساختاری دست یابد. این توافق باید بازرسان آژانس را قادر سازد تا به همه مراکز هسته ای و نیز اطلاعات ضروری دیگر ، که از سوی آژانس مطرح شده اند، دست یابند. 

این بیانیه بر این نکته انگشت می گذارد که باید آن بخش از اطلاعات که می توانند حضور و یا فقدان ابعاد نظامی فعالیت های هسته ای رژیم ایران را برملا سازند، در اختیار بازرسان قرار گیرد. 

بیانیه پنج قدرت بزرگ جهان یاد آوری می کند که این تقاضا قبلاً توسط شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی تبیین و اعلام شده بود.

پیش از اینکه اعضای شورای امنیت به این بیانیه رای مثبت دهند، آژانس اتمی گزارشی منتشر کرد که بر طبق آن شواهد " معتبری" در دست هستند که نشان می دهند رژیم ایران علیرغم انکار ، مشغول پروژه ساختن بمب اتمی است.

انتشار این بیانیه زمانی اتفاق می افتد که آزانس اخیراً اعلام کرده است که مذاکره با رژیم ایران را در روزهای چهارده و پانزده ماه مه در وین از سر خواهد گرفت.

نگرانی از ابعاد نظامی فعالیت های اتمی رژیم ایران، در عین حال موضوع اصلی گفنگوهايی است که رژیم ایران با کشور های پنج بعلاوه یک در پیش دارد. این مذاکرات روز بیست و سه ماه مه در بغداد انجام خواهد شد.

عوام فریبی چهره های اصلاح طلب با حضور در انتخابات

گزارش خبرنگار ما از تهران: درحالیکه خبرگزاری های حکومتی از تشکیل صفوف گسترده مردم برای حضور در انتخابات خبر می دهند به وضوح مشخص است که دروغ پردازی آنان در حد رسانه هاست و شعب اخذ رای حتی از انتخابات مرحله اول هم خلوت تر است. 

حوالی ساعت 12 ظهر  آخوند مصباح‌یزدی به صندوق شماره 448 تهرانپارس رفت و رای خود را به صندوق انداخت. چندین دستگاه خودرو ضد گلوله وی را اسکورت می کردند. 

سید حسن خمینی نوه روح الله خمینی نیز در حسنیه جماران رای خود را به صندوق ریخت اما از گفت و گو با خبرنگاران خودداری کرد. حدود ساعت 12 هاشمی رفسنجانی هم در حسینیه جماران رای خود را به صندوق انداخت، بسیاری دیگر از چهره های اصلا طلب نیز برخلاف آنچه وعده داده بودند در انتخابات حضور یافتند و به مردم پشت کردند.

حضور ماموران لباس شخصی در خیابان بیشتر شده است و دسته‌هایی از بسیجیان پای پیاده به سمت دانشگاه تهران در حرکتند تا در نماز جمعه شرکت کنند.

همچنین تردد مقامات حکومتی در نقاط مختلف سطح شهر تهران ترافیک شدیدی را به خصوص در مناطق مرکزی شهر به وجود آورده است. 

در بین مردم شایعه شده است که به علت شمارش آراء بار دیگر مدارس در روز شنبه تعطیل است.

برنامه تسلیحات هسته ای رژیم تهران خطری عظیم است


آلمان وضعیت هسته‌ای جمهوری اسلامی را خطری عظیم خواند و اعلام کرد که جامعه بین‌المللی از دستیابی رژیم تهران به سلاح اتمی جلوگیری خواهد کرد.

به گزارش رادیو فردا، وزیر خارجه آلمان طی سخنانی در واشنگتن، برنامه تسلیحات هسته ای جمهوری اسلامی را خطری برای منطقه دانست و گفت، ما نمی‌توانیم و نخواهیم گذاشت که رژیم تهران به سلاح هسته‌ای دست یابد.

وی همچنین با بیان این‌که حکومت ایران همچنان اسرائیل را تهدید به نابودی می‌کند، خاطرنشان کرد که آلمان در کنار اسرائیل ایستاده است.


نگرانی از ابعاد نظامی فعالیت های اتمی رژیم تهران

به گزارش رادیو فرانسه، نمایندگان پنج کشور بزرگ جهان امروز بعنوان اعضای دائمی شورای امنیت سازمان ملل متحد که در وین گرد آمده اند، بار دیگر به رژیم ایران یاد آور شدند که وظیفه دارد تا با آژانس بین المللی انژی اتمی همکاری کند و به تردیدهائی که درباره مقاصدش در استفاده نظامی از انرژی اتمی وجود دارد خاتمه دهد. 

بیانیه منتشر شده از سوی کشورهای عضو دائمی شورای امنیت خاطر نشان می کند که " ما کماکان نگران ناتوانی مداوم رژیم ایران در رعایت ضرورت هائی هستیم که از سوی آژانس مطرح شده اند." 

این بیانیه اضافه می کند، ما تاکید داریم که رژیم ایران باید بفوریت با آژانس به یک تفاهم ساختاری دست یابد. این توافق باید بازرسان آژانس را قادر سازد تا به همه مراکز هسته ای و نیز اطلاعات ضروری دیگر ، که از سوی آژانس مطرح شده اند، دست یابند. 

این بیانیه بر این نکته انگشت می گذارد که باید آن بخش از اطلاعات که می توانند حضور و یا فقدان ابعاد نظامی فعالیت های هسته ای رژیم ایران را برملا سازند، در اختیار بازرسان قرار گیرد. 

بیانیه پنج قدرت بزرگ جهان یاد آوری می کند که این تقاضا قبلاً توسط شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی تبیین و اعلام شده بود.

پیش از اینکه اعضای شورای امنیت به این بیانیه رای مثبت دهند، آژانس اتمی گزارشی منتشر کرد که بر طبق آن شواهد " معتبری" در دست هستند که نشان می دهند رژیم ایران علیرغم انکار ، مشغول پروژه ساختن بمب اتمی است.

انتشار این بیانیه زمانی اتفاق می افتد که آزانس اخیراً اعلام کرده است که مذاکره با رژیم ایران را در روزهای چهارده و پانزده ماه مه در وین از سر خواهد گرفت.

نگرانی از ابعاد نظامی فعالیت های اتمی رژیم ایران، در عین حال موضوع اصلی گفنگوهايی است که رژیم ایران با کشور های پنج بعلاوه یک در پیش دارد. این مذاکرات روز بیست و سه ماه مه در بغداد انجام خواهد شد.

یک زندانی سیاسی به اتهام محاربه به اعدام محکوم شد


خبرگزاری هرانا – هوشنگ رضایی، زندانی سیاسی که اخیرا از بند ۳۵۰ زندان اوین به زندان رجایی شهر کرج منتقل شده است از سوی شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به مرگ محکوم شد.

بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، این زندانی سیاسی که در اوایل سال ۱۳۸۹ در غرب کشور بازداشت شد پس از بازداشت به بند ۲۰۹ زندان اوین در تهران منتقل شده بود. 

هوشنگ رضایی پس از محاکمه چند دقیقه‌ای از سوی قاضی مقیسه در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب به اتهام محاربه از طریق ارتباط و همکاری با حرب کومله به اعدام محکوم شد.

این حکم به صورت شفاهی در طی روزهای اخیر به وی در زندان رجایی شهر کرج ابلاغ شده است.

این زندانی سیاسی در طول دو سال گذشته از ملاقات حضوری و دسترسی به وکیل جهت پیگیری پرونده خود محروم بوده است و پدر و مادر این زندانی نیز به دلیل کهولت سن و زندگی در شهرستان قادر به ملاقات هفتگی با وی نیستند.

هوشنگ رضایی از ناحیه دهان و دندان دچار ناراحتی است اما مسئولین بهداری در زندان اوین با گذشت بیش از دو سال از زمان بازداشت وی از درمان وی خودداری کردند.

گفتنی است به همراه این زندانی سعید رضایی پسر عموی وی نیز به جرم مخفی کردن او بازداشت و به یکسال حبس محکوم شده است، نامبرده هم اکنون در بند ۳۵۰ زندان اوین تحمل حبس می‌کند.

لازم به ذکر است، در طی هفته اخیر و تا کنون 4 زندانی سیاسی از سوی دستگاه قضایی به اعدام محکوم شدند، غلامرضا خسروی سواد جانی از سوی دیوان عالی کشور و سیروان نژاوی و ابراهیم عیسی‌پور از سوی دادگاه انقلاب مهاباد سه تن از زندانیان سیاسی هستند که اخیرا به اعدام محکوم شدند.

انتخابات رژیم؛ بسیاری از حوزه‌ها خلوت است




گزارش خبرنگار ما از تهران: دومین مرحله از نهمین انتخابات مجلس شورای اسلامی رژیم جمهوری اسلامی از صبح امروز 15 اردیبهشت ماه در تهران و دیگر شهرهای ایران آغاز شد. از سوی دیگر با وجود آنکه صدا و سیما از یک هفته پیش بسیاری از برنامه‌های تلویزیونی خود را به موضوع انتخابات و لزوم حضور امت همیشه در صحنه پای صندوق‌های رای اختصاص داده بود از مردم خواسته شد تا اول وقت برای رای دادن حاضر شوند. در این دوره از انتخابات 65 کاندیدا از 130 نفری که به دوره دوم راه پیدا کردند شانس حضور در مجلس شورای اسلامی دارند. این انتخابات تا ساعت 18:00 ادامه خواهد داشت که به گفته ستاد برگزاری در صورت لزوم تمدید خواهد شد.

درخواست سیدعلی خامنه‌ای از مردم

-بیم عدم حضور مردم در انتخابات و تکرار تجربه مرحله اول سیدعلی خامنه ای را بر آن داشت تا امروز بلافاصله پس از حضور در پای صندوق‌ رای گفت: «مردم عزیز مرحله دوم انتخابات را هم مانند مرحله اول جدی بگیرند.»

-پس از خامنه‌ای، احمد جنتی دبیرشورای نگهبان و هاشمی رفسنجانی رئیس تشخیص مصلحت نظام دیگر چهره‌هایی بودند که به گفته خبرگزاری های داخلی رای خود را درون صندوق انداختند.

- تا ساعت 09:30 صبح جمعه بسیاری از حوزه‌های انتخابیه خلوت بود و استقبالی از انتخابات نشده بود.

-عدم حضور مردم در انتخابات باعث شده تا جمهوری اسلامی از روش همیشگی برای پوشش خبرها استفاده کند و آن هم نصب دوربین های تلویزیونی بود در حوزه هایی که مزدوران رژیم برای انتخابات در آن شرکت می کنند. «حسینیه ارشاد» خیابان شریعتی در شمال تهران و «مسجد الرسول» نازی آباد در جنوب تهران به عنوان مراکز فیلمبرداری انتخاب شده اند.

-در شرایطی که هوای تهران بارانی است در بسیاری از تقاطع‌ها خودروهای پلیس مستقر شده اند و گشت های لباس شخصی ها در خیابان مشهود است.

خانه؛ م.سحر


بدان خانه هرگه  سفر می کنم من
خطر می کنم من ، خطر می کنم من !
بُن ِ استخوان لرزد از تار و پودم
به هر سنگ و خِشتی نظر می کنم من
سرم خواهد از تن به کُنجی گریزد
چو از روزنِ دل به در می کنم من
نگاهی که بر بوته ای می نشانم
وجودی در او شعله ور می کنم من
ز چشمی که می افکنم  بر خیابان
همه ابرها را خبر می کنم من
«ببارید !» زی آسمان  میفرستم
جهان را بدین بویه  ، تر می کنم من
جز آن طوق ِ لعنت چه می بینم آنجا
که حتّی ز دیدن حذر می کنم من؟
چه می بینم آنجا در آن تیه ظلمت
که ره بر نفس ، تنگ تر می کنم من؟
کدامین عدوی این چنین باغ و بر سوخت
که خود، وحشت از باغ  و بر  می کنم من؟
به جز هیزم آنجا چه یابم که  در دست
چنین آرزوی  تبر می کنم من ؟
چه زاییده زان «خیر» کاینگونه یاری  
تمنّا  ز اربابِِ  شر می کنم من ؟
من آن خانه را دوست دارم اگرچند
از  و  جستجوی مفر می کنم من
چو میبینمش سقف و بُن طعمهء مور
وجود از غمش ، غوطه ور می کنم من

م.سحر
چهارم ماه می 2012
پاریس 

آیت الله: این چه وضعیتی است که در مملکت ایجاد شده


جـــرس: آیت الله العظمی دستغیب با انتقاد از شرایط موجود گفت: "این چه وضعیتی است که در مملکت ایجاد شده و بصرف این که شخصی انتقاد صحیح کند و حرف حقّی بزند و تقاضایش عمل به قانون اساسی باشد با خود و خانواده اش به بدترین شکلی برخورد می شود... آیا انتقاد کننده به رئیس حکومت محارب است؟ از فقهای عدول و مهذب سؤال شود که آیا اینها مصداق محارب هستند؟ حتّی فقهای مورد تایید خود آقایان هم حاضر نیستند عمل آنها را تایید کنند؛ هرچند تابحال در این مورد اظهار نظری نکرده اند اما مطلبی در تایید اعمال خلاف شرع و قانون آقایان هم نگفته اند."
جـــرس: آیت الله العظمی دستغیب با انتقاد از شرایط موجود گفت: "این چه وضعیتی است که در مملکت ایجاد شده و بصرف این که شخصی انتقاد صحیح کند و حرف حقّی بزند و تقاضایش عمل به قانون اساسی باشد با خود و خانواده اش به بدترین شکلی برخورد می شود... آیا انتقاد کننده به رئیس حکومت محارب است؟ از فقهای عدول و مهذب سؤال شود که آیا اینها مصداق محارب هستند؟ حتّی فقهای مورد تایید خود آقایان هم حاضر نیستند عمل آنها را تایید کنند؛ هرچند تابحال در این مورد اظهار نظری نکرده اند اما مطلبی در تایید اعمال خلاف شرع و قانون آقایان هم نگفته اند."

به گزارش تارنمای حدیث سرو، جمعی ازخانواده های زندانیان سیاسی با آیت الله العظمی سید علی محمد دستغیب دیدار کردند، که در ابتدای این دیدار چند نفر از همسران زندانیان سیاسی به ارائه دیدگاههای خود پیرامون فضای جاری در کشور پرداختند و در ادامه آیت الله دستغیب به ایراد سخنرانی پرداخت.

این مرجع مردمی و منتقد حکومت، در سخنان خود ضمن بیان اینکه "با کدام مدرک و دلیل از قرآن و سنت زندانی و خانواده اش از تمام حقوق محروم است؟"، گفت: "شاید توجیه آقایان این است که این شخص محارب است و باید با او معامله محارب شود، که البته اینگونه توجیهات بخاطر عدم درک صحیح از احکام اسلام است. معنای محارب این است که شخصی عمداً یک عده ای را تحت فرمان خود بگیرد و با اسلحه بخواهد مقابل مردم بایستد بدون هیچ دلیل شرعی و قانونی. خوب صرف این که یک راهپیمایی در کشور اتفاق افتاد و مردم بر طبق قانون اساسی به خیابانها آمدند و در پی احقاق حقوق از دست رفته خویش بودند که از مصادیق محارب نمی باشد."

متن کامل سخنرانی آیت الله العظمی دستغیب که در آن خانواده های زندانیان سیاسی و محصورین، همچنین حکومت خطاب قرار گرفته اند، بدین شرح است:

اعوذ بالله من الشیطان الرجیم،
بسم الله الرحمن الرحیم
ضمن عرض خیر مقدم خدمت خانواده زندانیان عزیز که تشریف آوردید و در اینجا حاضر شدید. امیدوارم که خدای تعالی بحق محمد و آل محمد روز به روز بر استقامت شما بیفزاید و بتوانید عمر خویش را در جهت تقرب هرچه بیشتر بخدای تعالی سپری کنید.

همانطور که می دانید خدای تعالی انسان را آفرید برای این که به او آشنا شود و بتواند متخلق به صفات و اسمای الهی شود و به مقام خلیفة اللهی برسد؛ انی جاعل فی الارض خلیفة.

البته نیل به این جهت بدون این که انسان زحمتی بکشد میسّر نمی باشد و مهمّ زحمت انسان برای رسیدن به کمال، مخالفت با نَفْس می باشد و معنای مخالفت با نَفْس این است که رضای خدای تعالی را انجام دهد حتیّ در اعمال عبادی. چه بسا شخصی عمری نماز و روزه می خوانده اما این اعمال بر حسب عادت بوده است، که از جهت تکلیف ساقط است، امّا در راه مقصد اعلی نیست.

برای بنده این مطلب قطعی است که عزیزان شما که در زندانها بسر می برند و برای خدا و دفاع از حق استقامت می کنند و مدیر و مدبّر خویش را خدای تعالی می دانند، حضرت حقّ، در عالم برزخ و عالم قیامت بنحو شایسته ای پذیرای آنان می باشد و زحمات و مجاهدتهای آنان را ارج می نهد. حرکت این بزرگواران حرکتی صعودی و در جهت تقرب بیشتر به پروردگار می باشد. این عنایتی که خدای تعالی به شما و عزیزان دربندتان دارد این است که وقتی متوجه درونتان می شوید به این مطلب پی می برید که روز به روز انقطاعتان از غیر خدا روبه فزونی است و حسّ می کنید که وابسته به مادیات نیستید. منظور از وابسته بودن به مادیات همانطور که مولا علی (ع) در خطبه ۱۱۳ نهج البلاغه می فرماید، این است که انسان بدنبال خوشگذرانی و بهره جستن از متاع دنیا باشد و عمر خود را صرف بهره مندی از این متاع قلیل کند که این چنین تمتعی نزد خدای تعالی بی مقدار و بی ارزش است.

اگر این نورانیّت درون نبود، امثال آقایان موسوی و کروبی نمی توانستند متحمّل این همه سختی شوند. تمام حرف عزیزان شما و همینطور آقایان موسوی و کروبی این است که به قرآن وسنت و قانون اساسی عمل شود و کلام فقهایی عدول و مهذبی که عُمر خود را برای اسلام گذاشته اند و می خواهند خود را فدای قرآن وسنت کنند، نصب العین آقایان قرار بگیرد.

خوب این قانون اساسی مصوّب فقهای عدول بوده است و بر مبنای قرآن وسنت و نهج البلاغه تدوین شده است و باید همه مسئولین مملکت از شخص اول تا آخر به این قانون عمل نمایند. خدارحمت کند شهید آیت الله دکتر بهشتی را. چند جمله از کلمات این بزرگوار را برای شما می خوانم. 
ایشان (شهید بهشتی) فرمود: "در اسلام همه مردم در برابر کلیّه قوانین و دستگاههای قانونی برابر هستند، هر کس و از هر طبقه و دارای هر شغل و مقام و منصب که باشد مشمول کلیّه قوانین است، قوانین اسلام و دستگاههای قضایی و اجرای آن، شغل و مقام و مزایای فردی نمی شناسد، رئیس حکومت با یک فرد عادی مساوی است، کارفرمای بزرگ با کارگر ساده مساوی است، عالم و جاهل،مرجع تقلید و مقلّدین، همه در برابر قانون مساوی هستند."

تمام افتخار علمای بزرگ شیعه این بوده است که بزرگانشان همه مظلوم و در زندان وشکنجه بوده اند و عاقبت هم شهید شدند. خوب این چه وضعیتی است که در مملکت ایجاد شده و بصرف این که شخصی انتقاد صحیح کند و حرف حقّی بزند و تقاضایش عمل به قانون اساسی باشد با خود و خانواده اش به بدترین شکلی برخورد می شود.

با کدام مدرک و دلیل از قرآن وسنت زندانی و خانواده اش از تمام حقوق محروم است؟ شاید توجیه آقایان این است که این شخص محارب است و باید با او معامله محارب شود، که البته اینگونه توجیهات بخاطر عدم درک صحیح از احکام اسلام است.

معنای محارب این است که شخصی عمداً یک عده ای را تحت فرمان خود بگیرد و با اسلحه بخواهد مقابل مردم بایستد بدون هیچ دلیل شرعی و قانونی. خوب صرف این که یک راهپیمایی در کشور اتفاق افتاد و مردم بر طبق قانون اساسی به خیابانها آمدند و در پی احقاق حقوق از دست رفته خویش بودند که از مصادیق محارب نمی باشد.

آیا انتقاد کننده به رئیس حکومت محارب است؟ از فقهای عدول و مهذب سؤال شود که آیا اینها مصداق محارب هستند؟ حتّی فقهای مورد تایید خود آقایان هم حاضر نیستند عمل آنها را تایید کنند؛ هرچند تابحال در این مورد اظهار نظری نکرده اند اما مطلبی در تایید اعمال خلاف شرع و قانون آقایان هم نگفته اند.

تمام سعی و کوشش ائمه اطهار(علیهم السلام)، این بود که مردم را بخدا آشنا کنند و برای ما این مطلب روشن است که نمی ‌شود شخصی که خود آشنایی با خدای تعالی ندارد بتواند مردم را به خدای تعالی آشنا کند؛ معنای آشنا بودن با خدای تعالی به این است که شخص پا روی هوی و هوس خویش بگذارد و حکم خدای تعالی را اجرا کند ولو این که بضرر خودش تمام شود و درصدد توجیه بر نیاید.

بنده درخواستم از تمام فقها و مراجع عدول این است که از صاحب منصبان حکومتی بخواهند که زندانیان سیاسی را آزاد نمایند و پای صحبت آنها بنشینند و عده ای را که مورد تایید مراجع هستند را به عنوان حَکم قرار دهند و به خواسته های این عزیزان و خانواده هایشان رسیدگی نمایند تا بدین وسیله موجبات شادی مردم را فراهم کنند و اقبال عمومی مردم را به همراه داشته باشند که همین امر موجب این می شود که جلوی اتفاقاتی که در آینده ممکن است پیش بیاید گرفته شود؛ البته این که انسان پا روی نفسش بگذارد و رضای خدای تعالی را بر هوای خویش مقدم بدارد امر مشکلی است.

والسلام
سید علی محمد دستغیب ۹۱/۲/۷

انتقال گروهی از زندانیان قزل حصار کرج برای اعدام


بنابه گزارشات رسیده به "فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران" روز پنجشنبه 14 اردیبهشت ماه  حوالی ساعت  12:00 نه زندانی از سلولها 6 و 7 سالن 1  واحد 2 زندان قزل حصار کرج به سلولهای انفرادی منتقل شدند. سن این زندانیان بین 26 و 31 سال است.

از 9نفری که برای اجرای حکم اعدام به سلولهای انفرادی منتقل شدند  3 نفر از آنها برادر می باشند.
اسامی زندانیانی که امروز برای اجرای حکم قرون وسطایی اعدام به سلولهای انفرادی منتقل شدند عبارتند از:
1- بهرام نبوی 31 ساله ، 1 سال است که در زندان بسر می برد.او در سالن 1 واحد 2 زندان قزل حصار زندانی بود.
2-بهمن نبوی 29 ساله  از سالن 1 ،واحد 2 زندان قزل حصار کرج و 1 سال است که زندانی می باشد.
3- بهزاد نبوی 26 ساله از سالن 1 واحد2 زندان قزل حصار کرج و 1 سال است که در زندان بسر می برد.
4- مجید دوستی 27 ساله و 1 سال است که در زندان می باشد او در سالن 1 واحد 2 زندان قزل حصار کرج زندانی است
5- رضا گلشن 28 ساله، او در سالن 1 واحد 2 زندان قزل حصار کرج زندانی است 
6- مجید مام دهی 31 ساله، او در سالن 1 واحد 2 زندان قزل حصار کرج زندانی است 
7- بابک بر آورد 30 ساله، او در سالن 1 واحد 2 زندان قزل حصار کرج زندانی است
8- علی اعلایی 30 ساله، او در سالن 1 واحد 2 زندان قزل حصار کرج زندانی است
9- ابوالفضل نوروزی 28 ساله، او در سالن 1 واحد 2 زندان قزل حصار کرج زندانی است
زندانیان سیاسی فوق به اتهام داشتن مواد مخدر قصد اجرای حکم آنها را دارند
سیاست اعدام زندانیان سیاسی و اعدام های گروهی و سرکوب خونین مردم ایران  توسط علی خامنه ای ولی فقیه رژیم تعیین و بوسیلۀ منصوب وی در قوۀ قضاییه صادق لاریجانی معروف به میر غضب ولی فقیه و از جنایتکاران علیه بشریت مورد تایید و دستور آجرای آن را صاد می کند. 
فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران،موج لاینقطع اعدام های گروهی و در ملاء عام که به منظور ایجاد فضای رعب و وحشت در جامعه می باشد را به عنوان جنایت علیه بشریت محکوم می کند و از کمیسر عالی حقوق بشر و سایر مراجع بین المللی خواستار ارجاع پرونده جنایت علیه بشریت رژیم ولی فقیه آخوند علی خامنه ای به شورای امنیت سازمان ملل متحد جهت گرفتن تصمیمات لازم اجرا می باشد.

15 اردیبهشت 1391 برابر با 03 می2012
گزارش فوق  به سازمانهای زیر ارسال  گردید:
کمیساریای عالی حقوق بشر
گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل متحد
گزارشگر ویژه اعدام سازمان ملل متحد
کمسیون حقوق بشر اتحادیه اروپا
سازمان عفو بین الملل

انتقال فعال دانشجويی از قرنطینه به بند معتادان ندامتگاه کرج


جمعیت مبارزه با تبعیض تحصیلی - کاوه رضایی، فعال دانشجویی و عضو جمعیت مبارزه با تبعیض تحصیلی پس از ۹ روز از قرنطینه به بند معتادین جوان ندامتگاه کرج منتقل شد.

این فعال کمپین یک میلیون امضا در ۵ اردیبهشت امسال بر اساس احضاریه رسمی خود را به دادگستری هشتگرد معرفی کرد و بر خلاف انتظار خانواده و وکیلش به قرنطینه ندامتگاه مرکزی کرج منتقل شد. زندانیان سیاسی استان البرز معمولا به زندان رجایی شهر منتقل می شوند.

در شهریور ماه ۸۸، شعبه اول دادگاه انقلاب کرج، این فعال دانشجویی را به ۱۸ ماه حبس تعزیری محکوم کرده بود.اتهامات کاوه رضایی در این دادگاه، «اقدام علیه امنیت ملی»، «تبلیغ علیه نظام» و «توهین به بنیانگذار جمهوری اسلامی» عنوان شده است.

نگرانی از ابعاد نظامی فعالیت های اتمی رژیم تهران


به گزارش رادیو فرانسه، نمایندگان پنج کشور بزرگ جهان امروز بعنوان اعضای دائمی شورای امنیت سازمان ملل متحد که در وین گرد آمده اند، بار دیگر به رژیم ایران یاد آور شدند که وظیفه دارد تا با آژانس بین المللی انژی اتمی همکاری کند و به تردیدهائی که درباره مقاصدش در استفاده نظامی از انرژی اتمی وجود دارد خاتمه دهد. 

بیانیه منتشر شده از سوی کشورهای عضو دائمی شورای امنیت خاطر نشان می کند که " ما کماکان نگران ناتوانی مداوم رژیم ایران در رعایت ضرورت هائی هستیم که از سوی آژانس مطرح شده اند." 

این بیانیه اضافه می کند، ما تاکید داریم که رژیم ایران باید بفوریت با آژانس به یک تفاهم ساختاری دست یابد. این توافق باید بازرسان آژانس را قادر سازد تا به همه مراکز هسته ای و نیز اطلاعات ضروری دیگر ، که از سوی آژانس مطرح شده اند، دست یابند. 

این بیانیه بر این نکته انگشت می گذارد که باید آن بخش از اطلاعات که می توانند حضور و یا فقدان ابعاد نظامی فعالیت های هسته ای رژیم ایران را برملا سازند، در اختیار بازرسان قرار گیرد. 

بیانیه پنج قدرت بزرگ جهان یاد آوری می کند که این تقاضا قبلاً توسط شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی تبیین و اعلام شده بود.

پیش از اینکه اعضای شورای امنیت به این بیانیه رای مثبت دهند، آژانس اتمی گزارشی منتشر کرد که بر طبق آن شواهد " معتبری" در دست هستند که نشان می دهند رژیم ایران علیرغم انکار ، مشغول پروژه ساختن بمب اتمی است.

انتشار این بیانیه زمانی اتفاق می افتد که آزانس اخیراً اعلام کرده است که مذاکره با رژیم ایران را در روزهای چهارده و پانزده ماه مه در وین از سر خواهد گرفت.

نگرانی از ابعاد نظامی فعالیت های اتمی رژیم ایران، در عین حال موضوع اصلی گفنگوهايی است که رژیم ایران با کشور های پنج بعلاوه یک در پیش دارد. این مذاکرات روز بیست و سه ماه مه در بغداد انجام خواهد شد.