۱۳۸۹ آذر ۱۷, چهارشنبه

بی خبری از دو دانشجوی بازداشت شده دانشگاه رازی کرمانشاه

احمد غیاثوند و سید قاسم محمودی دو دانشجوی دانشگاه رازی کرمانشاه هستند که در پی اعتراض به صفار هرندی بازداشت شده اند.

خانواده احمد غياثوند و سيد قاسم محمودي دو دانشجوي دانشکده فني رازي كرمانشاه كه روز 15 آذر و پس از خروج از دانشگاه بازداشت شدند هنوز نتوانسته اند اطلاعي از وضعيت آنان پيدا كنند.

اين دو دانشجو پس از اعتراض دانشجويان به حضور صفارهرندي و پس از خروج از دانشگاه توسط نيروهاي امنيتي بازداشت شدند.

گفتنی است که دانشجويان دانشگاه رازي دوشنبه 15 آذر با فريادهاي مرگ بر ديكتاتور از صفار هرندي استقبال كرده بودند که خشم نیروهای امنیتی را در پی داشته است.

چهار روزنامه نگار دیگر در تهران دستگیر شدند

جمهوری اسلامی ایران همزمان با آغاز دور تازه‌ی مذاکرات در باره برنامه‌ی هسته‌ای با جامعه جهانی، سرکوب روزنامه‌نگاران و شهروند وب‌نگاران را تشدید کرده است. از روز شنبه و اغاز این مذاکرات دست کم ٥ روزنامه نگار بازداشت و زندانی شده اند. روشن است که رهبران جمهوری اسلامی از این مذاکرات و سکوت جامعه جهانی سود می جویند، تا سانسور و سرکوب علیه رسانه‌ها و حرفه‌کاران مطبوعات را گسترش دهند.

در تاریخ ١٦ آذر ماه ماموران وزارت اطلاعات با محاصره و حمله به دفتر روزنامه شرق، مدیر و سرمایه گذار روزنامه علی خدابخش، احمد غلامی سردبیر، فرزانه روستایی دبیر سرویس بین‌المللی و کیوان مهرگان مسئول سرویس سیاسی روزنامه را بازداشت کردند و به محل نامعلومی منتقل کردند. روزنامه شرق از بدو تاسیس چندین بار از سوی هیات نطارت بر مطبوعات توقیف شده است. این روزنامه در اسفند ماه سال گذشته انتشار مجدد خود را اغاز کرده است.

گزارش‌گران بدون مرز یادآور می‌شود که روز یکشنبه ١٤ آذر ماه عمادالدین باقی چهره نامی روزنامه نگاری و مدافع حقوق بشر در ایران و از جمله یکی از فعالان برای لغو حکم اعدام در ایران روانه زندان شد.وی به شش سال زندان محکوم شده است.

از سوی دیگر سعید ملک پور برنامه نویس سایت های اینترنتی از سوی دادگاه انقلاب اسلامی تهران به اعدام محکوم شده است. وی دو سال پیش از سوی مرکز بررسی جرایم سازمان یافته دستگیر شده است و بنا بر گفته ی خانواده اش پس از دستگیری در شرایطی غیر انسانی در سلول‌های انفرادی و تحت شکنجه مجبور به اعتراف و پذیرش اتهامات مختلف علیه خود شده است. این اعترافات در دادگاه بعنوان مدرک جرم برای محکومیت وی استفاده شده است.

باقی: امکان فعالیت قانونی در نظام وجود ندارد

مصاحبه با عمادالدین باقی ساعاتی پیش از بازگشت او به زندان انجام شد؛ او به بند 350 زندان اوین رفت تا محکومیت یک ساله اش در ارتباط با پرونده انجمن دفاع از حقوق زندانیان را تحمل کند؛ همان وقت که پرونده دیگرش به دادگاه تجدید نظر رفت تا درباره حکم 6 سال حبس تعزیری، آن هم تنها برای یک مصاحبه، تصمیم گیری شود. او ساعتی پیش از بازگشت به زندان می گوید: "واقعیت این است که امکان فعالیت قانونی با روش های مسالمت جویانه نیست و عملا نشان دادند که ظرفیت چنین فعالیت هایی در حاکمیت وجود ندارد .

اظهارات مبهم دادستان تهران در مورد بازداشت نازنین خسروانی: این متهم جرائم امنیتی دارد

دادستان تهران در جلسه خبری روز سه شنبه ۱۶ آذر خود طی سخنانی گفت که نازنین خسروانی روزنامه نگار زندانی دارای جرائم امنیتی است که برخی از آنها را پذیرفته است.او همچنین از اینکه مادر این زندانی عقیدتی با رسانه ها در خصوص وضعیت دخترش گفت وگو می کند انتقاد کرد و خانواده این روزنامه نگار را از انجا چنین کاری برحذر داشت.کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران

نازنین خسروانی
یکی از نزدیکان به این روزنامه نگار عقیدتی به کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران گفت پنهان کاری و بی خبری از وضعیت خانم خسروانی به همراه اظهارات دادستان تهران خانواده وی را بسیار نگران کرده است: « نازنین از هنگام دستگیری تنها یک بار تماس گرفته وامکان ملاقات با او هم وجود ندارد.
جعفری دولت‌آبادی درخصوص آخرین وضعیت پرونده نازنین خسروانی گفت: «هفته گذشته با این متهم در زندان ملاقات کرده‌ام حالا برخی مطبوعات ننویسند که دادستان با فتنه‌گران ملاقات می‌کند ،چرا که این از وظایف دادستانی است….در این ملاقات به خانم خسروانی گفتم که شما بازیچه دست برخی دشمنان نظام شده‌اید. این متهم جرائم امنیتی دارد که بخشی را هم خود قبول کرده‌ است اما مادر وی مرتباً با رسانه‌ها مصاحبه می‌کند به همین دلیل به مادر وی نیز گفتم اگر به دنبال کمک کردن به فرزند خود هستی بهتر است با رسانه‌های ضد نظام مصاحبه نکنید.»
دادستان تهران در مورد اینکه چه نوع جرائم امنیتی توسط این روزنامه نگار رخ داده است سخنی نگفته است و همچنین توضیحی درمورد اینکه وی چه موضوعاتی را قبول کرده نداده است.
خانم خسروانی روز چهارشنبه ۱۱ آبان در منزلش توسط نیروهای امنیتی دستگیر شد و تا کنون تنها یک بار با خانواده اش تماس تلفنی داشته است. او روز پنجم با منزل خود تماس گرفت و گفت که در سلول انفرادی در زندان اوین است. تا کنون دلیل دستگیری و اتهاماتی که موجب دستگیری وی شده از سوی مقامات مسوول ارائه نشده است.

خبرنگار زن در اثر آلودگی هوای جان سپرد


آلودگی هوا در مرگ «پریسا پناه‌خواهی» نقش بسزایی داشت.  «پریسا» ۳۰ ساله كه خبرنگار اقتصادی سیاست روز بود با تشدید آلودگی هوا از گرفتگی قفسه سینه و تنگی نفس، رنج می‌برد و سرانجام یكشنبه‌شب به خواب ابدی رفت.  پریسا پناه خواهی در روزنامه سیاست روز، خبرگزاری شابا و رادیو تجارت به كار مشغول بود.  آلودگی هوای تهران همچنین باعث بستری شدن دروازه‌بان تیم فوتبال استقلال در بیمارستان شد.  به گزارش خبرگزاری‌ها، به دلیل آلودگی هوا، وحید طالب‌لو صبح امروز در بیمارستان آتیه بستری شد.  این دروازه بان كه دچار سردرد و بی‌حالی شده بود، كارش به بستری شدن در بیمارستان كشید.

درياچه کيو خرم آباد هم خشک شد

در حالي که درياچه کيو آخرين نفس هاي خود را مي کشد که اين روزها با خشک شدن اين درياچه توريستي ماهي هاي موجود در کف رودخانه تنها راه رهايي را رفتن به مهماني تورهاي ماهيگيري ديدند.
به گزارش مهر، درياچه کيو خرم آباد يکي از منحصر به فردترين و زيباترين درياچه هاي استان لرستان است که در شمال غربي شهرستان خرم آباد و در کنار پارک کيو قرار دارد.
در ماه هاي اخير با توجه به شدت گرفتن خشکسالي ها در کشور و در لرستان اين درياچه زيبا، تقريبا به طور کامل خشک شده و ديگر زيبايي هاي آبي رنگش را از دست داده است.
آب درياچه کيو از چشمه اي که در زير درياچه واقع شده سرچشمه مي گيرد و در برخي از فصول سال نيز اين چشمه خشک مي شود.
در سال گذشته  پروژه زير گذر ميدان 22 بهمن شهر خرم آباد به شدت مورد اتهام مردم و رسانه ها قرار گرفت چرا که احداث اين پروژه در فاصله 150 متري درياچه کيو با خشک شدن کامل اين درياچه همزمان شد.
در آن زمان مديران شهري و استاني بر اين اعتقاد بودند که پروژه مذکور ارتباطي با خشک شدن اين درياچه نداشته و خشکسالي عامل اصلي اين رخداد تلخ است. سرانجام بعد از ماه ها صبر و انتظار چشمه درياچه دوباره جوشيد و باعث خوشحالي مردم شهر شد ولي ديري نپاييد که با گذشت کمتر هفت ماه از سالجاري اين درياچه دوباره خشک شد تا جاذبه روح بخش شهر خرم آباد بازهم به کويري خشک و بي آب تبديل شود.
درياچه کيو در سال هاي اخير به دليل بروز خشکسالي هاي پي در پي و کاهش نزولات جوي،  بارها تا مرز خشک شدن پيش رفته و در بسياري از فصول سال نيز کاملا خشک شده است.
مطابق اظهار نظر معاون مطالعات پايه منابع آب شرکت آب منطقه اي استان لرستان درياچه کيو يک درياچه فصلي است که آب آن از يک چشمه فصلي تامين مي شود و آب اين درياچه از ذوب برف و باران تامين مي شود.
مظفر زيودار با اشاره به روند خشکسالي سال هاي اخير، ادامه داد: چشمه درياچه فصلي کيو تنها در سالهاي 72 و 73 به علت بارش برف فراوان اصلا خشک نشد و در تمام طول سال آب داشت.
اين در حالي است که شهر خرم آباد در سال جاري نسبت به سال گذشته مطابق آمار هواشناسي با کاهش 93 درصدي نزولات جوي مواجه و به ديگر سخن با خشکسالي شديد روبرو شده است.
اين خشکسالي دامنگير درياچه کيو نيز شده است; به گونه اي که از اواخر تابستان اين درياچه ارزشمند رو به خاموشي نهاده و اندک آبي در بخش جنوبي اين درياچه باقي مانده است.
درياچه کيو به دليل داشتن محيطي مملو از غذاهاي مختلف مي تواند بعد از تالاب هاي پلدختر يکي از مهم ترين زيستگاه هاي پرندگان مهاجر در استان لرستان باشد. انتخاب اين محل از سوي پرندگان مهاجري همچون اگرت از راسته لک لک سانان و ماهي خورک ابلق از راسته سبزقباسانان نشان دهنده توانايي هاي بسيار زياد اين مکان توريستي است.
در حال حاضر در همين آب اندک نيز هزاران ماهي ريز و درشت با تمامي سختي هاي موجود به حيات خود ادامه مي دادند و اميدها را براي زنده شدن دوباره درياچه باقي نگه داشته بودند که متاسفانه در روزهاي اخير برخي از افراد سودجو آخرين بازماندگان درياچه کيو را به تاراج بردند.
در چند روز اخير درياچه کيو در ميان دهها تور ماهي گيري محاصره شده بود و ماهي هايي که راه فراري نداشتند، ناگزير به مهماني تورها رفتند.
اين در حالي است که در روز اول اين امر يکي از ماموران شهرداري خرم آباد با همکاري نيروي انتظامي که اقدام اين افراد را غير قانوني مي دانستند،  اقدام به جمع آوري تورها و ماهي هاي گرفته شده اين افراد کردند ولي به نظر اين برخوردها هم راه به جايي نبرد تا آخرين بازماندگان درياچه کيو نيز به قربانگاه بروند.
مطابق اظهار نظر يک کارشناس محيط زيست اقدام به ماهي گيري برخي از شهروندان خرم آبادي از چند بعد قابل بررسي است.
اين کارشناس در گفت وگو با  مهر با تاکيد بر اينکه با توجه به شرايط نامناسب درياچه کيو، سرانجام ماهي هاي اين درياچه مرگ است، تصريح کرد: اما کساني که اين روزها با ساعت ها تلاش تورهاي خود را براي شکار ماهي هاي بي دفاع کيو پهن کرده بودند، بي شک خيال فروش آنها را در بازار هاي شهر در سر دارند که فروش اين ماهي ها که از سلامتشان اطلاعي در دست نيست قابل تامل است.
وي يادآور شد: از سوي ديگر اين درحاليست که پرندگان بسياري در مسير رودخانه خرم آباد و اين درياچه در حال زيستن هستند و اين ماهي ها مي توانند غذايي مناسب برايشان باشند.
اين کارشناس محيط زيست خاطر نشان کرد: به احتمال بسيار زياد  در روزهاي آينده نيز برخي از افراد نا آگاه دوباره با تورهاي خود به سراغ ماهي هاي باقي مانده درياچه کيو خواهند آمد که به نظر مي رسد شهرداري خرم آباد و همچنين اداره کل حفاظت محيط زيست استان لرستان بهتر است ضمن بررسي سلامت اين ماهي ها مراقب ماهيگيران غير مجاز شهر خرم آباد باشند.
تلاش براي گفت وگو با شهردار خرم آباد و همچنين معاون بهداشتي دانشگاه علوم پزشکي لرستان بي نتيجه ماند که اميد مي رود انتشار اين گزارش واکنش اين مسوولا ن را در پي داشته باشد.

ابراز نگرانی یک مقام سپاه از تشکیل اپوزیسیون قوی در ایران

اظهار نگرانی یک مقام سپاه پاسداران از تشکیل اپوزیسیون قوی در داخل ایران، در شماره روز سه شنبه روزنامه رسالت منتشر شده است. به نوشته رسالت، سردار یدالله جوانی، مسوول اداره سیاسی سپاه پاسداران در گردهمایی مسوولین فرهنگی بسیج و سپاه های استانی گفته است: اولیت دشمنان، تشکیل یک اپوزیسیون قوی در مقابل نظام در داخل ایران است.
به گفته یدالله جوانی، منظور از اپوزیسیون قوی، اپوزیسیونی است که از پایگاه های مردمی و اجتماعی برخوردار باشد. رسالت به نقل از سردار یدالله جوانی می نوسید: شرایط کنونی عادی نیست و در شرایط نبرد قرار داریم. این مقام سپاه خطاب به همکاران خود گفته است اهداف دشمنان حالت طیف گونه دارد و از براندازی جمهوری اسلامی تا تغییر رفتار آن را شامل می شود.
یدالله جوانی از گفتگو، مذاکره، دیپلماسی، تحریم، ایجاد اخلال و بی ثباتی، ترور، جنگ نرم و تهدید به اقدام نظامی، به عنوان محورهای اقدامات دشمن یاد کرده است.

بازداشت اعضای تحریریه روزنامه شرق

 احمد غلامی دبیرتحریریه و کیوان مهرگان دبیر سرویس سیاسی و فرزانه روستای دبیر سرویس بین الملل روزنامه شرق ساعاتی پیش توسط نیروهای امنیتی با مراجعه به روزنامه شرق و در برابر اعتراض سایر خبرنگاران این سه نفر را دستگیر و به مکان نامعلومی منتقل نمودند نیروهای امنیتی دستگیر شدند.  
گزارشهای رسیده حاکی است که مأموران امنیتی عصر روز سه شنبه ۱۶ آذر با حضور در تحریریه روزنامه شرق، احمد غلامی، سردبیر، علی خدابخش، سرمایه گذار، فرزانه روستایی، دبیر گروه بین الملل و کیوان مهرگان، دبیر سرویس سیاسی این روزنامه را با خود بردند. بر اساس این گزارش، مأموران پس از ورود به تحریریه روزنامه، ابتدا تلفن های همراه خبرنگاران را جمع کردند و پس از بازرسی تحریریه، چهار نفر نامبرده را با خود بردند. علت این بازداشت اعلام نشده است.
این روزنامه ۳ بار دور دوران فعالیت خود توقیف شده است. اولین بار به مدت یک روز و در کنار روزنامه "یاس نو" پیش از برگزاری انتخابات مجلس هفتم و بدلیل پوشش دادن خبر مربوط به نامه اعتراضی نمایندگان مجلس ششم به خامنه ای پس از رد صلاحیت گسترده آنها بود و همچنین پوشش دادن سخنان وکیل زهرا کاظمی در جریان دادگاه بود. پس از ارسال نامه‌ای به سعید مرتضوی و عذر خواهی از وی بدلیل انتشار نامه نمایندگان مجلس ششم ، شرق توانست فعالیت خود را از سرگیرد.


یک ورزشکار دیگر ایرانی به اروپا پناهنده شد

عضو پیشین تیم ملی جودو کشورمان که برای حضور در تیم ملی با مشکلاتی از سوی کادر فنی مواجه شده بود، پس از همراهی یک تیم باشگاهی آلمان، از این کشور تقاضای پناهندگی و تاکید کرد دیگر به ایران برنمی گردد و از این پس برای تیم ملی آلمان به میدان خواهد رفت.

وحید سرلک اسفندماه گذشته برای تمرین و حضور در تمرینات یک تیم آلمانی راهی این کشور شد و پس از گذشت سه ماه به تهران بازگشت و در تمرینات تیم ملی کشورمان شرکت کرد اما مجددا به آلمان بازگشت.

در حالی که مسئولان تیم ملی و فدراسیون جودو اصرار بر حضور سرلک در ایران و شرکت در رقابتهای انتخابی داشتند، وی از بازگشت به ایران خودداری و بارها اعلام کرد می تواند تیم را در مسابقات مختلف همراهی کند ولی به دلیل انجام امور اقامت نمی تواند به ایران بیاید.

این درخواست سرلک با مخالفت مسئولان فدراسیون مواجه شد و در نهایت هم سرلک که از زمان رقابتهای جهانی 2009 رتردام پیشنهاد حضور در تیم ملی آلمان را داشت، به این پیشنهاد ژرمن ها پاسخ مثبت داد و با ارائه درخواست پناهندگی به آلمان ها مقدمات حضور خود در تیم ملی این کشور را نیز فراهم آورد.

وحید سرلک در گفتگو با خبرنگار مهر ضمن تایید خبر پناهندگی اش به آلمان گفت: سالها برای رسیدن به تیم ملی زحمت کشیدم، درآمد دیگری جز ورزش و تیم ملی نداشتم و زمانی که به نفر اول وزن خود در تیم ملی تبدیل شدم خیلی راحت زحمات من نادیده گرفته شد.

وی افزود: شاید این داستان تکراری باشد که من سال 2005 با وعده مسئولان فدراسیون و شخص امینی و برای جلوگیری از محرومیت فدراسیون جودو مصلحتی به نماینده آذربایجان باختم تا دور بعد به نماینده اسرائیل برخورد نکنم چرا که اگر من با اسرائیلی بازی نمی کردم فدراسیون محروم می شد. در همان مسابقه می توانستم به مدال برنز برسم ولی با این تدبیر موفق به این کار نشدم و وقتی هم به ایران برگشتم همه قولهای خانه و ماشین  فراموش شد.

سرلک در بخش دیگری از گفتگویش با خبرنگار مهر خاطرنشان کرد: زمانی که تیم ملی جودو نتیجه می گرفت نمی دانم چه اتفاقی می افتاد که فقط وضع مالی رئیس فدراسیون و سرمربی تیم بهتر می شد! ما چند ماه به چند ماه حقوق نمی گرفتیم ولی سرمربی تیم ملی ماشین مدل بالا و جدید می خرید، اینکه کسی از ما به عنوان بازیکنان تیم ملی سئوال نمی کرد که دردتان چیست خود نیز بحث دیگری است.

این ملی پوش سابق جودو گفت: مشکلات جودو ایران یکی دو تا نیست. چرا کسی سئوال نمی کند که دلیل تغییرات مداوم ترکیب چیست؟ من می دانم؛ چون به چشم خود دیده ام که سرمربی تیم ملی برای دعوت بازیکنان و حمایت در تیم ملی از جودوکاران پول می گیرد. جودوکاران شهرستانی که نمی خواهم نام ببرم عسل و پول نقد به سرمربی تیم ملی می دهد تا بی دلیل و بدون هیچ پشتوانه فنی و حتی یک قهرمانی کشور به تیم ملی دعوت شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: من را تحت فشار قراردادند که بیایم ایران و در رقابتهای انتخابی شرکت کنم. ولی یک جودوکار ناشناس را از ژاپن در مسابقات جهانی شرکت دادند؟ کسی از داخل فدراسیون بارها و بارها دردلهای مرا که حتی یکبار هم در خبرگزاری مهر منتشر شد گوش نکرد! وقتی دیدم فدراسیون به من نیازی ندارد تصمیم گرفتم آینده خود را درخارج از ایران دنبال کنم.

سرلک در پایان گفت: از سیاست های غلط فدراسیون خسته شدم و دیگر به ایران بازنخواهم گشت. درخواست پناهندگی خود را داده ام از این پس برای تیم ملی آلمان بازی خواهم کرد. یک ایرانی هستم و به ایرانی بودن خود افتخار می کنم ولی از این سیاست های غلط خسته شده و می خواهم آینده ورزشی خود را با تیم ملی آلمان که فقط مرا برای خودم می خواهد نه چاپلوسی مبارزه کنم. احسان رجبی هم که به آمریکا رفته همین وضعیت را دارد و بزودی برای تیم ملی آمریکا مبارزه خواهد کرد.

آب درياچه اروميه به کمترين مقدار 100سال اخير رسيد


درياچه اروميه به خشک‌ترين و کم آب ترين ميزان خود طي 100 سال گذشته رسيده است.

 مديرعامل شرکت آب منطقه اي آذربايجان غربي با بيان اين مطلب افزود: اين امر لزوم توجه جدي عمومي به ويژه کشاورزان را در جهت استفاده بهينه از منابع آبي مي‌طلبد.

نقي کريمي اظهار داشت: درياچه اروميه اکنون نيازمند دعاي مردم براي بارش نزولات آسماني است و با اينکه دولت اقدام هاي فراواني براي احياي اين درياچه در حال اجرا دارد، اما تنها راه نجات آن بارش است.

مديرعامل شرکت آب منطقه اي آذربايجان غربي همچنين يادآور شد: انتقال بين حوزه اي، بارورسازي ابرها، تخصيص حق آبه درياچه اروميه از رودخانه هاي منتهي به اين تالاب، آبياري تحت فشار و تغيير الگوي کشت محصولات کشاورزي منطقه از اقدام هاي مهم انجام شده و در دست اقدام توسط شرکت آب منطقه‌اي آذربايجان غربي با همکاري نهادهاي مرتبط همچون سازمان جهاد کشاورزي و حفاظت از محيط زيست است.

درياچه اروميه دومين درياچه شور جهان است كه متاسفانه به دليل بروز خشكسالي، كاهش نزولات آسماني، عوامل انساني، استفاده بي رويه از آب هاي زيرزميني و عدم استفاده از روش هاي كشت مدرن كشاورزي در حوزه درياچه اروميه از سال 76 آغاز به خشك شدن كرده و امروز اين تالاب در بحراني ترين شرايط زيست محيطي قرار گرفته است.

درياچه اروميه بزرگترين‌ درياچه‌ کشور است که در ارتفاع ‌1267 متري‌ از سطح‌ دريا واقع ‌شده و طول‌ آن ‌حدود 130 تا 140 کيلومتر و عرض ‌آن‌ بين‌ 15 تا 50 کيلومتر متغير است‌.

گزارش تکمیلی از اعتراضات دانشجويی در شهرهای ایران


 16 آذر ماه 89 مصادف با روز دانشجو تجمعات اعتراضی و مراسم روز دانشجو در دانشگاه های مختلف از جمله دانشگاه تهران، دانشگاه صنعتی امیر کبیر، دانشگاه شریف، دانشگاه هنر تهران، دانشگاه فنی رشت، دانشگاه رازی کرمانشاه، دانشگاه یاسوج، دانشگاه زنجان، دانشگاه آزاد قزوین، دانشگاه بین المللی قزوین، دانشگاه سیستان و بلوچستان، دانشگاه آزاد تبریز، دانشگاه خواجه نصیر، دانشگاه بوعلی همدان و دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد.

وب سایت های مخالفین دولت به نقل از فعالان دانشجویی از بازداشت دست کم 15تن از دانشجویان و شهروندان خبر دادند، فضای امنیتی در اکثر دانشگاه ها از سوی مسئولین در دستور کار قرار گرفت، اما در اکثر موارد تاثیری در برگزاری مراسم این روز نداشت.

نیروهای اطلاعاتی و امنیتی از صبح امروز با تدابیر ویژه و حضور محسوس خود فضای به شدت امنیتی در اطراف دانشگاه تهران به وجود آورده و با نصب پارچه و ممانعت از عبور شهروندان از مقابل درب اصلی دانشگاه سعی در ایجاد فضای امنیتی برآمده و با گماردن مامورانی، ورود و خروج دانشجویان به داخل دانشگاه  را کنترل می کردند و در برخی موارد نیز ضمن بازجویی از دانشجویان از ورود ایشان به داخل دانشگاه ممانعت به عمل آوردند.

دست کم 5 تن از شهروندان در مقابل درب اصلی دانشگاه تهران به دلیل ایستادن و یا عبور چند باره از پیاده رو مجاور دانشگاه بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شدند.

در دانشگاه آزاد قزوین و دانشگاه بین المللی قزوین نیز امروز مراسم و تجمعات اعتراضی مختص این روز علی رغم تدابیر امنیتی در داخل دانشگاه برگزار شد و دانشجویان با سر دادن شعار و خواندن سرود مراسم این روز را گرامی داشتند.

به گفته شاهدان عینی نیروهای ضد شورش در اطراف دانشگاه فردوسی مشهد از صبح امروز مستقر شده و حراست دانشگاه نیز با دانشجویان برخورد فیزیکی داشته است، برخی گزارشات از بازداشت سه تن از دانشجویان این دانشگاه خبر داده اند.

با حضور داوود احمدی نژاد برادر رئیس جمهور در دانشگاه یاسوج دانشجویان دست به تحصن زدند و حضور محمود احمدی نژاد در اراک نیز موجب تعطیلی دانشگاه آزاد اراک شد. گفتنی است روز گذشته دو تن از دانشجویان این دانشگاه به نامهای آمنه زیدونی و مرجان علیزاده توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند.

تجمع اعتراضی در دانشگاه امیر کبیر نیز از سوی دانشجویان برگزار شد و علی رغم تدابیر امنیتی و ممنوع الورود شدن برخی از دانشجویان به داخل دانشگاه ، دانشجویان با برگزاری تجمعی به استقبال این روز رفتند.

گفتنی است مسئولین دانشگاه برای ممانعت از اطلاع رسانی اینترنت دانشگاه را قطع کرده و از ورود دانشجویان به دانشگاه ممانعت به عمل آوردند، برخی گزارشات از بازداشت چهار تن از دانشجویان این دانشگاه خبر می دهند.

ظهر امروز در دانشگاه فنی رشت نیز تجمعات اعتراضی برگزار شده و دانشجویان در اعتراض به بازداشت برخی از دانشجویان اقدام به سر دادن شعار کردند، هم چنین نیروهای حراست دانشگاه رازی کرمانشاه در پی تجمع عده ای از دانشجویان به مناسبت روز دانشجو به ایشان حمله ور شده و از شکل گیری تجمع جلوگیری کردند. روز گذشته دو تن از دانشجویان این دانشگاه به نام های احمد غیاثوند و سید قاسم محمودی بازداشت شدند.

در پی فراخوان جمعی از دانشجویان و جوانان آزادیخواه آبادان و خرمشهر که چند روز گذشته انتشار یافت صبح امروز مسئولین دانشگاه برای جلوگیری از برگزاری مراسم اقدام به چک کردن کارت دانشجویی دانشجویان کردند.

دانشجویان خواجه نصیر نیز امروز مراسمی را در دانشکده مکانیک برگزار کردند و با خواندن سرود و سر دادن شعار این روز را گرامی داشتند، حراست دانشگاه اقداماتی را بر جلوگیری از برگزاری مراسم در این دانشگاه پیاده کرد و از ورود برخی دانشجویان به دانشگاه نیز جلوگیری به عمل آورد.

مراسم روز دانشجوی در دانشگاه آزاد تبریز و سیستان و بلوچستان نیز به اشکال مختلفی برگزار شد.

محکومیت یک فعال دانشجویی در کرمانشاه


یک فعال دانشجویی اهل سقز به نام آریا حامدی توسط دادگاه تجدید نظر استان کرمانشاه به زندان محکوم شد.
براساس گزارش خبرنگار آژانس خبری موکریان، این دانشجو که در حوادث پس از انتخابات سال گذشته بازداشت و سپس با قرار وثیقه از زندان آزاد شده بود از سوی دادگاه تجدید نظر استان کرمانشاه به 6 ماه حبس قطعی محکوم شد.
گفتنی است نامبرده روز گذشته جهت گذراندن دوران محکومیت ،خود را به زندان کرمانشاه معرفی نمود.