۱۳۸۹ بهمن ۱۸, دوشنبه

قلعه تاریخی به جا مانده از دوران ساسانیان در حال تخریب است

قلعه ریشهر به دلیل عدم رسیدگی از سوی سازمان میراث فرهنگی، در حال نابودی و تخریب است.
عضو شورای شهر بوشهر گفت: اگر چاره‌ای برای وضعیت نابسامان قلعه ریشهر اندیشیده نشود بزودی شاهد فروریختن قلعه تاریخی ریشهر هستیم.
به گزارش فارس، داریوش پوربهی افزود: میراث فرهنگی هیچ برنامه‌ای برای حفظ این اثر به جای مانده از ۲ هزار سال پیش ندارد و می‌طلبد که شهرداری و میراث فرهنگی چاره‌ای برای ترمیم و نگهداری از این قلعه بسیار زیبا و تاریخی بیندیشند.
عضو شورای اسلامی شهر بوشهر با بیان اینکه موج‌هایی که از دریا به دیواره این قلعه برخورد می‌کنند، موجب تخریب این بنای تاریخی می‌شوند در بخش دیگری از سخنان خود خطاب به میراث فرهنگی گفت: میراث فرهنگی باید بودجه خود را برای ترمیم و نگهداری از این قلعه تاریخی، سیاسی، نظامی، کشتیرانی و اقتصادی بوشهر صرف کند.
پوربهی افزود: میراث باید اهتمام بیشتری به خرج دهد تا این قلعه بر جای مانده از دوره ساسانیان بازسازی شده و در معرض دید شهروندان بوشهری قرار گیرد.
پوربهی همچنین لزوم سرمایه‌گذاری در زمین‌های خشک اطراف بوشهر را یادآور شد و عنوان کرد: باید با سرمایه‌گذاری در زمین‌های خشک اطراف شهر بوشهر زمینه را برای تفریح شهروندان و همچنین جذب توریست مهیا کنیم.
وی از پارک لیان به عنوان یک ظرفیت توریستی مهم برای استان و شهر بوشهر نام برد و ادامه داد: پس از هزینه ۹ میلیارد تومانی، این طرح را به حال خود‌‌ رها کردند.

برای مقابله با ماهواره، ۸٠٠ نفر دستگیر و ۲۸ هزار قطعه تجهیزات ماهواره مصادره شد

سردار حسن كرمی فرمانده نیروی انتظامی استان اصفهان می گوید، ماموران پلیس امنیت عمومی طی یک عملیات طراحی شده برای جمع آوری تجهیزات ماهواره ای به انبارها، فروشگاه ها و خانه های مردم حمله ور شده و با نابودی پنج باند ساخت و پخش زیرزمینی این کالاها، دستگیری حدود هشتصد نفر، ۲۸ هزار و ۲۲۱ قطعه تجهیزات دریافت از ماهواره را نیز مصادره کرده اند.

به گفته فرمانده نیروی انتظامی استان اصفهان اموال مصادره شده از فروشندگان و تولیدکنندگان آنتن های ماهواره ای شامل «دریافت کننده»، «آنتن بشقابی» و «ریز گیرنده» می شود.
فرمانده نیروی انتظامی استان اصفهان در توجیه اقدام خود که شامل ورود به اماکن خصوصی مردم از جمله خانه های شخصی، کارگاه های تولیدی و انبارهای توزیع مردم می شود، گفت: تحقیقات نشان داده افرادی كه به تماشای شبكه‌های ماهواره می‌نشینند، نوع گفتار، رفتار و حتی میهمانی های خود را براساس تبلیغات و فیلم‌های این شبكه‌ها تنظیم می‌كنند.

شمار بالای دستگیرشدگان در تازه ترین عملیات پلیس امنیت نیروی انتظامی موید گسترش بازار آنتن های ماهواره ای و اشتیاق عمومی برای تماشای شبکه های تلویزیونی ای ست که به گفته مقامات جمهوری اسلامی «بخشی از تهاجم فرهنگی» بشمار می آیند.
به گفته کارشناسان، بازار تولید و فروش تجهیزات ماهواره ای در ایران امروز دامنه ای رو به گسترش یافته و مقابله نیروهای انتظامی براساس مصوبه  مجلس شورای اسلامی صورت می گیرد که نصب آنتن ماهواره ای برای دریافت فرستنده های تلویزیونی خارجی را ممنوع کرده است.

منتقدان اجتماعی ممنوعیت ماهواره و مقابله خشونت آمیز نیروی انتظامی با کسبه و تولیدکنندگان این گونه تجهیزات با قیاس ممنوعیت خریدوفروش ویدیو در سال های پس از انقلاب می گویند: «در اوایل انقلاب نیز براساس یک پیشنهاد نادرست برای سال ها مردم از حقوق اولیه خود مبنی بر استفاده از تجهیزات فنی ارتباطات از جمله ویدیو محروم بودند؛ زیرا افرادی در حکومت به این نتیجه گیری رسیده بودند که تماشای فیلم های ویدیویی نگرش های دولت خواسته اجتماعی و عقیدتی مردم را بهم می ریزد. حاصل آن ممنوعیت بگیروببند شماری از مردم به خاطر خرید و نگهداری ویدیو در خانه بود

شماری از مردم شهرستان ها می گویند استفاده آنها از تجهیزات ماهواره های صرفا برای دسترسی به شبکه های تلویزیونی دولتی ست که به دلیل ناتوانی فناوری امواج آن ها با آنتن های عادی قابل دریافت نیستند.

یک کارشناس نیز گفته است: «گرایش به تنوع شبکه های تلویزیونی ویژه ایرانی ها نیست؛ بلکه یک میل جهانی و ناشی از شیوه زندگی اجتماعی جهان مدرن آذین شده به امکانات اینترنی ست. این پدیده ملحق شده به زندگی امروزه را نمی توان ممنوع یا نابود کرد. سخت ترین حکومت ها نیز به فاصله زمانی ناچار به پذیرش آن هستنداین کارشناس نوشته است: «اما تا آن زمان که مقامات حکومتی تن به پذیرش این پدیده مدرن در زندگی خصوصی شهروندان بدهند، چه نیروهای انسانی و مالی بیهوده تلف می شوند تا حکم ممنوعیت ماهواره ها اجرایی شود.»ش

اعتصاب بیش از هزار راننده تاکسی در بابل

یش از ۱۰۰۰ دستگاه تاکسی  روز یکشنبه هفدهم بهمن در بابل دست به اعتصاب زدند. این اعتصاب سراسری که از ساعت ۹ صبح مقابل فرمانداری شهرستان بابل آغاز شد، به مدت ۴ ساعت به طول انجامید. با آغاز اعتصاب ماموران  امنیتی و اطلاعاتی سعی کردند رانندگان تاکسی متفرق کنند، لیکن رانندگاه به اعتصاب خود پایان دادند. چند تن از رانندگان به همراه اعضای سندیکای تاکسیرانی به حفاظت اطلاعات ناجا احضار  و مورد بازجوئی قرار گرفتند. رانندگان تاکسی پس از آنکه فرمانداری به آنها قول داد که نرخ کرایه ها را تا ۲۳ بهمن افزایش خواهد داد، با صدور اطلاعیه ای اعلام نمودند در صورت عدم رسیدگی به مطالبات شان، روز شنبه ۲۳ بهمن دست به اعتصاب خواهند زد. به گزارش کمپین حقوق برشر در ایران، از نکات حائز اهمیت این اعتصاب آن بود که بسیاری از رانندگان علاوه بر مطرح کردن خواسته های صنفی از خواسته های سرکوب شده مردم در ماه های اخیر سخن می گفتند تا جائی که یکی از راننده های اعتصاب کننده پس از درگیری با یکی از فرماندهای نیروی انتظامی به او گفت: ” آنقدر مردم را سرکوب نمودید که بالاخره ایران هم مصر می شود. ”

بیکاری واقعی، دو برابر نرخ اعلام شده است

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی گفت: متاسفانه افراد بیکار برای ثبت‌نام به ادارات کار مراجعه نمی‌کنند.

سیدمحمد علی موسوی افزود: درست است‌که وظیفه ادارات کار و وزارت کار تنظیم روابط‌کار است اما برای دستیابی به آمار واقعی نرخ بیکاری در کشور ثبت‌نام بیکاران درادارات کار سراسرکشور ضروری به نظرمی‌رسد.

وی با بیان این که بیکاران می‌گویند چون ادارات کار وظیفه کاریابی ندارند به این ادارات مراجعه نمی‌کنند، اظهارداشت: این درست نیست چراکه درطرح در دست بررسی کمیسیون اجتماعی مجلس پیش‌بینی شده‌که ثبت‌نام بیکار و مراجعه 12 ماهه وی به این مراکز شرط لازم برای دریافت مقرری بیمه بیکاری برای بیکاران خواهد بود.

عضوکمیسیون اجتماعی مجلس درباره آمار اعلام شده از سوی مسئولان درباره نرخ بیکاری درکشور، تصریح کرد: این‌آمار واقعی نیست اما مقصر واقعی نبودن این آمار بیکاران هستند و ادارات کارنقشی در این باره ندارند.

موسوی تاکید کرد: نرخ بیکاری اعلامی موجود یک سوم یا یک دوم نرخ واقعی بیکاری است و درحقیقت بیکاری واقعی 2 برابر نرخ اعلام شده است.

اوباما: پيشرفت در روند سیاسی مصر

به گزارش خبرگزاری فرانسه از واشنگتن، رئیس جمهور آمریکا امروز اعلام کرد، شاهد پیشرفت در روند سیاسی مصر هستیم.

باراک اوباما که به سئوال خبرنگاران در باره اوضاع مصر پاسخ می داد، گفت، باید گفتگوها ادامه پیدا کند و تا کنون پیشرفت هم داشته است.

اظهارات رئیس جمهور آمریکا یک روز پس از ملاقات عمر سلیمان، معاون رئیس جمهور مصر با گروههای مخالف به منظور پایان دادن به بحران سیاسی در این کشور بیان می شود.

از سوی دیگر احمد شفیق، نخست وزیر مصر امروز اعلام کرد، گفتگو با مخالفان برای دومین روز متوالی ادامه دارد و این نشانه مثبتی برای امکان رسیدن به توافق است.

وی گفت، کناره گیری حسنی مبارک در حال حاضر از نظر قانونی امکان پذیر نیست و دولت و گروه کاری مبارک برای به انجام رساندن تدابیر قانونی تلاش می کنند.

نخست وزیر مصر تاکید کرد، بقای نظام در چند ماه آینده تضمینی برای ثبات در کشور بشمار می رود.

رادیو فرانسه نیز در گزارشی گفت، زندگی در قاهره پایتخت بیست میلیون نفری مصر به تدریج روال عادی خود را از سر گرفته و شماری کثیر از فروشگاه ها روز دوشنبه درهای خود را به روی مردم باز کردند.


برکناری زودهنگام مبارک به صلاح مردم مصر نیست

وزیر خارجه آمریکا گفته است، برکناری زودهنگام حسنی مبارک به صلاح مردم مصر نیست و ممکن است مشکلاتی بوجود بیاورد.

هیلاری کلینتون افزود، البته ما بر ماندن حسنی مبارک اصرار نمی کنیم، اما به نظر می رسد همانطور که فرانک ویزنر فرستاده ویژه باراک اوباما در مصر گفته است، مبارک باید در دوره انتقال قدرت باقی بماند .

فرانک ویزنر فرستاده ویژه باراک اوباما در مصر در کنفرانس امنیتی مونیخ که کلینتون نیز در آنجا حضور داشت گفت، ماندن حسنی مبارک در دوران انتقالی مهم است.

باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا نیز گفته است، روند انتقال سیاسی در مصر خواست مردم است، اما تا زمان انتقال قدرت مبارک باید بماند.


دولت مصر موافقت کرد به قانون وضع فوق العاده پايان دهد

عمر سلیمان معاون رئیس جمهور مصر روز یکشنبه با توجه به اوضاع امنیتی در این کشور، در مذاکرات با طرف های مخالف موافقت کرد به قانون وضع فوق العاده پایان دهد.

این قانون از سال 1981 میلادی در پی ترور انور سادات رئیس جمهور اسبق مصر به اجرا در آمده است.

پارلمان مصر ماه مه گذشته تصمیم گرفت قانون وضع فوق العاده را برای دو سال دیگر تمدید کند.

مخالفان دولت این قانون را به علت اینکه اقدامات سرکوبگرانه علیه آنها را تسهیل می کند، محکوم کرده اند.

پایان دادن به قانون وضع فوق العاده، یکی از درخواست های تظاهرکنندگان و گروه های مخالف دولت مصر در جریان اعتراض های گسترده اخیر بود.


اخوان‌المسلمین از حمایت اکثریت برخوردار نیست

رادیو آلمان: رئیس‌جمهور آمریکا به‌رغم تاکید بر تغییر فوری و منظم حکومت در مصر، شتاب تحولات سیاسی را از جمله اختیارات مصریان دانست. در این میان اظهارات اوباما و دولت وی نسبت به گروه اخوان‌المسلمین با احتیاط بیشتری همراه شده است.

رئیس جمهور آمریکا در یک برنامه زنده‌ی پربیننده در "شبکه تلویزیونی فاکس" نتیجه دو هفته اعتراضات خیابانی برای برگزاری انتخابات آزاد و منصفانه را عدم بازگشت مصر به گذشته دانست و تأکید کرد: "تنها حسنی مبارک، رئیس جمهوری مصر می‌داند که با چه شتابی از مقام خود کناره‌گیری می‌کند".

اوباما افزود: "آمریکا نمی‌تواند به زور دیکته کند که آقای مبارک در چه زمانی کناره‌گیری کند، اما امیدوار است که دولتی به نمایندگی از مصری‌ها هرچه زودتر روی کار آید که ایالات متحده بتواند با او به عنوان یک شریک همکاری کند". اوباما در سخنانش بطور مستقیم از مبارک نخواست که از مقام خود به سرعت کناره‌گیری کند.

رئیس جمهور آمریکا در واکنش به نگرانی بین‌المللی از روی کارآمدن یک گروه بنیادگرای اسلامی در مصر گفت: "گروه اخوان‌المسلمین تنها یکی از جناح‌های سیاسی در مصر است و از حمایت اکثریت برخوردار نیست".

به گفته اوباما برخی از جنبه‌های ایدئولوژیک این گروه ضد آمریکایی است. اخوان‌المسلیمن بزرگترین و تشکل مخالفان دولت مصر به شمار می‌آید و از سازماندهی نسبتاَ بالایی برخوردار است.

همزمان هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا نیز ضمن استقبال از مشارکت اخوان‌المسلمین در مذاکرات گفت: "خواسته ما روشن است؛ ما از انتقال قدرت تا انتخابات آزاد و سالم پشتیبانی می‌کنیم و با خشونت مخالفیم و سرانجام این مردم هستند که آینده مصر را رقم خواهند زد".

جان زندانی سیاسی حسین رونقی ملکی در خطر است

مسئولین وزارت اطلاعات با پا فشاری به عدم رسیدگی وضعیت حسین رونقی ملکی جان این زندانی سیاسی را به خطر انداخته‌اند و وی را بدون رسیدگی پزشکی در زندان نگهداری می‌کنند.
 حسین رونقی ملکی به علت تورم کلیه نیاز فوری به عمل جراحی در یک بیمارستان تخصصی را دارد؛ اما مسئولین قوه قضاییه و وزارت اطلاعات با مانع تراشی از این امر جلوگیری کرده و از رسیدگی پزشکی به این زندانی خود داری می‌کنند.

وضعیت این زندانی به شدت وخیم گزارش شده به طوری که تمام صورت و دستهای این زندای متورم شده و نیاز فوری به عمل جراحی در خارج از زندان دارد.

ماموران وزارت اطلاعات با تهدید خانواده این زندانی کماکان به عدم اطلاع رسانی پا فشاری کرده و گفته‌اند تا زمانی که خبر رسانی در مورد این زندانی شکل می‌گیرد ما برای حسین کاری انجام نمی‌دهیم.

خانواده این زندانی که چندین نامه به رییس قوه قضاییه و دادستان تهران نوشته و خواستار ملاقات با این مقامات شده‌اند که با عدم توجه این مقامات مسئول مواجه شده‌اند.

لازم به یاد آوری است که در چند روز گذشته یکی از زندانیان محبوس در زندان اوین به نام «آرش ارکان» که از ناراحتی کلیوی رنج می‌برد بر اثر عدم رسیدگی مسئولین جان خود را از دست داد.

از سوی دیگر ماموران وزارت اطلاعات با کارشکنی در پرونده این زندانی از تودیع وثیقه یک میلیاردی وی ممانعت به عمل آورده‌اند و از ملاقات‌های حضوری این زندانی با خانواده‌اش جلوگیری می‌کنند.

حسین رونقی در آذر ماه سال ۸۸ بازداشت و به مدت یک سال در سلول‌های انفرادی زندان اوین زیر شکنجه‌های روحی و جسمی شدید به سر می‌برد. وی در مهر ماه سال جاری به ۱۵ سال زندان محکوم و این حکم توسط دادگاه تجدید نظر تایید گشت.



كو پول نفت كه گفتي ؟ كو آب وبرق مفتي ؟ مرگ بر خامنه اي


طرح ضد مردمي يارانه ها عليه مردم ايران







  در نقاط مختلف تهران در اعتراض به طرح ضد مردمي حذف يارانها تراكتها و شعارنويسي هاي زيادي انجام شده است . برروي يكي از تراكتها نوشته شده است : كو پول نفت كه گفتي ؟ كو آب وبرق مفتي ؟ مرگ بر خامنه اي

بهمنی دیگر

بخوان برای آزادی


بی‌خبری خانوادهٔ رضا شریفی بوکانی و خالد حردانی از وضعیت فرزندانشان

خانوادهٔ رضا شریفی بوکانی و خالد حردانی، قریب به ۲۰ روز است که هیچ گونه اطلاعی از چگونگی وضعیت فرزندانشان در زندان، ندارند.

بنا به اطلاع گزارشگران اولین خبرگزاری تخصصی حقوق بشر در ایران "هرانا"، قطع تماس‌های تلفنی زندانیانِ سیاسیِ زندان رجایی شهر کرج، به دستور مسئولین و عدم امکان ملاقات برای خانوادهٔ شریفی بوکانی و حردانی، موجب بی‌خبری مطلق ایشان شده است.
آن دسته از زندانیان سیاسی که خانواده‌هایشان در شهرستان زندگی می‌کنند، به دلیل مسافت طولانی و عدم استطاعت مالی، قادر به سفر به تهران و ملاقات هفتگی با فرزاندان خود نیستند.

از اوایل بهمن ماه سال جاری، مسئولان امنیتی، کلیهٔ زندانیان سیاسی محبوس در زندان رجایی شهر کرج را به سالن۱۲ بند ۴، این زندان منتقل نموده و با تشکیل بندی امنیتی مانع از برقراری هرگونه تماس تلفنی ایشان با خارج از زندان شدند.

در همین راستا، علاوه در اینکه زندانیان سیاسی از ارتباط گیری با زندانیان سایر بند‌ها منع شده‌اند، از حداقل رسیدگی پزشکی به برخی زندانیان که در وضعیت حاد جسمی قرار دارند نیز، ممانعت به عمل می‌آید.

برخی این محل را مشابه بند ۳۵۰ زندان اوین می‌دانند و عده‌ای معتقدند که اعمال این گونه محدودیت‌ها از دههٔ ۶۰ تاکنون بی‌سابقه بوده است.

سه کوهنورد آمریکایی اتهامات خود را رد کردند

سه گردشگر آمریکایی که از سوی رژیم به ورود غیر قانونی به این ایران در سال ۱۳۸۸ و جاسوسی متهم شده اند، اتهامات خود را رد کردند. شین بائر، جاش فتال و سارا شورد، سال گذشته و زمانی که در حال کوه پیمایی در مناطق مرزی ایران و کردستان عراق بودند توسط ماموران مرزی رژیم دستگیر شدند. صدای آمریکا در ادامه این گزارش می نویسد:  شین باوئر و جاش فتال در بازداشت مقامات ایران هستند اما سارا شورد، سپتامبر گذشته با وثیقه ۵۰۰ هزار دلاری آزاد شد و اجازه یافت به ایالات متحده بازگردد.

شبکه تلویزیونی پرس تی وی، متعلق به دولت جمهوری اسلامی ایران روز یکشنبه گزارش داد که وکیل سه کوهنورد، رد اتهامات ورود غیر قانونی و جاسوسی را به دادگاه ارایه داد.
محاکمه شهروندان آمریکایی روز یکشنبه پشت درهای بسته انجام شد و به ناظران از جمله سفیر سوییس که سفارتش حافظ منافع آمریکا در ایران است، اجازه حضور در دادگاه داده نشد. تاریخی برای ادامه دادگاه این کوهنوردان اعلام نشده است.

مسعود شفیعی، وکیل سه کوهنورد آمریکایی روز شنبه گفت به وی اجازه داده نشده است با فتال و بائر برای آماده شدن جهت محاکمه ملاقات کند.او می گويد موکلين اش مقصر نيستند زيرا منطقه محل بازداشت آنان فاقد علائم مرزی است.
آمريکا بارها درخواست آزادی دو کوهنورد باقيمانده در بازداشت را تکرار کرده است. متهمين برای ورود غيرقانونی با مجازات سه سال حبس روبرو هستند.

سفیر هلند در ایران به کشورش فرا خوانده شد

به نوشته سایت هلندی nu.nl  وزیر امور خارجهٔ هلند سفیر خود در ایران را به هلند احضار کرد.  قرار است سفیر هلند پیش از اینکه به هلند برگردد اعتراض خود  مبنی بر رفتار وقیحانهٔ دولت ایران با خانوادهٔ بهرامی را به دولت ایران اعلام کند. وزیر امور خارجه هلند این مطلب را در عمان پایتخت اردن گفت. سفیر ایران در هلند هم به وزارت امور خارجه هلند احضار شده تا با نمایندهٔ پارلمان  صحبت کند.
روز یکشنبه 17 بهمن ماه حوالی ساعت 15:30 مامورین وزارت اطلاعات از سمنان با خانم بنفشه نایب پور فرزند خانم بهرامی تماس می گیرند و به او اطلاع می دهند که قصد دفن جسد مادر ش را در سمنان دارند و یکی از اعضای خانواده می تواند هنگام دفن حاضر باشد. در صورتی که مسافت زمانی تهران به سمنان در حدود 4.5 ساعت می باشد و این خانواده قادر به رسیدن به آنجا نبودند. مامورین وزارت اطلاعات عملا قصد خود را مبنی بر دفن مخفیانه و بدون اطلاع و حضور خانواده اش همانند سایر زندانیان سیاسی که اعدام شدند  به اجرا گذاشتند.

دانشجوی کرد بعد از دستگیری ناپدبد شده است

محمد ایلخانی زاده دانشجوی فوق لیسانس دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران که توسط سپاه پاسداران بوکان (محل زندگی خانواده اش) احضار شده بود تا روز شنبه ۱۶ بهمن خود را به این ارگان معرفی کند، پس از مراجعه بازدداشت شد.به گزارش دانشجو نیوز، روز یکشنبه ۱۷ بهمن، خانواده وی به محل بازدداشت او مراجعه کردند و جویای حال این دانشجو شدند اما مسولین سپاه پاسداران بوکان به آنها گفته اند که محمد ایلخانی زاده از اینجا منتقل شده است.

گمانه زنی می شود که محمد ایلخانی زاده برای ادامه بازجویی به تهران منتقل شده است.
حسن جولانی دیگر دانشجوی دانشگاه تهران نیز از ۱۱ آبان ماه امسال توسط نیروهای لباس شخصی ربوده شده است و در وضعیت نامشخصی به سر می برد. وی که نابغه ریاضی و شاگرد اول دانشكده ریاضی دانشگاه تهران می باشد تاکنون ١٢ مقاله بین المللی نوشته است
.

هزاران بيمار ديابتی در کشور نابينا می شوند

مسوول برنامه ديابت استان اصفهان گفت: هر ساله 9500 نفر از بيماران ديابتي در کشور نابينا مي شوند.
رضوانه هاديان در گفت وگو با مهر در اصفهان، افزود: در سال 82 طرح غربالگري ديابت در اصفهان به مرحله اجرا درآمد که نتايج آن در سطح جامعه منتشر شد.
وي ادامه داد: در فاز دوم اين طرح از ابتداي سال جاري به اجرا گذاشته شد تاکنون 100 هزار نفر تحت پوشش قرار گرفتند.
مسوول برنامه ديابت استان اصفهان اظهار داشت: به صورت متفرقه کارهاي تحقيقاتي زيادي به شکل خوشه اي و مقطع از سوي مراکز تحقيقاتي مختلف از جمله تحقيقات غدد و متابوليسم در روستاها و شهرستانهاي اصفهان چون شهرضا به اجرا گذاشته شده است.
وي در خصوص نحوه اجراي اين طرح در اصفهان گفت: اين طرح که در سال جاري در سطح استان اصفهان به مرحله اجرا گذاشته شده به دنبال دستورالعمل اجراي اين طرح در شهرهاي بزرگ و بالاي يک ميليون نفر است.
هاديان همچنين در خصوص ميزان اعتبارات اختصاص يافته به اجراي طرح غربالگري ادامه داد: آنچه در اين طرح قابل مطرح کردن است که چنين طرحي به صورت کاملا رايگان به اجرا گذاشته شده است. مسوول برنامه ديابت استان اصفهان افزود: معاونت درمان از چند ماه گذشته به صورت فعال به مساله درمان بيماران ديابتي پرداخته است.
وي با اشاره به اينکه آمار فاز دوم طرح غربالگري ديابت را يک سال و نيم ديگر قابل ارائه به اصحاب رسانه است، خاطرنشان کرد: مرکز بهداشت صرفا در عرصه پيشگيري از بيماري ديابت در حال فعاليت است.

عدم حضور جمهوری اسلامی در گردهمایی غول‌های نفت

در اولین روزهای سال‌جاری میلادی، مقامات عراقی خبر از برگزاری چهارمین دور مناقصات نفتی دادند، تاکنون دو مناقصه نفتی و یک مناقصه گازی در این کشور برگزار شده است. مناقصات بزرگ نفتی شیوه عراقی‌ها برای توسعه سریع صنعت نفت در این کشور به شمار می‌روند. آنگونه که اللعیبی، وزیر نفت عراق اعلام کرده مناقصه جدید برای اکتشاف 12 بلوک گازی برگزار می‌شود.
نخستین دور مناقصه برای سه میدان زبیر، قرنه غربی فاز یک و رمیله با مجموع ذخایر 30 میلیارد بشکه برگزار شد. قرار است این سه میدان در مجموع 9/4 میلیون بشکه به تولید نفت عراق اضافه کنند. در دومین دور، توسعه‌هفت میدان با مجموع ذخایر 7/62 میلیارد بشکه برای افزایش تولید به میزان 6/9 میلیون بشکه واگذار شد. سومین دور نیز مرتبط با توسعه سه میدان گازی با مجموع ذخایر 300 میلیارد متر‌مکعب و تولید 820 میلیون فوت مکعب گاز طبیعی بود.
چند نکته در مورد مناقصات یادشده مورد توجه است؛ نخست آنکه اغلب شرکت‌های بزرگ نفتی جهان در این مناقصات حضور دارند. علاوه بر شرکت‌هایی همچون اکسون‌موبیل، شل، توتال و بی‌پی، شرکت‌های شرقی همچون پتروناس، شرکت نفت چین و گازپروم نیز در این میادین حضور دارند‌ البته حضور این تعداد از شرکت‌های خارجی صرفا به دلیل ظرفیت‌های نفتی موجود در این کشور نیست بلکه تغییرات سیاسی عراق و تدابیر مسوولان نفت این کشور را باید دارای سهم عمده‌تری دانست.
همان‌طور که در نمودار مشخص است، در سه مناقصه نخست در مجموع 18 شرکت برنده شده‌اند. بنا به گفته یکی از کارشناسان، در دو دور نخست مناقصات نفتی در مجموع 77 شرکت خارجی شرکت کرده‌اند که بسیار کم‌نظیر به شمار می‌رود. متاسفانه با وجود حضور شرکت‌های چندملیتی غربی و شرقی، همسایه‌های عراق از جمله کویت و ترکیه‌ و حتی شرکت سونانگول از آنگولا، شرکت‌های ایرانی هنوز نتوانسته‌اند در مناقصات بزرگ بازار نفت عراق مشارکت کنند.
6 سال تا رتبه نخست‌
به نظر می‌رسد تلاش عراق صرفا به منظور بازسازی این کشور و افزایش درآمدهای نفتی نیست. چنانکه در اظهارات مقامات عراقی بارها اشاره شده، این کشور درصدد دستیابی به تولید نفت 12 میلیون بشکه در روز تا شش سال آینده است.
هم‌اکنون بالاترین میزان تولید نفت مربوط به روسیه و عربستان با حدود 10 میلیون بشکه در روز است و این به آن معنی است که عراق با میزان تولید یادشده،‌ تبدیل به بزرگ‌ترین تولید‌کننده نفت جهان خواهد شد. بر اساس آخرین گزارش جهانی ماهانه نفت که توسط اداره اطلاعات انرژی آمریکا منتشر شده است، عراق در ماه اکتبر نهمین تولید‌کننده نفت جهان بوده است این در حالی است که هم‌اکنون نیز چنانچه آمارهای اعلام شده مبنی بر تولید 7/2 میلیون بشکه در روز را مبنا بگیریم، جایگاه عراق در این فهرست به ششم ارتقا می‌یابد. با اخبار منتشر شده مبنی بر افزایش تولید نفت این کشور به سه میلیون بشکه در سال‌جاری، قطعا این جایگاه تثبیت خواهد شد.
دیگر آنکه با توجه به بالا نبودن مصرف داخلی نفت عراق، این کشور همزمان با افزایش تولید، بزرگ‌ترین صادر‌کننده جهان نیز خواهد بود. هم‌اکنون اغلب کشورهایی که تولیدی بیشتر از عراق دارند، مصرف‌کننده بزرگ نفت هستند یا همچون ایالات متحده و چین، خود در زمره واردکنندگان به شمار می‌آیند. از سوی دیگر بجز سه کشور آمریکا، عربستان و روسیه، بقیه کشورها تولیدی کمتر از 5/4 میلیون بشکه در روز دارند که با رشد فعلی، عراق به سرعت آنها را پشت سر خواهد گذاشت بنابراین دستیابی به عنوان چهارمین تولیدکننده نفت جهان برای عراق به هیچ‌وجه دور از دسترس نخواهد بود.
عراق‌ همزمان در پی افزایش میزان ذخایر نفت خود نیزاست. ذخایر فعلی نفت عراق حدود 115 میلیارد بشکه است. گفته می‌شود اغلب اطلاعات مربوط به ذخایر نفتی عراق‌ مبتنی بر لرزه‌نگاری دوبعدی مربوط به چند دهه قبل است‌ بنابراین احتمالا تا حدود یکصد میلیارد بشکه نفت دیگر در جنوب و غرب عراق وجود دارد. در صورت اثبات حتی نیمی از این میزان و بر اساس آخرین گزارش آماری سالانه اوپک، این کشور بالاتر از ایران و بعد از عربستان و ونزوئلا‌ سومین دارنده ذخایر نفت اوپک لقب خواهد گرفت.
البته آمار ذخایر نفتی همواره مورد مناقشه بوده است چنانکه برای مثال، همواره تناقضاتی در آمار منتشر شده از سوی اوپک و اداره اطلاعات انرژی آمریکا‌ به چشم می‌خورد. این مساله در سال‌های اخیر به ویژه در مورد ذخایر نفت سنگین ونزوئلا و نیز ماسه‌های نفتی (بیتومن) در کانادا مورد توجه بوده است و از آنجا که برداشت از این ذخایر به طور عادی مقرون به صرفه نیست، معمولا در آمارها محسوب نمی‌شوند.
فرصت حضور ایرانی ها
بدون شک حضور در مناقصاتی از این دست و رقابت با شرکت‌های معظم نفتی توان اجرایی زیادی می‌طلبد‌اما شاید بتوان انتظار داشت در بخش‌هایی از قبیل خدمات جانبی حفاری شاهد حضور شرکت‌های ایرانی نیز باشیم.
هر‌چند به نظر می‌رسد با توجه به اولویت حضور در ایران و اینکه حتی در مواردی همچون میدان آزادگان قرارداد با شرکت‌های غیرایرانی منعقد می‌شود، نباید چندان منتظر حضور چشمگیر شرکت‌های ایرانی در بازار نفت عراق بود.
باید توجه داشت در اغلب موارد شرکت‌های برنده مناقصه خود عهده‌دار تمامی مراحل توسعه میدان نیستند و مراحل مختلف توسعه از مطالعات اولیه مخزن تا بهره‌برداری و تکمیل چاه‌ به شرکت‌های متعدد و اغلب بومی سپرده می‌شود بنابراین می‌توان پیش‌بینی کرد به تدریج بر تعداد شرکت‌های منطقه‌ای حاضر در عراق افزوده شود. در این میان‌ بدون شک جای شرکت‌های ایرانی خالی خواهد بود.

آمار نگران ‌كننده از وضعيت اعتياد زنان/قربانيان اعتياد شيک

«معتاد... » با ‌شنيدن همين يك كلمه واكنش منفي‌ نشان مي‌دهيم و حداقل اين است كه احساس چندش كنيم، قاعدتا تصويري كه با شنيدن اين لغت در ذهن ما نقش مي‌بندد يك مرد لاغر ژوليده و مفلوك با سري پايين افتاده و گونه‌يي تو رفته است كه لباس‌هايش فاجعه است، در يك كلمه يك «هپلي» كامل!! اما حالا با اعتيادهاي جديد وضع فرق كرده، نه‌تنها مي‌توان مرداني را پيدا كرد كه نه لاغر باشند و نه ژوليده كه حتي مي‌توان زناني را پيدا كرد كه معتاد هستند ، اگر چه در ميان زنان طبقات متوسط و پايين جامعه اعتياد شيوع بيشتري دارد، اما نوع ديگري از اعتياد هم در ميان دختران و زنان طبقات متوسط رو به بالا و مرفه ريشه دوانده. حالا شمار خانم‌هاي درگير «اعتياد شيك» اصلا كم نيست. اين، پرونده‌يي نسبتا جمع و جور براي مساله اعتياد شيك و خانم‌هاي درگير با آن است.


واقعا امروز شكل اعتياد عوض شده است


حتي با يك‌بار تجربه، فرد را دچار عواقبي مي‌كند كه خروج از آن محال است. بنابراين دختران و زنان جامعه بايد اين مساله را در نظر بگيرند كه به‌‌رغم اين باور نادرست كه يك‌بار تجربه هر چيزي به كسي ضرر نمي‌رساند، نخستين اشتباه در مصرف مواد صنعتي مي‌تواند آخرين اشتباه باشد. بد نيست بدانيم كه اعتياد در زنان طي چند سال گذشته 3 برابر شده است بطوري كه برخي آمارها ادعا مي‌كند حدود 6درصد از زنان و دختران جامعه به نوعي درگير آن هستند. از آنجا كه در ارتباط با هر دردي پيشگيري بهتر از درمان است و اكثريت ما اطلاعات دقيقي نسبت به مواد مخدر و آسيب‌هاي جدي آن بر سلامت و زندگي شخصي‌مان نداريم، نيازمند آشنايي بيشتر با اين مواد خانمان‌سوز هستيم. دكتر آرش نيك‌خلق كارشناس سوءمصرف مواد، اطلاعات مفيد و كافي را در اختيارتان مي‌گذارد:


فرار لحظه‌یي


اعتياد زنان در ايران از 2 الگوي متفاوت تبعيت مي‌كند كه شايع‌ترين الگو كه حدود دوسوم موارد آن را تشكيل مي‌دهد، ناشي از اعتياد همسران است كه يا توسط همسر براي كاهش سرزنش و فشار صورت گرفته يا همسر فرد معتاد با زمينه‌ انتقام‌گيري از همسر خود به اين كار دست مي‌زند. موارد ديگر غفلت اطرافيان و آگاه‌نبودن آنان از مواد جديد است، چراكه آنان اعتياد را با خماري و خمودگي يك فرد معتاد تعبير كرده‌اند. همچنين مهارت نداشتن در رد درخواست‌‌هاي غيرمعقول و نه‌گفتن به آن، نبود اعتماد به نفس و نبود برنامه‌ريزي و انگيزه كافي براي زندگي و فرار لحظه‌يي از مشكلات و كمبود‌هاي عاطفي، شروع و تداوم مصرف موثر است. در الگوي ديگر مصرف كه به قولي بيشتر در طبقه مرفه و سطح اجتماعي بالاتر شايع است، در هاله‌يي از كنجكاوي، تفنن و در بستري از ناآگاهي و باورهاي نادرست ريشه دارد بطوري‌كه اعتياد به مواد خطرناكي مانند شيشه در بين خانم‌هاي خانه‌دار هم ديده شده است. زناني كه حتي سابقه مصرف دخانيات هم نداشته‌اند‌، با توجيهاتي مانند لاغري به خطرناك‌ترين ماده اعتيادآور عصر حاضر مبتلا مي‌شوند. اينها مواد مخدري هستند كه بيشتر در طبقات متوسط و مرفه شايعند.


اكستازي (معروف به قرص عشق و بمب شادي)


يكي از مواد اعتيادآور رايج بين جوانان امروزي است. تركيب اين ماده متيلن، دي‌اكسي، مت و آمفتامين است. براساس آمارهاي تخميني 2/8 ميليون جوان در سراسر دنيا حداقل يك‌بار در طول عمر خود از اين ماده استفاده كرده‌اند و عده‌يي از آنها مصرف اين ماده را ادامه مي‌دهند. اين ماده مخدر روانگردان بسيار خطرناك بوده و به شكل‌هاي مختلف تزريقي، قرص، ژل، برچسب و نوشيدني موجود است.

اكستازي معمولا به شكل قرص رنگي است. روي اين قرص‌ها شكل‌هايي مانند قلب، پروانه، ستاره و حروف لاتين و اشكال كارتوني مثل ميكي‌موس، پوكمان و... حك شده است. اين قرص‌ها بين مصرف‌كنندگان با نام‌هاي مختلفي مثل اكستازي، قرص عشق، قرص نشئه، بمب شادي، داروي ارتباط، سوپرمن، استار، جت و... شناخته شده است.

اين ماده در ابتداي مصرف گاهي اثرات خوشايند و گاهي اثرات فريبنده و خطرناك دارد:

1- افزايش انرژي و افزايش احساس خوب بودن در فرد مصرف‌كننده

2- تمايل فرد به ارتباط و احساس نزديكي و تعلق با ديگران

3- احساس سرخوشي و عشق‌ ورزيدن

4- تاثيرات موقت كاهش اشتها و توانايي در صحبت‌هاي طولاني.

از عوارض آن افسردگي، گيجي، اضطراب بيش از حد و سوءظن، بدبيني، جنون گذرا و... است.

حدود 20 دقيقه بعد از مصرف قرص‌هاي اكستازي، آثار سوء قرص‌ها مشاهده مي‌شود. با مصرف قرص و تاثيرات آن روي مغز، اثرات توهم‌زايي و تاثير روي تفكر و خلق و خو و حافظه شروع شده و فرد دچار فقدان درك موقعيت مي‌شود. مصرف اين قرص‌ها در بعضي موارد سبب مسموميت، تشنج، اغما و حتی مرگ خواهد شد. استفاده مكرر از قرص‌هاي اكستازي باعث تخريب دایمي بخش‌هايي از مغز كه مرتبط با تفكر و حافظه است شده و تخريب سلول‌هاي عصبي حاوي دوپامين، سبب مشكلات حركتي مشابه بيماري پاركينسون در فرد مي‌شود. همچنين نارسايي كبدي و كليوي در مسموميت با قرص و مصرف مستمر گزارش شده است.


شيشه (كريستال، يخ)


يك تركيب محرك و اعتيادآور شديد كه با نام‌هاي خياباني كريستال، مت، يخ و... موجود است و مصرف مي‌شود. شيشه تا چند سال پيش به دليل قيمت بالا در طبقه مرفه جامعه مصرف مي‌شد ولي هم‌اكنون مصرف عام پيدا كرده و به دليل ارزاني، سرشار از ناخالصي و مواد مرگ‌آور شده است. خصوصيات اين ماده يعني مصرف راحت‌تر، نداشتن بو و باورهاي غلطي مانند اعتيادآور نبودن اين ماده و نيز ادعاي تاثير در لاغري، باعث افزايش مصرف اين ماده توسط دختران و زنان معتاد شده است.

باورهاي غلط راجع به شيشه آنقدر در جامعه نفوذ كرده كه در مواردي از زنان خانه‌دار كه براي لاغرشدن و لاغرماندن به پيشنهاد دوست‌نماها و آرايشگران از آن استفاده كرده‌اند، گزارش شده است. نام «شيشه» به دليل شكل ظاهري اين ماده كه شبيه شيشه خرد شده يا تكه‌هاي يخ ريزشده و نبات خرد شده است روي آن گذاشته شده و عوارض آن به حدي بالاست كه چند ماه مصرف آن، با چند سال مصرف هرویين قابل مقايسه است و مصرف‌كنندگان شيشه براي از بين‌رفتن علایم كمبود اين ماده كه بسيار شديد و غيرقابل تحمل است، مجبورند آن را بطور مرتب و مكرر استفاده كنند.

از عوارض مصرف شيشه، تغييرات بيمارگونه ميل جنسي، اختلال در خواب، كاهش شديد سطح هوشياري، پرحرفي، خوش‌بيني اوليه و سپس بدبيني شديد، استرس و توهمات شنوايي پس از فروكش‌كردن اثرات هربار مصرف، ميل به مصرف سيگار پس از هر بار مصرف شيشه كه فرد را درگير عوارض مهلك اعتياد به دخانيات نيز مي‌كند. يكي از عوارض رواني مصرف شيشه به وجود آمدن يك بيماري رواني شبيه اسكيزوفرني است كه شامل توهمات بينايي و شنوايي، پرخاشگري و بدبيني است.

ادامه مصرف سبب افزايش دماي بدن، تحريك‌پذيري، بي‌خوابي، گيجي، لرزش، تشنج، اضطراب، بدبيني و خشونت مي‌شود بطوري‌كه فرد با عوارضي مانند تشنج و افزايش مرگبار و غيرقابل كنترل‌ بدن و سكته مغزي و قلبي به واسطه صدمات عروقي به دنبال مصرف فوت مي‌كند. مصرف‌كننده شيشه به دليل بيرون‌آمدن از حالات طبيعي و افزايش ميل جنسي، در معرض سوءاستفاده قرار مي‌گيرد بطوري‌كه از طريق تماس جنسي به بيماري‌هایي مانند ايدز، تبخال، هپاتيت و زگيل‌هاي تناسلي دچار مي‌شود.

كراك

كراك ايراني يكي از قوي‌ترين مواد مخدر محسوب شده ‌‌و به شدت اعتياد ايجاد مي‌كند، بطوري‌كه طي چند ماه اول مصرف دایم از آن‌، مقدار مصرف به 3 يا 4 برابر روز اول مصرف رسيده و تعداد دفعات مصرف روزانه به 10 بار در روز مي‌رسد. كراك در واقع يك نوع خالص هرویين با قيمت پايين، سهولت مصرف‌، اعتيادي سنگين، سريع و گاهي غيرقابل درمان و بازگشت است.

اين ماده با نام‌هاي فريبنده پخش مي‌شود و بارها براي از بين‌بردن اثرات مواد محرك در مجالس و میهماني‌ها توسط دختران مصرف مي‌شود و بد نيست بدانيد كه ‌يك‌بار استفاده سبب اعتياد دایم، مرگ و معلوليت مي‌شود.

بي‌بو بودن دود، سهولت مصرف و زمان سريع مصرف از علت‌هاي جذابيت اين ماده نزد افراد مصرف‌كننده است. تاثيرات كراك در بدن، آنقدر فجيع است كه اين باور در مرده‌شورهاي غسالخانه به وجود آمده، با شست‌وشوي فرد كراكي پوست او از بدن جدا شده و به همين دليل از شستن آنان طفره مي‌روند. مصرف‌كننده كراك فردي مهاجم، بي‌حوصله و ناراحت است و نمي‌تواند خود را كنترل کند و مرتب بايد از آن مصرف كند.


كوكايين (برف، ياقوت)


كوكايين ماده‌يي قليايي، بلوري و سفيد‌رنگ است كه از برگ‌هاي كوكا به دست مي‌آيد. به دليل قيمت‌ بالاتر و عوارض شناخته شده‌تر توسط افراد خاص و عموما ثروتمند مصرف مي‌شود.

كوكايين پودر سفيد، نرم، شفاف و كريستالي با طعمي تلخ است كه اغلب آن را با پودر تالك‌، ملين‌ها يا شكر مخلوط مي‌كنند. كوكايين از نظر فارماكولوژي، محرك سيستم اعصاب مركزي است و به صورت استنشاق، تزريق، خوراكي يا دود‌كردن مصرف مي‌شود. كوكايين روي مركز سيستم اعصاب اثر مي‌گذارد، پوسته و قشر مغز را تحريك مي‌كند و باعث انقباض رگ‌هاي خون مي‌شود. اغلب باعث بروز زخم‌هايي درون بيني مي‌شود، حواس بينايي، شنوايي و لامسه را مختل مي‌كند و سكته و سنكوپ را در پي مصرف زياد به دنبال دارد. افسردگي، پرخاشگري و تمايل به خودكشي از عوارض مصرف كوكايين است.

از عوارض جسمي آن تعريق شديد، دردهاي شكمي، اسهال، اختلالات در هضم غذا و دستگاه گوارشي، تشنج، پريدن، سفتي عضلات، اختلال تنفس و... است.


اعتياد زنان


اعتياد زنان از آن دست اتفاقات ناگواري است كه هضم آن براي اكثر ما كمي دشوار است. تا چندسال پيش حتي اگر سيگاري برگوشه لب خانمي مي‌ديديم، برايمان جاي تعجب داشت ولي امروز، متاسفانه بايد اين واقعيت تلخ را قبول كنيم كه قبح برخي اعمال ناشايست از بين رفته است و حتي اعتياد زنان به موادمخدر هم مساله‌يي عجيب و دور از تصور نيست و روزبه‌روز به آمار زنان معتاد در كشور افزوده مي‌شود و اگر فكري به حال ريشه‌كني اين معضل اجتماعي نكنيم، شاهد پيامدهاي ناگوار آن در جامعه هستيم. محمدرضا حاجي‌لو روانشناس و كارشناس پيشگيري از اعتياد، در ارتباط با علل و انگيزه‌هاي اعتياد زنان با شما سخن مي‌گويد.


مصرف‌كنندگان LSD (فرشتگان اعتياد)


در ارتباط با موادمخدر گرانقيمتي كه بين خانم‌ها مصرف مي‌شود، مي‌توان به كك از ريشه كوكايين، كراك اروپايي و LSD اشاره كرد. ريشه تمام اين مواد آمفتامين‌ها هستند و اسامي جديدي كه هرروزه پديد مي‌آيند، صرفا جهت تحريك حس كنجكاوي جوانان است. LSD يكي از مواد گرانقيمت است و هر قرص آن 15 تا 20 هزارتومان قيمت دارد. يك ماده كريستالي شكل، بي‌رنگ، بي‌بو و بي‌مزه است كه اغلب به صورت قرص و كپسول استفاده مي‌شود. چه بسا جواناني كه تحت تاثير مصرف ‌‌و با توهم آن خود را قادر به پرواز دانسته‌اند و پس از اقدام به پرواز، مغز آنها روي آسفالت خيابان پخش شده و فرشتگان اعتياد لقب گرفته‌اند! شايع‌ترين اثرات آن معمولا 20 تا 60 دقيقه پس از مصرف ظاهر مي‌شوند كه عبارتند از: هيجان، برآشفتگي و سراسيمه بودن، اختلالات ذهني و عقلي، از دست دادن هوشياري كامل، توهمات حسي و ماليخوليايي، از هم پاشيدگي شخصيت، تمايل به خودكشي يا ديگركشي و... .


درصد پايين مراجعین خانم به مراكز ترك اعتياد


درصد خانم‌هايي كه مصرف‌كننده مواد هستند، طبق آمار حدود 10 درصد كل جامعه معتادين است البته اين به معني آن نيست كه گمان كنيم درصد زنان معتاد در كشور پايين است زيرا اين آمار، براساس مراجعه‌كنندگان به مراكز ترك اعتياد تخمين زده شده است. در واقع درصد مراجعه‌كنندگان خانم به اين مراكز، پايين است و دليل آن اين است كه عده‌يي از زنان در سال‌هاي اوليه مصرف مواد هستند و اعتياد آنها خيلي مشخص نيست. اين مواد در سال‌هاي اوليه مصرف، برخلاف وابستگي رواني فرد به آنها، اعتياد را خيلي مشخص نمي‌كنند و شخص معتاد هنوز وابستگي جسمي به مواد پيدا نكرده است. دليل ديگر اين است كه كساني كه مصرف‌كننده مواد هستند تا زماني‌كه كاملا سوء‌مصرف را تجربه نكرده‌اند و به مصرف روزبه‌روز نرسيده‌اند، باور نمي‌كنند كه معتاد هستند و فكر مي‌كنند معتاد تنها كسي است كه مصرف روزانه دارد، در حالي‌كه فرد مي‌تواند مصرف‌كننده روزبه‌روز مواد نباشد ولي معتاد باشد. متاسفانه سرعت گرايش خانم‌ها به اعتياد به نسبت سال‌هاي گذشته تقريبا 25‌درصد بيشتر شده ولي درصد مراجعين خانم‌ها به مراكز ترك اعتياد همان 10‌درصد است.


میهماني‌هاي شبانه


عوامل بسياري در ارتباط‌ با اعتياد خانم‌ها ديده شده است. برخي از آنها با علت اعتياد مردان مشابه است. يكي از مهم‌ترين دلايل اعتياد، تقويت مثبتي است كه در نخستين مصرف، فرد از مواد دريافت مي‌كند و ما نمي‌توانيم آن را انكار كنيم. بطور مثال فردي كه از روانگردان استفاده مي‌كند، به مقداركمي ظرفيت‌هاي ذهني‌اش افزايش پيدا مي‌كند ولي اين مساله كوتاه و موقتي است. علت بعدي كنجكاوي است كه خيلي از جوان‌ها به دليل حس كنجكاوي سراغ مواد مي‌روند. يكي از علل مهم اعتياد زنان حضور در میهماني‌ها و پارتي‌هاي شبانه و از پيامدهاي ناگوار آن سوءاستفاده جنسي از آنهاست. يك دليل عاطفي و احساسي براي اعتياد زنان، شكست‌هاي روحي و عشقي است كه گمان مي‌كنند با پناه بردن به ماده روانگردان، ضربه ناشي از شكست را به راحتي مي‌توانند تحمل كنند و در نتيجه گرفتار مي‌شوند. عده‌يي از خانم‌ها حس آرمان‌گرايي شديدي دارند و زماني‌كه نمي‌توانند به شرايط دلخواه برسند و محيط خود را عوض كنند، سراغ روانگردان‌ها مي‌روند تا روان خود را عوض كنند و بتدريج اعتياد پيدا مي‌كنند. علت ديگر كه اغلب نوجوانان به اين خصيصه تمايل دارند، برخلاف جريان آب قدم برداشتن است و مصرف مواد محرك در هفته‌هاي اول اين فرصت را به فرد مي‌دهد. افرادي كه به لحاظ شخصيتي اعتماد‌ به ‌نفس و عزت‌نفس پايين دارند، بيشتر در معرض آلوده شدن قرار دارند. عامل مهم ديگري كه متاسفانه در بين خانم‌ها رواج يافته، باورها و نگرش‌هاي غلطي است كه مصرف مواد مخدر را جهت تناسب اندام و لاغري توصيه مي‌كنند و اكثر خانم‌هايي كه به مراكز ترك اعتياد مراجعه مي‌كنند، مي‌گويند به سفارش دوستان براي لاغري اقدام به مصرف كرديم و با مصرف متناوب گرفتار ماده مخدر شديم.


نمونه‌هايي از مراجعه‌كنندگان

خانم‌هاي زيادي براي ترك به من مراجعه‌ كرده‌اند بطور مثال سارا دختر 12 ساله‌يي كه همراه مادرش به كلينيك آمد و از 9 سالگي مصرف‌كننده مواد بود! مادر اين نوجوان مي‌گفت: «سارا از 6 سالگي با پسرها بازي مي‌كرد و گرايش به سمت بازي با پسرها داشت، ما هم كم‌كم اسباب‌بازي‌هاي پسرانه برايش خريداري كرديم. از 8 سالگي وقتي به منزل مي‌آمد، بوي سيگار مي‌داد و من توان مقابله در مقابل كارهاي او را نداشتم. به دليل آنكه پدرش هم در منزل نبود و به دليل جدايي دور از او بوديم، من هم نمي‌توانستم دخترم را حمايت كنم و فقط در فكر برآورده كردن نيازهاي اساسي او بودم. از 9 سالگي با حشيش شروع كرده و كم‌كم مواد جديد را تجربه كرده بود.» مورد ديگر فرزانه دختري 24 ساله بود كه 4 سال درگير اعتياد بود و شروع اعتياد او همزمان با جشن فارغ‌التحصيلي‌اش بود، زماني‌كه فارغ‌التحصيل شد در ‌اكس‌پارتي شركت كرده بود. در اوايل مصرف، هفته‌يي 2 بار مصرف اكس داشت ولي به مرور زمان مجبور به مصرف روز به روز مي‌شود و در منزل اقدام به مصرف مي‌كرده است. مريم 25 ساله مورد ديگري است، زماني كه به دست اين دختر نگاه كردم، انگار به دست يك مرد 50 ساله نگاه مي‌كنم! مريم تا سن 22 سالگي مشكلي نداشت ولي به دليل دوستي خياباني با پسري كه معتاد به مصرف كراك بود، از طريق او معتاد شده بود. روي دستش علايم بريدگي با تيغ ديده مي‌شد و زماني‌كه از او علت اين مساله را سوال كردم، گفت: زماني‌كه در منزل به من اجازه خروج را نمي‌دادند، اين كار را مي‌كردم تا آنها را بترسانم تا اجازه بدهند بيرون بروم. فريبا دختر 22 ساله، مورد ديگري است كه به دليل برآورده نشدن قولي كه پدر به او داده بود كه اگر در كنكور قبل شود برايش اتومبيل مي‌خرد، اقدام به مصرف مواد كرده بود و اين كار را به دليل لجبازي با پدر انجام داده بود. او مي‌گفت: فقط به دنبال مساله‌يي مي‌گشتم كه پدر نسبت به آن خيلي حساس بود. چون مي‌دانستم نسبت به اعتياد فرزندان خيلي حساس است، به سمت اعتياد رفتم. اوايل صرفا براي اجبار اين كار را مي‌كردم ولي كم‌كم گرفتار شدم.


تفاوت سني نخستين مصرف


علل اعتياد دختران و پسران تا حدودي متفاوت است و سنيني كه دختران و پسران اقدام به مصرف ماده مخدر مي‌كنند، با هم تفاوت دارد. دختران معمولا بين سنين 18 تا 24 سالگي مصرف مواد را تجربه مي‌كنند و پسران به دليل شرايط سني و موقعيتي كه در جامعه دارند در سنين 15 تا 20 سالگي به سمت آن مي‌روند. عمده علل گرايش خانم‌ها به اعتياد، حضور در میهماني‌ها و پارتي‌ها، دوستي‌هاي خياباني و باورهاي غلط نظير به دست آوردن تناسب‌اندام و رهايي از افسردگي، همچنين مشكلات شخصيتي و رفتاري است.


پيشگيري از اعتياد


در بحث پيشگيري 2 عامل مهم و اساسي وجود دارد:

1- عوامل محافظت‌كننده در مقابل اعتياد

2- عوامل حمايت‌كننده در مقابل اعتياد

عوامل محافظت‌كننده در مقابل اعتياد به تمام رفتارهايي گفته مي‌شود كه در جهت پيشگيري از اعتياد به كار مي‌رود، بطور مثال آگاهي و آموزش مهارت‌هاي خانواده به فرد، مهارت‌هاي نه گفتن، مقابله در برابر فشار همسالان، تقويت اعتقادات مذهبي و از همه مهم‌تر، آگاهي، آگاهي و آگاهي. تنها عاملي كه درزمان مناسب بازدارنده فرد از اعتياد است، همين آگاهي صحيح است.

از عوامل حمايت‌كننده كه فرد را به سمت اعتياد سوق مي‌دهد و حمايت مي‌كند، مي‌توان به خانواده گسسته، خانواده بي‌بند و بار و خانواده نابسامان اشاره كرد و زماني‌كه فرد نتواند حمايت‌هاي لازم را كسب كند، يكي از آسيب‌هايي كه تجربه مي‌كند مي‌تواند اعتياد باشد.


درمان همه‌جانبه


كار درمان اعتياد يك كار گروهي است كه شامل مجموعه‌يي از روانپزشك، روانشناس، مددكار و يك فرد صاحب‌ تجربه است كه اين مجموعه در كنار هم مي‌توانند به فراخور شرح وظيفه خود به فرد معتاد كمك كنند. بطور مثال بادكنكي را در نظر بگيريد كه از 4 نقطه سوراخ است، اگر هركدام از اين سوراخ‌ها را بگيريد ولي يك سوراخ را نگيريد بادكنك ترميم نمي‌شود و نمي‌توانيد آن را باد كنيد. در ارتباط با درمان اعتياد هم وضع به همين صورت است. درمان بايد همه‌جانبه باشد، روانپزشك، روانشناس، مددكار و فرد باتجربه حضور داشته باشند تا بتوانند به فرد معتاد كمك كنند.


فقر= اعتياد= ثروت= اعتياد


باور غلطي كه در ذهن عده‌يي وجود دارد، اين است كه زماني كه افراد بيكار مي‌شوند و وضع مادي خوبي ندارند به سمت اعتياد مي‌روند و اصولا تنها فقر را مساوي اعتياد مي‌دانند، در حالي‌كه هر دو عامل فقر و ثروت به يك ميزان مي‌توانند در اعتياد دخيل باشند. بطور مثال كوكايين گرمي 120 هزار تومان را يك فرد معمولي نمي‌تواند تهيه كند. اين باور غلط سبب مي‌شود اعتياد ثروتمندان را نبينيم. از اين‌رو راه تشخيص اعتياد فقرا راحت‌تر است. زيرا افرادي كه اعتياد آنها مشخص مي‌شود به لحاظ جسماني ضعيف مي‌شوند و ظاهر آنها نشان مي‌دهد كه معتادند در حالي‌كه يك فرد معقول به راحتي مي‌تواند به لحاظ مادي ظاهر خود را تقويت كند و پوشش دهد تا ديگران متوجه اعتياد او نشوند. نكته ديگر اين است كه در حال حاضر ارتكاب جرم و رفتن به سراغ موادمخدر گاهي اوقات براي ثروتمندان به‌راحتي فراهم مي‌شود بطور مثال مي‌تواند میهماني‌هاي خاصي بگيرد و از همان نقطه، ضربه بخورد و درگير شود.


حداقل 150 هزار زن معتاد


به درستي نمي‌توان آمار مشخصي از وضعيت زنان معتاد در كشور ارايه داد ولي براساس برخي پژوهش‌ها 7 درصد از معتادان كشور را زنان تشكيل مي‌دهند اما طبق آمار وزارت بهداشت مربوط به سال 1385، به ازاي هر يك زن معتاد 8 مرد معتاد وجود دارد و طبق بررسي اين آمار‌ مي‌توان دريافت كه جمعيت زنان معتاد به موادمخدر در كشور حدود 150 هزار نفر است. بررسي‌ها نشان داده ميزان مصرف هرویين در معتادان زن بالاست و مصرف‌كنندگان مواد تزريقي زن در كشور 4 تا 9 هزار نفر تخمين زده شده است. مصرف حشيش در كشور توسط زنان شايع نيست و آن چيزي كه از مطالعه اين آمار به دست مي‌آيد، اين است كه نمي‌توان گفت اعتياد زنان در كشور رقم ناچيزي را به خود اختصاص داده است.


بارداري و مصرف مواد مخدر


اكثر زنان معتاد، متاهلند و در سنين بارداري قرار دارند. اين مساله مشكل بزرگي براي آنها و جنينشان به وجود مي‌آورد. به دليل سرزنش اطرافيان و پزشكان اين زنان‌ اعتياد خود را مخفي كرده و مشكل را دوچندان مي‌كنند. مصرف مواد مخدر در دوران بارداري مي‌تواند باعث سقط جنين، رشد نامناسب جنين، مسموميت بارداري، جدا شدن زودرس جفت و زايمان زودرس شود و بعضا به دليل تماس بدن نوزاد با مواد مخدر، بعد از تولد نوزاد دچار آسيب جدي مي‌شود. از اين رو به مادران توصيه مي‌شود اعتياد خود را از پزشكان مخفي نكنند تا آنها بتوانند در طول دوران بارداري به آنها كمك كنند و طي دوران بارداري به هيچ عنوان توصيه به ترك و پرهيز ناگهاني از موادمخدر نمي‌شود بلكه بيمار بايد تحت درمان با داروهاي جايگزين مانند متادون قرار بگيرد و دارو را مصرف کند تا عوارض آن كاهش یابد.


آمار نگران‌كننده از وضعيت اعتياد زنان


به‌درستي نمي‌توان آمار مشخصي از وضعيت زنان در كشور ارايه داد ولي براساس برخي پژوهش‌ها 9/6 درصد از معتادان كشور را زنان تشكيل مي‌دهند. طبق آمار وزارت بهداشت به ازاي يك زن معتاد، 8مرد معتاد وجود دارد و طبق برخي از اين بررسي‌ها و آمارها مي‌توان دريافت كه در مقابل هر 100 مرد معتاد 7 زن معتاد وجود دارد.



قطار يزد ـ تهران به دليل فرسودگی آتش گرفت

شب گذشته قطار ساعت 19:50 دقيقه يزد به مقصد تهران، يك ساعت پس از خارج شدن از ايستگاه يزد و نرسيده به ايستگاه ميبد دچار حريق شد.

در ساعت 21 شب گذشته مسافران واگن‌هاي نزديك به لوكومتيو اين قطار شاهد شعله‌ور شدن آتش از لوكومتيو بودند و پس از آن صداي دويدن پرسنل قطار به سمت لوكومتيو، راننده لوكومتيو قطار را نگه مي‌دارد، صداي همهمه پرسنل حاكي از آن‌است كه ديزل قطار آتش گرفته‌است. پرسنل قطار آتش را خاموش مي‌كنند، كسي در بي‌سيم مي‌گويد: آرام آرام تا ايستگاه بعد مي‌رويم.

استرس مسافران را به راه‌روهاي قطار كشانده‌است، مهمانداران سعي مي‌كنند در ميان دوندگي‌هايشان پاسخ مسافران را با "چيزي نيست" ، "طبيعي است" ، "زود درست مي‌شود" و جملاتي از اين قبيل بدهند، لوكوموتيوران قطار را روشن مي‌كند، شعله‌هاي آتش باز شعله‌ور مي‌شود و باز همان همهمه‌ها(َ!) رئيس قطار تصميم مي‌گيرد قطار را در همان‌جا نگه دارد تا يك‌ ديزل جديد از يزد برسد، اين يعني بيش از يك ساعت ماندن در ميان كوير تا رسيدن ديزل جديد.

يكي از پرسنل قطار مي‌گويد: اين اتفاق طبيعي‌است، از هر چند سفر يك‌بار ديزل قطارها مشكل پيدا مي‌كند، او مي‌گويد: اما معمولا اين اتفاق آنقدر خطرناك نيست كه احساس كنيم جان كسي به‌خطر بيفتد، او اضافه مي‌كند: شش سال كه مهماندار قطار هستم اما تاكنون احساس ناامني نكرده‌ام.

اما مسافران قطار جور ديگري فكر مي‌كنند، آنها لباس‌هايشان را پوشيده‌اند ساك‌هايشان را در آغوش كشيده‌اند و منتظرند تا درها باز شود و از قطار فرار كنند، گرچه قطار ايستاده است و شعله‌ها خاموش‌است اما مسافران از مهماندارها مي‌خواهند درهاي قطار را باز بگذارند، مسافران قطار مي‌ترسند و نگرانند كه چه پيش مي‌آيند.

يك راننده لوكوموتيو در گفت‌وگوي تلفني با خبرنگار ايلنا درباره علت وقوع چنين حادثه‌اي مي‌گويد: با توجه به غلظت و چربي گازوئيل و حرارت موتور اگر گازوئيل نشت كند احتمال ايجاد جرقه و آتش گرفتن ديزل مي‌شود، اما از آنجايي كه سيستم امنيتي ديزل بالا است با بالا رفتن حرارت يا ايجاد هر گونه مشكل ديزل بطور اتوماتيك خاموش مي‌شود و با كپسول‌هاي اطفاء حريق سريع مي‌شود وضعيت را در كنترل قرار داد.

او تاكيد كرد: در اين‌گونه مواقع احتمال رسيدن شعله‌هاي آتش به واگن‌هاي قطار نزديك به‌ صفر است، اما بايد هر احتمالي را مورد توجه قرار داد.

او با اشاره به اين كه اين اتفاق در ايران اتفاق روتيني است و مشكل خاصي را بوجود نمي‌آورد، گفت: ناوگان ريلي ايران را نبايد با ديگر كشورها مقايسه كرد زيرا سطح راه‌آهن، تكنولوژي و امكانات كشورهاي ديگر خيلي از ايران بالاتر است، در ديگر كشورها عموم ناوگان حمل‌ونقل عمومي ناوگان نو است، اين در حالي‌ست كه مشك عمده ما فرسودگي قطعات است.

اين راننده لوكوموتيو ادامه مي‌دهد: ديزل‌هايي كه در قطارهاي ما استفاده‌ شده‌است در سال 40 و جديدترين آنها تا سال 60 خريداري شده‌است و در تمام اين سال‌ها ما تعويض نداشتيم و تنها تعمير كرده‌ايم واين دقيقا برخلاف كشورهاي ديگر است، در ديگر كشورها وقتي ديزل يا هر قطعه ديگر دچار مشكل مي‌شوند، از ناوگان حذف شده و تعويض مي‌شوند اما در ايران با توجه به محدوديت‌هايي كه وجود دارد40 سال است كه تعمير مي‌كنيم.

او مي‌گويد: طبيعي است كه دستگاه‌هايي كه 40 سال تعمير شده‌اند، بيشتر دچار مشكل مي‌شوند و هرگز به روز اولشان باز نمي‌گردند.

سرانجام ساعت 23 ديزل از يزد رسيد، قطار حركت كرد تا در ايستگاه ميبد كه روشن‌است، تعميرات نهايي انجام شود و قطاري كه بايد ساعت 4 صبح به‌تهران مي‌رسيد ساعت 6.30به تهران رسيد اما ديگر زمان براي كسي مطرح نبود همه از سالم رسيدن خوشحال بودند.

آنطور كه پرسنل قطار، مسافراني كه به طور مرتب با قطار سفر مي‌كنند و اين راننده لوكوموتيو مي‌گويند، اين اتفاق و اتفاقاتي از اين قبيل چندسالي ست كه در هر چند سفر يك بار پيش‌ مي‌آيد، اما سوال اين‌است كه آيا پس اتفاقاتي كه در ناوگان هوايي ايران افتاد، پس از مرگ‌ها و سقوط‌ها، اكنون نوبت ناوگان حمل‌و نقل ريلي است كه جان انسان‌ها را بگيرد؟

بهترين ساحل مرجانی چابهار نابود شد

شهريورماه سال‌جاري طي يك توافق بين سازمان حفاظت محيط زيست و بنادرو دريانوردي قرار شد كه مرجان‌‌هاي بندر شهید بهشتی چابهاربه يك منطقه ديگرمنتقل شود، اما پيمانكار انتقال دهنده حتي حداقل ضوابط را هم رعايت نكرد و به مرجان‌ها آسيب فراواني رسيد،عمليات مذكوربا حكم قضايي متوقف شد.اما به شامگاه هفتم بهمن‌ماه پیمانکار طرح توسعه بندر شهید بهشتی بدون مجوز اقدام به خاكريزي درسواحل اين منطقه كرد و درمدت كمتر از چند ساعت دست كم 800مترمربع از بهترين مناطق مرجاني چابهار زيرخروارها خاك دفن شد.

اميد صديقي مديركل دفتر اكوبيولوژي درياي سازمان حفاظت محيط‌زيست در رابطه با عمليات خاكريزي غيرقانوني در ساحل چابهار گفت:اين عمليات خاكريزي توسط پیمانکار طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار به صورت شبانه و غيرقانوني انجام گرفته است كه به موجب آن يكي از بهترين مناطق مرجاني در سواحل چابهار تخريب شده است.

او توضيح داد: طبق مطالعات انجام شده اين منطقه بهترين منطقه مرجاني در سواحل چابهار است زيرا داراي40% پوشش مرجاني است.

صديقي تاكيد كرد: منطقه خاكريزي شده مساحتي معادل 200 متر طول و 10 متر عرض دارد و اگر اين 2000 متر را در تراكم درصد40 ضرب كنيم حدود 800 متر مربع مرجان از بين رفته است.
او ادامه داد: عمليات خاكريزي علاوه بر اينكه موجب مدفون شدن مرجان‌ها زير خاك مي‌شود با ايجاد گل آلودگي و كدورت در خاك حيات مرجان‌هاي اطراف را نيز به خطر مي‌اندازد.

صديقي با اشاره به سابقه تخريب سواحل مرجاني در چابهار گفت: جهت توسعه بندر شهيد بهشتي، سازمان بنادر و دريا نوردي اقدام به خشك كردن سواحل دريا كرده بود كه اين سواحل داراي تراكم بسيار خوب مرجاني است. به همين دليل با تلاش‌هاي فراوان سازمان محيط‌زيست موفق شديم يادداشت تفاهم همكاري با سازمان بنادر دريانوري امضا كنيم.

او در اين مورد توضيح داد: طبق اين يادداشت تفاهم، قرار شد سازمان نبادر و دريانوردي سواحل مرجاني را به نقطه ديگري كه توسط سازمان محيط‌زيست جانمايي شده بود و مطابق با شرايط و ضوابط خاصي انتقال دهد. اما پيمانكار انتقال دهنده حتي حداقل ضوابط را هم رعايت نكرد و به مرجان‌ها آسيب فراواني رسيد.

مدير دفتر اكوبيولوژي دريايي سازمان محيط‌زيست ادامه داد: به همين جهت از ادامه فعاليت اين پيمانكار با حكم قضايي جلوگيري به عمل آورد اما چند روز پيش به طور شبانه مجدداً عمليات خاكريزي انجام شد به اين بهانه كه پيمانكار منتقل كننده مرجان به تعهدات خود عمل كرده است در صورتي كه حتي 10 درصد انتقال مرجانها به منطقه جديد هم انجام نشده است.

او تاكيد كرد: با حكم قضايي اين عمليات متوقف شده است اما همين حجم خاكبرداري نيز متاسفانه خسارت سنگيني به سواحل مرجاني چابهار زده كه به همين دليل سازمان محيط‌زيست از متخلفان به مراجع قضايي شكايت كرده است.

صديقي گفت: در جريان عمليات انتقال مرجانها كه قبلاً توقيف فعاليت شد، خسارتي چند ميلياردي به سواحل مرجاني وارد شد كه طبق حكم قضايي سازمان بنادر و دريا نوردي ملزم به پرداخت آن شده اما اين خسارت هنوز پرداخت نشده است.

به گزارش خبرنگار ايلنا، شامگاه هفتم بهمن‌ماه پیمانکار طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار بدون هماهنگي و مجوز اداره كل محیط زیست سيستان و بلوچستان اقدام به عمليات خاك‌ريزي درسواحل مرجاني چابهاركرد كه طي آن حداقل 800مترمربع از سواحل مرجاني كاملاً تخريب شد.