۱۳۸۹ آذر ۱۹, جمعه

فرا رسیدن محرم ،حماسه فدا وقیام وآزادگی را تسلییت می گوئیم

اولين روز ماه محرم، روز ورود كاروان امام حسين (ع) به كربلاست.

اولين روز ماه محرم، روز ورود كاروان امام حسين (ع) به كربلاست. كارواني كه به حركت درآمده بود تا فروغ جاويدان عاشورا، بزرگترين حماسه فدا و قيام، بر ضد ظلم و ارتجاع را در تاريخ بشر بيافريند.

گزارشگران بدون مرز جایزه "روزنامه‌نگار سال" را به روزنامه نگار زندانی اصلاح طلب داد

دویچه وله  : مراسم اعطای جوایز آزادی مطبوعات که جایزه "روزنامه‌نگار سال" یکی از آنهاست امسال روز ۹ دسامبر در پاریس برگزار شد. میشائیل ردیسکه، عضو رهبری سازمان گزارشگران بدون مرز و از اعضای هیئت داوران بین‌المللی جوایز یادشده، در سخنرانی خود در مراسم پاریس، علت برگزیده‌شدن تاجیک به عنوان "روزنامه‌نگار سال" را چنین توضیح داد: «تاجیک از جمله شجاع‌ترین روزنامه‌نگاران و فعالان حقوق بشر در ایران به شمار می‌آید. او به رغم پیامدهای خطیر و پررنج فعالیت‌هایش، سال‌ها به تلاش‌های خود در دفاع از حق آزادی بیان ادامه داده است

عبدالرضا تاجیک در روزنامه‌های متعددی همچون "فتح"، "بنیان"، "شرق"، "بهار" و"کارگزاران" به عنوان نویسنده یا دبیر بخش سیاسی فعالیت کرده است. او در سال‌های اخیر از اعضای "کانون مدافعان حقوق بشر درایران" بوده که شیرین عبادی و تعدادی از وکلای هوادار حقوق بشر در سال ۱۳۸۱ بنیاد گذاشتند.
آقای تاجیک روز ۲۲ خرداد سال جاری، یعنی در سالگرد انتخابات مناقشه‌برانگیز ریاست‌جمهوری در ایران، برای سومین بار در طول یک سال دستگیر شد. به گفته آقای ردیسکه، تاجیک به طور متوسط سالانه ۱۰ بار برای بازجویی به دادگاه یا دوائر امنیتی احضار شده و در زندان نیز مورد شکنجه و آزارهای سختی قرار گرفته است.
از سرنوشت عبدالرضا تاجیک پس از آخرین دستگیری خبری در دست نبود. سرانجام پس از چند هفته خانواده او توانستند با وی ملاقات کنند. او در این ملاقات از وضعیت بد خود خبر داد و گفت که در زندان اوین و در حضور معاون دادستان مورد «هتک حرمت» قرار گرفته است. نامه سرگشاده‌ای که خانواده تاجیک در این رابطه به رئیس قوه‌ی قضائیه نوشتند همچنان بی‌تاثیر مانده و صرفاَ تکذیب مقام‌های قضایی را به دنبال داشته است. درعین حال، پروین تاجیک، خواهر عبدالرضا تاجیک، آبان ماه امسال به دلیل اطلاع‌رسانی پیرامون وضعیت برادرش در زندان، به "اقدام تبلیغی علیه نظام و تشویش اذهان عمومی" متهم و به یک سال و نیم زندان محکوم شد.

جایزه "رسانه سال"، یکی دیگر از جوایز آزادی مطبوعات گزارشگران بدون مرز، در سال ۲۰۱۰ به "رادیو شابل" از سومالی تعلق گرفت. این رادیو معروف‌ترین فرستنده ‌خصوصی سومالی است و کارکنان آن پیوسته آماج خشونت و تهدیدهای گروه‌های مسلح اسلام‌گرا در کشورشان هستند. با این همه، رادیو شابل کار خود را در کشوری که درگیر هرج و مرج و جنگ داخلی است و از فقدان یک دولت مرکزی رنج می‌برد همچنان ادامه می‌دهد. از سال ۲۰۰۷ تا کنون دو رئیس شابل در پی سوءقصد کشته شده‌اند.
این دومین باری‌است که جایزه‌‌ی گزارشگران بدون مرز به یک ایرانی اهدا می‌شود. پیش از این در سال ۲۰۰۱ رضا علیجانی، روزنامه‌نگار، نویسنده و سردبیر نشریه‌ی توقیف شده‌ی “ایران فردا”، برنده‌ی این جایزه شد.
جایزه آزادی مطبوعات و حقوق بشر امسال برای نوزدهمین بار اعطا شد. هیئت داوران این جایزه را شماری از روزنامه‌نگاران و فعالان حقوق بشر از کشورهای مختلف تشکیل می‌دهند.

رژیم از آزادی دو مادر و یک پدر که در بهشت زهرا دستگیر شدند، خودداری می کند

كانون حمايت از خانواده هاي جان باختگان و بازداشتي ها:  روز يكشنبه 14 آذر مراسمي بمناسبت تولد امير ارشد تاجمير در بهشت زهرا بر  سرمزار وي برگزار گرديده بود كه تعدادي از دوستان و خانواده هاي جانباختگان  و مادران عزادار در اين مراسم شركت كرده بودند.در خاتمه نيروي انتظامي  وماموران حاكميت، ميني بوس حامل تعدادي از ما دران عزادار و خانواده هاي  جانباختگان را كه تعداد 12 نفر در آن بودند،را كلاً بازداشت كرده و به  اطلاعات شهر ري منتقل كرده بودند. اين مادران پس از ساعت ها بازجويي و...

 نهايتاً بجز سه نفر آزاد گرديدند،خانمها ندا مستقيمي و حكيمه
شكري و مهدي  رمضاني فر(پدر جان باخته رامين رمضاني فر) تا كنون آزاد نگرديده اند و هنوز  اطلاعي از مادران بازداشتي در دست نيست و مشخص نيست كه اين مادران و آقاي  رمضاني به كجا انتقال داده شده اند

گرانی سرسام آور؛ قیمتها در بازار مواد غذایی می ‌تازند

 طی یک ماه اخیر بیشتر کالاهای اساسی خانوار در سبد مصرفی روزانه آنها با افزایش قیمت همراه بود اما مسوولان وزارت بازرگانی همچنان از وجود آرامش نسبی در این بازار خبر می‌دهند.

مقصد خیابان ولیعصر را به راننده تاکسی می‌گوییم و او نیز به آرامی در گوشه خیابان توقف می‌کند. در ماشین را که باز می‌کنم مکالمه‌ای میان سرنشینان تاکسی در جریان است. خانمی که کنار من نشسته است از گرانی گوشت، نان و سیزبجات و نایاب شدن گوجه فرنگی در میادین میوه و تره بار شکایت دارد و می‌گوید تنها در مدت زمان یکماه گوشت با افزایش قیمت ۳هزار تومانی از ۱۴هزار تومان به ۱۷ هزار تومان رسیده است و نان تافتون را نیز با ۱۰۰تومان افزایش قیمت ۲۵۰تومان خریداری می‌کنیم. راننده تاکسی که به نظر می‌رسید موافق نظر این مسافر بود نیز با بیان این موضوع که” ای خانم همه اجناس و کالاها گران شده است، اظهار داشت: با مطرح شدن امکان افزایش قیمت‌ها همه مایحتاج روزانه خانوار گران شد و به تبع آن کالاهای دیگر نیز افزایش قیمتی را تجربه کرد. در مورد نان نیز منتظر خبرهای دیگری باشید چرا که به گفته یکی از مسوولان وزارت بازرگانی با آزادسازی قیمت آرد نرخ نان مجددا افزایش پیدا می‌کند.

دیگر به مقصد رسیده بودم از ماشین که پیاده شدم ترجیح دادم در مسیر گذر از خیابان فلسطین تا رسیدن به خبرگزاری کم و کیف مکالمه رد و بدل شده میان راننده و مسافر تاکسی را از برخی مغازه‌داران جویا شوم. نخستین فروشنده با تایید افزایش قیمت بعضی از کالاها طی ماه‌های اخیر می‌گوید: یک ماه پیش برخی از بنکداران به بهانه امکان اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده قیمت کالاهای خود را افزایش دادند و حتی برای جلوگیری از برخورد ماموران تعزیرات حکومتی از ارائه فاکتور فروش به ما خودداری کردند تا برخوردی با آنها صورت نگیرد.

وی می‌افزاید: بسیاری از کالاها چون برنج، روغن، قند و شکر، تن ماهی و تخم مرغ شامل این افزایش قیمت بودند. با وجود اینکه در روزهای اخیر قیمت بعضی از کالاها کاهش پیدا کرده است اما هیچگاه به نرخ یک ماه گذشته خود بازنگشت.

این فروشنده در رابطه با افزایش قیمت حبوبات نیز اظهار می‌دارد: لوبیا، نخود و کالاهایی از این دست از جمله کالاهایی بود که افزایش قیمت چندانی را به همراه نداشتند و نرخ آنها به صورت جزئی بالا رفته بود.

وی با انتقاد از اظهارات برخی از مسوولان وزارت بازرگانی خاطر نشان می‌کند: در حال حاضر که طرح‌های تحولی در حوزه اقتصاد اجرا نشده است ما شاهد بالا رفتن قیمت بسیاری از کالاها هستیم بنابراین طرح مطالبی چون ثبات قیمت کالاها پس از اجرای این طرح‌ها درست نیست. باید مردم را برای اجرای این طرح‌ها که ضرورت نیز دارند آماهده کرد.

مغازه‌دار بعدی که در حال مشاجره با یکی از خریداران خود به دلیل افزایش قیمت برنج بود اظهار می‌دارد: برنجی که یکماه پیش کیلویی ۲۴۰۰تومان بود را ما ۲۹۰۰ تومان خریداری می‌کنیم حال چگونه می‌توانیم آن را به بهایی کمتراز قیمت خریدمان بفروشیم؟یا روغن‌های ۱۷کیلویی را که ماه پیش ۱۹هزار تومان بود را در حال حاضر ۲۸هزار تومان از بنکدار می‌خریم پس چطور می‌توانیم آن را با قیمت کمتر به خریدار عرضه کنیم؟

عرض خیابان را که طی کردم چشمانم با دیدن رنگ و جلای میوه‌هایی که در ویترین یکی از میوه فروشی‌ها قرار داشت برق زد‏‎، ناگهان مکالمه همسفر خود در تاکسی و ۲تن از همکارانم را به خاطر آوردم که ازقیمت نجومی گوجه فرنگی در بازار و نبود آن گله‌مند بودند. تصمیم گرفتم که کند و کاوی هم در بازار میوجات و صیفیجات داشته باشم. از فروشنده که نرخ گوجه فرنگی را جویا شدم گفت در حال حاضر کیلویی ۳۰۰۰هزار تومان است اما ممکن است در روزهای آینده گران تر و یا ارزان تر شود.

وی با بیان این مطلب که قیمت این محصول صیفی در مناطق مختلف متفاوت است اظهار می‌دارد: در برخی از مناطق قیمت گوجه فرنگی حتی به ۵هزار تومان نیز رسیده است. البته باید توجه داشت که این محصول در بسیاری از میادین میوه و تربار کشور کالایی نایاب قلمداد می‌شود و برای پیدا کردن آن باد از هفت خوان رستم عبور کنی.

این فروشنده در رابطه با افزایش قیمت پیاز نیز می‌گوید: پیاز نیز در روزهای آینده به سرنوشت گوجه فرنگی دچار می‌شود. ابتدا قیمت آن به صورت روزانه افزایش پیدا می‌کند و سپس نایاب می‌شود.

وی با اشاره به فعالیت دلالان در میدان بزرگ میوه و تره بار تهران می‌گوید: زمانی که یک محصول کشاورزی در بازارهای داخلی کم می‌شود این دلالان به تکاپو می‌افتند و با ذخیره‌سازی آنچه در بازار باقی مانده است علاوه بر افزایش قیمت، سبب نایاب شدن آن نیز می‌شوند این در حالی است که در صورت برخورد قاطع با این افراد دیگر ما شاهد فعالیت‌هایی از این شکل نخواهیم بود.

از میوه فروشی خارج می‌شوم اما همچنان به مصاحبه وزیر بازرگانی برای مدیریت بازار فکر می‌کنم که چند روز پیش در رسانه‌ها منتشر شده بود.

وبلاگ نویس زندانی در شرایط غیر انسانی بسر می برد


بنابه گزارشات رسیده به "فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران" وبلاگ نویس زندانی در شرایط حاد جسمی و بلاتکلیفی در سلولهای انفرادی بند1 زندان گوهردشت کرج بسر می برد.
وبلاگ نویس زندانی محمدرضا پورشجری پس از 4 ماه در سلولهای انفرادی بند سپاه و بند 1 زندان گوهردشت کرج توانست با خانواده اش برای مدت کوتاهی ملاقات کابینی داشته باشد.هنگام ملاقات، خانواده اش شاهد شرایط حاد جسمی او بودند آقای پورشجری بشدت لاغر شده بودند و وضعیت جسمی بسیار بدی داشتند.
وبلاگ نویس زندانی محمدرضا پورشجری 21 شهریور ماه با یورش مامورین وزارت اطلاعات به منزلش دستگیر شد و به سلولهای انفرادی بند سپاه شکنجه گاه وزارت اطلاعات در زندان گوهردشت کرج منتقل شد. او به مدت یک هفته توسط بازجویان وزارت اطلاعات مورد شکنجه جسمی ،روحی و توهین آنها قرار داشت.پس از یک هفته شکنجه وضعیت جسمی اش رو به وخامت گذاشت که ناچار شدند او را در بیمارستان بستری نمایند اما بعد از بهبودی نسبی مجددا وی را به سلولهای انفرادی منتقل نمودند  و چندین هفته در آنجا نگه داشتند.
سپس او را به سلولی منتقل کردند که در آن  دو زندانی دیگر بنام های آقایان حسین شایگان هموطن بهایی و محمود دولت آبادی که گفته می شود بیش از 11 ماه در آنجا در بازداشت بسر می برد قرار دادند.
وبلاگ نویس زندانی پس از 2 ماه از بند سپاه به فرعی 17 بند 6 که کاملا  ایزوله است منتقل کردند و چند هفته پیش او را به حسینیه سلولهای انفرادی بند 1 زندان گوهردشت بردند.
آقای پورشجری در طی این مدت از داشتن ملاقات با خانواده اش محروم بود.
دختر او در مشهد دائم تحت فشار و بازجویی و تهدید فردی با نام مستعار محمدیان از بازجویان اداره اطلاعات مشهد می باشد. این فرد خانم پورشجری را  تهدید نمود در صورت مصاحبه با رسانه ها و تماس باسازمانهای حقوق بشری و تشریح وضعیت پدرش او را هم بازداشت خواهد کرد. این بازجو تا به حال چند بار خانم پور شجری را برای مدت طولانی مورد بازجویی و تهدیدات مختلف  قرار داده است.
فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران،دستگیری ،شکنجه ،قرار دادن در شرایط غیر انسانی و نگهداری در حالت بلاتکلیفی این وبلاگ نویس زندانی را محکوم می کند و از کمیسر عالی حقوق بشر ، مدافعین وبلاگ نویسان و سایر مراجع بین المللی خواستار اقدامات عملی برای پایان دادن به جنایت علیه بشریت در ایران است.


گزارش فوق را به سازمانهای زیر ارسال گردید:
کمیساریای عالی حقوق بشر
گزارشگران بدون مرز
کمسیون حقوق بشر اتحادیه اروپا
سازمان عفو بین الملل
گزارشگر  ویژه دستگیریهای خود سرانه و شکنجه سازمان ملل متحد
19 آذر  1389 برابر با 10  دسامبر 2010

وحشت امام جمعه از اعتراضات مردمی در روزعاشورا

امام جمعه کرج با اشاره به اتفاقاتی که سال گذشته در روز عاشورا روی داد از سیاسیون خواست حواس خود را بیشتر جمع کنند.

حجت الاسلام محسن کازرونی در خطبه های این هفته نماز جمعه کرج تصریح کرد: سیاسیون به گونه ای باشند که از تکرارا حوادثی تلخ همچون آنچه که در سال گذشته رخ داد پیشگیری شود.


فراخوان به تظاهرات ضد حکومتی در روز عاشورا

در پی برگزاری تظاهرات موفقیت آمیز روز ۱۶ آذر، شماری از فعالین داخل کشور فراخوانی برای تظاهرات ضد حکومتی در روز عاشورا صادر کردند.

در این فراخوان آمده است: عاشورای امسال ایران راه دیگری را می رود. ۷۲ تن نیستیم. ۷۲ میلیون نفریم. برای مردن نمی رویم. به عشق زندگی و برای آزادی و بهتر زیستن پای به میدان می گذاریم. سخن اما همان سخن حق و باطل است. سخن حقیقت است در برابر دروغ. سخن مردم سالاری است در برابر حکومتی که مدعی است مشروعیت را از خود خدا می گیرد. اینجا کوفه نیست. اینجا ایران است و ملتی آزادیخواه، به پیشواز آرمان های خود می رود.

از ساعت دوازده، در همه ایران، راسته های اصلی را در دست بگیریم. تهران، حدفاصل میدانهای امام حسین تا انقلاب. شهرستانها نیز مسیرهای خود را اعلام فرمایند.



یورش نیروهای یکان ویژه و انتظامی به هیئتهای عزادار حسینی و ضرب و شتم و دستگیری آنها

بنابه گزارشات رسیده به "فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران" شب گذشته نیروهای سرکوبگر به تکیه های عزاداران حسینی که مردم و جوانان معترض در دهکدۀ المپیک شرکت داشتند یورش بردند و آنها را آماج ضربات باتون خود قرار دادند که تعدادی مجروح و مصدوم شدند و تعدادی دیگر را دستگیر نمودند.
چهارشنبه شب 17 آذر ماه حوالی ساعت 23:30 نیروهای سرکوبگر یکان ویژه و نیروی انتظامی به تکیه های عزادار حسینی که اکثرا جوانان معترض آن را تشکیل می دادند در دهکدۀ المپیک یورش بردند و با آنها درگیر شدند این درگیری تا پاسی از شب ادامه داشت. در این درگیری وحشیانه تعدادی از مردم و جوانان زخمی شدند و یکی از جوانان بنام محمد نصیری پور در اثر ضربات وحشیانه بیهوش گردید و به بیمارستان میلاد تهران منتقل شد.
همچنین تعدادی از جوانان دستگیر و به زندان منتقل شدند حداقل 4 نفر از آنها به سالن جوانان بند 4 زندان گوهردشت کرج منتقل شدند. اسامی 4 نفر از دستگیر شدگان عبارتند از: رضا صبحی،مهدی نصیرپور،رضا حشمتی و یوسف جان محمدی می باشند.
مردم و جوانان در تهران وشهرستانها در تلاش هستند که مراسم عزداری امام حسین را بر علیه استبداد حاکم تبدیل کنند و هیئت ها و تکیه را به دسته های اعتراض علیه آنها تبدیل نمایند و گفته می شود که اوج آن در روزهای تاسوعا و عاشورا خواهد بود که سال گذشته آماج حملات وحشیانه نیروهای یزیدی و سرکوبگر رژیم قرا گرفتند و مردم عزادار و بی دفاع را در خیابانها به رگبار گلوله بستند و یا از پل پرتاب کردند و یا به زیر ماشین نیروی انتظامی گرفتند که تعدادی شهید و مجروح شدند و تعداد بیشماری به اسارت در آمدند که هنوز تعدادی زیادی از آنها در زندانها بسر می برند و حداقل یکی از آنها بنام خانم فرح (آلمیرا) واضحان بدلیل شرکت در این اعترضات محکوم به اعدام شد.
فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران یورش نیروهای سرکوبگر یزیدی به مردم و جوانان در مراسم مذهبی و هیئتهای عزادار را محکوم می کند و از کمیسر عالی حقوق بشر و سایر مراجع بین المللی خواستار اقدامات لازم برای پایان دادن به جنایت علیه بشریت در ایران است.

مرگ بیش از ۳۵۰۰ نفر بر اثر آلودگی هوای‌ تهران

وحید نوروزی، مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای تهران در وبلاگش، آوای سبز آمار رسمی از میزان مرگ‌ومیر ناشی از آلودگی هوای تهران را اعلام کرد.
این مسئول شهرداری تهران که اتفاقا حوزه تحت مدیریتش نیز ارتباط مستقیم و تنگاتنگی با مباحث آلودگی هوا دارد، در وبلاگش از آمار رسمی وزارت بهداشت از فوتی‌ها بر اثر آلودگی هوا حکایت می‌کند.
وی در آخرین پست وبلاگش که از آن به عنوان آخرین مطلب و یادداشتش در زمینه آلودگی هوای تهران یاد کرد، نوشت: «امروز دکتر ندافی از وزارت بهداشت در جلسه با نمایندگان تهران، آمار مرگ و میر سالیانه شهروندان در اثر آلودگی هوا را در شهر تهران به تفکیک آلاینده بیان کردند، ولی نگفتند این آمار جایی مطرح نشود و برای همین، این آمار را اینجا ذکر می کنم. حداقل فوتی در اثر ذرات معلق در سال در تهران ۲۶۵۸ نفر، منوکسید کربن۱۵ نفر، ازون ۷۲ نفر و دی اکسید گوگرد ۸۹۶ نفر است».
تاکنون هیچ‌گونه آمار رسمی درباره شمار مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا اعلام نشده و حتی سال‌های گذشته نیز وزارت بهداشت درباره میزان فوتی‌های ناشی از آلودگی‌ها سکوت کرده و به صورت کلی در این زمینه، اظهار نظری کرده و آمار داده بود.

سر دژخیم قوه قضاییه بر گسترش احکام اعدام تأکید کرد

آخوند لاریجانی سر دژخیم قوه قضاییه بر گسترش احکام اعدام تأکید کرد و گفت نوید می‌دهم که حتی کسانی را که در سرقت موفق هم نشوند، اعدام خواهیم کرد.
آخوند لاریجانی رئیس قوه قضاییه دیکتاتوری آخوندی که اظهاراتش در خبرگزاری حکومتی فارس منتشر شده، افزود: «سارقان مسلح خیال نکنند که اگر به جایی حمله کردند و موفق نشدند چیزی ببرند قرار است با تحمل یک یا دو سال حبس آزادانه به جامعه برگردند، به آنها این نوید را می‌دهم که حتی اگر چیزی هم سرقت نکنند و فقط به صرف این‌که با سلاح اقدام به سرقت کرده‌اند آنها را اعدام می‌کنیم».

وی در همین حال در بخش دیگری از اظهارات خود، با اشاره به یکی از کارگزاران رژیم که مبلغ نجومی۱۵۴میلیارد تومان وام گرفته بود، گفت این نمونه‌ها البته الزاماً جزو مفسدین اقتصادی نیستند، بلکه اشتباه کرده‌اند.
آخوند لاریجانی بدون نام بردن از این کارگزار رژیم افزود این فرد با روابط و ضوابط خاص، از سال ۸۳، ۱۵۴میلیارد تومان از بانکهای مختلف وام گرفته بود ولی وامهای گرفته شده را در کار ساخت و ساز و خرید و فروش زمین هزینه کرده بود.
رئیس قوه قضاییه رژیم به فساد و رشوه گیری در دستگاه فاسد خود هم اذعان کرد و از برخی باندهای رژیم گلایه کرد که چرا این موضوع را علنی می‌کنند. آخوند لاریجانی گفت: این‌که برخی از دایره ثواب خارج شده و دستگاه قضایی را متهم می‌کنند که.در.آن رشوه‌گیری می‌شود امری ناپسند است، ما می‌دانیم تا زمانی که طبع بشر زیاده‌خواه است رشوه وجود دارد اما چرا باید با تبلیغ کردن این موضوع اطلاعات و آماری غلط را بدهیم و تنها تعداد اندکی را.به.کل قضات و دستگاه قضایی تعمیم دهیم».
 

نیمی از روزنامه نگاران زندانی در ایران و چین هستند

یک گروه حامی رسانه ها که مقر آن در نیویورک است می گوید ایران و چین رکورددار بیشترین روزنامه نگاران زندانی در جهان هستند و نیمی از روزنامه نگاران زندانی را به خود اختصاص داده اند.

یک روزنامه نگار دیگر دستگیر شد

 
در ادامه موج دستگیری روزنامه نگاران و فعالان مطبوعاتی، امیرهادی انواری، یکی دیگر از خبرنگاران روزنامه اصلاح طلب شرق  روز پنجشنبه ۱٨ آذرماه دستگیر شد. به گزارش سایت اصلاح طلب جرس، انواری خبرنگار حوزه اقتصادی بود که سابقه فعالیت در روزنامه اعتماد و دیگر روزنامه های اصلاح طلب را در کارنامه خود دارد.در ادامه این گزارش آمده است: گفتنی است روز سه شنبه هفته اخیر (۱۶ آذرماه) نیز، ماموران امنیتی به ساختمان روزنامه شرق یورش بردند و فرزانه روستایی، کیوان مهرگان و احمد غلامی و سرمایه گذار این روزنامه علی خدابخش را بازداشت نمودند.

هنوز از علت بازداشت انواری خبری منتشر نشده است، اما دادستان تهران، بازداشت روزنامه نگاران شرق را، “دلایل امنیتی” اعلام نموده بود.
روزنامه شرق تاکنون سه بار در سال‌های ٨٢، ٨۵ و ٨۶ مورد فشار و توقیف شده بود، که اولین بار این در سال ٨٢ با چاپ مطلبی در صفحه ویژه مشروطه تا پای توقیف پیش رفت، اما در نهایت، حکم توقیف آن، به حکم تغییر مدیر مسئول تبدیل شد. در ۲۰ شهریور ماه سال ۱۳۸۵ نیز، به خاطر انتشار کاریکاتوری که در آن در یک صفحه شطرنج، اسب و الاغی ترسیم شده بود و بر گرد سر الاغ، هاله‌ای از نور مشاهده می‌شد، (همزمان با ادعای احمدی نژاد در مورد داشتن هاله نور) توقیف شد که پس از مدتی به حکم دادگاه، انتشار خود را از سر گرفت.
این روزنامه در ۱۵ مرداد ۸۶ ، به اتهام انتشار مطالب “خلاف عفت عمومی”، از سوی هیات نظارت بر مطبوعات توقیف گردید، که شعبه ۷۶ دادگاه کیفری استان تهران، ۲۴ شهریور ماه با نقض حکم هیات نظارت، رای به رفع توقیف آن داد.
روزنامه اصلاح طلب شرق، دور تازه انتشار خود را از اسفند ٨٨ آغاز کرده بود.
گفتنی است بعد از انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته، جمع زیادی از روزنامه نگاران و فعالان مطبوعاتی ایران بازداشت و به حبس های طولانی، ممنوعیت از شغل مطبوعاتی و تبعید محکوم شده اند.

فعال دربند کارگری در اعتصاب غذای خشک


 رضا شهابی، عضو هیات مدیره سندیکای شرکت واحد، از روز شنبه سیزده آذر به اعتصای غذای خشک دست زده است. اعتصاب در اعتراض به اعلام نشدن دلیل رسمی دستگیری اوست که از تیرماه در زندان بسر می برد.

حسن شهابی، برادر وی، در گفتگو با رادیو فردا گفت که تا کنون از پی‌گیری پرونده‌ی برادرش نتیجه‌ای نگرفته است و حتا نمی‌داند نام بازپرس پرونده چیست.

رضا شهابی قراربود با وثیقه‌ی 60 میلیون تومانی آزاد شود، اما با اینکه خانواده‌اش وثیقه‌ی لازم را تهیه نموده اند مقامات زندان از آزادی او خودداری کرده اند.


نگرانی سندیکای شرکت واحد از وضعیت سلامت رضا شهابی

سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه ضمن ابراز نگرانی شدید از وضعیت سلامت رضا شهابی خواهان رسیدگی هر چه سریعتر به پرونده ایشان و دیگر اعضای سندیکا می باشد.

روز 5 شنبه 18 آذر ماه 1389 خانواده رضا شهابی با ایشان ملاقات کردند

به اظهار خانواده رضا شهابی، این عضو در بند سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه از روز شنبه به دلیل عدم رسیدگی به پرونده اش در اعتصاب غذا به سر می برد . رضا شهابی که از تاریخ 22 خرداد 1389 در زندان اوین به سر می برد و بعد از حدود 4 ماه در تاریخ 19 مهر ماه قرار بود با قرار وثیقه 60 میلیون تومانی از زندان آزاد شود که این امکان میسر نشد و در روزهای گذشته با امضای یک قرار جدید 100 میلیونی که توسط ایشان امضا شده است کماکان در زندان به سر می برد

قابل ذکر است در حال حاضر آقایان ابراهیم مددی، رضا شهابی و مرتضی کمساری در زندان اوین، علی اکبر نظری در زندان قزل حصار، غلامرضا غلامحسینی و منصور اسالو در زندان رجایی شهر به سر می برند

سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه ضمن ابراز نگرانی شدید از وضعیت سلامت رضا شهابی خواهان رسیدگی هر چه سریعتر به پرونده ایشان و آزادی اعضای سندیکا می باشد.

ما یکبار دیگر از همه نهادهای کارگری و ... که اخبار سندیکا و اعضایش را از کانال سندیکا پیگیری می کنند و با انتشار اخبار غیر واقعی کار را برای ما دشوار نمی کنند کمال تشکر و قدردانی را می نماید.

سندیکای کارگران شرکت واحد
اتوبوسرانی تهران و حومه
18آذر 1389

ولایت فقیه به جان مردم و آتش به جنگلهای کشور افتاده است


جعفر پویه

جنگلهای ایران همچنان می سوزند. رژیم ضد مردمی و بر باد دهنده ثروت ملی مردم نه تنها به فکر خاموش کردن آن نیست، بلکه با حرافی و کم اهمیت جلوه دادن آن، روند نابودی طلای سبز کشور ما را سرعت می بخشد.

بیش از سه هفته است که آتش به جان جنگلهای شمال کشور افتاده است. این آتش سوزی از جنگلهای گلستان شروع شد و اکنون خبر می رسد که گسترش یافته و به جنگلهای شاهرود رسیده است. در این مدت بارها مسوولان دولتی از مهار آتش خبر داده اند اما این دروغگویی با شعله های سر به فلک کشیده آتش از پرده برون می افتد و آنان نیز بی شرمانه به نوعی دروغ خود را توجیه می کنند. این درحالی است که جنگلها یکی از منابع مهم ثروت ملی، ریه شهرهای آلوده و از منابع بزرگ محیط زیست ما محسوب می شود. بی توجهی به نگهداری از جنگلها، تخریب بخشهایی از آن توسط وابستگان به پایوران رژیم برای گسترش شهرک سازیها، نابودی و از دم تراش کردن جنگلها برای به دست آوردن سود بیشتر و اکنون آتش سوزی از بلایایی است که رژیم منحوس ولایت فقیه به جان جنگلهای کشور انداخته و کمر به نابودی این ثروت ملی کشور بسته است.

در طول همه این سالها نه تنها رژیم کوچکترین توجهی به نگهداری از جنگلها نکرده است، بلکه تخریب و نابودی آن را نیز باعث شده است. به غیر از آن، ابزار و وسایل جلوگیری و اطفای حریق جنگلها همان است که در گذشته های دور بوده و هیچ تلاشی در جهت گسترش و ارتقای تجهیزات لازم صورت نگرفته است. به همین دلیل است که یک آتش سوزی کوچک به سرعت و روز به روز دامنه وسیع تری می گیرد و می تواند بخش بزرگی از جنگلهای کشور را به کام خود بکشد.

رژیم جمهوری اسلامی بخش زیادی از ثروت ملی مردم را صرف صدور تروریسم، تهیه جنگ افزارهای غیر متعارف از همه بدتر بمب اتمی می کند و هیچ طرح یا بودجه ای برای حفظ محیط زیست و جنگلهای کشور ندارد.

به نظر می رسد فرستادن پول برای ساخت و ساز در کشورهای دیگر و دست و پا کردن متحد برای رژیم از جلوگیری از نابودی ثروت ملی مردم مهم تر است. به همین دلیل مسوولین حکومتی در اظهارنظرهای خود از مردم می خواهند دعا کنند تا باران ببارد تا شاید آتش افتاده به جان جنگلها خاموش شود. این به معنی واگذار کردن کار مردم به طبیعت است و باز کردن آن از سر خود!

آیا چنین حکومتی و پایوران آن شایسته کوچکترین احترام و تکریمی هستند؟