۱۳۹۱ فروردین ۱۱, جمعه

موافقت اوباما برای اجرای تحریم‌ نفتی رژیم ایران



بی بی سی: باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا با اجرای تحریم های کنگره علیه نظام مالی و صنعت نفت ایران موافقت کرده است.

بر اساس بیانیه صادر شده به وسیله کاخ سفید، آقای اوباما به این نتیجه رسیده است که عرضه جهانی نفت به اندازه ای است که تحریم نفتی ایران به تامین نیازهای متحدان ایالات متحده آسیب نخواهد زد.

این اقدام به ایالات متحده امکان می دهد که بانک های خارجی طرف معامله با بانک مرکزی ایران را مجازات کند.

آقای اوباما در یادداشتی خطاب به وزیران خارجه، دارایی و انرژی آمریکا اعلام کرد که پس از بررسی های لازم به این نتیجه رسیده است که به اندازه کافی نفت و محصولات نفتی به بازارهای جهانی عرضه می شود که بتواند جایگزین قطع قابل توجه صادرات ایران باشد.

کنگره آمریکا سال گذشته متممی را به بودجه دفاعی این کشور اضافه کرد که موسسه های مالی و بانک های طرف معامله با بانک مرکزی ایران را مجازات می کند.

از جمله مجازات های در نظر گرفته شده، منع دسترسی این موسسه ها به نظام مالی ایالات متحده است.

هدف از این تحریم، کاهش درآمدهای نفتی ایران برای فشار بر این کشور جهت متوقف کردن غنی سازی اورانیوم است.

دولت آمریکا پیش تر ژاپن و ده عضو اتحادیه اروپا را از اجرای این مجازات ها مستثنی کرده است.

مجازات موسسه های طرف معامله با بانک مرکزی در رابطه مبادلات غیرنفتی بلافاصله به اجرا گذاشته شد ولی برای جلوگیری از فشار روانی به بازارهای جهانی، اجرای تحریم های مربوط به معاملات نفتی به شش ماه پس از تصویب قانون و به نظر مثبت رئیس جمهوری محول شد.

مهلت آقای اوباما برای تصمیم گیری در این باره روز جمعه بود.

بر این اساس، از سه ماه دیگر مجازات های در نظر گرفته شده برای خریداران نفت ایران به اجرا گذاشته می شود.

کاهش شدید قدرت خرید مردم در ایران


رادیو آلمان: برابر بخشنامه وزارت کار حداقل دستمزد کارگران در سال ۹۱ حداکثر ۱۸ درصد افزایش می‌یابد. این در حالی است که میزان تورم توسط بانک مرکزی ۲۱ درصد اعلام شده و پیش بینی می‌شود در تابستان به ۵۰ درصد نیز برسد.

شورای عالی کار که از نمایندگان دولت، کارفرمایان و کارگران تشکیل می‌شود در روزهای پایانی سال گذشته خورشیدی حداقل دستمزد کارگران در سال ۱۳۹۱ را مشخص کرد. بر اساس بخشنامه‌ای که در این ارتباط توسط روابط عمومی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی منتشر شده «نرخ‌های کارمزدی در سال ۹۱ (به نسبت آخرین کارمزد در سال ۹۰) در مورد کلیه کارگران کارمزدی (اعم از موقت یا دائم ) به میزان ۷ درصد افزایش می‌یابند.»
کاهش سی درصدی دستمزد واقعی

مطابق مصوبه شورای عالی کار «علاوه بر افزایش ۷ درصد بر روی قسمت ثابت مزد، قسمت مذکور در سال ۹۱ روزانه ۱۲۰۹۳ ریال دیگر افزایش خواهد یافت.» آمار ارائه شده از سوی بانک مرکزی نشان می‌دهد که حداقل دستمزد ماهیانه از ۳۳۰ هزار تومان در سال ۹۰ به ۳۹۰ هزار تومان در سال جاری افزایش پیدا کرده که حدود ۱۸ درصد می‌شود.

به رغم این افزایش ظاهری قدرت خرید واقعی مردم، به ویژه قشرهای کم‌درآمد سال به سال در حال کاهش است و بر شمار کسانی که زیر خط فقر شدید قرار دارند افزوده می‌شود. بالا رفتن میزان تورم و کاهش شدید ارزش پول ملی در چند ماه گذشته به روند تشدید فقر در ایران سرعت بخشیده است. حداقل دستمزد در ابتدای سال گذشته با دلار ۱۱۰۰ تومانی حدود ۳۰۰ دلار بوده است. حداقلی که برای دستمزدهای سال ۹۱ تعین شده با توجه به بهای کنونی دلار که در مرز ۲ هزار تومان قرار گرفته کمتر از ۲۰۰ دلار در ماه می‌شود.


کارگران زیر خط فقر شدید

به این ترتیب کارگران ایرانی به نسبت فروردین سال گذشته دست‌کم یک سوم از قدرت خرید خود را از دست داده‌اند. خبرگزاری ایلنا ۱۴ اسفند ۹۰ از قول علی‌اکبر عیوضی، مسئول کمیته مزد استان تهران نوشت «طبق معیارهای بهداشت جهانی، نرخ خط فقر شدید در کشور ۵۷۵ هزار و ۴۰۰ تومان برآورد شده است.»

عیوضی می‌افزاید "نرخ سبد هزینه خانوار کارگری با در نظر گرفتن ۲۰۰۰ کالری برای افراد بزرگسال و ۱۸۰۰ کالری برای کودکان" در سال ۹۱ نزدیک به ۸۰۰ هزار تومان تعیین شده است. خبرگزاری ایلنا در آستانه‌ی سال نو به نقل از رئیس اتحادیه کارگران قرار دادی و پیمانی کشور نوشت طبق برآوردهای این اتحادیه، سبد معیشتی کارگران ۲۰ تا ۵۰ درصد افزایش قیمت داشته است.

محمود بهمنی رئیس کل بانک مرکزی اخیرا پیش‌بینی کرد «احتمال شتاب گرفتن نرخ تورم و محدودیت‌های موجود برای افزایش نرخ رشد اقتصادی» مهمترین چالش‌های سال آینده خواهند بود.


پیامدهای کاهش قدرت خرید

سایت خبرآنلاین در گزارشی زیر عنوان «وقتی دستمزد سرازیری می‌رود» که دهم فرودین ماه ۹۱ منتشر شد نوشت «مقایسه حداقل دستمزد ۱۰۶ هزار تومانی در سال ۱۳۸۳ با حداقل دستمزد ۳۳۰ هزار تومان سال ۹۰ نشان می‌دهد، در این دوره شاهد سه برابر شدن حداقل دستمزد و افزایش ۲۲۴ هزار تومانی آن بوده‌ایم، ولی اگر بر مبنای سال پایه ۱۳۸۳ نرخ دستمزد واقعی را بعد از کسر تورم سالانه محاسبه کنیم، واقعیت شکل دیگری به خود می‌گیرد.»

این گزارش با در نظر گرفتن میزان تورم و از دست رفتن ارزش پول ملی نتیجه می‌گیرد «به رغم رشد شدید حداقل دستمزد ارزش واقعی دستمزد مزد بگیران ایرانی در بازار جهانی معادل ۳۶ درصد کاهش پیدا کرده است.» در این محاسبات حداقل دستمزد واقعی در سال ۹۰ حدود ۱۲۰ هزار تومان و معادل ۸۸ دلار برآورد شده است.

یکی از تبعات کاهش قدرت خرید واقعی شهروندان چند شغله شدن، افزایش بیکاری و رکود اقتصادی است. تعطیلی واحدهای تولید از مدت‌ها پیش به دغدغه‌ی مسئولان ارشد حکومت تبدیل شده است. رئیس مجلس علی لاریجانی روز جمعه، ۱۱ فروردین در سفر نوروزی به استان مازندران از تعطیلی واحدهای تولید گلایه کرد و گفت «برای واحدهای تولیدی پشتوانه‌ای بانکی در نظر گرفته شود تا تولید داخلی رشد کرده و مانع تعطیلی این صنایع شود.»

کمک دهها میلیون دلاری رژیم به ديکتاتور سوريه


خبرگزاری رويتر فاش کرد که رژيم تهران ۸۴ ميليون دلاری به رژيم بشار اسد کمک کرده است تا تحريمها را دور بزند. 

بنابراین گزارش، رژيم تهران حاضر شده محموله ای از نفت خام سوريه به ارزش حدودی ۸۴ ميليون دلار را با يکی از تانکرهای خود به کمپانی چينی "ژوهايی ژن رونگ" برساند که شرکتی دولتی است. 

رويتر نوشت، اين اقدام رژيم تهران در حالیست که خود مشمول تحريمهای گسترده است و برای فروش نفت خام هم اکنون با مشکلات عديده روبرو است. 

وزارت خارجه آمریکا در ماه ژانويه گذشته اعلام کرد که کمپانی ژوهايی ژن رونگ بزرگ ترين تامين کننده فرآورده های پالايشی برای رژيم تهران است و به همين دليل از تجارت در بازار آمريکا منع شده است.

لغو مجوز فعالیت خبرنگاران رویترز در ایران را محکوم می‌کنیم



Images intégrées 1



پاریس، ١١ فروردین ١٣٩١-  گزارش‌گران بدون مرز، سخت‌گیری جمهوری اسلامی علیه رسانه‌های خارجی حاضر در ایران را محکوم می‌کند. در تاریخ ١٠ فروردین ١٣٩١ مسوولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مجوز فعالیت خبرنگاران خبرگزاری رویترز را به بهانه انتشار گزارشی با "عنوان غلط" لغو کردند.

« این تعرض تازه به حق اطلاع‌رسانی نشان داد که مقامات جمهوری اسلامی ایران از هر وسیله‌ای برای ممنوع کردن حضور گزارش‌گران خارجی در ایران استفاده می‌کنند. رژیم تمامی خروجی‌های اطلاع‌‌رسانی به سوی خارج از کشور را نیز کنترل می‌کند. گزارش‌گران خارجی نیز همچون همکاران‌شان در داخل ایران تحت کنترل و فشار و ممنوعیت برای اطلاع‌رسانی از "موضوع‌های حساس" هستند.»

به تازه‌گی ویدئویی از سوی خبرگزاری رویترز با عنوان " هزاران زن نینجا برای آدم کشی آموزش می‌بینند" انتشار یافت. که گزارشی بود از یک باشگاه ورزش رزمی "نين جوتسو" برای زنان در تهران. با آنکه استفان ادلر  سردبیر ارشد رویترز، بی‌درنگ اشتباه خبرگزاری  را در عنوان گذاری این گزارش پذیرفت و اعلام کرد که " بررسی داخلی برای پیدا کردن علت این خطا و تدوین موازین لازم برای پیشگیری اینگونه موارد در آینده در حال انجام است."  اما ١٠ فروردین، مسوولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، به دفتر رویترز در تهران اطلاع داده‌اند، که خبرنگاران این خبرگزاری باید پروانه کار خود را به این وزارتخانه باز پس دهند.

یک روز پیش از این تصمیم، پرس تی وی شبکه انگلیسی زبان جمهوری اسلامی، اعلام کرده بود که بانوان رشته رزمی "نين جوتسو" حاضر در گزارش از خبرگزاری رویترز شکایت کرده‌اند.

از دوسال پیش روادید و یا پروانه کار تعداد زیادی از گزارش‌گران جهانی حاضر در ایران تمدید نشده است و اینگونه برخی از آنها مجبور به ترک کشور شده‌اند، از این میان می‌توان به  خبرنگاران خبرگزاری فرانسه، بی بی سی و یا روزنامه‌نگار روزنامه‌ی آل پایس، اشاره کرد.
 

---

تحریم‌های جدید آمریکا علیه رژیم آخوندی


وزارت خزانه داری آمریکا، شرکت صدرا وابسته به سپاه پاسداران و شرکت پی جی اس وابسته به صدرا را در لیست تحریم های جدید خود قرار داد.

سایت حکومتی ایسنا در ۱۰ فروردین ۱۳۹۱ : وزارت خزانه داری آمریکا روز چهارشنبه تحریم‌های جدیدی را علیه چند شرکت‌های مهندسی ایرانی اعمال کرد. خبرگزاری رویترز با اعلام این خبر گزارش داد: خزانه داری آمریکا هم‌چنین افراد و شرکت‌های کشتیرانی مرتبط با کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران را تحت تحریم قرار داد.
آدام زوبین، مدیر اداره کنترل سرمایه‌های خارجی در وزارت خزانه داری آمریکا تحریم این افراد و شرکت‌ها را دارای "علامتی روشن به جامعه بین المللی"‌ مبنی بر آن خواند که "تلاش‌های ایران برای گریز از تحریم‌ها مغفول نمی‌ماند."
وزارت خزانه داری آمریکا بیشتری را بر شرکت "صدرا" از شرکت های وابسته به  قرارگاه مهندسی خاتم الانبیا سپاه  که دارای دفاتری در ایران و ونزوئلا است ، اعمال کرد. خزانه داری آمریکا همچنین شرکت "پی.جی.اس" را به دلیل مرتبط بودن با صدرا تحریم کرد. این وزارت در عین حال اعلام کرد که علاوه بر مسدود کردن سرمایه‌های این شرکت‌ها، هر موسسه مالی خارجی را که با آنها تجارت کند، از دسترسی به آمریکا محروم می‌کند.

ترکیه خرید نفت از ایران را کاهش داد


به گزارش خبرگزاری فرانسه از آنکارا، شرکت ملی نفت ترکیه (توپراس) امروز اعلام کرد که خرید نفت از ایران را به میزان 20 درصد کاهش داده است.

این شرکت نفتی در بیانیه ای اعلام کرد که در شرایط کنونی و پس از انجام ارزیابی های لازم تصمیم گرفته است خرید نفت از ایران را به میزان 20 درصد کاهش دهد.

به گفته ناظران، کاهش واردات نفت ترکیه از ایران حاصل پیروی از سیاست تحریم اقتصادی ایالات متحده علیه برنامه های هسته ای جمهوری اسلامی است

قدرتهای غربی بویژه آمریکا پیش تر از کشورهای جهان خواسته بودند خرید نفت از رژیم تهران را تحریم کنند.


ژاپن خرید نفت از ایران را کاهش داد

بی بی سی: آماری که وزارت اقتصاد، بازرگانی و صنعت ژاپن در روز جمعه، ۱۱ فروردین (۳۰ مارس)، انتشار داده نشان می دهد که در ادامه روند کاهش خرید نفت از ایران، واردات نفت این کشور از ایران در ماه گذشته میلادی نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود ۳۳ درصد کاهش یافته است.

در حال حاضر، سهم ایران در کل واردات نفتی ژاپن به حدود ۸ درصد می رسد و براساس آمار ارائه شده، ژاپن با افزایش واردات از برخی کشورهای حوزه خلیج فارس و سایر صادرکنندگان نفت، توانسته کاهش واردات نفت از ایران را جبران کند.

براساس برخی گزارش ها، تحریم نفتی علیه ایران در مواردی باعث شده تا خریداران خواستار دریافت امتیازات ویژه در قراردادهای نفتی با جمهوری اسلامی شوند در حالیکه دریافت عواید حاصل از نفتی که به فروش می رسد نیز به دلیل تحریم های بانکی با دشواری مواجه است.

هفته گذشته، ایالات متحده اعلام کرد که از آنجا که ژاپن و ده کشور عضو اتحادیه اروپا خرید نفت از ایران را به طرز چشمگیری کاهش داده اند، این کشورها مشمول مجازات هایی نمی شوند که آمریکا برای وارد کنندگان نفت از ایران منظور کرده است.

بحران سوریه؛ سفر وزیر خارجه آمریکا به ریاض


وزیر خارجه آمریکا به منظور گفتگو با مقامات عربستان در مورد تحولات سوریه لحظاتی پیش وارد ریاض شد. 

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری فرانسه، "هیلاری کلینتون" وزیر خارجه آمریکا به منظور گفتگو با مقامات عربستان در مورد سوریه به این کشور سفر کرد. بر این اساس کلینتون قرار است با ملک عبدالله پادشاه و "سعود الفیصل" همتای عربستانی خود دیدار و گفتگو کند.

هدف از سفر امروز وزیر خارجه آمریکا به ریاض یافتن راهی برای افزایش فشار به دولت سوریه با کمک اتحادیه عرب عنوان شده است.

وزیر خارجه آمریکا همچنین قرار است در نشست وزیران خارجه کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس در ریاض شرکت کند.

وی در حاشیه این نشست همچنین گفتگوهای دوجانبه‌ای با کشورهای حوزه خلیج فارس درباره همکاری‌های امنیتی و ادامه حضور نظامی در منطقه انجام خواهد داد.

کلینتون روز یک‌شنبه راهی استانبول خواهد شد تا در نشست مخالفان سوری و کشورهای حامی آنها شرکت کند.

مردم اسپانيا دولت اين کشور را به چالش کشيدند


مردم اسپانيا با شعار «نه کار می کنيم، نه مصرف» در اعتصابی سراسری دولت را به چالش کشيدند. 

دولت اسپانيا با اصلاح قانون کار و سياست جديد می خواهد 26ميليارد دلار ديگر از هزينه هايش بکاهد، مالياتها را افزايش دهد و همزمان اخراج کارکنان را آسانتر کند. 

اين اصلاحات با نارضايتی گسترده مردم اسپانيا روبه رو شده است.

یکی از جوانان اسپانیایی معترض گفت، باید برای کار به خارج برویم زیرا در اسپانیا فرصتهای کاری کمی وجود دارد.

یکی از زنان میانسال نیز گفت، من مدت بیست سال کارکردم و از دو سال و نیم پیش بیکار شده ام یافتن کار تقریبا ناممکن شده است.

ژاپن: موشکهای رژیم کره شمالی را منهدم می کنیم

ژاپن روز جمعه به ارتش این کشور دستور داد اگر موشک هایی که کره شمالی اواسط آوریل شلیک خواهد کرد وارد حریم هوایی این کشور شود، آنها را منهدم کند.

وزیر دفاع ژاپن کمی پس از تشکیل نشست شورای امنیت سازمان ملل به ریاست یوشیهیکو نودا نخست وزیر ژاپن این دستور را به ارتش داد.

وی همچنین روز سه شنبه به ارتش ژاپن دستور داد، خود را برای این عملیات آماده کند و به منظور مقابله با هرگونه تهدید موشکی در جزیره اوکیناوا سامانه موشکی پاتریوت این کشور را در جنوب غرب این کشور مستقر سازد.

بنابر اعلام وزارت دفاع ژاپن این کشور همچنین سه ناوشکن خود را در دریای چین شرقی و دریای ژاپن مستقر کرده است.

پیونگ یانگ اعلام کرده است در نظر دارد به مناسبت سالروز تولد کیم ایل سونگ بنیانگذار کره شمالی یک ماهواره نقشه برداری موسوم به کوانگ میونگ سونگ سه را با یک موشک به مدار زمین پرتاب کند.

محکومیت سنگین یک فعال فرهنگی عرب زبان


دادگاه عمومی و انقلاب شهرستان اهواز در اوایل فروردین ماه سال نود و یک، "محمد حردانی" شهروند عرب اهوازی را به دلیل فعالیت فرهنگی در محله ملاشیه به ده سال زندان محکوم کرد.

 خبرگزاری حقوق بشر ایران، محمد حردانی متاهل و ساکن محله محروم ملاشیه که نیروهای اداره اطلاعات آن را چند ماه قبل دستگیر کرده بودند، به ده سال حبس محکوم شد.

حردانی در طول بازداشت مورد شکنجه جسمی و روحی قرار گرفته و پس از تحمل زندان انفرادی اکنون برای گذراندن ده سال محکومیت به زندان کارون منتقل شده است.

اواخر اسفند ماه سال نود نیز تعدادی از فعالان عرب به زندان و اعدام محکوم شده بودند. طه حیدریان فرزند رحیم (۲٨ ساله) از محله ملاشیه، ناصر حیدریان فرزند رحیم (۲۱ ساله) از منطقه ملاشیه، عباس حیدریان فرزند جاسم (۲۴ ساله) از منطقه ملاشیه، علی شریفی (۲۵ساله) از ملاشیه، هر کدام به ۱۰ سال زندان و اعدام محکوم شدند.

امیر معاوی (۲۴ ساله) از محله گلستان اهواز به ٣٨ سال زندان در تبعید در استان مازندران محکوم شد. عباس حیدری (۲۶ ساله) فرزند عبدالحسن از اهالی ملاشیه نیز به ۱٨ سال زندان در تبعید در استان مازندران محکوم شد.

قبل از این رخداد، بیش از هفتاد تن از فعالان سیاسی عرب در شهرهای شوش، اهواز و حمیدیه دستگیر شدند. سازمان های جهانی فعال در زمینه حقوق بشر همچون دیده بان حقوق بشر و عفو بین الملل با انتشار بیانیه هایی خواستار برگزاری محکامات عادلانه برای بازداشت شدگان بودند.

دوستان استراتژیک سید علی گدا































محکوميت رژيم به پرداخت غرامت به قربانيان تروريسم



دادگاهی در آمريکا رژيم تروریست پرور جمهوری اسلامی را به پرداخت نزديک به ۴۵ ميليون دلار غرامت به بازماندگان آمريکايی حملات انتحاری بيروت در سال ۱۹۸۳، و خانواده قربانيان اين حادثه محکوم کرد. 

قاضی فدرال، رويس لمبرت، اين حکم را پس از بررسی دادخواست جفری پل اوبراين و دانيل نيل گافنی، دو تفنگدار دريايی آمريکايی، صادر کرد که در حادثه بيروت زخمی شده بودند، دادخواستی که در آن جمهوری اسلامی به مشارکت در اين حمله انتحاری متهم شده است. 

در اين حملات انتحاری که ۲۳ اکتبر ۱۹۸۳، اول آبان ماه ۱۳۶۲، در خلال جنگهای داخلی لبنان رخ داد، برخورد جداگانه دو خودروی بمب گذاری شده به محل اقامت تفنگداران دريايی آمريکا و سربازان فرانسوی عضو نيروهای چند مليتی در بيروت ۲۹۹ کشته بر جای گذاشت که در ميان آنها ۲۴۱ آمريکايی و ۵۸ نظامی فرانسوی بودند. 

اکنون نزديک به ۳۰ سال پس از اين حادثه شکايت و پيگيری دو تن از مصدومان آمريکايی اين حملات منجر به صدور اين حکم شده، و بر اساس رأی اين قاضی آمريکايی هر يک از اين دو نفر ۶. ۷ ميليون دلار دريافت خواهند کرد. 

اين دادگاه همچنين مبالغی را هم به عنوان خسارت قابل پرداخت به خانواده های قربانيان آمريکايی اين حملات تعيين کرده است. 

خبرگزاری آسوشتيدپرس به نقل از وکيل اين دو شاکی آمريکايی نوشته است که به اعتقاد او چنين مبلغی از محل داراييهای بلوکه شده ايران در آمريکا قابل تخصيص است.

با فشار آمریکا شرکت فرانسوی پژو از ایران می رود


دنیای صنعت: یک نهاد سیاسی در آمریکا از شرکت جنرال موتورز خواسته همکاری با پژو فرانسه را منوط به قطع ارتباط این شرکت با خودروسازان ایرانی کند.

به گزارش بی بی سی، لابی ائتلاف واحد در آمریکا اعلام کرده در صورتی که جنرال موتورز همکاری خود را با پژو فرانسه نهایی کند و به مرحله اجرا در آورد، این شرکت باید از شرکت فرانسوی بخواهد همکاری خود با خودروسازان ایرانی را قطع کند.

هدف از اقدام پژو در فروش سهام خود به جنرال موتورز کسب 2 میلیارد دلار صرفه جویی در هزینه ها اعلام شده است و در قبال آن شرکت آمریکایی صاحب یک کرسی در هیات مدیره شرکت فرانسوی می شود.

بسیاری بر این عقیده هستند که دشواری فراوانی بر سر راه ایران خودرو در صورت تزلزل در روابطش با پژو برای تولید، سودآوری، حفظ بازار و ... ظاهر خواهد شد.

احمد نعمت بخش دبیرانجمن خودروسازان درباره امکان طراحی سریع برند در داخل کشور می گوید: هم اکنون خودروسازان پول کافی برای طراحی و سرمایه گذاری در این زمینه ندارند، قیمت خودروها فریز شده به طوریکه در این شرایط نمی توان سرمایه گذاری کرد.