۱۳۹۱ بهمن ۴, چهارشنبه

بزرگترين فرودگاه جهان دراستانبول ساخته می شود

وزیر حمل و نقل ترکیه روز چهارشنبه اعلام کرد سومین فرودگاه استانبول به گنجایش یکصد میلیون مسافر در سال احداث خواهد شد. 

بینالی یلدیریم گفت، این فرودگاه جدید به منظور راحت تر شدن انتقال مسافران از اروپا و آسیا و در منطقه شمال و در قسمت اروپایی استانبول در نزدیکی دریای سیاه و مابین مناطق ینیکوی و آکپینار ساخته می شود. 

وی گفت مبلغ مناقصه برای ساخت این فرودگاه جدید در ماه مه اعلام خواهد شد.

به گفته وزیر حمل و نقل ترکیه، این فرودگاه جدید با سه باند مناسب برای فرود هواپیماهای بزرگ مانند ایرباس A380 و بوئینگ 787، بزرگترین فرودگاه جهان به شمار می رود.

ترکیه تصمیم دارد ساخت این فرودگاه را در مدت چهل و دو ماه به پایان برساند.

با ساخت این فرودگاه، استانبول مانند فرانسه توانایی پذیرش پنجاه میلیون جهانگرد را در سال خواهد داشت.

شورای حقوق‌بشر سازمان ملل اعدام "نوجوان" ایرانی را محکوم کرد

دویچه وله : شورای حقوق بشر سازمان ملل، اعدام علی نادری در زندان رجایی‌شهر کرج را تکان‌دهنده و مخالف میثاق‌ جهانی حقوق کودک و نوجوان خوانده است. نادری هنگام ارتکاب قتل ۱۷ سال و زمان اعدام ۲۱ سال داشت.
شورای حقوق‌بشر سازمان ملل، خبر اعدام علی نادری در زندان رجایی‌شهر را شوک‌آور خوانده است. سخنگوی ناوی پبلای، کمیسرعالی حقوق‌بشر سازمان ملل می‌گوید، ایران از امضاءکنندگان میثاق بین‌المللی حقوق کودکان و پیمان‌نامه حقوق شهروندی است و باید مانع اعدام بزهکارانی شود که هنگام ارتکاب جرم، سن قانونی نداشته‌اند.
علی نادری روز پنجشنبه ۲۸ دی‌ماه در زندان رجایی شهر کرج به دار آویخته شد. وی به دلیل مشارکت در قتل زنی سالخورده از بستگان خود به مرگ محکوم شده بود و هنگام ارتکاب قتل ۱۷ سال سن داشت.

این قتل طی سرقت از خانه مقتول روی داده بود. دو جوان دیگر نیز شریک جرم پرونده هستند که به اتهام مشارکت در سرقت، هر یک به پانزده سال زندان محکوم شده‌اند.
سخنگوی ناوی پیلای، ضمن ابراز تاسف عمیق از اعدام علی نادری، افزوده که ایران از پاییز سال ۲۰۱۱ چنین مجازاتی در مورد نوجوانان بزهکار اعمال نکرده بود. وی گفته که به نظر می‌رسید مقامات ایرانی می‌کوشند از چنین اقداماتی پرهیز کنند.
شورای حقوق‌بشر سازمان ملل هم‌چنین از سرنوشت پنج ایرانی دیگر نیز ابراز نگرانی کرده که احکام اعدام‌شان از سوی دیوان‌عالی ایران تایید شده است. سخنگوی ناوی پیلای گفته که با توجه به اخبار مربوط به شکنجه متهمان، در محاکمه عادلانه این پنج نفر تردید وجود دارد.

این پنج نفر، فعالان سیاسی عرب هستند که از سوی دادگاه انقلاب اهواز محکوم به مرگ شده‌اند. آن‌ها به نقل از سازمان حقوق‌بشر اهواز، در آخرین جلسه دادگاه خود گفته‌اند که تحت شکنجه‌های روحی و جسمی مجبور به اعترافاتی شده‌اند که وزارت اطلاعات به آن‌ها دیکته کرده بود.
اعدام علی (کیانوش) نادری در کرج، از سوی سازمان عفو بین‌المللی نیز محکوم شده است. این سازمان در بیانیه‌خود، این اعدام را نشان‌دهنده بی‌توجهی اسفناک جمهوری اسلامی به معیارهای بین‌المللی خواند. آن هریسون، معاون بخش خاورمیانه و شمال آفریقای عفو بین‌الملل گفت: «ایران از معدود کشورهای جهان است که برخلاف الزام‌های بین‌المللی حقوق‌بشر ‌به اعدام نوجوانان بزهکار مبادرت می‌کند.»
۴۰۰ مورد اعدام ظرف یک ‌سال
احمد شهید‌، گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در امور ایران نیز در آخرین گزارش خود در سپتامبر ۲۰۱۲، مقامات ایرانی را به متوقف کردن اعدام نوجوانان فراخوانده بود.
طبق آمار نهادهای حقوق‌بشری، بیش از ۴۰۰ نفر در سال گذشته در ایران به دار آویخته شده‌اند. شورای حقوق‌بشر سازمان ملل دولت ایران را به رعایت تعهدات بین‌المللی و هنجارهای جهانی حقوق شهروندی و حقوق کودک و نوجوان فراخوانده است. این شورا هم‌چنین سیاست قوه قضاییه ایران در اعدام مجرمان و متهمان در ملاءعام را محکوم ساخته است. در بیانیه این شورا آمده که تنها در سال ۲۰۱۲ میلادی، ۵۵ مورد اعدام در ملاءعام در ایران به مورد اجرا در آمده است.
آخرین نمونه اعدام در ملاءعام، روز یکشنبه (۲۰ ژانویه/اول بهمن) در پارک هنرمندان تهران انجام گرفت. محکومان دو جوان ۲۴ ساله بودند که پس از "زورگیری" و ضبط صحنه ارتکاب جرم توسط دوربین مدار بسته شناسائی، دستگیر و با محاکمه سریع به اعدام محکوم شدند.

دادگاه استیناف کانادا علیه ایران حکم داد


تسنیم: دادگاه استیناف کانادا در حکمی غیرمعمول دولت ایران را ملزم کرد 70 هزار دلار برای جبران هزینه های دادرسی شهروندان آمریکایی که در دهه 1980 در لبنان به گروگان گرفته شده بودند بپردازد.
به گزارش پایگاه اینترنتی نشنال پست، دادگاه استیناف در اونتاریوی کانادا در حکمی دولت ایران را ملزم کرد تا هزینه های دادرسی شهروندان آمریکایی ای که زمانی توسط نیروهای لبنانی به گروگان گرفته شده بودند را بپردازد.  ایران اعلام کرده که این پرونده قابل طرح در دادگاه های کانادا نیست.
بر اساس این گزارش صدور چنین حکمی علیه یک دولت در سطح دادگاه استیناف اقدامی غیر معمول است. اکنون از سایر کشورها افرادی که به دنبال جبران خسارت از محل دارایی های دولت ایران در کانادا هستند، برای اقامه دعوی به این کشور می آیند.
این گزارش افزود: این پرونده عجیب نتیجه عجیب تری را به همراه داشته است. 2 سطح از دادگاه های کانادا پذیرفتند که بر اساس قوانین در زمان وقوع آدم ربایی، ایران از تعقیب معاف بوده، اما با این حال دادگاه حکم به پرداخت 70 هزار دلار هزینه های دادرسی از جانب دولت جمهوری اسلامی به خواندگان داده است.
دولت ایران تاکنون اقدامی برای دفاع از خود در قبال این پرونده انجام نداده است.
ریشه این پرونده به بحران گروگان گیری دهه 1980 لبنان باز می گردد که طی آن ادعا شده اعضای گروه حزب الله 65 تن را که عمدتا از شهروندان کشورهای غربی بودند در این کشور به گروگان گرفتند.
در سال 2003، یک دادگاه آمریکایی با متهم کردن دولت ایران به ایفای نقش در این گروگان گیری، تهران را به پرداخت بیش از 342 میلیون دلار غرامت به آلن استین، یکی از گروگان ها محکوم کرد. همچنین در سال 2006 یک دادگاه دیگر آمریکایی ایران را به پرداخت 6.4 میلیون دلار غرامت به خانواده دیوید جاکوبسن، دیگر آمریکایی گروگان گرفته شده محکوم کرد.
اما از آنجایی که امکان وصول غرامت در آمریکا وجود نداشت، آلن ستین و خانواده جاکوبسن در سال 2010 شکایاتی را در دادگاه های کانادا مطرح کردند تا بتوانند از محل اموال دولت ایران در کانادا غرامت خود را دریافت نمایند.

تجمع اعتراضی کارگران نی‌بر شوشتر برای دومین روز متوالی

کارگران نی‌بر مجتمع كشت و صنعت شوشتر برای دومین روز متوالی در مقابل نهاد ریاست جمهوری تجمع كردند.
به گزارش ایلنا، با پیوستن جمع دیگری از كارگران كه برای همراهی همكاران خود از خوزستان به تهران سفر كرده‌اند، این اعتراض صنفی امروز وارد مرحله جدیدی شده است.
بامداد دیروز (سوم بهمن) جمع کثیری از کارگران فصلی نی بر مجتمع کشت صنعت کارون شوشتر با سفر به پایتخت در اعتراض به اجرای نشدن طرح بندی مشاغل و بازنشستگی پیش از موعد در مقابل نهاد ریاست جمهوری تجمع کرده بودند.

صبح امروز نیز این کارگران به همراه جمع دیگری كه از بامداد به جمع آنان پیوسته‌اند، مجددا در مقابل ساختمان نهاد ریاست جمهوری دست به تجمع زده‌اند.
یكی از این كارگران معترض امروز به ایلنا گفت: با وجود اینکه شب گذشته را با سختی در تهران به صبح رسانده‌ایم در صورت عدم رسیدگی به مشکلات‌مان توسط مسئولان ارشد دولتی و دریافت یك جواب قانع كننده، به تجمع خود ادامه می‌دهیم.

گفتنی است دو هزار كارگر فصلی «نی‌بر» مجتمع كارون شوشتر ظرف شش سال گذشته ضمن اعتراضات مكرر در مقابل ارگانهای وابسته به دولت در استان خوزستان، برای دومین بار به تهران آمده و در مقابل نهاد ریاست جمهوری تجمع کرده‌اند.

بازگشت به گذشته: توزیع برنج، روغن و شکر بین 17 میلیون نفر با کارت معیشت


یک مقام مسئول در وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: ستاد بسیج‌ اقتصادی با توجه به زیرساخت‌های موجود در اختیار، مسئول توزیع کارت معیشت به دهک‌های پایان درآمدی شده است، ضمن اینکه پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد 17 میلیون نفر از جمعیت کشور مشمول دریافت کارت معیشت خانوار قرار گیرند.
یک مقام مسئول در وزارت صنعت، معدن و تجارت در گفتگو با مهر، با اشاره به تصمیم جدید دولت و مجلس برای ارتقای قدرت خرید مردم در ایام پایانی سال گفت: ستاد بسیج اقتصادی کشور با توجه به زیرساختهای در اختیار خود از زمان توزیع کالاهای کالابرگی، مسئولیت توزیع کارت معیشت خانوار را به عهده خواهد گرفت.
وی افزود: قرار بر این است که در گام اول، برنج، روغن و قند و شکر در اختیار دو دهک پایین درآمدی قرار گیرد؛ اما هنوز در مورد توزیع مرغ و گوشت جمع‌بندی نهایی صورت نگرفته است.
به گفته وی، پیش‌بینی‌ها مبنی بر این است که 17 میلیون نفر از جمعیت کشور، مشمول دریافت کارت معیشت خانوار قرار گیرند.
گفتنی است، وزارت صنعت، معدن و تجارت از دیرباز مسئولیت توزیع کالاهای کالابرگی را به عهده داشته است، اما بعد از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها توزیع کالاهای کالابرگی متوقف شده است که گویا با طرح مشترک دولت و مجلس برای افزایش قدرت خرید مردم در ایام پایانی سال، قرار است مجدد سیستم توزیع کالاهای کالابرگی در میان اقشار کم‌درآمد راه‌اندازی شود.
این در شرایطی است که در مقاطعی قبل از اجرای فاز اول قانون هدفمندی یارانه‌ها، ارایه کارت‌های الکترونیکی به جای کالابرگی از جمله گزینه‌های جدی پیش روی وزارت بازرگانی سابق بود که بر این اساس با توجه به فراهم بودن زیرساختهای لازم، به نظر می‌رسد که این طرح هم اکنون مجدد از آرشیو بیرون آمده و قرار است عملیاتی شود.

متاسفیم!! نظام برای بقایش نیاز مبرم به اعدام دارد

دیگربان: صادق لاریجانی٬ رئیس قوه قضائیه با دفاع از اجرای حکم اعدام دو جوان «زورگیر» در تهران گفت این حکم با هدف «بازدارندگی» صادر و اجرای آن به «مصلحت» جامعه اسلامی بود.

این دو جوان سحرگاه یکشنبه (اول بهمن) در پارک هنرمندان تهران به دار آویخته شدند. انتشار تصاویری از صحنه اعدام آن‌ها با واکنش‌ها و انتقاد‌های فراوانی همراه شده است.

گروهی از فعالان حقوق بشر و حقوقدانان اعلام کرده‌اند که حکم اعدام متناسب با جرم آن‌ها نبوده است.

آقای لاریجانی نیز روز چهارشنبه (چهارم بهمن) با تائید تلویحی متناسب نبودن مجازات اعدام برای این دو جوان٬ گفته صدور این حکم به «مصلحت» جامعه اسلامی بوده است.

وی افزوده است:‌«مسأله امنیت از اصلی‌ترین نیازهای جامعه مدنی است و به هیچ روی نباید دستخوش احساسات شود. روشن است که دستگاه قضایی نیز از بابت اعدام انسان‌ها متأسف است.»

لاریجانی خطاب به منتقدان این حکم گفته که «مطمئن باشید در صورت عدم برخورد قاطع با چنین جرایمی {زورگیری} اوضاع به مراتب بد‌تر خواهد شد.»

وی همچنین با رد این نظر که این افراد به دلیل «فقر» مرتکب چنین جرمی شده بودند٬ اظهار کرده است: «مگر عقلانی است هر فردی که دچار فقر شود باید دست به چنین جرایم وحشت‌انگیزی بزند.»

قوه قضائیه در ماه‌های اخیر با افزایش جرایم اجتماعی ناشی از گسترش فقر در جامعه٬ احکام سنگینی برای گروهی از مجرمان صادر می‌کند که در نوع خود کم‌سابقه است.

در ماه‌های اخیر آمار اعدام علنی کسانی که اقدام به سرقت٬ ناامنی و قتل کرده‌اند به طور قابل ملاحظه‌ای افزایش یافته است.

صالحی؛ هرج و مرج در اداره مذاکرات هسته ای

بهتر است در ارتباط با مذاکرات هسته ای با 1+5 از یکجا اظهار نظر شود چرا که در غیر این صورت ممکن است مشکلاتی به وجود آید

وزیر امور خارجه درباره زمان مذاکرات جمهوری اسلامی و 1+5 گفت: هنوز زمان و مکان این مذاکرات قطعی نشده و رایزنی‌ها در این باره بین آقای جلیلی و خانم اشتون در جریان است.
به گزارش فارس، علی‌اکبر صالحی وزیر امور خارجه در پایان جلسه هیأت دولت و در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی درباره زمان مذاکرات ایران و 1+5 گفت: هنوز زمان و مکان این مذاکرات قطعی نشده و رایزنی‌ها در این باره بین آقای جلیلی و خانم اشتون در جریان است.
وی افزود: در سفر مصر به توصیه دوستان در شورای عالی امنیت ملی بحث مذاکرات در کشور مصر مطرح شد که دوستان مصری از آن استقبال کردند و هم‌اکنون رایزنی‌ها در این باره در جریان دارد. خیلی از کشورها، متقاضی میزبانی این مذاکرات هستند و اگر رایزنی‌ها در این باره به نتیجه نرسید گزینه‌های دیگر را بررسی خواهیم کرد.
صالحی در پاسخ به اظهار نظر یکی از نمایندگان مجلس که گفته بود به دلیل کندی مذاکرات ایران و 1+5 ممکن است این مذاکرات تعلیق شود گفت: باید به این نکته توجه کرد که بهتر است در ارتباط با مذاکرات ایران و 1+5 از یک جا اظهار نظر شود. چرا که در غیر این صورت ممکن است مشکلاتی به وجود آید. مسئولیت مذاکرات ایران و 1+5 بر عهده آقای جلیلی و دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی است و بهتر است اظهار‌نظر در این باره از طرف ایشان صورت بگیرد. حتی من که در شورای عالی امنیت ملی عضو هستم و در ریز جزئیات قرار دارم بهتر است در این باره اظهار نظر نکنم و یک مرجع سخنگو باشد.
وزیر امور خارجه در پاسخ به سوال دیگری درباره سفر رئیس‌جمهور به کشور مصر گفت: سفر آقای احمدی‌نژاد به کشور مصر به منظور شرکت در اجلاس همکاری اسلامی و به دعوت آقای مرسی صورت می‌گیرد و انشاءالله در هجدهم و نوزدهم بهمن ماه این س انجام خواهد شد.

گرانی سرسام آور؛ زندگی با يک ميليون تومان هم نمی چرخد


روزنامه مردمسالاری: نتايج محاسبات کارگران براي ارائه پيشنهاد حداقل دستمزد سال آينده به رقمي بين 600 تا 700 هزار تومان و حداکثر 1.1 ميليون تومان رسيد.
در روزهاي گذشته محاسبات جديدي در زمينه وضعيت معيشت خانوار کارگري و تغييرات سبد هزينه‌هاي کارگران صورت گرفته است که نشان مي‌دهد، روند افزايش هزينه‌ها به ويژه در بخش خريد اقلام پرمصرف شتاب گرفته است.کارگران مي‌گويند از سبد 390 قلم کالاهايي که بانک مرکزي تغييرات قيمت آنها را محاسبه مي‌کند، کمتر از 40 قلم در سفره خانوار کارگري به عنوان اقلام پرمصرف مطرح است و اساسا هزينه‌هاي ماهيانه کارگران نيز در همين بخش شکل مي‌گيرد.علي دهقان کيا، عضو هيات مديره کانون شوراهاي اسلامي کار استان تهران در گفت وگو با مهر از جديدترين محاسبات و بررسي‌هاي صورت گرفته در زمينه تغييرات قيمت اقلام در سبد معيشت خانوار کارگري به منظور تدوين پيشنهاد مزد سال 92، گفت: ميانگين نرخ تورمي که از سوي دولت اعلام مي‌شود براي کارگران قابل استناد نيست، چون اساسا کالاهايي مورد محاسبه و بررسي قرار مي‌گيرد که در زندگي کارگران از درجه اهميت بالايي برخوردار نيست.
افزايش قيمت اقلام مصرفي از 50 تا 200 درصد
عضو هيات مديره کانون شوراهاي اسلامي کار استان تهران، اظهار داشت: بررسي‌ها و محاسبات صورت گرفته توسط نمايندگان کارگري نشان مي‌دهد که تقريبا تمامي کالاها در سال جاري بيش از 50 درصد افزايش قيمت داشته اند و البته اين افزايش‌ها در برخي اقلام به 70 تا 200 درصد نيز رسيده است.دهقان کيا ادامه داد: در روزهاي اخير برخي مباحث درباره پيشنهاد تعيين حداقل دستمزد 1.1 ميليوني و همچنين 2 برابر شدن حداقل دستمزد 389 هزار و 700 توماني سال جاري مطرح شده است که نمي‌تواند دور از انتظار باشد. رئيس جمهور نيز اخيرا اعلام کرده که حقوق بازنشستگان بايد حداقل 700 هزار تومان باشد و اين موضوع نشان مي‌دهد که امروز دولت نيز پايين بودن حداقل دستمزد کارگران را قبول دارد.اين مقام مسئول کارگري کشور گفت: براساس سبد هزينه خانوار، تغييرات قيمت و محاسباتي که صورت گرفته است پيشنهاد کارگران اين است که حداقل دستمزد سال 92 بايد حداقل 700 هزارتومان باشد و اين ارقام در قالب فرمول و محاسبات قابل ارائه است.
پيشنهاد حداقل دستمزد 700 هزار توماني
وي خاطر نشان کرد: محاسبات نشان مي‌دهد که در آذرماه امسال تنها هزينه خوراک ماهيانه يک خانوار کارگري به ميزان 550 تا 600 هزارتومان بوده است. با اين حال، هزينه‌هاي مربوط به پوشاک، درمان، مسکن، حمل و نقل، آموزش و ساير هزينه‌ها در اين بخش ديده نشده است.به گفته دهقان کيا، با اضافه شدن مابقي هزينه‌ها هزينه‌هاي ماهيانه کارگران تا 1 ميليون و 300 هزار تومان نيز است و ما به اين اعداد رسيده ايم اما کارخانجات توان پرداخت همان 389 هزار و 700 تومان را نيز ندارند.
چرا کارفرمايان افزايش مزد را نمي‌پذيرند؟
وي افزايش هزينه‌هاي کارخانجات را تنها مربوط به انرژي ندانست و با بيان اينکه در بخش حمل و نقل نيز حداقل 50 درصد هزينه‌هاي بنگاه‌ها افزايش يافته است، اظهار داشت: با اين حال، کارفرمايان با تقويت دستمزد نيروي کار که تنها در 10 درصد قيمت تمام شده توليد تاثيرگذار است، مخالفت مي‌کنند.دهقان کيا ادامه داد: 200 تا 300 درصد افزايش هزينه تحميل شده از سوي دولت براي کارفرما قابل قبول است اما حاضر نيست براي جبران بخشي از افت 60 درصدي قدرت خريد کارگران، کاري انجام دهد.عضو هيات مديره کانون شوراهاي اسلامي کار استان تهران، گفت: افزايش 100 درصدي حداقل دستمزد سال 92 کارگران تنها دو سوم از قدرت خريد از دست رفته سال جاري را به کارگران بارخواهد گرداند
کمتر از 1.1 ميليون امکان ندارد
اين مقام مسئول کارگري کشور، افزود: اگر بخواهيم آخرين نتايج به دست آمده توسط نمايندگان کارگران را در يک جمله بگوييم اين است که حداقل دستمزد سال آينده بايد بين 600 تا 700 هزار تومان باشد و در عين حال نيز مجموع دريافتي نيروي کار هم نبايد کمتر از 1 ميليون و 100 هزارتومان شود.دهقان کيا تصريح کرد: با اين حال برخي محاسبات ديگر نيز نشان مي‌دهد که ميزان دريافتي کارگران در سال آينده بايد به ميزان 2 ميليون و 300 هزارتومان باشد که البته مي‌تواند نقطه ايده آل به لحاظ درآمدي براي نيروي کار باشد.وي در بخش ديگري از سخنانش به محاسبه هزينه‌هاي خانوار کارگري در ماه‌هاي آذر و دي سال جاري اشاره کرد و اظهار داشت: رقم دقيق محاسبه شده براي هزينه‌هاي خوراک خانوار کارگري در آذرماه امسال بر اساس قيمت‌هاي بازار نشان مي‌دهد که هر خانوار کارگري در اين ماه 658 هزار و 937 تومان هزينه خوراک داشته است.
محاسبه هزينه غذايي در آذر و دي
عضو هيات مديره کانون شوراهاي اسلامي کار استان تهران تصريح کرد: همچنين محاسبات نشان داد که هر خانوار کارگري در دي ماه سال جاري به ميزان 672 هزار و 781 تومان هزينه غذايي داشته است که اقلامي مانند لبنيات، سبزيجات، گوشت، مرغ، ماهي و اقلامي از اين دست را شامل مي‌شود.اين مقام مسئول کارگري کشور افزود: هزينه‌هاي محاسبه شده بدون هزينه‌هاي بخش مسکن، حمل و نقل، تفريح، تحصيل، درمان و مواردي از اين دست است که اگر بخواهيم اين اقلام را نيز به محاسبات اضافه کنيم، رقم به 2 ميليون و 361 هزار و 464 تومان خواهد رسيد که البته اين رقم براي کارفرمايان قابل پرداخت نيست.به گفته وي، ميزان هزينه محاسبه شده خانوار کارگري براي آذرماه امسال که فقط در بخش غذايي 658 هزار و 937 تومان شده بود با ساير هزينه‌ها از جمله مسکنف حمل و نقل، درمان، تحصيل و مواردي از اين دست به 2 ميليون و 284 هزار و 439 تومان و 2 ريال بالغ مي‌شود.

بازپرسی و صدور وثیقه های سنگین برای کارمندان پالایشگاه بندر عباس


بنابه گزارشات رسیده به «فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران»انتقال ۳ کارمند زندانی پالایشگاه بندر عباس به دادسرای انقلاب ولی فقیه و مورد بازپرسی قرار دادن آنها و تعیین وثیقه های سنگین مالی  
روز یکشنبه اول بهمن ماه ۳ کارمند ارشد و باسابقه پالایشگاه نفت بندر عباس به دادسرای انقلاب ولی فقیه برده شدند و در شعبه ۱ مورد بازپرسی و تفهیم اتهام قرار گرفتند. علاوه بر وارد کردن اتهامات سنگین به آنها  وثیقه مالی بسیار سنگین برای هر یک تعیین گردید.
اسامی این سه کارمند ارشد و باسابقه که مورد احترام کارگران و کارمندان پالایشگاه می باشند به قرار زیر می باشد:
۱ـ محسن زبر دست ۴۴ ساله با اتهامات زیر مواجه می باشد؛۱ـ اقدام علیه امنیت نظام از طریق تبلیغ علیه نظام ۲ـ توهین به رهبری۳ـ ارتباط با گروهک منافقین (سازمان مجاهدین خلق ایران).برای وی ۵۰ میلیون وثیقه تعیین گردید.

۲ـ عباس حسن پور ۳۴ ساله با اتهامات زیر مواجه می باشد؛۱ـاقدام علیه امنیت نظام از طریق تبلیغ علیه نظام۲ـ توهین به رهبری ۳ـ تبلیغ جدایی دین از سیاست.برای ایشان ۲۰ میلیون وثیقه تعیین گردید

۳ـوهاب مقدسی ۳۲ ساله با اتهامات زیر مواجه می باشد؛۱ـاقدام علیه امنیت نظام از طریق تبلیغ علیه نظام۲ـ توهین به رهبری ۳ـ تبلیغ جدایی دین از سیاست.برای ایشان ۲۰ میلیون وثیقه تعیین گردید

هر سه کارمند فوق پس از بازپرسی و تعیین وثیقه مجددا به زندان مرکزی بندر عباس بازگردانده شدند.
این ۳ کارمند ارشد و باسابقه از کارمندان رسمی پالایشگاه بندر عباس می باشند که در تاریخ ۲۴ آذرماه در محل کار خود با یورش مأمورین وزارت اطلاعات ولی فقیه دستگیر و به مدت ۳۴ روز در سلولهای انفرادی تحت شکنجه های جسمی و روحی قرار داشتند تا آنها را وادار به اعتراف علیه خود نمایند.
آنها از فعالین شناخته شده پالایشگاه بودند وبه خاطر وضعیت و شرایط موجود ، در تدارک اعتراضات و اعتصابات بودند.
از طرفی دیگر از زمان انتشار خبر دستگیری این سه کارمند، کارمندان و کارگران  پالایشگاه های دیگر مانند آبادان،اصفهان شیراز و تهران حمایت خود را از همکاران زندانی خود اعلام نمودند و هشدار دادند در صورتی که همکارانشان آزاد نشوند اقدام به اعتراض و اعتصاب گسترده  خواهند کرد.

احضار مجدد خانواده انور حسین پناهی و مصادره بخشی از اموالشان

کمیته گزارشگران حقوق بشر : امروز دوشنبه، دوم بهمن ماه سال 1391 پدر و مادر و برادر کوچک انور حسین پناهی به اداره اطلاعات شهر قروه احضار و به منظور تشدید فشارها، کمکهای مالی که برادر وی به حساب این خانواده واریز کرده بود مسدود و مبلغ آن که بالغ بر 10 میلون تومان بوده از سوی مقامات قضایی مصادره گردید.

خانواده حسین پناهی از خانواده های کردستان هستند که در 5 سال گذشته بیشترین فشار را از طرف نیروهای امنیتی متحمل شدند.
انور حسین پناهی پسر بزرگ این خانواده که از فعالان مدنی و عضو (ان ان) و از معتمدین منطقه دهگلان بشمار می‌رود، که از سوی دادگاه انقلاب به اعدام محکوم شده بود و پس از اعتراض‌ سازمان‌های بین المللی مدافع حقوق بشر، حکم اعدام وی به ۶سال زندان تقلیل پیدا کرد.
در روز چهارشنبه ۲۰ دی ۱۳۹۱ سیروان حسین پناهی، خواهرزاده این زندانی سیاسی کرد توسط نیروهای لباس شخصی وزارت اطلاعات در منزل پدرش در روستایی قروچای از توابع شهرستان دهگلان دستگیر و به مکانی نامعلومی انتقال داده شد. و تا کنون هم از وضعیت و مکان نگهداری وی اطلاعی در دست نیست.
گفتنی است که در طول ۶ سال اخیر بعد از دستگیری آقای انور حسین پناهی بیش از ۳۳ نفر از خانواده حسین پناهی بطور جداگانه و به بهانه‌های مختلف دستگیر شده‌ اند.

انتقال مدیرمسئول روزنامه مغرب به بند ۳۵۰ زندان اوین

مدیر مسئول روزنامه مغرب به بند زندانیان سیاسی اوین منتقل شد.

به گزارش کلمه، محمدمهدی امامی ناصری امروز به بند ۳۵۰ زندان اوین منتقل شد و هم اکنون در این بند به سر می برد.
روزنامه مغرب حدود دو ماه پیش، در پی انتشار کاریکاتوری درباره توقف طرح سوال از احمدی نژاد در مجلس، که به شکایت دولت از این روزنامه انجامید، از ادامه انتشار بازماند.
امامی ناصری در ماههای مهر و آبان سال جاری هم به همراه چند تن دیگر از مسئولان مالی روزنامه مغرب برای مدت بیش از ۴۵ روز بازداشت شده بود که سخنگوی قوه قضاییه در آن زمان، اتهام وی را “غیر مطبوعاتی” اعلام کرد.

تجمع اعتراضی کارگران مخابرات خوزستان و خراسان در مقابل مجلس

جرس: جمعی از کارگران مخابرات استان خراسان و خوزستان امروز سه شنبه سوم بهمن ماه در مقابل مجلس تجمع و نسبت به تعویق ده ماهه حقوق خود اعتراض کردند.

 به گزارش ایلنا، کارکنان مخابرات استان خوزستان با در دست داشتن پلاکاردی که بر روی آن نوشته شده بود ده ماه است حقوق نگرفته‌ایم خواستار رسیدگی نمایندگان مجلس به مشکلاتشان شدند.
علیرضا محجوب، رئیس فراکسیون کارگری مجلس با حضور در جمع این کارگران گفت: درحال حاضر پرونده شما همزمان در دادگاه و در کمیسیون‌های مجلس درحال پیگیری است.
دبیرکل خانه کارگر خطاب به کارگران تجمع کننده گفت: حضور شما در مقابل مجلس می‌تواند مفید باشد اما اینجا قوه مقننه است و این دولت است که باید اجرا کند. در حال حاضر قاضی پرونده می‌خواهد به کارگران کمک کند، اما به دلیل نا‌‌آشنا بودن به قانون کار این روند به کندی طی می‌شود.
کارکنان استان خراسان رضوی نیز نیز در پلاکاردهایی که در دست داشتند خواستار رسیدگی به وضع اشتغال خود بودند. تاکنون برخوردی از سوی نیروی انتظامی با این تجمع صورت نگرفته است.

33 ميليارد دلار در بانک‌ها گم شده است

روزنامه جهان صنعت گزارش داده که دليل صدور حکم انفصال محمود بهمنی ریيس کل بانک مرکزی از سوی ديوان محاسبات اين است که «۳۳ ميليارد دلار در بانک‌ها گم شده است.»

عزت‌الله یوسفیان‌ملا، نماینده آمل و عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس درخصوص این حکم انفصال گفت: در یکی از جلسات اخیر، بهمنی احضار شد تا درخصوص ارزهایی که به بانک‌های ذی‌ربط داده شده است توضیح دهد و در این نشست قرار بر آن شد تا ارز به قیمت واقعی فروخته شود.
وی در ادامه به نظر بهمنی در این رابطه اشاره کرد و از قول وی بیان کرد: پولی که از فروش ارز به دست می‌آید برای بیت‌المال است و باید به حساب آن واریز شود با توجه به دستوراتی که از مقامات بالا داشتم این سپرده‌ها را تهاتر کردم.
این نماینده مجلس در ادامه توضیح داد: بهمنی برای حفظ بیت‌المال دست به تهاتر زد البته این ماجرا به دستوری مربوط می‌شود که از جانب مافوقش به وی داده شده بود.
نماینده آمل با توجه به صحبت‌های بهمنی تاکید کرد: با توجه به این موضوعی که بهمنی عنوان کرده است بانک‌ها با گرفتن این پول‌ها زیر سوال هستند حال چه بانک دولتی و چه خصوصی باشد فرقی نمی‌کند باید جوابگو باشند.
این عضو کمیسیون برنامه و بودجه درخصوص اینکه چند تا بانک در این امر دخیل بوده‌اند، گفت: 18 بانک خصوصی و دولتی در این مورد نقش داشتند که حدود 33 میلیارد دلار معلوم نیست کجا رفته و مصرف چه خرج‌هایی شده است.
وی در راستای کار دیوان محاسبات مالی ادامه داد: دیوان محاسبات نباید یه طرفه به قاضی برود و باید اون طرف موضوع که بانک‌ها هم هستند را ببیند و درست قضاوت کند.
عبدالکریم رجبی، نماینده مینودشت و عضو کمیسیون اقتصاد مجلس شورای اسلامی نیز در این رابطه گفت: دیوان محاسبات مالی حکمی را صادره کرده است که بهمنی مدت 20 روز حق اعتراض دارد ولی حکم فوق این شائبه را ایجاد کرده که دیوان محاسبات در رسیدگی به حساب‌های بانک مرکزی ممکن است به نتایجی رسیده باشد.
نماینده مینودشت درخصوص 33 میلیارد دلاری که در 18 بانک مفقود شده است، پاسخ داد: این مبلغ هنگفت در بانک‌های مختلف جابه‌جا شده و این کار توسط بانک مرکزی صورت گرفته است اما هیچ‌گونه جواب قانع‌کننده‌ای نمی‌دهند و نمی‌گویند که در کجا این پول‌ها خرج شده زیرا حتی از تولید ملی هم حمایت نشده است.

ريزش بی‌سابقه شاخص بورس و افزايش نرخ ارز در ايران

منابع خبری ايران از ريزش بی‌سابقه ۶۹۰ واحدی شاخص بورس در بازار سهام، بالا رفتن قيمت دلار تا مرز سه هزار و ۷۰۰ تومان در بازارهای غيررسمی و نيز افزايش نرخ سکه خبر داده‌اند.


خبرگزاری فارس امروز سه‌شنبه سوم بهمن‌ماه از ريزش۶۹۰ واحدی شاخص بورس، به‌عنوان "بی‌سابقه‌ترين سقوط روزانه اين متغير در تاريخ بازار سهام ۴۶ ساله ايران" ياد کرد و نوشت، پيش از اين بيشترين روزانه افت شاخص بورس مربوط به دوم ارديبشهت‌ماه سال گذشته با ۶۳۶ واحد بود که امروز ۶۹۰ واحد، معادل يک‌وهشت دهم درصد از شاخص بورس، کاسته شد و اين متغير مهم به ۳۶ هزار و ۵۹۴ واحد عقب‌نشينی کرد.

منابع غيررسمی گفته‌اند، مواضع مسئولان سازمان بورس و کنترل بازار از طريق توصيه به عدم خريد سهام، به همراه افزايش قيمت ارز و مسکن، احتمال اجرای مرحله دوم هدفمندسازی يارانه‌ها و عدم تحرک سرمايه‌گذاران حقوقی، همگی دست به دست هم دادند تا به ريزش بی‌سابقه ۶۹۰ واحدی شاخص بورس در بازار سهام منجر شود.

۳۰ دی‌ماه سال جاری نيز شاخص بورس با ۴۴۴ واحد ريزش روبه‌رو شده بود.

از سوی ديگر، برخی از رسانه‌های ايران نوشته‌اند در حالی که طی روزهای گذشته خبرهای تأييد نشده‌ای مبنی بر بازنشستگی، برکناری و انفصال محمود بهمنی، رئيس کل بانک مرکزی ايران از خدمات دولتی مطرح شده بود، بازار داخلی سکه و ارز ايران با نوسان رو به بالای قيمت‌ها روبه‌رو شد.

خبرگزاری کار ايران (ايلنا) از گذشتن نرخ دلار از مرز سه هزار و ۵۸۰ تومان در آخرين ساعات معامله روز گذشته خبر داد و تداوم قيمت‌گذاری از سوی مرکز مبادلات و عدم تزريق ارز مورد نياز به بازار را از عوامل اصلی افزايش قيمت دلار طی روزهای گذشته عنوان کرد.

خبرگزاری کار ايران (ايلنا): توفان افزايش قيمت ارز در روزهای گذشته موجب شد تا صرافان هيچ‌گونه خريد و فروشی نداشته و تنها در تابلوهای خود قيمت را به صورت صوری درج کنند
امروز قيمت فروش هر دلار آمريکا در بازار ايران سه هزار و ۶۲۰ تومان و به محدوده سه هزار و ۷۰۰ تومان و نيز قيمت هر يورو به چهار هزار و ۷۵۰ تومان رسيده است. اين در حالی است که بانک مرکزی ايران نرخ يورو در روز جاری  را ۳۲ هزار و ۸۰۳ ريال اعلام کرده است.

ايلنا افزوده است، توفان افزايش قيمت ارز در روزهای گذشته موجب شد تا صرافان هيچ‌گونه خريد و فروشی نداشته و تنها در تابلوهای خود قيمت را به صورت صوری درج کنند.
 آذرماه سال جاری نرخ غيررسمی ارز در ايران طی چهار سال گذشته ۱۰۰ درصد افزايش يافت، در حالی که ارزش ريال در حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد کاهش داشت.

تارنمای روزنامه دنيای اقتصاد نيز در مورد افزايش قيمت سکه نوشت، بنا به قيمت‌هايی که از بازار تهران گزارش شده، روز گذشته قيمت سکه تمام طرح جديد يک ميليون و ۴۲۵ هزار تومان، طرح قديم يک ميليون و ۳۸۰ هزار تومان، نيم‌سکه ۷۱۰ هزار تومان، ربع‌سکه ۴۱۰ هزار تومان، سکه يک گرمی ۲۷۵ هزار تومان و هر گرم طلای ۱۸ عيار ۱۳۶ هزار و ۵۰۰ تومان بوده است.

به گزارش خبرگزاری دانسجويان ايران (ايسنا)، صمد کريمی، سخنگوی مرکز مبادلات ارزی، امروز در سخنانی با بيان اين‌که "مرکز مبادلات در خصوص ارزهای پرمتقاضی مشکل دارد"، تأکيد کرد: "عرضه ارز تقاضا برای دلار در مرکز مبادلات ارزی به صفر رسيده و ارز پر متقاضی در اين مرکز يورو است به طوری که سهم بالايی از تقاضا و ثبت سفارش به يورو اختصاص دارد."

محمدرضا ديانی، رئيس انجمن صنايع لوازم خانگی، نيز در سخنانی اعلام کرد: "توليدکنندگان قربانی اختلاف ارزی بانک مرکزی و بانک‌های خصوصی شده‌اند."

وی از دپوی حجم زيادی از مواد اوليه صنعتی در گمرک‌های داخلی و ترخيص نشدن اين مواد خبر داد و افزود: "به خاطر مشکلات ارزی بازار لوازم خانگی دچار رکود شده و کشش بازار نيز به‌گونه‌ای نيست که بتوان همه توليدات داخلی را به صورت نقدی فروخت."

بازار ارز ايران پس از اعلام اخبار مربوط به تحريم بانک مرکزی ايران و ممنوعيت خريد نفت از اين کشور در دی و بهمن‌ماه سال گذشته به شدت آشفته شد و ارزش ريال ايران نسبت به دلار، تا پيش از دخالت دولت در اين بازار، تا ۵۰ درصد کاهش پيدا کرد.

اطلاعيه: جلوگيري از تخليه فاضلاب ليبرتي، آلودگي محيط و گسترش بيماريهاي گوناگون


جلوگيري از تخليه فاضلاب ليبرتي، آلودگي محيط و گسترش بيماريهاي گوناگون
نيروهاي عراقي از دو هفته قبل به دستور صادق محمد كاظم، در يك رويكرد جديد ضد انساني به منظور اذيت و آزار ساكنان، در انتقال فاضلاب ليبرتي به خارج از كمپ اخلال  مي‌كنند
به عنوان مثال روز دوشنبه 2بهمن از خروج تانكرهاي فاضلاب، جز تعداد بسيار محدودي جلوگيري كردند.

فشار ناشي از عدم تخليه فاضلاب، نشتيهاي جديدي در منابع فاضلاب كه همه پوسيده هستند به وجود آورده، قسمتهايي از سطح كمپ را آلوده كرده و در معرض گسترش انواع بيماريها قرار داده است.
اين وضعيت، با توجه به ساير محدوديتها و نارساييهاي موجود در زيرساختها، نتايج وخيمي در پي خواهد داشت.
مراجعات ساكنان به ناظران سازمان ملل براي حل اين مشكل تا كنون به جايي نرسيده است. با ممانعت از تخليه فاضلاب هر لحظه امكان به وجود امدن شكافهاي بزرگ در منابع والوده شدن سطح بيشتري از ليبرتي وجود دارد.
وضعيت كنوني فاضلاب ليبرتي نشان مي‌دهد كه تا چه اندازه اطلاعيه 11بهمن 1390 (31 ژانويه2012) مارتين كوبلر ، مبني بر اينكه زيرساختهاي ليبرتي با «استانداردهاي بين‌المللي» منطبق است، مجعول، و يك فريبكاري به منظور بي خانمان كردن اجباري ساكنان اشرف بوده است.
او در اين اطلاعيه اعلام كرده بود: «كميسارياي عالي پناهندگان و دفتر حقوق بشر يونامي اكنون اين را كه ساختار و امكانات كمپ ليبرتي طبق استانداردهاي انساني بينالملليِ تصريح شده در ياد داشت تفاهم است، مورد تأييد قرارداده اند».
اخيرا سندي با سربرگ كميساريا( به تاريخ 19 ژانويه 2012 -29دي 1390) افشا شدكه تصريح ميكند بعد از بازديد مشترك مشترك نماينده سازمان بهداشت جهاني، نماينده كميسارياي عالي پناهندگان  و شخص كوبلر ازليبرتي، كارشناس كميساريا ارزيابي كرده بود كه كمپ ليبرتي از استانداردهاي انساندوستانه و حقوق بشري فاصله زيادي دارد و ابعاد نارسايي زير ساختهاي آن به سرعت قابل ترميم و تكميل نيست.
دبيرخانه شوراي ملي مقاومت ايران
3 بهمن 1391(22 ژانويه 2013)