۱۳۹۱ اردیبهشت ۳۰, شنبه

یک فعال دانشجويی به حبس و شلاق محکوم شد

خبرگزاری هرانا - حکم قطعی سه سال و نیم حبس و هفتاد ضربه شلاق محمد غفاریان دانشجوی رشته مهندسی برق دانشگاه فردوسی مشهد به وی ابلاغ شد.

بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، حکم قطعی محمد غفاری دانشجوی مندسی برق دانشگاه فردوسی مشهد به وی ابلاغ شد. وی در حکم قطعی، همانند حکم بدوی برای توهین به رهبر به یک سال حبس، برای اتهام اقدام علیه امنیت ملی به دو سال حبس، برای اخلال در نظم عمومی به شش ماه حبس و ٣۵ ضربه شلاق و برای توهین به رئیس جمهور به ٣۵ ضربه شلاق محکوم شده است. 

این در حالی است که در هنگام بازداشت و در جلسه بازپرسی تنها اتهام اقدام علیه امنیت ملی به وی تفهیم شده بود و اتهام توهین به رئیس جمهور حتی در جلسه دادگاه نیز مطرح نشده بود.

از زمان ابلاغ رسمی حکم به او بیست روز فرصت داده شده تا خود را به زندان معرفی کند.

محمد غفاریان که پیش از این در تظاهرات ۱ اسفند ۸۹ مشهد دستگیر شده و حدود یک ماه را در بازداشت گذرانده بود به رغم کسب رتبه ۲۰۶ در کنکور کار‌شناسی ارشد مردود اعلام شده و از تحصیل محروم شد.

افزایش کشته های انفجار ایتالیا به دو نفر

در پی انفجار بمب در شهر بریندیسی در جنوب ایتالیا دو نفر کشته و بسیاری زخمی شدند.

به گزارش رادیو آلمان، این انفجار صبح امروز در نزدیکی یک مدرسه رخ داد. 

هنوز دلیل این انفجار روشن نشده است. 

رسانه‌های ایتالیا در این ارتباط اشاره کرده‌اند که این مدرسه نام همسر جووانی فالکونه، قاضی دادگاه پرونده مافیا را دارد.

قاضی فالکونه، همسرش و سه محافظ شان در ماه مه سال ۱۹۹۲، دقیقا ۲۰ سال پیش، در پی انفجار بمبی در شهر پالرمو ایتالیا کشته شدند.

نگرانی رژیم تهران از تصويب قطعنامه کنگره آمريکا

جمهوری اسلامی در اولين واکنش خود نسبت به تصويب قطعنامه جديد در کنگره آمريکا ابراز نگرانی کرد و آن را "قطعنامه جنگ طلبانه آمريکا" عليه خود دانست.

رسانه های حکومتی در این باره نوشتند: موضع گيريهای جديد کنگره آمريکا در مورد برنامه هسته ای ايران، به يکی از مهمترين عناوين مطبوعات امروز جهان تبديل شده است. اخبار در اين رابطه حاکی از اتخاذ موضعی سخت تر، هم از سوی مجلس نمايندگان و هم مجلس سنای آمريکاست. بر اساس اين قطعنامه، آمريکا، ايران دارای توانايی ساخت سلاح هسته ای را تحمل نخواهد کرد. اين در حالی است که پيش از اين، خط قرمز آمريکا دست يابی ايران به سلاح هسته ای بود، نه توانايی دست يابی به آن. يک روزنامه آمريکايی درباره اهميت اين قطعنامه نوشت: تصويب اين قطعنامه، آمريکا را يک قدم به جنگ نزديکتر می کند؛ آن هم در زمانی که تنها چند روز تا برگزاری مذاکرات بغداد باقی مانده است.

گرانی 145 درصدی سوخت در فاز دوم هدفمندی

یک اقتصاددان با اعلام دلایل دقیق فنی و محاسباتی، مصوبه اخیر مجلس مبنی بر درآمد 66 هزار میلیارد تومانی هدفمندی یارانه‌ها در فاز دوم را موجب افزایش حداقل 145 درصدی متوسط قیمت حاملهای انرژی اعلام کرده است.

محمدحسین ادیب در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس اظهارداشت: براساس قانون هدفمند کردن یارانه، یارانه انرژی باید طی 3سال حذف می شد، اما براساس مصوبه جدید مجلس مشروط بر اینکه قیمت نفت به حدود 80 دلار کاهش یابد، در عمل یارانه ها طی دوسال حذف می شود. اما از منظر قانونی نظر به اینکه همچنان قیمت نفت در بازارهای جهانی بالای 100 دلار است، تخلفی از قانون هدفمند کردن به لحاظ زمان حذف یارانه ها صورت نگرفته است.

وی در خصوص سرعت بیشتر کاهش یارانه گفت: تا زمانی که قانون هدفمند کردن یارانه در دستور کار قرار داد، انتظارات تورمی در جامعه بسیار بالاست و طولانی شدن زمان اجرای آن به تشدید انتظارات تورمی می انجامد.

• هر اندازه زمان اجرای کاهش یارانه طولانی تر، ظهور آثار مثبت دیرتر

این اقتصاددان اضافه کرد: یکی از عوامل اصلی تورم سنگین سال 90،  تشدید انتظارات تورمی همزمان با اجرای هدفمند کردن یارانه بود. در عین حال در همه دنیا اینگونه بوده که آثار منفی حذف یارانه ها در ابتدا ظاهر می شود و آثار مثبت آن در مرحله دوم. هر اندازه زمان اجرای پروسه کاهش یارانه طولانی تر باشد، آثار مثبت دیرتر ظاهر می شود. به هر سو، از سال 1368 تاکنون پروسه کاهش یارانه انرژی در دستور کار قرار گرفته و هر زمان به دلیلی بعد از برداشتن چند گام،  نیمه کاره رها شده است.

• طولانی شدن زمان اجرای کاهش یارانه، افزایش نرخ ارز را در پی دارد

عضو هیأت علمی دانشگاه اصفهان گفت: اجرای شوک درمانی حذف یارانه ها واجد و حاوی آثار ضد تورمی گسترده ای است. مهمترین راهکار برای مهار تورم در ایران در اصطلاح اقتصاد کلان، سرکوب انتظارات تورمی است. طولانی شدن زمان اجرا به افزایش نرخ ارز می انجامد.

• تفاوت درآمد ناشی از فروش حاملهای انرژی با درآمد سازمان هدفمند کردن یارانه

ادیب در خصوص اجرای فاز 2 هدفمندی یارانه اظهارداشت: درآمد سازمان هدفمندکردن یارانه در سال 90 حدود 21هزار میلیارد تومان بوده و مجلس در بودجه سال 91 مصوب کرده است که درآمد سازمان هدفمند کردن از محل فروش حاملهای انرژی به 66هزار میلیارد تومان افزایش یابد.

وی افزود: درآمد ناشی از فروش حاملهای انرژی با درآمد سازمان هدفمند کردن یارانه متفاوت است. به گزارش وزارت اقتصاد و دارایی حدود یک سوم درآمد فروش حاملهای انرژی به این شرکتها واگذار می شود. به عبارت دیگر درآمد ناشی از فروش حاملهای انرژی 31هزار میلیارد تومان است که دو سوم آن به سازمان هدفمند کردن یارانه پرداخت می شود.

• یارانه بیشتری حذف می شود

این اقتصاددان اضافه کرد: مصوبه مجلس ناظر به افزایش 21هزار میلیارد تومان درآمد سازمان هدفمند کردن یارانه به 66هزار میلیارد تومان است و نه اینکه افزایش 31 هزار میلیارد تومان به 66 هزار میلیارد تومان. به عبارت صریحتر، یارانه انرژی بیشتری حذف می شود.

ادیب در ادامه گفت: مصوبه مجلس ناظر به سال 1391 است و حدود 2ماه از سال سپری شده است. لذا 66 هزار میلیارد تومان باید در طی 10 ماه حاصل شود. به عبارت صریحتر، یارانه بیشتری حذف خواهد شد.

• حذف همه یارانه انرژی با مصوبه مجلس

وی افزود: تحصیل 45هزار میلیارد تومان درآمد به معنای افزایش نرخ موثر حاملهای انرژی به میزان 145 درصد است که البته باید طی 12ماه حاصل شود. اما کسب آن طی 10 ماه به منزله افزایش بیش از 145درصد است و افزایش بیش از 145درصدی قیمتهای حامل انرژی به کاهش قابل ملاحظه مصرف منجر می شود. اگر کاهش مصرف حداقل 30درصد باشد، هدفگذاری تحصیل 45 هزار میلیارد تومان درآمد طی 10ماه از 70 درصد مصرف سال گذشته است که در این حالت اگر قیمت نفت به حدود 80 دلار کاهش یابد، در واقع همه یارانه انرژی با مصوبه مجلس حذف می شود.

ادیب گفت: ادعای دولت در خصوص کسب 130 هزار میلیارد تومان درآمد برای سازمان هدفمند کردن یارانه به سبب عدم اشراف مجلس به ارقام مربوط به محاسبه یارانه ها غیرواقعی بوده است. به زبان دیگر، کاهش قیمت نفت به 80 دلار و کاهش 30 درصدی مصرف و کسب 66 هزار میلیارد تومان درآمد برای سازمان هدفمند کردن یارانه، به منزله حذف کامل یارانه ها خواهد بود.

وی افزود: مجلس به دلیل عدم اشراف کارشناسی به کل یارانه ها دارای این تصور شده که در واقع با این مصوبه همچنان یک دوم یارانه ها باقی مانده است.

• اثبات ادعا

ادیب در برابر این سئوال که شما ادعای خود را چگونه اثبات می کنید و میزان یارانه به دقت چه میزان است؟ اظهارداشت: روزانه 59 میلیون لیتر بنزین در کشور مصرف می شود که 45 میلیون لیتر آن سهمیه ای و  15 میلیون و 400 هزار لیتر آن  آزاد است که نزدیک به 5 میلیون لیتر آن وارداتی است. روزانه 3 و نیم میلیون لیتر در روز در کشور سوخت جت مصرف می شود و تولید نفت سفید 14 میلیون و 780 هزار لیتر، صادرات 400 هزار لیتر و مصرف داخلی 13 میلیون و 400 هزار لیتر است.

وی در مورد نفت کوره گفت: روزانه 76 میلیون و 500 هزار لیتر نفت کوره تولید می شود که صادرات 31 میلیون لیتر ، بانکرینگ (سوخت رسانی به کشتی ها) 6میلیون لیتر ، نیروگاهها 28 میلیون و 600 هزار لیتر و سایر مصارف 10 میلیون و 900 هزار لیتر است.

ادیب در خصوص گازوئیل اظهارداشت: روزانه 95 میلیون و 900 هزار لیتر گازوئیل تولید می شود که 2 میلیون  و 400 هزار لیتر آن صادر، 10 میلیون لیتر در بخش کشاورزی، 3 میلیون لیتر در صنعت، 32 میلیون لیتر به وسایل نقلیه، 19 میلیون لیتر به نیروگاهها و 29 میلیون لیتر به صورت آزاد فروخته می شود.

وی در خصوص خوراک نفتی افزود: روزانه 14 میلیون لیتر خوراک نفتی توزیع می شود که درآمد آن به سازمان هدفمند کردن یارانه پرداخت نمی شود. اما روزانه 9 میلیون و 200 هزار لیتر گاز مایع تولید می شود که در کنار 2میلیون لیتر واردات حدود 11 میلیون لیتر مصرف داخلی را تأمین می کند.

ادیب افزود: روزانه 274 میلیون لیتر نفت خام تحویل پالایشگاهها می شود که 43 میلیون و 400هزار لیتر آن صادر و 231 میلیون لیتر آن در داخل مصرف می شود و البته روزانه 6میلیون و 900 هزار لیتر نیز واردات فرآورده های نفتی وجود دارد.

وی اضافه کرد: اختلاف آماری کوچکی که بین ارقام وجود دارد به سبب هدر رفتن انرژی در پالایشگاه و هدر رفت انرژی از پالایشگاهها تا مکانهای مصرف و مربوط به گرد کردن ارقام است.

ادیب در ادامه گفت: بابت بنزین سهمیه ای به ازای یک لیتر 400 تومان، سالانه 6هزار و 570 میلیارد تومان، بنزین آزاد به ازای یک لیتر 700 تومان 2هزار و 682 میلیارد تومان، سوخت جت به ازای یک لیتر 400 تومان 511 میلیارد تومان، نفت سفید به ازای یک لیتر 100 تومان 482 میلیارد تومان، نفت کوره بدون احتساب نیروگاهها به ازای یک لیتر 200 تومان 766 میلیارد تومان، نفت کوره نیروگاهها به ازای یک لیتر 80 تومان 615 میلیارد تومان، گازوئیل بدون احتساب نیروگاهها به صورت آزاد به ازای یک لیتر 350 تومان 3هزار و 704 میلیارد تومان ، گازوئیل 150 تومانی 2هزار و 480 میلیارد تومان، گازوئیل نیروگاهها به ازای یک لیتر 80 تومان 552 میلیارد تومان و مجموعاً 20هزار و 41 میلیارد تومان از محل فروش فرآورده های نفتی در داخل درآمد ایجاد می شود.

وی در خصوص درآمد فروش گاز در کشور گفت: نیروگاهها سالانه 44 و نیم میلیارد متر مکعب گاز مصرف می کند که به ازای یک متر مکعب 80 تومان 3560 میلیارد تومان برای شرکت ملی گاز درامد ایجاد می شود. صنایع عمده نیز به ازای 26 میلیارد و 900 میلیون لیتر و یک متر مکعب 70 تومان 1883 میلیارد تومان درآمد ایجاد می شود. مصارف گاز خانگی، تجاری و صنعتی غیرعمده نیز، سالانه نزدیک به 79 میلیارد متر مکعب است که به ازای یک متر مکعب 70تومان 5هزار و 558 میلیارد تومان درآمد ایجاد می کند و  در مجموعه 150 میلیارد متر مکعب، گاز در کشور مصرف می شود که 11هزار میلیارد تومان درآمد فروش آن است.

وی اضافه کرد: در مجموع بابت فروش فرآورده های نفتی 20هزار و 41 میلیارد تومان، فروش گاز 11 هزار میلیارد تومان و مجموعاً 31 هزار و 41 میلیارد تومان از محل فروش حاملهای انرژی درآمد ایجاد می شود. حدود یک سوم آن و یا 10هزار و 243 میلیارد تومان به شرکتهای حاملهای انرژی پرداخت می شود و 21 هزار میلیارد تومان آن به سازمان هدفمند کردن یارانه پرداخت می شود.

• میزان صحت محاسبات

این اقتصاددان در خصوص میزان صحت این محاسبات گفت: آمار فوق با گزارش عملکرد سازمان هدفمند کردن یارانه که به وسیله مجلس اخیرا منتشر شده فقط یکهزار و 419 میلیارد تومان اختلاف دارد که قسمت عمده آن به عدم تحقق مطالبات سازمان هدفمند کردن یارانه از جمله 400 میلیارد تومان بدهی معوق ایرلاینها مربوط می شود. براساس گزارش مجلس 47.9 درصد از یارانه پرداختی از محل حاملهای انرژی ،22.7 درصد از محل بودجه عمومی ، 11 درصد از محل نفت خام و میعانات گازی و 17.6 درصد از محل منابع بانک مرکزی تأمین می شود.

ادیب گفت: در واقع محاسبه درآمد سازمان هدفمند کردن یارانه براساس گزارش مجلس با میزان مصرف بسیار به هم نزدیک بوده و اختلاف قابل اغماض است.

• منابع مورد استفاده برای محاسبه

وی در مورد منابع مورد استفاده برای محاسبه تولید و فروش حاملهای انرژی گفت: منابع این مطالعه مصاحبه های مطبوعاتی مدیر برنامه ریزی و مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی، مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی، معاون امور حقوقی و مجلس وزیر نفت، توضیحات موجود در سایت شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی و مدیرعامل شرکت ملی گاز است.

فولاد خرم‌آباد زير بار بدهی کمر خم کرد

مردمسالاری: در حالي مجتمع فولاد خرم آباد يکي از واحدهاي توليدي فعال و مهم استان لرستان است که در سال حمايت از توليد ملي توسعه اين مجتمع در بن بست مسائل و مشکلات اعتباري باقي مانده است. به گزارش مهر، با توجه به نامگذاري سال جاري به نام سال «توليد ملي، حمايت از کار و سرمايه ايراني» در حرکتي قابل تقدير ستاد صيانت از واحدهاي توليدي استان شکل گرفته است که به نظر مي‌رسد اين ستاد بايد در مسير رفع مسائل و مشکلات واحدهاي توليدي استان گام‌هاي عملياتي را بردارد. اين در حاليست که همچنان مشکل تسهيلات بانکي و مشکلات مالي در صدر مشکلات واحدهاي صنعتي و توليدي استان قرار دارد که اميد مي‌رود در قالب اين ستاد براي رفع اين چالش تدابير جدي انديشيده شود.

مجتمع فولاد خرم آباد واحد توليدي است که در طول سالهاي اخير همواره يکي از واحدهاي فعال در حوزه کاري خود بوده است ولي متاسفانه همچنان اين واحد توليدي از مشکلات مالي و بدهي‌هاي بانکي رنج مي‌برد.

صادرات ميلگرد توليدي فولاد خرم آباد

مديرعامل مجتمع فولاد خرم آباد با اشاره به زمان آغاز به کار کارخانه فولاد خرم آباد اظهار داشت: فاز اول اين کارخانه در خرم آباد از سال 85 با توليد ميلگرد شروع به کار کرد. محمود مقامي‌با اشاره به صادرات ميلگرد توليدي مجتمع فولاد خرم آباد به استانهاي ديگر بيان داشت: در حال حاضر ميلگرد توليدي در اين مجتمع به استانهايي مانند اصفهان، تهران، کرمان، فارس، کرمانشاه، مرکزي، و... صادر مي‌شود. وي همچنين با اشاره به ميزان توليدات مجتمع فولاد خرم آباد بيان داشت: توليد اين مجتمع در سال گذشته بيش از 24 هزار تن ميلگرد بوده است.

مديرعامل مجتمع فولاد خرم آباد تصريح کرد: اين ميزان توليد نسبت به سال 89 بيش از دو برابر افزايش داشته است. مقامي‌ادامه داد: در حال حاضر بيش از 90 درصد توليدات مجتمع فولاد خرم آباد به استانهاي ديگر صادر مي‌شود و تنها 10 درصد آن در استان لرستان به فروش مي‌رسد.

وي با اشاره به اشتغال ايجاد شده در اين مجتمع نيز يادآور شد: در حال حاضر 78 نفر در اين مجتمع به صورت مستقيم مشغول به کار هستند.

مديرعامل مجتمع فولاد خرم آباد تصريح کرد: همچنين در حال حاضر بيش از دو هزار نفر نيز به صورت غير مستقيم در اين مجتمع مشغول به کار شده اند.

مقامي‌با اشاره به راه اندازي خط دوم مجتمع فولاد خرم آباد عنوان کرد: قرار بر اين بوده که راه اندازي خط ورق در اين مجتمع در دستور کار قرار گيرد اما به دليل کمبود اعتبارات لازم اين امر محقق نشده است. وي افزود: براي تامين اعتبار راه اندازي خط دوم ورق در اين مجتمع دو مصوبه در ستاد تسهيل و پشتيباني واحدهاي توليدي کشور و همچنين يک مصوبه از سوي هيئت دولت اخذ شده اما اين امر نيز تا کنون جنبه اجرايي پيدا نکرده است. مديرعامل مجتمع فولاد خرم آباد همچنين با اشاره به ديگر مشکلات اين واحد صنعتي در استان ادامه داد: عدم تقسط بدهي‌هاي مجتمع فولاد خرم آباد از سوي بانک تجارت استان يکي ديگر از مشکلات اين واحد صنعتي است. مقامي‌با بيان اينکه قرار بوده است که بدهيهاي مجتمع فولاد خرم آباد به صورت 8 ساله قسط بندي شود، ادامه داد: اين در حاليست با گذشت بيش از 14 ماه از ابلاغ اين موضوع به بانک تجارت هنوز اقدامي‌در اين زمينه نيز صورت نگرفته است.

کل مجتمع فولاد خرم آباد

در رهن بانک است!

وي با بيان اينکه در زمان شروع به کار اين مجتمع بيش از 64.5 درصد اعتبارات اين مجتمع آورده سرمايه گذار و 35.5 درصد از سوي بانک اختصاص يافته بود، ادامه داد: اين در حاليست که امروز کل مجتمع، ماشين آلات، زمين و ... در رهن بانک است. مديرعامل مجتمع فولاد خرم آباد با اشاره به ديگر مشکل اين مجتمع ادامه داد: مشکل ديگر اين مجتمع ممنوع الخروج بودن مديرعامل و اعضاي هيئت مديره است.

مسوولان حمايت خاصي نداشته اند

مقامي‌با اشاره به نامگذاري سال گذشته با عنوان سال جهاد اقتصادي يادآور شد: متاسفانه اين امر در مورد مجتمع فولاد خرم آباد تحقق پيدا نکرد و عملکرد خاصي از سوي مسئولان در راستاي حمايت از اين مجتمع صورت نگرفت. وي تصريح کرد: با گذشت دو ماه از سالجاري و با وجود تاکيدات مقام معظم رهبري در رابطه با «توليد ملي، حمايت از کار و سرمايه ايراني» هنوز حمايت خاصي از اين مجتمع نشده است.

مديرعامل مجتمع فولاد خرم آباد با بيان اينکه در حال حاضر تمام سرمايه من در رهن بانک است، تصريح کرد: در عمل از سوي متوليان و مسئولان براي حل مشکل مجتمع فولاد خرم آباد اقدامي‌صورت نگرفته است. مقامي‌ادامه داد: در حال حاضر براي دريافت تسهيلات از بانک تجارت با مشکل روبه هستم و اين بانک از من سفته به مبلغ 14 ميليارد تومان مي‌خواهد. معاون اجرايي بانک تجارت استان لرستان نيز در اين جلسه با بيان اينکه مجتمع فولاد خرم آباد در زمان ايجاد طرح خود بيش از 32 ميليارد و 313 ميليون تومان از بانک تجارت لرستان تسهيلات دريافت کرده است، بيان داشت: قرار بر اين بود که اين تسهيلات از سوي مجتمع فولاد خرم آباد طي 36 قسط بازپرداخت شود.

محسن ده محسني ادامه داد: اين در حاليست که از زمان دريافت اين تسهيلات از سوي مجتمع فولاد خرم آباد تاکنون بازپرداختي صورت نگرفته و اين ميزان تسهيلات به مبلغ 103 ميليارد تومان افزايش يافته است.

وي با تاکيد بر اينکه بانک تجارت استان تا کنون همکاري مطلوبي با اين واحد توليدي داشته است، بيان داشت: در سال 85 نيز با تصويب مصوبه اي در کارگروه اشتغال استان تسهيلاتي به مبلغ 30 ميليارد تومان از سوي بانک تجارت لرستان به عنوان سرمايه در گردش در اختيار مجتمع فولاد خرم آباد قرار داده شد. معاون اجرايي بانک تجارت استان لرستان ادامه داد: قرار بر اين بود که اين تسهيلات نيز در قالب دو قسط 15 ميليارد توماني توسط مجتمع فولاد خرم آباد بازپرداخت شود که اين امر نيز تا کنون تحقق پيدا نکرده است. ده محسني تصريح کرد: اين در حاليست که با گذشت چهار سال از زمان پرداخت تسهيلات سرمايه در گردش به اين واحد توليدي تا کنون فقط 4 قسط از اين ميزان تسهيلات توسط اين مجتمع بازپرداخت شده است. وي با بيان اينکه در حال حاضر به دليل عدم پرداخت اقساط تسهيلات از سوي مجتمع فولاد خرم آباد با احتساب سود آنها دو برابر شده است، ادامه داد: با اين حال بانک تجارت اين بدهي مجتمع فولاد خرم آباد را به 27 قسط همراه با تنفس سه ماهه تقسيط کرده است.

معاون اجرايي بانک تجارت استان لرستان همچنين با اشاره به علت ممنوع الخروج شدن مديرعامل و اعضاي هيئت مديره مجتمع فولاد خرم آباد تصريح کرد: در اين زمينه نيز بازرسان بازرسي سالانه از بانکهاي استان بازديد مي‌کنند و اين امر نيز با دستور مديريت بازرسي اين بانک صورت گرفته است.

استاندار لرستان نيز در اين جلسه با تاکيد بر رفع مشکلات واحدهاي توليدي در استان اظهار داشت: در اين راستا بايد معضلات و مشکلات واحدهاي توليدي موجود در استان توسط متوليان بررسي و رفع شود.

حبيب الله دهمرده با اشاره به نامگذاري سالجاري به عنوان سال «توليد ملي، حمايت از کار و سرمايه ايراني « ادامه داد: در اين راستا براي رفع مشکلات واحدهاي توليدي استان بايد يک نقشه راه و شناسنامه تهيه و تدوين شود.

وي با تاکيد بر تعامل و همدلي ميان دستگاههاي اجرايي استان در رابطه با حل مشکلات واحدهاي توليدي لرستان عنوان کرد: مسائل و مشکلات مربوط به واحدهاي توليدي لرستان بايد هم در استان و هم در وزارتخانه‌هاي مربوطه مورد رسيدگي قرار گيرد. استاندار لرستان با تاکيد بر اينکه در اين زمينه بايد از همه ظرفيتها و توانمنديها استفاده کنيم، ادامه داد: در اين زمينه بايد يک تقسيم کار مطلوب ميان متوليان امر صورت گيرد.

دهمرده با تاکيد بر اينکه من به عنوان استاندار لرستان از هرگونه کمک و حمايت از واحدهاي توليدي دريغ نخواهم کرد، ادامه داد: به هر اندازه که از دست من کمک برآيد در اين زمينه حمايت خواهم کرد.

وي با تاکيد بر اينکه در زمينه رفع مشکلات واحدهاي توليدي استان هر کدام از متوليان بايد نقش خود را به خوبي ايفا کند، يادآور شد: راهکارهاي لازم براي رفع مشکلات واحدهاي توليدي استان بايد در دستور کار قرار گيرد.

بيكاری کارگران نورد ذوب فلزات خلیج فارس

ایلنا: یک فعال کارگری در خرمدره اعلام کرد: ۹۰ کارگر کارخانه ذوب فلزات نورد خلیج فارس در پي عدم تمديد قراردادشان بیکار شدند. 

کاظم خلجی در گفتگو با خبر نگار ایلنا با اعلام این خبر گفت: کارخانه ذوب فلزات نورد خلیج فارس واقع در شهرک صنعتی ابهرکه در زمینه ذوب آهن آلات قراضه فعالیت دارد از ۱۲۰ کارگر فعال خود، ۹۰ كارگر قراردادي را تمدید قرارداد نکرده است. 

او تعدیل ۹۰ کارگر قراردادی این واحد تولیدی را به جهت مشکلات مالی و نبود نقدینگی عنوان کرد و افزود: هم اکنون این کارگران با دریافت بیمه بیکاری امرار معاش می‌کنند. 

دبیر اجرایی خانه کارگر خرم دره با بیان اینکه فعالیت این کارخانه با اخراج سه چهارم كارگرانش طبيعتا محدود شده است اظهار داشت: هم اکنون ۳۰کارگر از مجموع ۱۲۰ کارگری که در این واحد تولیدی فعال بودند باقی مانده‌اند. 

اوبا اشاره به اینکه صاحبان کارخانه ذوب فلزات نورد خلیج فارس قول داده‌اند که در صورت حل مشکلات مالی‌شان دوباره کارگران بیکار شده را بکار خود باز گردانند تصریح کرد: ارائه تسهیلات مالی کم بهره به واحدهای تولیدی از سوی دولت می‌تواند مشکلات صنعت را تا حدودی کاهش دهد. 

انفجار بمب مقابل یک دبیرستان در ایتالیا؛ کشته و زخمی


به گزارش خبرگزاری فرانسه از رم، رسانه‌های محلی ایتالیا صبح شنبه اعلام کردند بر اثر انفجار بمب مقابل یک دبیرستان در بریندیسی در جنوب این کشور، هفت دانش‌آموز زخمی شدند که یکی از آنها جان خود را از دست داد.

این انفجار حدود ساعت هفت و چهل و پنج دقیقه به وقت محلی و زمانی رخ داد که دانش‌آموزان وارد حیاط دبیرستان فرانچسکا مورویلو فالکونه می‌شدند.

  یکی از مقام‌های محلی شهر در گفتگویی تلویزیونی گفت، علاوه بر یکی از دانش‌آموزان که بر اثر شدت جراحات وارده جان خود را از دست داد، حال دو دانش‌آموز دیگر نیز وخیم گزارش شده است. 

نام این دبیرستان از نام همسر جیووانی فالکونه از قاضی‌های مشهور ضدمافیا در ایتالیا گرفته شده است. 

بیست سال پیش یعنی بیست و سوم ماه مه هزار و نهصد و نود و دو میلادی، قاضی فالکونه به همراه همسر و سه محافظ خود بر اثر انفجاری منتسب به مافیای سیسیل در بزرگراهی بین فرودگاه و مرکز شهر پالرمو کشته شدند.

شش خوزستانی در آستانه محاکمه به اتهام "محاربه"


رادیو آلمان: قرار است شش شهروند خوزستانی روز یک‌شنبه، ۳۱ اردیبهشت، در دادگاه انقلاب دزفول محاکمه شوند. سازمان عفو بین‌الملل با انتشار بیانیه‌ای نسبت به وضعیت این زندانیان و خطر محکوم شدن آنها به اعدام هشدار داده است.

شش شهروند عرب‌تبار خوزستانی بهمن ماه سال ۸۹ در خلف‌آباد (رامشیر)، در شرق اهواز، دستگیر و به "اقدام علیه امنیت ملی از راه تجمع غیر قانونی" و "تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی" متهم شده‌اند. نیروهای امنیتی علت بازداشت این افراد را ارتباط با فعالان عرب ایرانی در شهر اهواز اعلام کرده‌اند.
تفهیم اتهام در کمتر از پنج دقیقه

سازمان عفو بین‌الملل نسبت به شکنجه‌ی شش خوزستانی زندانی و محرومیت آنها از داشتن وکیل و محاکمه‌ای عادلانه ابراز نگرانی کرده است. این سازمان از مقام‌های ایرانی می‌خواهد حقوق این افراد را رعایت و آنها را بر پایه‌ی معیارهای پذیرفته شده‌ی بین‌المللی محاکمه کند.

شبکه خبری العربیه گزارش داد تفهیم اتهام به این متهمان در دادگاه‌هایی انجام شده که مدت آنها از پنج دقیقه تجاوز نکرده است. دادستان انقلاب شش فرد یاد شده را به "محاربه با خدا و فساد فی‌الارض" متهم کرده است. این اتهام‌ها می‌تواند به صدور حکم اعدام منجر شود. ظاهرا دست‌کم چهار نفر از این بازداشت‌شدگان تا هشت ماه پس از بازداشت از داشتن وکیل محروم بوده‌اند.


هشدار در مورد بدرفتاری و شکنجه زندانیان

شبکه خبری العربیه در گزارشی نوشت: «به نظر می‌رسد این افراد در معرض شکنجه قرار گرفته‌اند زیرا گزارش‌ها از وضعیت بد جسمی‌شان حکایت می‌کند. یکی از آنها مدتی پس از دستگیری به بیمارستان انتقال داده شد و گفته می‌شود هم اکنون در وضعیت جسمی بدی به سر می‌برد. یکی دیگر ۱۰ کیلو از وزن خود را از دست داده و دیگری از افسردگی و بیماری فراموشی رنج می‌برد.»

عفو بین‌الملل در بیانیه‌ی خود خواستار پرهیز از بدرفتاری با زندانیان و رساندن کمک‌های پزشکی به افرادی شده که به درمان نیاز دارند. همچنین از مقام‌های ایرانی خواسته شده به متهمان امکان داده شود با وکیلان خود ملاقات کنند. ظاهرا دستگیری افراد یاد شده که اکنون در زندان کارون اهواز به سر می‌برند در سالگرد حرکت‌های اعتراضی شهروندان عرب‌زبان در این منطقه صورت گرفته است.


ادامه‌ی بازداشت معترضان خوزستانی

فعالان حقوق بشری فروردین ماه سال گذشته اعلام کردند شش خوزستانی بازداشت شده از چهره‌های شناخته شده‌ در میان اقلیت عرب در منطقه هستند و فعالیت‌شان در حوزه مسائل فرهنگی و شبکه‌های اجتماعی متمرکز بوده است. بنابرگزارش‌ها یکی از این افراد رئیس سابق شورای شهر خلف‌آباد بوده است و برخی دیگر به تدریس در دبیرستان‌های منطقه و فعالیت رسانه‌ای می‌پرداخته‌اند.

خلف‌آباد در مثلثی میان شهرهای اهواز، امیدیه و ماهشهر واقع شده است. این شهر با تولید روزانه ۷۰۰ هزار بشکه نفت سومین شهر نفت‌خیز ایران و در عین حال یکی از محروم‌ترین شهرهای خوزستان است. در سال‌های گذشته حرکت‌های اعتراضی فراوانی در این منطقه رخ داده که به بازداشت شماری از فعالان مدنی منجر شده است.

نیروهای امنیتی جنبش اعتراضی و فعالان مدنی در این منطقه را به ارتباط با بیگانگان و جدایی طلبی متهم می‌کنند. کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران ماه گذشته اسامی ۲۶ نفر را اعلام کرد که گفته می‌شود در جریان حرکت‌های اعتراضی اخیر در شهرهای مختلف خوزستان بازداشت شده‌اند. از وضعیت بسیاری از این افراد تاکنون اطلاع دقیقی در دست نیست.

دین ستیزی، می فروشی و می خواری - فیروز نجومی


هفته ی گذشته گزارش وزارت بهداشت مبنی بر مصرف و خرید و فروش و رواج الکل و اعتیاد روز افزون بدان، در رسانه های اینترنتی خبر ساز بود. مدیران و روسای نهاد های بهداشتی و فرماندهان انتظامی در باره مصرف بالای الکل در جامعه سخن رانده ابراز نگرانی نموده، هشدار داده و راهکار هایی برای مبارزه با آن ارائه دادند.*

اما، افزایش تولید و مصرف و بازار پر رونق مشروبات الکلی، نه یک خبر بلکه داستانی ست بس قدیمی. چرا که انقلاب اسلامی بجای آنکه بند های نظام استبدادی را از دست و پای ملت بر گیرد و رهایی بخشد، بی درنگ بندهای سخت و محکم تری بر آن افزود. دامنه باید ها و نباید ها و ممنوعیت ها در زندگی روزمره گسترش بی سابقه ای یافت. اما هر کنش و فعالیتی که منع و ممنوع، جرم و گناه شناخته شد، زندگی خود را در زیر زمین از سر گرفتند. تولید و مصرف الکل یکی از آغازین صنایعی بود که در حکومت دین به زیر زمین فرو رفت. در تاریکی رشد و نمو نمود و شاخه ها و زیر شاخه های پیچیده ای از آن رویید و تنومند گردید و صنعتی پر مخاطره، اما بسی سود آور را، بوجود آورد. کارخانه و کارگاه عرق گیری در زیر زمین خانه ها تاسیس یافت. چه مواد آلوده و کشنده ای  که تولید نگردید و چه انسانی هایی که جان خود را از دست داده و یا نابینا و ناقص شدند. چنان سفت و سخت بود مبارزه با تولید و مصرف الکل که سپاهیان دین، نقاط بازرسی بر پا کرده بودند و همچون گشتاپو در پی می خوار گان میگشتند.  دهان ها را می بوییدند. خود رو ها را جستجو میکردند. و چه راه ها نیز برای ناپدید ساختن بوی الکل که اختراع نگردید. به حریم خصوصی، مردم به مهمانی ها و گرد هم آیی ها یورش  میبردند و هنوز میبرند. وای به آنروزی که در چنگال پاسداران دین گرفتار میشدی و یا بشوی، با چه تحقیر ها و خواری ها که روی در روی نشوی. چه تجربه تلخی! اما، ترک، هرگز. خواست و نیاز به مصرف الکل، خواستی و نیازی بود در همان لحظات آغازین صعود دین بر مسند قدرت، سرکوب گردید.. حکومت دین بجز در موارد طبی هر گز سر آشتی با مشروبات الکلی، مشروبات ی که سود و زیان آن شناخته شده، مصرف و تولید آن قانونمند گردیده و در اکثر کشور های جهان پدیده ای ست با مقبولیت اجتماعی. برغم آسیب ها و مضرات آن، تولید و مصرف الکل  به میل و اراده ی آزاد افراد وا گذار شده  است، به عقل و خرد محاسبه گر انسان که برای خود بر گزیند. 

اگر در دوران شاهنشاهی، تولید و مصرف الکل قانونمند گردیده بود، در زیر زمین، از تبعیت هر قانونی آزادی میشود. لذا در دالان های پر پیچ و خم و تاریک،  گسترش یافت، آنجا که دست های مرموز و نیروهای نامرئی غنی میشوند و سوده های کلان به جیب میزنند. بسیار شنیده شده است که "دست خود شان در کار است." یعنی که تولید و توزیع مشروبات الکل در کنترل سپاه پاسداران قرار. در حکومت دین واقعیت آن چیزی نیست که میتوان که ابزار تحقیق و تفحص مورد جستجو قرار میگیرد، بلکه آن چیزی ست که دهان به دهان میگردد. در آمریکا نیز دورانی تولید و مصرف الکل ممنوع گردید که بدوران شکوفایی قتل و جنایت و فساد و تباهی در تاریخ ثبت گردیده است. بهمین دلیل، خیر را در قانونمند ساختن آن و واگذاری تولید و مصرف آن در کف فرد، یافت.

تولید و مصرف الکل پس از گذشت نزدیک به چهار دهه، برغم خطرات جانی و مالی، تنبیه و مجازات و حقارت و خواری ، امروز باید کنشی خواند که هم دین ستیز است و هم قدرت ستیز. یعنی که تمام آنانی که به نحوی هر چند کوچک و ناچیز با تولید و مصرف الکل ارتباط دارند، دست به کنشی میزنند که با دین و قدرت در ستیز است. مهم نیست که فروشنده و یا خریدار به ماهیت دین سیتز کنش خود آگاهی داشته باشند. چرا که این آئین شریعت است که بقای او را در مخاطره انداخته و موجودیت ش را انکار میکند. تولید و مصرف الکل را دین منع کرده است. یعنی که به فرمان الله است که شرب خمر حرام شده است. می خواری را نمیتوان چیزی جز عدول از فرمان الله نامید، کنشی ست که اقتدار و تقدس الله را از اعتبار ساقط میکند. بی دلیل نیست که الله آنرا حرام و برای آن
نیز مجازات و یا تنبیه و حد شرعی تعیین کرده است. در حکومت دین، این تازیانه ی الله است که بر گرده ی می خوار ان و می پیشگان فرود میآید.
گمارده اند.

به عبارت دیگر، آنکه مرتکب جرم تولید و فروش و یا مصرف الکل گردیده است، جرم او علیه الله است. سر پیچی از  فرمان الله است. خواسته یا ناخواسته مجرم، به ستیز با مبانی دین پرداخته است. آنکه مخفیانه در تولید توزیع و خرید و فروش الکل، بهر شکل و نحوی، شرکت میکند، همه کنشگر هایی هستند دین ستیز. پاسخگوی خواست ها و تمنا و خواهش های درونی اند، بجای آنکه سر به فرمان الله نهد و از خرید و فروش و مصرف الکل خود داری کنند.

ایدئولوگ های رژیم دین بر آنند که هنوز نمیتوان از دین ستیزی سخنی بمیان آورد. یعنی که هنوز خصومت و دشمنی نسبت بدین بوجود نیآمده است، اما، به  وجود پدیده ی "دین گریزی " و افزایش و فرا گیر شدن آن  اعتراف میکنند و برای فهم آن ابزار عقل اجتهاد بکار گیرند. دلایل درونی و بیرونی آنرا بر رسی مینمایند و دین گریزی را پدیده ای میخوانند که ناشی از عوامل بسیاری از جمله نا سازگاری قواعد و قوانین دینی با شرایط مدرن و یا سختگیری ها و نظم و انضباط دین، شناسایی میکنند. اما، آنها بر آنند که از آنجا که دین اسلام بر عکس دینهای یهود و مسیحیت، دین "کامل " است، آیه هایی از کتاب آسمانی ردیف میکنند که حاکی از اراده ی الله بر آسان گیری بوده است. دین اسلام، دینی ست ساده و بی آلایش، نه سختگیر. مضاف بر این، نوع ديگري از سخت‌گيري هست که موجب دین گریزی میشود، اما، برخاسته از ماهيت دين نيست بلكه مربوط به عملكرد دين‌داران و متوليان امور ديني است. در اين باره نيز قرآن به پيامبر(ص) كه اولين متولّي دين و مجري آن بود دستور مي‌دهد كه با نرمي و عطوفت و اخلاق خوش با مردم مدارا نماید. مگر ممکن است در انسان نیازی وجود داشته باشد و از نظر الله پوشیده بماند.  

اما واقعیت این است که سی و سه سال گریز از دین، زمینه ظهور  دین ستیزی  در درون جامعه بوجود آورده است، کنشی که رهایی از بندها و قواعد و قوانین خوار کننده را در پی دارد.  البته دستگاه ولایت، پدیده دین گریزی را شناسایی نموده  که با تبلیغ و ترویج از بروز و گسترش دین ستیزی جلو گیری نمایند. چرا که دین ستیزی، آنتی تز حکومت دین است.یک پدیده ی دیالکتیکی ست.  یعنی که دین گریزی دانسته یا نا دانسته کنشی ست که از ستیز با دین بر میخیزد، چرا که دین خصم آشتی ناپذیر آزادی و زمان است. دین ستیزی زاییده ی شرایطی است که حکومت دین در خلق و تولید آن نقش رهبری را بعهده داشته است. 

به معنای دیگر، این رژیم دین است که دین ستیز ی را بوجود میآورد. دینی که مدافعان سینه چاک آن دین "کامل " میخوانند، دینی که بر خلاف دین های یهودی و مسیحی پاسخگوی همه مسائل و مشکلات بشر است، فروشنده و خریدار می (الکل) و یا نوشابه های شادی بخش را وادار به دین ستیز با دین میکند. منسوخ نمودن تولید و مصرف الکل بجای آنکه به گزینش فرد واگذار شود تا خود را مسئول کنش خود بداند، عقل و خرد، استقلال و آزادی انسان را نفی مینماید. دین اسلام، چون شرب خمر را مضر و زیان بار بشمار میآورد، انسان را فرمان میدهد که اطاعت کند و فرمانبر باشد و از مصرف و تولید الکل خود داری کند. در غیر اینصورت تنبیه است و مجازات. که تر و وحشت آفریند و باز دارد، مجرم را از ارتکاب جرم، می فروشی و می خواری. تنبیه مجازات برای اطاعت و فرمانبرداری از فرمان الله. الله خدایی نیست که انسان را آزاد بگذارد که بر گزیند، بین آنچه حرام است و یا آنچه حلال. چرا که دین اسلام انسان را چیزی جز بنده و فرمانبر نمی بیند. می فروش و می خوار  را رها نمیکند که به آزادی بر گزینند زیرا که اسلام، دین کامل، به عقل و خرد و استقلال انسان اعتنایی ندارد. 

ایدئولوگ های دین میگویند این چه حرف باطلی ست که تا آزاری نرساند به غیر، بشر آزاد است.  در اثبات کامل بودن دین اسلام تا آنجا پیش میروند که انکار کنند این واقعیت قرآنی را که بشر آزاد است که اطاعت کند و خود را به فرمان الله تسلیم نماید. که عکس آن صادق است الله آزادی تمرد و سر پیچی را هم به بشر اهدا نموده است. میگویند که قرآن در آيات بسياري به اطاعت و عدم سرپيچي از دستورات ديني امر مي کند و حتي به عدّه‌اي دستور مي‌دهد در صورت عدم رعايت حدود تعيين شده براي آزادي ديگران با آن‌ها برخورد كرده و به بعضي از مؤمنين در مقابل بعضي ديگر ولايت مي‌دهد. 

ایدئولوگ های دین برهبری معمار اصلی نظام اسلامی، آیت الله مطهری خرده بر کلیسا در قرون وسطی میگیرند که بواسطه مفاهیم نارسای مذهیبی سبب دین گریزی گردیدند. اما اسلام، دین کامل، دینی که پس از 1400 سال بقول مطهری دولت ها و طبقات آمده اند و رفته اند، اما اسلام مانده است برغم تمام تغییرات در سراسر جهان هستی. پس چه تعجب که الله از سر انعطاف و سازگاری ذاتی  خود تمرد و سرپیجی را توصیه کند. چه آیه ها از کتاب آسمانی در تایید و تصدیق تفسیر و تاویل خود از کتاب اسمانی مبنی بر کامل بودن دین اسلام، نیز ارائه ندهند. این البته در حالی ست که تمامی نیروهای انتظامی کشو تبدیل به پاسداران دین سده اند. مبادا از دهان انسانی بوی می به مشام برسد، یا خانمی موهای خود افشان نموده، مانتو تنگ و کوتاه پوشیده و به غلظت، رخ خود آلایش داده باشد. و یا صدای طرب و پایکوبی از نقطه ای بگوش سپاهیان دین برسد. انگشت شماری از کنش ها که هرگز تهدید کننده ی آسایش و امنیت نیست. در هیچ جای دنیا شرب خمر و یا بی حجابی، رقص و آواز و رستوران و کاباره، جامعه را با خطر نا امنی روی در روی نساخته است. اما، خیر اینگونه نیست، مدافعان دین کامل فریاد بر آورند که  کنش هایی همچون میخواری، بی حجابی، طرب و پایکوبی، کنش هایی هستند از سر "هوا و هوس نفسانی." در این موارد و بسیاری دیگری از موارد دین نمیتواند "تساهل " کند، در موارد دیگر اسلام دین مدارا است نه در مواردی که کنش از شهوت و هوا و هوس انسان بر خیزد. یکی از آنان که سنگ اسلام کامل اسلامی  که دست فتنه آنرا آلوده نخواسته است، آنانی را که توصیه به آسانگیری و سست نمودن زنجیر اسارت بار دین میکند، خطاب قرار میدهد که مگر دین میتواند با هر نوع کنش و بینش و گویش و منش ی که از خواسته های درونی و  نیاز های شهوت انگیز و اغوا گر و کج اندیشی در صلح و آشتی باشد.  احکام الله در باره کنش هایی برخاسته از امیال انسانی اگر از خود انعطاف نشان دهد، شیرازه اخلاق جامعه فرو میریزد.

گویی که حکومت دین، توانسته است بر امیال و نیاز انسان به بهره بری از سرگرمی ها و لذت های معنوی و روانی و جسمانی، فایق آمده است. اکثر به اتفاق مردم هم اکنون بر آن باورند  که فساد و تباهی هرگز در جامعه چنین فراگیر و گسترده نبوده است. مهم نیست که سختگیری و عدم تساهل نه تنها کنش های برخاسته از غرایز و نیازهای طبیعنی انسان را خاموش نساخته بلکه آنها را  در زیر زمین بارور و بالنده ساخته است.در اعماق تاریکیها  رشده نموده و هم اکنون بدرختی تنومند تبدیل گردیده اند و هژمونی دین کامل، دین اسلام را به چالش و ستیز میکشد. دین ستیزی از پاسخگویی به هوی و هوس نفسانی، از نیازهای طبیعی انسان، انسان این جهانی، از نیاز به آزادی در بیان در زمینه های مختلف هنری و هنر ورزی، از آنچه ممنوع و منع گردیده است، از به بی حجابی و طرب و شادی و پایکوبی، حتی روسپیگری بر میخیزد. دین ستیز از نیاز به خلاقیت و بیرون ریختن احساسات درونی بویژه احساساتی که سرکوب شده اند، تغذیه میکند. امروز دین ستیزی از امام نقی بر میخیزد و بدون هیج تردیدی فردا از امام عسگری و امام زنن العابدین و از امام امامها، امام علی. یعنی که دین ستیزی از اراده ی معطوف بقدرت، نه به معنای معمول آن بلکه به معنای تغییر و تحول و دگرگونی و شدن آنچه انسان باید باشد، اراده ی معطوف به دگرگونه ساختن ارزشها، سرچشمه میگیرد. با این حساب حکومت دین باید بداند که پایگاه اجتماعی دین ستیزی بسیار وسیع و گسترده است. همچنانکه دین مرزهای طبقاتی و گروهی و قشر های اجتماعی را در مینوردد، دین ستیزی نیز همه جا و در تمام سطوح جامعه وجود دارد.  هم چنانکه تولید و مصرف الکل دین ستیزیست، رو سری قیطانی و مانتوهای تنگ و کوتاه، آلایش و پالایش زنان، موسیقی سازان و فیلمسازان و نویسندگان و اندیشمندان زیر زمینی و بسیاری از دیگر اندیشان را باید بخشی از جنبش دین ستیزی ، بشمار آورد.

*جزئیات این گزارش را علاقمندان میتوانند در مقاله بهروز صمدبیگی در روز آنلاین دوشنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۱

Firoz Nodjomi
fmonjem@gmail.com
rowshanai.org

اندر کلاهداری طلابِ دین - م.سحر


درعصر چیرگی سیاسی و نظامی ملایان
  بر ایران زمین              
                                                

‎صفِ طُلاّب ، شکلِ  دیگر داشت
هریکی گُنبد ی برابر داشت 

گُنبدی مثلِ برف و پنبهء خام 
لایقِ ِ فرقِ  حُجةالاسلام

فرشِ چینی فتاده روی زمین 
بهرِ نوم و صَلوةِ  دینِ مُبین 

مُهر و تسبیحِ شیعیانِ  وطن 
تُربتِ  شانگهای  بود  و پکن

جنسِ  روسی فضای مدرسه را 
مُشگبو کرده بود  و  روح افزا

آیت اُلّله ، منبرش  نو  بود
پُشتی و بالشش ز مُسکو بود

همه گرمِ  رواجِ  دین بودند
دستِ حقّ  اندر آستین بودند 

آستین لیک بوی خون می داد
خبر از وحشت و جنون می داد

خبر از  ظلم و دزدی  و هیزی
بدتر از روزگارِ چنگیزی

خبر از سنگسار و انبُر داغ
تبر و تیر  و  نیزه  و شلاّق

خبر از قاضیانِ شرع ِمُبین
صادراتِ قم  از برای  اوین

صاحبِ ریش و دفتر و دستک
در جوارِ حصارِ کهریزک

متخصص به ضرب و شتم و دُخول
جمله  آموزه های فقه و اصول

خفته در حجره ، علمِ  دین خوانده
آخرین درس ِ  جور وکین خوانده

دانشِ « اُقتلوا» ش در سینه
شعله ور  مثلِ  آتشِ کینه

درس ِ : «او را بکش که مُرتدّ است»
گذرانده ست و نمره اش صدّ است

اجتهادش  ز اوستا  تضمین
که زنَد تیغ،  در حمایتِ دین

مُهر و استامپ  پیش او حاضر
قهر ِ فتوانویسِ  او  قاهر

حُکمِ کُشتارِ  مُرتدِ  ناباب 
می دهد ، آنچنان که نوشدآب

آنچنان  رحم را وداع کند
که به شب ،  با زنش جماع کند

  آنچه خود حاصل تلمُّذِ اوست
پاک در خدمت تجاوز ِ  اوست

صیقل آرَد به  ذوالفقار علی
تا شود زنده روزگار علی

تا نَبی در مدینه ای تازه
بشکند  بند و قفلِ دروازه

شاه گردد به پایتختِ عجم
نو کند روزگارِ بختِ  عجم

سَعدِ  وقاّص را کُلاه دهد
به خمینی کلیدِ  شاه دهد

عصرِ تازیگری سلام  کند
شِیث و  مُختارهم قیام کند

سُنّتِ اوس و طائف  و خزرج
راه خود را کُند به تهران کج

دین ده قرن و چار ،  تازه شود
عرش و فرش ِ خدا مُغازه شود

عربیّت به یُمنِ  ملایان
دست یابد به شوکتی شایان

شود ایران غریبِ میهنِ خویش
مثل روحی که گُم کند تن ِ خویش

فصلِ اسلام  و  عصرِ اوباش  است
سهم ما، «ای دریغ» و«ای کاش» است

دین ِ کهریزکی به تخت  آمد
کار بر روزگار ، سخت آمد

وطن اندر لجن بیالودند
میر ِمجلس شدند و آسودند 

حال کامد به دست فقه زمام
رسد از چاهِ نفت  سهم ِ امام

خُمس از جنگل است و از معدن
خرجِ دین می رسد ز دخلِ وطن

صادرات است سهمِ  حفظ نظام
وارداتش  سهامِ  قبرِ  امام

***
مثنوی شد جدا  ز وصلِ سخن
باز گردیم  سوی  اصلِ  سخن :

حوزه ها پرورندهء دین اند
دوزخی در مسیرِ تکوینند

طالب،  آنجا حصولِ دین کرده ست
دام بنهاده و کمین کرده ست

خوانده  علمِ شرایعُ الاِسلام
تا کند در رواج ظلم اقدام

خوانده ابنِ هُشام و ابنِ عقیل
تاشود فتحِ تازیان تکمیل 

خوانده کشفُ المُراد فی تجرید
تا کند جهل و کینه را تشدید

دارها را به پا نگهدارد
سُنّتِ  انبیا نگهدارد

انتقامِ  امام بستاند
ببرَد آب و نام  بستاند

انتقامِ  امام های  شهید
که یکی شان به آرزو نرسید ، 

که یکی شان وزیر و  شاه نشد، 
صاحب قصر  و تاج و گاه نشد ،

الغرض ، انتقام ِ  عصر کهن
بستاند  ز مردم ِ  میهن

حال ، عمّامه می نهد  برسر
تا به دستورِ  رهزن  و  رهبر

کارِ اسلام را اداره کند
ملتی را  هزارپاره  کند

این کُلاهِ  سفیدِ  شومِ خبیث
هست شایستهء سر ِ ابلیس !


17.5.2012
م.سحر
http://msahar.blogspot.fr/ 

زمان، زمان تشديد تحريمها عليه رژيم تهران است


گروه "اتحاد عليه ايران هسته ای"، در يک طرح چهار ماده ای خواهان تحريم کامل رژيم تهران شد. 

ارائه دهندگان اين طرح که عده ای از مقامات امنيتی سابق آمريکا هستند اعلام کردند، تحريمهای کنونی عليه رژيم تهران کافی نيست، زيرا تجربه تاريخی نشان می دهد که گام های نصف نيمه، حکومت هايی از اين دست را به تغيير مسير وادار نمی کند؛ لذا اکنون زمان، زمان تشديد تحريمها عليه رژيم تهران است. 


جمهوريخواهان سنا خواهان يک اقدام شديدتر 

روزنامه واشنگتن پست نوشت، يک لايحه سنا که در نظر داشت تحريمهای اقتصادی عليه تهران را تشديد کند روز پنجشنبه توسط جمهوريخواهان در سنا مسدود شد. جمهوريخواهان سنا گفتند خواهان يک اقدام بسا شديدتر هستند که در صورتی که رژیم تهران نپذيرد جاه طلبی های اتمی خود را مهار کند، يک تهديد صريح برای حمله نظامی را هم شامل کنند.

ليندزی گراهام سناتور با نفوذ جمهوريخواه آمريكا گفت، حزب او خواهان اضافه شدن موادی به لايحه است تا علامتی مناسب به رژیم تهران بفرستد که يک حمله نظامی در صورتی که رفتارش را تغيير ندهد، بطور جدی در نظر گرفته می شود.

اين اقدام که به لايحه جانسون-شلبی (johnson-shelby) معروف است شرکتها و دولتهايی را هم هدف قرار می دهد که در ارسال برنامه های راديو و اينترنتی اخلال می کنند يا تجهیزاتی را می دهند که برای سرکوب مخالفان به کار می روند.