۱۳۹۱ بهمن ۲, دوشنبه

اوباما: آمریکا از دموکراسی در خاورمیانه حمایت می کند

به گزارش خبرگزاری فرانسه از واشنگتن، باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا امروز پس از مراسم تحلیف خود برای یک دوره ریاست جمهوری دیگر در برابر صدها هزار تن که در مرکز واشنگتن تجمع کرده بودند، گفت، ایالات متحده از برقراری دموکراسی در آسیا، آفریقا و خاورمیانه حمایت خواهد کرد.

رئیس جمهور آمریکا در نطقی بیست دقیقه ای خود همچنین اطمینان داد دولت این کشور در پی ایجاد ائتلاف های قدرتمندی در سرتاسر جهان برای افزایش توان خود برای مدیریت بحران هاست.

پرزیدنت اوباما گفت، ما از مردم و ارزشهای خود با تقویت ارتش و حاکمیت قانون دفاع می کنیم و شجاعت خود را با پیشنهاد برای حل مسالمت آمیز اختلافات با دیگر کشورها نشان می دهیم، اما این به آن معنا نیست که ما در باره تهدیدهایی که با آن روبرو هستیم، ساده لوحانه عمل می کنیم.

34سال پیش

 نویسنده :ساسان

عکس‌های که در زیر مشاهده می‌کنید روزهای انقلاب  را در خرم آباد نشان می‌دهد.
سال قبل یعنی بهمن 1390، همزمان با جشنواره فیلم فجر نمایشگاهی از عکس‌های خیابان‌های خرم آباد در روزهای منتهی به انقلاب را نمایش گذاشته بودند.متاسفانه نام عکاس را به خاطر ندارم که پیشاپیش از او به دلیل عدم به خاطر آوردن نام و ذکر نام پوزش می‌طلبم.
 
 
خرم آباد انقلاب 1357خرم آباد انقلاب 1357خرم آباد انقلاب 1357خرم آباد انقلاب 1357خرم آباد انقلاب 1357خرم آباد انقلاب 1357خرم آباد انقلاب 1357خرم آباد انقلاب 1357خرم آباد انقلاب 1357

وثیقه های سنگین برای کارمندان پالایشگاه بندر عباس

 کارمند زندانی پالایشگاه بندر عباس به دادسرای انقلاب ولی فقیه و مورد بازپرسی قرار دادن آنها و تعیین وثیقه های سنگین مالی 

بنابه گزارشات رسیده به «فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران»انتقالT روز یکشنبه اول بهمن ماه ۳ کارمند ارشد و باسابقه پالایشگاه نفت بندر عباس به دادسرای انقلاب ولی فقیه برده شدند و در شعبه ۱ مورد بازپرسی و تفهیم اتهام قرار گرفتند. علاوه بر وارد کردن اتهامات سنگین به آنها  وثیقه مالی بسیار سنگین برای هر یک تعیین گردید.
اسامی این سه کارمند ارشد و باسابقه که مورد احترام کارگران و کارمندان پالایشگاه می باشند به قرار زیر می باشد:
۱ـ محسن زبر دست ۴۴ ساله با اتهامات زیر مواجه می باشد؛۱ـ اقدام علیه امنیت نظام از طریق تبلیغ علیه نظام ۲ـ توهین به رهبری۳ـ ارتباط با گروهک منافقین (سازمان مجاهدین خلق ایران).برای وی ۵۰ میلیون وثیقه تعیین گردید.
۲ـ عباس حسن پور ۳۴ ساله با اتهامات زیر مواجه می باشد؛۱ـاقدام علیه امنیت نظام از طریق تبلیغ علیه نظام۲ـ توهین به رهبری ۳ـ تبلیغ جدایی دین از سیاست.برای ایشان ۲۰ میلیون وثیقه تعیین گردید
۳ـوهاب مقدسی ۳۲ ساله با اتهامات زیر مواجه می باشد؛۱ـاقدام علیه امنیت نظام از طریق تبلیغ علیه نظام۲ـ توهین به رهبری ۳ـ تبلیغ جدایی دین از سیاست.برای ایشان ۲۰ میلیون وثیقه تعیین گردید
هر سه کارمند فوق پس از بازپرسی و تعیین وثیقه مجددا به زندان مرکزی بندر عباس بازگردانده شدند.
این ۳ کارمند ارشد و باسابقه از کارمندان رسمی پالایشگاه بندر عباس می باشند که در تاریخ ۲۴ آذرماه در محل کار خود با یورش مأمورین وزارت اطلاعات ولی فقیه دستگیر و به مدت ۳۴ روز در سلولهای انفرادی تحت شکنجه های جسمی و روحی قرار داشتند تا آنها را وادار به اعتراف علیه خود نمایند.
آنها از فعالین شناخته شده پالایشگاه بودند وبه خاطر وضعیت و شرایط موجود ، در تدارک اعتراضات و اعتصابات بودند.
از طرفی دیگر از زمان انتشار خبر دستگیری این سه کارمند، کارمندان و کارگران  پالایشگاه های دیگر مانند آبادان،اصفهان شیراز و تهران حمایت خود را از همکاران زندانی خود اعلام نمودند و هشدار دادند در صورتی که همکارانشان آزاد نشوند اقدام به اعتراض و اعتصاب گسترده  خواهند کرد.
در حال حاضر اعتصاب و اعتراضات پراکنده در پالایشگاه های آبادان،کنگان ،ماهشهر، بندر عباس و نقاط دیگرایران وجود دارد.وزارت اطلاعات برای ایجاد فضای رعب و وحشت بطور دائم کارگران را احضار و مورد بازجویی و تهدید قرار می دهد.
فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران، دستگیری، شکنجه، بازپرسی و تعیین وثیقه های سنگین  و انتقال کارمندان پالایشگاه  به زندان مرکزی بندر عباس رامحکوم می کند و از سازمان جهانی کار و کمیسر عالی حقوق بشر خواستار دخالت برای آزادی بدون قید و شرط آنها است.

فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران
۰۲ بهمن ۹۱ برابر با ۲۱ ژانویه ۲۰۱۳


گزارش فوق به سازمانهای زیر ارسال گردید
سازمان جهانی کار
کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد
گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل متحد
سازمان عفو بین الملل

شکنجه کودک ۹ ساله در اداره آگاهی بندرعباس

دستگیری یک کودک ۹ ساله و شکنجه جسمی و روحی وی بیش از ۵ روز در اداره آگاهی بندر عباس

بنابه گزارشات رسیده به « فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران»، رسول داوری ۹ ساله  متولد ۱۰ دی ۱۳۸۲ می باشد.این کودک فرزند جلال و دارای شناسنامه شماره ۲۳۷۵۱۰ صادره از مشهد است.او کلاس سوم ابتدایی می باشد و در مدرسه شهید حسینی واقع در شهرک برق بندر عباس مشغول به تحصیل است.
رسول روز شنبه ۲ دی ماه در حالی که در کلاس درس بود دستگیر و به اداره آگاهی بندر عباس منتقل شد. این کودک ۹ ساله توسط افسر نیروی انتظامی فردی بنام دری نژاد مورد شکنجه جسمی و روحی قرار می گیرد این افسر شکنجه گر به سایر همکاران خود می گوید که این بچه را حسابی مورد گوشمالی قرار داده است.
آقای جلال داوری پدر این کودک به محض اطلاع از دستگیری فرزند خردسالش به اداره آگاهی مراجعه می کند و خواستار آزاردی فرزندش می شود اما با مخالفت افسر نامبرده مواجه می شود پدر این کودک از آنها می خواهد که در قبال آزادی فرزندش او را بازداشت نمایند. افسر سرکوبگر نیروی انتظامی ولی فقیه دستور بازداشت پدر را هم صادر می کند و پدر و فرزند خردسالش تا تاریخ ۵ دی ماه در بازداشتگاه اداره آگاهی که با شرایط قرون وسطایی و فریادهای شکنجه سایر دستگیر شدگان شبانه روز شنیده می شد نگهداری می شدند.
در تاریخ ۵ دی ماه پدر این کودک آقای جلال داوری بدستور فردی به نام بهرامی بازپرس شعبه ۳ دادسرای عمومی ولی فقیه به اتهام مشارکت در سرقت به ۱۵ میلیون تومان وثیقه محکوم می شود و روانه قرنطینه زندان مرکزی بندرعباس نمود این فرد همچنین دستو داد کودک ۹ ساله را به کانون اصلاح و تربیت منتقل نماید. ولی رئیس کانون اصلاح و تربیت از پذیرش این کودک به دلیل صغر سن خوداری نمود و مادر این بچه را وادر به سپردن ۴ میلیون تومان وجه نقد می نماید و نهایتا موفق می شود در شامگاه همان روز فرزند خود را آزاد نماید اما  پدر بچه هنوز در زندان بسر می برد زیرا بازپرس مربوطه تا تاریخ اول بهمن ماه  از پذیرش وثیقه ای که خود صادر کرده خوداری نموده است .
بازداشت و نگهداری این کودک در اداره اگاهی منجر به وارد شدن صدمات شدید روحی  بر این کودک معصوم گردیده است و این کودک از زمان خارج شدن از زندان گوشه گیر و با شنیدن هر صدا مضطرب و اقدام به فرار و شروع به جیغ زدن می کند و شبها دچار کابوسهای شدید می شود.

فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران، دستگیری، شکنجه کودک خردسال و پدرش توسط مامورین ولی فقیه را محکوم می کند و از کمیسر عالی حقوق بشر و گزارشگر ویژه خواهان ارجاع پرونده جنایت علیه بشریت رژیم ولی فقیه آخوند علی خامنه ای به دادگاه جنایی بین المللی است.

فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران
۲  بهمن ۹۱ برابر با ۲۱ ژانویه ۲۰۱۳


گزارش فوق به سازمانهای زیر ارسال گردید
کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد
گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل متحد
سازمان عفو بین الملل

اعدام یک تن دیگر در ارومیه‌ در ملاء عام

ایسنا: قاتل پرونده‌ خیابان امام (ره) ارومیه که با شمشیر مقتول را به قتل رسانده بود، در ملاء عام به دار مجازات آویخته شد.

امامعلی بقایی دادستان عمومی و انقلاب ارومیه در این باره گفت: این قاتل 20 ساله 13 آبان 91 با شمشیر، شاگرد فروشگاه کفش فروشی در خیابان امام (ره) ارومیه را به قتل رسانده بود.

وی ادامه داد: حکم اعدام این قاتل پس از تایید در دیوان عالی کشور در ملاء عام به اجرا در آمد.

بر اساس اعلام روابط عمومی دادگستری استان آذربایجان غربی، جمعی از مردم با تشکر از مسوولان قوه قضاییه در اجرای قاطع حکم این قاتل، ابراز امیدواری کردند که اجرای اینگونه احکام آن هم در ملاء عام برای متخلفان و اراذل و اوباش درس عبرتی باشد.

سفر پنهانی کشتی‌گیران مطرح به آمریکا


در حالی که فدراسیون کشتی همچنان درگیر مشکلات مالی و مدیریتی است و هر روز حاشیه جدیدی پیرامون این فدراسیون مطرح می‌شود، تیمی متشکل از آزاد و فرنگی‌کاران نامدار ایران سفری غیرمنتظره و پنهانی به آمریکا را طراحی کرده‌اند!

به گزارش مهر، کشتی ایران بعد از بازگشت از بازیهای المپیک 2012 لندن درگیر حواشی فراوانی شد که تبعات آن به طرق مختلف دامن تیم های ملی کشتی آزاد و فرنگی را گرفت. از کناره‌گیری محمد بنا و همکارانش از تیم ملی کشتی فرنگی گرفته تا پیوستن جمشید خیرآبادی و ناصر نوربخش به تیم ملی آذربایجان و حتی جدایی امیرعلی اکبری از اردوی تیم ملی و قبول پیشنهاد این کشور رقیب، از جمله مشکلاتی بود که هر لحظه فشار انتقادات بر مدیریت فدراسیون را بیشتر می کرد.

هر چند نباید از نارضایتی همکاران رسول خادم در کادر فنی تیم ملی کشتی آزاد و اعتراض به مطالبات مالی و دستمزدهای ناچیز آنان نیز به سادگی گذشت. البته نارضایتی های اخیر تنها به فرنگی کاران منتهی نمی شود چرا که آتش حاشیه و اعتراض رفته رفته به اردوی آزادکاران هم رسیده است.

اما درست در شرایطی که از در و دیوار فدراسیون کشتی مسایل حاشیه ای و مشکلات مالی و مدیریتی سرازیر است، خبرنگار مهر کسب اطلاع کرد جمعی از اهالی نامدار و شناخته شده کشتی در حال انجام اقدامات لازم برای اعزام به آمریکا هستند. سفری که هنوز مشخص نیست به چه دلیل صورت می گیرد و اصلا مجوز این سفر را چه سازمان یا نهادی صادر خواهد کرد؟

جالب آنکه این تیم متشکل از 5 مربی و 14 آزاد و فرنگی کار است که اتفاقا نام سه ملی پوش المپیکی نیز در بین مسافران دیده می شود! ( اسامی این گروه به امانت نزد خبرگزاری مهر می ماند) داستان این سفر پنهانی و غیرمنتظره زمانی عجیب تر می شود که حتی اهالی فدراسیون کشتی نیز از تشکیل و اعزام چنین تیمی به ینگه دنیا اظهار بی اطلاعی می کنند و هنوز نمی دانند بیخ گوش آنها چه تصمیماتی در ورزش اول کشور اتخاذ می شود!

از چگونگی صدور روادید برای این جماعت گوش شکسته و تامین هزینه های این سفر توریستی ورزشی که بگذریم، این نکته نیز قابل تامل است که اولا این اعزام از کجا و به چه صورت هماهنگ و اجرایی خواهد شد و ثانیا بر چه اصل و هدفی پایه گذاری شده است؟

به ویژه آنکه با توجه به لیست نفرات اعزامی این تیم به آمریکا می توان دریافت که بسیاری از کشتی گیران اعزامی، نه تنها نیازی به تجربه اندوزی و حضور در رقابتهای برون مرزی ندارند، بلکه برخی از آنان به هیچوجه در وزن خود به عنوان مدعی اصلی تلقی نمی شوند و حتی جزو نفرات دوم یا سوم این اوزان نیز به حساب نمی آیند!

به هر حال با وجود تلاش و تماس های مکرر با اهالی کشتی هنوز مشخص نیست این کشتی گیران توسط چه کسی و با چه هدفی راهی این سفر پنهانی و مبهم می شوند و یا اصلا مهر ضمانتی بر بازگشت برخی از این آزاد و فرنگی کاران زده خواهد شد یا خیر؟ فعلا که مسئولان از این اتفاق بی خبرند و پیگیری ها هم راه به جایی نبرد و خیلی ها از این سفر ابراز بی اطلاعی کردند!

حکم انفصال از خدمت رئیس بانک مرکزی رژیم


براساس جدیدترین اخبار دریافتی، ظاهرا دیوان محاسبات کشور حکم انفصال از خدمت محمود بهمنی رئیس کل بانک مرکزی را صادر کرده است.

به گزارش مهر، شعبه سوم مستشاری دیوان محاسبات کشور ظاهرا حکم انفصال از خدمت محمود بهمنی رئیس کل بانک مرکزی را به خاطر برداشت غیرقانونی شبانه از حساب بانکها بابت مابه‌التفاوت ارز دریافتی در اسفندماه سال گذشته  صادر کرده است.

دیوان محاسبات کشور آبان ماه گذشته رئیس کل بانک مرکزی را فرا خواند تا او درباره برداشت پول از حساب بانکها بابت "مابه التفاوت ارز دریافتی" مدارک و مستندات ارائه کند.

بانک مرکزی هم در پی این درخواست دیوان محاسبات، استمهال یک ماهه ( مهلت) را خواستار شد که این خواسته با موافقت این دیوان مواجه شد. برهمین اساس، یک ماه گذشت اما محمود بهمنی رئیس کل بانک مرکزی به دیوان محاسبات نرفت تا در این باره مدارک و مستندات ارائه کند.

براساس روایت‌های موجود، بانک مرکزی نباید مستقیما از حساب بانکها پول برمی‌داشت بلکه هیات انتظامی بانکها باید موضوع را مورد بررسی قرار می‌داد و در صورت تصویب، پرونده را برای برداشت از حاسب بانکها به قوه قضائیه ارجاع می‌داد.

بررسی‌های مهر نشان می‌دهد هم اکنون شعبه سوم مستشاری دیوان محاسبات کشور ظاهرا حکم انفصال از خدمت محمود بهمنی رئیس کل بانک مرکزی را به خاطر برداشت غیرقانونی شبانه از حساب بانکها بابت مابه‌التفاوت ارز دریافتی صادر کرده است.

در همین حال، حمید تیموری معاون پارلمانی و حقوقی دیوان محاسبات کشور، درباره صدور حکم انفصال از خدمت بهمنی توسط این دیوان ابراز بی اطلاعی کرد و حاضر نشد در این باره توضیحاتی ارائه دهد.

هم بانک مرکزی تخلف کرد هم بانکها

عزت الله یوسفیان ملا عضو ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی کشور، با تاکید بر اینکه در ماجرای برداشت از حساب بانکها بابت "مابه التفاوت ارز دریافتی" هم بانک مرکزی و هم 18 بانک خصوصی و دولتی کشور مرتکب تخلف شده اند که باید به صورت جداگانه به آن رسیدگی شود، گفته است: اگر 42 میلیارد و 300 میلیون دلار پول بیت المال باعث اخلال در امر اقتصاد کشور شده است، باید با همه مسببین آن از سوی قوه قضائیه برخورد جدی صورت گیرد.

عضو ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی کشور تصریح کرده است: مسئولان 18 بانک کشور مکلف هستند ریز هزینه کرد ارز خود را بصورت شفاف ارائه دهند تا پیگیریهای لازم در رابطه با آن انجام شود.

در همین حال، غلامرضا کاتب سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، بانک مرکزی در حدود 30 هزار میلیارد ریال از حساب بانکها در اواخر سال گذشته برداشت کرده که این بانک تاکنون تنها حدود نیمی از این مبلغ را به بانکها بازگردانده است.

گزینه ها محدود و پنجره فرصت ها رو به بسته شدن

منبع : ان پی آر / سایت "دیپلماسی ایرانی": در حالی که زمان برای تلاش ها به منظور نظارت بر برنامه های هسته ای جمهوری اسلامی در گذر است، 2013 می تواند به خوبی سالی باشد که در آن ایالات متحده در خصوص اقدام نظامی علیه فعالیت های هسته ای تهران، تصمیم گیری می کند.

بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی اواخر هفته گذشته به تهران سفر کردند تا بار دیگر درخواست بازرسی از پارچین را مطرح کنند، اما هرمان ناکائرتس، معاون امور پادمان های آژانس که در راس هیاتی به تهران سفر کرده بود، دست آخر ناگزیر شد به بر جا ماندن اختلافات، اعتراف کند.

وی می گوید بار دیگر در 24 بهمن ماه به تهران سفر خواهد کرد، اما کارشناسان بر این باورند که پنجره فرصت ها، که در جریان آن آمریکا یا دیگر کشورها می توانند برای جلوگیری از ورود ایران به باشگاه هسته ای اقدام کنند، رو به بسته شدن است.

برخی کارشناسان امیدوارند در این فاصله زمانی، تحریم های بین المللی اعمالی علیه ایران بتواند در تغییر رفتار مقامات جمهوری اسلامی در برنامه های هسته ای موثر باشد.

اینکه در این مدت توافقی در زمینه هسته ای با تهران امکان پذیر باشد نیز در ابهام قرار دارد. چرا که بحث تعلیق غنی سازی در مقابل دریافت برخی امتیازها، از سوی برخی مقامات در تهران پذیرفته و از سوی برخی دیگر به شدت انکار می شود.

برخی در تهران مجاب شده اند که تندرو ها در آمریکا به واقع خواستار توافق با تهران نیستند و به جای آن گزینه تغییر رژیم را بررسی می کنند. در صورتی که مقامات تهران گمان کنند، آمریکا به دنبال تغییر رژیم است، انگیزه ای برای آنها وجود نخواهد داشت که از برنامه های هسته ای دست کشیده و به جای آن بر مذاکره متمرکز شوند.

این در حالی است که در فصل انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، امیدواری ها نسبت به حل مساله هسته ای ایران و مذاکره مستقیم ایران و آمریکا، افزایش یافته بود. اما با گذشت زمان، این امیدواری ها نیز کاهش یافت.

اکنون بی گزینه ماندن ایران و آمریکا، موضوعی است که مورد گمانه زنی بسیاری از تحلیلگران قرار دارد و به همین دلیل است که گفته می شود سال 2013 در مورد ایران سالی تعیین کننده خواهد بود.