۱۳۹۱ بهمن ۱۳, جمعه

حمله به سفارت آمريکا؛ سخنان اردوغان و هشدار واشنگتن

به گزارش شبکه تلویزیون جهانی بی بی سی، رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه یک گروه مارکسیست دراین کشور را مسئول حمله به سفارت آمریکا معرفی کرده است.

در حمله به سفارت آمریکا در ترکیه دو نگهبان و فرد مهاجم کشته شدند.

رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه گفته، یک گروه غیر قانونی مارکسیست مسئول حمله به سفارت آمریکا در ترکیه بوده است.

این در حالیست که وزارت خارجه آمریکا از اتباع این کشور در ترکیه خواسته است به مقرهای دیپلماتیک آمریکا در این کشور نزدیک نشوند.

مقامات آمریکایی تلاش می کنند مشخص کنند که آیا این حمله به صورت موردی صورت گرفته یا اینکه به صورت زنجیره ای ادامه خواهد داشت. 

آنها تلاش می کنند اطلاعات بیشتری از ترک ها بدست آوردند تا متوجه شوند که عامل انتحاری چگونه توانست وارد محوطه سفارت آمریکا شود.

عامل ترور پاپ ژان پل دوم: از خمینی دستور گرفته بودم

به گزارش رادیو آلمان، مردی که در سال ۱۹۸۱ پاپ ژان پل دوم را در میدان سنت پترزبورگ هدف گلوله قرار داد، در کتابی که به تازگی منتشر کرده مدعی شده که دستور ترور رهبر کاتولیک‌های جهان را از خمینی گرفته بود.

او یک اسلامگرای ترک است و محمد‌علی آق‌جا نام دارد. محمدعلی ‌آق‌جا، که در سال‌های گذشته به‌خاطر کشتن یک روزنامه‌نگار در ترکیه زندانی شده بود، مدعی شده که پس از گریختن از زندان ترکیه به ایران رفته و ماموریت ترور پاپ ژان پل دوم رهبر کاتولیک‌های جهان در تهران به وی تلقین شده بود.

کتاب این مرد روز جمعه در ایتالیا منتشر شد و عنوان «به من وعده بهشت داده شد، زندگی من و حقایق پشت‌پرده ترور پاپ» را بر پیشانی دارد.

او در کتابش نوشته است آیت‌الله خمینی، رهبر سابق جمهوری اسلامی، در یک ملاقات شبانه به او ماموریت داده که پاپ را به قتل برساند.

محمد‌علی آق‌جا مدعی شده که آیت‌الله خمینی به وی گفته است:«پاپ منادی شیطان بر زمین است و تو باید به نام الله او را بکشی»!

پاپ ژان پل دوم در سوءقصد سال ۱۹۸۱به شدت زخمی شد، ولی جان به در برد.

وعده بهشت

مد علی‌ آق‌جا پس از دستگیری گفته بود که ترور پاپ را سازمان جاسوسی شوروی «کا گ ب» و گروهی از دیپلمات‌های بلغارستان سازمان‌دهی کرده‌اند.

آق‌جا ملاقات پاپ از وی در زندان را نیز با جزییات بر روی کاغذ آورده است. پاپ ژان پل دوم سال ۱۹۸۳ به سلول او در زندانی در رم رفت و او را مورد بخشش قرار داد. آق‌جا اکنون در کتاب خود می‌نویسد که پاپ از او پرسیده که فرمان قتلش را چه کسی به وی داده و قول داده که راز او را برملا نکند. پس از آن‌که محمد علی آق‌جا اعتراف می‌کند، پاپ می‌گوید: «هم‌چنان‌که تو را بخشیدم، آن‌ها را نیز می‌بخشم.»

نویسنده کتاب «زندگی‌ من و حقایق پشت‌پرده ترور پاپ» می‌نویسد که در گذشته راهی خطا طی‌ کرده و «سال‌ها در خدمت فاشیسم اسلامی» بوده، اما اکنون دریافته که «عیسی مسیح بهترین انسانی است که قدم بر زمین نهاده».

این مرد ۵۵ ساله، ۱۹ سال در زندان ایتالیا بسر برد و سپس به ترکیه فرستاده شد. در آن‌جا نیز ده سال دیگر مجازات زندان کشید. او در سال ۲۰۱۰ آزاد شد. مقام‌های قضایی ترکیه نسبت به سلامت روانی او تردید دارند.

مصر؛ درگیریهای شدید در مقابل کاخ ریاست جمهوری

منابع خبری در قاهره از درگیریهای شدید بین نیروهای امنیتی و تظاهرکنندگان در مقابل کاخ ریاست جمهوری مصر خبر دادند. تظاهرکنندگان با پرتاب بطری های آتش زا به کاخ ریاست جمهوری حمله کرده و قصد ورود به آنجا را داشتند.

نیروهای امنیتی نیز با خودرهای آب پاش و گاز اشک آور به مقابله با تظاهرکنندگان پرداختند.

به گزارش الجزیره، تا کنون دستکم چهار نفر در درگیریهای قاهره زخمی شدند.

به گفته شاهدان، درگیری های پراکنده ای نیز بین نیروهای پلیس و تظاهرکنندگان در خیابانی نزدیک میدان تحریر در قاهره روی داد. 

در شهرهای دیگر نیز تظاهرات علیه محمد مرسی، رئیس جمهور اسلامگرای مصر آغاز شده است.

تظاهرات امروز مخالفان مصری با شعار "جمعه رهایی" و با درخواست برای سرنگونی دولت و تشکیل دولت نجات ملی برگزار شده است. 

مخالفان مصری می گویند محمد مرسی یا باید با گفتگو با گروههای اپوزیسیون بحران کنونی در کشور را حل کند یا اینکه از قدرت کنار رود.

خبرنگار شبکه تلویزیونی فرانس24 در قاهره هدف مخالفان مصری از دعوت به تظاهرات پس از پذیرش گفتگو را حفظ فشار بر محمد مرسی دانست. 

وی گفت، مخالفان می خواهند فشارها را حفظ کنند. آنها گفتگو را برای حل مسایل پذیرفته اند. اما به نظر می رسد اعتماد چندانی به اخوان المسلمین ندارند و نگرانند که مبادا اسلامگرایان به تعهدات خود عمل نکنند و فقط به دنبال وقت کشی باشند تا اوضاع آرام شود

این خبرنگار افزود، به همین دلیل و با وجود توافق سیاسی بعمل آمده بین اصلی ترین احزاب مصر که با حمایت شیخ الازهر محقق شد، مخالفان همچنان بر درخواست خود برای برگزاری تظاهرات امروز در سراسر مصر تاکید دارند.

٣٤ پس از ورود آیت‌الله خمینی به ایران، این کشور امروز یکی از بزرگ‌ترین زندان‌های جهان برای روزنامه‌نگاران است


گزارش‌گران بدون مرز، تدوام‌ سیاست سرکوب روزنامه‌نگاران در ایران را محکوم می‌کند. سازمان از بازداشت سه روز‌نامه‌نگار دیگر در تهران مطلع شده است. تعداد روزنامه‌نگاران بازداشت شده از تاریخ ٧ بهمن به ١٦ تن افزایش یافته است.
ریحانه طباطبایی روزنامه‌نگار، روزنامه‌ی بهار در تاریخ ١٢ بهمن و همکارش علی دهقان، دبیر صفحات اقتصاد این روزنامه‌، یک روز پیشتر بازداشت شدند. خبرنگار سایت جماران، فاطمه ساغرچی نیز به گفته وکیل‌اش، محمد علیزداه " در رابطه با موج دستگیری خبرنگاران" در تاریخ ٧ بهمن بازداشت شده است.
وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ایران در تاریخ ١٠ بهمن با انتشار اطلاعیه‌ای، روزنامه‌نگاران بازداشت شده را به عضویت در " یکی از بزرگترین شبکه‌های رسانه‌یی متصل به اردوگاه رسانه‌یی استکبار " متهم کرده است. در این اطلاعیه تاکید شده است " ضمن استمرار تحقیقات در روزهای آینده، ممکن است تعدادی دیگر از مرتبطین شبکه احضار یا بازداشت و عده ای از بازداشت شدگان قبلی، مرخص شوند. بنابراین اطمینان می‌دهد که این روند تا تحقیق از آخرین فرد وابسته به این شبکه استمرار خواهد یافت. "
کریستف دولوار دبیر اول گزارش‌گران بدون مرز در این‌باره اعلام می‌کند " ٣٤ سال پس از ورود آیت‌الله روح‌الله خمینی، بنیان‌گذار حمهوری اسلامی به ایران در ١٢ بهمن ١٣٥٧ ( به تاریخ میلادی ، اول فوریه ١٩٧٩) برخلاف وعده‌های ایشان در باره‌ی رعایت آزادی‌های اساسی مردم ، این کشور امروز با ٤٢ روزنامه‌نگار و ٢٠ شهروند‌وب‌نگار زندانی به یکی از بزرگ‌ترین زندان‌های جهان برای حرفه‌کاران رسانه‌ها تبدیل شده است. ایران در آخرین رده‌بندی گزارش‌گران بدون مرز در میان ١٧٩ کشور در رده‌ی ١٧٤ و در جمع ده کشور بدتر جهان در امر رعایت آزادی اطلاع رسانی قرار دارد.
گزارش‌گران بدون مرز یادآور می‌شود :"جانشین روح‌الله خمینی، علی خامنه‌ای جنگ علیه روزنامه‌نگاران و سیاست شیطان‌سازی از رسانه‌های جدید و مطبوعات خارجی را تشدید کرده است. سی و چهار است که روزنامه‌نگاران و روشنفکران ایرانی به " جاسوسی برای قدرت های غربی" متهم می‌شوند. اتهاماتی که هیچ‌گاه در دادگاه‌های عادلانه ثابت نشده‌اند. دادگاه‌ عادلانه در ایران وجود ندارد. دستگاه قضایی ایران که رئیس آن را ولی فقیه تعیین می‌کند، مستقل نیست، ابزاری است در دست رهبر برای سرکوب خواست‌های آزادیخواهانه مردم. "این موج جدید بازداشت پیامی روشن به روزنامه‌نگارانی‌ست که در برابر تبلیغات یک سویه‌ی رژیم سر خم نمی‌کنند. مقامات مسوول نظام، همزمان هم خود را برای انتخابات خرداد ١٣٩٢ و هم برای ممانعت در پوشش خبری این رویداد، و اعتراض‌هایی احتمالی که باید سرکوب شوند، اماده می‌کنند."
این بخش از گفته‌‌های آیت‌الله خمینی که در بدو ورود به ایران و در سخنرانی معروف خود در بهشت زهرا ایراد شده است، پس از سی و چهار سال به طنزی تلخ می‌ماند.
"هر کسی سرنوشتش با خودش است، مگر پدرهای ما ولی ما هستند؟ مگر آن اشخاصی که در صد سال پیش از این، هشتاد سال پیش از این بودند، می‌توانند سرنوشت یک ملتی را که بعدها وجود پیدا می‌کنند، آن‌ها تعیین بکنند؟ (....) این ملتی که سرنوشت خودش با خودش باید باشد، در این زمان می‌گوید که ما نمی‌خواهیم این سلطان را. وقتی که این‌ها رای دادند به اینکه ما (..) رژیم سلطنتی را نمی‌خواهیم، سرنوشت این‌ها با خودشان است. این هم یک راه است از برای اینکه سلطنت او باطل است."
فهرست روزنامه‌نگاران بازداشت شده از تاریخ ٧ بهمن ١٣٩١
٧ بهمن
سلیمان محمدی(روزنامه بهار)
میلاد فدایی اصل(خبرگزاری ایلنا)
فاطمه ساغرچی (سایت جماران)
٨ بهمن
جواد دلیری (روزنامه اعتماد)
نسرین تخیری (روزنامه اعتماد)
ساسان آقایی (روزنامه اعتماد)
پژمان موسوی (روزنامه بهار)
امیلی امرایی (روزنامه بهار)
پوریا عالمی (روزنامه شرق)
نرگس جودکی (روزنامه آرمان)
اکبر منتجبی (هفته‌نامه آسمان)
صبا آذرپیک (مستقل و همکار بسیاری از روزنامه های اصلاح‌طلب)
٩ بهمن
کیوان مهرگان (مستقل و همکار بسیاری از روزنامه های اصلاح‌طلب)
حسین یاغچی (هفته‌نامه آسمان)
١١ بهمن
علی دهقان (روزنامه بهار)
١٢ بهمن
ریحانه طباطبایی (روزنامه بهار)

انفجار مقابل سفارت آمريکا در آنکارا؛ دو کشته

به گزارش خبرگزاری فرانسه از آنکارا، شبکه های تلویزیونی ترکیه گزارش داد چندین نفر امروز در انفجار مقابل ساختمان سفارت آمریکا در شهر آنکارا دو نفر کشته  شدند.

گفته می شود که این انفجار انتحاری بوده که در جریان آن دو نفر کشته و چند تن دیگر نیز زخمی شدند.

تلویزیون ترکیه اعلام کرد که انفجار به زخمی شدن چند تن انجامیده و آمبولانس‌ها برای انتقال مجروحان به محل انفجار شتافته ‌اند.

به گفته این منبع، انفجار در اتاق نگهبانی سفارت روی داده است.

به دنبال این انفجار که باعث تخریب درب ورودی ساختمان سفارت آمریکا شد، ستونی از دود از ورودی جانبی ساختمان سفارت به آسمان برخاسته است. 

یک شاهد عینی گفت نیروهای امنیتی منطقه را محاصره کرده اند و تدابیر شدید امنیتی در اطراف سفارت آمریکا در آنکارا برقرار شده است

انفجار مقابل سفارت آمريکا در آنکارا؛ چند زخمی

به گزارش خبرگزاری فرانسه از آنکارا، شبکه های تلویزیونی ترکیه گزارش داد چندین نفر امروز در انفجار مقابل ساختمان سفارت آمریکا در شهر آنکارا زخمی شدند.

تلوزیون ترکیه اعلام کرد که انفجار به زخمی شدن چند تن انجامیده و آمبولانس‌ها برای انتقال مجروحان به محل انفجار شتافته ‌اند.

گفته می شود  انفجار در سفارت آمریکا در آنکارا در اتاق نگهبانی روی داده است.

انتقال گروهی زندانیان به سلولهای انفرادی برای اعدام

بنابه گزارشات رسیده به « فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران» روز چهارشنبه تعدادی از زندانیان قزل حصار کرج برای اجرای حکم  اعدام به سلولهای انفرادی منتقل شدند.
روز چهارشنبه ۱۱ بهمن ماه تعدادی از زندانیان از سالنهای مختلف واحد ۲ زندان قزل حصار به سلولهای انفرادی زندان قزل حصار و زندان خورین ورامین منتقل شدند.یکی ازاین زندانیان از اتباع افغانستان می باشد.
زندانی حاج محمد نور زهی ۲۸ ساله ۷ سال است که در سالن ۴ واحد ۲ زندان قزل حصار کرج بسر می برد.زندانبانان ولی فقیه آخوند علی خامنه ای برای فریب وی و همبندیانش به دروغ  به او گفتند که وکیل نامبرده به دلیل عدم پرداخت کامل حق وکالت علیه وی شکایت نموده است و به دادگاه برده می شود.
اما روز پنجشنبه به اعضای خانواده وی اطلاع داده شد که جهت انجام آخرین ملاقات با وی به زندان خورین ورامین مراجعه نمایند.خانواده اش با او آخرین ملاقات را انجام دادند و قرار است بزودی در زندان خورین ورامین به دار آویخته شود.
پس از اعتراضات گسترده مردم افغانستان علیه سیاست اعدام شهروندان افغان در ایران، رژیم ولی فقیه از نام بردن و اعلام اعدام زندانیان افغان خوداری می کند و اجازه انتقال جسد زندانیان اعدام شده  به افغانستان داده نمی شود و خانواده های آنها مجبور هستند که  اجساد عزیزان خود را با صرف هزینه های زیاد بطور قاچاق به افغانستان منتقل کنند.
آخوند علی خامنه ای که از طریق شبکه های آخوندی خود  تحت عنوان قاضی ، دادستان و قاضی ناظر بر زندانها مشغول اعدام های گروهی ،قطع دست و انگشت و سایر جنایتهای قرون وسطایی می باشد بی وقفه  به جنایت علیه بشریت خود ادامه می دهد.این اعمال ضد بشری تنها ابزار باقی مانده ولی فقیه  به منظور ایجاد فضای رعب و وحشت در ایران است. 
فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران، اعدام های گروهی ، قطع دست و انگشت توسط رژیم ولی فقیه آخوند علی خامنه ای  رامحکوم می کند و از دبیر کل و کمیسر عالی حقوق بشر خواستار ارجاع پرونده جنایت علیه بشریت رژیم ولی فقیه به دادگاه جنایی بین المللی می باشد.


فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران
۱۳ بهمن ۹۱ برابر با ۰۱ فوریه ۲۰۱۳

برخی محکومین به‌زودی در ملا‌عام اعدام می‌شوند

خبرگزاری هرانا - رئیس کل دادگستری استان فارس خبر از اجرای قریب الوقوع حکم تعدادی از متهمان در استان فارس داد.

رییس کل دادگستری استان فارس مدعی شد: "احکام برخی مجرمین سابقه‌دار و متجاوزین به حقوق مردم در سطح استان فارس و شیراز صادر شده و به‌زودی در ملاء‌عام اجرا خواهد شد." 

بنا به گزارش ایسنا، ذبیح‌الله خدائیان در سیزدهمین همایش روسای کلانتری‌ها و پاسگاه‌های انتظامی استان فارس افزود: "این گروه شامل افرادی است که در ماه‌های اخیر با انجام سرقت‌های متعدد یا ایجاد اخلال در نظم عمومی و تهدید مردم با اسلحه سرد و گرم موجبات ناامنی را فراهم کرده‌اند."

وی با تاکید بر این‌که "دستگاه قضایی در اجرای حدود الهی کوچک‌ترین اغماضی نخواهد کرد" افزود: "رسیدگی به پرونده این افراد در سریع‌ترین زمان انجام و با پیگیری‌های به عمل آمده احکام این افراد به زودی اجرا می‌شود."

گفتنی است، با وجودی که وی به نوع محکومیت این افراد اشاره ای نکرده است ولی از آنرو که این جرایم بتازگی با اتهام محارب مواجه میشود این خبر نگرانی محافل حقوق بشری را نسبت به اجرای حکم اعدام در ملاء عام برای سارقان در استان فارس برانگیخته است.

لازم به یاد آوریست، ۲ جوان متهم به سرقت روز اول بهمن ماه در ملاء عام و در تهران اعدام شدند. دادگاه این ۲ جوان را به اتهام محاربه محکوم به اعدام در ملاء عام کرده بود.

ممانعت از اعزام دنشجوی دربند به بیمارستان

خبرگزاری هرانا - مسئولین زندان از اعزام میثاق یزدان‌نژاد دانشجوی زندانی که به ۱۴ سال زندان محکوم شده است به بیمارستان ممانعت به عمل آوردند.

بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، میثاق یزدان‌نژاد زندانی سیاسی زندان رجایی شهر کرج که از نوعی افسردگی شدید رنج می‌برد و بار‌ها تقاضای مرخصی درمانی‌اش بی‌جواب مانده، بدلیل امتناع از زدن دست بند و پابند از اعزام به بیمارستان محروم شد. 

پزشکان بهداری زندان بار‌ها تشخیص خود را مبنی بر اعزام میثاق به مرخصی استعلاجی اعلام نمودند ولی مسئولین زندان بجای این اقدام قصد اعزام وی با دستبند و پابند به بیمارستان رازی را داشتند که با خودداری میثاق از این کار مسئولین اجازه اعزام را صادر نکردند.

یکی از نزدیکان میثاق یزدان‌نژاد که خواست نامش فاش نشود به گزارشگر هرانا گفت: "بیمارستان رازی مختص بیماران روانی می‌باشد و اعزام میثاق که از بیمار افسردگی شدید رنج می‌برد آن‌هم با دستبند و پابند و توقع درمان چنین بیماری از سوی مسئولین، کار عجیبی است."

وی همچنین ادامه داد: "ایشان اگر می‌خواهند روند درمان میثاق صورت پذیرد، باید به گفته پزشکان زندان گوش دهند و اجازه مرخصی استعلاجی را صادر نمایند تا در فضایی آرام بتوانیم اقدامات درمانی لازم را انجام دهیم."

میثاق یزدان‌نژاد، متولد سال ۱۳۶۵، از شهریور ۸۶ در زندان به سر می‌برد و از سال ۸۸ به زندان رجایی شهر تبعید شده است. این زندانی سیاسی همینطور ۶ ماه و بیست روز در سلول‌های انفرادی بند ۲۰۹ بوده است.

وی، دانشجوی مترجمی زبان انگلیسی در مقطع لیسانس است که به اتهام شرکت در مراسم بزرگداشت اعدامیان سال ۶۷ در گلزار خاوران، دستگیر و به اتهام ارتباط با سازمان مجاهدین خلق به تحمل ۱۴ سال حبس محکوم شده است.

خیامیات و چند رباعی دیگر - م.سحر

گریستن ما
از غدر زمانه، هردم افزون گرییم
بر حال وطن، با دلِ محزون گرییم
زینگونه که اهل دین به هستیمان تاخت
نشگفت ز حال ما اگر خون گرییم

ستم قدیسان
همواره متاع دینفروشان عدم است
در سفرهء حکمِ شرعشان قوتِ  غم است
از ما ستمی به هیچ قدیّس نرفت 
اما ز ایشان هماره بر ما ستم است

خیر خدا
این زخم به روح آدم، از غیری نیست
بیرون ز کِنشت و مسجد و دیری نیست
برزخ ز خدا و دوزخ  از دین کردند
این است اگر خدا، ازو خیری نیست !

تاریخ و اهل دین
تاریخ ندید از اهل دین جز مُردار
نیکی نشد از نهادشان برخوردار
از مسجد و از کِنشت و دِیر، آن جویند
کان گاو و خر از طویله‌ ای آخوردار !

فضیلت ها و حیلت ها
همواره متاعشان، رذیلت‌ هاشان؛ 
گسترده به دُکاّنِ فضیلت‌ هاشان
پیوسته مقدس است حیلت ‌هاشان
زیراست خدا و دین وسیلت‌ هاشان !

دست کارگشا
گر کارگشای خوب کرداری هست
از بهر چه در دست بَدان دارد دست؟ 
دینش زچه رو وسیلهء وحشت شد؟ 
گامش ز چه رو به گامِ دزدان پیوست؟

فرش و عرش
تا راهزنان ، مدعیِ  دین شده‌ اند
در نزد خدا، درخور تحسین شده‌ اند
بر فرش، ستمگران همه دستِ خدای
در عرش، فرشتگان خبرچین شده‌ اند

حربهء رباعی
دردا که مرا در این شبِ مُظلم پَست
جز تیغِ زبان نیست سلاحی در دست
حافظ، دریاب اگر ندارم غزلی ! 
خیام ببخش اگر رباعی حربه ست ! 

شرمندهء  خیام
بیدادِ زمانه، پای در دامم  کرد
وز کوزهء جهل، زهر در جامم  کرد
جان، بهرِ گریز،  در رباعی زد چنگ
زین واقعه ،  شرمندهء  خیامم کرد! 

شرمندهء حافظ
چندیست که شرمندهء حافظ  جانم
چون پای نمی‌دهد که  دست افشانم
چنگ غزلم خموش و آهم  بی ‌راه 
جز این چه کنم؟  مویه گر ایرانم !

گور پدر ساقی
میخانه  نخواهیم و نه بام و نه درش
وان ساقی  سیم تن ، به گور پدرش
خیام اگر به دورهء  ما می‌زیست
در فاجعه می‌پرید مستی ز سرش

ماشین ِ دست بُری
اسلام، کنون دست به ماشین بُرّد
سر با  روبویِ صادره از چین بُرّد
تیغِ یمنی  کجا هنر داشت چنین
تا دستِ  وطن، به حربهء  دین بُرّد؟ 

حیات خیام
خیام ، خوشا که بر تو خوش بود حیات
حکّام تو نه فقیه بودند و نه  لات
گربازآیی و جام و ساقی  طلبی 
بینی که به تن، نه دست باقی ست نه  پات

ساقی مهرو
خیام ، مخواه جرعه ‌ای نوش  کنی
با ماهرخی دست  درآغوش  کنی
گر آرزوی ساقی ی  مهرو داری 
تن باید از ابتدا  کفن پوش  کنی ! 

رشگ به سرنوشت خیام
خیام ، بمان در آن بهشتی که  تو راست
بر خاک به زیر سنگ و خِشتی که  تو راست
هرگز مپسند شهر زشتی که  مراست
من رشگ بَرَم به سرنوشتی که  تو راست

عصر خوش خیام
خیام ،  خوشا که عصر خوش  داشته ‌ای
در خلوتِ ماه، خیمه  افراشته‌ ای
آن باده که برده‌ای به لب نوشت باد
کز خاک، به یاد دوست برداشته‌ ای ! 

خیام و روی زیبا
خیام ، خوشا که روی زیبا دیدی
نی روی فقیه زشت سیما دیدی
خوش باد ترا باده که بی‌ ما خوردی
روشن بوَدت دیده که بی‌ ما دیدی ! 

تاریکی طوس
خیام ، امروز طوسِ  تو تاریک است
گویی که سپاهِ  تتران  نزدیک  است
در شهرِ تو بی‌باده و بی‌ساقی و چنگ
بر خاکِ  سیاه، تن  نهادن  نیک  است !


مستی خیامی
خیام ، خوشا مستی و مستوری  تو
وز جورِ سیاهِ اهلِ  دین، دوری  تو 
ما را به دل، آرزوی بزمت  باقی ست
وان جامِ پر از شرابِ انگوری  تو

بزم خیام
خیام که بزمت از جهان بیرون است
تنهایی ما زیادِ تو مشحون است
گفتی: «می‌نوش!» چون بنوشیم ،  که دین
ابزار شقاوت است و دل‌ ها  خون است؟ 

نور و گور خیام
خیام ، از آتشِ تو نوری باقی  ست
وز کاخِ فسانه‌ ات، غروری باقی  ست
اندیشهء تو به بادِ  نادانی  رفت
در شهرِ تو از تو لیک گوری باقی ست ! 

کوی باجگیران
خیام نشابور تو ویران شده  است
نشگِفت و  شبیه کُلِ ایران شده است
تا آفت اهلِ  دین بر این کشور تاخت 
اقلیمِ تو  کوی  باجگیران  شده است 

آبروی خیام
خیام، گل افشانِ  بهارت باقی  ست؟ 
وان سروِ بلندِ  جویبارت باقی  ست؟ 
امروز که بر باد شده  ست آب  از خاک
آن آبروی تو در غبارت  باقی  ست؟ 

بیداری خیام
خیام تویی که همچنان  بیدارای
زان نیست به اهل روزگارم  کاری
من رویِ سخن به میرِ  رندان دارم
چونک از دگران ندیده‌ام  هشیاری ! 

تنهایی خیام
خیام که بوده‌ ای که تنها بودی ؟ 
آتشکده ‌ای  در دلِ  شیدا بودی؟ 
ایکاش هم امروز درین وحشتِ سرد
با خاک نمی‌بودی و با ما بودی ! 

خیام و زبان گویای من
خیام، خرابه‌ ای ست کز ما مانده  ست
خاکستر  از آن شعله  به دل‌ها  مانده  ست
غارت کردند هرچه‌ مان بود و ز توست
با من اگر این زبانِ گویا مانده ست ! 

شاهی فقیهان
خیام ، به کشورت فقیهان  شاهند
گاهی سرِ منبر ند و گه  بر گاهند
پیوسته زکشورت شرف می‌شویند
پیوسته ز هستی‌ ات  روان می‌کاهند !

  آن میوهء روشن
خیام ، در اندیشه  بهار آوردی 
در شعر و ترانه  افتخار آوردی
درداک به غارتِ فقیهان  رفته  ست
آن میوهء روشن  که نثار آوری ! 

گام ِ نعلین
ای فخرِ بزرگانِ  زمین،‌ ای خیام
از جهل و تعصّب گله‌ ات بود مدام
امروز چگونه‌ ای که دین  با نعلین
برخاک زند به  رویِ  آزادی گام ؟ 

میراث خیام
خیام ، شرف راه نشین افتاده  ست
وان رایتِ  وجدان  به زمین افتاده  ست
میراث تو آبروی ما بود و کنون
باخدعه به دام اهل دین افتاده  ست ! 

سفارش خیامی
خیام ، به نسل ما مگو خوش باشند
ولکان دمنده، لیک خامُش باشند
چون خوش باشند، کاینچنین  می‌باید
زندانی ی پیرانِ  جوان کُش  باشند؟ 

خیام و آن شیخ
خیام ، به یاد دارم  از سرمستی
گفتی: «کای شیخ، آنچه گویی هستی؟»
ما تجربه کردیم و نبود آنچه که گفت 
اما بتر از فاحشه  بود  از پَستی ! 


م. سحر
۲۷. ۱. ۲۰۱۳
جزیره رئونیون

وضعیت وبلاگ نویس زندانی در زندان عادل آباد

خبرگزاری هرانا - کاوه طاهری وبلاگ نویسی که در ۲ مهر ماه سال جاری بازداشت شد، بیش از ۱۳۰ روز است که بصورت بلاتکلیف در زندان بسر می‌برد.

بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، کاوه طاهری وبلاگ نویس ساکن شیراز در تاریخ ۲ مهرماه سال جاری با مراجعه مامورین اطلاعات سپاه به محل کارش بازداشت و ابتدا به بازداشتگاه پلاک ۱۰۰ سپاه و پس از ۵۲ روز به زندان عادل آباد شیرزا منتقل گردید. 

مامورین که در هنگام بازداشت لب‌تاب شخصی وی را ضبط نموده بودند سپس به منزل کاوه طاهری مراجعه کرده و ضمن تفتیش منزل وسایل شخصی او از قبیل هارد کامپیو‌تر، دستنوشته‌ها و... را ضبط کرده و با خود بردند.

یکی از بستگان این وبلاگ نویس به گزارشگر هرانا گفت: "کاوه طاهری که ۳۱ سال سن دارد، دوره‌های خبرنگاری را پشت سر گذاشته و کارت خبرنگاری نیز داشته است و یکی از موارد اتهامی وی در بازپرسی خبرنگاری بدون مجوز اعلام شده است."

اکنون باوجود گذشت بیش از ۱۳۰ روز از بازداشت کاوه طاهری و پیگیری مستمر خانواده هیچ دادگاهی برای وی تشکیل نشده و دادگاه به وکیل ایشان نیز اجازه مطالعه پرونده را نداده‌اند.

گفتنی است، اتهامات کلی این وبلاگ نویس در پرونده، اقدام علیه امنیت کشور و تبلیغ علیه نظام در فضای مجازی عنوان شده است.

” سفارت ايران” در داخل پارلمان اروپا به قلم : فرانك دو مه ير







جلسه هفته قبل ”هيئت رابطه با ايران در پارلمان اروپا” صحنه نادري از درگيري بين جناح طرفدار ايران به رهبري گروه سبزها با آنهايي كه خواستار يك تغيير بنيادي هستند بود.
موضوع بحث، انتخاب يك معاون رئيس براي اين هيئت بود. بعد از اينكه يك نماينده آلماني از بزرگترين گروه سياسي پارلمان از گروه راست ميانه : حزب مردم اروپايي، EPP پارلمان را اخيرا ترك كرده بود، كرسي وي خالي مانده بود.


طبق قانون دونت ( d’Hont) كه شيوه توزيع مناسب بر اساس سايز هر گروه سياسي را مشخص ميكند، اين منصب بايد به يك نماينده پارلمان اروپا از حزب مردم اروپايي EPP تعلق مي گرفت. جوزف دال از فرانسه، رئيس گروه EPP ، به طور رسمي نماينده ايتاليايي پوتيتو سالاتو را براي اين كرسي كانديد كرده بود.


در اجلاس فوريه هيئت ايران، نماينده بلژيكي ايزابل دوران از گروه سبزها و سه نماينده ديگر خواستار راي گيري مخفي شدند. اين يك امر كم سابقه بود چرا كه فقط يك كانديدا وجود داشت و رقابتي در كار نبود. ولي دليل اين كار وقتي نتايج اعلام شد روشن گرديد. آقاي سالاتو شاهد اين بود كه اكثر راي ها عليه كانديداتوري وي ريخته شود كه به مانند يك ” كودتا” بي سابقه اي بود.



دليلي كه نمايندگان تصميم گرفتند كه عليه سالاتو راي بدهند در جلسه هفته قبل، زماني كه سفير جديد ايران، محمود بريماني به جلسه هيئت دعوت شده بود روشن شد. سفير با كانديداتوري آقاي سالاتو مخالفت كرد چون او را بيش از حد منتقد جمهوري اسلامي ميدانست.


هيئت رابطه با ايران و فعاليت هاي آن در حمايت از تهران به دهه گذشته بر ميگردد زماني كه سفارت ايران در بروكسل به سختي تلاش كرد تا يك هيئت رسمي براي رابطه با پارلمان اروپا را تشكيل بدهد. اين هيئت كه با روي كار آمدن احمدي نژاد تشكيل شد، فعاليت هاي زيادي كرده است تا تحريم هاي اقتصادي عليه ايران را تضعيف كرده و سفر هايي به ايران را ترتيب دهد.


يك مهمان سورپريز ديگر در جلسه هفته قبل هيئت ايران روزبه پارسي برادر تريتا پارسي، يك مدافع شناخته شده سياست مماشات با جمهوري اسلامي بود كه در راس گروه اصلي لابي تهران در واشنگتن به نام نياك قرار دارد. تريتا اخيراً در دادگاه واشنگتن يك كيس عليه تبعيديان ايراني كه آنها را متهم به لابي خواندن او در راستاي منافع رژيم كرده بود را باخت.


روزبه نيز مانند برادرش در جلسات نياك در امريكا شركت ميكند. وي ارتباط نزديكي با سفارت ايران در فرانسه دارد و يك شغل با نفوذي را در دواير سياست گذاري ايران در اتحاديه اروپا بدست آورده است. از ژوئن 2009 وي يك عضو تحقيقاتي انستتيوي اتحاديه اروپا براي امنيت مستقر در پاريس شده است. عليرغم سياست جديد اتحاديه اروپا براي تشديد تحريمها عليه ايران. وي براي افزايش بازرگاني و مراودات با ايران و همزمان در راستاي منصرف كردن حمايت از اپوزيسيون واقعي نيز فعاليت مي كند.


در جلسه هفته قبل، آقاي ماريو مائورو رهبر گروه نمايندگان ايتاليايي در EPP با عصبانيت هيئت ايران را متهم كرد كه تبديل به ” نمايندگي سفارت ايران در داخل پارلمان اروپا” شده است.


نفر اصلي كه اين كارزار عليه سالاتو را هدايت ميكند، يك كارمند آلماني گروه سبزها به نام سابينه ماير است كه ناظرين او را به عنوان رهبر واقعي هيئت رابطه با ايران ناميده اند. رابط ايراني وي انور مير ستاري است يك فعال حقوق بشري خودخوانده متعلق به حزب سبزهاي بلژيك ميباشد.


آقاي ستاري يك عضو سابق گروه ماركسيست لنينيست راه كارگر و سپس عضو فداييان اكثريت، يك شاخه از حزب كمونيست توده كه آيت الله خميني را به عنوان مترقي و ضدامپرياليست مورد تمجيد قرار مي داد، اكنون يكي از ثروتمندترين ايرانيان در بلژيك مي باشد. شركت تاكسي وي با 11 خودرو در بروكسل تنها در آمدي حدود 50000 يورو ماهانه براي وي دارد.


وي فعاليت هاي گوناگون فرهنگي را اداره ميكند و برنامه ها و مراسم ايراني در بلژيك را ترتيب مي دهد. انجمن هاي وي به نام انجمن فرهنگي پرسپوليس، فدراسيون يورو پرس، مركز براي پناهندگان ايراني، مركز براي حقوق بشر در ايران، اتحاديه انجمن هاي ايراني و .... به همين منظور تاسيس شده اند.


در پارلمان اروپا او به دوست نزديكش سابينه ماير كمك كرده است تا جلسات متعددي را عليه پناهندگان كمپ اشرف در عراق كه از اعضاي اپوزيسيون اصلي مجاهدين خلق هستند ترتيب بدهد.


در ژوئن 2010 ، وزير خارجه بدنام ايران، منوچهر متكي در پارلمان اروپا توسط نمايندگان پارلمان اروپا كه عكس هاي ندا آقا سلطان ، دانشجوي جوان ايراني كه توسط سپاه پاسداران در قيام هاي طرفدار دمكراسي در ژو‌ئن 2009 به قتل رسيده بود را در دست داشتند، هو گرديد. ولي خانم دوران در عوض يك ضيافت نهار جنجالي را به افتخار متكي در همان روز ميزباني نمود.


در دسامبر 2009 ، مير ستاري همراه با ماير، ترتيبات آوردن بتول سلطاني را به پارلمان دادند. خانم سلطاني به عنوان يك عضو سابق مجاهدين، از ايران فرستاده شده بود تا در جلسه هيئت رابطه با ايران براي خراب كردن سازمان مجاهدين شركت كند. در پايان جلسه، جفري فان اوردن، يك نماينده ارشد محافظه كار انگليسي اين طراحي را مورد انتقاد قرار داد و گفت :” من يك طرفدار سازمان مجاهدين نيستم ولي مشام خوبي براي كشف تبليغاتي كه توسط يك دولت انجام مي شود دارم و متاسفم كه اين هيئت دارد به ابزاري براي تبليغات دروغين تهران تبديل مي شود. ”


در كنفرانس ماه گذشته در پاريس، سرهنگ لئو مك كلوسكي كه عضو نيروي حفاظتي كمپ اشرف بود، افشا كرد كه چگونه سلطاني توسط ايران عضو گيري شده و سپس توسط سپاه قدس، يك شاخه از سپاه پاسداران ، به عنوان يك مامور دولت ايران به اشرف فرستاده شد.


تصميم براي اينكه چه كسي معاونت هيئت ايران را خواهد داشت، مجددا در دستور كار اجلاس آوريل جلسه هيئت خواهد بود.