۱۳۸۹ شهریور ۶, شنبه

2 نفر در خرم‌آباد بر اثر صاعقه جان باختند

براثر صاعقه های پی در پی صبح امروز در شهرستان خرم آباد، مادر و پسر 4ساله خانواده ای عشایری در روستای تاجو در دم جان باختند و پدر و دختر خانواده مجروح شدند.

شریعت فرماندار شهرستان خرم آباد با بیان اینکه مصدومان به بیمارستان شهدای عشایر خرم‌آباد منتقل شده‌اند، افزود: حال مصدومان وخیم است. صبح امروز با ابری شدن آسمان شهرستان خرم‌آباد و وقوع رعد‌و برق‌های شدید دقایقی باران بارید و موجب تلطیف هوای این شهرستان شد.

تبیین جهان(بخش اول)



نرخ بيكاری واقعی 25 درصد است

يك مقام كارفرمايي با انتقاد از واردات بي‌رويه كالا به كشور، نرخ واقعي بيكاري در كشور را 25 درصد اعلام كرد و گفت: نرخ بيكاري 14.6 درصدي فصل بهار كه توسط مركز آمار ايران اعلام شده، غيرواقعي است، چون شواهد بازار كار نشان مي‌دهد يك چهارم نيروي فعال جامعه بيكار هستند.
"عباس وطن پرور"، نماينده سابق كارفرمايان در اجلاس جهاني كار در گفتگو با مهر در پاسخ به اين سئوال كه با توجه به افزايش يك ميليون نفري تعداد بيكاران در بهار سال جاري نسبت به مدت مشابه سال قبل، آيا ما در حال از دست دادن فرصتهاي شغلي هستيم و يا خير؟ گفت: اولا بايد گفت گه بر اساس آمارها و وضعيت بازار كار، تعداد بيكاران به مراتب بيشتر از 1 ميليون نفر است.
وي به افزايش آمارهاي ادارات كار در زمينه‌هايي چون شكايات كارگري به دليل اخراج، ترك كار و حتي با توافق كارگر و كارفرما به نحوي كه امكان مطالبه حق براي كارگر از بين رفته باشد، مشكلات قراردادهاي موقت و نبود شرايط استفاده كارگران از حقوق قانوني خود استناد كرد و گفت: بر اين اساس بايد گفت ريزش كار در كشور به مراتب بالاتر از چيزي است كه در آمارهاي رسمي بيان مي‌شود.
وطن پرور به افزايش تقاضا براي كار و بالا رفتن نرخ بيكاري به عنوان عوامل موثر در كاهش فرصتهاي شغلي و ناتواني در ايجاد فرصتهاي جديد اشاره كرد و بيان داشت: متاسفانه افزايش 7 درصدي بهره وري در هر سال كه در برنامه‌هاي گذشته دولت بود محقق نشد تا بتوان آن را يك محور پذيرش بهبود فرصتهاي شغلي قلمداد كرد.
اين فعال كارفرمايي خاطر نشان كرد: متاسفانه امروز واردات بي‌رويه كالاهاي خارجي بي‌كيفيت به كشور و ادامه آن در كنار عدم استفاده از يك ضوابط منسجم و كنترل‌كننده بر كاهش واردات، باعث ضربه زدن به توليدات داخلي و بازار ملي كشور شده است چون ما بازار كشور را در اختيار توليدات خارجي قرار داده ايم.
دبيرسابق شوراي هماهنگي كارفرمايان كشور نرخ بيكاري فعلي كشور را نه تنها 14.6 درصد ندانست بلكه آن را بالاي 25 درصد بيان كرد و گفت: نرخ بيكاري اعلام شده مركز آمار به هيچ وجه با واقعيتها مطابقت ندارد چون شواهد بازار كار نشان مي‌دهد كه يك چهارم نيروي فعال جامعه، معادل 25 درصد آنان بيكار هستند.
به گفته وطن پرور، طبق آمارهاي قبلي جمعيت بيكار كشور 4 تا 6 ميليون نفر برآورد شده بود كه حال مي‌گويند يك ميليون نفر نيز به آن اضافه شد؛ ولي بايد گفت اين تعداد در حال حاضر تا 25 درصد از كل افراد فعال جامعه را در بر مي‌گيرد. متاسفانه در حال حاضر تعريف درستي از كار و شاغل در كشور نداريم.
وي تاكيد كرد: البته اگر خانه داري، دست فروشي، سربازي، دانشجويي و محصلي را شغل بناميم ديگر در كشور بيكار نداريم. مي‌توان گفت بزرگترين دليلي كه امروز در كشور گريبانگير مسئله اشتغال و بالا رفتن تعداد بيكاران شده است، مديريت ضعيف در حوزه اشتغال و عدم وجود متولي مشخص در اين بخش است.

زلزله 5.9 ریشتری سمنان، تهرانی‌ ها به خود لرزیدند

زلزله ای با قدرت 5.9 ریشتر در شهرستان دامغان از توابع استان سمنان واقع شد و موجب وارد آمدن خسارت به روستاهای این شهرستان، جان باختن سه تن و مجروح شدن 19 تن دیگر شد. این زلزله در مناطق شمالی تهران احساس شد.

اگر اهل استفاده از شبکه‌های اجتماعی باشید، احتمالاً دم سحر که به اینترنت مراجعه کرده اید، پیام‌های ترسان و لرزان بعضی کاربران تهرانی را دیده اید که اینجا زلزله آمد. این زلزله را کاربران مناطق شمالی تهران گزارش کرده بودند و زمان زیادی لازم نبود تا مرکز زلزله مشخص شود. دامغان با قدرت 5.9 ریشتر لرزیده بود تا تهرانی‌ها به خود بلرزند.

مردم روستاهای زلزله ‌دیده سمنان شب گذشته را بیرون از منازل خویش به سر بردند. ساکنین تهران نیز بدلیل هراس از پس لرزه های احتمالی در خیابانها و پارکها بودند.