۱۳۹۱ دی ۱۶, شنبه

از نظر فرسايش خاک در جهان رتبه اول را داريم

روزنامه خراسان: از نظر فرسايش خاک در جهان رتبه اول يا دوم را داريم و سالانه فرسايش خاک ۴۰ تن در هکتار است

سالانه ۲ ميليارد تن خاک کشور تحت تاثير فرسايش از بين مي رود، در حالي که سازمان جنگل هاي کشور مدعي است فرسايش خاک در ايران ۳۰ درصد کاهش يافته است، اما واقعيت چيست؟ آيا فرسايش خاک در کشور کاهش يافته يا آنچه گفته شده در حد يک ادعاست؟

کاهش پوشش گياهي و تالاب ها
پوشش گياهي يکي از عوامل مهم در پيش گيري از فرسايش خاک به شمار مي رود و طي سال هاي اخير در ايران پوشش گياهي به شدت کاهش يافته و تالاب هاي داخلي هم خشک شده است.

مهندس محمد درويش عضو هيئت علمي موسسه تحقيقات جنگل ها و مراتع نيز در اين باره مي گويد: فرسايش هنگامي اتفاق مي افتد که پوشش گياهي کاهش يابد، اما در کشور ما پوشش گياهي در سال هاي اخير نه تنها افزايش نيافته بلکه کاهش هم يافته است.

وي اظهار مي دارد: اگر به تالاب هاي داخلي نيز توجه کنيم، مي بينيم سطح تالاب ها کاهش يافته است و همين درياچه هاي خشک شده کانون هاي بحراني جديد فرسايش بادي هستند.

مهندس درويش در گفت وگو با خبرگزاري ميراث فرهنگي گفته است: ميزان ديم زارهاي رها شده که عامل آن خشکسالي است نيز نشان مي دهد ميزان فرسايش در ايران نمي تواند کاهش يافته باشد لذا به طور کلي خاک برهنه و در معرض فرسايش قرار مي گيرد.

دکتر کهرم استاد دانشگاه و فعال محيط زيست درباره کاهش ۳۰ درصدي ميزان فرسايش خاک در ايران که توسط سازمان جنگل ها اعلام شده مي گويد: اين سازمان در قالب چه تحقيق آماري به اين ميزان از کاهش دست يافته است وقتي ما درياچه اروميه را به راحتي از دست مي دهيم و فقط ۵ هزار کيلومتر مربع از اراضي اين حوزه از دست رفته است و همچنين دشت ني ريز و بختگان را در استان فارس از دست داديم. چگونه مي توانيم ادعا کنيم که ميزان فرسايش در کشور با اين ميزان کاهش يافته است.

وي مي افزايد: ما فعالان محيط زيست بر اساس مشاهدات عيني خود اين ميزان از فرسايش کاهش يافته را که توسط سازمان جنگل ها اعلام شده است رد مي کنيم در حالي که متاسفانه فرسايش در کشور رو به افزايش است.

اين استاد دانشگاه يادآور مي شود: قسمت اعظم فرسايش خاک در اثر از بين رفتن جنگل هاست، وقتي شاهد از بين رفتن جنگل ها هستيم و جنگل کاري هم نشده است چگونه مي توانيم بگوييم فرسايش کاهش داشته است؟

دکتر کهرم تاکيد مي کند: تا زماني که ما براي چراي دام در مراتع و جنگل ها و زندگي جنگل نشينان و بهره برداري از جنگل برنامه اي نداشته باشيم قطعاً ما روند افزايش فرسايش را خواهيم داشت و سالانه بيش از ۲ ميليارد تن خاک در کشور تحت تاثير فرسايش از بين مي رود.

مهندس اصغر کمالي کارشناس ارشد منابع طبيعي و مدرس دانشگاه نيز درباره علل فرسايش خاک مي گويد: فرسايش موضوعي گسترده در کشور است و هر روز وسعت کويرهاي کشور بيشتر مي شود و خشکسالي ها هم عامل تشديدکننده فرسايش است.

وي مي افزايد: با آن که سازمان جنگل ها کارهاي زيادي براي ايجاد فضاي سبز، تثبيت شن هاي روان، اصلاح مراتع و... انجام داده است اما در مقابل ميزان فرسايشي که در سطح کشور وجود دارد کارهاي انجام شده ناچيز است.

وي مي افزايد: بخشي از عرصه هاي منابع طبيعي کشور بر اثر سيل زدگي و فرسايش هاي بادي خود به خود تخريب مي شود که همين امر فرسايش خاک و آب را در پي دارد.

ادعاي سازمان جنگل ها
دکتر پرويز گرشاسبي معاون آبخيزداري سازمان جنگل هاي کشور کاهش ۳۰ درصدي فرسايش خاک در کشور را تاييد و در پاسخ به واکنش هاي انجام شده از سوي فعالان محيط زيست مي گويد: ما اين آمار و ارقام را بر اساس مستندات کارشناسي اعلام کرده ايم و اين که مي گويند خشک شدن تالاب هاي ملي بر اثر فرسايش است اين گونه نيست و خشک شدن تالاب ها ربطي به فرسايش خاک ندارد.

وي مي افزايد: ما تاکنون ۲۶ ميليون هکتار عمليات آبخيزداري در کشور انجام داده ايم لذا بايد به همان ميزان که عمليات آبخيزداري انجام شده از فرسايش هم کاسته شود.

دکتر گرشاسبي به حوضه آبخيز طالقان اشاره مي کند و مي گويد: فرسايش خاک در اين حوزه از ۱۳ تن به ۲ تن در هکتار کاهش يافته است زيرا در اين منطقه افزايش پوشش گياهي، کنترل روان آب ها و جلوگيري از نفوذ آب را داشتيم. همچنين بر اساس مستندات وزارت نيرو سد کرج از زمان احداثش تاکنون بايد ۹۰ ميليون متر مکعب رسوب توليد کند که با توجه به رسوب گيري هاي انجام شده فعلاً ۲۷ ميليون متر مکعب اين سد داراي رسوب است. کاهش چشمگير رسوب در اين سد ناشي از اين است که در حدود ۶۰ درصد حوضه آبخيز سد کرج عمليات آبخيزداري انجام شده است.

وي تاکيد مي کند: لذا در مناطقي که عمليات آبخيزداري در سدها انجام شده است کاهش فرسايش را داشته ايم.

عوامل ايجاد فرسايش
دکتر پرويز گرشاسبي معاون آبخيزداري سازمان جنگل ها نيز به عوامل اصلي فرسايش در کشور چنين اشاره مي کند و مي گويد: ما يک کشور مرتفع هستيم و به طور متوسط ۱۲۵۰ متر از سطح درياهاي آزاد ارتفاع داريم، شيب هاي تند، خاک هاي حساس به فرسايش، شرايط نفوذ پذيري خاک ها، بارش هاي نامنظم و بهره برداري انسان از طبيعت از مهم ترين عواملي است که انواع فرسايش را در کشور دامن مي زند.

وي اظهار مي دارد: چراي دام بيش از ظرفيت ۲-۳ برابري مراتع است که باعث تخريب و نابودي مرتع مي شود.

دکتر برهان رياضي کارشناس محيط زيست، فرسايش خاک را مهم ترين تخريب مي داند و مي گويد: خاک بستر حيات است، اما به خاطر نبود فرهنگ و آگاهي زيست محيطي نابودي خاک و فرسايش آن در ايران چندين برابر متوسط جهاني است.

دکتر رياضي اين فرسايش را ناشي از چراي بي حد و اندازه دام و کشت بي رويه ديم در تمام دشت هاي داراي بارندگي مناسب مي داند که معيشت ساکنان آن مناطق را تامين مي کند.

دکتر کهرم استاد دانشگاه و فعال محيط زيست نيز در اين باره به بيشترين ميزان فرسايش خاک در کشور اشاره مي کند و مي گويد:  خاک بيشتر مورد تهديد فرسايش قرار مي گيرد در حالي که ما با فرسايش خاک با ارزش ترين منابع را از دست مي دهيم زيرا وقتي پوشش گياهي از بين برود خاک هم از بين مي رود در حالي که ما در حفظ پوشش گياهي کوتاهي مي کنيم و ۳ تا ۴ برابر ظرفيت مراتع چراي دام انجام مي شود.

وي مي افزايد: عامل انساني مي تواند در تخريب محيط زيست تاثير زيادي داشته باشد و بر ميزان فرسايش خاک و آب بيفزايد.

مهندس اصغرکمالي کارشناس ارشد منابع طبيعي نيز متوسط فرسايش در ايران را بين ۸ تا ۱۰ تن در هکتار اعلام مي کند و مي گويد: فرسايش خاک در کشور در حدود ۱ تا 1.2 ميليارد تن در سال است که اين ميزان حدود ۲ برابر فرسايش جهان است.

وي مي افزايد: عوامل فرسايش شامل آب، خاک و انسان است و در کنار آن ها جانوران هم به فرسايش محيط کمک مي کنند.

وي مي افزايد: عوامل طبيعي و انساني از مهم ترين عوامل تخريب منابع طبيعي هستند.

جنگل ها و مراتع بيشتر مورد تهديد انسان واقع مي شوند و متاسفانه بيشتر مراتع کشور ما فقير است، مراتع خوب بسيار کم و مراتع متوسط هم اندک است، بنابراين مراتع کشور ظرفيت چراي دام موجود را ندارند.

رتبه فرسايش خاک در کشور
وقتي که فرسايش خاک در ايران را ۳ برابر شاخص جهاني اعلام مي کنند و آمار حکايت از ميزان فرسايش خاک در کشور ۲ ميليارد تن در سال دارد به واقع کشور ما از اين لحاظ در چه جايگاهي واقع شده است؟

دکتر کهرم استاد دانشگاه و فعال محيط زيست در اين باره مي گويد: ما از نظر فرسايش خاک در جهان رتبه اول يا دوم را داريم و سالانه فرسايش خاک ۴۰ تن در هکتار است که اگر آن را با کشورهاي اروپايي که ۱۲ تن و آمريکا که ۴ تن فرسايش خاک را در سال دارند مقايسه کنيم بعد مي توانيم ادعا کنيم که فرسايش خاک کم شده است.

اما دکتر گرشاسبي معاون آبخيزداري سازمان جنگل هاي کشور قبول ندارد که ايران از لحاظ فرسايش در رتبه اول يا دوم جهان است. او مي گويد: کشورهايي هستند که از اين لحاظ هيچ گونه آمار و ارقامي ندارند، کشورهاي اردن، سوريه، افغانستان و برخي کشورهاي همسايه نسبت به ما در اين باره داراي وضعيت برتري هستند پس چگونه ما جايگاه اول و يا دوم فرسايش را در جهان داريم.

وي مي افزايد: با آن که کشور ما داراي اقليم نيمه خشک و خشک است اما در اين  زمينه پيشرو هستيم.

دکتر گرشاسبي اظهار مي دارد: اندازه گيري فرسايش خاک از ۵ سال پيش در کشور آغاز شده و هم اکنون ۱۲ ايستگاه سنجش فرسايش در مناطق مختلف کشور نصب شده است و به طور متوسط رسوب موجود در کشور 2.4 تن مي باشد که به وسيله ايستگاه ها به ثبت رسيده است.

وي يادآور مي شود: ايستگاه هاي رسوب سنجي فقط ۲۰ درصد فرسايش خاک را نشان مي دهد که ۸۰ درصد ديگر توسط ايستگاه ثبت نمي شود اما طبق برآوردهاي انجام شده سالانه فرسايش خاک در کشور ۱۷ تن در هکتار است.

جلوگيري از فرسايش
با توجه به اختلاف نظرهايي که بين مسئولان سازمان هاي مربوط و فعالان محيط زيست است قطعاً براي پيش گيري از افزايش فرسايش راهکارهايي وجود دارد.

مهندس اصغر کمالي استاد دانشگاه و کارشناس ارشد منابع طبيعي نيز افزايش فرهنگ عمومي را براي حفاظت از محيط زيست و جلوگيري از فرسايش خاک و آب مهم مي داند و مي گويد: بايد از طريق رسانه ها به اهميت حفظ محيط زيست بيشتر پرداخته شود و در اين راستا فرهنگ عمومي افزايش يابد.

وي مي افزايد: اگر فرسايش خاک و آب افزايش يابد، دچار مشکلات زيست محيطي مي شويم زيرا رونق کشاورزي به حفظ آب و خاک بستگي دارد و با حفظ آن مي توانيم به توسعه پايدار دست يابيم.

اين استاد دانشگاه تاکيد مي کند: تا زماني که مسئولان به اين امر توجه جدي نکنند و اعتبارات و اقدامات لازم را به کار نگيرند به طور يقين فرسايش درسطح کشور رو به افزايش مي گذارد زيرا کارهاي انجام شده پاسخ گوي ميزان فرسايش موجود کشور نيست.

اما دکتر کهرم فعال محيط زيست يکي از راهکارهاي پيش گيري از فرسايش را جلوگيري از سدسازي مي داند و مي گويد: ابتدا بايد از سدسازي جلوگيري و حتي سدهاي اضافه تخريب شود و در کنار آن جنگل زايي شود زيرا وجود جنگل ها از اتلاف خاک جلوگيري مي کند و خاک بيشترمورد تهديد فرسايش قرار مي گيرد و با ارزش ترين منابعي که ما از دست مي دهيم خاک است وقتي پوشش گياهي از بين مي رود خاک هم نابود مي شود.

دکتر کهرم علاوه بر اين موارد به آبياري اشاره مي کند و مي گويد: بايد آبياري به طور علمي و منطقي انجام شود که بهترين شيوه آبياري قطره اي و باراني است که از فرسايش آب و خاک جلوگيري خواهد کرد.

از دکتر گرشاسبي مقام مسئول سازمان جنگل هاي کشور سوال مي کنيم چه اقداماتي براي جلوگيري از پيشروي فرسايش، سازمان انجام داده است، او در پاسخ مي گويد: خوشبختانه اقدامات خوبي انجام شده و احکام خوبي در «قانون افزايش بهره وري کشاورزي و منابع طبيعي» در اين راستا گنجانده شده است که بايد آيين نامه هاي داخلي آن را تدوين کنيم.

وي مي افزايد: به عنوان مثال بايد ظرف ۱۰ سال آينده ۳۰ ميليون راس دام از مراتع خارج شود، براي دامداران شرايط معيشتي فراهم کنيم و با مشارکت آن ها طرح مرتع داري را به کار گيريم.

وي اظهار مي دارد: اگر همت شود احکام خوبي در اين قانون براي کاهش فرسايش و افزايش پوشش گياهي و حفظ مرتع آمده است که اين امر تلاش مردم و دولت را مي طلبد.

دکتر گرشاسبي به قانون برنامه پنجم توسعه اشاره مي کند و مي گويد: طبق قانون برنامه پنجم توسعه موظف هستيم که ۸ ميليون هکتار عمليات آبخيزداري در کشور انجام شود تا از ميزان فرسايش کاسته شود و ۲ ميليون و ۴۰۰ هزار هکتار عمليات بيابان زدايي انجام شود که بتوانيم کار را به سرانجام برسانيم و از روند افزايش فرسايش خاک و آب جلوگيري کنيم.

به نظر مي رسد فرسايش خاک، آب و باد در کشور ما اجتناب ناپذير است اما اين که چگونه بتوانيم اين دشمن طبيعت را مهار کنيم مهم است، مسئولان ادعا مي کنند که ما فرسايش را در کشور مهار مي کنيم، اما فعالان محيط زيست معتقدند اصلاً چنين نيست و تاکنون نتوانسته ايم با اين آفات محيط زيست به درستي مقابله کنيم، لذا تاييد و يا تکذيب يکديگر نمي تواند چاره  کار باشد بلکه بايد راهکاري همسو با يکديگر اتخاذ شود تا محيط زيست کشورمان از نابودي نجات يابد.

چکيده گزارش
کاهش ۳۰ درصدي ميزان فرسايش در کشور خبري بود که توسط سازمان جنگل ها و مراتع کشور اعلام شد اما کارشناسان محيط زيست معتقدند وقتي که ما با خشکسالي هاي پياپي مواجه ايم، تالاب ها در حال خشکي و نابودي است و از وسعت جنگل ها کاسته شده است. از سوي ديگر کارشناسان محيط زيست فرسايش سالانه خاک را ۴۰ تن در هکتار اعلام مي کنند، اما سازمان جنگل ها اين رقم را ۱۷ تن در هکتار مي داند و مدعي است که تاکنون ۲۶ ميليون هکتار عمليات آبخيزداري در کشور انجام شده که مي تواند به شکل چشمگيري از فرسايش خاک جلوگيري کند.

رسانه‌ها اجازه تهیه گزارش از بچه‌های شین‌آباد ندارند

به گزارش نیمروز، یك ماه پیش ساعت 8 صبح چهارشنبه 15 آذر سال جاری، كلاس 45 نفره مدرسه ابتدایی دخترانه شین آباد با 8 نفر غایب به دلیل غیر استاندارد بودن بخاری نفتی، منجر به خام سوزی نفت و آتش گرفتن كلاس درس شد و 28 دانش‌آموز در آن سوختند و تاكنون دو نفر از آنها فوت شده‌اند.

بعد از گذشت 26 روز از حادثه آتش‌سوزی در مدرسه شین آباد پیرانشهر، 6 تن از دانش‌آموزان بستری شده در بیمارستان سینای تبریز، برای ادامه درمان، به بیمارستان سوانح سوختگی امام موسی كاظم (ع) اصفهان منتقل شدند.

بعد از فوت سیران یگانه و سارینا رسولی‌زاده و اعزام سه نفر از مصدومان به بیمارستان سوختگی مشهد، 13 مصدوم در بیمارستان سینای تبریز باقی مانده‌ بودند كه یكی از آنها به زودی مرخص می‌شود و بقیه نیز كه میزان سوختگی آنها حدود 40 درصد است، به صورت تیم‌های جداگانه به بیمارستان‌های تهران، اصفهان و شیراز منتقل شدند.

درمان دانش‌آموزان با روش‌های منسوخ شده!

هرچند كه مسئولان آموزش و پرورش حتی اعزام مصدومان حادثه آتش سوزی مدرسه انقلاب شین‌آباد به خارج از كشور را نیز وعده داده بودند، اما اعزام دیر هنگام این دانش‌آموزان برای ادامه درمان به كلانشهرها و استفاده از درمان‌های سنتی در بیمارستان تبریز، روند درمان برخی از این مصدومان را با مشكل جدی مواجه كرده است.

فریدون عابدینی رییس بیمارستان سوانح سوختگی اصفهان پس از انتقال دانش‌آموزان شین‌آبادی به این بیمارستان با بیان اینكه چنانچه این دانش‌آموزان تحت روش‌های درمانی جدید سوختگی قرار می‌گرفتند، سرعت بهبودی در آنها افزایش می‌یافت، گفته بود: برای درمان اولیه این بیماران از روش‌های سنتی و مصرف "بتادین" و "پماد" استفاده شده این در حالیست كه در اكثر كشورهای دنیا و به ویژه بیمارستان سوانح سوختگی اصفهان این روش منسوخ شده است!

بایكوت خبری از روند درمان دانش‌آموزان پیرانشهری

اما تلاش خبرنگار نیمروز برای رفتن به بیمارستان امام موسی كاظم (ع) و با خبر شدن از آخرین وضعیت درمانی این 6 دانش‌آموز بی نتیجه ماند.

مسئولان بیمارستان سوانح سوختگی اصفهان اجازه ورود هیچ یك از خبرنگاران و عكاسان به این بیمارستان را تاكنون نداده‌اند و حراست بیمارستان به شدت رفت و آمد افراد به محل بستری شدن دانش‌آموزان را كنترل می‌كند.

مراحل درمان این دانش‌آموزان با بایكوت خبری از سوی مسئولان مواجه شده و علت آن هم به گفته مدیر روابط عمومی بیمارستان امام موسی كاظم (ع)، تسریع در روند درمان و بهبود این 6 دانش‌آموز است.

مهاجر گفته است: در حال حاضر یك تیم پزشكی متخصص در زمینه درمان سوختگی این دانش‌آموزان در نظر گرفته شده است كه پزشك متخصص اطفال و داخلی از جمله نیرو‌های این تیم تخصصی هستند.

وی مدعی شده علت مجوز ندادن به رسانه‌ها برای تهیه گزارش از روند درمان دانش‌آموزان، بهم خوردن تمركز كادر پزشكی و وجود آرامش بیشتر برای خود دانش‌آموزان است.

این گفته‌ها شاید كاملاً درست باشد و بر كسی هم پوشیده نیست كه مهم‌ترین مسئله در حال حاضر به دست آوردن سلامتی دانش‌آموزان است اما بایكوت رسانه‌ها در این میان جای بسی تعجب و سؤال دارد.

این حق طبیعی رسانه‌ها است كه بتوانند از مسیر درمان دانش‌آموزان گزارش تهیه كنند و مردم را در جریان آن قرار دهند.

شاید طی روزهای آینده این بایكوت خبری شكسته شود و رسانه‌ها بتوانند خبرهای خوشی از بهبودی كامل دانش‌آموزان مدرسه روستای شین‌آباد مخابره كنند.

فیگارو: طالبانی به لحاظ بالینی فوت کرده است

منابع کردی از فوت جلال طالبانی در یکی از بیمارستان های برلین خبر داده اند.

به نوشته روزنامه فرانسوی فیگارو، منابع نزدیک به رییس جمهور عراق اعلام کردند که جلال طالبانی از نظر بالینی فوت کرده است.

طالبانی 15 روز پیش به دلیل حمله مغزی به بیمارستانی در آلمان منتقل شد. پزشکان وضعیت وی را وخیم اعلام کرده اند.

منابع کردی می گویند پزشکان آلمانی طالبانی تنها در تلاشند که وی را زنده نگه دارند، اما رئیس جمهور 79 سالۀ عراق به لحاظ کلینیکی و بالینی فوت کرده است.

جلال طالبانی از چهره های برجسته کرد در عراق است که نقش مهم و تعیین کننده ای در مصالحه و آشتی میان گروهای مختلفی عراقی بر عهده داشت.

کارشناسان بر این اعتقادند که فوت طالبانی، آنهم در زمانی که رابطۀ نخست وزیر عراق با سنی ها طی ماه اخیر دستخوش تنش شده، می تواند ثبات سیاسی کشور را تهدید کند.

سوریه؛ نیروهای آمریکایی وارد خاک ترکیه شدند

گروهی از نظامیان آمریکایی وارد ترکیه شده‌اند تا سامانه دفاع موشکی پاتریوت ناتو را عملیاتی کنند. سامانه‌های دفاع موشکی هلند نیز دو روز دیگر راهی ترکیه می‌شوند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری شینهوا، نیروهای نظامی ارتش آمریکا روز جمعه به همراه ادوات نظامی وارد پایگاه هوایی اینجرلیک در جنوب ترکیه شدند. ستاد نیروهای آمریکایی مستقر در اروپا اعلام کرد، 400 پرسنل دیگر و ادوات نظامی بیشتر در روزهای آینده وارد این پایگاه خواهند شد.

خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از مقام‌های این ستاد گزارش کرده است که در اواخر ماه ژانویه ادوات نظامی بیشتری از راه دریا به ترکیه ارسال خواهند شد.

همزمان، روزنامه تلگراف هلند گزارش کرده است که سامانه‌های پدافندی موشک‌های پاتریوت متعلق به این کشور به همراه 300 نیروی نظامی دو روز دیگر (هفتم ژانویه) به مقصد ترکیه فرستاده خواهند شد و پیش‌بینی می‌شود تا روز 22 ژانویه به آنجا برسند.

قرار است دولت آلمان نیز برنامه مشابه‌ای را به اجرا درآورد.

ستاد نیروهای آمریکایی مستقر در اروپا در بیانیه‌ای گفت که ارسال این نیروها و سامانه‌ها به ترکیه "تنها هدف دفاعی داشته و یک منطقه پرواز ممنوع و یا ماموریت تهاجمی را به همراه نخواهد داشت."

هدف از ارسال موشک‌های زمین به هوای پاتریوت، کمک به ارتش ترکیه برای جلوگیری از حمله‌های احتمالی هوایی و یا پرتاب موشک از سوی سوریه است.

کشورهای آلمان و هلند نیز آماده می‌شوند تا سامانه‌های پدافندی موشک‌های پاتریوت خود را در روزهای آتی به ترکیه ارسال کنند. طبق برنامه‌ریزی‌ قبلی، قرار است این سامانه‌ها تا پایان ماه ژانویه آماده استفاده باشند.

اوایل ماه گذشته ناتو استقرار سامانه‌های پدافندی پاتریوت را در ترکیه به تصویب رساند. این عمل در پاسخ به درخواست دولت ترکیه بود که اعلام کرده بود "نگرانی‌های جدی" درباره استفاده دولت بشار اسد از سلاح‌های شیمیایی دارد.

اعلام آمادگی محمد داوری برای شهادت در دادگاه جنایت کهریزک

محمد داوری، روزنامه نگار محبوس در بند ۳۵۰ زندان اوین در نامه ای از درون زندان اعلام آمادگی کرده است که بعنوان یکی از افراد مطلع در دادگاه متهمان جنایت کهریزک به عنوان شاهد حاضر شود.
به گزارش کلمه، سردبیر سابق سایت سحام نیوز که با نظارت و اطلاع شخصی آقای کروبی با ۱۰ تن از بازداشتی های کهریزک و خانواده های کشته شدگان این جنایت مصاحبه کرده است پیش از نیز در نامه ای از فعالیت های خود در دفتر مهدی کروبی و همچنین ملاقات و مصاحبه با شکنجه شده های زندان کهریزک و کسانی که در این زندان و دیگر زندان ها مورد تجاوز جنسی قرار گرفته اند، پرده برداشته و تاکید کرده بود که طی بازجویی ها و زندان، هیچ یک از مقامات مسوول نتوانسته اند صحت این مستندات را زیر سوال ببرند.
این معلم زندانی که سه سال است به همین اتهام یعنی تلاش برای کشف حقیقت و اثبات آن بدون حتی یک روز مرخصی در زندان به سر می برد پس از تحمل همه ی فشارها همچنان اعلام آمادگی می کند تا مستندات خود را در دادگاه متهمان کهریزک ارائه دهد، تا حقیقت های مخفی نگاه داشته از سوی مسئولان آشکار شود. باید دید آیا این بار مقامات قضایی به طور واقعی در پی دستیابی به حقیقت هستند یا مانند آنچه در دادگاه های پیشین چون رسیدگی به متهمان کوی دانشگاه متخلفان تبرئه و سطح اتهام از کشتار افراد به دزدیدن ریش تراشی نزول خواهد یافت.
متن کامل نامه ی محمد داوری به شرح زیر است:
با خبر شدم به زودی دادگاه متهمان حادثه کهریزک برگزار خواهد شد و قضات متهم محاکمه می شوند نمی دانم آیا مدعی العموم یا شاکیان بطور جدی قصد ارایه مدارک و اسناد و بیان حقایق برای دفاع از مظلومان آن حادثه غیر انسانی را دارند یا نه. و نمی دانم آیا تصمیم بر برگزاری علنی چنین دادگاهی گرفته شده است یا نه. و نمی دانم آیا پس از گذشت نزدیک به ۳ سال و نیم از آن جریان پرونده مربوطه کامل است یا نه.
اما آنچه که وظیفه خود می دانم این است که اعلام کنم بعنوان یکی از افراد مطلع به دلیل انجام گفتگو با بازداشتی های کهریزک و خانواده های کشته شدگان با نظارت و اطلاع شخصی آقای کروبی و در قالب سردبیر سایت خبری سحام نیوز آمادگی دارم درصورت برگزاری علنی دادگاه شهادت دهم که چه جنایت هایی در بازداشتگاه کهریزک بوقوع پیوسته است حداقل اسنادی که بنده به آن استناد خواهم نمود انجام مصاحبه ۶ ساعته با ۱۰ تن از بازداشتی های کهریزک و گفته های خانواده های کشته شدگان می باشد.
چرا که تابستان ۸۸ ده تن از افرادی که پس از دستگیری در ۱۸ تیر روانه بازداشتگاه غیر قانونی کهریزک شده بودند، پس از دیدار با آقای کروبی طی گفتگویی تمام جزییات را از زمان بازداشت و انتقال به کهریزک و نگهداری در آن محل و شکنجه و آزار و کشته شدن چند تن از افراد و سپس انتقال به اوین و آزادی ابراز نمودند. این افراد به همراه تعدادی از اعضاء خانواده هایشان که جمعا حدود ۲۰ الی ۲۵ تن می شدند به دفتر آقای کروبی مراجعه و پس از اطمینان از حمایت ایشان به خود جرات ابراز مطالب را دادند حتی آنها نگرانی خود را اینگونه ابراز کردند که اگر مورد حمایت قرار نگیرند و سیستم اطلاعاتی و امنیتی آنها را تحت فشار قرار دهند توان ایستادگی را نخواهند داشت.
لذا اینجانب پس از تحمل بیش از ۳ سال حبس ناعادلانه برخود فرض دانستم تا برای اتمام حجت با مسوولان قضایی و هم برای اطلاع مردم مظلوم کشورمان آمادگی خودم را اعلام کنم و مهم تر اینکه کسانی که به ما پناه آورده بودند حتی بر گردن ما دارند که باید نسبت به اداء آن حق، کوتاهی ننماییم.
محمد داوری
زندان اوین بند ۳۵۰

پنتاگون: شبکه جاسوسی ایران شامل ۳۰ هزار نفر است

صدای آمریکا : وزارت دفاع آمریکا، پنتاگون، گزارشی در خصوص جزئیات فعالیت وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ایران تهیه کرده که ماه گذشته توسط بخش پژوهش های فدرال کتابخانۀ کنگرۀ آمریکا منتشر شده است.

در این گزارش به شمار کارکنان وزارت اطلاعات ایران اشاره شده که ۳۰ هزار نفر است. در گزارش پنتاگون آمده که بسیاری از کارمندان وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی در عملیات مخفی مشارکت دارند که در جای جای جهان انجام می گیرد؛ از جاسوسی و سرقت فن آوری گرفته تا بمب گذاری و ترور.

تهیه کنندگان گزارش پنتاگون از وزارت اطلاعات ایران به عنوان یکی از بزرگترین و پویاترین مؤسسات امنیتی خاورمیانه نام برده اند.

بنا به محتوای گزارش وزارت دفاع آمریکا، وزارت اطلاعات ایران از سپاه پاسداران به طور تمام عیار حمایت می کند. پنتاگون می گوید سپاه پاسداران ایران در بمب گذاری های تروریستی در نقاط گوناگون دنیا، از آرژانتین تا لبنان دست دارد.

پژوهش ۶۴ صفحه ای پنتاگون همچنین حاکی از آن است که وزارت اطلاعات ایران از حماس، حزب الله، و القاعدۀ عراق حمایت مالی و نظامی می کند و در هر کجای جهان که جمهوری اسلامی منافعی دارد، فعال است. عراق، افغانستان، کویت، لبنان، آلمان، گرجستان، فرانسه، کرواسی، ترکیه، بریتانیا، اتریش، جمهوری آذربایجان، آسیای مرکزی، آفریقا، و کشورهای قارۀ آمریکا (شامل ایالات متحده) در میان این کشورها هستند.

فعالیت های وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی در کشورهای آمریکای لاتین سبب شگفتی و نگرانی مسئولان دولت آمریکاست؛ فعالیت هایی که بخشی از راهبرد ایران برای حضور فعال در نزدیکی ایالات متحده تلقی می شود. وزارت اطلاعات با تأمین کمک های مالی و تعلیم نظامی به اعضای حزب الله لبنان، در اسرائیل نیز رخنه کرده است و فعالیت دارد.

وزارت اطلاعات ایران تحت نظارت مستقیم آیت الله خامنه ای اداره می شود و پیش شرط انتصاب به مسند وزارت اطلاعات، روحانی بودن است.

گزارش پژوهشی پنتاگون به حضور و فعالیت فراگیر و روبه گسترش وزارت اطلاعات در خارج از ایران، ورای پیاده کردن عملیاتی نظیر قتل های زنجیره ای، اشاره کرده و حاکی از آن است که وزارت اطلاعات، افراد را فارغ از باور و کیش آنها، به کار می گیرد و شهروندان بریتانیایی، عرب تبار و یهودی اسرائیلی در میان مأموران این وزارتخانه هستند.

در این گزارش آمده که سعید امامی که از معاونان این وزارتخانه بود، یهودی زاده بود و به رغم تبار و کیشش، به سمت معاونت منصوب شده بود.

در ادامۀ پژوهش ۶۴ صفحه ای پنتاگون در خصوص وزارت اطلاعات ایران، آمده است که این وزراتخانه با تقویت عملیات شنود الکترونیکی در خاورمیانه و حوزۀ دریای مدیترانه، فعالیت خود را گسترده تر کرده و افزوده که این عملیات در شمال سوریه و بلندی های جولان توسعه یافته است، اما با این وصف، ظرفیت های ایران در حوزۀ امنیتی، به ویژه در راستای انتقال اطلاعات به حزب الله لبنان، محدود است و وزارت اطلاعات ایران برای گردآوری اطلاعات و اجرای عملیات تروریستی، به حزب الله لبنان وابسته است.

گزارش پنتاگون حاکی از آن است که ایران گونه ای ویروس رایانه ای ایجاد کرده که در عملیات جنگ سایبری به کار می آید. وزارت دفاع آمریکا اما توسل جمهوری اسلامی را به این ویروس نشان ضعف اطلاعاتی آن خوانده است.

به رغم اختلافات ایدئولوژیک، روسیه در اوایل دهۀ نود میلادی در ارایه آموزش های امنیتی به مأموران وزارت اطلاعات ایران نقش مؤثری ایفا کرده است، و این روزها هم وزارت اطلاعات به رغم اختلافات میان شیعه و سنی، به القاعده کمک امنیتی می کند. گزارش وزارت دفاع آمریکا ریشۀ این همکاری را منافع مشترک ایران و القاعده ارزیابی کرده که مبنای آن حضور آمریکا در منطقه، خصوصاً درعراق و افغانستان است.

در این گزارش، استفادۀ متقابل القاعده از ایران در راستای آن عنوان شده که تعدادی از تروریست های القاعده پس از حملات تروریستی ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ همقطارانشان به آمریکا، بتوانند به سلامت از افغانستان به ایران بگریزند. بر مبنای این گزارش، ایران مرکز مناسبی برای ارتباط رهبری ارشد القاعده با متحدانش در منطقه است.

پژوهش اخیر پنتاگون به ۱۷ ایرانی اشاره کرده که بین دسامبر ۱۹۷۹ و مه ۱۹۹۶ خارج از ایران ترور شده اند. همۀ این هفده نفر، مخالف جمهوری اسلامی بوده اند. بر اساس این پژوهش، وزارت اطلاعات ایران مأموران مخفی بسیاری دارد و در حیطۀ جاسوسی به شدت فعال است و این کار را از راه نفوذ سازمان دهی شده به جمع ها و محافل ایرانیان ساکن خارج از کشور انجام می دهد؛ همچنین از طریق ایجاد نهادهایی که مدعی کمک به پناهندگان ایرانی تبار هستند.

پژوهشگران پنتاگون معتقدند که ایران یک واحد ضد اطلاعات قدرتمند با نام عقاب ۲ ایجاد کرده که با هدف صیانت از فعالیت های هسته ای جمهوری اسلامی در راستای غنی سازی اورانیوم ایجاد شده و با تمرکز بر مقابله با کوشش ایالات متحده برای نفوذ به اطلاعات برنامۀ هسته ای ایران فعال تر شده است، اما راه اندازی و فعالیت آن چندان اثرگذار نبوده است.

علیرضا عسگری، کارمند پیشین وزارت اطلاعات که از آن جدا شد، به غرب کمک کرد تا ارتباط جمهوری اسلامی با حزب الله و جزئیات آن را تا اندازه ای دریابند. وی همچنین اطلاعاتی نیز پیرامون راکتور اتمی مخفی سوریه در اختیار اسرائیل گذاشت. گفتنی است که هواپیماهای جنگی اسرائیل ظاهراً بر مبنای این اطلاعات، راکتور اتمی مخفی سوریه را در سال ۲۰۰۷ بمباران کردند.

در محتوای گزارش تحقیقی وزارت دفاع آمریکا با موضوع وزارت اطلاعات ایران، همچنین آمده است که شبکه های اطلاعاتی گوناگون ایران در کویت، ترکیه و بحرین کشف شده، و مأموران اطلاعاتی ایران کوشش بسیاری برای نفوذ در بدنۀ دولت بغداد به کار می بندند. همچنین در گزارش آمده است که مأموران مخفی جمهوری اسلامی در موارد بسیاری، ایرانیانی را در خارج از آن کشور ربوده و به ایران بازگردانده اند و آنها را زندانی کرده یا کشته اند.


افزایش ۶۲ درصدی متوسط هزینه سبد معیشت خانوار

نایب رئیس کانون عالی انجمن های صنفی کارگران ایران از برگزاری جلسات ویژه مزد با حضور نمایندگان کارگری، کارفرمایی و دولت خبر داد و گفت: در یکسال گذشته متوسط هزینه سبد معیشت خانوار ۶۲ درصد افزایش یافته است.

ابوالفضل فتح الهی در گفتگو با مهر از جدیدترین اقدامات و مذاکرات صورت گرفته در زمینه تعیین حداقل دستمزد سال آینده کارگران و مشمولان قانون کار خبر داد و گفت: شورای عالی کار از نمایندگان کارگری و کارفرمایی خواسته است تا گزارشاتی را درباره وضعیت قیمتها و سبد معیشت خانوار ارائه کنند.

نایب رئیس کانون عالی انجمن های صنفی کارگران ایران اظهار داشت: رصد قیمتها و اعلام نظرات کارگران و کارفرمایان از مباحثی است که قرار شد تا قبل از برگزاری نشستهای پایانی شورای عالی کار، توسط گروه های کارگری و کارفرمایی انجام و اعلام شود.

پیشنهاد افزایش ۱۰۰ درصدی مزد

فتح الهی ادامه داد: در چند جلسه برگزار شده برای بررسی وضعیت افزایش حداقل دستمزد سال آینده کارگران، مباحثی درباره افزایش ۱۰۰ درصدی حداقل دستمزد ۹۲ کارگران و مشمولان قانون کار مطرح شد که به نظر اکثر جامعه کارگری نه تنها این خواسته نمی تواند اجرایی باشد، بلکه مورد درخواست کارگران نیز نیست.

این مقام مسئول کارگری با تاکید بر احتمال افزایش ۱۸ تا ۲۰ درصدی حداقل دستمزد سال آینده، افزود: ۲ برابر شدن یکباره حداقل مزد کارگران می تواند منجر به تعدیل نیرو و فشار زیاد به کارفرمایان شود؛ بنابراین خواسته جامعه کارگری رشد حداقل مزدی منطقی و قابل اجرا است.

وی تاکید کرد: پوشاک، خوراک، مسکن، حمل و نقل، بهداشت و هزینه های فرهنگی از زمینه ها و محورهای اصلی مدنظر کارگران برای برآورد هزینه ها در سال جاری و اختلاف قیمت آن نسبت به سال گذشته، گفت: در بحث خوراک بررسی ها بر پایه ۲۰۰۰ کالری در روز انجام می شود.

نایب رئیس کانون عالی انجمن های صنفی کارگران ایران اظهار داشت: قرار است بزودی متوسط هزینه هر خانوار ۴ نفره از سوی نمایندگان کارگری و نمایندگان کارفرمایی، نهایی و اعلام شود.

متوسط افزایش هزینه ها؛ ۶۲ درصد

به گفته فتح الهی، برآوردها نشان می دهد که متوسط افزایش قیمت سبد معیشت خانوار از آذرماه سال ۹۰ تا آذرماه امسال به میزان ۶۲ درصد بوده است.

این مقام مسئول کارگری تصریح کرد: یکی از خواسته های دولت از کارگران و کارفرمایان در مباحث تعیین حداقل دستمزد رسیدن دو گروه به یک دیدگاه مشترک است که البته در سالهای اخیر محقق نشده است.

وی با بیان اینکه در برخی از بررسی ها به رقم ۱ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان به عنوان هزینه مورد نیاز هر خانوار ۴ نفره در ماه رسیدیم، بیان داشت: دولت باید در زمینه کاهش اختلاف بین دستمزد و هزینه های واقعی؛ بسته های حمایتی لازم را طراحی و ارائه کند.

احتمال تعیین حداقل دستمزد ۴۶۷۶۴۰ تومانی

به گزارش مهر، حداقل دستمزد سال جاری کارگران و مشمولان قانون کار در پایان اسفندماه ۹۰ توسط شورای عالی کار به میزان ۳۸۹ هزار و ۷۰۰ تومان تعیین شده که نسبت به حداقل دستمزد ۳۳۰ هزار و ۳۰۰ تومانی سال ۸۹ به میزان ۱۸ درصد افزایش داشته است.

با افزایش نرخ تورم در سال جاری و ثبت یک رکورد در این بخش و احتمال ادامه این روند در ماه های آینده، احتمال تعیین بیشترین میزان رشد سالیانه دستمزد نسبت به سنوات گذشته برای سال ۹۲ وجود دارد.

در صورت افزایش ۲۰ درصدی حداقل دستمزد سال آینده کارگران و مشمولان قانون کار، میزان رشد سالیانه مزد ۷۷ هزار و ۹۴۰ تومان خواهد بود که در نهایت حداقل دستمزد ۳۸۹ هزار و ۷۰۰ تومانی امسال در سال ۹۲ به ۴۶۷ هزار و ۶۴۰ تومان خواهد رسید.

اوباما بسته تحریمی جدید علیه ایران را امضا کرد

رادیو فردا : باراک اوباما،‌ رئیس جمهور ایالات متحده، با امضای لایحه دفاعی ۶۳۳ میلیارد دلاری سال ۲۰۱۳ آمریکا، با اعمال تحریم‌های شدیدتر علیه جمهوری اسلامی ایران موافقت کرد.

به گزارش روز پنج‌شنبه، ۱۴ دی‌ماه، از خبرگزاری آسوشیتدپرس، باراک اوباما چهارشنبه شب با امضای این لایحه با اظهار نگرانی از امکان ارتباط بخش‌های «انرژی، کشتی‌رانی، کشتی‌سازی و بنادر» جمهوری اسلامی با فعالیت‌های مربوط به گسترش سلاح‌های هسته‌ای، تحریم‌های شدیدتری را علیه این حوزه‌ها اعمال و تأکید کرد که افراد یا شرکت‌ها در صورت ارسال فلزهای گرانبها به ایران نیز از سوی آمریکا مجازات می‌شوند.

تحریم‌های تازه همچنین صدا و سیمای جمهوری اسلامی و رئیس آن را به دلیل نقض حقوق بشر از طریق پخش «اعتراف‌های اجباری و دادگاه‌های نمایشی» در فهرست سیاه قرار می‌دهد.

سنای آمریکا پیشتر به بسته تحریمی علیه ایران که ضمیمه لایحه دفاعی آمریکا شده است، رأی مثبت داده بود. این طرح که از سوی باب مندز، سناتور دموکرات و مارک کرک، سناتور جمهوری‌خواه پیشنهاد شده است، ۱۰ آبان‌ماه بدون رأی مخالف به تصویب سنا رسید.

به گزارش روزنامه آمریکایی وال استریت جورنال، طبق بسته تحریمی جدید ارسال «فلزهای گرانبها، گرافیت، آلمینیوم، استیل، زغال‌سنگ متالورژی و نرم‌افزارهای صنعتی» محدود می‌شود.

با این تمهیدات آمریکا قصد دارد از استفاده از این اقلام در مبادلات کالا به کالا با ایران و دور زدن تحریم‌های آمریکا جلوگیری کند.

به دنبال اعمال تحریم‌های آمریکا علیه بخش انرژی ایران، گزارش‌هایی مبنی بر مبادله گاز ایران با طلای ترکیه منتشر شد. ترکیه ضمن تأکید بر این‌ که تجارت «گاز در برابر طلا» ناقض تحریم‌های آمریکا نیست، می‌گوید ترکیه در ازای گاز به ایران لیره پرداخت می‌کند و ایران با پول فروش گاز، از ترکیه طلا خریداری می‌کند.

غرب معتقد است که برنامه هسته‌ای ایران دارای بعد نظامی است و با اعمال فشار بر ایران، مذاکره و شفاف‌سازی جمهوری اسلامی در این خصوص را می‌طلبد.

جمهوری اسلامی در مقابل ضمن تأکید بر صلح‌آمیز بودن فعالیت‌های هسته‌ای خود، دستیابی به انرژی هسته‌ای را حق مسلم خود می‌داند و خواستار برداشته شدن تحریم‌هاست.