۱۳۹۱ فروردین ۲۷, یکشنبه

طنز پيام نوروزی


یک شهروند ایرانی و کانادایی در آستانه اعدام


سایت ندای سبز آزادی:حکم حمید قاسمی زندانی محکوم به اعدام به دایره اجرای احکام ارسال شده است.

براساس اعلام مسئولین دادستانی به خانواده این زندانی حکم وی به دایره اجرای احکام ارسال شده است.

این درحالی است که پیش از این دادستان تهران به خانواده این زندانی وعده توقف اجرای حکم را داده بود.

حمید قاسمی شهروند ایرانی و کانادایی  سال ۸۷ برای دیدار با اعضای خانواده‌اش به ایران آمد که  برادرش ناخدا یکم البرز قاسمی به اتهام جاسوسی بازداشت شد. حمید برای پیگیری وضعیت برادرش پس از چندین بار مراجعه به حفاظت اطلاعات ارتش با همان اتهام در خرداد ماه ۱۳۸۷ بازداشت شد.

برادر وی البرز قاسمی سال ۱۳۸۸  بر اثر بیماری در زندان در حالی که وی نیز به اعدام محکوم شده بود درگذشت.

حمید قاسمی پس از مهاجرت به کانادا ۸ بار به ایران سفر کرده بود. تنها مدرک مورد استناد حفاظت اطلاعات ارتش برای جاسوسی وی یک صفحه کاعذ چاپی بود که مدعی بودند ایمیلی است که از سوی حمید برای البرزفرستاده شده، در حالیکه کارشناس رسمی دادگستری این ادعا را از لحاظ فنی رد و بازپرس اولیه هم اتهام جاسوسی را رد کرده بود. اما مامورین حفاظت اطلاعات پرونده را از دادگاه نظامی را به دادگاه انقلاب بردند و برای حمید و برادرش حکم اعدام گرفتند.

سوریه؛ بمباران مواضع مخالفان به‌رغم آتش‌بس


رادیو آلمان: به رغم ورود قریب‌الوقوع اولین گروه ناظران سازمان ملل متحد به دمشق، هنوز آتش‌بس در سوریه برقرار نشده است. فعالان حقوق بشر سوریه اعلام کردند که ارتش سوریه روز یکشنبه (۲۷ فروردین / ۱۵ آوریل) مواضع مخالفان را در شهر حمص بمباران کرد.

رامی عبدالرحمان، رئیس دیده‌بان حقوق بشر سوریه، اعلام کرد، این بمباران از عصر شنبه آغاز شده و شدیدترین حمله از زمان اعلام آتش‌بس بوده است.

همچنین درگیری‌های شدیدی میان نیروهای ارتش سوریه و مخالفان دولت از منطقه حلب گزارش شده‌ است.

آتش‌بس یکی از شش نکته مطرح شده در پیشنهاد کوفی عنان، نماینده ویژه سازمان ملل متحد برای حل بحران سوریه، است.

طرح عنان خواستار توقف عملیات نظامی علیه غیرنظامیان، خروج نیروهای نظامی از مناطق شهری، اجازه برگزاری تظاهرات مسالمت‌آمیز، آزادی زندانیان سیاسی، گشایش در ارسال کمک‌های بشردوستانه و گفت‌و‌گوهای سیاسی بین طرفین شده است.

درگیری خونین در زندان قزل حصار


بنابه گزارشات رسیده به "فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران" در طی یک درگیری خونین در سالن 1 واحد 2 زندان قزل حصار منجر به مرگ یک زندانی و زخمی شدند تعدادی از آنها گردید.
چند روز گذشته در سالن 1 واحد 2 زندان قزل حصار یک درگیری خونین روی داد که در جریان این درگیری یکی از زندانیان جان خود را از دست داد. زندانی  مجتبی طلوعی 27 ساله که چند سال است  در زندانهای قزل حصار و زندان گوهردشت کرج زندانی بود در این درگیری خونین جان خود را از دست داد.
در این درگیری خونین حداقل 6 زندانی دیگر به شدت زخمی شدند و تعدادی از آنها به دلیل وضعیت بسیار حاد به بیمارستانهای خارج از زندان منتقل شدند. بهمن مرزبان یکی از زندانیانی است که بشدت در این درگیری زخمی شده است.
عامل اصلی درگیریهای خونین در زندان  باندهای مافیایی می باشند. باندهای مافیایی توسط مسئولین زندان سازمان دهی می شوند و مسئول فروش مواد مخدر در درون زندان می باشند.موادر مخدر مربوطه توسط مسئولین زندان در اختیار آنها گذاشته می شود و عیادان نجومی تا به حال برای آنها داشته است. باندهای مافیایی زندان همچنین، زندانیانی که نسبت به شرایط قرون وسطایی و غیر انسانی زندان معترض هستند به دستور مسئولین زندان خذف فیزیکی می شوند. آنهابه سلاحهای سرد کشنده مجهز هستند و بدون هیچ مواخذه ای به کار خود ادامه میدهند  
درگیریهای خونین مستمر در زندانها روی می دهد و اغلب آنها منجر به مرگ زندانیان ویا معلولیت آنها می شود.
از طرفی دیگر در طی چند روز گذشته تعدادی از زندانیان واحد 3 زندان قزل حصار به زندان فشافویه منتقل شدند این زندان بین ورامین و قم واقع شده است و در منطقه ای خشک ونیمه کویری قرار دارد و گفته می شود آب نوشیدنی آنها شور و از چاه ها تامین می شود. خانواده زندانیان برای ملاقات با عزیزان خود به لحاظ تردد به این زندان  دچار مشکل عمده ای هستند.
فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران، شیوه های غیر انسانی مسئولین زندان برای حذف فیزیکی و به اعتیاد کشاندن جوانان در درون زندانها را محکوم می کند و از سازمانهای حقوق بشری خواستار محکوم کردم این اقدامات  غیر انسانی و پیگیری لازم برای نجات جان آنها می باشد.

27 فروردین 1391 برابر با 15 آپریل2012
گزارش فوق  به سازمانهای زیر ارسال  گردید:
کمیساریای عالی حقوق بشر
گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل متحد
کمسیون حقوق بشر اتحادیه اروپا
سازمان عفو بین الملل

بانک مرکزی هک میلیونها کارت بانک را تائید کرد

مدیر اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی با اشاره به سوء استفاده برخی از افراد از موقعیت‌های خود در نظام بانکی، گفت: ادعاهای تماس گیرندگان اثبات شده نیست، ضمن اینکه مشتریان بانکها می توانند با تغییر رمز کارت خود نسبت به استفاده از کارتهای بانکی اقدام کنند. 

به گزارش مهر، ناصر حکیمی در مورد لو رفتن اطلاعات الکترونیکی بانکها، از هماهنگی بانک مرکزی با بانکهای کشور به منظور تغییر رمز کارتهای بانکی خبرداد و گفت: در حال حاضر مشتریان بانکها می توانند با تغییر رمز کارت خود نسبت به استفاده از کارتهای بانکی اقدام کنند. 

مدیر اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی افزود: گزارشهایی از سوی بانکها به بانک مرکزی ارائه شده است، مبنی بر اینکه مدت زمان زیادی است که بسیاری از مشتریان بانکی نسبت به تغییر رمز کارت خود اقدام نمی کنند و این امر مخاطراتی را برای بانکها، حسابهای مشتریان و کارتهای بانکی ایجاد می کند. 

وی خاطرنشان کرد: بانک مرکزی پیش از این نیز تصمیم داشت که در فروردین ماه که زمان مناسبی با توجه به مراجعه کمتر مردم به سیستم بانکی و خودپردازها است، نسبت به تغییر رمز کارتهای بانکی اقدام کند و این برنامه را در دستور کار داشته است. 

حکیمی در مورد تماس فردی با مسئولان بانکی کشور مبنی بر اینکه به اطلاعات الکترونیکی بانکها و حسابهای 3 میلیون نفر از دارندگان کارت بانکی دسترسی دارد، گفت: همکاران من در سیستم بانکی این موضوع را رصد می کنند. 

وی با اشاره به سوء استفاده برخی از افراد از موقعیت‌های خود، عنوان کرد: البته اینگونه ادعاها اثبات شده نیست و تنها در حد ادعا است. 

مدیراداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی با بیان اینکه بانک مرکزی به خاطر رفع شائبه هایی که در ارتباط با کارتهای بانکی و اطلاعات مربوطه در مردم ایجاد شده است، اطلاعیه تغییر رمز را صادر کرد، افزود: با تغییر رمز مشکلی برای حساب‌های مردم ایجاد نخواهد شد. 

خودکشی يک دانشجو در پیرانشهر


يک دانشجوی پیرانشهری دانشگاه پیام نور مهاباد اقدام به خودکشی نمود.

صبح روز شنبه 26 فروردین ماه، یک دانشجوی اهل کولیچ از توابع پیرانشهر به نام ظاهر- م خود را در منزل حلق آویز نمود و جان سپرد.

علت خودکشی ظاهر که دانشجوی رشته شیمی دانشگاه پیام نور مهاباد بوده تا کنون از سوی خانواده وی و یا مقامات ذیربط اعلام نشده اما شنیده ها حاکی است که علت این کار وی مشکلات مالی بوده است.

گفتنی است در حال حاضر میزان خودکشی در ایران 12 نفر در هر یک هزار نفر است و استان های ایلام، کرمانشاه، کردستان و همدان رکورددار آمار خودکشی در ایران هستند.

تخت جمشيد رو به نابودی می ‌رود

روزنامه مردمسالاری: تصاوير منتشر شده از تخت ‌جمشيد بيان مي‌کند که ديواره‌هاي بازسازي شده گلي در محوطه تخت‌ جمشيد دچار ترک‌خوردگي شده و وضعيت ديواره‌هاي موزه ايجادشده در اين محوطه باستاني نيز چندان مناسب نيست. در تصاوير انتشاريافته هم‌چنين نشان داده شده که بخشي از ديواره سنگي در قسمت پلکان تخت جمشيد مزين به گل‌هاي لوتوس و گل‌هاي انار، دچار ترک‌خوردگي شده است. در اين ميان قسمت‌هاي مربوط به ستون‌ها در بخش بازسازي‌شده نيز وضعيت خوبي ندارند. ترک سنگ‌ها، يکي از عظيم‌ترين بناهاي سنگي جهان را در معرض خطر ريزش قرار داده است.

نفوذ آب باران در بخش‌هاي گوناگون تخت جمشيد و ايجاد نم شديد در بنا موجب شده است که هر ساله، سنگ‌هاي 2500 ساله اين بناي ملي و تاريخي متلاشي شوند. عدم اجراي راهکارهاي مناسب براي هدايت آب باران در تخت جمشيد باعث شده است که هر ساله با شروع بارندگي‌ها، محوطه‌هاي گوناگون اين بنا به استخرهاي بزرگي تبديل که در نهايت منجر به متلاشي‌شدن سنگ‌ها و نابودي کلي تخت جمشيد شود.

ته ستون‌ها در کاخ سد ‌ستون متلاشي شده است. ديوارهاي خشتي مجموعه تخت جمشيد هم که در کنار آثار سنگي قرار دارند، باعث نفوذ سريع‌تر رطوبت از پايين به اين آثار مي‌شوند و اضمحلال سنگ‌ها را سريع‌تر و تکميل‌تر مي‌کنند. در بناي خزانه و قسمت جنوب شرقي کاخ بنايي که به اشتباه آن‌را حرمسرا مي‌خوانند. هيچ‌ گونه راه خروج آب وجود ندارد، چه در سطح و چه در پي بنا هم‌چون استخر بزرگي است چنان ‌که در طول سال شاهد متلاشي‌شدن اين آثار سنگي هستيم. آثار شوره‌زدگي بر اثر نمکي که از سنگ خارج‌شده و مربوط به نم بيش از اندازه است.

هر سال تعداد زيادي از اين آثار متلاشي مي‌شود و از زمان خاکبرداري اين بناها تاکنون هيچ‌گونه راهکاري براي خارج‌کردن به موقع اين آب‌ها انجام نگرفته، مساله مهم رطوبت است؛ رطوبتي که با خود آلاينده‌هاي شيميايي مختلفي دارد، رطوبتي که آمدنش سفير اضمحلال فساد تدريجي و متلاشي‌شدن سنگ‌هاي به جا مانده از تمدن بزرگ ايران است.

راه‌حل‌هايي جهت حفاظت از بناها در مقابل رطوبت در تخت جشميد اجراشده مانند سايبان فلزي بر روي پلکان شرقي کاخ آپادانا و پلکان شمالي کاخ شورا، ايجاد کانال هواکش پشت پلکان شرقي کاخ آپادانا، ايجاد سايبان فلزي بر روي نقش برجسته بار عام در بناي خزانه و ايجاد کانال هوا در پشت اين اثر، لايروبي آبروهاي اصلي صفه تخت جمشيد در سال‌هاي 1381 و 1384 که قرار بود باز شود و البته هنوز راه اصلي خروجي اين آبروها باز نشده و معلوم است که اين کار انجام نخواهد گرديد.

اين امر باعث شده که کارشناسان بر اين نکته تاکيد کنند که به رغم اينکه تا به حال کنشي براي نم‌زدايي و جلوگيري از نابودي بنا انجام نپذيرفته است، اکنون خطر بزرگي بر اثر رخنه نم در تختگاه تخت جمشيد، اين بناي با ارزش را تهديد مي‌کند که به مرور زمان و با گذشت سال‌هاي متمادي و رخنه نم بيشتر در سنگ‌ها و پي بناهاي موجود روند نابودي سريع‌تر مي‌شود.

بارش باران در منطقه تخت جمشيد زياد است و آب در سطح حياط‌‌‌ها، داخل کاخ‌ها و در خيابان‌ها و جاي جاي اين صفه که حدود 125 هزار متر مربع است جمع مي‌شود. آب باران در مناطق پست جمع مي‌شود و به دليل اينکه پي بناها در اکثر نقاط صفه از خاک و شن و سنگ‌هاي دوريز پرشده به راحتي آب در آن‌ها نفوذ مي‌کند و به آب انبارهاي زيرزميني تبديل مي‌شود.

اين آب انبارها در تمام طول سال به خاطر اينکه راه خروجي ندارند، ماندگار هستند و از راه‌هاي مختلفي در سنگ‌هاي ديواره‌ها و بناهاي موجود نفوذ مي‌کنند و معمولا اثرات رطوبت در تمام صفه در فصل‌هاي مختلف حتي تابستان قابل مشاهده است. آب گردآمده از باران که از قسمت شمال شرقي صفه از کوه رحمت به پايين سرازير مي‌شود نيز به آب انبارهاي زيرزميني اضافه مي‌شود، مقدار کمي از اين آب‌ها بخار و مقداري نيز از طريق کانال‌هاي آب‌روهاي زيرزميني به تازگي به بيرون صفه هدايت مي‌شوند، اما قسمت اعظمي از آب‌ها در پي بناها نفوذ کرده و در تمام طول سال اثرات مستقيمي بر سنگ‌هاي 2500 ساله تخت جمشيد مي‌گذارند.

آب‌روهاي اصلي صفه در تمام طول سال رطوبت خاصي دارند و چنان بخار آب در آن‌ها وجود دارد که نفس را تنگ مي‌کند به طوري‌که ديوارهاي اين آب‌روها هميشه خيس هستند و فقط قسمت‌هايي از اين آبروها که در سطح بالاتري از صفه قرار مي‌گيرند، رطوبت کمتري در آن‌ها وجود دارد. شن و سنگ‌ريزه‌هايي که در محوطه صفه تخت جمشيد ريخته شده تا از گل‌آلودشدن آثار جلوگيري کند و عبور و مرور بازديدکنندگان در فصل زمستان راحت‌تر باشد يکي از عامل‌هاي مهم جمع شدن آب و نفوذ در پي‌صفه به شمار مي‌روند و اگر انشعاب‌هاي کوچکي از آب‌روها هم در سطح صفه تخت جمشيد ساخته شود تا آب باران را جمع آوري کند، اگر درپوش‌هاي مناسبي نداشته باشد به وسيله اين شن‌ها پر مي‌شوند و راه جريان آب را مي‌گيرند.

در پي بررسي‌هاي مکرر بر روي صفه تخت جمشيد راه‌کارهايي که جهت جلوگيري و کم‌کردن اثرات رطوبت در آثار تاريخي مذکور مي‌توان به کار گرفت در چند بخش مي‌توان مورد توجه قرار داد که شامل ايجاد انشعاب‌هاي کوچک آبروهاي سطحي در محوطه‌هايي که پست‌تر هستند به صورتي که آب جمع‌آوري‌شده را به کانال‌هاي اصلي آبروهاي زيرزميني هدايت کنند، شيب‌بندي محوطه‌هاي بناها به صورتي که آب به داخل انشعاب‌هاي فرعي آب‌روها جمع شود، باز کردن و لايروبي راه اصلي خروجي آب‌روهاي زيرزميني تخت جمشيد به خارج از صفه، ايجاد راه آب مناسب جهت خروج آب‌هاي جمع‌شده در بناي خزانه و کاخ دروازه ملل و قسمت جنوبي شرقي بناي حرمسرا و ديگر قسمت‌هاي آبگير صفه که تا به حال هيچ‌گونه اقدامي براي خروج آب‌هاي اين قسمت‌ها نشده، جداسازي و ايجاد درزهايي بين ديوارهاي خشتي و سنگي ‌بناها به طريقي که هيچ‌گونه ارتباطي با يکديگر نداشته باشند و… البته اين روش‌ها دشوار ولي ثمربخش است.

اعزام نخستین ناظران بین‌المللی به سوریه


رادیو آلمان: در پی تصویب قطعنامه‌ای از سوی شورای امنیت سازمان ملل متحد، نخستین گروه از ناظران بین‌المللی برای نظارت بر روند آتش‌بس عازم سوریه شدند. 

به گفته یک سخنگوی سازمان ملل، هیات ناظران بین‌المللی در خلال روز یک‌شنبه ۱۵ آوریل وارد دمشق خواهد شد. 

برای نخستین بار شورای امنیت سازمان ملل متحد موفق شد با اجماع همه اعضای خود قطعنامه‌ای را مبنی بر خاتمه فوری خشونت‌ها در سوریه به تصویب رساند. 

بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل و کوفی عنان نماینده ویژه سازمان ملل و اتحادیه عرب در امور سوریه از تصویب این قطعنامه استقبال کردند. 

شورای ملی سوریه، مهم‌ترین تشکل مخالفان نیز از تصمیم شورای امنیت ابراز خشنودی کرد. 

پیش از این روسیه و چین با حق وتوی خود از تصویب هر قعطنامه‌ای علیه رژیم بشار اسد جلوگیری کرده بودند.


ترديد آمريکا نسبت به رعايت آتش بس

آمريکا اعلام کرد نسبت به تعهد رژیم سوريه به آتش بس ترديد جدی وجود دارد. 

سوزان رايس سفير دائم آمريکا در سازمان ملل بعد از تصويب قطعنامه اعزام ناظران به سوريه خطاب به اعضای شورای امنيت گفت، حملات جديد به مردم سوريه در روز شنبه ترديدهايی جدی را نسبت به تعهد رژیم بشار اسد ايجاد کرده است.

تمام عابربانک ها غیرفعال شد/ "تغییر رمز" تنها گزینه فعال

خبرگزاری آنا: مدیر اداره نظام های پرداخت بانک مرکزی با تأکید براینکه تغییر رمز کارتهای بانکی تنها یک اقدام امنیتی است، گفت: تا قبل از تغییر رمز کارتهای بانکی تنها گزینه فعال در خودپردازها "تغییر رمز کارت" خواهد بود.
ناصر حکیمی در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری آنا درباره پشت پرده پیامک های اخیر مبنی بر تغییر رمز کارتهای بانکی اظهار داشت: تغییر رمز کارتهای بانکی تنها یک اقدام امنیتی است که برخی رسانه های اخیر در این خصوص به اشتباه جو سازی کرده اند.

وی افزود: کسانی که چند ماه رمز عابر بانک خود را تغییر نداده اند باید به دستگاه های خودپرداز مراجعه کنند و رمز خود را تغییر دهند.

مدیر اداره نظام های پرداخت بانک مرکزی درباره اقدام برخی بانک ها مبنی بر ارسال پیامک به تعدادی از مشتریانشان مبنی بر "مشتری گرامي كارت شما به جهت ارتقا موارد امنيتي غيرفعال گرديد. خواهشمند است به منظور فعال نمودن مجدد كارت خود به يكي از شعب بانك ... مراجعه نمائيد"، تصریح کرد: بانک مرکزی به تمام بانک ها به خصوص بانک مورد اشاره تأکید کرده که به مشتریانشان اطلاع رسانی کنند.

وی افزود: البته به این بانک اعلام شده که مشتریان می توانند به دستگاه های خودپرداز نیز مراجعه کنند و با تغییر رمز عابر بانک، کارتهای خود را فعال کنند.

حکیمی ادامه داد: بانک مرکزی به سایر بانک ها اعلام کرده است که در دستگاه های خود پرداز فعلاً فقط گزینه "تغییر رمز کارت" فعال باشد و مشتریان بتوانند بعد از تغییر رمز سایر خدمات را مورد استفاده قرار دهند.

مدیر اداره نظام های پرداخت بانک مرکزی خاطرنشان کرد: بانک مرکزی فضایی را درست کرده است که هر سه ماه یک بار مشتریان رمز عابر بانک خود را تغییر دهند و سطح امنیت خدمات بانکی را افزایبش دهند.

به گزارش آنا، طی روزهای اخیر پیامک های با مضمون اینکه هر چه سریعتر رمز عابر بانک های خود را تغییر دهید برای برخی از مشتریان بانک ها ارسال شد اما این موضوع زمانی جدی شد که تعدادی از بانک ها نیز با ارسال پیامکی با مضمون "مشتری گرامی کارت شما به جهت ارتقاء موارد امنیتی غیر فعال شده است، لطفا جهت فعال سازی به بانک مربوطه مراجعه نمایید" از مشتریان خواست نسبت به تغییر رمز عابر بانک خود اقدام کنند.

البته بانک مرکزی نیز در همین حین با صدور اطلاعیه ای به مردم اعلام کرد که هر سه ماه یک بار رمز کارت های بانکی خود را تغییر دهند.

شنیده های خبرنگار آنا حکایت از آن دارد که یکی از هکرها مدتی قبل اقدام به هک درگاه اینترنتی دو بانک بزرگ کشور کرده است و بعداز این اقدام طی تماسی به مسئولان مربوطه اعلام کرده که اگر بخواهید بنده این مشکل را حل خواهم کرد اما بانکی ها این موضوع را جدی نگرفتند و کار به جایی رسید که این هکر اطلاعات مربوط به حساب و رمز کارتهای 3 میلیون مشتری را در وبلاگ شخصی اش قرار داده است.

مذاکرات اتمی؛ نیاز به توافق درباره گامهای عملی و فوری


کاترين اشتون، مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا پس از مذاکرات هسته ای استانبول گفت، آنچه ما می خواهيم انجام دهيم اين است که مطمئن شويم رژيم تهران از برنامه ساخت سلاح اتمی فاصله می گيرد.

وی افزود، در دور بعدی گفتگوها باید پیشرفت واقعی حاصل شود.

وزیر خارجه فرانسه نیز در بیانیه ای پس از مذاکرات هسته ای استانبول گفت، ما در انتظار اقدامات واقعی و فوری از سوی رژیم تهران هستیم.

وزیر خارجه آلمان نیز گفته است، روند مذاکرات نشان می‌دهد که در چه مسیر دشواری گام نهاده ‌ایم. 

به گزارش رادیو آلمان، وزیر خارجه انگلستان نیز در واکنش به برگزاری مذاکرات استانبول گفت، هنوز راه درازی در پیش رو است. ما منتظر دور بعدی گفت‌وگو‌ها هستیم. اکنون ما نیاز به توافق درباره گام‌های عملی و فوری برای اعتمادسازی در جهان داریم، مبنی بر اینکه رژیم تهران به تعهدات بین‌المللی خود پایبند بوده و قصد ساخت سلاح هسته‌ای را ندارد.

معاون مشاور امنیت ملی رئیس جمهور آمریکا نیز از رژیم تهران خواست در دور بعدی مذاکرات، زمینه‌ پیشرفت تعیین کننده‌ ای را مهیا سازد و غیرنظامی بودن فعالیت‌های هسته ای ‌اش را به اثبات رساند.

این در حالیست که روزنامه آلمانی "زود دويچه" از وجود شواهد محکمی خبر داد که نشان می دهد رژيم تهران برای دست يافتن به سلاح هسته ای تلاش می کند.

این روزنامه به نقل از يک مامور اطلاعاتی غربی می نويسد، شواهد محکمی در اختيار آژانس اتمی قرار دارد که انجام آزمايش چاشنی های انفجاری را در يک محفظه فولادی در مجتمع پارچين تاييد می کند. 

به گفته این منبع، رژيم تهران محفظه فولادی مورد اشاره را در سال ۲۰۰۰ ميلادی با ياری يک دانشمند روسی که ۳۰ سال تجربه ی کار در آزمايشگاههای هسته ای اين کشور را دارد آماده کرده است. 

بازرسان آژانس در سالهای گذشته موفق شده اند با اين دانشمند روسی که نامش فاش نشده گفتگو کنند.

اجرای مجازات شلاق در ملاءعام دو تفر در شاهرود


ایسنا: دو مجرم به اتهام اعمال منافی عفت، در شهرستان شاهرود و در ملاء عام مجازات شدند.

براساس اعلام 27 فروردين دادگستري استان سمنان، 99 ضربه شلاق در ملاء عام مجازات «غ.د» فرزند «م» و «ج.ک» فرزند «ج»، 2 متهم پرونده‌های اعمال منافی عفت بود که پس از تايید توسط دیوان عالی کشور در ملاء عام به اجرا در آمد.

در این پرونده‌ها که محکومان با حکم شعبه چهارم دادگاه کیفری استان سمنان و شعبه اول دادگاه کیفری مستقر در شاهرود به شلاق در ملا عام محکوم شده بودند که پس از رسیدگی به درخواست تجدیدنظر محکومین در دیوان عالی کشور، محکومیت آنان تائید و در یکی از میادین شهرستان شاهرود به اجرا در آمد.

روابط عمومی دادگستری استان سمنان دراين باره افزوده است: «ارتکاب اینچنین اعمال منافی عفت توسط مجرمین موجب جریحه دار شدن احساسات و خواست عمومی جهت مجازات این افراد شده بود که پیگیری، تسریع در روند رسیدگی به این پرونده و در نهایت اجرای قاطعانه احکام صادره، پاسخ دستگاه قضایی استان به خواسته های مردم شریف و اقدامی در جهت پیشگیری از ارتکاب چنین جرايمی در استان فرهنگی و مذهبی سمنان می‌باشد». 

رشد 30 درصدی تورم در سال91



نماینده کرج، اشتهاد و آسارا در مجلس اعلام کرد:دولت و مجلس در حال چکش زنی در تنظیم بودجه سال جاری هستند چون تنظیم بودجه به گونه ای است که رشد 30 درصدی تورم در سال جدید بعید نیست.

به گزارش مهر،عزیز اکبریان درخصوص ویژگی ها و مزایای بودجه تنظیمی سال 91 اظهارداشت: در سال جدید ردیف های اعتباری خوبی در امور عمرانی منظور شده است.

وی افزود: افزایش ردیف اعتباربه 200 هزار میلیارد گرچه قابل توجه است اما با روند رشد نرخ تورم در کشور مطابقت ندارد و در مراحل بعدی نیازمند تزریق پول در جامعه و ایجاد تورم خواهد شد و نیازمند پیش بینی مهار این تورم است.

بودجه پیشنهادی دولت به مجلس به نفع مردم نیست

اکبریان گفت: این ردیف اعتباری در حالی تنظیم شده و در آستانه تصویب است کهاز این اعتبار بالغ بر صد هزار میلیارد مربوط به هدفمند سازی یارانه ها است.

وی افزود: دولت درحالی سال گذشته 27 هزار میلیارد از افزایش قیمتها درآمد داشته است که قرار بوده است 40 هزار میلیارد درآمد داشته باشد و بنا به دلائل مختلفی این امر محقق نشده است.

این نماینده ادامه داد: از 27 هزار میلیارد ، 37 هزار میلیارد نیز بابت هدفمندسازی یارانه ها به مردم پول پرداخت شده است، در حالی که دولت می بایست از این درآمد خود 30 درصد را به صنعت و تولید اختصاص می داد و ریالی از این بابت پرداخت نکرد.

اکبریان نتیجه این امر را در افزایش نرخ تورم تاثیرگذار دانست وگفت: در نتیجه این امر قیمت اجناس بالا خواهد رفت و مجددا این مردم هستند که باید با قیمت های بالای اجناس و کالاهای مصرفی، حمل و نقل ، سوخت، حامل های انرژی و... مواجه می شوند.

این نماینده افزود: طبق پیش بینی دولت در سال جدید 134 هزار میلیارد درآمد ایجاد خواهد شد.

اکبریان گفت: در سال گذشته که 37 هزار میلیارد به مردم یارانه پرداخت شد میزان حامل های انرژی و.... به حد قابل توجهی افزایش یافت حال تصور کنید اگر این لایحه به تصویب مجلس برسد رقم 134 هزار میلیاردچه تورمی را ایجاد خواهد کرد.

استقراض دولت به بانک مرکزی در آینده دولت تاثیر گذار است

اکبریان نماینده مردم کرج در بخش دیگری از صحبتهای خود به مقروض بودن دولت به بانک مرکزی نیز اشاره داشت : از سوی دیگر دولت تنخواهی ده هزار میلیاردی از بانک مرکزی وبدون مجوز از مجلس استقراض کرده است که این امر خود برای دولت های آینده مشکل ساز خواهدشد.

این نماینده افزایش قیمت دلار به هزارو 900 تومان در بازار را از دیگر مشکلات فرا روی اقتصاد کشور قلمداد کرد و گفت: قسمت دلار در لایحه بودجه هزارو 250 تومان است در حالی که قیمت واقعی آن هزار و600 تومان و در بازار نیز به هزار و 900 تومان رسیده است که اگر در این خصوص نیز راهکاری ارائه نشود مشکلات آن گریبان مردم را خواهد گرفت.

وی افزود: افزایش قیمت دلار موجب دو برابر شدن قسمت بنزین و قاچاق سوخت و.... خواهد شد و ضرورت تدبیری آگاهانه را می طلبد.

دولت و مجلس در حال چکس زنی ها بر سر تنظیم بودجه

اکبریان مسائل مذکور را از جمله دغدغه های دولت و مجلس در سال 91 ذکر کرد و افزود: در حال حاضر دولت و مجلس در حال چکش زنی های لازم در خصوص لایحه بودجه و تنظیم آن هستند.

وی افزود: با تمامی این اوصاف پیش بینی افزایش نرخ 30 درصدی تورم بعید نیست، اما ما نمایندگان مجلس به عنوان وکیل مردم به دولت کمک خواهیم کرد تا در بودجه اصلاحاتی را به نفع مردم انجام دهند.

این نماینده افزایش ناچیز در حقوق کارمندان دولت، حمایت ها از بخش تولید، اقشار آسیب پذیر، بالابردن تولید و ناخالص ملی را از دیگر مصوبات لایحه بودجه در سال 91 عنوان کرد.

استعفای‌ مرتضوی ‌در انتظار تصمیم ‌‌احمدی‌نژاد


سایت خانه ملت: معاون پارلمانی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از تصمیم‌گیری درباره استعفای مرتضوی در جلسه مشترک شیخ الاسلامی با رئیس جمهور خبر داد.

محمد کرمی‌راد درباره سرنوشت استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: محمدرضا موالی‌زاده معاون پارلمانی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی می گوید، سعید مرتضوی رئیس سازمان تأمین اجتماعی دیشب وعده استعفا داد اما این استعفا هنوز به دست غلامحسین شیخ الاسلامی نرسیده است.

نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی افزود: بنا به گفته معاون پارلمانی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اگر متن استعفای سعید مرتضوی از ریاست سازمان تأمین اجتماعی امروز به دست وزیر برسد شیخ الاسلامی در جلسه ای با رئیس جمهور درباره پذیرش یا عدم پذیرش این استعفا تصمیم گیری می‌کند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس درباره جزئیات جلسه غیر علنی امروز (یکشنبه ۲۷ فروردین) گفت: امیر پوردستان فرمانده نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی به مناسبت روز ارتش (۲۹ فروردین) در نهاد قانونگذاری حاضر شد و درباره عملکرد و دستاوردها و برنامه های ارتش توضیحاتی را به نمایندگان داد. 

مذاکرات هسته‌ای با ايران "متفاوت" و "سازنده" اعلام شد



پس از ۱۵ ماه مذاکرات هسته‌ای ايران با گروه ۵+۱ امروز در استانبول برگزار شد. سخنگوی مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا مذاکرات دور نخست را "سازنده" عنوان کرد.
به گزارش رويترز، امروز شنبه ۲۶ فروردين‌ماه (۱۴ آوريل)، دور نخست مذاکرات هسته‌ای ايران و گروه ۵+۱، شامل آمريکا، روسيه، بريتانيا، چين، فرانسه، آلمان و کاترين اشتون، مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا در سالن "لطفی کردار" استانبول به‌شکل رسمی آغاز شد.
مايکل مان (Michael Mann)، سخنگوی کاترين اشتون، شامگاه امروز در نخستين واکنش نسبت به اين مذاکرات گفت: "گفت‌وگوها در فضايی سازنده برگزار شد."
وی امروز صبح گفته بود: "طرح‌های پيشنهادی جالب و يا جديد ايران پيش‌شرط ادامه مذاکرات در گروه‌های کوچک‌تر هستند."
يک ديپلمات ديگر که نامش فاش نشد گفت مذاکرات اين بار از مذاکرات دور پيشين "کاملأ متفاوت بود." وی افزود: "به‌نظر می‌رسد سعيد جليلی نماينده ايران اين بار با هدف پيشبرد يک فرايند جدی به استانبول آمده است."
کاترين اشتون نيز پيش از آغاز مذاکرات اظهار اميدواری کرد که گفت‌وگوهای اين دور شروع يک روند پايدار باشد.
در محافل غربی گفته می‌شود اگر ايران از غنی‌سازی اورانيوم ۲۰ درصدی دست بکشد از شدت تحريم‌ها عليه اين کشور کاسته خواهد شد
رويترز به‌نقل از يک ديپلمات غربی نوشته است کشورهای غربی در مذاکرات امروز ابتدا مطالبات جديد خود را مطرح نخواهد کرد.
با اين‌ حال منابع خبری جهان گفته‌اند گرانيگاه اين مذاکرات درخواست کشورهای غربی برای توقف غنی‌سازی اورانيوم در اندازه‌های بالا از سوی ايران خواهد بود؛ امری که پيش از اين مقام‌های ايرانی آن را رد کرده‌اند.
بخش دوم دور نخست مذاکرات هسته‌ای امروز بعد از ظهر در استانبول از سر گرفته شد.
شب گذشته در يک ضيافت شام کاترين اشتون و سعيد جليلی، دبير شورای عالی امنيت ملی و رئيس گروه مذاکره‌کننده ايرانی در مذاکرات هسته‌ای به مدت سه ساعت ديدار داشتند.
يک ديپلمات ديگر در گفت‌وگو با رويترز فضای ضيافت شام را "دوستانه" عنوان کرد اما گفت بحث‌ها تنها بر روی مسائل هسته‌ای متمرکز نبود.
کاترين اشتون در بيانيه‌ای اعلام کرد: "ما برای يافتن راه حل‌هايی به‌منظور ايجاد اعتماد متقابل و اين‌که نشان دهيم ايران به دنبال دستيابی به سلاح هسته‌ای نيست در اين‌جا هستيم."
سعيد جليلی نيز اظهار اميدواری کرد که اين اعتماد به‌دست آيد.
اشتون و جليلی شامگاه امروز برای سومين بار در طول ۲۴ ساعت گذشته با يکديگر ديدار کردند.
در محافل غربی گفته می‌شود اگر ايران از غنی‌سازی اورانيوم ۲۰ درصدی دست بکشد از شدت تحريم‌ها عليه اين کشور کاسته خواهد شد.
روز گذشته کاخ سفيد به‌طور تلويحی از "مشوق‌های اقتصادی" سخن گفت که در صورت تلاش ايران برای برطرف کردن نگرانی‌های جامعه جهانی نسبت به برنامه‌های اتمی خود، شامل اين کشور خواهد شد.
بن رودز، معاون مشاور امنيت ملی آمريکا در امور ارتباطات استراتژيک، اظهار داشت: "اگر ايران واقعأ در اين راستا گام بردارد، ما نيز در برابر به اقداماتی فکر می‌کنيم که می‌تواند جبران عمل آنان باشد. اما دوباره تأکيد می‌کنم که ايران بايد در عمل اين مسأله را ثابت کند و نه با حرف."
کاخ سفيد پيش از اين اعلام کرده بود که به احتمال زياد مذاکرات استانبول آخرين راه ‌حل برای مسأله هسته‌ای ايران است.
با اين حال، آلکسی پوشکف، رئيس کميته امور خارجه پارلمان روسيه روز چهارشنبه اظهار داشت: "اين مذاکرات در حکم آخرين راه حل برای رسيدن به توافقی صلح‌آميز نخواهد بود."
پوشکف افزود: "ما معتقديم که اين مذاکرات بايد تا زمان رسيدن به نتيجه‌ای مطلوب ادامه پيدا کند."
تاکنون سه دور مذاکره بين ايران و گروه ۱+۵ در ژنو و يک دور نيز در استانبول برگزار شده است.
در تيرماه ۱۳۸۷، مهرماه ۱۳۸۸ و آذرماه ۱۳۸۹ سه دور در ژنو و در بهمن ۱۳۸۹ نيز يک دور در استانبول مذاکرات هسته‌ای برگزار شده است.
دور قبلی مذاکرات که در استانبول برگزار شد، بدون دست‌يابی به نقطه تفاهمی پايان يافت.
 

دامنه خبرها از ابوموسی تا استانبول




اشکان پارسا

 اشکان پارسا - در هفته‌ای که گذشت، نگاه‌ها به استانبول ختم شد؛ شهری شرقی- غربی که آسیا و اروپا را به هم پیوند داده و قرار است که روز شنبه (26 فروردین) میزبان مذاکرات اتمی میان ایران و اعضای دایم شورای امنیت به همراه آلمان باشد.

گمانه‌ها درباره پیشنهادهای قابل طرح در این مذاکرات یکی از سرفصل‌های اصلی خبرهای هفته گذشته‌ ایران را شامل می‌شد. علاوه بر این، سفر "کوفی عنان" به تهران برای مذاکره درباره طرح آتش‌بس میان دولت سوریه با مخالفانش و دیدار "محمود احمدی نژاد" از جزیره ابوموسی، دو  اتفاق  موثر دیگر بر سیاست خارجی جمهوری اسلامی طی هفته گذشته بود.

در داخل کشور نیز خبرها کماکان بر مدار اختلاف های دولت و مجلس می‌چرخید و نزاع بر سر بودجه سال ۱۳۹۱و تنش درباره انتصاب سعید مرتضوی به سمت ریاست سازمان تامین اجتماعی در صدر خبرهای داخلی قرار داشت.
 
در همین حال بیانیه وزارت اطلاعات درباره بازداشت یک شبکه تروریستی مرتبط با اسراییل نیز انعکاس وسیعی در رسانه های داخلی پیدا کرد. "رادیو زمانه" در " نبض سیاست" این هفته به این تحولات نگاهی خبری- تحلیلی داشته است.
 
بیم و امیدهای مذاکرات اتمی
 
نمایندگان دیپلماتیک ایران و اعضای گروه ۱+۵ وارد استانبول ترکیه شده‌اند تا در این شهر تاریخی مذاکرات درباره پرونده هسته‌ای جمهوری اسلامی را آغاز کنند.
 
مذاکراتی که با بیم‌ها و امیدهای فراوانی برای سیاست‌مداران دو طرف، همراه است هر چند که کفه بیم و نگرانی، سنگین‌تر از کفه‌ امید و خوش‌بینی  است.
 
قدرت‌های غربی در روزهای اخیر برای تشویق تهران به جدی گرفتن این دور از مذاکرات برای دادن برخی امتیاز‌ها اعلام آمادگی کرده‌اند. مقام‌های ایران نیز پالس‌هایی را فرستاده‌اند که نشان از امید آن‌ها برای به نتیجه رساندن مذاکرات دارد با این حال دستیابی به تفاهمی پایدار هنوز دور از ذهن است.
 
شکست یا ثمر بخش بودن مذاکرات اتمی پیش رو نقطه عطفی در پرونده هسته‌ای ایران خواهد بود. به ثمر رسیدن آن زمینه دلگرم کننده‌ای برای حل و فصل بحران و شکست آن به معنای بسته شدن یکی از آخرین دریچه‌های امید خواهد بود
 
غرب، خواهان توقف غنی‌سازی در تاسیسات هسته‌ای ایران، تعطیلی بخش‌های حساس برنامه هسته‌ای، توقف فعالیت‌ها در تاسیسات اتمی "فردو" در نزدیکی شهر قم و افزایش نظارت بازرسان آژانس بر فعالیت‌های جمهوری اسلامی است.
 
مقام‌های تهران نیز می‌گویند که حاضر به عقب‌نشینی از برنامه‌های خود نیستند. نقطه امید ایران فعلا درباره امکان تفاهم بر سر تعلیق غنی‌سازی اورانیوم در مقیاس ۲۰ درصد است که ظاهرا ایرانی‌ها اصرار چندانی به ادامه آن ندارد و حاضرند در ازای گرفتن امتیازهایی از آن صرف‌نظر کنند.
 
از نگاه مقام‌های ایران، اگر غنی‌سازی ۲۰ درصد متوقف شود اما در مقیاس 3.5 درصدی ادامه یابد باز یک پیروزی برای جمهوری است. غرب، پیش‌تر خواهان توقف کامل فعالیت‌های غنی‌سازی اورانیوم در ایران بود ولی حالا در محافل دیپلماتیک و رسانه‌ای اصرار چندانی بر توقف کامل این فعالیت‌ها دیده نمی‌شود.
 
این را نیز باید در نظر گرفت که ایران در ازای کنار گذاشتن غنی‌سازی اورانیوم در مقیاس ۲۰ درصد امتیاز ویژه‌ای نخواهد گرفت بلکه احتمالا غرب موافقت می‌کند که از دامنه تحریم‌ها علیه این کشور بکاهد و تضمین‌هایی مبنی بر عدم حمله نظامی به این کشور بدهد.
 
این تضمین نیز مادامی کارکرد و معنی خواهد داشت که مذاکرات به شکل سازنده در جریان باشد. در هر حال شکست یا ثمر بخش بودن مذاکرات اتمی پیش رو نقطه عطفی در پرونده هسته‌ای ایران خواهد بود.
 
به ثمر رسیدن آن زمینه دلگرم کننده‌ای برای حل و فصل بحران و شکست آن به معنای بسته شدن یکی از آخرین دریچه‌های امید خواهد بود.
 
حمایت مشروط از آتش‌بس در سوریه
 
"کوفی عنان" نماینده ویژه سازمان ملل در بحران سوریه روز چهارشنبه (۲۳ فروردین) میهمان مقام‌های ایرانی بود. او صبح چهارشنبه در تهران با "علی اکبر صالحی" وزیر امورخارجه جمهوری اسلامی دیدار کرد و عصر‌‌ همان روز به قشم رفت تا با "محمود احمدی‌نژاد" رییس جمهوری ایران دیدار کند.
 
ایرانی‌ها در این مذاکرات بر دغدغه‌ها و انتظاراتشان پیرامون بحران سوریه تاکید کردند و حرف اصلی‌شان این بود که "بشار اسد" رییس جمهوری کنونی سوریه باید در قدرت حفظ شود و هر طرحی برای صلح و آتش‌بس میان وی و مخالفانش باید متضمن حفظ حکومت در ان کشور باشد.
 
کوفی عنان نیز در این دیدار‌ها به ایران توصیه کرد که نقش خود را به عنوان حامی صلح در سوریه ایفا کند و بخشی از راه حل در بحران این کشور باشند.
 
شيخ عبدالله بن زايد آل نهيان با تکرار این ادعا که سه جزیره " تنب بزرگ،تنب کوچک و ابوموسی" متعلق به امارات است و توسط ایران اشغال شده،  اظهار داشت که سفر احمدی نژاد به جزیره ابوموسی "گامی روبه‌عقب است
 
 رسانه‌های نزدیک به حکومت در تحلیلهای خود  نوشتند که سفر عنان به تهران نشان‌دهنده نقش تعیین کننده جمهوری اسلامی در بحران سوریه بوده و جامعه جهانی نتوانسته تهران را نادیده بگیرد.
 
یک روز بعد ضرب‌الاجل عنان برای آتش‌بس در سوریه فرا رسید و نیروهای دولتی و مخالفان مسلح در سوریه به حملات خود پایان دادند. گزارش‌ها از سوریه نشان‌دهنده شکننده‌بودن وضعیت آتش‌بس است و احتمال شروع دور تازه‌ای از درگیری‌ها دور از ذهن نیست.
 
شکست طرح عنان برای آتش‌بس به تقویت دیدگاه طرفداران سقوط اسد منجر می‌شود. امری که مقام‌های تهران آن را برنمی‌تابند.
 
دعواهای ارضی بر سر یک دیدار استانی
 
دیدار کوتاه محمود احمدی نژاد از جزیره ابوموسی در آب‌های خلیج فارس آتش تنش میان ایران و امارات را شعله‌ور کرد. امارات مدعی حاکمیت بر جزیره ابوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک است حال آن که ایران این جزایر را جزء جدانشدنی از خاک خود می داند.
 
"شيخ عبدالله بن زايد آل نهيان" وزير امور خارجه امارات به فاصله کوتاهی پس از سفر احمدی نژاد به جزیره ابوموسی در سخنانی گفت که این سفر به معنای نقض آشکار حاکمیت امارات بر سرزمین خود است.
 
او با تکرار این ادعا که سه جزیره " تنب بزرگ،تنب کوچک و ابوموسی" متعلق به امارات است و توسط ایران اشغال شده است،  اظهار داشت که سفر احمدی نژاد به جزیره ابوموسی "گامی روبه‌عقب در زمينه تمام تلاش‌ها و کوشش‌های امارات به منظور يافتن راه حلی صلح‌آميز برای پايان دادن به اشغال این جزایر است."
 
اماراتی‌ها همچنین روز پنج‌شنبه (24 فروردین) سفیر خود را از تهران فراخواندند و دیدار دوستانه تیم ملی کشورشان با ایران را نیز به طور یک‌جانبه لغو کردند تا مراتب نارضایتی خود از سفر احمدی نژاد به جزیره ابوموسی را علنی‌تر کند.
 
رییس جمهوری ایران هنوز واکنشی به رفتارهای اماراتی‌ها نشان نداده اما "حسین امیر عبداللهیان"، معاون عربی و آفریقای وزارت امور خارجه ایران از سفر احمدی نژاد به ابوموسی به عنوان یک موضوع "داخلی ایران در چارچوب سفرهای استانی رئیس جمهور" یاد کرده است.
 
بودجه در تعلیق
 
نزدیک یک ماه از آغاز سال ۱۳۹۱می‌گذرد و هنوز تکلیف بودجه این سال مشخص نیست. اعضای کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی که وظیفه بررسی کلیات بودجه را به عهده دارند در جلسه یکشنبه هفته گذشته (۲۰ فروردین) طی اقدامی بی‌سابقه کلیات بودجه را رد کرند.
 
یک روز بعد "علی لاریجانی" رییس مجلس پادرمیانی کرد و از اعضای این کمیسیون خواست که به "توصیه رهبری" درباره  "شرایط خاص کشور" عمل کرده و بودجه را تصویب کنند.
 
لاریجانی هفته گذشته نامه‌ای هم به آیت‌الله خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی نوشت و از او خواست که مانع اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها شود
 
پیرو همین پادرمیانی کلیات بودجه در جلسه روز دوشنبه به تصویب رسید اما هنوز راه زیادی تا تصویب نهایی بودجه باقی است.
 
این لایحه حالا باید در صحن علنی مطرح شود و نمایندگان منتقد دولت گفته‌اند که در این مرحله نظرات اصلاحی خود را اعمال خواهند کرد و اجازه نخواهند داد که بودجه به شکل کنونی تصویب شود. گره اصلی اختلاف مجلس و دولت درباره بودجه سال ۱۳۹۱ مربوط به قانون هدفمند کردن یارانه است.
 
قانونی که احمدی‌نژاد برای اجرای آن اصرار دارد اما مجلس می‌گوید که در شرایط فعلی این قانون به طوفانی از تورم می‌انجامد. لاریجانی هفته گذشته نامه‌ای هم به آیت‌الله خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی نوشت و از او خواست که مانع اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها شود.
 
این نامه برای بررسی به " هیات حل اختلاف و تنظیم روابط " قوا رفته که مسوولیت آن را " محمود هاشمی شاهرودی" به عهده دارد. این یعنی که گره بزرگ در بودجه سال ۱۳۹۱به آسانی قابل باز شدن نیست.
 
دردسرهای یک انتصاب
 
"عبدالرضا شیخ الاسلامی وزیر "کار، تعاون و رفاه"  در یک قدمی کنار گذاشته شدن از کابینه قرار دارد. نمایندگان مجلس شورای اسلامی تصمیم دارند در جلسه روز یکشنبه (۲۷ فروردین) وی را بابت انتصاب "سعید مرتضوی" دادستان سابق به سمت ریاست سازمان تامین اجتماعی استیضاح کنند.
 
طرح استیضاح او هفته گذشته توسط ۲۰ نفر از نمایندگان مجلس آماده شد و در آن با انتقاد از تصمیم وزیر کار در اعطای سمت به دادستان پیشین تهران آمده بود که "مرتضوی" در سمت قبلی‌اش  یعنی دادستان تهران متهم است و از حالت قضایی معلق شده و پرونده‌اش هنوز مفتوح است و در گزارش تحقیق و تفحص مجلس از فاجعه کهریزک، مقصر شناخته شده است.
 
طراحان استیضاح از وزیر کار خواسته‌اند که به صورت داوطلبانه اقدام به کنار گذاشتن مرتضوی از ریاست تامین اجتماعی کند اما او چنین درخواستی را نپذیرفته است.
 
نتیجه استیضاح، تکلیف وزیر کار را مشخص خواهد کرد اما حتی اگر او بتواند رای موافق اکثریت مجلس را برای ادامه کار جلب کند باز این به معنای تثبیت موقعیت مرتضوی در سمت ریاست سازمان تامین اجتماعی نخواهد بود
 
 نتیجه استیضاح، تکلیف وزیر کار را مشخص خواهد کرد اما حتی اگر او بتواند رای موافق اکثریت مجلس را برای ادامه کار جلب کند باز این به معنای تثبیت موقعیت مرتضوی در سمت ریاست سازمان تامین اجتماعی نخواهد بود.
 
مرتضوی هفته گذشته بابت اتهام‌هایش درباره پرونده کهریزک حکم جلب دریافت کرده و "غلامحسین محسنی اژه‌ای" سخنگوی قوه قضاییه نیز گفته که پرونده وی کماکان مفتوح است.
 
عملیات ضد جاسوسی!
 
جنگ اطلاعاتی و امنیتی میان ایران و اسراییل در ماه‌های اخیر به صورت آشکاری تشدید شده و دو طرف در صدد خنثی سازی فعالیت‌های جاسوسی یکدیگر هستند.

مقام‌های جمهوری اسلامی روز سه شنبه (23 فروردین) در همین راستا مدعی خنثی کردن یک تیم تروریستی و جاسوسی وابسته به اسراییل شدند و گفتند که مقادیری سلاح و بمب از این افراد کشف و ضبط شده است.

"در بیانیه وزارت اطلاعات ایران پیرامون بازداشت افراد این گروه آمده بود که "سلسله عملیاتی که در چند استان مرزی و مرکزی کشور انجام شده و به بازداشت" افرادی مرتبط با اسراییل منتهی شده و حتی "ستاد منطقه‌ای" مرتبط با اسراییل "در یکی از کشورهای منطقه و عوامل فعال در آن ستاد" کشف و شناسایی شده است.

اسراییل متهم است که سلسله برنامه‌های خرابکارانه‌ای را با هدف تاثیرگذاری بر فعالیت‌های اتمی ایران در سال‌های اخیر به اجرا درآورده که عملیات مربوط به شناسایی و ترور مسوولان و دانشمندان هسته‌ای، انتقال ویروس به تاسیسات هسته‌ای و انفجار در مراکز نظامی ایران و برنامه‌های مربوط به کسب اطلاعات و جذب جاسوس در داخل خاک ایران را شامل می‌شود.

مقام‌های اسراییل هیچ‌گاه به طور رسمی دست داشتن در چنین عملیات‌هایی را نپذیرفته‌اند اما به‌صراحت گفته‌اند که پیش‌برد برنامه‌های اتمی برای ایران بی‌هزینه نخواهد بود.