۱۳۹۱ اردیبهشت ۲۴, یکشنبه

مذاکرات اتمی وین و بغداد؛ هشدار کارشناسان

برخی از کارشناسان هسته ای اعلام کردند که گفتگوهای آژانس بين المللی انرژی اتمی با رژيم تهران که قرار است فردا برگزار شود، آزمايشی برای اين رژيم قبل از مذاکرات هسته ای بغداد است. 

خبرگزاری فرانسه به نقل از برونو ترترايس از مقامات ارشد بنياد تحقيقات استراتژيک پاريس، نوشت، گفتگوهايی که در وين در پشت درهای بسته طی روزهای دوشنبه و سه شنبه انجام می شود آزمايش خوبی برای رژيم تهران خواهد بود که نيات خود را در تماميت موضوع اتمی نشان دهد. 

مارک فيتزپاتريک از مؤسسه تحقيقات استراتژيک لندن نیز در اين باره گفت، کشورهای بزرگ جهان اين گفتگوها را از نزديک زير نظر دارند تا ببينند آيا نشانه ای از تغيير موضع رژيم تهران مشاهده می شود يا خير.

این کارشناس هسته ای هشدار داد، چنانچه رژیم تهران بخواهد از همکاری با آژانس انرژی اتمی بعنوان يک عامل چانه زنی استفاده کند، پيشاپيش مذاکرات بغداد را به شروع بدی می کشاند.

از سوی دیگر ديويد آلبرايت از مؤسسه علوم و امنيت بين المللی و اولی هاينونن بازرس سابق آژانس بين المللی انرژی اتمی طی اطلاعيه مشترکی هشدار دادند که اگر رژيم تهران در مورد ابعاد نظامی فعاليتهای اتمی اش شفافيت نشان ندهد، با اين خطر مواجه می شود که مذاکرات با شش قدرت جهانی ناکام مانده و حمله نظامی بسيار محتمل گردد.

تولید و صنعت در ایران تعطیل شده است

به گزارش فارس، نماینده تهران در مجلس گفت: احمدی‌نژاد از اجرای قانون یارانه‌ها تنها پرداخت نقدی غیرقانونی و بیش از حد مجاز را اجرا کرد و تولید و صنعت به دلیل همین اجرای نادرست رئیس جمهور تعطیل شد.

احمد توکلی در جلسه علنی صبح امروز مجلس و در جریان بررسی پیشنهاد نادران برای حذف 10 هزار میلیارد تومان از میزان درآمدهای دولت از محل اجرای هدفمندی یارانه‌ها گفت: در پاسخ به سخنان میرتاج‌الدینی باید بگویم این سخنان آنها تحریف حرف‌های نمایندگان است چراکه ایشان اعلام کرد "مجلس با مانع‌تراشی جلوی اجرای هدفمندی یارانه‌ها را گرفته، اگر هر سال یک قسمت از قانون را اصلاح کنید، جامعه خراب می‌شود" در حالی که این حرف‌ها یک نسبت ناروا به مجلس است.

وی با طرح این سؤال که واقعا چه کسی هر سال یک قسمت از قانون هدفمندی را تعطیل کرد؟ گفت: آقای احمدی‌نژاد آمد در جلسه غیرعلنی مجلس و هر آنچه خواست، نمایندگان به وی مجوز دادند. من از ابتدا نیز با تصویب این قانون مخالف بودم اما نزدیک به یک سال در این خصوص مصاحبه نکردم و فقط یک نامه با سه راه‌حل به دولت پیشنهاد دادم. آیا این کار من خراب کردن کار دولت تعبیر می‌شود؟

این نماینده مجلس ادامه داد: احمدی‌نژاد که از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها تنها پرداخت نقدی غیرقانونی و بیش از حد مجاز را اجرا کرد و تولید و صنعت به دلیل همین اجرای نادرست رئیس جمهور تعطیل شدند، آیا او مقصر است یا مجلس؟

توکلی افزود: احمدی‌‌نژاد سهم یارانه تولید را به صورت یارانه نقدی به مردم داد و همین مسئله شرکت توانیر را با مشکل مواجه کرد، ضمن آنکه درآمد شرکت گاز را هم به این شرکت نداد. حالا با این تفاسیر چه کسی جامعه را خراب می‌کند؟

وی ادامه داد: اگر بحث نان و آب مردم است که حذف نشود، و نمایندگان نباید این کار را انجام دهند، پس باید چه کار کنند؛ من قسم خوردم مصالح ملی را در نظر بگیرم و معتقدم با این رویه کشور دچار مشکل می‌شود و تولید از بین خواهد رفت.

این نماینده مجلس در پایان سخنان خود تاکید کرد: رئیس جمهور دائم سخنرانی می‌کند و می‌گوید من می‌خواهم به مردم یارانه نقدی بدهم ولی مجلس نمی‌گذارد اما باید از همین جا به مردم بگویم پول‌هایی که رئیس جمهور به آنها می‌دهد، خدمت به مردم و اقتصاد ملی نیست چرا که اگر پول نقد را طوری تقسیم کنیم که بیکاری ایجاد کند و اشتغال از بین برود، به نفع جامعه نیست. 

درخواست ترکیه برای کاهش قیمت گاز ایران

یک مقام مسئول گفت: ترکیه درخواست رسمی خود را مبنی بر تعدیل قیمت گاز صادراتی ایران ارائه کرد اما مسئولان شرکت ملی گاز پس از بررسی ها اعلام کردند که قیمت صادرات گاز ایران عادلانه است و تغییر نخواهد یافت.

به گزارش خبرگزاری فارس بحث برسر تغییر قیمت گاز صادراتی ایران به ترکیه در ماههای اخیر بسیار خبر ساز شده است به طوری که مدیرعامل شرکت ملی گاز در نشست های خبری اخیر خود ابراز می کند که این صحبت ها و درخواست هایی که مبنی بر کاهش قیمت صادرات گاز ایران به ترکیه است را تنها از رسانه ها شنیده است و بیان می کند تا کنون هیچ درخواست رسمی از ترکیه برای کاهش قیمت صادرات گاز مطرح نشده است.

یک مقام مسئول در این باره در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی فارس گفت: پس از ورود نخست وزیر ترکیه به ایران که چندی پیش صورت گرفت درخواست رسمی این کشور نیز مبنی بر کاهش قیمت صادرات گاز ایران نیز مطرح شد اما هیچ نتیجه ای از مذاکرات احتمالی صورت گرفته با مسئولان شرکت ملی گاز مبنی بر کاهش قیمت گاز صادراتی ایران به این کشور منتشر نشد.

وی ادامه داد: در قرار داد صادرات گاز ایران به ترکیه که میان شرکت ملی گاز ایران و شرکت بوتاش امضا شده است طرفین قرارداد حق دارند که هر 3 سال یک بار در خصوص قیمت گاز صادراتی درخواست های خود را برای تعدیل ارائه کنند.

این منبع آگاه تصریح کرد: براساس این بند از قرار داد شرکت بوتاش ترکیه درخواست رسمی خود را به شرکت ملی گاز ایران مبنی بر کاهش قیمت صادرات گاز ارائه کرده است که پس از بررسی هایی که در شرکت ملی گاز ایران و با حضور نماینده شرکت بوتاش انجام شد مشخص گردید قیمت صادرات گاز ایران قیمتی عادلانه است و درخواست شرکت بوتاش مبنی برکاهش قیمت رد شد.

براساس این گزارش ایران روزانه 30 میلیون متر مکعب گاز به کشور ترکیه صادر می کند. 

زور بانکها فقط به مردم عادى مى رسد

زور بانك ها براى دريافت مطالبات معوق فقط به مردم عادى مى رسد

پيشنهاد حذف عبارت «جريمه خسارت تاخير پس از تعيين تكليف تا آن زمان و انجام تسويه كامل مورد تاييد بانك يا موسسه مالى و اعتبارى بخشيده شود» از جزء۲ بند۷ تصويب نشد. به گزارش ايلنا؛ قاضى پور؛ نماينده اروميه؛ در مجلس شوراى اسلامى پيشنهاد حذف دو سطر پايانى جزء ۲ بند ۷ را مطرح كرد. وى گفت: ما مى خواهيم مسائل شفاف باشد اما عده خاصى وام گرفتند و اين بخشودگى شامل آنها هم مى شود. اين عده به بانك ها مراجعه مى كنند و وام مى گيرند و باز هم پرداخت نمى كنند. قاضى پور گفت: زور بانك ها براى دريافت مطالبات معوقشان فقط به مردم عادى مى رسد. در ادامه دلخوش در مخالفت با اين پيشنهاد گفت: از آقاى رييس مى خواهم كه جلوى اين پيشنهادها را بگيرند و اجازه مطرح شدن آنها را ندهند چرا كه در جامعه شبهه و شائبه ايجاد مى كند. وى ادامه داد: اكنون ۲۰هزار كارخانه داريم كه با مشكل مواجه شده و سرگردان هستند و در استان حوزه انتخابيه جناب قاضى پور هم چنين كارخانه هايى وجود دارد. وى گفت: اگر اين كارخانه ها مشكلاتشان رفع شود و هر كارخانه ۱۰۰ كارگر مشغول به كار كند مشكل اشتغال حل خواهد شد. سپس ذاكر در موافقت با اين پيشنهاد گفت: آقاى دلخوش حق ندارد كه جلوى پيشنهاد ما را بگيرد و جلوى ما بايستد. پول مردم نزد بانك ها امانت است و نمى توانيم بى حساب و كتاب آن را ببخشيم. سپس باهنر كه رياست جلسه علنى را به عهده داشت، گفت: اظهارات آقاى ذاكر خيلى تند و فرا تر از ماده ۷۷ بود. در ادامه نماينده كميسيون گفت: در متن اين بند آمده است كه؛ كارخانه هايى كه فقط يكبار و به دليل موجه دچار مشكل شده اند و بخشش تنها شامل جريمه هاست و ما اگر اصل پول را باز پس بگيريم هنر كرده ايم. نماينده دولت نيز با اين بند اعلام مخالفت كرد. نمايندگان مجلس نيز پس از استماع اظهارات موافق و مخالف به پيشنهاد قاضى پور راى ندادند. در دو سطر پايانى اين جزء از بند ۷آمده است: همچنين با تاييد كارگروه مذكور جريمه خسارت تاخير پس از تعيين تكليف تا آن زمان و انجام تسويه كامل مورد تاييد بانك يا موسسه مالى و اعتبارى بخشيده شود . 

محاكمه 7 متهم به جاسوسی و بازداشت 15 تن دیگر


ايرنا: هفت متهم به جاسوسی برای بیگانگان امروز یكشنبه در دادگاه انقلاب تهران محاكمه می شوند.

رسیدگی به اتهامات این متهمان در شعبه پانزدهم دادگاه انقلاب تهران انجام می شود. 

همچنین به گزارش خبرنگار «خبرگزاری دانشجو» از یزد، حمیدرضا مقدم فر معاون فرهنگی سپاه پاسداران گفت: اخیرا وزارت اطلاعات ۱۵ نفر را دستگیر کرد که در سایتی که اسرائیل ارائه داده بود، با آنها رابطه برقرار کرده و اطلاعات جاسوسی به آنها می دادند.

حس نارضایتی اجتماعی بشدت در حال افزایش است


در حالی که مسئولان کشور نمی خواهند وجود بحران و شکاف های عمیق اجتماعی و سیاسی در کشور را قبول کنند، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام معتقد است حس نا‌رضایتی اجتماعی و اقتصادی مردم در حال شدت و افزایش است.

وی با انتقاد از سیاستهای جاری اظهار داشت که بیشتر درگیر یک خود تحریمی هستیم تا تحریم‌های خارجی.

به گزاش ایلنا، محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با توجه به مشکلات و معضلات اقتصاد امروز توضیح داد: مساله اصلی این است که حس نا‌رضایتی اجتماعی و اقتصادی مردم در حال شدت و افزایش است و در مواجهه با این مشکلات؛ سیاست‌های اقتصادی و برنامه‌های متعددی برای آینده ترسیم شده ولی همیشه نگرانی‌ها وجود داشته‌اند و با عواملی همچون نوسانات ارز و مساله نفت تشدید شده‌اند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام اضافه کرد: این تعریف تنها یک توصیف است و باید در یک قالب عملیاتی تعبیه شود. من اسم این راهکار را گذاشتم فدرالیسم اقتصادی که مطابق با آن کشور توسط حکومت مرکزی اداره می‌شود ولی بخش‌های متعددی از مسئولیت‌ها و اختیارات در حوزه اقتصاد، تجارت، صنعت، کشاورزی، علم و غیره را به استان‌های مختلف محول کنند. مثل این است که ما کشتی بسازیم که حکومت در عرصه و جایگاه هدایت قرار گیرد و دغدغه‌ها و مناقشات مربوط به حکومت به بدنه‌های کشتی سرایت نکند.

رضایی گفت: رأس این فدرال‌ها مطابق با این طرح در مجلس پایه ریزی می‌شود و براساس اقلیم‌ها و ظرفیت‌های مختلف در استان‌ها و مناطق کشورمان برنامه ریزان مختلف برای اداره نظام فدرالیستی از آن استفاده می‌کنند.

وی اضافه کرد: با بررسی وضعیت کشورهای توسعه یافته در سطح جهان متوجه می‌شویم که هیچ کدام از آن‌ها توسط اقتصادی غیر از اقتصاد فدرالیسم اداره نمی‌شوند و همچنین ۸۰ درصد از کشورهای جهان به شیوه فدرالی مالیات‌های استانی را صرف‌‌ همان استان‌ها می‌کنند البته کاری که من در این کتاب کرده‌ام فرا‌تر از مقوله مالیات است.

وی ضمن انتقاد به شیوه برنامه ریزی‌های کشور اظهار داشت: متاسفانه درحال حاضر ابلاغیه‌ها و برنامه‌های کشوری به صورت مشابه به تمام استان‌ها ابلاغ می‌شود در صورتی که مناطق استان‌های مختلف فرهنگ و اقلیم‌های مختلف و ظرفیت‌های متنوعی دارند که باید در برنامه ریزی‌ها به آن‌ها توجه کرد.

وی افزود: عده‌ای هنوز از بها دادن به اقوام و دادن قدرت اجرایی به استان‌ها و شهرستان‌ها می‌ترسند حال آنکه کشور ما تا پیش از دوره رضا شاه به صورت فدرال اداره می‌شد و این تجربه نزد ایرانیان وجود دارد.

رضایی اظهار داشت: بعد از اینکه رضا شاه بخش‌های فدرالی از اساس برچید و تمام قدرت‌ها را معطوف به مرکز حکومت کرد؛ این روند همچنان ادامه یافته است تا جایی که در زمانه ما بیش از تمام دوران دولتی شده‌ایم آنچنان که اگر بخواهیم تحولی را در راستای توسعه اقتصادی انجام دهیم با ممانعت بخش‌های دولت و حکومت مواجه می‌شویم. با این حساب من احساس می‌کنم بیشتر درگیر یک خود تحریمی هستیم تا تحریم‌های خارجی.

وی در پایان سخنانش ابراز امیدواری کرد که این الگوی اقتصادی بتواند در آینده با نظرات و انتقادات مختلف تکمیل شود و در بهبود بخشیدن به اوضاع و احوال مملکت کمک کند.

تورم 80 درصدی؟


روزنامه مردمسالاری: محمود احمدي‌نژاد اواخر هفته گذشته در مشهد اعلام کرد: اخلال در بازار ارز، سکه و طلا يک پروژه توطئه‌آميز بوده و دولت نتوانست به موقع با اطلاعات کامل و برخورد مناسب عناصر اطلاعاتي با آن برخورد کند و عناصر اطلاعاتي درگير پروژه هاي کاذب بودند. احمدي‌نژاد همچنين با تاكيد بر اينكه امروز دولت به شرايط بازار و اين توطئه مسلط شده است» اظهار كرد: «دولت با تمام توان در تلاش است كه اين توطئه را خنثي كند و به لطف خدا دولت به پشتوانه ملت خواهد رفت و شرايط بازار را به قبل از اين توطئه باز خواهد گرداند.» به راستي نقش عوامل توطئه گر در موضوع اخلال در بازار ارز و سکه چقدر بوده است؟ تا چه ميزان راهکارهاي علمي و تخصصي و يا برخوردهاي امنيتي و اطلاعاتي مي‌تواند راهگشاي نظام اقتصادي کشور باشد؟ دکتر مهدي تقوي استاد دانشگاه و کارشناس مسائل اقتصادي در گفتگو با فرارو معتقد است که اگر من اکنون به عنوان يک اقتصاددان عنوان کنم اگر فاز دوم هدفمندي اجرا شود تورم بيشتر خواهد شد، بايد با من برخورد امنيتي شود؟ من معتقد بودم طرح هدفمندکردن يارانه‌ها مشکل ايجاد مي‌کند و نرخ تورم را بالا مي‌برد که اکنون من احساس مي‌کنم نرخ تورم 40 درصد است و اگر فاز دوم اين طرح اجرا شود نرخ تورم به 80 درصد خواهد رسيد.تقوي درباره علل التهاب بازار ارز و سکه در چند ماه پيش گفت: مساله بازار ارز و سکه که چند ماه پيش روي داد توطئه نبود. وقتي نرخ بهره بانکي پايين است و شاخص هاي بورس هم در حال سقوط باشد و قيمت ملک و ساختمان هم پايين باشد، شما اگر پس انداز داشته باشيد کجا سرمايه گذاري مي‌کنيد؟ مي‌رويد ارز مي‌خريد. بنابراين مردم براي حفظ دارايي خود به بازار ارز و طلا هجوم آوردند. مردم مي‌خواستند پس اندازهاي خود را حفظ کنند و از نظر اقتصادي اين کار يک رفتار عقلايي است.اين استاد دانشگاه در پايان تاکيد کرد:اگر مردم گمان کنند که قدرت خريد آنها پايين خواهد آمد سرمايه خود را جايي مي‌برند که قدرت خريدشان حفظ شود و اين يک رفتار عقلايي است. اکنون هم قرار است با اجراي فاز دوم هدفمندي قيمت بنزين، گاز و... افزايش پيدا کند در چنين حالتي پيش بيني مردم اين است که تورم بالا خواهد رفت و اگر مردم کاري کنند که قدرت خريد خود را حفظ کنند يک رفتار عقلايي انجام داده‌اند و اين کار توطئه نيست.

احضار مجدد نسرین ستوده به دادگاه انتظامی وکلا


خبرگزاری هرانا - نسرین ستوده وکیل زندانی در بند نسوان زندان اوین طی احضاریه‌ای به دادگاه انتظامی وکلا احضار شد.

به گزارش کلمه، رضا خندان همسر نسرین ستوده از دریافت احضاریه‌ای در زندان توسط همسرش خبر می‌دهد که بر اساس آن یکشنبه ۳۱ اردیبهشت ساعت ۱۱ صبح باید در شعبهٔ یک دادگاه انتظامی وکلا حاضر شود. همسر این وکیل دربند در زندان اوین تصریح می‌کند که این دادگاه در ادامهٔ محاکمه‌ای است که از حدود یک سال پیش بنا به درخواست مرجع قضایی مبنی بر تعلیق پروانه وکالت‌اش، آغاز شده است. 

نسرین ستوده وکیل حقوقدان و فعال حقوق بشر و نیز برنده جایزه حقوق بشر «سازمان حقوق بشر بین‌الملل» است که به شش سال حبس تعزیری و ده سال محرومیت از حرفه وکالت محکوم گردیده است.

پیمان عارف به دادسرای اوین احضار شد


خبر گزاری هرانا - پیمان عارف فعال سیاسی، سردبیر ماهنامه توقیف شده ایرانمهر و عضو شورای دفاع از حق تحصیل توسط شعبه دوم دادسرای اوین (مقدس) احضار شد.

بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، بر طبق احضاریه‌ای که ساعتی پیش از طرف شعبه دوم دادسرای اوین (مقدس) به دست پیمان عارف، سردبیر ماهنامه توقیف شده ایرانمهر و عضو شورای دفاع از حق تحصیل رسیده است، وی می‌بایست ظرف ۳ روز خود را به این دادسرای امنیتی معرفی نماید.

پیمان عارف که پس از انتخابات ریاست جمهوری ۸۸ تاکنون ۴ بار بازداشت گردیده و از آخرین آزادیش در ۱۵ فروردین گذشته چند هفته بیشتر نمی‌گذرد.

ترس آمریکا از قاچاق بمب های کثيف


مشرق: آمریکا همچنان در برابر بمب های رادیو اکتیو (بمب کثیف) که ممکن است به این کشور قاچاق شود، آسیب پذیر است.

شبکه تلوزیونی سی ان ان گزارش داد: این در حالی که بسیاری از مقامات امریکایی از تدابیری برای جلوگیری از حملات هوایی احتمالی سخن می گویند . مقامات ضد تروریسم امریکا احتمال قاچاق بمب های کثیف به این کشور را تهدیدی مهم تر تلقی می کنند.

کنگره آمریکا طرحی را تصویب کرده است که بر اساس ان تا سال ۲۰۱۲ میلادی همه کانتینرهایی که از طریق دریا وارد امریکا می شود ، باید اسکن شوند و تحت بررسی دستگاه های اشعه ایکس قرار گیرند. حتی در برخی موارد ماموران امنیتی باید از داخل این کانتینرها بازدید کنند تا از قاچاق بمب های کثیف یا هسته ای به داخل امریکا جلوگیری شود.

اما اکنون سال ۲۰۱۲ میلادی است و این طرح به طور کامل اجرا نمی شود. مقامات ضد تروریسم می گویند هر چند روند بازرسی کانتینرها در امریکا بهبود یافته اما همه کانتینرها تحت اشعه ایکس قرار نمی گیرند .

دولت امریکا می خواهد چنین بازرسی هایی در بنادر کشورهای خارجی صورت گیرد و هدف اصلی مجهز کردن یکصد بندر در دیگر کشورها به دستگاه های ردیاب رادیو اکتیو تا سال ۲۰۱۵ است اما تاکنون چنین سیستم هایی در بیست و هفت بندر نصب شده است .

وزرات امنیت داخلی امریکا اخیرا در گزارشی هشدار داده است که حتی عملیات اسکن کانتینرها به طور صد در صد انجام نمی شود. 

نمی‌شود دولت چاه بكند و مجلس آن را پر كند


ایلنا: جهانگیرزاده در صحن علنی مجلس گفت: دولت تعهداتی که ایجاد کرده است را عملی کند و تعهد جدید ایجاد نکند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایلنا، جهانگیرزاده در اخطاری خطاب به هیئت رییسه گفت: نماینده دولت مغایر قانون اساسی صحبت می‌کند.نمی‌شود دولت بدهی ایجاد کند و بعد بخواهد با فروش مایملک، بدهی‌اش را پرداخت کند. 

وی افزود: نمی‌شود دولت چاهی را بکند و سپس مجلس آن چاه را پر کند. در استان ما دولت مصوب کرده بود که ۱۶ هزار میلیارد بابت عمران پرداخت کند اما تنها ۲۸۰۰ میلیارد پرداخت کرده است يعني در واقع یک ششم را پرداخت کرده است. 

وی تصریح کرد: دولت تعهدات خود را محقق کند و تعهداتی که ایجاد کرده است را عملی کند و تعهد جدید ایجاد نکند. 

چشم اندازی که هنیه و نصرالله از "عقبه استراتژیک" ترسیم می کنند


منصور امان

تاکید یک رهبر حماس بر بی طرفی این گروه بُنیادگرای اسلامی در درگیری احتمالی بین پُشتیبانان مالی خود در تهران و رژیم تل آویو، حاکمان ایران را از همانجایی مورد تهدید قرار داده است که "عقبه استراتژیک" خود می نامند. 

آقای اسماعیل هنیه روز پنج شنبه به خبرگُزاری رویتر گفت، درصورت حمله اسراییل به تاسیسات اتُمی جمهوری اسلامی، حماس اجازه نخواهد داد به این درگیری کشانده شود. 

تنها مُتحد رژیم ایران در میان گروه های اصلی فلسطینی با این رویکرد، کاهش تدریجی اما مُستمر نُفوذ جمهوری اسلامی در منطقه در پی شکل گیری "بهار عربی" را پُر رنگ تر به تماشا گذاشته است. حماس در اوایل سال جدید میلادی و پس از گُسترده شدن اعتراضات در سوریه علیه رژیم بشار اسد، در یک چرخش غیرمُنتظره به قیم لُجستیکی خود و مُتحد چشم پوشی ناپذیر رژیم مُلاها پُشت کرد و اندکی بعد نیز دست به تخلیه مقر همیشگی اش در دمشق زد.

آشُفتگی و دستپاچگی حاکمان ایران از مُعادلاتی که سُخنان اخیر آقای هنینه می آفریند، درک پذیر است. تهدید به برافروختن جنگ نمایندگی از طریق گروه های دست نشانده و بومی، کانون مرکزی استراتژی ثبات رژیم مُلاها و پیشبُرد سیاست خارجی مُبتنی بر آن را تشکیل می دهد. آقای هنینه در نُقطه ی اوج بُحران خارجی رژیم، یکی از کاراترین ابزارهای اخاذی و تلافی آن را از ویترین "نظام" بیرون کشیده است. 

از این رو شگفت آور نیست که دستگاه ضربه خورده ی "اُم القرا" بی درنگ با به نمایش گذاشتن یک باند جنگ سالار دیگر، در پی ترمیم خسارت و یادآوری امکاناتی که هنوز در اختیار دارد، برآمده است. تلویزیون عربی زبان جمهوری اسلامی، روز گُذشته (شنبه) آقای حسن نصرالله، سرکرده حزب الله لُبنان را بر صفحه خود به نمایش گذاشت در حالی که از "حمله به تل آویو" و اماکن مُشخص" سخن می راند. وی در همین حال به گونه غیر عادی بر دریافت پول از اربابانش تاکید کرد و به سپاس از "بخشش فراوان امام خامنه ای و احمدی نژاد" نشست. 

تلاش آقای نصرالله برای مُتوازن کردن تهدید اسراییل به سفارش حاکمان ایران و یادآوری دستمُزد کلانی که آنها می پردازند و به گفته او خرج "بازسازی لُبنان" می شود، بیانگر فشارهایی است که گروه وی به دلیل نوع رابطه اش با مقامهای تهران در داخل لُبنان با آن روبرو است. توجیهات سرکرده حزب الله به جای به رُخ کشیدن ته مانده قُدرت تنش آفرینی رژیم، چشم انداز نااُمید کننده آن را نشان داده است.