۱۳۹۱ اردیبهشت ۲۰, چهارشنبه

حمایت ترکیه از معاون سنی مذهب نخست وزیر عراق



رادیو آلمان: رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر ترکیه روز سه‌شنبه (۸ مه/ ۱۹ اردیبهشت) همزمان با صدور حکم جلب قرمز اینترپل (پلیس بین‌المللی) برای بازداشت طارق الهاشمی‌، در کنفرانس خبری رم بر حمایت کشور خود از الهاشمی تأکید کرد.

به گفته اردوغان، الهاشمی، معاون سنی‌مذهب سابق جلال طالبانی به منظور مداوای بیماری خود در ترکیه به سر می‌برد و پس از بهبودی به کشورش باز خواهد گشت.

اینترپل به درخواست دادگستری عراق برای الهاشمی حکم جلب قرمز صادر کرده واز ۱۹۰ عضو این سازمان بین‌المللی خواسته، در دستگیری وی همکاری کنند.

قرار است محاکمه غیابی طارق الهاشمی پنج‌‌شنبه (۱۰ مه/ ۲۱ اردیبهشت) در بغداد انجام شود. وی به دست داشتن در حدود ۱۵۰ بمب‌گذاری، ترور و حمله متهم شده است.

محاکمه الهاشمی هفته گذشته آغاز شد، اما به دلیل این‌که وکلای مدافع از پارلمان درخواست تشکیل دادگاه ویژ‌ه‌ای برای رسیدگی به این پرونده کرده بودند، به پنج‌شنبه این هفته موکول شد. وکلای وی بر این عقیده بودند که برای این محاکمه که ممکن است میان شیعیان و سنی‌‌های عراق شکاف ایجاد کند، باید دادگاهی ویژه تشکیل شود.


الهاشمی اتهام‌های خود را رد کرده است

الهاشمی اتهام‌های خود مبنی بر دست داشتن در ترور مقام‌های دولت عراق، نیروهای امنیتی و روحانیون شیعه را رد کرده است.

وی نوری المالکی، نخست‌وزیر شیعه عراق را متهم کرده که این محاکمه را برای از میدان به در کردن اپوزیسیون ترتیب داده است تا عراق با  ناآرامی‌هایی همانند ناآرامی‌های سوریه روبرو نشود.

الهاشمی در مصاحبه‌ای با خبرگزاری آسوشیتدپرس در استانبول این رویکرد نخست‌وزیر عراق را "حمله پیش‌گیری‌کننده‌"ای خوانده تا وضعیتی مانند سوریه در این کشور حاکم نشود.

معاون سابق رئیس جمهور عراق محاکمه خود را سیاسی تلقی کرده اما مشاور رسانه‌ای مالکی این اتهام را رد کرده و می‌گوید، دولت در سیستم قضایی دخالتی ندارد.

الهاشمی در دسامبر ۲۰۱۱ ابتدا به اقلیم خودمختار کردستان عراق گریخت و پس از قطر و عربستان راهی ترکیه شد.

وی معتقد است که عراق با سوء مدیریت نوری المالکی روبرو است و در صورتی که فراکسیون‌های مختلف این کشور نتوانند متحد شوند، اوضاع این کشور بر کشورهای همسایه تأثیرات بدی خواهد گذاشت.

الهاشمی اعلام آمادگی کرده که حاضر است در هر دادگاه عادلانه‌ای که با قانون اساسی عراق و استانداردهای قضایی بین‌المللی هماهنگ باشد شرکت کند.
وی در عین حال تأکید کرده، از آنجایی که محاکمه وی "انگیزه سیاسی" دارد باید منتظر "راه حل سیاسی" بود و نه "راه حل قانونی".

اختلاف میان سیاستمداران شیعه و سنی حاکم بر عراق پس از خروج نیروهای آمریکایی از این کشور و در پی آغاز بهار عربی و سقوط رهبران خودکامه خاور میانه بالا گرفت.

بخش عمده نیروهای مخالف دولت سوریه به اکثریت سنی‌مذهب این کشور تعلق دارند، اما دولت بشار اسد بر شیعیان علوی تکیه دارد. 

بسیاری از رهبران سنی کشورهای عرب حوزه خلیج فارس معتقدند که رویکرد دولت عراق در برابر خشونت‌های سوریه علیه مردم این کشور بسیار نرم است و این کشور همراه با ایران از دولت سوریه حمایت می‌کند. در حالی‌که  ترکیه بارها از بشار اسد، رئیس جمهور سوریه به دلیل کشتار غیر نظامیان انتقاد کرده است.
ترکیه همچنین بیم آن دارد که علاوه بر تشدید بحران سوریه، بالا گرفتن اختلافات شیعیان و سنی‌های عراق آشوبی دیگر به راه اندازد و ثبات منطقه را با خطر بیش‌تر مواجه سازد.

یک روزنامه نگار دیگر روانه زندان اوین شد

خبرگزاری هرانا - به گزارش منابع خبری، مهسا امرآبادی روزنامه نگار و همسر مسعود باستانی برای اجرای حکم خود به زندان اوین فراخوانده شد.

به گزارش تارنمای ندای سبز آزادی، این روزنامه نگار که پیش از این به یک سال حبس تعزیری محکوم شده بود امروز برای اجرای حکم خود به زندان اوین فراخوانده شده است. وی امروز پس از معرفی خود به دادسرای شهید مقدس اوین برای اجرای حکم به زندان اوین منتقل شده است.

امرآبادی همسر مسعود باستانی، از زندانیان سیاسی و روزنامه‌نگاران اصلاح طلب است که در حال حاضر در زندان رجایی شهر به سر می‌برد.

مهسا امرآبادی، در خرداد ۱۳۸۸ بازداشت و بیش از ۶۰ روز را در زندان به‌سر برد. برای بار دوم به همراه با فخرالسادات محتشمی‌پور و شهین جهادی در جریان اعتراضات جنبش سبز در ۱۰ اسفند ۱۳۸۹ در اعتراض به حبس خانگی میرحسین موسوی، مهدی کروبی و همسرانشان بازداشت شد که پیش از عید نوروز ۱۳۹۰ آزاد شد.

امرآبادی در ۲۲ خرداد ۱۳۹۰، به اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام از طریق مصاحبه و گزارش‌ از سوی شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب اسلامی به ریاست قاضی مقیسه به یک سال حبس محکوم شد.

هواپیمای روسی با 46 سرنشین در آسمان ناپدید شد

ایرنا: یك هواپیمای سوخوی 100 روسی با 46 سرنشین روز چهارشنبه در جریان پروازی نمایشی در اندونزی ناپدید شد.
  
به گزارش خبرگزاری فرانسه، سخنگوی سازمان جستجو و نجات اندونزی با اشاره به اینكه هواپیمای روس آخرین بار در جنوب جاكارتا، پایتخت این كشور، در كنترل رادار بوده است، گفت: 'این هواپیما در نزدیكی منطقه بوگور از دید رادار خارج شد. ما هنوز به دنبال آن هستیم و نمی دانیم كه آیا این هواپیما سقوط كرده یا سالم مانده است.'

ميت رامنی در 3 ايالت ديگر آمريكا پيروز شد

ایلنا: «ميت رامني» كانديداي جمهوري‌خواهان در انتخابات رياست‌جمهوري آمريكا در جريان رقابت‌هاي درون حزبي، در سه ايالت ديگر به پيروزي رسيد. 

به گزارش ايلنا به نقل از پايگاه خبري سي‌بي‌اس، فرمانده سابق ايالت «ماساچوست» كه به دنبال استعفاي «نيوت گينگريچ» و «ريك سنتوروم» از ادامه فعاليت‌هاي انتخاباتي، گزينه اول براي رويارويي با «باراك اوباما» رئيس‌جمهوري فعلي آمريكا به شمار مي‌رود، با پيروزي در انتخابات درون حزبي در سه ايالت «اينديانا»، «كاروليناي شمالي» و «غرب ويرجينيا» توانست جايگاه خود را مستحكم‌تر كند. 

«ران پاول» نماينده كنگره آمريكا از ايالت «تگزاس» تنها رقيب رامني است اما تاكنون در رقابت‌هاي درون حزبي چندان موفق نبوده است. 

اقدام جنایتکارانه اسد برای دور کردن ناظران از صحنه


به گزارش خبرگزاری فرانسه از بیروت، شورای ملی سوریه (اپوزیسیون) می گوید، انفجار امروز در مقابل کاروان ناظران بین المللی در سوریه، کار خود رژیم بشار اسد بوده است.

به گفته اپوزیسیون سوریه، رژیم بشار اسد با دست زدن به این اقدامات جنایتکارانه، درصدد دور کردن ناظران بین المللی از صحنه جنایاتی است که بطور روزمره در این کشور مرتکب می شود.


ایلنا: شبکه تلویزیونی دولتی سوري «الدنیا» اعلام کرد که انفجار مهیبی در مقابل کاروان ناظران بین‌المللی در این کشور به وقوع پیوست. 

به گزارش ایلنا به نقل از رویترز، شبكه تلوزيوني الدنيا گزارش داد كه این انفجارکه در استان «درعا» به وقوع پیوست، به کاروان خودروهای همراه ناظران بین‌المللی آتش‌بس خسارت وارد كرد. 

شبكه الدنیا همچنین تصریح کرد که هشت تن از محافظان سوری ناظران بین‌المللی نيز در این انفجار زخمی شدند. 

در همین حال خبری درباره زخمی شدن ناظران بین‌المللی منتشر نشده است اما شبکه تلویزیونی الدنیا افزود كه این انفجار به چندين خودرو از جمله خودروی وابسته به یکی از رسانه‌های دولت سوریه آسيب شديد وارد کرد.


حضور ناظران در سوریه به تنهایی کافی نیست

رادیو آلمان: ایالات متحده آمریکا از تحولات و روند اوضاع در سوریه ابراز نگرانی کرد. 

مارک تونر، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا تصریح کرد که بدون تغییراتی واقعی، خشونت‌ها در سوریه پایان نخواهد یافت. 

وی افزود که حضور ناظران بین‌المللی در این کشور به تنهایی کافی نیست.

تعطیلی پنجشنبه ها و تضییع حق مادری زنان کارگر


یک کار‌شناس مسائل کارگری اعلام کرد: قانون تعطیلی زنان کارمند و دانش ‌آموزان در روزهای پنجشنبه تضییع کننده حق مادری زنان کارگر است.

حسن صادقی در گفتگو با ایلنا ضمن بیان مطالب فوق عنوان کرد: نگاه دولت در این مصوبه جامع‌نگر نبوده و اجرای چنین برنامه‌هایی بیشتر منافع خانواده دولت را در بر می‌گیرد.

صادقی در بخش دیگری از سخنانش یک نمونه بارز از تبعیض کارگران را در مقایسه با کارمندان دولت در اجرای نظام همسان سازی حقوق عنوان کرد و افزود: بیشترین بهره را در نظام همسان سازی کارمندان دولت برده و کارگران در این خصوص زیان کردند.

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری با اشاره به اینکه بار دیگر شاهد آن هستیم که زمینه دورکاری برای کارمندان دولت فراهم شده اما این امکان برای کارگران وجود ندارد اظهار داشت: دولت باید در این خصوص تجدید نظر کند چرا که اجرای چنین طرحهایی که با منافع سیاسی همراه بوده به نفع منافع ملی کشور نیست.

صادقی در ادامه خاطر نشان کرد: موئلفه‌هایی که در اقتصاد کشور ما تعریف شده است غیر کاربردی است و سود آوری ندارد و بیشتر جنبه تبلیغاتی و رسانه‌ای دارد.

او با بیان اینکه نقش عملی و تفکیک نوع شغل دو عامل موثر در این موضوع و حائز اهمیت است، افزود: اگر بخواهیم این موضوع را با معیارهای متداول اقتصادی حاکم بر اقتصاد بین الملل ارزیابی کنیم فاقد بازدهی مثبت در اقتصاد کشورمان است چرا که هنوز کشور ما به اقتصاد تکنولوژی محور (حتی ۵۰ درصد) دست پیدا نکرده است.

این فعال کارگری اجرای طرح دور کاری را تبلیغاتی دانست و گفت: دولت می‌خواهد با اجرای این طرح بگوید ما مطابق با علم جهان پیش می‌رویم در حالی که کشورهای پیشرفته می‌خواهند با اجرای طرح دور کاری به بازار جهانی دست پیدا کرده و با بازاریابهای مجازی به دنبال تصاحب بخش‌های دیگری از بازارهای جهان باشند.
او ادامه داد: این در حالی است که با توجه به بحران‌های اقتصادی مداوم ما نه صادراتی داریم و نه بدنبال کسب بازارهای جهانی هستیم.

با اعلام تعطیلی مدارس در روزهای پنجشنبه و بر اساس مصوبه هیئت‌وزیران، کارکنان زن شاغل در دستگاه‌های اجرایی موضوع ماده ۵ قانون مدیریت خدمات کشوری با داشتن فرزند زیر هفت سال یا دانش‌آموز دوره ابتدایی می‌توانند ساعات کاری خود در روزهای پنجشنبه را با دیگر ایام هفته با رعایت سقف مقرر در ماده (۴۴) قانون مدیریت خدمات کشوری یا از طریق دورکاری جبران کنند و این در حالی است که زنان کارگر با وجود تعطیلی فرزندانشان در روزهای پنجشنبه از این امتیاز محرومند.

چه کسی بازرس آژانس اتمی در ایران را کشت؟



سایت حکومتی تابناک: همان گونه که انتظار می‌رفت، کشته شدن یکی از بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ایران در جریان یک سانحه رانندگی، به بهانه و دستاویز جدیدی برای رسانه‌های رژیم صهیونیستی برای فضاسازی علیه ایران تبدیل شده است.

خبرگزاری‌های کشورمان، روز گذشته از کشته شدن یکی از بازرسان سازمان بین‌المللی انرژی اتمی در جریان مأموریتش در ایران خبر دادند.

بر پایه این گزارش، روز گذشته، «اوک سئوک سئو»، بازرس اهل کره جنوبی به همراه همکار اسلواکیایی خود، در حال انجام مأموریت در نزدیک مجتمع هسته‌ای «خنداب» در استان مرکزی بودند که به دلیل منحرف شدن خودروی آن‌ها از مسیر اصلی و بروز سانحه، وی جان خود را از دست داده و همکارش نیز دچار آسیب دیدگی شد. 

اما در حالی که مقامات کشورمان بلافاصله ضمن ابراز همدردی با خانواده این بازرس آژانس و همچنین آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، نسبت به این واقعه واکنش نشان دادند، بروز این واقعه به بهانه خوبی برای شایعه سازی رسانه‌های رژیم صهیونیستی تبدیل شد.

در همین رابطه، روزنامه صهیونیستی «یدیعوت آحارانوت»، امروز مطلبی را با تیتر «چه کسی بازرس آژانس در ایران را کشت؟» منتشر کرده و مدعی شدند بر خلاف اخبار منتشره، این رخداد، تصادفی و اتفاقی نبوده است.

اما مواردی که این روزنامه به عنوان دلایل اثبات ادعای خود مطرح کرده، در نوع خود منحصر به فرد و جالب توجه است:

یدیعوت آحارانوت مدعی شده، از آنجا که این خبر از سوی خبرگزاری‌های وابسته به دولت ایران منتشر شده، «تصادفی» بودن این حادثه زیر سؤال می‌رود!

دلیل دیگری نیز که از سوی این روزنامه عنوان شده، این که بازرس نامبرده اهل کره جنوبی بوده و بنا بر استدلال این روزنامه، از آنجا که کره جنوبی و کره شمالی با هم دشمن هستند و ایران در زمینه برنامه هسته‌ای خود با کره شمالی همکاری می‌کند، این واقعه، امری برنامه‌ریزی شده بوده است!

به این ترتیب، همان گونه که انتظار می‌رفت، سانحه روز گذشته از سوی رژیم صهیونیستی مورد استفاده قرار گرفته تا فشار بر ایران در آستانه مذاکرات با 1+5 افزایش پیدا کند. البته باید از هم اکنون انتظار یک موج خبری را داشت که در پی ادعای این روزنامه صهیونیستی مطرح می‌شود.

مفقود شدن ۱۱۲۶ شی تاریخی در یزد

خبرگزاری میراث فرهنگی نامه هایی را منتشر کرده است که حکایت از مفتوح بودن پرونده مفقود شدن صدها شی تاریخی در استان یزد دارد.

تصویر، نامه‌ای از سوی دیوان محاسبات کشور که به سازمان میراث فرهنگی یزد فرستاده شده. در این نامه بررسی ۱۱۲۶ اثر مفقود شده از سازمان میراث فرهنگی خواسته شده است

سید جمال مستوفی‌زاده، مدیرکل دیوان محاسبات یزد درباره وجود این پرونده و پیگیری‌های دیوان محاسبات یزد می‌گوید: «از سال گذشته این پرونده مطرح شد، در واقع رسیدگی به دارایی‎های سازمان‌ها از جمله وظایف دیوان محاسبات یه شمار می‎رود. بعد از پیگیری‌ها این پرونده به دادسرای دیوان محاسبات کشور برای بررسی نهایی فرستاده شد.»
او با بیان اینکه اکنون از آخرین مراحل این پرونده بی‎اطلاع است، توضیح می‌دهد: «تشکیل پرونده و پیگیری‌های اولیه از سوی دیوان محاسبات انجام می‎شود اما رسیدگی نهایی از سوی دادسرا و دادستانی انجام می‎شود و دیگر از حوزه اختیارات ما خارج است.»
انبار آثار تاریخی یزد، نزدیک به ۱۵ هزار شیء و اثر تاریخی را از دوره اشکانی تا دوران پهلوی در دل خود جای داده است و همین مسئله چالش بزرگی ایجاد می‎کند که چگونه آثار تاریخی از انبارهای امن سازمان میراث فرهنگی یزد ربوده شده‌اند.
امین اموال سازمان میراث فرهنگی یزد اما این اتهامات را توطئه و بدنظری برخی از افراد عنوان می کند و معتقد است که هیچ گونه ابهامی در زمینه تعداد اشیا تاریخی انبارهای یزد وجود ندارد.

این تصویر، پاسخ نامه‎ای است که رییس سازمان میراث فرهنگی یزد به دیوان محاسبات داده و تاکید کرده این مسئله این اشیا مفقوده  پیگیری می‏شود

او داستان به وجود آمدن این شایعات و حاشیه‏ ها را از زمانی می‏داند که امین اموال سابق سازمان میراث فرهنگی یزد به نام «حسین گرگویی» فوت می‏کند. وقتی که قرار است اموال تاریخی انبار یزد به امین اموال بعدی سپرده شود، بازرسی صورت می‌گیرد، این بازرسی نشان می دهد که ۱۱۲۶ شیء از این اموال فرهنگی وجود ندارد!

  او در ادامه می گوید: «در آن زمان حتی آمار دقیقی از تعداد آثار تاریخی موجود در انبار سازمان میراث فرهنگی یزد وجود نداشت، با این حال چندین بررسی نشان داد که ۱۱۲۶ عدد از اموال تاریخی موجود نیستند و خود من این امر را به اطلاع مسئولان مربوطه رساندم.»

  این امین اموال برای توضیح بیشتر در مورد وضعیت اموال فرهنگی در حدود سال های ۸۸ و ۸۹ می گوید: «باید در این میان توضیح بدهم که تا پیش از دو سال قبل وضعیت انبارهای تاریخی میراث فرهنگی در همه شهرها بی‏نهایت آشفته و بی‌نظم بوده و اکنون دو سال است که این انبارها در حال نظم گرفتن هستند.»

الوندیان در ادامه توضیحاتش تاکید می کند: «تا چند سال پیش هنوز معلوم نبود که امین اموال‎ها باید چه شخصیت حقیقی و حقوقی داشته باشند و معمولا کسانی که دارای تحصیلات پایین و قدرت ذهنی  کمتری بودند، برای این کار انتخاب می‌شدند. بحث اموال فرهنگی به تخصص نیاز دارد و نباید این مسئله فراموش شود.»

  او بعد از ارایه مطالبی در مورد اهمیت اموال داری، ماجرای اشیا مفقوده را دوباره از سر می‏گیرد و می‎گوید: «گرگویی، امین اموال سابق سازمان میراث فرهنگی یزد، آدم بسیار خوبی بودند ولی متاسفانه تخصصی در این حوزه نداشتند. به همین دلیل وقتی این کار به من سپرده شد با وضعیت بسیار بی‏ نظمی رو به رو شدم. از سال ۸۸ تا کنون کارهای متعددی برای ساماندهی این انبار انجام شده ولی همچنان نیازمند اقدامات بسیاری برای ساماندهی است.»
او درباره اعتباراتی که تا کنون برای ساماندهی این انبار تخصیص داده شده، توضیح می دهد: «در سال ۸۸، حدود ۱۵۰ میلیون ریال، سال ۸۹ ، ۴۰۰ میلیون ریال و سال ۹۰ ، ۲۲۰ میلیون ریال برای ساماندهی این انبارها اختصاص داده شده و خدا را شکر که تا کنون کارها و اقدامات بسیاری در این راستا انجام شده است.»

این امین اموال می گوید: «همانطور که گفتم، نخستین بررسی‌ها سال ۸۹  انجام شد که  براساس این بررسی ها مشخص شد که ۱۱۲۶ اثر موجود نیستند. با گذشت سال‌ها اما سامانه اطلاعاتی تشکیل شد که بر اساس اطلاعات این سامانه ۹۷ قلم از اشیا پیدا شدند. همین امسال نیز ۹۵۳ قلم از دیگر اشیا تحت عنوان سکه پیدا شدند.»

  او در حالی که به شدت از این اتهامات ناراحت است، می‏گوید: «شاید باورتان نشود اما برخی اشیا، جزو اموال فرهنگی ثبت شده است که جای تاسف دارد.»

  الوندیان تعدادی از اشیاء ای که به نام اموال فرهنگی ثبت شده را نام می برد: «بند تنبان، شانه چوبی کوچک، کوزه قلیان، خرجین، دیگ، فتوکپی از تابلوی خط، دار، زیلوبافی معاصر، کارتون قدیمی، چرخ سفال گری، زنگ زورخانه، عینک دوره معاصر ( با توضیح قاب شکسته) ، ماکت بادگیر.»

  او می گوید که در حدود ۴۲ قلم از این اشیاء ثبت شده‏ اند که همه فاقد ارزش تاریخی هستند. که ما، همین دیروز (شنبه ۱۶ اریبهشت ۹۱) فهرستی از این اشیا را به دیوان محاسبات فرستادیم . وقتی اشیا یا اموالی فاقد ارزش‌‎های تاریخی باشد باید نشستی با اداره دارایی برگزار کنیم و این اموال را از ثبت خارج کنیم.

  الوندیان همچنین از اقدامات سازمان میراث فرهنگی یزد برای ساماندهی اشیاء تاریخی موجود در انبار این سازمان خبر می‎دهد و می‏گوید: «تا کنون ۱۶۰ میلیون ریال از اعتبارات برای ورود نام اموال به نرم افزارمخصوص انجام شده است.»

به گفته او، تا کنون از ۱۵ هزار شیء  برای ۱۲ هزار اثر در دو بخش اطلاعاتی و کالبدی ساماندهی صورت گرفته است. این ساماندهی شامل تهیه شناسنامه عمومی، تهیه شناسنامه آسیب‎شناسی  و همچنین ساماندهی کالبدی  مانند الصاق برچسب و شماره‌گذاری می‎شود.

تجمع اعتراضی در دانشگاه صنعت نفت

خبرگزاری هرانا – در پی لغو جشن فارغ التحصیلی دانشجویان دانشکده نفت آبادان روز گذشته دانشجویان این دانشکده در مقابل کلاس ها تجمعی اعتراضی برگذار کردند.

بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، شورای فرهنگی دانشگاه با لغو مجوز برگزاری مراسم جشن فارغ التحصیلی دانشجویان و با اکتفا به مراسم اهدای لوح و سخنرانی مسئولین، از برگزاری جشن فارغ التحصیلی مهندسین نفت دانشگاه با گروه ارکستر، خواننده و برگزاری تئاتر و پخش فیلم مخالفت نمودند.

در همین راستا بیش از ۲۰۰ نفر از دانشجویان دانشکده نفت اهواز نیز تحصن کرده ودر سر کلاسها حاضر نشده اند پس از این اعتراضات حراست و معاونت دانشجوئی معترضین را به برخورد قانونی تهدید نمودند.

همه ساله دانشجویان این دانشگاه جشن فارغ التحصیلی خود را در دو نوبت صبح وعصر برگزار می نمایند اما در سال جدید با تعویض ریاست جدید حراست و برسر کار آمدن چند نیروی تندرو از برگزاری این مراسم به دلیل مغایر بودن با شئونات اسلامی جلوگیری کردند.

انتقال سهام برخی پتروشيمی‌ها به سپاه پاسداران


بورس نیوز: وقتي احمدي‌نژاد به مازندران رفت تا پروژه انتقال آب درياي خزر به سمنان را آغاز كند ياد افسانه تهران-شمال افتادم. آزادراهي كه ساخت آن بيش از ربع قرن پيش شروع شد اما تاكنون فقط 12درصد پيشرفت كرده است! اتوباني كه قرار بود بنياد مستضعفان بسازد، چيني‌ها را به خود ديد. چشم‌بادامي‌ها سال 88، متممي 400ميليون‌دلاري هم برايش گرفتند. آيا افسانه‌اي ديگر به داستان‌هاي ايراني اضافه خواهد شد؟! اجراي پروژه انتقال آب درياي خزر به فلات مركزي به قرارگاه خاتم‌الانبياء سپرده شده و قرار است فاز اولش تا سمنان 24ماهه تمام شود. «قرار است هزينه اين پروژه از محل اختصاص سهام برخي پتروشيمي‌ها تامين شود.» اين را معاون وزير نيرو مي‌گويد. مصاحبه با محمد عطارزاده، عصر يكشنبه در ساختمان شيشه‌اي وزارت نيرو برگزار شد. نرم به سوالات پاسخ مي‌گويد. قضاوت اما، با شماست. دغدغه‌ها درباره پروژه انتقال آب درياي خزر زياد است؛ از غيراقتصادي بودن پروژه گرفته تا ابهامات محيط‌زيستي و مطالعاتي‌اش. چرا اين پروژه با ترك تشريفات مناقصه به قرارگاه خاتم‌الانبياء واگذار شده است؟ چرا وزارت نفت بايد پول انتقال آب را بدهد آن هم در شرايطي كه خود محتاج سرمايه است تا توليد نفتش بيش از اين كاهش نيابد. آيا اين پيمانكار توان اجراي پروژه را طبق برنامه دارد؟ از عطارزاده درباره احتمال انتقال نمك به مسير انتقال آب پرسيديم و به پروژه‌هاي نيمه‌تمام آنجا رسيديم. مشكلات آبرساني به پروژه‌هاي مسكن «مهر» را پيش كشيديم و درباره قيمت آب در فاز دوم هدفمندكردن يارانه‌ها سوال كرديم. فردا بخش پاياني گفت‌وگو را مي‌خوانيد. هرچند بسياري از پرسش‌ها به دليل كمبود وقت، فرصت طرح نيافت. معاون وزير نيرو در امور آب، سخت پر مشغله است.


‌ آقاي عطارزاده، پروژه انتقال آب درياي خزر به فلات مركزي يا سمنان كه دو هفته پيش كليد خورد با ابهامات زيادي روبه‌رو است. كارشناسان درباره مشكلات محيط‌زيستي اين طرح و غيراقتصادي بودن آن اظهارنظر كرده‌اند. در حالي كه جنابعالي هزينه تمام‌شده آب شرب را مترمكعبي هزارتومان اعلام كرده‌ايد، هزينه هر مترمكعب آب در اين پروژه 1500 تا 2500تومان پيش‌بيني شده است. چرا اين پروژه را با ابهاماتي كه پيش‌روي آن است آغاز كرديد؟ 
يكي از راهكارهاي نجات فلات مركزي از كمبود آب، براي توسعه صنعتي، كشاورزي صنعتي و در برخي مناطق تامين آب شرب، شيرين‌سازي و انتقال آب از درياي خزر و خليج‌فارس بود. بنابراين اين پروژه يك كار ضروري براي توسعه است. همه كارشناسان بايد به اين نكته توجه كنند. ما بعد از اينكه سد ساختيم، سازهاي زيرزميني را كار كرديم. آب‌هاي زيرزميني را كنترل كرديم. انتقال آب بين حوزه‌اي داديم. آب‌شيرين‌كن محلي احداث كرديم. بعد از همه اين‌كارها كه يا انجام شده يا در حال اتمام است به يك طرح جديد نياز داشتيم تا بتواند تحولي ضد محروميت فلات مركزي داشته باشد. بنابراين اين طرح را كه براي دنيا عادي است شروع كرديم. البته در ساير نقاط دنيا جز در ليبي، فاصله اين‌قدر طولاني نيست.
‌‌لطفا اجراي پروژه در ايران را با ساير كشورها مقايسه نكنيد. اتوباني نظير تهران – شمال در هيچ جاي دنيا 20 سال طول نمي‌كشد. پس لطفا ما را با دنيا قياس نكنيد. 
من تجربه دنيا را براي روش‌هاي خودم به كار مي‌گيرم، تمام سدسازي ما استفاده تجربيات ديگران بوده است. 
‌ به شرطي كه ظرفيت‌هاي مديريتي و اجرايي شما هم همسنگ دنيا باشد. 
حالا ظرفيت‌ها را هم مي‌گويم. ابهامات كجاست تا توضيح دهم. 
‌ براي شما يك مثال روشن زدم. كجاي دنيا، ‌پروژه‌اي نظير اتوبان تهران – شمال، 20 سال طول مي‌كشد؟ 
نمونه‌اي از كار وزارت نيرو بگوييد. بله، ما مشكلاتي براي تامين اعتبار در پروژه‌ها داريم كه راهكار آن را پيدا كرده‌ايم. 
‌ پروژه انتقال آب خزر– سمنان چطور تامين‌اعتبار مي‌شود؟ 
مهم‌ترين راهكار براي تامين اعتبار مالي پروژه استفاده از سرمايه‌هاي دولت بود. آقاي رييس‌جمهور عنايت كردند و از سهام در اختيار دولت براي هزينه‌هاي پروژه اختصاص دادند. حتي از سرمايه بخش آب اختصاص نيافته است. 
‌‌دقيقا از كجا تامين سرمايه كرديد؟ 
از سهام پتروشيمي‌ها. 
‌ پس در واقع وزارت نفت بايد هزينه‌هاي اين پروژه را بپردازد؟ 
سهام دولت در پتروشيمي‌ها براي اين كار اختصاص يافته است. دست وزارت نفت نيست. ما به آقاي رييس‌جمهور گفتيم با توجه به طرح‌هاي گسترده‌مان، سرمايه‌هاي وزارت نيرو براي اين كار كفاف نمي‌دهد. ايشان عنايت كردند و گفتند ما از سرمايه‌هاي نفت‌مان براي توسعه آب مي‌دهيم. 
‌بعضي منابع اين رقم را سه‌هزار و برخي دوهزارميلياردتومان اعلام كرده‌اند؟ 
دوهزار ميلياردتومان سهام در اختيارمان گذاشتند تا برويم طي برنامه‌اي اين سهام را براي پروژه بگيريم. 
‌آيا نبايد اين واحدهاي پتروشيمي از طريق سازمان خصوصي‌سازي فروخته مي‌شد تا پولش به خزانه ريخته شود و در توسعه صنعت نفت كه به‌شدت به پول نياز دارد، استفاده شود؟ 
اينها راهكار دارد. شما مي‌پرسيد منابع مالي از كجا تامين مي‌شود، مي‌گوييم منابع‌اش در اختيار دولتي است كه وظيفه دارد راهكارهاي قانوني خود را براي تبديل سرمايه دولتي به يك پروژه اجرايي به كار گيرد. اين مساله در ماده 33 قانون بودجه هم بيان شده است. قانون بودجه سال 90، مشخصا به دولت گفته است كه در اين زمينه چگونه كار كند. ما هم همين كار را انجام داديم. اگر راه‌هاي قانوني را نرفته باشيم كه اول از همه خودمان محكوم هستيم. بنابراين ما از راهكار قانوني سهام پتروشيمي‌ها را پيش‌بيني كرديم و به اين كار اختصاص داديم. 
‌سهام پتروشيمي‌ها را خودتان مي‌فروشيد يا دولت مي‌فروشد و پولش را به شما مي‌دهد؟ 
روش ما تهاتر است. 
‌پيمانكار اين پروژه، قرارگاه خاتم‌الانبياء است يازيرمجموعه آن؟ 
طرف قرارداد ما، قرارگاه خاتم‌الانبياء است و سازمان اجرايي آن قرارگاه كربلاست. 
‌چرا سهام پتروشيمي‌ها را براي اجراي پروژه تهاتر كرديد؟ چرا مثلا سهام نيروگاه را نداديد؟ 
به من و شما ارتباطي ندارد. دولت اين‌طور تصميم گرفته است. ما به آقاي رييس‌جمهور گفتيم كه براي اين طرح، منابع مالي نداريم. اينكه مناقصه نمي‌خواهد. گفتند من از سهام پتروشيمي براي اجراي پروژه، اختصاص مي‌دهم تا آن را اجرا كنيد. 
‌چرا براي انتخاب پيمانكار، مناقصه برگزار نكرديد؟ 
نيازي نبود، پروژه «ترك تشريفات مناقصه» بود. در اين قانون داريم. 
‌چرا پروژه به اين بزرگي را با ترك تشريفات مناقصه داديد؟ 
اين تشخيص ما بود، ما در اين مورد قانون داريم. حالا چرا پروژه را به قرارگاه خاتم‌الانبياء داديم؛ چون قرارگاه پتانسيلي دارد كه مي‌تواند منابع مالي‌اش را در پروژه بياورد و قبل از اينكه ما پولش را بدهيم كار را شروع كند. يك تفاهمي هست با قرارگاه كه اگر سرمايه‌گذاري كرد و كار را پيش برد ما مراحل قانوني را طي كرده و پول‌شان را مي‌دهيم. قرارگاه هم چون يك تشكيلات دولتي است براي كمك به دولت اين را پذيرفته است. ما هم پذيرفته‌ايم كه نگذاريم آسيبي به آنها برسد. اگر احيانا پروژه‌اي به مراحل پاياني نرسيد و قرارداد منعقد نشد، با پيمانكار بعدي تفاهم مي‌كنيم كه كار انجام شده‌شان داخل آن كار برود. ضمن اينكه بايد به اين نكته اشاره كنم كه قرارگاه خاتم‌الانبياء مجري طرح خط لوله انتقال نفت نكا-ري بود. بنابر اين بهترين پيمانكاري كه مي‌توانست پروژه انتقال آب را انجام دهد، پيمانكاري بود كه خودش راه را باز و اجرا كرده و با محيط آشناست. 
‌قرار است خط لوله انتقال آب دقيقا در همان مسير خط‌لوله نفت نكا-ري احداث شود؟
بله، از همان راه توسط خط لوله انتقال مي‌يابد. 
‌بالاخره قرارگاه خاتم‌الانبياء هم ظرفيتي براي انجام پروژه‌ها دارد. الان در پارس‌جنوبي حضور دارد. در احداث خطوط لوله انتقال، پروژه‌هاي مختلف ديگر از جمله پروژه شهري و... هست. فكر نمي‌كنيد ظرفيت قرارگاه براي گرفتن پروژه‌ها ممكن است اشباع شده باشد. 
ما دقيقا اين مساله را كنترل مي‌كنيم. سعي نكرديم فقط قرارگاه باشد. ما سرمايه‌گذاران بخش خصوصي را هم كه در ساخت آب‌شيرين‌كن‌هاي كشور حضور داشتند صدا زديم و گفتيم شما بياييد بخشي از كار را انجام دهيد تا اساسا اين پروژه از جمله پروژه‌هايي باشد كه سهمي از آن را دولت و سهم ديگري را بخش خصوصي از محل وام‌هايي كه در اختيارش قرار مي‌گيرد، اجرا كند. بنابراين الان ما فقط روي سرمايه‌هاي دولتي براي اجراي اين پروژه نايستاده‌ايم. چون سرمايه‌گذاري لازم، بالاتر از عددي است كه آقاي رييس‌جمهور اختصاص داده‌اند. ما به فعالان اين حوزه گفته‌ايم كه مي‌خواهيم يك كار اقتصادي انجام دهيم. منتها سهامي را كه اختصاص مي‌دهيم طبق قانون مشخص شده است. 
‌مايلم از شما بپرسم در اين چند سال كه معاون حوزه آب كشور بوده‌ايد، چه ميزان پروژه به قرارگاه داده‌ايد؟ 
چيزي در حدود هفت تا هشت‌هزارميلياردتومان براي 10تا 15 پروژه. 
‌سوالم اين است كه چرا دولت سهام خوبي مثل سهام پتروشيمي‌ها را براي اجراي پروژه به قرارگاه خاتم‌الانبياء اختصاص داده است؟ 
يكي از مشكلات ما اين بود كه قرارگاه خاتم‌الانبياء مي‌گفت نمي‌تواند سهام پتروشيمي را نقد كند. چون سهام مربوط به هلدينگي بود كه در آن هفت تا هشت واحد پتروشيمي ضررده و سودده حضور داشتند. اساسا اين سهام روي ميز دولت بود. اگر خريداري براي اين سهام بود، به قرارگاه نمي‌دادند. قرارگاه به دليل اينكه مي‌خواست از دولت پشتيباني كند، اين كار را قبول كرد. همين الان هم اعلام مي‌كنم هر پيمانكاري حاضر است پروژه انتقال آب خزر را با همين شرايط اجرا كند. از همين سهام به او مي‌دهيم پروژه را انجام دهد. 
‌بعد از اينكه پروژه را به قرارگاه داده‌ايد؟ 
كاري ندارد. به قرارگاه خاتم‌الانبياء خدا قوت مي‌گوييم مي‌دهيم به هر كسي كه مي‌تواند پروژه را با اين شرايط اجرا كند. 
‌ آقاي مهندس اين كار را نمي‌كنيد؟ 
همين الان اين كار را مي‌كنم. شما اعلام كنيد. 
‌چرا قبل از امضاي قرارداد، مناقصه برگزار نكرديد؟ 
چون مطمئن هستيم كه نمي‌آمدند. 
‌نمي‌توانيد اين‌طور قضاوت كنيد؟ 
ما همين الان اعلام كرده‌ايم پيمانكاران بيايند نيروگاه بخرند و به آنها كار بدهيم. حداقل 10، 20 نفر هم آمده‌اند اما هيچ‌كس جلو نيامده است. به دلايل مختلفي نمي‌توانند پا پيش بگذارند. مهم‌ترين بخش‌اش منابع مالي است. سود در جاي ديگر است. 
‌يعني به نظر شما قرارگاه خاتم‌الانبياء در اين پروژه دنبال سود نيست؟ 
بايد بگويم نه. 
‌اين اظهارنظر شما به دليل سابقه نزديكي شما به قرارگاه نيست؟ 
خير. من به توانمندي آشنا هستم. خودم پيگيري كردم و با مديريت كلان فرماندهي سپاه صحبت كردم تا بيايند و در اين سرمايه‌گذاري به وزارت نيرو كمك كنند. 
‌بنابراين وزرات نيرو به سپاه و قرارگاه خاتم پيشنهاد كرده است كه پروژه انتقال آب درياي‌خزر را انجام دهد؟
بله، ما رفتيم، پيشنهاد كرديم. اصلا اينها نيامدند. حتي تيم اقتصادي‌شان هم نيامد. به واسطه اينكه آقاي فتاح در جريان پروژه بود از ايشان و دوستان ديگر كمك گرفتيم. آنها را توجيه كرديم كه انجام پروژه مي‌تواند چه خدمت بزرگي براي كشور باشد. نه فقط در اين پروژه، در پروژه‌هاي ديگر هم همين‌طور بوده است. همين الان اگر به قرارگاه خاتم‌الانبيا بگوييم كه از اين پروژه به سراغ كارهاي ديگر برويد اينها كاملا آماده‌اند. قرارگاه خاتم‌الانبيا فقط به دليل رسالتي كه احساس مي‌كند آمده است. قرارگاه خاتم يك شركت نيست. يك سرمايه از هشت سال دفاع‌مقدس جمع شده است. از بهترين بچه‌ها و توانمندي‌هاي اين مملكت. ما اين را به معركه كار آورده‌ايم. آنها حدود 20سال هم تجربه سازندگي بعد از جنگ تحميلي را دارند. ضمن اينكه خودشان تنها كار نمي‌كنند. با شركت‌هاي ديگر مشاركت مي‌كنند. 
‌همين توانمندي كه مي‌گوييد چرا در مناقصه شركت نمي‌كند تا پروژه بگيرد؟
در مناقصه هم مي‌آيد. 
‌پس چرا براي طرحي به بزرگي انتقال آب درياي‌خزر مناقصه برگزار نكرديد كه آنها شركت كنند؟
بعضي وقت‌ها پروژه‌هاي ما داراي ويژگي خاصي است كه بايد با ترك تشريفات مناقصه واگذار شود. 
‌چرا ترك تشريفات؟
براي اينكه برخي نقاط كار بايد گمانه‌زني، تحليل و مشخص شود تا اندازه كار روشن شود. ما در قراردادهاي ترك تشريفات، پارامترهايي مي‌گذاريم تا بعد از مشخص شدن اندازه پروژه، كار انجام شود. بنابراين براي خودمان فرصت مي‌گذاريم. اين نوع قراردادها را در مجموعه‌هاي وابسته به دولت مي‌توانيم امضا كنيم. با مجموعه‌هاي شخصي امضاي چنين قراردادهايي خيلي سخت‌تر است. ما سيستم‌هاي وابسته به دولت را به كار گرفتيم تا پروژه‌هايي را كه آخر كارش، به تمامي روشن نيست، اجرايش شروع شود. ضمن اينكه سيستم‌هاي بازرسي و نظارتي هم هستند. مي‌بينيد كه شخص منافعي ندارد. 
‌ممكن است منافع براي شخص نداشته باشد. اما براي يك نهاد كه منافع دارد. 
قرارگاه خاتم‌الانبيا يك نهاد وابسته به دولت است. 
‌قرارگاه خاتم‌الانبيا دولتي نيست وابسته به نهاد نظامي است. 
نظامي است. اما به هر حال وابسته به دولت است. 
‌شما بين نهادهاي وابسته نيروهاي مسلح و نهادهاي دولتي تفاوتي قايل نيستيد؟
چون سرمنشاءشان بيت‌المال است خير. تفاوت قايل نيستم. 
‌سوال ديگر اين است كه چرا پيش از آنكه مطالعات پروژه انتقال آب درياي‌خزر كامل شود، آن را شروع كرديد؟ چرا اجازه نداديد مطالعات تكميل شود تا پس از آن با انجام مناقصه پيمانكار را انتخاب كنيد؟
سوال خوبي است. براي آغاز بعضي از پروژه‌ها سال‌ها زمان نياز است. اغلب فشارها روي ما اين است كه مثلا چرا 10سال است فلان پروژه را شروع نكرده‌ايد. يكي از ابتكارات بين‌المللي در اين‌طور مواقع اين است كه بتوانيم پروژه EPC بدهيم. خاصيت قراردادهاي EPC اين است كه به كارفرما فرصت مي‌دهد مطالعاتش را تكميل كند كه اگر گمشده‌اي هم در مطالعات هست پيدا شود. ظرفيت EPCكاري در كشور به ويژه در پروژه‌هاي عمراني بسيار ضعيف است. در پروژه‌هاي نفتي اين موضوع بيشتر پيشرفته است. اين ظرفيت به ما اجازه مي‌دهد مثلا به هنگام ساخت سد همزمان با كار مهندسي، كار اجرا را هم شروع كنيم. اين كار را بايد با پيمانكاراني انجام دهيم كه بتوانند فعل و انفعالات اقتصادي پروژه را تحمل كنند. 
‌ببينيد آقاي عطارزاده، ما پيش‌رويمان، پروژه آزادراه تهران- شمال را داريم. ميلياردها تومان به اين پروژه ريخته شده است. اما هنوز خبري از آن نيست. واقعا تاثير بدي هم بر افكار عمومي داشته است. پروژه را هم به نهادي به نام بنياد مستضعفان داده بودند. اگر آنطور كه شما تعريف كرديد بخواهيم در نظر بگيريم بايد بگوييم بنياد مستضعفان هم مانند قرارگاه خاتم وابسته به دولت است. بعد پاي چيني‌ها به پروژه باز شد و بحث من همين‌جاست. از كجا مطمئن هستيد پروژه انتقال آب هم به سرنوشت آزادراه تهران- شمال گرفتار نخواهد شد؟ چرا براي چنين كار بزرگي از همان اول مناقصه بين‌المللي برگزار نكرديد؟ بخش آب كه تحريم نيست. خارجي‌ها هم مي‌توانند بيايند. چرا اين كار را نكرديد كه بعدا دوباره احتمالا سراغ چيني‌ها برويد.
لطفا به اجازه‌هاي قانوني و اختيارات وزارت نيرو دقت كنيد. نمايندگان محترم قانونگذار از وزارت نيرو مي‌خواهند تا سرعت پروژه‌ها را بالا ببرد. يكي از راهكارهاي ما هم اين است كه پيمانكاران قوي داخل كشور را فعال كنيم. ما مشاهده كرده‌ايم كه قرارگاه خاتم در اغلب پروژه‌هاي بزرگي كه بر عهده گرفته، موفق بوده است. من قرارگاه خاتم‌الانبياء را با بنياد مستضعفان مقايسه نمي‌كنم. حتي چيني‌ها را هم با قرارگاه خاتم مقايسه نمي‌كنم.
  ‌الان قرارگاه، همه پروژه‌هايش را در بخش آب به موقع انجام داده است؟
تا جايي كه منابع مالي‌شان را تامين كرديم آنها كار را حتي جلوتر پيش برده‌اند. به طور مثال، پروژه آب خرمشهر را تكميل كردند، ما تازه منابع مالي‌اش را تامين كرده‌ايم. به نظرم اين ابتكار دولت‌هاي نهم و دهم بود كه از توانمندي قرارگاه بيشتر از دولت‌هاي گذشته استفاده كرد. آنها را وارد معركه كرد تا كارهاي بيشتري براي كشور انجام گيرد. هيچ پيمانكاري نبود كه اين ريسك را بپذيرد كه آب خرمشهر و آبادان را وصل كند بعد از آن تازه پولش را بدهيم. در مناقصات بين‌المللي مي‌گويند پيش‌پرداخت بدهيد تا كار را شروع كنيم. بحث ما اين است كه به جاي استفاده از چيني‌ها، از توانمندي موفق اينها استفاده كنيم.
‌من نمي‌گويم چيني بياوريد آقاي مهندس، ممكن است از كشورهاي ديگر بيايند.
مناقصه را كه برگزار كنيم الان كسي غير از چيني‌ها نمي‌آيد. تازه الان چيني‌ها هم نمي‌آيند. الان فشار هست. به شركت‌ها نمي‌گويند در بخش آب حاضر نشويد اما نمي‌گذارند پول جابه‌جا شود. بنابراين شركتي نمي‌تواند بيايد. به خاطر فشارهايي كه روي شركت‌ها گذاشته‌اند، شركتي خارجي كه 30، 40 سال در ايران حضور داشته ديگر حاضر نيست بيايد.
‌چون زمان گفت‌وگو كوتاه است از اين بحث عبور مي‌كنم. اما تصورش كمي برايم سخت است كه يك مجموعه هم مي‌تواند در نفت پروژه بزرگ اجرا كند، هم در لوله آب منتقل كند، هم سد بسازد، هم پروژه شهري بگيرد.
اشكالي ندارد. برويد بيشتر ارزيابي كنيد و آشنا شويد. ببينيد اگر پروژه‌اي را قرارگاه بر عهده گرفته در اجرايش كاستي داشته باشد، بله. به ما كمك كنيد تا ضعف‌هايمان را جبران كنيم. مثلا در همين سدسازي كه گفتيد، قرارگاه سد گتوند را به آبگيري رساند و روي نظريات قبلي كه كار را نشدني مي‌دانستند، خط بطلان كشيد.
‌اما سد گتوند مشكلاتي نظير بيرون‌زدگي نمك يا شكست ديواره كنار درياچه را داشت.
ما نمي‌گوييم مشكل نداشت. بدنه سد هميشه تغيير رفتار مي‌دهد. اين تغييرات پيش‌بيني و كنترل شد و الان هم سد آبگيري شده است.
‌آقاي احمدي‌نژاد، اخيرا، طرح‌هايي را به‌نام طرح «مهر ماندگار» به عنوان طرح‌هاي وبال گردن دولت معرفي كرد. سوال اين است كه آيا نمي‌توانستيد پول همين پروژه را كه از سهام پتروشيمي‌ها تامين مي‌شود صرف اتمام پروژه‌هاي نيمه‌تمام كنيد؟
دولت مي‌تواند از سرمايه‌هاي ديگر براي تكميل اين پروژه‌ها، اختصاص دهد. منتها خريدارهاي سهام پتروشيمي و اعتباري‌ای كه براي بخش آب وزارت نيرو در بودجه مي‌بينند كم است. بنابراين ما براساس اعتبارات حركت مي‌كنيم. آقاي رييس‌جمهور همواره به ما تاكيد مي‌كنند كه سرمايه‌هاي دولت را براي تكميل پروژه‌هايمان به كار گيريم. بحث ما هم اين است كه اگر فرمول اقتصادي خريد و فروش آب را روشن كنيم كارها بهتر انجام مي‌شود.
‌در بخش آب، چند طرح مهر ماندگار داريد؟ براي اتمام پروژه چقدر سرمايه لازم دارد؟
حدود 200 طرح داريم كه حدود 10هزار ميليارد تومان سرمايه لازم دارد.
‌فكر مي‌كنيد مي‌توانيد اين 10هزار ميليارد تومان را امسال جذب كنيد؟
من به‌عنوان مسوول آب كشور موظفم آينده‌نگري داشته باشم. بايد اميد را در آينده استان‌ها به لحاظ تامين آب زنده نگه داشت و برنامه آمايش سرزميني صنعت، معدن، كشاورزي صنعتي و... را فعال كرد. بايد بخشي از پروژه‌ها را براي نياز امروز و برخي را هم براي آينده اجرا و پايه‌گذاري كرد. اگر موفق شويم مرحله اول پروژه انتقال آب درياي خزر را 24 ماهه انجام دهيم كار بزرگي كرده‌ايم.
‌ انتقاد كارشناسان همين‌جاست. مي‌گويند چرا دولت به جاي تكميل پروژه‌هاي نيمه‌تمامش پروژه‌اي با اين عظمت را كه كلي هم ابهام داشته در سال آخرش كليد زده است. گاهي اين زمينه ايجاد مي‌شود كه نكند دولت مي‌خواسته تا قبل از پايان دوره‌اش، اين پروژه‌ را حتما به قرارگاه بدهد. 
اين‌طور نيست. اين پيمانكار شخصي نيست. فقط در اين دوره هم كه پروژه نگرفته است. تمام دولت‌ها به اين نهاد كه در كارهايش موفق بوده است پروژه داده‌اند. اين بحث‌ها به دليل عدم شناخت كارشناسان از ظرفيت‌هاي اين نهاد، به وجود آمده است. مطمئن باشيد كه اگر شناخت‌تان بيشتر شود بيشتر از ما كار مي‌دهند. 
‌ شما موافق نبوديد كه كار مطالعاتي طرح انتقال آب خزر، تا دولت آينده تمام و در دولت بعد اجرايي مي‌شد. شما هم در اين يك سال پروژه‌هاي نيمه تمام‌تان را انجام مي‌داديد. 
هنر وزارت نيرو اين بود كه از ساير منابع دولت استفاده كرده است. در سفرهاي استاني رييس‌جمهور، مهم‌ترين بحثي كه داشتند آب بود. آقاي رييس‌جمهور مي‌گفت، آقا چه‌كار مي‌خواهيد كنيد، بعد از بحث مفصل كارشناسي و مطالعه دقيق، خود ايشان گفتند من از منابع ديگر به اين پروژه كمك مي‌كنم. اعتبارات جديدي را براي اين پروژه وارد وزارت نيرو كرديم. 
‌ دولت براي آن 10 هزار ميليارد تومان، طرح‌هاي نيمه‌تمام در بخش آب فكري نكرده است؟ 
نمايندگان محترم مجلس در اين روزها در مورد همين مباحث صحبت مي‌كنند. يكي از راهكارها، اعتبارات مالي است. سال گذشته حدود 1500ميليارد تومان از مازاد درآمد نفتي را به بخش آب اختصاص دادند. براي امسال هم همين مقدار تا دوهزارميليارد تومان را پيشنهاد كرده‌ايم. يكي ديگر از راهكارها هم اوراق مشاركت است كه سال گذشته به دلايلي به تاخير افتاد. اميدوارم همين اوايل سال بتوانيم اوراق مشاركت بخش آب را منتشر كنيم. يكي ديگر از راهكارهاي جذب سرمايه ما تهاتر است. يعني سهام دولت تبديل به سرمايه شود. بستر اين‌كار هم فراهم شده است. 
‌ چقدر مي‌خواهيد از سرمايه‌هاي دولت را امسال در بخش آب تهاتر كنيد؟ 
براي امسال سه تا هشت‌هزارميليارد تومان پيش‌بيني كرده‌اند. اميدوارم از سهام‌هاي ديگري كه رييس‌جمهور در نظر گرفتند هم جذب كنيم تا پروژه‌هاي مهر ماندگار را تا جايي كه مي‌شود به اتمام برسانيم. 
‌ به نظر شما درست است كه صنعت نفت پول «آب» را تامين كند. آن هم در شرايطي كه توليد نفت كشور افت كرده و خودش با كمبود منابع مواجه است. وزارت نفت مي‌توانست سهام پتروشيمي‌ را بفروشد و خرج توسعه خودش كند. 
مشكل نفت چيز ديگري است. مشكل نفت صرفا پول نيست. صنعت نفت نياز به تجهيزات دارد كه بايد در جاهاي مختلف ساخته شود. 
‌ وزارت نفت دربه‌در دنبال پول است. چطور مشكل مالي ندارد! 
سرمايه نفت از فروش نفت مي‌آيد. عمده تكيه براي تامين سرمايه صنعت نفت بر فروش نفت است. وقتي تعادلات بانكي به‌هم مي‌خورد مشكل ايجاد مي‌شود. 
‌ درباره غيراقتصادي بودن پروژه انتقال آب خزر چه نظري داريد؟ آب اين پروژه، تقريبا هزار تومان از قيمت تمام‌شده فعلي آب براي دولت گران‌تر درمي‌آيد. 
بنده قبلا اعلام كردم كه بين 1500 تا 2500تومان هزينه تمام‌شده آب اين پروژه است. ما به كسي نگفته‌ايم اين آب مجاني است. آن را به قيمت به كساني كه مي‌خواهند مي‌فروشيم. به يكي از استاندارها قبلا گفته بوديم كه اگر بازار اين كار را پيدا كردند بعدا سراغ ما بيايند. استاندار سمنان با خانه‌هاي صنعت و كشاورزي و امثالهم صحبت كرد. خانه كشاورزي اعلام كرد با اين روش استفاده از آب اين پروژه، صرف نمي‌كند. تنها اگر بتوانيم به كشاورزي صنعتي تغيير روش بدهيم، مي‌توانيم از آب استفاده كنيم. گروه دوم صنعتگران بودند. چون فاصله حملش تا تهران و مركز توليد نزديك مي‌شد و بسترهاي لازم فراهم بود بدون استثنا گفتند مي‌توانيم از آب خط‌لوله خزر استفاده كنيم. گفتند حاضريم آب را به قيمت 1500 تا 2500توماني همين الان قرارداد ببنديم. به بخش خصوصي گفته‌ايم كه احداث آب‌شيرين‌كن و فروش آب را خودشان انجام دهند.

بحران اتمی؛ هشدار صریح آمریکا به رژیم تهران


رادیو فردا: جو بایدن معاون رییس جمهوری آمریکا می گوید این کشور «با هر وسیله ای» از دستیابی جمهوری اسلامی به سلاح هسته ای جلوگیری می کند.

آقای بایدن همچنین می گوید دولت اوباما به تغییر افکار عمومی جهان نسبت به ایران کمک کرده است.

معاون رییس جمهوری آمریکا افزود اکنون نه به خاطر تهدیدهای قانونی بلکه به دلیل تلاش های اوباما ، ایران به کشوری منزوی تبدیل شده است.

جو بایدن گفت نگرانی اسراییل در صورت دستیابی ایران به سلاح هسته ای قابل توجیه است. وی افزود ایران با سلاح هسته ای خطری بزرگ برای امنیت آمریکا نیز به شمار می رود.

صدور حکم اعدام برای یک شهروند در کردستان


آژانس خبری موکریان 
  سرویس حقوق بشر 

یک شهروند اهل سقز از طرف دادگاه انقلاب این شهر به اعدام محکوم شد.

بنا به اظهارت سمکو خورشیدی در گفتگو با خبرنگارآژانس خبری موکریان، وی که حدود یک سال است دربازداشت بسر می برد به اتهام محاربه و درگیری مسلحانه و وابستگی به یک گروه غیر قانونی و...از سوی دادگاه انقلاب اسلامی سقز به اعدام محکوم شده است.

این زندانی در ادامه گفت: صبح امروز حکم اعدام به اینجانب (سمکو خورشیدی) که هم اکنون در زندان سقز به سر می برم ابلاغ شده و در حکم ابلاغی 20 روز مهلت داده شده است که به رای صادره اعتراض نمایم.

یاد آور می گردد سمکو خورشیدی در فروردین ماه سال 90 در تهران دستگیر وپس از سپری نمودن مدتی از ایام بازداشت در زندان سنندج، هم اکنون در زندان مرکزی سقز به سر می برد.

تصاویر ماهواره ای جدید؛ ادامه فعالیتهای مشکوک در پارچین



موسسه علوم و امنیت بین الملل در گزارشی اعلام کرد که تصاویر جدید ماهواره ای تهیه شده از فراز ایران حکایت از فعالیت سایت پارچین دارند.

به گزارش مهر، موسسه علوم و امنیت بین الملل در این گزارش سه عکس از سایت پارچین را منتشر کرده و می نویسد : با توجه به عکس شماره یک فعالیت جدید در بیرون از ساختمان سایت پارچین که احتمالا بخش نگهداری مواد منفجره بوده و برای نگهداری تجهیرات مربوط به ساخت سلاح های اتمی استفاده می گردد انجام می شود.

این تصویر که در تاریخ 9 آوریل 2012 تهیه شده مواردی را در بیرون از ساختمان سایت نشان می دهد، هنوز مشخص نیست که این موارد شامل چه موضوعاتی هستند. در این تصویر همچنین بخار آب مشاهده می شود که از منطقه ای نزدیک به ساختمان سایت متصاعد شده است.  

برهمین اساس آژانس بین المللی انرژی اتمی درخواست بازدید از سایت پارچین را داد و"یوکیو آمانو" مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی اعلام کرد که اطلاعاتی در دست دارد که نشان می دهد فعالیت هایی در پارچین در حال انجام است.

آمانو درحاشیه کنفرانسی در سوئیس گفت: هنگام آغاز مجدد مذاکرات با ایران دراواسط ماه مه دسترسی به سایت پارچین اولویت اصلی بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی است.
در حالی که ایران بارها اعلام کرده سایت پارچین نظامی بوده نه هسته ای و نمی توان اجازه بازرسی از آن را به هر نهادی داد، آمانو گفت : هنوز "پاسخ مثبتی" از سوی ایران درباره اجازه بازرسی از سایت پارچین به بازرسان آژانس دریافت نکرده ایم.

آمانو پیشتر نیز ازایران خواسته بود تا به زعم خود نگرانی های آن را درباره ابعاد احتمالی برنامه هسته ای خود از جمله درباره پارچین و متخصصین خارجی با اجازه دسترسی داده به این منطقه حل کند.

خاطر نشان می شود علی اصغر سلطانیه نماینده جمهوری اسلامی ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی ضمن ابراز امیدواری درباره موفقیت آمیز بودن مذاکرات آتی ایران و آژانس در نیمه ماه می(25 اردیبهشت) و تاکید بر ادامه غنی سازی اورانیوم گفته بود فقط با توافق بر روی تعیین چهارچوب هایی از این قبیل برای همکاری های آتی بیشتر، ایران می تواند درخواست آژانس برای بازدید از یک سایت نظامی را بررسی کند.

سلطانیه درگفتگو با رویترز درپاسخ به این سوال که آیا آژانس می تواند از سایت پارچین بازدید کند،گفت :هر اقدامی در براساس این چهارچوب اجرایی خواهد بود.

پرونده سازی و تفهیم اتهام جدید دانشجوی تهران


کمیته دانشجویی دفاع از زندانیان سیاسی: سینا ظهیری دانشجوی دربند که هم اکنون در زندان رجایی شهر کرج (گوهردشت) در حال سپری کردن دوران محکومیت خود می باشد، توسط قاضی ابوالقاسم صلواتی با اتهام جدیدی روبرو شد.

به گزارش کمیته دانشجویی دفاع از زندانیان سیاسی، سینا ظهیری دانشجوی زندانی دانشگاه آزاد تهران که هم اکنون در بند ویژه امنیتی زندان رجایی شهر کرج دوران محکومیت خود را سپری می کند، روز گذشته، سه شنبه نوزدهم اردبیهشت ماه با انتقال از سالن 12 بند چهار این زندان به شعبه پانزدهم دادگاه انقلاب اسلامی تهران، اتهام جدیدی به وی تفهیم گردید.

طی این پرونده جدید روز گذشته قاضی ابوالقاسم صلواتی، اتهام «ارتباط با سازمان مجاهدین خلق ایران» را به این دانشجوی دربند تفهیم کرد.

بر این اساس، قاضی شعبه پانزده دادگاه انقلاب با وعده کاهش محکومیت و صدور حکم دو ساله زندان برای آقای ظهیری، و همچنین فراهم کردن امکان ملاقات حضوری چند دقیقه ای این دانشجوی زندانی با اعضای خانواده خود در محل دادگاه، قصد فریب این دانشجوی زندانی برای پذیرش اتهامات وارده را داشته که نامبرده با رد "پیشنهاد پذیرش اتهامات"، اتهامات مطروحه در دادگاه را قویاً تکذیب کرد.

سینا ظهیری دانشجوی دانشگاه آزاد اسلامی تهران می باشد که روز چهارشنبه هشتم اردیبهشت ماه سال 89 در تهران بازداشت و به اتهام «اقدام علیه امنیت ملی» و «اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرم» به زندان محکوم شد که هم اکنون در حال سپری کردن دوران محکومیت خود در بند ویژه امنیتی زندان رجایی شهر کرج می باشد.

لازم به یادآوری است که "تطمیع متهمین" و "ابراز همدردی" و "پیشنهاد صدور احکام کوتاه مدت زندان" در ازای پذیرش تمامی اتهامات وارده و اخذ اعترافات تلویزیونی از جمله شگردهای این قاضی بدنام برای صدور احکام سنگین بر علیه متهمان سیاسی است که در وهله نخست، برای فریب متهمان و به قصد حقیقی جلوه دادن اتهامات محکومان از آن استفاده می شود.

از جمله احکام سنگین صادره بر علیه زندانیان سیاسی توسط آقای صلواتی طی سه سال اخیر می توان به صدور حکم اعدام برای آقایان علی صارمی، محمدرضا علی زمانی، آرش رحمانی، امیر میرزایی حکمتی، عبدالرضا قنبری، زانیار مرادی، لقمان مرادی، وحید اصغری، خانم زهرا بهرامی و بسیاری دیگر از متهمان سیاسی گمنام و همچنین احکام طولانی مدت زندان بخصوص در جریان دادگاه های فرمایشی پس از انتخابات موسوم به «دادگاه متهمان پرونده کودتای مخملی» اشاره کرد.

تجمع معلمان مقابل مجلس رژیم


در حالی که نمایندگان مجلس رژیم سرگرم بررسی بودجه کل کشور است، برای چندمین بار در ماه‌های اخیر نزدیک 50 نفر از معلمان حق التدریسی آموزش و پرورش از ساعتی پیش در مقابل درب شمالی مجلس رژیم تجمع کردند. آنها گروهی از معلمان و آموزشیاران شرکتی آموزش و پرورش و مربیان پیش دبستانی هستند که خواستار توجه مسئولان به شرایط زندگی و استخدامی آنها هستند و حق و حقوق معوقه خودشان را طلب می‌کنند. تجمع‌کنندگان مقابل مجلس با سر دادن شعار «آقای لاریجانی، حمایت حمایت» خواستار پیگیری حق و حقوقشان شدند. دو خودروی نیروی انتظامی در محل مستقر شده است.

تجمع اعتراضی معلولان در برابر مجلس شورای اسلامی


شهرزادنیوز: تعدادی از معلولان جسمی حرکتی در اعتراض به دلیل عدم تحویل خودروهای مناسب مناسب‌سازی شده از سوی سازمان‌های مربوطه روبروی در مجلس شورای اسلامی تجمع کردند.

به گزارش افکار نیوز، معترضین صبح روز دوشنبه 18 اردیبهشت از استان تهران و برخی استان های دیگر در مقابل مجلس اجتماع کرده و وعده های انجام نشده مسئولان را مورد انتقاد قرار دادند.

طبق این گزارش، معلولان در سال گذشته نیز خواستار رسیدگی به مشکلات‌شان در بخش حمل و نقل، به ویژه تحویل‌ خودروهای مناسب‌سازی شده، بوده‌اند.

در این میان سخنگوی معاون امور سازمان بهزیستی کشور وعده داد که "به زودی" و "در اولین فرصت" به ۴۷۰۰ نفر از معلولان جسمی حرکتی "با قرعه کشی" خودروی مناسب سازی شده تحویل داده خواهد شد.

اسامی چند تن از بازداشت شدگان روز جهانی کارگر در سنندج


آژانس خبری موکریان
سرویس حقوق بشر

در پی تجمع تعدادی از کارگران در روزجهانی کارگر در سنندج، شش شهروند سنندجی دستگیر و روانه زندان شدند.

یک فعال کارگری در سنندج در گفتگو با آژانس خبری موکریان ضمن تأیید این خبر اظهار داشت : به دنبال برگزاری مراسم اول ماه مه روز جهانی کارگر در دوازدهم اردیبهشت ماه سال جاری در این شهر و دخالت نیروی انتظامی در این مراسم، چند تن از شهروندان حاضر در محل توسط نیروهای امنیتی دستگیر و به بازداشتگاه منتقل شدند.

کوروش بخشنده در ادامه گفت: اسامی شش تن از شهروندان بازداشتی که تاکنون همچنان در زندان بسر می برند عبارتند از: حمید تاری مرادی، فرهاد زندی، زاهد بنفشی، فرزاد حسین پناهی، محمد لطفی و شیرکو کردی.

وی در خاتمه ضمن تأکید بر این مطلب که افراد بازداشتی وابسته به هیچ گروه و سازمانی نیستند، خواستار آزادی بدون قید و شرط آنها شد.