۱۳۹۱ فروردین ۱۸, جمعه

شکست قادسیه: آغاز سیه بختی و تیره روزی - فیروز نجومی


اگر در پی فهم سیه بختی و تیره روزی امروز هستیم باید که به گذشته ای دور تر باز گریم، آنگاه خواهیم آموخت که تیره بختی ما ایرانیان، بنا بر قول فردوسی، با چیره شدن عرب بر عجم در جنگ قادسیه در 651 میلادی آغاز گردید، جنگی که تازیان بر ایرانیان تاختند. کشتند و غارت کردند و به یغما بردند و کیش خود را بر نیاکان ما تحمیل نمودند، کیشی که از آن جز گزند چیزی پدیدار نگشته است، کیشی  که نیاکان ما آنرا "کیش اهریمنی،" خوانده اند، کیشی بر خاسته از بیگانه .و اجنبی.  

تازی پرستان بومی به رهبری علما و فقها و حوزه های علمیه، تاریخ ورود اسلام را پیوسته به نفع خود تعبیر و تفسیر کرده اند، چنانکه گویی که ایرانیان با آغوش باز به استقبال اسلام شتافته اند. از کشتار و خونریزیها و بیرحمی و چپاول و غارت ی  که تازیان در تاخت و تاز به ایران مرتکب شده اند هرگز سخنی به میان نیاورده اند. نیاکان ما بیش از چهارصد سال در برابر پذیرش دین اسلام، برغم جزیه و خراج های سنگین، تنبیه و مجازات، تحمل خواری و حقارت، مقاومت کردند. چرا که پذیرش کیش غریبه ای فرو تر و پست تر، عین خفت و بود ذلت.

به شرح شکست ایرانیان در قادسیه از چشم انداز تاریخ نویسان تازی نیز نمیتوان چندان اعتمادی داشت،  چرا که از بغض و کینه نسبت به ایرانیان بر کنار نیستند.  شاید رو در رویی ایرانیان را با تازیان و تاخت و تاز آنان را هیچکس بهتر از فردوسی بیان نکرده است. البته از چشم انداز کسی که خطر زوال فرهنگ ایرانی را در دست تازیان در یافته بود. زبان عربی، زبان بادیه نشینان بیگانه با تمدن بشری، بزبان رسمی تبدیل شده بود. چون زبان عربی، زبان قرآن بود، زبان فاتح بود. برای ماندگار شدن قرآن بوده است که کتابخانه های بزرگ ایران را به امر عمر، "امیر مومنان " به آتش کشیدند که تمدن ایرانیان را به پایان آورند، آینده ای که رستم فرخزاد، سردار برجسته ی ایرانی در گردش سیاره ها مشاهده  و بیم خود را از آینده ای که نام ها، همه "بوبکر و عمر " شوند، در نامه ای به بردارش ابراز داشته بود. با این وجود پیروزی کیش تازی بر ایران یک واقعیتی تاریخی ست که فردوسی خود شاهد و ناظر بر پی آمدها و عواقب مصیبت بار آن بوده است. 

فردوسی در فراز دیگری از مستند سازی شکست ایرانیان در قادسیه در نامه ای که رستم فرخ زاد سردار ایرانی و سعد وقاص بیکدیگر  مینویسند ما را با دو جهان بینی و دو شیوه ی نگریستن به زندگی و هستی مواجهه میسازد، یکی در حال افول و دیگری شیفته ی فتح و فتوح. یکی شکوه و عظمتی ی را میخواهد بدست آورد که دیگری صدها سال به زیور آن خود را آراسته است. در نامه ای که بین دو سردار ایران و عرب، تبادل میشود، با تضاد و دشمنی دو گفتمان و دو نظام ارزشی روی در رو قرار میگیریم. سردار ایرانی سعی بر آن دارد که فرمانده ی تازیان را از حمله به تاج و تخت کیانی باز دارد. که نه چندان آسان است فتح بارگاه شاهشاهی که سخت ریشه دار است در رسم و رسوم و فرهنگ ایرانی، که راه یافته از سینه ای به سینه ی  دیگری.  طوفان های سهمناک تاریخ  هم نتوانسته اند که  شاخه ای از این درخت تنومند را بشکند.  باو نصیحت میکند که "تو جنگ چنین پادشاهی مجوی."  سپس از او میپرسد که چیست که میجوید و عهد می بندد که:
سواری فرستم بنزدیک شاه
بخواهم از او هرچه خواهی بخواه
این بخشش و بزرگی چیزی نبود که سردار عرب را از کارزار باز دارد بویژه که سردار ایرانی  پس از ستایش جلال و "فر " پادشاهی و خوار و حقیر شمردن اعراب، ارائه میدهد. رستم فرخزاد بر آشفته و سعد وقاص را مورد خطاب قرار میدهد و میگوید:
ز شیر شتر خوردن و سوسمار
عرب را بجایی رسیده است کار
که تاج کیان را کند آرزو 
تفو باد بر چرخ گردون تفو
با این وجود رستم فرخزاد سعی میکند که سعد وقاص را قانع نماید که مصلحت آن است که باجی بستاند و بسرای خود باز گردد. چرا که لشگری عاری از ساز و برگ و یا "برهنه سپهبد و برهنه سپاه." عاقبتی جز شکست و هزیمت ندارد. وی خطاب بر سردار تازی میگوید:
ندانی تو سیری و هم گرسنه
نه پیل و نه تخت و نه بار و بنه. 
وصفی بسیار نزدیک به واقعیت. چرا که لشگر اسلام لشگر گرسنه گان و پا برهنه ها بود. این حقیقت را پس از پیروزی بنمایش گذاردند. لشگر اسلام به هر نقطه ی ایران که رسیدند دست به کشتار زدند و غارت و چپاول میزدند.. حال آنکه لشگر  ایران، خود نماد امپراتوری سالخورده بود، مجهز به ساز و برگ سنگین، و به وصف فردوسی:
همه غرق در آهن و سیم و زر 
سپرهای زرین و زرین کمر
در واقع در میدان جنگ با برهنه گان و گرسنه گان، سیم و زر سربازان پارسی، خود انگیزه ای بس قوی بود برای سربازان عرب که با سبعیت و بیرحمی بیشتری بجنگند. چرا که  هرچه که به کشته شده گان تعلق داشت، به کشنده میرسید. هرچه کشته بیشتر ثروت بیشتر. سربازان تازی به این آموزش الله باور داشتند که اگر در راه الله بجنگند و او را حاکم بر دشمن از جمله بر عجم نمایند هم این دنیا را خواهند داشت و غنی و فربه شوند و هم در آخرت به بهشت راه خواهند یافت. و اگرهلاک شوند، حوری های باکره ی بهشتی در انتظارشان است.* 

گفتمان سردار ایرانی، گفتمان قدرت ست، اما قدرتی که زوال را احساس میکند. چرا که اعراب از اوضاع داخل ایران و کشمکش در درون دربار شاهی بخوبی آگاهی داشتند. در پاسخ به رستم فرخزاد، سعد وقاص نه تنها به سهم خود رستم فرخزاد را تحقیر میکند بلکه راه و روش زندگی ش را نفی و مورد انتقاد قرار میدهد و خطاب به سردار پارسی میگوید:
ز دنیا نگویند مردان مرد
ز زر و ز سیم و ز خواب و ز خورد
شما را به مردانگی نیست کار
همان چون زنان رنگ و بوی و نگار
هنر تان بدیبا ست پیراستن
دگر نقش بام و در آراستن
سعد وقاص در واقع به مذمت تجملات و رفاه و راحتی و یا بقول تازیان بومی "اشرافی گری " میپردازد و آراستن و پیراستن را برازنده ی زنان میداند نه مردان و جنگجویان. دل بستن به این دنیا را زشت بشمار میاورد. اما او نیز قبل از آنکه به پاسخگویی به تحقیر سردار ایرانی به پردازد، فردوسی میگوید سعد وقاص نامه خود را به نام خدا آغاز میکند و سلام بر پیامبر و سپس از ارجحیت سرای دیگر بر این جهان سخن میراند، سرایی که میتواند برخاسته باشد از رویاهای انسانی زیسته در گرسنگی و برهنگی، اما بسی بسیار فریبنده، از چشم انداز یک تازی. او نه تنها عقب نمی نشیند بلکه چیزی کمتر از تسلیم و اطاعت شاه و پذیرفتن کیش تازیان نمیخواهد. به معنایی دیگر او به سردار ایرانی میگوید که  دوران پادشاهی بشر به پایان آمده است و دوران پادشاهی خداوند آغاز گردیده است. سعد وقاص سردار پارسی را بسوی یکتایی و یگانگی خداوند فرا میخواند و او را از کیفر و پاداش ابدی هشدار دهد.
. ز توحید و قرآن و وعد و وعید
ز تهدید و ز رسم های جدید
ز قطران و از آتش و زمهریر
ز فردوس و جوی می و جوی شیر
ز کافور و از مشک و ماء معین
درخت بهشت و می انگبین
که گر شاه بپذیر این دین راست
دو عالم بشادی و شاهی و راست
سعد وقاص معلوم است که معامله گر زرنگ و با هوشی بوده است، آن جهان را میدهد که این را بستاند. چرا که این جهان نیز از آن خدا است، نه از آن پادشاه. اینست که تاکید میکند که تمامی تخت و تاج شاهی نیرزد به بر گرفتن نگاهی از حور بهشتی. 
همه تخت و تاج و جشن و سرور
نیرزد بدیدار یک موی حور
سپس از او میخواهد که به این جهان بی مقدار و فانی و گذار دل نبندد:        
بس ایمن شد ستی بر این تاج عاج
بدین گنج و مهر و بدین تخت و تاج
بدرستی روشن نیست که اگر هستی واقعی در آن جهان، در سرای دیگر آغاز میشود، از نظر سردار تاری، یعنی که نیستی برتر از هستی است، که زندگی را نمیتوان حتی با تار موی یک حوری بهشتی مبادله نمود، سعد وقاص در قادسیه در پی چه چیزی بود، اگر در پی این دنیا نبود؟ مگر نه اینکه به قادسیه لشگر کشیده بود. جنگ و خونریزی به چه منظور اگر هدف نبوده است به چنگ آوردن این جهان و ثروت و مکنت و قدرتی که در خود جمع دارد؟. او جهان و خوشی های آن را نفی میکند  و از شاه میخواهد به دلبستگی خود بدان خاتمه دهد، حال آنکه بدست آوردن این دنیا را به شکل غنایم جنگی، خدای اسلام  بندگان خود را تشویق و ترغیب و در آن سرا پاداش دهد. البته به این دو رویی تازیان، رستم فرخزاد در نامه به برادرش اشاره کرده بود که: "چنین است گفتار و کردار نیست."
و آنگاه سعد وقاص به نوبه خود دست به تهدید میزند، تهدیدی بس هراس انگیز و میگوید:
هر آنکس که پیش من آید بجنگ
نبیند بجز دوزخ و گور تنگ

بازگشت به گذشته ای که فردوسی در حماسه ی غم انگیز قادسیه، بیان میکند، ما را با این واقعیت روی در روی میسازد که دینی که در نهاد ما کاشته شده است، نتیجه ی شکست نیاکان ما از تازیان  بیش از یکهزار و چهار صد سال پیش از این بوده است. یعنی که ما دینی را در درون خود در امتداد تاریخ نهادینه ساخته ایم که نیاکان ما پس از قرنها مقاومت و پرداخت جزیه های سنگین آنرا پذیرفتند و از نسلی به نسل دیگر انتقال داده اند. آری، تیره روزی و سیه بختی ایرانیان از شکست در قادسیه آغاز گردید. غلبه کیش تازیان بر جامعه ایران بوده است که جامعه ایران را پیوسته بسوی تاریکی و تباهی و تحکیم و تداوم استبداد مطلق سوق داده است، نه شاهان. چرا که تاریخ گواه بر آن است که شاهان پس از اسلام، همه خود بنده ی دین بوده اند. خود را "ظل " خدا میخواندند، چون دینی بودند، شاهانی که برای دین شمشیر و دست به فتح و فتوحات میزدند. بعضا، شاهان ایرانی حتی اگر در دل ایمانی نداشتند باید  قلاده ی دین را به گردن خود میآویختند. مهم نبود که در خفا دست به چه زشتیها و پلیدی ها میزنند. آنچه دارای اهمیت بود تسلیم و اطاعت بود، نگاهداری حرمت و اعتبار دین. دین و ارزشهای دینی تعیین و تعریف کننده گفتار و کردار شاهان شدند. حتی محمد رضا شاه، شاهی که سخت مشتاق رسیدن به دروازه های تمدن بود، دین و ارزشهای دینی را تایید و تصدیق میکرد و به آن در انظار عموم دلبستگی و وابستگی نشان میداد، نمیدانست که تنها با برچیدن بساط کیش اهریمنی است که میتوانست در ردیف شاهان نیک نام دوران باستان قرار گیرد. با نگرش به گذشته است که بما میآموزد که خوشامد گویی به خمینی و خامنه ای، مثل خوشآمد گویی به سعد ابی وقاص و لشگر "برهنه و گرسنه " اسلام است. 

آنچه تراژدی شکست در قادسیه را کامل میسازد این واقعیت است که  ما در سال 1357 راه نجات از اسارت و بندگی تحت نظام دیکتاتوری را در دین یافتیم. یعنی که آزادی و استقلال، رهایی از محدودیت ها و محرومیت ها را در کیش تازیان، در دین بیگانگان، دین اسلام جستجو نمودیم. چه امید واهی؟  حتی کافران و خدا ناشناسان نیز امید پیروزی بر امپریالیسم و بنای یک جامعه ی سوسیالیستی را در اتحاد با دین و بعضا "شکوفایی " آن می دیدند که در همان زمان هم قی آور بود. چه شور و هیجانی که به پا نشد، چه بحث ها و گفت و گو ها که در نگرفت. بهار 58 شد اولین و آخرین بهار آزادی، چون نمیدانستیم  که به سعد ابی وقاص و کیش تازیان است که خوش آمد گویی میکنیم، از شاه گریختم و پناه  به تازیان بومی بردیم. چه سر نوشت شومی؟

*طبری، در تاریخ الرسل و الملوک نقل میکند که عربی بدست سپاهیان رستم گرفتار میشود. رستم از او می پرسد:
«برای چه آمده اید و چه میخواهید؟»
گفت «به جستجوی موعود خدا آمده ایم»
گفت «موعود خدا چیست؟»
گفت:«اگر از مسلمان شدن دریغ کنید، زمین و فرزندان و جانهای شما»
رستم گفت: «اگر پیش از این هلاک شوید؟»
گفت: «وعده خدا چنین است که هر کس از ما پیش از این کشته شود او را به بهشت در آرد و آنچه را با تو گفتیم به باقیماندگان ما دهد مما به این یقین داریم.» (طبری، جلد 5، ض 1677)..

فاصله بین غنی‌سازی۲۰ درصد تا ۷۵ درصد‎بسیار کوتاه‌است

رئیس کمیسیون ویژه طرح تحول اقتصادی، فاصله بین غنی‌سازی ۲۰ درصد تا ۷۵ درصد را بسیار کوتاه خواند و گفت: ایران عبد ذلیل غرب نخواهد شد و با وجود فشار و تحریم و تهدید از مسیر هسته‌ای خارج نخواهد شد. 

غلامرضا مصباحی‌مقدم در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری خانه ملت، درباره سالروزملی فناوری هسته‌ای گفت: با مقاومتی که نظام جمهوری اسلامی و ملت بزرگوار ایران در قضیه هسته‌ای نشان دادند، ترفندهای دشمن خنثی شد و قدم به قدم فعالیت‌های هسته‌ای استمرار پیدا کرد و ما امروز به غنی‌سازی ۲۰ درصد دست پیدا کرده‌ایم.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه فاصله بین غنی‌سازی ۲۰ درصد تا ۷۵ درصد بسیار کوتاه است، افزود: این امکان برای ایران وجود دارد حتی به غنی‌سازی بالای ۹۰ درصد به راحتی دست پیدا کند.

وی، ادامه داد: حتی در حالی که  این امکان برای ایران از نظر علمی و فناوری وجود دارد که اقدام به تولید سلاح هسته‌ای کند، ولی هرگز ایران این مسیر را انتخاب نخواهد کرد، همانطور که مقام معظم رهبری نیز بارها فرموده‌اند این مسیر در دکترین نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران وجود ندارد و تولید سلاح هسته‌ای، نگهداری و کاربرد آن مخالف شرع مقدس اسلام است.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس هشتم، با تاکید براینکه ایران نیازی به سلاح هسته‌ای ندارد، تصریح کرد: دشمن باید بداند قصد ایران استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای است که کاربرد بسیار متنوع و گسترده‌ای در کشاورزی، صنعت و معدن و پزشکی دارد و این مسیر توسط جوانان دانشمند ایرانی ادامه پیدا می‌کند .

این عضو  فراکسیون روحانیت مجلس هشتم، درباره اینکه همزمان با پیشرفت برنامه هسته‌ای ایران تحریم‌ها و فشارهای بین‌المللی علیه ایران بیشتر شد، گفت: فشارهایی که بر ایران وارد شده است به بهانه مسئله هسته‌ای است نه اینکه  دلیل واقعی  این تحریم‌ها برنامه هسته‌ای ایران باشد.

این نماینده مردم تهران در مجلس هشتم، تصریح کرد: اگر ایران دست از برنامه هسته‌ای نیز بردارد غرب و آمریکا از فشارها کم می‌کند؟ اینطور نیست، آنها مجدداً  با موضوعی چون حقوق بشر به ایران فشار می آورند.

رئیس کمیسیون ویژه طرح تحول اقتصادی، با بیان اینکه دیکتاتورهای منطقه روی ملت و مردم خود فشار می‌آورند و حداقل‌های حقوق بشر را هم رعایت نمی‌کنند، گفت: اما هیچ فشاری روی این کشورها وجود ندارد، بنابراین معلوم می‌شود که برنامه هسته‌ای ایران بهانه است، غرب  فشار بر ایران را کم نخواهد کرد مگر اینکه  ایران عبد ذلیل آنها شود.

مرگ مشکوک یک نخبه علمی در خانه‌اش در تهران

خبرگزاری مهر: مرگ مشکوک یک نخبه علمی در خانه اش کارآگاهان را در برابر معمای یک پرونده جنائی قرار داد. 

در نخستین دقایق بامداد امروز (جمعه) خانواده پسر جوانی در تماس با پلیس از مرگ مشکوک پسرشان خبر دادند. دقایقی بعد تیمی از ماموران کلانتری 127 نارمک همراه بازپرس ویژه قتل در محل حادثه در خیابان شهید مدنی حاضر شدند. در نخستین بررسیها ماموران با جسد پسر 26 ساله ای روبرو شدند که حلق آویز شده بود.

در ادامه تحقیقات مشخص شد، پسر جوان از فارغ التحصیلان دانشگاه صنعتی شریف بوده و به تنهائی در آن خانه زندگی می کرد.

خانواده اش زمانی که متوجه غیبت طولانی او شده بودند نگران به خانه اش آمده و با جسد حلق آویز او روبرو شدند. آنها سپس موضوع را به پلیس اطلاع داده بودند.

بررسی ها نشان داد، چند روز قبل از این ماجرا پسر جوان با حمله سارقان زورگیر روبرو شده و لب‌تابش به سرقت رفته بود.

با توجه به اینکه پسر جوان انگیزه‌ای برای خودکشی نداشت فوت او مشکوک به نظر رسید و با دستور بازپرس کشیک قتل جسد برای تعیین علت مرگ به پزشکی قانونی منتقل شد.

همچنین پرونده برای رسیدگی تخصصی در اختیار کارآگاهان اداره دهم پلیس آگاهی قرار گرفت.

ماموران هم اکنون با طرح دو فرضیه قتل و خودکشی تحقیقات در این زمینه را آغاز کرده اند.

سامانه موشکی در خلیج فارس و احتمال حمله نظامی

رادیو آلمان: رئیس کمیسیون امور بین‌الملل دومای دولتی روسیه یکی از نشانه‌‌های احتمال حمله نظامی به ایران را تلاش برای ایجاد یک سپر دفاع موشکی در خلیج فارس دانست.

الکساندر پوشکوف، رئیس کمیسیون امور بین‌الملل دومای دولتی روسیه گفت که جمهوری اسلامی ایران باید استقرار سپر دفاع موشکی توسط کشورهای عربی حاشیه‌ی خلیج فارس را هشداری برای خود تلقی کند. پوشکوف این تصمیم را علامتی برای تدارک یک رویارویی نظامی با ایران دانست.

به گزارش ریانووستی، رئیس کمیسیون روابط خارجی دومای دولتی روسیه در این باره گفت: «هدف از ایجاد یک چنین سامانه‌ی دفاع موشکی در این است که در صورت یک ضربه احتمالی نظامی از میدان‌های نفتی محافظت شود.»

پوشکوف افزود که از نظر سیاسی این علامتی است در جهت تأیید یک ضربه‌ی احتمالی نظامی به ایران.

آمریکا: رژیم تهران به ساخت سلاح اتمی نزدیک است

واشنگتن، 18 فروردین، خبرگزاری «ریا نووستی»/ وزارت دفاع آمریکا معتقد است ایران به پیشبرد برنامه هسته ای خود ادامه داده و در هر لحظه می تواند سلاح هسته ای بسازد.

"جرج لیتل" سخنگوی وزارت دفاع آمریکا به خبرنگاران گفت: "طبق ارزیابی ما برنامه در همان سطح باقی مانده است. در حال حاضر ما نمی دانیم که آیا ایرانی ها در خصوص آغاز کار تولید سلاح هسته ای تصمیم نهایی گرفته اند یا نه. ما بخاطر اینکه آنها می توانند به سلاح هسته ای دست یابند، بسیار نگران هستیم. نباید اجازه داد که ایران سلاح هسته ای به دست آورد".

وی گفت ایالات متحده بارها بطور روشن فهمانده که آماده حل مساله هسته ای با استفاده از هر روشی است.

لیتل تاکید کرد: "نباید اجازه داد که ایران در راستای ساخت تسلیحات هسته ای حرکت کند" و اظهار داشت آمریکا خواستار بازگشت ایران به مذاکرات در مورد برنامه هسته ای است.

سخنگوی وزارت دفاع آمریکا خاطرنشان کرد تحریم ها را موثرترین روش برای وارد کردن فشار بر ایران می داند.

ترانه رزم آور پيروز با الهام از مقاومت مردم ايران در اشرف


تقدیم به تمام عزیزانی که در این بهار طبیعت، شوق پریدن دارند


ادامه کشتار مردم سوریه و فرار پناهجویان به ترکیه




رادیو آلمان: بیش از ۲۸۰۰ نفر از شهروندان سوری فقط در روز پنجشنبه (۵ آوریل / ۱۷ فروردین) به خاک ترکیه پناه آوردند. مقام‌های ترکیه با اعلام این رقم گفتند که این دو برابر شماری کسانی است که پیش از این در یک روز به ترکیه می‌گریخته‌اند.

به گفته‌ی مقام‌های ترکیه، ۴۴ مینی‌بوس فراریان را به اردوگاه آوارگان سوری در ریحانلی رسانده است. تعدادی بیش از این رقم در آن‌سوی مرز در انتظار خروج از کشور هستند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، یک فراری از سوریه می‌گوید که ارتش این کشور روستاها را همچنان بمباران می‌کند و او در روستای خود شاهد اجساد حدود ۲۰۰ نفر در خیابان‌ها بوده است.

کاهش تولید نفت ایران تا 1 میلیون بشکه در روز




رادیو فردا: گروه تحقیقات انرژی «جی پی مورگان»  بتازگی در گزارشی اعلام کرد که احتمالا تولید نفت ایران در اوائل تابستان با کاهش یک میلیون بشکه‌ای در روز روبرو خواهد شد.

این گروه تحقیقاتی در گزارش خود آورده است که کاهش خرید نفت ایران توسط پالایشگاه‌های خارجی سریع‌تراز آنچه که گمان می‌رفت انجام پذیرفته است.

به گزارش رویترز، ارزیابی این تیم تحقیقاتی که رهبری آن را «لاورنس ایگلز» مدیر سابق آژانس جهانی انرژی بر عهده داشته، حاکی است که فروش نفت ایران طی ماه جاری میلادی حدود ۳۰۰ هزار بشکه در روز کاهش خواهد یافت و در مقایسه با فروش نفت ایران در ابتدای سال جاری، مجموعاً به میزان ۷۰۰ هزار بشکه افت خواهد داشت.

تحریم‌های اتحادیه اروپا و آمریکا علیه کشورهای خریدار نفت ایران قرار است از دهم تیر ماه اعمال شود.


۴۹ درصد زنان روستایی دچار بیماری روانی هستند


سینانیوز: رئیس انجمن روانپزشکان ایران گفت: «تفکر مردم درخصوص بیماری روانی نادرست است در واقع بیماری روانی به شکل طیف وسیعی از بیماری‌ها نظیر اضطراب، افسردگی، بد اخلاقی، استرس و دردهای جسمی خود را نشان می‌دهد.» 

دکتر احمد جلیلی با اشاره به اینکه بسیاری از افراد جامعه از بیماری خود اطلاعی ندارند بیان کرد: «بیماران روانی موضوعی است که در بین افراد جامعه و حتی مسئولان حساسیت ایجاد می‌کند و اکثر افراد این تفکر را دارند که این موضوع خطرناک است.» 

وی ادامه داد: «به طور متوسط ۲۵ درصد از افراد جامعه دچار بیماری روانی هستند البته این آمار در کشورهای مختلف بسته به زمان‌های مختلف متفاوت است برای مثال بحران اقتصادی، تهدید، تغییر و تحولات سریع اجتماعی در جامعه و سایر مشکلات بالطبع این آمار‌ها را افزایش می‌دهد.» 

دکتر جلیلی با اشاره به اینکه تفکر نادرستی درباره بیماران روانی وجود دارد گفت: «اکثر افراد فکر می‌کنند بیمار روانی حالت‌های بسیار بدی دارد و کارهای عجیب و غریب انجام می‌دهد در صورتی که این طور نیست در واقع بیماری روانی به صورت طیف وسیعی از بیماری‌ها را نظیر اضطراب، افسردگی، بد اخلاقی، استرس و دردهای جسمی خود را نشان می‌دهد بنابراین عجیب نیست که بگوییم ۳۵ درصد از افراد جامعه دچار بیماریهای روانی هستند.» 

روانپزشک تاکید کرد: «در بررسی انجام شده در روستاهای کشور ۴۹ درصد زنان دچار بیماری روانی هستند ولی در کل این آمار حدود ۳۵ درصد عنوان شده است.» 

رئیس انجمن روانپزشکان ایران گفت :«با این شرایط مردم به دلیل انگ روانی بودن به روانپزشک مراجعه نمی کنند که این عامل باعث افزایش آمار بیماران روانی خواهد بود از طرفی این موضوع باعث خود درمانی شده و افراد به راحتی از داروخانه ها داروی آرام بخش تهیه می کنند که این موضوع می تواند باعث تشدید بیماری و حتی عدم بهبود فرد شود بنابراین باید با فرهنگ سازی درست مردم را تشویق به مراجعه روانپزشک کنیم.»

يک ايرانی برای حمل مشعل المپيک انتخاب شد


سایت آفتاب: يک دانشجوي ايراني كه براي حمل مشعل المپيك در حومه شهر لندن انتخاب شده، معتقد است كه اين انتخاب فرصتي مناسب براي شناساندن تمدن و فرهنگ ايران به جهانيان است. 

مصطفي سليماني دانشجوي مقطع دكتراي رشته مهندسي برق در دانشگاه ساوتمپتون در گفت‌وگو با ايسنا‌، درباره چگونگي انتخابش به عنوان حمل كننده مشعل المپيك در لندن گفت: پروسه انتخاب براي شخص مورد نظر بسيار سخت بود اما خوشبختانه توانستم در نهايت به عنوان حمل كننده مشعل المپيك لندن انتخاب شوم. 

وي گفت: زماني كه دانشجوي مقطع ليسانس در دانشگاه بيرمنگام بودم، براي حمل مشعل المپيك كانديدا شدم و اين دانشگاه كه جزو سه دانشگاه برتر ورزشي در لندن محسوب مي‌شود، با توجه به سوابق ورزشي ام در رشته هايي همچون فوتبال ، شنا و ... و همچنين برگزاري مسابقات خيرخواهانه، من را به عنوان نماينده موردنظر به موسسه‌اي كه وظيفه انتخاب فرد حمل كننده مشعل را داشت معرفي كرد و پس از آن، بررسي ها براي انتخاب فرد موردنظر آغاز شد. 

اين دانشجوي ايراني با بيان اين كه پس از ماه‌ها بررسي و پر كردن چندين فرم در نهايت ژانويه امسال اعلام شد كه من براي اين مسئوليت انتخاب شده‌ام، گفت: در حال حاضر از مسافتي كه بايد مشعل را حمل كنم اطلاعي ندارم و تنها عنوان كرده اند كه دوم جولاي در منطقه راگبي بايد براي حمل مشعل حاضر باشم و احتمالا لباس مورد نظر را هم مسئولان به من خواهند داد. 

اين دانشجوي ايراني اضافه كرد: زماني كه به عنوان حمل كننده مشعل المپيك انتخاب شدم به اين فكر بودم كه چطور مي‌توانم به عنوان يك فرد ايراني هويت و مليت خود را از طريق رسانه‌ها به ساير كشورها معرفي كنم. احساس مي‌كنم انتخاب من به عنوان حمل كننده مشعل المپيك فرصت بسيار خوبي است تا فرهنگ ايران هرچه بيشتر به جهانيان شناسانده شود. 

وي با تاكيد بر اين كه مي‌خواهد تبليغ خوبي از ايران و تمدن كشور داشته باشد،‌ گفت: زماني كه براي اين موضوع نامزد مي‌شدم با ديدگاه مثبت اين كار را كردم چون اعتقاد داشتم كه اين انتخاب نكته مثبتي براي مملكتم است. 

آتش سوزی؛ يک نيروگاه هسته ای در فرانسه تعطيل شد


به گزارش خبرگزاری فرانسه، مسئولان فرانسوی گفتند روز پنجشنبه درپی بروز دو آتش سوزی محدود در یک نیروگاه هسته ای فرانسه، مایع خنک کننده حاوی مواد رادیو اکتیو از این نیروگاه نشت کرد اما مواد نشت یافته، بدون هیچ خطری به داخل تانکرهای ویژه ای هدایت و جمع آوری شده است. 

شرکت اداره کننده این نیروگاه در پی این حادثه گفت، پس از بروز دو آتش سوزی در روز پنجشنبه رئاکتور این نیروگاه تولید برق در "پنلی" در نزدیکی بندر دیپه Dieppe به طور خودکار از کار افتاد . 

این منبع افزود، مأموران آتش نشانی به آسانی شلعه های آتش را مهار کردند اما به پمپ خنک کننده صدماتی وارد شده است و در نتیجه موجب نشت آب مایع حاوی رادیو اکتیو و هدایت آن بسوی تانکر های جمع آوری شده که درون ساختمان رئاکتور قرار گرفته است. 

هنوز علت بروز این آتش سوزی ها مشخص نشده است اما مسئول ایمنی هسته ای فرانسه گفت که مأموران آتش نشانی حوضچه های کوچکی از مواد نفتی درحال سوختن را کشف کرده و بلافاصله شعله های ناشی از آن را مهار کردند.

فرانسه بزرگترین کشور جهان از حیث وابستگی به نیروگاههای هسته ای است و در حال حاضر پنجاه و هشت رئاکتور هسته ای در این کشور فعالیت دارد و فرانسه از طرفداران مهم بین المللی انرژی اتمی به شمار می رود. 

رژیم تهران پیشنهاد مذاکره در 3 کشور اروپایی را رد کرد


خبرگزاری فارس: منابع دیپلماتیک می‌گویند که ایران تاکنون پیشنهاد ۱+۵ برای برگزاری مذاکرات در ۳ کشور اروپایی را رد کرده است.

دیپلمات های مطلع در تهران می گویند در حالی که مذاکرات باقری و اشمیت (معاونان جلیلی و اشتون) درباره تعیین مکان مذاکرات آتی ایران و ۱+۵ همچنان ادامه دارد، ایران پیشنهادهای مکرر طرف غربی برای برگزاری مذاکرات در چند کشور اروپایی را نپذیرفته است.

بنا به گفته منابع مطلع، کشورهای نروژ، سوییس و اتریش از جانب اشتون به عنوان کاندیداهای میزبانی مذاکرات مطرح شده است اما ایران تاکید کرده تمایلی به مذاکرات در این کشورها ندارد.

در حالی که مذاکرات در این باره ادامه دارد، گفته می شود چند کشور آسیایی نیز آمادگی خود را برای برگزاری مذاکرات اعلام کرده اند، اما در حال حاضر بغداد و استانبول جدی ترین گزینه های میزبانی مذاکرات هستند.

ایران بغداد را اولویت شماره یک خود می داند.

در عین حال دیپلمات‌ها تاکید دارند که شنبه ۲۶ فروردین (۱۴ آوریل) به عنوان زمان نهایی مذاکرات میان تهران و بروکسل مورد توافق قرار گرفته است. 

تشدید فشار بر زندانیان سیاسی زندان مخوف رجایی شهر



 در طی روزهای اخیر فشار بر زندانیان سیاسی از سوی مسئولین و زندانبان زندان رجایی شهر کرج افزایش چشمگیری یافته است.

 عصر امروز زندانبانان زندان با دو زندانی سیاسی به نام های رسول بداقی و ارژنگ داوودی درگیری لفظی پیدا کردند. 

این درگیری که به دلیل پرخاشگری یکی از زندانبانان در پی انجام بازی والیبال بین زندانیان سیاسی سالن ۱۲ رخ داد تا اتمام هواخوری ادامه داشت، زندانیان سیاسی که روزانه تنها ۲ ساعت اجازه هواخوری دارند نیز در زمان هواخوری به دلیل نزدیکی ساعات آن با ساعات خواب نگهبانان با اعتراض ایشان روبرو شده است.

هم چنین عصر روز گذشته نیز جیره خشک غذایی زندانیان سیاسی برای یک ماه به ایشان تحویل شد که به دلیل کاهش چشمگیر آن برخی از زندانیان بدان معترض بودند.

جیره خشک غذایی زندانیان سیاسی برای هر نفر ۱۰۵ عدد نخود، ۵۰ گرم رب گوجه فرنگی، ۱۵۰ گرم روغن، ۲ عدد هویج برای مصرف یک ماه بوده است.

نوای دل انگیز



مانا نیستانی




خبر‌های سرکوب آزادی اطلاع‌رسانی در ایران


١٧ فروردین ١٣٩١ - گزارش‌گران بدون مرز، زندانی کردن و صدور احکام زندان برای روزنامه‌نگاران و شهروند وب‌نگاران را محکوم می‌کند. 

در تاریخ ١٦ فروردین ١٣٩١ مهران فرجی در پی احضار به بخش اجرای احکام زندان اوین زندانی شد. روزنامه‌نگار روزنامه شرق و روزنامه ‌توقیف شده اعتماد ملی، پیش از این، از تاریخ ١٨ آذر تا ١٦ بهمن ماه ١٣٨٩ را در زندان بسر برده بود. در آبان ماه ١٣٩٠ از سوی شعبه ٢٨ دادگاه انقلاب تهران به یک سال زندان برای " فعالیت تبلیغی علیه نظام" محکوم شد. این حکم از سوی شعبه ٣٦ دادگاه تجدید نظر به شش ماه زندان قطعی و شش ماه زندان تعلیقی کاهش یافت. این روزنامه‌نگار از آرتورز شدید گردن رنج می‌برد و شرایط زندان می‌تواند بیماری وی را تشدید کند.

ریحانه طباطبایی روزنامه‌نگار دیگر روزنامه شرق در تاریخ ١٥ فروردین مطلع شد که از سوی شعبه ٢٨ دادگاه انقلاب تهران به یک سال زندان محکوم شده است. وی نیز در تاریخ ٢١ آذر ماه ١٣٨٩ از سوی ماموران وزارت اطلاعات بازداشت و به زندان اوین انتقال یافته بود، که در تاریخ ٢٦ دی ماه با سپردن وثیقه ١٠ میلیون تومانی به شکل موقت آزاد شد.

وکیل منصوره بهکیش، ٥٤ ساله، یکی از معترضان به اعدام‌های غیرقضایی زندانیان سیاسی در دهه شصت، در تاریخ ١٦ فروردین مطلع شد، که موکلش از سوی شعبه ١٥ دادگاه انقلاب تهران به چهار سال و نیم زندان برای " اجتماع و تبانی علیه نظام از طریق تشکیل گروه "مادران عزادار " و تبلیغ علیه نظام" محکوم شده است. این شهروند وب‌نگار مقالات بسیاری برای روشن شدن همه حقایق در باره‌ی اعدام‌های زندانیان سیاسی بر روی اینترنت منتشر کرده است و به شکل مستمر از سوی نهادهای امنیتی احضار و مورد بازجویی و یا بازداشت قرار گرفته است. در تاریخ ١٨ دی ١٣٨٩ به همراه سی و سه مادر عزادار در پارک لاله بازداشت شده بود، که بعد از چند روز ازاد شد، مجددا در تاریخ ٢٢ خرداد ١٣٩٠ در تهران بازداشت و به بند ٢٠٩ زندان اوین انتقال یافت که یک پس از یک ماه با سپردن وثیقه به شکل موقت آزاد شد. منصوره بهکیش همچنین از جمله "مادران خاوران" است، نامی برگرفته از گورستان خاوران که محل دفن زندانیان سیاسی اعدام شده‌ و گورهای جمعی کشتار زندانیان در سال ١٣٦٧ است. خانواده‌های این قربانیان که خواهان دادخواهی و انجام آزادنه مراسم یادمان و سوگواری هستند، از سوی مسئولان ایرانی شدیدا تحت فشار قرار دارند. شش تن از اعضای خانواده منصوره بهکیش از سال شصت تا شصت و هفت کشته شده‌اند.

افزایش قيمت‌ها به روش زیرپوستی


سایت اقتصادی پیمانه: در نخستين روزهاي سال 91، قيمت برخي از كالاها مانند گوشت، مرغ و خودرو روند افزايشي به خود گرفته است و در عين حال برخي كارشناسان بازار سرمايه هم پيش بيني كرده اند كه با عرضه سكه‌هاي پيش فروش شده از 29 فروردين‌ماه،قيمت سكه تا مرز 600 هزار تومان سقوط كند و به‌دنبال آن نيز قيمت ارز روند نزولي بگيرد. هرچند كارشناسان ياد شده معتقدند روند نزولي قيمت سكه و ارز موقتي خواهد بود اما روز گذشته قيمت سكه سقوط 27 هزار توماني را تجربه كرد و به 743 هزار تومان رسيد اما وضعيت قيمت‌ها در بازارهايي مانند مواد غذايي و كالاهاي مصرفي مانند خودرو كاملا متفاوت است و شاهد رشد خزنده قيمت در اين بازارها هستيم. به‌گونه‌اي كه قيمت هر كيلو مرغ از 5500 تومان هم گذشته است كه نسبت به سال گذشته همين موقع افزايش 100درصدي را نشان مي‌دهد. فروردين سال گذشته قيمت مرغ كمتر از 3 هزار تومان به‌فروش مي‌رسيد. همچنين گزارش‌ها از بازار خودرو حاكي است در حالی که فروش محصولات ایران خودرو با قیمت‌های افزایش یافته قبلی و اضافه شدن ۳۰۰ هزار تومان به‌عنوان نرخ جدید بیمه و مالیات بر ارزش افزوده از ديروز آغاز شد،قیمت‌گذاری تولیدات شرکت‌های دیگر از جمله سایپا، پارس خودرو و بهمن همچنان نهایی نشده و فروش این محصولات متوقف است.

گزارش‌ها از بازار كاغذ هم حاكي از افزايش قابل توجه قيمت اين كالاي مورد نياز صنايع چاپ و نشر كشور است كه عمده افزايش قيمت آن به‌خاطر گراني دلار در زمستان 90 است. پايگاه اطلاع‌رساني خبرآنلاين هم گزارش داده است: هر كيلو ميوه نوبرانه زردآلو 20 هزار تومان و چغاله‌بادام هم 30 تا 40هزار تومان به فروش مي‌رسد. افزايش قيمت‌ها در شرايطي رخ داده كه تعدادي از كارشناسان اقتصادي و نمايندگان مجلس از بروز نشانه‌هاي تورم سخن به ميان آورده‌اند و خواستار اتخاذ تمهيداتي براي جلوگيري از آن شده اند. همچنين گزارش‌ها از جلسه سه‌شنبه شب كميسيون اقتصادي مجلس با حضور محمود بهمني،رئيس كل بانك مركزي حاكي از آن است كه نمايندگان توضيحات بهمني درباره گراني و اعلام تورم 21 درصدي سال 90 را نپذيرفته‌اند و صراحتا گفته‌اند كه مردم احساس مي‌كنند قيمت كالا و خدمات سال گذشته افزايشي تا دو برابر داشته است. البته در جلسه علني روز سه‌شنبه هم علي‌لاريجاني، رئيس مجلس در نخستين جلسه علني مجلس در سال 91 به موضوع اقتصاد و از جمله احتمال بروز توفان تورم پرداخت و دولت را از اجراي شتابزده و بدون پشتوانه كارشناسي فاز دوم قانون يارانه‌ها بر حذر داشت. 

پس از تعطيلات پانزده روزه نوروزي و گشايش بازار، آنچه بيش از عوامل ديگر به چشم مي‌آيد، افزايش بي‌رويه و خودسرانه قيمت‌ها در برخي كالاهاست. هرچند كه پيش از آغاز تعطيلات و در اسفند ماه كالاهايي از جمله لوازم خانگي و خودرو شاهد افزايش حدود 10 درصد بودند، اما خبر واريز 28هزار تومان مابه‌التفاوت يارانه نقدي به حساب سرپرست خانوار و ورود به مرحله دوم هدفمندي يارانه‌ها شوك منفي به بازار وارد كرد تا نشانه‌هاي بروزيك تورم پيش‌بيني نشده آشكار شود.

به گزارش «تهران امروز»، هرچند كه وزارت بازرگانی وقت و وزارت صنعت، معدن و تجارت فعلی از سال گذشته اعلام كرد كه هر گونه افزایش قیمت منوط به مجوز سازمان حمایت است، اما این ساختار باعث نشد تا قیمت‌ها کنترل شود؛ چرا که در برخی اقلام نظیر لبنیات سازمان حمایت سه بار اقدام به افزایش قیمت‌ها کرد. اگرچه پیش از اجرای قانون هدفمند‌کردن یارانه‌ها تغییر قیمت‌ها باید با مجوز کارگروه تحول اقتصادی صورت می‌گرفت و پس از آن و با ادغام دو وزارتخانه بازرگانی و صنایع این وظیفه به عهده سازمان حمایت گذاشته شده اما واقعیت‌های بازار حکایت از آن دارد که قیمت‌ها نه تنها 10 درصد سنتی هر ساله بلکه بالغ بر ۲۰ درصد افزایش قیمت داشته‌اند و در برخی کالاهای اساسی این درصدها حتی فراتر از ۵۰ درصد هم رفته‌اند.

بار تورمی و تورم انتظاری که واریز ۲۸ هزار تومان مابه‌التفاوت فاز اول و فاز دوم هدفمند‌شدن یارانه‌ها داشته، فراتر از آستانه تحمل خانواده‌هاست. چرا که از فردای سیزدهم فروردین‌ماه که تب دید و بازدید شیرینی و آجیل از سر خانواده‌ها افتاد برای خرید هر کالاهای صنفی که به واحدهای صنفی مراجعه کرده‌اند با قیمت‌های غیرقابل تصوری مواجه شده‌اند. افزایش قیمت مواد پروتئینی نظیر گوشت و مرغ، افزایش قیمت مواد لبنی و کم‌فروشی این محصولات، افزایش قیمت سرسام‌آور کالاهای اساسی وارداتی همه و همه باعث شده است تا بازار از شدت تب افزایش قیمت‌ها ملتهب شود. به نظر می‌رسد در شرایط فعلی مسئولان تنظیم بازار کشور به جای دادن وعده‌هایی از جنس آنکه همه چیز آرام است و هیچ کمبودی در هیچ کالایی نداریم اقدامات اساسی برای تنظیم موثر بازار انجام دهند. همانطور که بهارستاني‌ها مرتبا تاکید می‌کنند اجرای کامل قانون هدفمند‌کردن یارانه‌ها باید در پنج سال و به تدریج باشد و نباید مردم تاوان سیاست‌های عجولانه دولت را بدهند. هر چند که رئیس دولت دهم و اعوانش بارها تاکید کرده‌اند که به دنبال کاهش اثرات منفی قانون هدفمند‌کردن یارانه‌ها هستند و هدف از اجرای سریع آن کاهش تعداد دفعات تغییر قیمت و به حداقل رساندن تورم انتظاری است.

کمبود نداریم
مرغ و گوشت يكي از نخستين كالاهايي بود كه افزايش قيمت را در پي داشت. محمد‌علی ضیغمی در خصوص افزایش قیمت مرغ در شهر تهران اظهار داشت: می‌پذیرم که قیمت مرغ افزایش داشته که یکی از دلایل آن افزایش قیمت نهاده‌های تولید و قیمت دانه‌مرغ بوده است. براساس برنامه‌های تولیدی وزارت جهاد کشاورزی هیچ مشکلی به لحاظ موجودی مرغ در کشور وجود ندارد و جوجه‌ریزی در اسفند‌ماه با افزایش قابل ملاحظه‌ای مواجه بوده است.

معاون وزیر صنعت،‌معدن و تجارت در خصوص افزایش قیمت برنج هندی تا ۳ هزار تومان و تأثیرگذاری آن بر قیمت برنج داخلی به فارس گفت: واردات برنج توسط بخش خصوصی انجام می‌شود اما براساس گزارش های موجود از بازار در خصوص برنج هیچ گونه کمبودی وجود ندارد البته افزایش قیمت ارز نیز بر افزایش قیمت برنج وارداتی بی‌تأثیرنبوده است.

دامداران گرانفروشند
افزايش قيمت شير و به تبع آن لبنيات، نگراني بيشتري را در جامعه ايجاد كرد. مجید علیداد درباره دلیل افزایش خودسرانه اخیر قیمت لبنیات از سوی برخی کارخانه‌ها به فارس گفت: براساس مصوبه کارگروه تنظیم بازار قیمت هر کیلوگرم شیر خام با بار میکروبی زیر ۱۰۰ هزار نباید بیش از ۶۳۰ تومان باشد اما این مصوبه از سوی دامداران اجرایی نمی‌شود. در حال حاضر میانگین خرید قیمت شیر از دامداران به ۷۳۰ تومان در هر کیلوگرم رسیده است که تولید را برای کارخانه‌ها توجیه‌ناپذیر می‌کند. اگرچه دامداران دلیل فروش بالاتر از نرخ مصوب را مواردی نظیر افزایش قیمت خوراک دام و نهاده‌ها مطرح می‌کنند اما به هر حال شیر خام مصرفی به قیمت بالاتری به دست کارخانه‌ها می‌رسد و قیمت تمام شده تولید را برای آنها افزایش می‌دهد. در اين رابطه مديرعامل اتحاديه مركزي دامداران تصريح كرد: با توجه به قيمت خريد دام زنده از دامدار هر كيلو گوشت گوسفند در سطح شهر نهايتا بايد 19 هزار تومان و هر كيلو گوشت گاو حداكثر 13 هزار تومان با احتساب سود مغازه،‌ هزينه كشتار و حمل فروخته شود؛ نه بيشتر.

سعيد سلطاني با اشاره به متغير‌ بودن نرخ خريد دام زنده و همچنين گوشت زنده در استان‌هاي مختلف، اظهار كرد: ميانگين خريد هر كيلو گوسفند از دامدار هفت هزار و 500 تا هشت هزار تومان و ميانگين خريد هر كيلو گاو نر از دامدار پنج هزار و 500 تومان است. سلطاني اظهار كرد: چوبداران دام مازاد دامداري‌ها را جمع‌آوري مي‌كنند و به كشتارگاه‌ها مي‌فروشند كه پس از كشتار، هزينه حمل و سود قصابي‌ها بر آن افزوده مي‌شود.

کارخانه‌ها به دنبال چهارمین افزایش رسمی قیمت
مدیرعامل اتحادیه فرآورده‌های لبنی گفت البته افزایش قیمت از سوی برخی کارخانه‌ها مجاب کردن سازمان حمایت برای تعدیل و افزایش دوباره قیمت لبنیات است.

با بیان اینکه آنها به دنبال گرفتن مجوز افزایش قیمت از سازمان حمایت از مصرف‌کننده و تولیدکننده هستند، گفت: اتحادیه‌های استانها در حال رایزنی هستند تا قیمت پیشنهادی خود را مستقیم یا از طریق اتحادیه مرکزی به سازمان حمایت از مصرف‌کننده و تولیدکننده برای تصویب اعلام کنند. در سال جدید و در تعطیلی نظارت در تعطیلات نوروزی برخی کارخانه‌های لبنی اقدام به افزایش خودسرانه قیمت کرده‌اند که مدیر عامل اتحادیه لبنی آن را تلاش برای مجاب کردن سازمان حمایت برای صدور مجوز افزایش قیمت می‌خواند به طوری که بر اساس مشاهدات خبرنگار فارس شیر یک لیتری در بسته بندی کیسه ای در شهر تهران به قیمت 1250 تومان عرضه شده است در حالی که قیمت این محصول باید در بسته بندی های با ظروف دردار پلاستیکی به این ترتیب باشد و با بسته بندی کیسه‌ای قیمت نباید از ۷۵۰تا ۸۵۰ تومان تجاوز کند.طی سال گذشته سازمان حمایت سه بار قیمت لبنیات را به طور رسمی افزایش داد و کارخانه‌های لبنی هم تا 55 درصد به طور غیر رسمی دست به افزایش قیمت زدند.

افزايش قيمت خودرو
با وجود ابطال مصوبه دولت برای افزایش قیمت خودروهای داخلی، قیمت‌گذاری خودروهای داخلی در سال جدید همچنان با ابهام روبرو است و مشخص نیست خودروها باید با چه قیمتی به خریداران عرضه شود. در حالی که فروش محصولات ایران خودرو با قیمت‌های افزایش یافته قبلی و اضافه شدن ۳۰۰ هزار تومان به عنوان نرخ جدید بیمه و مالیات بر ارزش افزوده از امروز آغاز شد،قیمت‌گذاری تولیدات شرکت‌های دیگر از جمله سایپا، پارس خودرو و بهمن همچنان نهایی نشده و فروش این محصولات متوقف است. اسفند سال گذشته کمیته قیمت‌گذاری خودرو با متوسط افزایش 6 درصدی قیمت برخی خودروهای داخلی موافقت کرد،اما پس از گذشت چند روز این مصوبه توسط هیات دولت لغو شد.

براساس مصوبه کمیته قیمت‌گذاری خودرو، قیمت برخی محصولات ایران خودرو و سایپا بین 200 هزار تومان تا 4 میلیون و 800 هزار تومان افزایش یافت. این افزایش قیمت‌ها در حالی در روزهای پایانی سال گذشته از سوی دولت منتفی اعلام شد که تاکنون دستورالعمل مشخصی از سوی سایپا به نمایندگی‌های فروش این شرکت ابلاغ نشده و ثبت‌نام برای فروش خودرو توسط نمایندگی‌ها متوقف است.

کاغذ طلا شد 
سازمان چاپ و انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مجبور است کاغذ مورد نیاز خود را که همان کاغذ تحریر 70 گرمی است، با بهای هر بند 43 هزار و 500 تومان خریداری کند در حالی که حدود 5، 6 ماه پیش بهای این کاغذ 27 هزار و 500 تومان بود. این افزایش شدید قیمت باعث شده سازمان هم در جذب اثر، هم در شمارگان کتاب، هم در تجدید چاپ آثار و هم در قیمت کتاب تجدید نظر جدی كند. سازمان چاپ و انتشارات وزارت ارشاد تلاش می‌کند که این چراغ 46 ساله را روشن و خودش را سر پا نگه دارد. البته این مسئله ریشه‌ای است و باید کتابخوانی به عنوان یک ارزش درآید و مخاطب آن افزایش یابد.

زهرا میرزاخانی، مدیر سازمان چاپ و انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفت‌وگو با مهر گفت: وقتی سراغ فروشنده می‌روی، می‌گوید کاغذ موجود نداريم چون نسبت به ثبات قیمت در روزهای آتی اطمینان وجود ندارد و لذا کاغذ این روزها به کالایی کمیاب تبدیل شده است! به نظرم ورود دولت به بازار و تعامل بیشترش با اتحادیه‌های صنفی می‌تواند راهگشا باشد. فعالیت سازمان چاپ و انتشارات وزارت ارشاد هم با 46 سال سابقه از افزایش حدوداً دو برابری قیمت کاغذ در ماه‌های اخیر به شدت متاثر شده و مسئولان این انتشارات دولتی به ناچار به اجرای برخی سیاست‌های تعدیلی در این زمینه روی آورده‌اند.

وی ادامه داد: با توجه به قیمت فعلی کاغذ ناچاریم قیمت کتاب را هم البته تا حد معقولی افزایش دهیم که این طبیعتاً موجب کاهش مشتریان ما و مخاطبان کتاب‌های سازمان چاپ و انتشارات می‌شود. ولی ما چاره‌ای به جز این کار نداریم. به عنوان مثال کمترین میزان شمارگان کتاب تا چند ماه پیش 1500 نسخه بود، اما سازمان ناچار شد میزان کلی شمارگان کتاب را به 500 تا 700 نسخه کاهش دهد. به گفته وی وزارت ارشاد از ناشران دولتی از جمله سازمان چاپ و انتشارات وابسته به این وزارتخانه، حدوداً 200 جلد از 1000 جلد کتاب چاپ شده را می‌خرد که میرزاخانی معتقد است این میزان کفاف هزینه‌های سازمان متبوعش را نمی‌دهد.

میرزاخانی در عین حال گفت: تنها کمکی که به ما می‌شود، خریدهای دولتی است که در مناسبت‌های مختلف و در نمایشگاه‌های گوناگون از وزارت ارشاد انجام می‌شود. اين در حالي است كه وزارت ارشاد چند سالی مي‌شود تغییراتی در سیاست‌های اعطای یارانه‌های حوزه خود صورت داده و آن را مخاطب‌محور کرده است.

چندی پیش هم نادر قدیانی، رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران با تايید افزایش قیمت کاغذ 70 گرمی تا 45 هزار تومان در هر بند، نسبت به حضور بانشاط ناشران در نمایشگاه کتاب تهران ابراز نگرانی کرده بود.

در واقع قرار بوده و هست که یارانه‌ها مستقیماً به ناشران داده نشود و در عوض این سوبسید به مصرف کننده نهایی داده شود، بلکه از این طریق به ناشران هم برسد که البته شاهد روندی معکوس هستیم و جمعیت مخاطب کتاب روز به روز رو به کاهش است.

سازمان چاپ و انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم مثل خیلی از ناشران کاغذ مورد نیاز خود را از بازار اصلی کاغذ تهران یعنی خيابان ظهیرالاسلام می‌خرد، ولی چون بازار دست واسطه‌ها و دلال‌هاست، به این راحتی نمی‌توان اقدام به تهیه کاغذ کرد.

انتخابات در رامسر و دماوند ابطال شد


خبرگزاری فارس: سخنگوی شورای نگهبان از ابطال نتیجه دور نهم انتخابات مجلس شورای اسلامی در حوزه‌های انتخابیه «تنکابن، رامسر، عباس‌آباد» و «دماوند و فیروزکوه» خبر داد و گفت که نتایج انتخابات در حوزه انتخابیه سمیرم درخصوص نفر اول ابطال شد و نفرات دوم و سوم نیز به مرحله دوم راه یافتند.

وی ادامه داد: در حوزه انتخابیه زابل، زهک و هیرمند انتخابات درخصوص نفر دوم ابطال شد و نفرات سوم و چهارم نیز به مرحله دوم راه یافتند. 

به گفته سخنگوی شورای نگهبان، این شورا صحت انتخابات در حوزه‌های انتخابیه «نطنز، بخش قمصر»، «ایلام، ایوان، شیروان، چرداول، مهران، ملکشاهی»، «کردکوی، ترکمن، بندرگز، گمیشان»، «ساری، می‌اندرود»، «تویسرکان»، «دامغان»، «کهگیلویه، بهمئی، چرام»، «زرند و کوهبنان»، «ماهنشان، ایجرود، دهستان‌های بوغدا کندی و قلنوق»، «نهاوند»، «پاوه و جوانرود و ثلاث باباجانی»، «اصفهان»، و «رزن» را تأیید کرد.