۱۳۹۱ آذر ۲۱, سه‌شنبه

کره جنوبی دوباره واردات نفت از ايران را کاهش می دهد

کره جنوبی، چهارمين خريدار عمده نفت صادراتی ايران می گويد که تا ماه می سال آينده، واردات نفت از ايران را نسبت به سال جاری ميلادی به ميزان ۲۰ درصد کاهش خواهد داد.

به گزارش رادیو فردا، آمريکا سال گذشته قانونی تصويب کرد که روز ۲۸ ژوئن امسال به اجرا درآمد. اين قانون هر شش ماه يکبار به خريداران نفت ايران مهلت می دهد که واردات نفت از ايران را به صورت متمادی کاهش دهند، و گرنه با تحريم های آمريکا مواجه خواهند شد.

اين قانون بانک مرکزی ايران را هدف قرار داده، نهادی که مسئول دريافت و انتقال پول نفت صادراتی ايران است.

آمريکا روز ۲۸ ژوئن همه ۱۸ خريدار نفت ايران طی سال ۲۰۱۱ را به خاطر «کاهش چشمگير» واردات نفت توسط اين کشورهابه مدت شش ماه از تحريم های آمريکا معاف کرد. دور دوم اجرای اين تحريم ها در آينده ای نزديک اجرا خواهد شد.

برخی از مشتريان نفتی ايران در سال گذشته، مانند شرکت های اروپايی کلا واردات نفت از ايران را متوقف کردند. آمريکا هفته گذشته اعلام کرد که دوباره ۹ خريدار عمده نفت ايران، از جمله چين، هند، ژاپن و کره جنوبی را از تحريم ها معاف کرده است که نشانگر کاهش دوباره خريد نفت اين کشورها از ايران است.

يک منبع دولتی و همچنين يک منبع صنعت نفت کره جنوبی روز دوشنبه، ۲۰ آذرماه، به خبرگزاری رويترز گفته اند که در فاز دوم تحريم های آمريکا، کره جنوبی واردات نفت از ايران را تا ۲۰ درصد کاهش خواهد داد.

کره جنوبی که از دسامبر سال ۲۰۱۱ تا ماه می ۲۰۱۲ روزانه به طور متوسط ۱۸۴هزار و ۷۶۷ هزار بشکه نفت از ايران وارد کرده بود، انتظار می رود که تا ماه می سال ۲۰۱۳، روزانه ۱۴۷ هزار و ۸۱۴ بشکه نفت از ايران وارد کند.

در جمع بندی کلی، واردات نفت کره جنوبی از ايران طی ۱۰ ماه اول سال جاری ميلادی به طور متوسط روزانه اندکی بيش از ۱۴۶ هزار بشکه در روز بوده است، البته اين کاهش شديد به خاطر قطع واردات نفت ايران توسط سئول در ماه های اوت و سپتامبر بوده است. بعد از این توقف دوماهه، هم اکنون دو پالايشگاه «اس کا انرژی» و «هيوندای اويل بانک» کره جنوبی روی هم رفته روزانه ۲۰۰ هزار بشکه نفت از ايران وارد می کنند.

کره جنوبی در سال گذشته ميلادی روزانه بيش از ۲۰۰ هزار بشکه نفت از ايران وارد کرده بود.

پیام تشکر نسرین ستوده از زندان برای هموطنان


نسرین ستوده که بتازگی به اعتصاب غذی خود پایان داده است در یادداشتی نوشته است: در اعتراض به مجازات‌های خانوادگی که مجازات خانواده‌ی من نیز یکی از نمونه‌های آن بوده است، دست به اعتصاب غدا زدم. امیدم به آن است که مجازات‌های خانوادگی از سیاست‌های تهدید و فشار حذف گردد.
وی در این یادداشت که در صفحه فیس بوک رضا خندان منتشر شد، از کلیه کسانی که در این مدت با وی همراهی کردند تقدیر کرده و افزوده است: از همه‌ی اشخاصی که در این راه با همدلی‌های مداوم خود، مرا تنها نگذاشتند مراتب سپاس و قدردانی صمیمانه‌ی خود را تقدیم می‌نمایم و اطمینان خود را از نتیجه‌ی راهی که به عدالت و قانون و دموکراسی ختم می‌شود، اعلام می‌دارم.
نسرین ستوده از ۱۳ شهریور ۱۳۸۹ در بازداشت است و در دادگاه به جرم “اقدام علیه امنیت ملی، تبانی و تبلیغ علیه نظام و عضویت در کانون مدافعان حقوق بشر” به تحمل ۱۱ سال حبس تعزیری، ۲۰ سال محرومیت از وکالت و ۲۰ سال ممنوعیت خروج از کشور و به جرم تظاهر به بی حجابی به ۵۰ هزار تومان جریمه نقدی محکوم شده است.

دانشجویان ستاره دار: اظهارات وزیر علوم کذب است


در روزهای گذشته کامران دانشجو، وزیر علوم، و حسین شمسیان، مدیر کل حقوقی سازمان امور دانشجویان، وجود دانشجویان ستاره دار و هرگونه "ممنوعیت از تحصیل به دلیل نقد" را در ایران تکذیب کردند.

این اظهارات در حالی بیان می شود که حسین شمسیان به عنوان دبیر شورای مرکزی کمیته انضباطی وزارت علوم در اخراج بسیاری از دانشجویان منتقد نقش مستقیم داشته است.

به گزارش دانشجونیوز، تکذیب وجود دانشجویان ستاره دار و محروم از تحصیل توسط مسئولان وزارت علوم در حالی صورت می گیرد که در سه گزارش اخیر دفتر تحکیم وحدت به احمد شهید، به بیش از ۵٩٠ مورد احکام محرومیت از تحصیل و اخراج از دانشگاه با ذکر مشخصات دانشجویان از فروردین سال ٨٨ تا آبان ماه سال ٩١ اشاره شده است.

بیش از ١۵٠ عنوان از این موارد به اخراج دانشجویان از دانشگاه های کشور اشاره دارد.

علاوه بر این ضیا نبوی و مجید دری از جمله دانشجویان ستاره داری هستند که به دلیل فعالیت های مرتبط با دفاع از حق تحصیل، هر کدام به ترتیب به ده و شش سال حبس در تبعید محکوم شده اند.

دانشجویان ستاره‌دار، هم‌چنان محروم از تحصیل

فواد شمس از دانشجویان ستاره دار کشور به اظهرات مسئولان وزارت علوم واکنش نشان داده و می گوید: اینجانب فواد شمس فرزند فاتح به شماره شناسنامه ٤٧٢١٢ دانشجوی وقت جغرافیای دانشگاه تهران در کنکور کارشناسی ارشد سال ٩٠ در رشته جغرافیا شرکت کردم. تمامی مدارک ثبت نامی من در آزمون به شماره پرونده ٦٤۵٧٤٣٧ در آزمون سراسری کارشناسی ارشد سال ١٣٩٠ در نزد سازمان سنجش موجود می باشد. اما هیچگونه کارنامه ای از طرف سازمان سنجش دریافت نکردم و بعد از پیگیری ها از طرف سازمان سنجش، فردی به نام آقای نوربخش به عنوان رئیس هسته گزینش سازمان سنجش  به من به صورت شفاهی اعلام شد که از طرف وزارت اطلاعات محروم از تحصیل شده ام.

یکی دیگر از دانشجویان اخراجی نیز به دانشجونیوز گفت: در جلسه کمیته انضباطی که شمسیان مسئول برگزاری آن بود، از من  می خواستند که در یک نشریه  دانشجویی مطلبی نوشته و اعلام کنم که مواضع پیشین و فعالیت هایم اشتباه بوده است در غیر این صورت اخراج خواهم شد.

در تابستان سال جاری شمار زیادی از دانشجویان همچنان از ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر بازماندند. 

کامیار گیوه کی، فعال دانشجوی دانشگاه خواجه نصیر که در کنکور کارشناسی ارشد شرکت کرده بود، از سوی مقامات وزارت علوم ایران "ستاره دار" شده و از ادامه تحصیل محروم شده است.

در کارنامه صادر شده برای این دانشجو به وی اعلام شد که « به علت نقص پرونده در صورت تمايل از روز سه شنبه مورخ ٩١/٠٣/٠٩ به سازمان سنجش آموزش کشور واقع در ميدان هفت تير - خيابان کريم خان زند - پلاک ٢٠٤- طبقه دوم مراجعه نماييد.»

در همین راستا مهدى جمالوند، فارغ التحصیل مهندسى کشاورزى ـ گیاهپزشکى از دانشگاه بوعلى سینا همدان که در کنکور کارشناسی ارشد شرکت کرده بود به دلیل آنچه که «نقص در پرونده» خوانده شده, از ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی محروم شده است.
  
همچنین رضا عرب، از فعالین دانشجویی دانشگاه مازندران نیز در سال جاری به دلیل فعالیت های صنفی و سیاسی از ادامه  تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد بازمانده است. برای این فعال دانشجویی نیز کارنامه مشابهی صادر شده است.

پنج نفر از دانشجویان فعلی دانشگاه های صنعتی اصفهان، اصفهان، کاشان و نجف آباد که اسامی آنان در اختیار دانشجونیوز قرار گرفته، به دلیل فعالیت های دانشجویی و سیاسی در اعتراض به نتایج انتخابات سال ١٣٨٨ و پیش از آن ستاره دار شده و از ادامه تحصیل محروم مانده اند.
  
بابک مغازه ای فعال مدنی و فرهنگی و روزنامه نگار مستقل نیز پس از اعلام نتایج کنکور کارشناسی ارشد ستاره دار شده و از ادامه تحصیل محروم شده است. وی به دلیل آنچه که «نقص در پرونده» و همچنین «عدم تایید صلاحیت عمومی توسط دستگاه های مربوطه» خوانده شده، از ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی محروم شده است.

محرومیت از تحصیل مخالف قانون اساسی است

در سال ٨٨ نیز شماری از دانشجویان ستاره دار در نامه ای به علی لاریجانی، رییس مجلس، خواستار بهره مندی از حق اولیه خود برای ادامه تحصیل شدند. در بخشی از این نامه بر حق ادامه تحصیل برای همه شهروندان ایرانی مطابق با قانون اساسی کشور تاکید شده بود: 

"ستاره دار کردن دانشجويان در شرايطی صورت مي گيرد که  علاوه بر مفاد بند ٣ اصل سوم و اصل سي ام قانون اساسي که دولت را به تسهيل و تعميم آموزش عالي و همچنين گسترش وسائل تحصيلات عالي رايگان براي عموم ملت موظف کرده است، مستفاد از بندهاي ٩ و ١٤ اصل سوم و نيز اصول  ٢٠،  ٢٢، ٣٠ ، ٣٦ و ٣٧ قانون اساسي دولت ملزم است فارغ از نوع مذهب، مسلک و مرام سياسي ضمن رفع تبعيضات ناروا، امکانات عادلانه را براي آحاد ملت ايجاد کرده و آنان را از همه حقوق انساني، سياسي، اجتماعي و فرهنگي برخوردار نمايد.اطلاع داريد که از نظر حقوقي واژه "ملت" يک واژه عام است و استثناناپذير بوده و همه مردم ايران فارغ از رنگ، نژاد، زبان،مذهب، مسلک و مرام را شامل مي شود." 

دفتر تحکیم وحدت نیز در خرداد ماه امسال به ستاره دار کردن دانشجویان واکنش نشان داد: «متأسفانه بار دیگر شاهد رفتاری از سوی حاکمیت جمهوری اسلامی با دانشجویان و علم دوستان کشورمان هستیم که نمایانگر ویژگی های ذاتی آن است. بار دیگر دولت با ستاره دار کردن گسترده و محروم کردن دانشجویان از ادامه تحصیل در مقاطع بالا، چهره ی نازیبای خود را برای همگان آشکار نمود. چه از چنین دستگاهی با ویژگی هایی که همگان بر آن آگاهند جز این انتظاری نمی رفت و این محرومیت ها و خردستیزی ها، امری تازه نبوده و نیست.

یکی از بارزترین ویژگی های نظام جمهوری اسلامی، دخالت گسترده نهادهای امنیتی و اطلاعاتی در تمامی امور کشور است. تصمیم گیری این نهادها، برای ارکان مختلف زندگی مردم اعم از اقتصاد و بازرگانی، سیاست و انتخابات، رسانه، امور آموزشی و فرهنگی و بسیاری از حیطه های دیگر نشان از وجود فضای فراگیر بی اعتمادی بوده که محصول رفتار استبدادی حاکمان است. لذا ناچار است بقای خود را به دست سربازان گمنامی بسپارد که خود بعضا غرق در فساد و خودسری هستند. حذف دانشجویان آگاه از فضای دانشگاه که بلاخیزترین و دامن گیرترین نهاد برای حاکمیت است تنها چاره ای است که از سوی نهادهای اطلاعاتی و امنیتی اندیشیده و به مدیران آموزش عالی و وزارت علوم دیکته می شود».

اظهارت کذب مسئولان: از احمدی نژاد تا دانشجو

انکار وجود دانشجویان ستاره دار توسط مسئولان کشور امر تازه ای نیست. محمود احمدی نژاد در مناظرات انتخاباتی سال ٨٨ وجود دانشجویان ستاره دار را تکذیب کرد: «دانشجویان ستاره‌دار! موضوع ستاره‌دار سال ۱۳۸۰ و در زمان آقای معین درست شد. یعنی در زمان دوست آقای موسوی که امروز هم از جناب آقای موسوی حمایت می‌کند! آنها آمدند و در کارشناسی ارشد در برابر قبولی‌ها یا یک ستاره می‌زدند و یا دو ستاره! یک ستاره یعنی شما در آموزش مشکل دارید، پرونده‌ات کمه، نقص داره، اشکال داره و برو درست کن! دو ستاره یعنی شما یک مشکلی در کمیته انضباطی داشتید و مراعات کنید. این مسئله در زمان جناب آقای معین وضع شد و در همان سال اول این دولت [دولت نهم] منتفی شد. ما نسخش کردیم. گفتیم که این توهین به دانشجو است. و در واقع وزیر علوم ما این را برداشت. آن وقت جالب است که جناب آقای موسوی به جای آن که به دوستان‌شان انتقاد بکنند به ما انتقاد می‌کنند. » 

در تازه ترین اظهارات کامران دانشجو، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در برنامه زنده گفت‏وگوی ویژه خبری در ایران ادعا کرد: «موضوع ممنوع التحصیل شدن افراد به دلیل نقد کذب محض است.»

حسین شمسیان هم در گفتگو با  مهر درباره اظهارات معصومه ابتکار، عضو شورای شهر تهران در خصوص ستاره دار شدن دانشجویان منتقد با بیان اینکه گوینده این سخنان در آستانه روز دانشجو با این سخنانش به دنبال کسب پرستیژ برای خود بوده، این مسئله را تکذیب کرد.

انتقال وب نگار زندانی به انفرادی و اعلام اعتصاب غذا

خبرگزاری هرانا - وحید اصغری وب نگار زندانی در بند ۳۵۰ اوین بدستور قاضی پرونده خود به سلول انفرادی بند ۲۴۰ منتقل شد و ۳ هفته نیز ممنوع الملاقات گردید و به همین سبب دست به اعتصاب غذا زد.

بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، شنبه ۱۸ آذر ماه وحید اصغری بدلیل اینکه حاضر به شرکت در جلسه دادگاه خود نشده بود به دستور قاضی پرونده خود برای ۱۰ روز به سلول انفرادی بند ۲۴۰ اوین منتقل شد. 

قاضی ابوالقاسم صلواتی همچنین دستور به ممنوعیت ۳ هفته‌ای ملاقات برای این زندانی سیاسی را صادر کرده است.

وحید اصغری که دلیل شرکت نکردن خود در جلسه دادگاه را دلایلی چون عدم صلاحیت دادگاه و سوء استفاده صلواتی از حضور فیزیکی متهم برای حکمهای از پیش تعیین شده و نیز اجبار به پوشیدن لباس زندان و دستبند عنوان کرد، هنگام انتقال به سلول انفرادی با سرودهای میهنی و حماسی بدرقه شد.

وی در هنگام خروج از بند به سایر زندانیان اعلام کرد که دست به اعتصاب غذا خواهد زد.

وحید اصغری که از سوی دادگاه انقلاب به اتهام راه اندازی سایت‌های مستهجن، ضد دینی و سیاسی به اعدام محکوم شده است در سال ۸۷ همزمان با بازداشت جمعی از فعالین سایبری در یک پروژه امنیتی از سوی اطلاعات سپاه بازداشت شده بود.

شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی صلواتی برای دیگر متهم این پرونده به نام‌ سعید ملک‌پور نیز که تحت عنوان پروندهٔ مضلین محاکمه شدند، حکم اعدام صادر کرده بود و هم‌چنین دیگر متهم این پرونده، حسن سی‌سختی را به حبس ابد محکوم نموده است. نامبردگان هم‌اکنون در زندان اوین به‌سر می‌برند.

گفتنی است، غلامرضا خسروی درروز ملاقات دوشنبه ۲۰ آذر ماه باوجود حضور خانواده و درخواست ملاقات آن‌ها، جهت اعتراض به نوع برخورد با وحید اصغری از حضور در ملاقات سرباز زد و با درخواستهای مکرر خانواده نیز راضی به ملاقات نشد.

لازم به یادآوریست، پیش‌تر نیز قاضی صلواتی چنین برخوردی را با علی معزی انجام داده بود و وی کماکان ممنوع الملاقات است.

خیابانهای قاهره شاهد ازدحام جمعیت است/احتمال درگیری

وزیر دفاع مصر احزاب سياسی اين کشور را برای پایان دادن به بحران سیاسی مصر به گفتگو فراخوانده است. این در حالیست که نیروهای پلیس و ارتش برای مقابله با درگیری بین طرفداران و مخالفان مرسی که در پایتخت مصر تظاهرات می کنند، بسیج شده اند.

شبکه تلویزیونی فرانس 24 گزارش داد، قاهره سه شنبه شب شاهد حضور گسترده مخالفان و موافقان برگزاری همه پرسی قانون اساسی است. مخالفان برگزاری همه پرسی در اطراف کاخ ریاست جمهوری تظاهرات می کنند. طرفداران مرسی نیز به خیابانها آمده اند و احتمال بروز درگیری بین دو طرف هر لحظه افزایش می یابد. 

گزارشگر این شبکه در قاهره گفت، این میدان مثل بسیاری از شهرهای دیگر مصر شاهد تدابیر شدید امنیتی و حضور گسترده نیروهای پلیس و ارتش است.  میدان التحریر شب گذشته مجددا به صحنه خشونت بین طرفداران و مخالفان مرسی مبدل شد. حمله یک گروه مسلح به سلاح و کوکتل مولوتوف به جمع تظاهرکنندگان 9 زخمی برجای گذاشت. 


وزير دفاع مصر احزاب سياسی را به گفتگو فراخواند

به گزارش خبرگزاری فرانسه از قاهره، وزیر دفاع مصر سه شنبه شب همه احزاب و گروههای سیاسی این کشور را به گفتگو برای برون رفت از بحران سیاسی فعلی کشور فراخواند .

خبرگزاری الشرق الاوسط مصر گزارش داد، ژنرال عبدالفتاح السیسی طیف های مختلف مردم مصر از  جمله سیاستمداران، اصحاب رسانه، هنرمندان و ورزشکاران را به شرکت در گفتگوهای  چهارشنبه شب در مقر مرکز دفاع هوایی کشور در حومه شهر نصر در شمال شرق قاهره دعوت کرد .

یک منبع نظامی به این خبرگزاری گفت، وزیر دفاع  از رهبران جبهه مخالف از جمله محمد البرادعی، عمرو موسی، حمدین صباحی و دیگر شخصیت های مخالف دولت و نیز از گروه اخوان المسلمین خواست در این گفتگوها حضور یابند تا بتوانند به راهکاری منطقی برای پایان دادن به بحران فعلی در کشور دست یابند.

وزارت دفاع مصر در حالی همه احزاب سیاسی و طیف های مختلف مردم این کشور را به گفتگو فراخواند که قاهره و دیگر شهرهای مصر همچنان شاهد تظاهرات مخالفان و موافقان محمد مرسی رئیس جمهور مصر است .

مخالفان مرسی خواهان به تعویق افتادن زمان همه پرسی پیش نویس قانون اساسی و موافقان نیز خواهان برگزاری همه پرسی در موعد تعیین شده (شنبه آینده) هستند.