۱۳۹۱ فروردین ۲۳, چهارشنبه

محاصره با ناو

برخوردهای دوگانه با کوفی عنان در تهران

رادیو آلمان: کوفی عنان ابراز امیدواری کرده که ایران بخشی از راه‌ حل بحران سوریه باشد. او اما ظاهرا در جلب مساعدت ایران با آمیزه‌ای از حمایت و امتناع روبرو شده است. یک فرمانده نظامی ایران غیرمستقیم ازعنان انتفاد کرده است.

کوفی عنان، فرستاده ویژه سازمان ملل در امور سوریه سفری دو روزه به تهران کرده تا مسئولان ایرانی را به کمک در اجرای طرح پیشنهادی خود برای آتش بس در سوریه فرا بخواند.

طرح کوفی عنان شامل عقب‌نشینی نیروهای ارتش، انتقال تسلیحات سنگین دولتی از شهرها، توقف عملیات نظامی در مناطق مسکونی، آتش بس بین نیروهای موافق و مخالف دولت، آزادی زندانیان سیاسی و اقدامات امدادی به غیرنظامیان در مناطق درگیر سوریه است.

علی‌اکبر صالحی وزیر خارجه ایران در پاسخ به فراخوان عنان گفته که کشورش از تلاش‌های میانجیگرانه وی استقبال می‌کند اما مشکل سوریه باید از درون حل شود و نیازی به تغییر ساختار سیاسی ندارد. وی در ادامه گفته است: « باید فرصت لازم به حکومت سوریه داده شود تا تغییرات به‌طور طبیعی در داخل و تحت رهبری بشار اسد صورت گیرند.»

صالحی همچنین از عنان سپاسگزاری کرده که طرحی مشتمل بر سقوط حکومت سوریه ارائه نکرده است.

این در حالی است که سردار مسعود جزایری، معاون ستاد کل نیروهای مسلح ایران با اشاره‌ای تلویحی به حضور آقای عنان در تهران، گفت که غرب تلاش می‌کند «با رایزنی‌های سیاسی و اعزام فرستاده‌هایی به سایر کشورها، ناکامی‌های خود را از طریق سیاسی جبران سازد.»


"منافع استراتژیک" جمهوری اسلامی در سوریه

تحلیلگران مسائل منطقه معتقدند که مخالفت ایران با تغییر حاکمیت سوریه دلایل استراتژیک دارد. یک کارشناس سیاسی می‌گوید که سوریه قدیمی‌ترین و نزدیک‌ترین متحد ایران در دشمنی با اسراییل است و هر تحول ساختاری در سوریه می‌تواند این کشور را در ترویج ایدئولوژی و سیاست خارجی خود با خلاء روبرو سازد.

احمدی‌نژاد از زمان روی کار آمدن خود همواره کوشیده با اتخاذ مواضع شدید ضد اسراییلی، نقشی محوری در خاورمیانه ایفا کند. او از جمله با افسانه خواندن واقعیت هولوکاست، خواسته ایران را تنها کشورمنطقه معرفی کند که ترسی از اسراییل و غرب ندارد. یک دیپلمات عرب می‌گوید که وجود اسد و دولت کنونی سوریه برای ایران در ایفای این نقش و تداوم آن، امری حیاتی است.

اسد طرح کوفی عنان را پذیرفته است. کارشناسان مسائل خاورمیانه می‌گویند که رژیم اسد مایل است برای دوام خود هم که شده، خونریزی‌های جاری در سوریه را پایان دهد، اما مشکل آنجاست که اتحادیه عرب طرح کنونی و راهکارهای اسد را به دلیل فراگیرنبودن و در برنگرفتن خواست کلیه گروه‌ها کارساز نمی‌دانند.

طنز نمايشگاه مد و لباس


مذاکرات اتمی؛ ترفند تازه رژیم برای خرید وقت

رادیو آلمان: در آستانه دور تازه مذاکرات هسته‌ای با گروه ۵+۱ ، دبیر شورای‌عالی‌امنیت ‌ملی جمهوری اسلامی اعلام کرد که با پیشنهادهای تازه‌ای در نشست استانبول شرکت خواهد کرد. هم‌زمان احمدی‌نژاد خواستار تغییر لحن غرب شد. جمهوری اسلامی ایران در حالی که تا هفته‌ گذشته می‌کوشید محل ادامه مذاکرات هسته‌ای با غرب را به دمشق یا بغداد منتقل کند، اکنون برای شرکت در نشست استانبول آماده شده است. سعید جلیلی دبیر شورای‌عالی امنیت‌ ملی و هدایت‌کننده مذاکرات هسته‌ای روز چهارشنبه (۱۱ آوریل، ۲۳ فروردین) اعلام کرد که هیئت تحت سرپرستی وی این‌بار با پیشنهادهای تازه‌ای روانه استانبول می‌شود. جلیلی بدون ذکر جزئیات پیشنهادهای تازه خود، در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس ابراز امیدواری کرد که برخورد پنج عضو دائمی شورای امنیت و آلمان نیز با این پیشنهادها سازنده باشد. مذاکرات غرب و جمهوری اسلامی ایران قرار است روز شنبه (۱۴ آوریل/ ۲۶ فروردین) در استانبول از سرگرفته شود.

صادرات نفت ایران به ‌آلمان هم متوقف شد


رادیو آلمان: جمهوری اسلامی روز چهارشنبه (۲۳ فروردین) اعلام کرد، پس از توقف فروش نفت به چهار کشور اروپایی از این روز به بعد فروش نفت به پالایشگاه‌های آلمان را نیز متوقف کرده است. به گزارش خبرگزاری مهر، توقف فروش نفت ایران به آلمان پس از توقف فروش نفت این کشور به بریتانیا، فرانسه، یونان و اسپانیا صورت گرفته است. به نوشته مهر، منابع مطلع از در دستور کار قرار گرفتن بررسی قطع صادرات نفت به ایتالیا نیز خبر داده‌اند.

حمله بسیج به مراسم دانشجوی جان باخته در کرمانشاه

گزارش دریافتی: در روز پنجشنبه 25/12/90 مقارن با پنجشنبه آخر سال تعدادي از بسيجيان  پايگاه مقاومت منتظران شهادت واقع در باغ فردوس كرمانشاه ، دانشجويان  و مردم كرمانشاه را كه براي  گراميداشت ياد و خاطره شهيد كيانوش آسا  بر مزارش گردآمده بودند مورد فحاشي قرار دادند و سپس اقدام به ضرب و شتم دانشجويان و جوانان كرمانشاهي نمودند كه خوشبختانه جمعي از  پرسنل غيور و با شهامت اجراييات شهرداري كرمانشاه كه در محل حضور 
دارند ؛ تحت امر و با حمايت روحاني مردمي حجت الاسلام احمد شيرين سخن اقدام به حمايت از جوانان و دانشجويان كرمانشاهي نموده و بسيجيان مزدور را به شدت تنبيه ميكنند . با وجود آنكه بسيجيان مجهز به اسپري اشك آور ، باتوم ، دستبند و شوكر بوده اند اما در نهايت از ترس پا به فرار ميگذارند . شهيد کیانوش آسا، دانشجوی نخبه ی مقطع کارشناسی ارشد رشته ی مهندسی شیمی در دانشگاه علم و صنعت بود که در روز ۲۵ خرداد ۱۳۸۸ پس از حضور در راهپیمایی پرشکوه آن روز ، با گلوله ی مامورانی که هیچگاه معرفی نشدند ، به شهادت رسید .

يادش گرامي و راهش پُر رهرو باد

وقوع زلزله‌ شدید در سوماترای اندونزی و هشدار سونامی

رادیو آلمان: خبرگزاری‌ها در خبری فوری از وقوع زلزله‌ای با شدت ۸ و ۹دهم ریشتر در روز چهارشنبه (۱۱ آوریل) در ساحل غربی شمال سوماترای اندونزی خبر داده‌اند. رویترز می‌‌نویسد، در پی این زمین‌لرزه در استان آچه اندونزی، در جزیره سوماترا در تمامی سواحل اقیانوس هند هشدار سونامی داده شده است.

28 هزارمیلیاردتومان یارانه تولید کجاست


روزنامه شرق: مدتي بود در ميان هياهوي اجراي فاز دوم و آنچه نمايندگان از آن به عنوان تخلف دولت در آغاز فاز دوم ياد مي‌كردند، گم شده بود، منظور همان سهم توليد از درآمد فاز نخست هدفمندي يارانه‌هاست. سهمي كه در سه ماه پاياني سال 89، 30درصد تعيين شد و براي سال 90 قرار بود 20درصد باشد تا از بخش توليد در جريان اجراي فاز نخست قانون هدفمندي كه هزينه‌هاي توليد را افزايش مي‌داد حمايت كند. حمايتي كه در عمل خبري از آن نشد و تنها روي برگه‌هاي مصوبه آمد. در جريان اجراي فاز نخست توليدكنندگان بارها اعلام كردند كه سهم‌شان از فاز نخست هدفمندي يارانه‌ها را نديده‌اند و دولت در جريان اجراي فاز نخست اين بخش را ناديده گرفت. با يك‌ساله شدن هدفمندي يارانه‌ها و چالش‌هايي كه دريافت نكردن سهم توليد در فاز نخست براي اين بخش رقم زده بود، توليدكنندگان را بر آن داشت تا از دولتي‌ها بخواهند كه اجراي فاز دوم را به تعويق انداخته يا بخش توليد را از فاز دوم مستثني كند. درخواستي كه پاسخي به آن داده نشد و با وجود مصوبه‌اي كه مجلسي‌ها تصويب كردند و اجراي فاز دوم را تا تابستان 91 به تاخير انداختند، دولتي‌ها افزايش يارانه نقدي را در پيش گرفته و مابه‌التفاوت 28 هزار توماني يارانه نقدي در فاز نخست و فاز دوم را به حساب برخي سرپرستان خانوار واريز كردند. اقدامي كه به گام نخست اجراي فاز دوم تعبير شد و بحث تخلف دولت مبني بر آغاز اجراي فاز دوم را رقم زد. بحثی كه ديگر ياد سهم توليد از فاز نخست هدفمندي يارانه‌ها و مشكلاتي كه فاز نخست براي بخش توليد ايجاد كرده بود را دور كرده بود اما بار ديگر اتاق بازرگاني و صنايع و معادن تهران، موضوع اين سهم توليد را به ميان كشيد و بر همين اساس در نشست هيات نمايندگان اتاق بازرگاني، احمد پورفلاح رييس كميسيون صنعت اتاق بار ديگر از گم شدن سهم توليد در فاز نخست هدفمندي يارانه‌ها سخن گفت و اعلام كرد: محاسبات نشان مي‌دهد كه از محل هدفمند‌سازي يارانه‌ها تا پايان سال 90 حدود 51 هزار ميليارد تومان نقدينگي به جامعه تزريق شده و اين رقم، نيمي از درآمد حاصل از اجراي اين قانون بوده است. پورفلاح اضافه كرد: 30درصد اين درآمد‌ها نيز كه حدود 30 هزار ميليارد تومان برآورد مي‌شود، سهم توليد بوده است. در حالي كه برابر آمار رسمي، تنها دو هزار ميليارد تومان، آن هم در قالب وام كم بهره در اختيار توليد‌كنندگان قرار گرفته است؛ بنابراين بايد پرسيد، بودجه‌اي كه براي حمايت از صنعت تعيين شده به كدام بخش، اختصاص يافته است. وي گفت: تا زماني كه براي رفع اين ابهامات، پاسخي ارايه نشده است بايد از اجراي فازم دوم قانون هدفمندسازي يارانه‌ها جلوگيري كرد. 
اقداماتي كه انجام شد به ضرر توليد بود
در ادامه نخستين نشست هيات نمايندگان اتاق در سال 91 كه اعضا را با كلي گله همچون سال‌هاي گذشته دور خود جمع كرده بود، محسن حاجي‌بابا با اشاره به اينكه هيچ نظمي در حمايت از توليد وجود ندارد و سازوكار اجرايي قاطعي را براي حمايت از توليد سراغ ندارد، گفت: اقداماتي كه در اين مدت به صورت جسته و گريخته براي حمايت از صنعت صورت گرفته از قضا به ضرر توليد تمام شده است. حاجي‌بابا سپس از برخي رويه‌هاي گمركي و قوانين دست و پا‌گير سازمان استاندارد انتقاد كرد و گفت: هزينه‌هاي مربوط به دموراژ، توقف محموله‌ها و هزينه انبار‌داري براي توليد بار مالي به همراه دارد كه منجر به توقف خط توليد مي‌شود. وي افزود: حدود هشت ماه است كه مواد اوليه‌اي كه وارد كرده‌ام در انبارهاي گمرك خاك مي‌خورد و حتي دستور كتبي رييس گمرك نيز براي آزاد‌سازي اين محموله كارساز نبوده است. اين عضو هيات نمايندگان اتاق تهران در ادامه سخنانش از كمبود نقدينگي نيز گلايه كرد و گفت: مي‌گويند براي جبران كمبود نقدينگي به بانك‌ها مراجعه كنيد، در حالي كه بانك‌ها هم پولي در بساط ندارند. راهكار اين است كه بانك مركزي براي شبكه بانكي تامين منابع كند. وي اضافه كرد: اين وضعيت حكايت از آن دارد كه بانك مركزي، توانايي مديريت شبكه بانكي را ندارد. 
سوءاستفاده شركت‌هاي چيني از تجارت با ايران
سوءاستفاده شركت‌هاي چيني از تجارت با ايران، موضوع ديگري بود كه در ادامه نشست، عباسعلي قصاعي به آن اشاره مي‌كند و با انتقاد از اينكه ثبت سفارش‌ها طولاني و طاقت‌فرسا شده است، گفت: مجوزها نيز كه صادر مي‌شود تازه اول گرفتاري‌هاست و فعالان اقتصادي به هر بانكي كه مراجعه مي‌كنند هر يك ساز خود را مي‌زند. اين فعال اقتصادي همچنين نسبت به سوءاستفاده شركت‌هاي تجاري چيني از شركت‌هاي ايراني، هشدار داد و افزود: كشورهاي كره و به ويژه چين به هيچ‌وجه با تجار و فعالان اقتصادي ايراني همكاري نمي‌كنند و حتي قيمت‌ها را در مقايسه با كشورهاي اروپايي به مراتب بالاتر برده‌اند و چيني‌ها روي ايران رانت بزرگي براي خود ايجاد كرده‌اند. وي در ادامه به موضوع ماليات اشاره كرد و گفت: چندي پيش بيلبورد تبليغاتي را در بزرگراه چمران با اين مضمون ديدم كه نوشته شده بود از ابتداي سال 91 بدون كد اقتصادي هيچ‌گونه خدمات مالياتي ارايه نمي‌شود. سوال اينجاست كه كدام خدمات مالياتي؟ آنچه كه فعالان اقتصادي مي‌بينند تماما مزاحمت‌هاي مالياتي است. قصاعي گفت: ماليات امروز پدر صنعت كشور را در آورده است و ماليات بر ارزش افزوده كه پنج درصد تعيين شده است را توليدكنندگان از جيب خود پرداخت مي‌كنند. به گفته وي، فضاي كسب‌وكار در كشور نيز پس‌رفت داشته به گونه‌اي بروكراسي‌ها طاقت‌فرسا شده است. 

افزایش ۲۰ درصدی قیمت بلیت مترو


مدیرعامل شرکت بهره‌برداری متروی تهران با اشاره به افزایش ۲۰ درصدی قیمت بلیت مترو از کاهش بلوتوث های غیر اخلاقی در ایستگاه های مترو خبر داد.

مدیرعامل شرکت بهره برداری متروی تهران با اشاره به لایحه افزایش قیمت بلیت مترو در سال ۹۱ گفت: سال گذشته در جلسه‌ای که با کمیسیون عمران شورا داشتیم پیشنهاد افزایش ۲۰ درصدی بلیت مترو را ارائه کردیم که تصویب این لایحه برای بررسی بیشتر تصویب نشد.

وی ادامه داد: هزینه های مترو در سال جدید افزایش داشته است و در صورتی که قرار است قیمت جدید بلیتها با تاخیر به تصویب برسد شورا راهکارهایی برای این تاخیر پیش بینی کند.

علی محمد قلی ها در گفتگو با مهر با اشاره به فعالیتهای فرهنگی مترو گفت: با برنامه ریزی های فرهنگی، جایگزینی بلوتوث های مفید و… به شدت شاهد کاهش تبادل بلوتوث های غیر اخلاقی در مترو هستیم.

قلی ها با بیان این که در ایستگاههای مترو مکان هایی با عنوان “با من در میان بگذار ” پیش بینی کرده ایم گفت: این طرح در گذشته نیز در مترو تهران اجرا شده بود و در ایام خاص روحانیون و کارشناسان مذهبی در ایستگاه های مترو به سوالات شهروندان پاسخ می دادند اما در طرح جدید تنوع کارشناسان بیشتر است و بر اساس ایام مختلف کارشناسان مرتبط به این غرفه‌ها می آیند .

وی افزود: در هفته سلامت، پزشکان برای پاسخ به پرسشهای پزشکی، در ایام مذهبی مانند ماه رمضان روحانیون و روانشناسان و مشاوران خانواده نیز در این غرفه ها به مشکلات و پرسشهای مسافران مترو پاسخ می دهند.

مدیرعامل شرکت بهره برداری متروی تهران بیان اینکه هزینه های برق مترو همچنان با تعرفه های قدیم محاسبه می شود گفت: متاسفانه علی رغم تاکید کمیسیون عمران مجلس باز هم وزارت نیرو بر اساس تفسیر خود از قانون قبوض برق مترو را صادر می کند.

وی با تاکید بر اینکه متروی تهران بر اساس قانون، هشت میلیارد تومان از وزارت نیرو طلبکار است گفت: ما تنها نرخ های قانونی که مصوبه مجلس است را می پذیریم که بر اساس آن متروی تهران از وزرات نیرو طلبکار نیز هست.

قلی ها با اشاره به ازدحام در واگنهای مترو گفت: اگر حمایت های دولتی پرداخت شود و ۲ میلیارد دلار که در قانون برای توسعه خطوط مترو پیش بینی شده بود تامین اعتبار شود مشکلی در اداره کردن مترو نداریم و به راحتی با افزایش واگنها، تکمیل خطوط و کاهش سر فاصله ها خدمات بهتری به شهروندان ارائه می کنیم.

یک خواننده‌ رپ در زندان اوین به سر می‌برد



 امیر احسان تهرانی، فعال فرهنگی و حقوق بشری که از سوی دادگاه انقلاب تهران به یک سال حبس محکوم شده بود، از بیست و پنجم بهمن ماه سال گذشته جهت گذراندن دوران محکومیتش، در زندان اوین به سر می‌برد.

 ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، امیر احسان تهرانی خواننده‌ی رپ و عضو گروه فریدُم باند(freedom band) در بند ۳۵۰ زندان اوین محبوس است.

آقای تهرانی در فروردین ماه سال ۱۳۸۹ و در پی بازداشت‌های گسترده‌ی اعضا و همکاران مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران توسط اطلاعات سپاه، دستگیر شده بود.

وی بعدها به اتهام همکاری با مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران از سوی دادگاه انقلاب به تحمل یک سال حبس محکوم شد.

فریدُم باند(freedom band)، نام یک گروه موسیقی ست که تولیدات فرهنگی خود را که عمدتاً به سبک رپ است، زیر نظر مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران و پیرامون حقوق بشر ارائه می‌کرد.

دو تن از مادران عزادار محاکمه می‌شوند

 حکیمه شکری و ندا مستقیمی دو تن از مادران عزادار (مادران پارک لاله) به همراه مهدی رمضانی، پدر رامین رمضانی از جانباختگان اعتراضات مردمی پس از دهمین دوره‌ی انتخابات ریاست جمهوری در سال ۱۳۸۸، صبح امروز در شعبه‌ی ۲۸ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی مقیسه محاکمه می‌شوند.

ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، حکیمه شکری، ندا مستقیمی و مهدی رمضانی که در آذر ماه سال ۱۳۸۹ در جریان بزرگداشت سالروز تولد امیر ارشد تاجمیر در بهشت زهرا، بازداشت شده بودند، صبح امروز، چهارشنبه بیست و سوم فروردین ماه به شعبه‌ی ۲۸ دادگاه انقلاب جهت محاکمه، فراخوانده شدند.

امیر ارشد تاجمیر، یکی از کشته شدگان تجمعات ۶ دی ماه سال ۱۳۸۸ (عاشورا) است که خانواده‌ی وی در ۱۴ آذرماه ۱۳۸۹ به منظور یادبود وی مراسمی را در گورستان بهشت زهرا برگزار کرده بودند. در جریان همین مراسم اما ماموران امنیتی چندین تن از جمله پدر رامین رمضانی، حکیمه شکری و ندا مستقیمی را بازداشت نمودند که البته تمامی افراد، به غیر نامبردگان،  بعد از بازجویی سرپایی آزاد شده بودند.

بر این اساس خانم شکری که به مدت سه ماه در بند ۲۰۹ زندان اوین محبوس بود، تاکنون به قید وثیقه‌ی ۲۵۰ میلیون تومانی و به طور موقت آزاد است.

هم‌چنین ندا مستقیمی، یکی دیگر از اعضای گروه مادران عزادار نیز پس از گذشت یک ماه از زمان بازداشت، با قرار وثیقه‌ی ۱۰۰ میلیون تومانی آزاد شد.

شایان ذکر است که بر اساس گفته‌ی بازجویان وزارت اطلاعات این دو تن با اتهاماتی نظیر "جاسوسی" و "اقدام علیه امنیت ملی" مواجه‌اند.

قاتل شاپور بختیار جمهوری اسلامی است


فرشته قاضی سایت روزآنلاین: اعضای خانواده شاپور بختیار، آخرین نخست وزیر ایران در دوران پهلوی در مصاحبه با "روز" اعلام کردند عدالت درباره این ترور سیاسی، زمانی اجرا خواهد شد که قاتلان اصلی و آمران ترور وی  در دادگاه محاکمه شوند و براساس قانون به مجازات برسند.

شاپور بختیار، در سال 1370 در پاریس و در منزل شخصی اش به قتل رسید.او پیشتر و در سال 1359 از یک سوقصد جان سالم به در برده بود.

صحبت های اخیر محمد نوری زاد درباره چگونگی ترور او که به نقل از ابوالقاسم طالبی بیان شده بود، بار دیگرافکار عمومی را متوجه ترور مخالفان سیاسی جمهوری اسلامی در خارج از کشور ساخت.

آقای نوری زاد به نقل از ابوالقاسم طالبی نحوه کشته شدن شاپور بختیار توسط نیروهای اطلاعاتی جمهوری اسلامی را شرح داده بود. هرچند برخی وب سایت ها در بازتاب سخنان او از حضور سینماگران یا داشتن نقش طالبی در این ترور سیاسی سخن به میان آوردند اما آقای نوری زاد در تماس خبرنگار "روز" اعلام کرد که آقای طالبی ، نحوه کشته شدن بختیار را به نقل از یک مامور اطلاعاتی  برای او روایت کرده و اگر کسی برداشت کرده که خود طالبی در این قضیه نقش داشته اشتباه برداشت کرده است.

ابوالقاسم طالبی، کارگردان سینما و سازنده فیلم قلاده های طلا است؛ فیلمی که بر پرده های سینمای ایران در اکران است و کسانی که این فیلم را دیده اند می گویند فیلمی بر علیه جنبش سبز و معترضان به انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری در دوسال پیش است.

آقای نوری زاد می گوید که ابوالقاسم طالبی عضو اطلاعات اصفهان بوده،و اگر چه بعدها به حوزه  سینما آمده اما کماکان ارتباطاتش را با نیروهای اطلاعاتی و سازمان اطلاعاتی جمهوری اسلامی حفظ کرده است.

او می گوید بازگویی چگونگی کشته شدن بختیارتوسط او به این دلیل بوده که "این ماجرا روی دل من سنگینی میکرد".

این اولین بار است که در داخل کشور و به نقل از یک مامور اطلاعاتی، درباره کشته شدن و نحوه ترور شاپور بختیار توضیحاتی داده می شود.

اعضای خانواده آقای بختیار به "روز" می گویند ساماندهی ترور وی از سوی دستگاه های امنیتی جمهوری اسلامی کاملا محرز بوده و در دادگاه محاکمه قاتلان بختیار در فرانسه، شواهد و مستندات بسیاری در این زمینه ارائه شده است.

فریدون بختیار، پدر همسر شاپور بختیار که پسرعموی او نیز هست به "روز" می گوید: از اینکه یک مامور اطلاعاتی جمهوری اسلامی با این وقاحت درباره کشتن یک انسان صحبت میکند و آن را برای دیگران شرح میدهد و با افتخار میخواهد فیلمی از ان ساخته شود، تعجب نمیکنیم. برای همه روشن است که جمهوری اسلامی ، یک حکومت تروریستی است و در دادگاه محاکمه قاتلان دکتر بختیار در فرانسه هم کاملا به اثبات رسید که ترور توسط جمهوری اسلامی انجام گرفته.

او می افزاید: در این روایت از نحوه ترور هم اشتباهاتی وجود دارد. سه نفری که دکتر بختیار را کشتند نه با لباس سعودی یا عربی ، بلکه به عنوان کسانی که از ایران برای دادن اخبار به دکتر بختیار آمده اند پیش او رفتند. جمهوری اسلامی پیشتر هوشنگ بویراحمدی، از اعضای نهضت ملی و یکی از 15 نفری را که اجازه رفت و آمد به خانه دکتر بختیار  داشت بود، خریده بود و توسط اوعلی وکیلی راد و محمد آزادی هم وارد خانه دکتر شدند و او را به قتل رساندند. دکتر بختیار پس از سوقصد سال 59 تحت محافظت پلیس فرانسه بود و رفت و آمد به خانه اش با کنترل پلیس صورت می گرفت اما متاسفانه پلیس فرانسه هم در این زمینه خیلی کوتاهی و بد عمل کرد به طوریکه دو روز بعد از ترور، جنازه دکتر و منشی اش در خانه رویت شد. لذا ابهامات زیادی در این زمینه وجود دارد که براین مساله که پلیس فرانسه هم با جمهوری اسلامی معامله کرده بوده دامن میزند.

فریدون بختیار سپس می گوید که بحث عصا و ضربات عصا که در این روایت آمده نادرست است اما نکته مهم این است که با هر روایتی که بخواهند مطرح کنند قاتل دکتر بختیار جمهوری اسلامی است.

20 سال پس از ترور شاپور بختیار،پدر همسر او می گوید: این 20 سال بر خانواده ما خیلی سخت گذشته. یک بعد قضیه ترور یک شخصیت سیاسی است؛ شخصیتی که اگر می بود منشا خدمات بسیاری برای کشورش بود و امروز هم به او و توان و اندیشه اش نیاز است. اما بعد دیگر عزیزی است که از خانواده ما رفته؛ آن هم عزیزی که در خانواده بختیاری به شدت مورد علاقه همه بود.

او می افزاید: بر خانواده ما خیلی سخت گذشته؛ خانواده ای که می توانست انتقام بگیرد و توان انتقام گرفتن را داشت، اما ما اهل آدم کشی نیستیم چون برای روی کار آمدن قانون و قانونمداری خیلی زحمت کشیده ایم و هرگز قانون شکنی نمی کنیم. وقتی قاتل دکتر را آزاد کردند و به ایران بازگشت و گل گردنش انداختند ما هم می توانستیم انتقام بگیریم اما همه چیز را سپرده ایم به قانون و عدالت. و می دانیم که روزی عدالت در این زمینه اجرا خواهد شد و آمران و عاملان ترور دکتر به مجازات خواهند رسید.

علی وکیلی راد، یکی از قاتلان شاپور بختیار است که در دادگاهی در فرانسه به حبس ابد محکوم شده بود او اما پس از 19 سال زندان در فرانسه آزاد شد و به ایران بازگشت و مسئولین جمهوری اسلامی در حالی با حلقه گل به استقبال او رفتند که دست داشتن خود در ترور دکتر بختیار را رد می کردند.

قاتل بختیار هرگز ابرازندامت نکرد

آخرین نخست وزیر ایران در دوران پهلوی، در سال 59 نیز توسط انیس نقاش،چریک لبنانی هدف سوقصد قرار گرفته بود. او موفق به کشتن آقای بختیار نشد اما یک شهروند فرانسوی و یک نیروی پلیس این کشور در این سوقصد کشته شدند. انیس نقاش هم در دادگاه فرانسه به حبس ابد محکوم شده بود اما یک دهه بعد آزاد شد و به ایران رفت.  او پس از بازگشت به ایران در مصاحبه با خبرگزاری فارس اعلام کرد که " از تهران گفتند که بختیار باید هرچه زودتر کشته شود".

هومان بختیار، یکی دیگر از بستگان شاپور بختیار هم در مصاحبه با "روز" می گوید که آیت الله خمینی ، خصومت شخصی با شاپور بختیار داشته و این مساله از علت های ترور او است.

ازاو می پرسم باتوجه به اینکه آقای بختیار فعالیت چندانی در زمانی که مورد ترور قرار گرفت نداشت فکر میکنید چرا جمهوری اسلامی درصدد حذف فیزیکی او برآمد؟ چنین توضیح میدهد: دو مساله وجود دارد یکی اینکه روح الله خمینی عناد و خصومت شخصی نسبت به دکتر بختیار داشت. من خود بارها از دکتر بختیار شنیده بودم که می گفت "من اولین کسی بودم که دست روح الله خمینی را رو کردم و می دانستم  وعده هایی که درباره آزادی میدهد دروغ است و می خواهد حکومتی فاشیستی بنیان گذارد؛ برای همین هیچ وقت مرا نبخشید". یک عده ای هم می گویند که در وصیت نامه سیاسی روح الله خمینی ، ترور دکتر بختیار توصیه شده بود. از سوی دیگر دکتر بختیار بر سر اصول به هیچ عنوان سازش نمیکرد؛ اصولی که بدان معتقد بود جدایی دین از سیاست بود. او معتقد بود  حکومت قانون، عدالت اجتماعی آزادی با جدایی دین از سیاست امکان پذیر است. حتی وقتی در آن مقطع تاریخی با فداکاری نخست وزیری را پذیرفت، در بحبوحه انقلاب و در آن شرایط هم اعلام کرد که لائیسیته و جدایی دین از سیاست تا عملی نشود ایران دچار بحران و انزوای بین المللی خواهد بود. او را کشتند چون از اصولی که بدان معتقد بود و حاضر به سازش درباره آن نبود می ترسیدند.

او می افزاید: فعالیت دکتر بختیار کم شده بود؛ او کارها را به همفکران و یاران نزدیک خودش محول میکرد و مثل سابق فعالیت نداشت با این حال دولت ایران به دولت فرانسه خیلی فشار می آورد که او را از این کشور اخراج کنند.دکتر بختیار هم در فکر این بود که اگر فشارها بیشتر شود به کشور دیگری برود که او را کشتند.

نوه خواهری شاپور بختیار که زمان ترور او در فرانسه حضور داشته می افزاید: ترور دکتر بختیار اینقدر برای جمهوری اسلامی مهم بود که حاضر بودند اینکار را به هر قیمتی، حتی خدشه دار شدن رابطه خودشان با اروپا انجام دهند. شما ببینید همان سال قرار بود آقای میتران به ایران سفر کند و بعد از انقلاب اولین رهبر غربی بود که می خواست به ایران برود اما با این ترور این سفر هم لغو شد.

به آقای بختیار می گویم:همسر و فرزند شاپور بختیار از جمهوری اسلامی شکایت کردند. اکنون 20 سال گذشته و قاتل آقای بختیار آزاد شده وبه ایران بازگشته، آیا خانواده شما اقدامی در این زمینه انجام دادند؟ می گوید: دادگاه به نفع خانواده ما رای داده بود و در محکومیت جمهوری اسلامی. مستندات و مدارکی دال بر ارتباط تنگاتنگ سه نفری که برای ترور آمده بودند با دستگاه امنیتی و سفارت خانه های جمهوری اسلامی در دادگاه ارائه شد. 12 میلیون دلار غرامت هم دادگاه حکم داد که باید جمهوری اسلامی به خانواده دکتر بختیار بپردازد اما خانواده هنوز موفق نشده این مبلغ را از سپرده های مالی جمهوری اسلامی در خارج از کشور وصول کند.

او در عین حال توضیح می دهد: من فکر می کنم تا عوامل اصلی این ترور و آمران این قضیه به محاکمه کشیده نشوند و مورد بازپرسی و محاکمه قرار نگیرند عدالت اجرا نخواهد شد حتی اگر وکیلی راد اعدام هم می شد باز عدالت محقق نمی شد. محاکمه آمران اصلی ترور که مسئولین جمهوری اسلامی هستند عدالت را محقق خواهد کرد که آن نیز موکول است به زمانی که ایران آزاد شود وقاتلان هزاران انسانی که هدف ترور دستگاه امنیتی جمهوی اسلامی قرار گرفتند پای محاکمه کشیده شوند.

آقای بختیار درباره روایت ابوالقاسم طالبی از نحوه ترور دایی اش می گوید: اصلا برای من جای تعجب نیست که یک مقام امنیتی در این مورد بخواهد گزافه گویی کند.  در تمام این سالها برای ما و همه محرز بوده که جمهوری اسلامی ، دکتر بختیار راترور کرده است. در دادگاه هم کاملا به اثبات رسید با مدارک و مستندات . حرف های طالبی اگر برای کسانی شوکه کننده بود برای ما نبود چون همه می دانستیم قضیه چیست.

او سپس به آزادی قاتل شاپور بختیار و بازگشت او به ایران اشاره می کند و می گوید: ما از دولت فرانسه بیشتر ابراز خشم و عصبانیت می کنیم چون درست برخلاف وعده ای که سارکوزی داد و گفت وکلیلی راد را تعویض نمیکند اما 24 ساعت بعد او را با کلوتید راس، شهروند فرانسوی که در ایران زندانی بود مبادله کرد و این را ما یک عمل شرم آور می دانیم چون حتی برخلاف قوانین فرانسه هم بود. تعجب ما از این است که چرا آن دسته از مردم ایران که در خارج از کشور ساکن هستند وقتی چنین معامله ای شد به سفارت خانه های فرانسوی اعتراض نکردند.

آقای بختیار می گوید که براساس قوانین فرانسه فرد قاتل که به حبس ابد محکوم شده بعد از ۲۰ سال با دو شرط آزاد می شود: اول اینکه باید ابراز ندامت کند از جرمی که مرتکب شده، اماقاتل دکتر بختیار هرگز ابراز ندامت نکرد. دوم هم اینکه باید مطمئن شوند او دیگر جرمی مرتکب نخواهد شد که باز درباره وکیلی راد این شرط  محقق نیست چون او به ایران بازگشته و ممکن است باز دست به عملیات تروریستی بزند.  در اصل دولت فرانسه قانون خود را نیز زیر پا گذاشت و این جای تاسف دارد.

او در پایان می گوید: رژیم های دیکتاتوری مثل جمهوری اسلامی فکر میکنند با حذف فیزیکی افراد می توانند اندیشه آنها را از بین ببرند اما اشتباه می کنند اندیشه دکتر بختیار و سایر قربانیان ترورهای سیاسی زنده است هرچند خودشان حذف فیزیکی شده اند.

قصد محاکمۀ یک زندانی سیاسی بر مبنای اتهام محاربه


بنابه گزارشات رسیده به "فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران" زندانی سیاسی رضا جوشن از دستگیر شدگان قیام گسترده  سال 88 قرار است بر مبنای اتهام محاربه مورد  محاکمه قرار گیرد.
زندانی سیاسی رضا جوشن 26 ساله با پرونده سازی جدید بازجویان وزارت اطلاعات قرار است 2 اردیبهشت ماه در شعبۀ 1 دادگاه انقلاب کرج توسط فردی بنام عاصف حسینی  بر مبنای اتهام محاربه مورد محاکمه قرار گیرد.پرونده سازی جدید در حالی به جریان انداخته شده است که مدت محکومیت غیر قانونی  این زندانی سیاسی خرداد ماه پایان می یابد.
محکومیت غیر قانونی زندانی سیاسی رضا جوشن سال گذشته پایان یافته بود ولی با پرونده سازی بازجو محبی به 8 ماه دیگر محکوم شد که قرار است خرداد ماه پایان یابد .
بازجومحبی یکی از مسئولین و بازجویان وشکنجه گران وزارت اطلاعات در بند سپاه زندان گوهردشت کرج که تحت کنترل وزارت اطلاعات است مشغول به جنایت علیه بشریت می باشد.محبی در آستانۀ پایان یافتن محکومیت غیر قانونی این زندانی سیاسی اقدام به پرونده سازی جدید علیه وی  نموده و پرونده را به عاصف حسینی قاضی وزارت اطلاعات در دادگاه انقلاب کرج ارسال کرده است.بازجو محبی مسئول دستگیری،بازجویی و شکنجۀ فعالین سیاسی،حقوق بشری، زنان ،فعالین کارگری ، دانشجویی و اقلیتهای مذهبی در این استان می باشد.
لازم به یادآوری زندانی سیاسی رضا جوشن 10 آذر 89 با یورش مامورین وزارت اطلاعات به منزلشان دستگیر شد و بیش از 8 ماه در سلولهای انفرادی قرار داده شد و در طی این مدت مورد شکنجه های جسمی و روحی بازجویان وزارت اطلاعات و بخصوص بازجو محبی قرار گرفت.
فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران،پرونده سازی بازجویان وزارت اطلاعات علیه این زندانی سیاسی در حالی که از سال 89 در زندان بسر می برد و مورد محاکمه قرار دادن او بر مبنای محاربه را محکوم می کند و از کمیسر عالی حقوق بشر و سایر مراجع بین المللی خواستار ارجاع پرونده جنایت علیه بشریت رژیم ولی فقیه علی خامنه ای به شورای امنیت سازمان ملل متحد جهت گرفتن تصمیمات لازم اجرا می باشد.

23 فروردین 1391 برابر با 11 آپریل 2012

گزارش فوق  به سازمانهای زیر ارسال  گردید:
کمیساریای عالی حقوق بشر
گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل متحد
کمسیون حقوق بشر اتحادیه اروپا
سازمان عفو بین الملل

مذاکرات جدید هسته ای مذاکرات سختی خواهد بود


سایت فرارو- یک عضو کمیسیون امنیت و سیاست خارجی مجلس گفت: گروه 1+5 می خواهند موضوع سوریه را در قالب مذاکرات با ایران ببینند و سعی دارند موضوع سوریه را در این رابطه ببینند. 

پس از رایزنی های بسیار قرار است دور جدید مذاکرات هسته ای میان ایران و گروه 1+5 روز 26 فروردین در استانبول برگزار شود. در این میان هر دوطرف از هم اکنون طرف مقابل را به جدی بودن و صداقت داشتن در مذاکرات پیش رو دعوت کرده اند. طرفین همچنین با طرح هرگونه پیش شرط از سوی طرف مقابل مخالفت کرده اند. 

دکتر حشمت الله فلاحت پیشه عضو کمیسیون امنیت و سیاست خارجی مجلس در گفتگو با فرارو گفت: «من اعتقاد دارم مذاکرات جدید در استانبول بسیار سخت خواهد بود و یکی از دلایل این اعتقاد این است که مقدمات مذاکرات مانند محل انجام مذاکرات و طرح مسائلی مانند پیش شرط ها و غیره به سختی مورد توافق قرار گرفت.» 

نماینده مردم اسلام آباد غرب در مجلس ادامه داد: «یکی از دلایل این امر این است که طرفین روی محتوای مذاکرات توافق لازم را ندارند و اختلافات جدی درباره محتوای مذاکرات وجود دارد و همین نشان می دهد که مذاکرات آینده مذاکرات سختی خواهد بود.» 

وی افزود: «از سوی دیگر می توان گفت طرفین به آن مرحله نهایی رسیده اند و این امر می تواند مذاکرات پیش رو را جدی تر و سخت تر نشان دهد. 1+5 از مذاکرات استانبول دنبال بهانه جویی است و سعی دارد که بعضی مسائل جدی را مطرح کند که برای ایران این مسائل خط قرمز محسوب می شود و عبور از آنها برای ایران دشوار است. این کار با هدف زمینه چینی برای صدور قطعنامه های جدید از جمله قطعنامه تحریم صدور نفتی صورت می گیرد.» 

این عضو کمیسیون امنیت و سیاست خارجی مجلس افزود: «در طرف مقابل هم ایران به خیلی از مواردی که متاسفانه آنها به عنوان پیش شرط عنوان می کنند مانند غنی سازی و سوخت در زمینه های مختلف دست یافته است.» 

وی اظهار داشت: «به نظر من توافقی که می تواند به سود دوطرف باشد رسیدن به مکانیسمی شبیه مکانیسم سه سال پیش است که تحت عنوان وین مقدمه لیسبون مطرح شد. یعنی ایران همه ابهاماتی که آنها مطرح می کردند را در قالب یک توافقی برطرف کند و در مقابل هم طرف 1+5 ضمن اینکه تحریم ها را تعدیل کند و یا به حالت تعلیق درآورد در عین حال گفتگوهای سیاسی خود با ایران را شروع کند. بدین ترتیب وین به معنای رابطه ما با آژانس و ابهام زدایی که مقدمه لیسبون یعنی مذاکرات سیاسی بر سر پکیج ها و بسته های متقابل پیشنهادی بود مطرح شد.» 

وی افزود: «این طرح می تواند موضوعی باشد که مذاکرات را به صورت جدی پیش برده و اختلافات را برطرف کند. منتهی واقعیتی که ما با آن روبرو هستیم این است که در 1+5 بعضی کشورها به دنبال بهانه جویی در قبال ایران هستند و مذاکره کنندگان ما باید به گونه ای قوی عمل کنند که ضمن اینکه بن بست و تنگنایی را در موضوع هسته ای نپذیرند در عین حال بهانه مورد نیاز کشورهای غربی را تامین نکنند.» 

فلاحت پیشه در پاسخ به این سوال که آیا ممکن است مسئله سوریه همانطور که در محل انجام مذاکرات تاثیرگذار بود در روند خود مذاکرات نیز تاثیر بگذارد؟، گفت: «کلیت تحولات بین المللی با هم مرتبط است. ما نمی توانیم تحولات را مرتبط با هم نبینیم. بحث سوریه و حتی موضوع عراق و نقش خاورمیانه ای ایران مسائلی است که مرتبط با بحث 1+5 است. در گذشته هم به همین صورت بوده است. یعنی در زمانی که موضوع عراق مطرح بود بوش به دنبال طرحی بود که در قالب آن طرح در ازای امتیازی که به ایرانی ها می داد، ایران هم در عراق امتیازی به آمریکا بدهد. ولی در آن زمان این موضوع به این تحول نکشید.» 

وی ادامه داد: «اکنون هم آنها می خواهند موضوع سوریه را در این قالب ببینند و سعی دارند موضوع سوریه را در این رابطه ببینند. ولی واقعیت این است که آنچه که باید برای ما اهمیت داشته باشد منافع ملی کشورمان است. ما باید طبق منافع ملی کشور خود عمل کنیم. راهکار تحولات سوریه راهکاری است که شرایط خاص خود را می طلبد و دولت این کشور باید در داخل به سمت یک راه اصلاح طلبی برود تا بهانه زدایی کند و فشارهایی که بر سوریه اعمال می شود را کاهش دهد و آنچه که برای ما مهم است منافع ملی کشورمان است.» 

نماینده مجلس رژیم: وضعیت کشور بسیار بد و اسفبار است


به گزارش خبرآنلاین نماینده آبادان در نطق خود در جلسه امروز مجلس گفت: برای اولین بار با محدودیت های بسیار امکان حضور یک طیف سیاسی خاص در انتخابات داده نشد.

وی ادامه داد: برخی به دلیل شرایط موجود از خیر نامزدی گذشتند و برخی در میانه راه رد صلاحیت شدند اما در عوض برخی دیگر با تکیه بر کانون های قدرت و ثروت وارد عرصه رقابت شده و در حالی خود را پیروز می خوانند که اصلا رقیبی نداشتند. آنها واقف نیستند که با این کارها چه آسیبی به اعتماد مردم می زنند.

کعبی همچنین گفت: در یک انتخابات سالم، بی طرفی مجریان به عنوان امین مردم انتظاری معقول است. اما در حوزه انتخابیه من دخالت دولت مشهود بود. به طوری که صلاحیت من پس از تایید، رد می گردد و تیم انتخاباتی بندهرا  پیش از انتخابات بازداشت و پس از انتخابات آزاد کردند! ازجمله اینکه برادر من را بازداشت کردند‌.

کعبی با بیان اینکه  تخلفات انتخاباتی در حوزه انتخاباتی وی مشهود بوده است، ادامه داد: آرای بنده را به نام فردی که همنام بنده بود و در انتخابات شرکت کرده بود ثبت کردند. در حالی که در موارد مشابهی که در تهران بوجود آمد، آرای مشابه را به نام نامزد مشهور زدند.

وی در بخش دیگری از نطق خود وضعیت کشور را بسیار بد و اسفبار توصیف کرد و گفت: دولت آقای احمدی نژاد یک دولت ناکارآمد و شکست خورده است و می خواهد به مردم آدرس غلط دهد. به نظر من پاسخ های تمسخرآمیز او در روز طرح سوال از رییس جمهور کمتر از به توپ بستن مجلس در زمان محمدعلی شاه قاجار نبود. دولت می‌خواهد کاستی‌های خود را با تمسخر و توهین به مجلس جبران کند.

اعتراض کوفی عنان به ارسال سلاح برای رژیم اسد در تهران


به گزارش خبرگزاری مهر، کوفی عنان نماینده ویژه دبیر کل سازمان ملل در امور سوریه که به تهران سفر کرده است پیش از ظهر امروز چهارشنبه در محل وزارت خارجه با علی اکبر صالحی وزیر خارجه جمهوری اسلامی دیدار کرد و بعد از این ملاقات در نشستی خبری حضور یافت.

کوفی عنان گفت با نیروهای مخالف رژیم سوریه در تماس بوده ایم و آنان موافقت کرده اند که سلاح را بر زمین بگذارند و امیدواریم از 6 صبح فردا شاهد تغییر اوضاع باشیم.

نماینده دبیر کل سازمان ملل همچنین از کشورهایی که به سوریه سلاح ارسال می کنند انتقاد کرد و گفت: میلیتاریزه کردن سوریه منطقه را با بحران مواجه می کند و مناقشه ای فاجعه آمیز به دنبال خواهد داشت.

عنان تاکید کرد که منطقه خاورمیانه شاهد شوک ها و بحران های زیادی بوده که دیگر این منطقه قادر به تحمل شوک دیگری نیست.

علی اکبر صالحی نیز ضمن تبیین مواضع تهران در خصوص تحولات سوریه، گفت: بشار اسد قول تغییرات داده و جمهوری اسلامی ایران معتقد است این تغییرات باید به طور طبیعی در داخل سوریه توسط دولت و تحت رهبری اسد باشد.

کوفی عنان قرار ست همچنین امروز با احمدی نژاد در بندرعباس دیدار کند.


سفر نخست وزير ترکيه به عربستان 

به گزارش خبرگزاری آناتولی ترکیه، رجب طيب اردوغان، نخست وزير این کشور روز جمعه برای گفتگو در مورد بحران سوريه وارد عربستان سعودی خواهد شد.

سفر اردوغان به عربستان در شرایطی است که کوفی عنان، نماینده سازمان ملل برای امور سوریه امروز در نامه ای به شورای امنیت سازمان ملل نوشته که رژیم دمشق به تعهدات خود در قبال طرح صلح وی عمل نکرده است.

عربستان پیش تر گفته بود که امیدی به اجرای طرح صلح کوفی عنان ندارد و خواستار حمایت همه جانبه کشورهای عربی و غربی از مخالفان بشار اسد شده بود.

نخست وزیر ترکیه نیز امروز با اشاره به درگیری های روز گذشته در مرز این کشور با سوریه گفته است، دمشق به مرز ترکیه تجاوز کرده و ما اقدامات مناسب را در واکنش به آن انجام خواهیم داد.

خبرگزاری فرانسه در گزارشی از نیویورک نوشت، در پی ارسال نامه کوفی عنان، شورای امنیت سازمان ملل اعلام کرد که خشونت ها در سوریه باید تا روز پنج شنبه متوقف شود.

این در حالیست که بسیاری از ناظران معتقدند طرح صلح کوفی عنان شکست خورده است.

آلن ژوپه، وزیر خارجه فرانسه سه شنبه شب در بیانیه ای اعلام کرد که نامه کوفی عنان نشان می دهد که رژیم بشار اسد تعهدات خود را زیر پا گذاشته است.

وی در این بیانیه گفته که قصد دارد فردا چهارشنبه در حاشیه اجلاس وزیران خارجه گروه هشت در واشنگتن با همتایان خود در باره اقدامات بعدی شورای امنیت گفتگو کند.

نگهداری کوهیار گودرزی در بند 209، مصداق شکنجه است



بیانیه کمیته گزارشگران حقوق بشر: ادامه نگهداری کوهیار گودرزی در بند 209، مصداق شکنجه است 

کوهیار گودرزی، فعال حقوق بشر و عضو کمیته گزارشگران حقوق بشر که هم‌اکنون وارد نهمین ماه بازداشت خود شده است، بدون هیچ‌گونه دلیل مشخصی هم‌چنان در بند 209 زندان اوین نگهداری می‌شود.

گودرزی که بیش از 50 روز در سلول انفرادی به سر برده است، مدتهاست که علی‌رغم پایان یافتن بازجویی‌هایش، در سلولهای 2 یا 3 نفره در بند 209 به سر می‌برد.

بند 209 زندان اوین که متعلق به وزارت اطلاعات است، دارای سلول‌های کوچک تک‌نفره و یا دو نفره است. زندانیان عموما در دوران بازجویی، در این بازداشتگاه نگهداری می‌شوند و پس از آن می‌بایست به بند عمومی انتقال پیدا کنند.

وجود قوانین سخت‌گیرانه و حاکم بودن فضای امنیتی در بند 209 ، از جمله مسائلی است که زندانیان را در طولانی مدت دچار مشکلات و آسیب‌های روحی و روانی جدی می‌کند. داشتن چشم‌بند، رعایت قانونِ سکوت، محدود بودن استفاده از سرویس بهداشتی، نداشتن حق تماس و ملاقات هفتگی با خانواده، عدم دسترسی به کتاب و روزنامه و نداشتن هواخوری مستمر از جمله مواردی است که بیشترین فشار را بر زندانیان وارد می‌کند.

زندانیان بند 209، تمام اوقات روزانه خود را در یک سلول کوچک، که گاهی راه رفتن نیز در آن سخت است، می‌گذرانند.

کوهیار گودرزی که بیش از 8 ماه است در چنین شرایطی به سر می‌برد، بارها تقاضای انتقال خود به بند عمومی را به مسئولان زندان داده است، با این‌حال تاکنون هیچ توجهی به این درخواست قانونی او نشده است.

گودرزی که یک ماه پیش در شعبه 26 دادگاه انقلاب تهران مورد محاکمه قرار گرفته و به 5 سال حبس و تبعید به زندان شهرستان زابل محکوم شده است، در طی 9 ماه گذشته ملاقاتی با اعضای خانواده‌ی خود نداشته است.

پروین مخترع مادر وی نیز، یک روز پس از بازداشت او در شهر کرمان دستگیر شد و در روز 28 اسفندماه با صدور حکم جریمه نقدی از سوی دادگاه، از زندان آزاد شد. وی هنوز موفق به ملاقات با فرزند خود نشده است.

کمیته گزارشگران حقوق بشر، ادامه نگهداری کوهیار گودرزی در بند 209 را مصداق بارز شکنجه روحی و روانی او می‌داند. بدیهی است که با توجه به دادگاهی شدن و اتمام بازجویی‌ها، هیچ‌گونه توجیهی جهت ادامه بازداشت وی در بند وزارت اطلاعات وجود ندارد. این کمیته همچنین ضمن غیرقانونی دانستن بازداشت وی، خواهان توجه فوری نهادها و مدافعان حقوق بشر نسبت به شرایط نگران‌کننده نگهداری گودرزی است.

نشانه‌های شکست مذاکرات هسته‌ای



مهدی تاجیک

 مهدی تاجیک - زمان در حال از دست رفتن است و گزینه‌های دیپلماتیک یکی پس از دیگری خط می‌خورند بی‌آنکه کمکی به حل بحران هسته‌ای جمهوری اسلامی کرده باشند.

 دریچه‌های امید البته هنوز به طور کامل بسته نشده‌اند. امید‌ها به مذاکراتی است که قرار است در آینده‌ای نزدیک میان ایران و گروه ۱+۵ (اعضای دایم شورای امنیت + آلمان) برگزار شود اما زمان و مکان این مذاکرات هنوز در تعلیق است.
 
ابتدا طرفین توافق کردند که مذاکرات در روز ۲۵ فروردین و در شهر استانبول ترکیه برگزار شود اما حالا تهران مایل به میزبانی کشوری دیگر در این مذاکرات است چرا که ترکیه را میزبانی بی‌طرف نمی‌داند.
 
مساله اما فقط زمان و مکان مذاکرات نیست. پیش شرط‌های طرفین برای مذاکره چنان با هم در تقابل است که امید دستیابی به تفاهم را حداقلی کرده است.
 
دردسرهای میزبانی مذاکرات
 
دلسردی نسبت به نتیجه بخش بودن مذاکرات هسته‌ای آینده را می‌توان از بحث‌های پر دامنه درباره میزبانی این مذاکرات درک کرد. ایران موضعی دوگانه درباره انتخاب میزبان این مذاکرات داشته است.
 
"علی اکبر صالحی" وزیر امورخارجه جمهوری اسلامی در دو موضع‌گیری از میزبانی استانبول حمایت کرده است اما در عین حال گفته که کشورهای چین و عراق نیز به عنوان میزبان‌های احتمالی مورد ارزیابی هستند.
 
او مسوولیت انتخاب کشور میزبان را متوجه "سعید جلیلی" دبیر شورای عالی امنیت ملی کرده و گفته که وی برای این انتخاب با محمود احمدی‌نژاد رییس دولت دهم مشورت خواهد کرد.
 
مقام‌های جمهوری اسلامی نیز می‌گویند که غرب به چیزی کمتر از متوقف کردن برنامه‌های هسته‌ای ایران راضی نیست و بنابراین مبنای مشترکی برای گفت‌وگو‌ها باقی نمی‌ماند
 
 دردسر درباره انتخاب میزبان مذاکرات هسته‌ای پس از آن آغاز شد که ترکیه میزبانی یک نشست متشکل از مخالفان دولت سوریه تحت عنوان "دوستان سوریه" را در هفته گذشته پذیرا شد. مقام‌های ایران این اقدام را مخالف مصالح استراتژیک خود تشخیص دادند.
 
تهران و آنکارا درباره بحران سوریه در دو جبهه مخالف قرار گرفته‌اند و بابت همین اختلاف‌ها روز به‌روز از هم دور‌تر می‌شوند.
 
"محمد جواد ابطحی" نماینده خمینی‌شهر در مجلس هشتم روزچهارشنبه (۱۶ فروردین) در نطق میانِ دستور با اشاره به نشست دوستان سوریه در استانبول گفت: " (این اجلاس)، نشان داد که ترکیه عملا مجری سیاست‌های آمریکا و رژیم صهیونیستی در منطقه است و شورای عالی امنیت ملی باید در تعیین جا برای مذاکرات با ۵+۱ تجدیدنظر کند."
 
رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه نسبت به این اظهارات مقام‌های ایران به شدت واکنش نشان داده و جمهوری اسلامی را به بی‌صداقتی متهم کرده است. اظهارات تند او علیه ایران باعث افزایش تردید‌ها درباره میزبانی این کشور شده است.
 
دستیابی به تفاهم میان ایران و طرفین هسته‌ای‌اش بر سر انتخاب میزبان مذاکرات، احتمالا باعث به عقب
افتادن زمان مذاکرات خواهد شد.
 
پیش‌شرطهای غرب
 
دستیابی ایران و گروه ۱+۵ به تفاهم در متن مذاکرات به مراتب دشوار‌تر از تفاهم بر سر زمان و مکان مذاکرات خواهد بود.
 
گزارش‌های منتشر شده در روزهای اخیر حاکی از طرح احتمالی پیش شرط‌هایی توسط غرب است که با منطق هسته‌ای جمهوری اسلامی جور درنمی‌آید.
 
تنها امید غرب به این است که تحریم‌های شدید اعمال شده بر بخش‌های حیاتی اقتصاد ایران نظیر تحریم نفتی و بانکی بر نظام تصمیم‌گیری جمهوری اسلامی اثر گذاشته باشد و آن‌ها را متقاعد به تجدید نظر در برنامه‌های هسته‌ای‌شان کند
 
 بخشی از این پیش شرط‌ها را روزنامه آمریکایی "نیویورک تایمز" در روز شنبه (۲۰ فروردین) فاش کرده و آورده که "آمریکا و متحدان اروپایی‌اش در پی بسته شدن فوری و برچیده شدن نهایی تاسیسات فردو هستند."
 
به گزارش این روزنامه، آمریکا و متحدانش در عین حال از تهران خواهند خواست تولید اورانیوم با غلظت بالا را به حالت تعلیق دربیاورد و ذخیره اورانیوم غنی‌شده با غلظت بالای خود را نیز از کشور خارج کند.
 
نیویورک تایمز به نقل از برخی کار‌شناسان نوشته که پذیرش چنین درخواستی برای رهبران ایران دشوار خواهد بود با این همه دولت آمریکا با کمتر از بسته شدن تاسیسات فردو کنار نخواهد آمد.
 
این گزارش در شرایطی منتشر شده است که برخی رسانه‌ها از انتقال پیام "باراک اوباما" رییس جمهوری ایالات متحده به "آیت الله خامنه‌ای" رهبر جمهوری اسلامی توسط رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه خبر داده‌اند.
 
دولت اردوغان ارسال پیام آمریکا به ایران را تکذیب کرده اما پایگاه اینترنتی اسراییلی "دبکا فایل" در گزارشی مدعی افشای این پیام شده و به نقل از آن گفته "ایران باید جنبه‌های برنامه هسته‌ای خود را تا زمان رسیدن به یک توافق بپذیرد.
 
نباید هیچ پروژه جدیدی آغاز شده و گسترش فعالیت‌ها باید متوقف شود؛ برای نمونه، سانتریفیوژهای فعال در "فردو" نباید توسعه پیدا کنند، تحقیق درباره سلاح هسته‌ای و ساخت مدل‌ها نباید انجام گیرد و ارتقای اورانیوم با غنای ۵/۳ درصد به غنای ۲۰ درصد باید متوقف شود."
 
این درخواست تاحدی مشابه پیش شرط‌هایی است که روزنامه نیویورک تایمز هم به نقل از دیپلمات‌های غربی افشا کرده است. بنابراین می‌توان پیش‌بینی کرد که طرف‌های غربی بر توقف فعالیت‌ها به ویژه در تاسیسات هسته‌ای "فردو" تاکید دارند.
 
نشانه‌ای از عقب‌نشینی نیست
 
مقام‌های ایرانی هنوز هیچ علامتی حاکی از نرمش و انعطاف درباره مصالحه بر سر برنامه هسته‌ای بروز نداده‌اند بلکه برعکس بر استمرار و پیشرفت فعالیت‌های اتمی تاکید کرده‌اند.
 
"محمد قنادی مراغه" معاون سازمان انرژی اتمی شامگاه شنبه (۱۹ فروردین) در یک برنامه تلویزیونی خبر از تولید سوخت نیروگاه آب سنگین اراک داد و گفت: "سوخت مجازی رآکتور اراک نیز طراحی و آماده شده و قطعات سوخت حقیقی رآکتور نیز آماده شده است و در زمان مقرر سوخت رآکتور IR۱۴۰ اراک تأمین می‌شود.
 
فعالیت نیروگاه اراک همواره یکی از موضوع‌های مورد نگرانی طرف‌های غربی بوده است و انتظار می‌رود که پیشرفت فعالیت‌ها در این نیروگاه با واکنش‌های تندی از سوی طرفین هسته‌ای ایران روبه‌رو شود
 
 فعالیت نیروگاه اراک همواره یکی از موضوع‌های مورد نگرانی طرف‌های غربی بوده است و انتظار می‌رود که پیشرفت فعالیت‌ها در این نیروگاه با واکنش‌های تندی از سوی طرفین هسته‌ای ایران روبه‌رو شود.
 
در همین حال اظهارات اخیر "غلام‌رضا مصباحی مقدم" نماینده مجلس شورای اسلامی نیز پیرامون توانمندی هسته‌ای ایران به حساسیت‌های غرب دامن زده است.
 
او روز جمعه (هجدهم فروردین) در مصاحبه با سایت "خانه ملت"، فاصله بین غنی‌سازی ۲۰ درصد تا ۷۵ درصد را بسیار کوتاه خواند و گفت که "ایران از نظر علمی و فن‌آوری توانایی تولید سلاح هسته‌ای را دارد اما هرگز این راه را انتخاب نمی‌کند."
 
برخی رسانه‌های بین المللی این موضع‌گیری را در شکلی وسیع بازتاب دادند و خبرگزاری آسوشیتدپرس نوشت: "این نخستین بار است که یک سیاستمدار مهم ایرانی، تصدیق می‌کند که این کشور، توانایی لازم برای ساخت سلاح هسته‌ای را دارد."
 
آخرین روزنه های دیپلماسی
 
سرنوشت مذاکرات آینده هسته‌ای تا حد زیادی بسته به توان طرفین در رسیدن به چارچوب‌های حداقلی برای ادامه مذاکره دارد حال آنکه تجربه گفت‌وگوهای انجام گرفته در دو سال گذشته چندان امیدی برای رسیدن به چنین چارچوبی باقی نمی‌گذارد.
 
غلام‌رضا مصباحی مقدم، نماینده مجلس : "ایران از نظر علمی و فن‌آوری توانایی تولید سلاح هسته‌ای را دارد اما هرگز این راه را انتخاب نمی‌کند. آسوشیتدپرس نوشت: "این نخستین بار است که یک سیاستمدار مهم ایرانی، تصدیق می‌کند که این کشور، توانایی لازم برای ساخت سلاح هسته‌ای را دارد"
 
 قدرت‌های غربی از این بیمناک هستند که تهران با تمایل به کش‌دار کردن مذاکرات در صدد خرید زمان برای پیش‌برد برنامه‌های خود باشد. در عوض مقام‌های جمهوری اسلامی نیز می‌گویند که غرب به چیزی کمتر از متوقف کردن برنامه‌های هسته‌ای ایران راضی نیست و بنابراین مبنای مشترکی برای گفت‌وگو‌ها باقی نمی‌ماند.
 
تنها امید کنونی غرب به این است که تحریم‌های شدید اعمال شده بر بخش‌های حیاتی اقتصاد ایران نظیر تحریم نفتی و بانکی بر نظام تصمیم‌گیری جمهوری اسلامی اثر گذاشته باشد و آن‌ها را متقاعد به تجدید نظر در برنامه‌های هسته‌ایشان کند.
 
با این حال در ظاهر امر نشانه‌ای از چنین تجدید نظری دیده نمی‌شود. ایران کماکان درباره بلند پروازی‌های هسته‌ای‌اش سخن‌سرایی می‌کند و اعتنای چندانی به هشدارهای غرب ندارد که مذاکرات آتی را آخرین پنجره‌های باز دیپلماسی می‌دانند.