۱۳۸۹ مرداد ۲۷, چهارشنبه

افزایش فشار بر فعال دربند حقوق بشر در زندان کارون

روز گذشته مورخ بیست و ششم مردادماه، ابوالفضل عابديني نصر خبرنگار و از مسئولان پیشین مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، از تردد در زندان كارون و خارج از بندش تا اطلاع ثانوی منع شد .

بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، اين دستور كه از سوي رئیس زندان كارون اهواز به تمامي پرسنل اعلام شده است مشكلات حادی را براي ابوالفضل عابدینی ايجاد كرده است .

این در حالیست که این زندانی سیاسی هر سه روز يك بار براي دريافت داروهاي خود مي بايست به بهداري زندان مراجعه كند .

آقای عابدینی از بدو ورود به زندان کارون اهواز با سخت گيري ها و اعمال فشار های متفاوتی روبه رو بوده است؛ ممنوع الملاقات و ممنوع التردد كردن و جلوگيري از تماس تلفني با خانواده، از جمله این فشارها مي باشد.

شایان ذکر است که این فعال حقوق بشر که از یازدهم اسفندماه سال جاری تاکنون در زندان محبوس است بر اساس رای دادگاه به تحمل یازده سال حبس تعزیری محکوم شده است.

خبرهای خوش احمدی نژاد در مورد بنزین و اتم

رييس سازمان انرژي اتمي شب گذشته در جمع جمعيت واعظين ولايي كشور اعلام كرد كه به زودي خبر خوشي در زمينه هسته‌ اي اعلام خواهد شد.

علي‌اكبر صالحي اعلام كرد كه به زودي در تكنولوژي هسته‌ اي يكي از موفقيت‌هاي دانشمندان كشورمان كه تاكنون 80 درصد پيشرفت داشته و پس از پيشرفت 20 درصد ديگر به نتيجه خواهد رسيد به هموطنان‌مان اعلام خواهد شد.

به گفته‌ وي، در صورت موفقيت دانشمندان هسته‌ اي كشورمان در اين زمينه فشارها و تحريم‌هاي كشورهاي زورگو به سخره گرفته خواهد شد.

صالحي همچنين اعلام كرد كه خبر خوشي نيز شنبه‌ هفته‌ آينده در زمينه‌ بنزين و توليد آن به ملت ايران اعلام خواهد شد.

بی خبری از سرنوشت یک شهروند ایرانی کانادایی در زندان اوین

در پی بی خبری از سرنوشت یک شهروند ایرانی- کانادایی در زندان اوین، نگرانی ها درباره امنیت و سلامت وی افزایش یافته است.

روزنامه کانادایی تورنتو سان روز دوشنبه ( ۱۶ اوت ) گزارش داده است حمید قاسمی شال، مرد کانادایی ایرانی تبار مقیم تورنتو که پس از بازگشت به ایران بازداشت شد، در زندان اوین در انتظار اجرای حکم اعدام است.

براساس گزارش این نشریه کانادایی، آقای قاسمی شال ۴۲ ساله که تابعیت دوگانه ایرانی و کانادایی دارد و بیش از دوسال است که در زندان اوین در بازداشت به سر می برد، به جاسوسی متهم شده است.

آنتونلا مگا، همسر آقای قاسمی شال در مصاحبه با روزنامه تورنتو سان، از بی خبری نسبت به سرنوشت همسرش ابراز نگرانی جدی کرده و از مقامات دولت کانادا خواسته است تا در مورد اتهامات مطرح شده در پرونده وی به طور کامل تحقیق کنند.

وی به خبرنگار این روزنامه گفته است طی سه هفته گذشته در بی خبری مطلق از وضعیت همسرش به سر می برد.
او ضمن رد اتهام جاسوسی علیه همسرش، از احتمال اجرای حکم اعدام وی ابراز نگرانی شدید کرده است.

بر اساس گزارش روزنامه تورنتو سان، مقامات وزارت امور خارجه کانادا پرونده بازداشت این شهروند کانادایی ایرانی تبار را پیگیری کرده اند و در تلاشند تا با تماس با مقامات قضایی ایران، در مورد سرنوشت وی اطلاعاتی کسب کنند.

ملیسا لنتسمن، سخنگوی وزارت امور خارجه دولت فدرال کانادا با ارسال یادداشتی به این روزنامه تاکید کرده است مقامات کنسولی ( کانادا) از زمان بازداشت این مرد کانادایی ایرانی با مقامات سیاسی و دیپلماتیک ایران در تماس بوده اند تا از وضعیت آقای قاسمی شال اطلاعاتی به دست آورند.

دن مک تیگ، نماینده لیبرال پارلمان کانادا نیز به این نشریه گفته است به منظور برقراری مذاکرات پشت پرده و گفتگو در سطوح مقامات وزارتی دو کشور و کمک به روشن شدن وضعیت این شهروند کانادایی ایرانی در زندان اوین آمادگی دارد.

تورنتو سان می نویسد البرز قاسمی شال، برادر این مرد ایرانی کانادایی نیز که به مدت دو سال در زندان اوین در بازداشت مقامات ایران بود، در ماه ژانویه سال گذشته به طور مشکوکی در زندان درگذشت.

فرح واضحان، از بازداشت شدگان ششم دی ماه به اعدام محکوم شد

فرح (المیرا) واضحان از بازداشت شدگان حوادث ۶ دی ماه (عاشورا) به اعدام محکوم شد.

فرح واضحان که اولین زن محکوم به اعدام بازداشت شده در ششم دی ماه است علاوه بر این حکم ضد انسانی به تحمل ۲ سال حبس و پرداخت جریمه نقدی نیز محکوم شده است.

به گزارش وبلاگ فعالین حقوق بشر و دموکراسی، خانواده واضحان و وکیل او نسبت به این حکم اعتراض نموده اند.

خانم واضحان پس از اعتراضات مردمی ششم دی ماه با یورش مامورین وزارت اطلاعات به منزلشان همراه با دو فرزندش دستگیر شدند.

وی به یکی از زندان‌های مخفی وزارت اطلاعات منتقل شد و بیش از یک ماه در سلول‌های انفرادی تحت شکنجه‌های جسمی و روحی جهت اخذ اعترافات تلوزیونی قرار داشت؛ سپس به سلول‌های انفرادی بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شد.

گفته می‌شود فرزندان این زندانی سیاسی نیز که مدتی در سول انفرادی نگهداری می‌شدند، جهت اعتراف علیه مادرشان تحت فشار قرار داشتند. این در حالی بود که دختر خانم واضحان مبتلا به سرطان لنف بود و در شرایط سخت جسمی بسر می برد.

خانم واضحان در حال حاضر در بند زنان زندان اوین زندانی است و پس از گذشت بیش از ۸ ماه از بازداشتش محکوم به اعدام می شود.

اتهاماتی که بازجویان وزارت اطلاعات علیه او بکار برده اند، تهیه عکس و فیلم از اعتراضات مردم و داشتن ارتباط با یکی از سازمان های معاند نظام جمهوری اسلامی است.

گفتنی است که دایی خانم واضحان از اعدام شدگان دهۀ ۶۰ می باشد.