۱۳۹۱ دی ۱۱, دوشنبه

صدور حکم اعدام برای يک ايرانی در مالزی

ایسنا: يک ايراني به جرم قاچاق مواد مخدر در مالزي به اعدام محکوم شد و اين در حالي است که حکم آزادي يک ايراني ديگر صادر شد.
دادگاه عالي شهر شاه‌عالم مالزي يک فرد ايراني با نام محمد.ع.الف را به دليل قاچاق مواد مخدر به اعدام با طناب دار محکوم کرد.

اين ايراني 27 ساله در روز 2 آگوست دو سال پيش به محض ورود به مالزي به همراه 2.4 کيلوگرم ماده مخدر مت‌آمفتامين (شيشه) در فرودگاه بين‌المللي کوالالامپور دستگير شده بود و اينک دادگاه وي را مجرم شناخته و به اعدام او حکم داده است.

وي اين مواد مخدر را با مواد ديگري مخلوط کرده و به شکل سر يک ببر درآورده بود و قصد داشت تا آن را وارد مالزي کند.

کلينتون بار ديگر در بيمارستان بستری شد

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه این کشور روز یکشنبه برای بررسی لخته خونی که به علت ضربه مغزی اوایل این ماه در سر وی بوجود آمده است روز یکشنبه در بیمارستان بستری شد تا پزشکان آزمایش هایی را انجام دهند.

به گزارش خبرگزاری رویترز از واشنگتن ، فیلیپه رینز در بیانیه ای اعلام کرد پزشکان کلینتون پس از بررسی آزمایش های انجام شده بر روی وی متوجه شدند که یک لخته خون در سر وی بوجود آمده و علت آن ضربه مغزی دو هفته قبل است.

وی افزود کلینتون درحال حاضر در بیمارستان بستری شده است تا اقدامات پزشکی لازم در مورد وی انجام شود .

مقامات آمریکایی پانزدهم دسامبر اعلام کردند کلینتون که پیشتر سفر خود را به خارج از کشور به علت یک ویروس در معده اش لغو کرده دچار ضربه مغزی شده است.

مقامات آمریکایی از آن زمان تاکنون اعلام کرده اند وضع کلینتون رو به بهبودی است و اظهارات مطرح شده را درمورد وخامت وضع او رد کرده اند .

خبرگزاریهای بین المللی: ناامن شدن فرودگاههای سوريه

خبرگزاری رويتر گزارش داد، بنا به گفته مقامات خطوط هوايی مصر، شرکت هواپيمایی ملی سوريه پروازهای خود را از قاهره به حلب لغو کرده است. اين اقدام به دليل ناامنی در فرودگاه حلب صورت گرفته است که نیروهای ارتش آزاد سوریه آن را يک هدف نظامی اعلام کرده اند.

خبرگزاری آسوشيتدپرس نيز گزارش داد، مقامات لبنانی گفتند، معاون وزارت خارجه سوريه در مسير برگشت از مسکو از طريق بيروت بازگشته است، زيرا فرودگاه دمشق به دليل درگيريهای اطراف آن امن نيست.

مذاکره ترکيه با اوجالان برای خلع سلاح پ.ک.ک

به گزارش خبرگزاری فرانسه از استانبول، روزنامه حریت چاپ ترکیه روز دوشنبه نوشت، سرویس های مخفی ترکیه سرگرم مذاکره با عبدالله اوجالان رهبر زندانی حزب کارگران کردستان موسوم به پ.ک.ک. هستند تا وی را به خلع سلاح این سازمان شورشی متقاعد کنند.

این روزنامه پرتیراژ ترکیه افزود، مسئولان آژانس ملی اطلاعات ترکیه بیست و سوم دسامبر به مدت چهار ساعت با عبدالله اوجالان که دوران حبس ابد خود را در زندان ایمرالی در شمال غرب ترکیه می گذراند، گفتگو کردند.

به نوشته روزنامه حریت ، طرف های مذاکره کننده امیدوارند از ترک مخاصمه کنونی که به علت زمستان انجام شده است برای دستیابی به توافق در زمینه خلع سلاح شورشیان پ. ک. ک. در بهار آینده سود ببرند.

درگیری کردهای ترکیه از زمان شورش های پ.ک.ک. در سال 1984 تا کنون بیش از چهل و پنج هزار کشته بر جا گذاشته است.

باز هم حادثه برای دانش آموزان؛ این بار در اراک

:ساعت 7 صبح امروز بر اثر برخورد یک دستگاه کامیون با مینی بوس حامل دانش آموزان دبیرستانی که برای شرکت در امتحان به اراک مراجعه می‌کردند 8 دانش آموز مجروح شدند.

به گزارش ایلنا، معاون اجتماعی نیروی انتظامی استان مرکزی اعلام کرد: این حادثه در اثر عدم رعایت حق تقدم ورود به میدان از سوی راننده کامیون در ساعت 7 صبح در ورودی جاده خمین به اراک اتفاق افتاده است که در پی آن سرویس حامل 18 دانش آموز دختر دبیرستانی واژگون شد و 3 نفر از دانش آموزان به بیمارستان منتقل شدند.

همچنین بهرامی مسئول روابط عمومی بیمارستان ولیعصر اراک تعداد مجروحین را 8 نفر عنوان کرد و گفت: بیشتر دانش آموزان به شدت ترسیده‌اند و تحت درمان سرپایی قرار گرفته‌اند و یکی از دانش آموزان که دارای خراشیدگی و ضرب دیدگی شده برای انجام اقدامات درمانی بستری شده است.

صفایی مسئول روابط عمومی آموزش و پرورش استان مرکزی نیز ضمن تأیید این موضوع با اشاره به اینکه دانش آموزان روستای امان آباد برای شرکت در امتحان با مینی بوس روستا به جای سرویس همیشگی عازم اراک بوده‌اند گفت: خوشبختانه 7 نفر از دانش آموزان که جراحات سطحی داشتند مرخص شده‌اند و یکی از دانش آموزان برای اطمینان از وضعیت جسمانی فعلا در بیمارستان بستری می‌باشد که حال عمومی وی مساعداست.

بازداشت معترضان به نتايج آزمون وکالت

شماری از شرکت‌کنندکان در تجمع اعتراضی نسبت به آزمون وکالت سال ۱۳۹۰ در مقابل کانون وکلای دادگستری از سوی مامورن نیروی انتظامی بازداشت شدند.

به گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا) بامداد امروز، يکشنبه ۱۰ دی ماه ۱۳۹۱، شماری از معترضان به نتايج آزمون وکالت سال ۱۳۹۰ در مقابل کانون وکلای دادگستری دست به تجمع اعتراضی زدند که اين تجمع با دخالت نيروی انتظامی و درگيری ميان نيروی انتظامی و معترضان همراه شد.

 شماری از داوطلبان آزمون وکالت سال ۱۳۹۰ از يک سال پيش تاکنون با طرح مواردی همچون "خريد و فروش سوالات پيش از آزمون" و "امکان افزايش ظرفيت جذب وکيل متناسب با آيين‌نامه‌ها و قوانين جذب وکلا"، نسبت به اعلام نتايج اين آزمون معترض هستند
اعلام نتايج آزمون قضاوت سال ۱۳۹۱ نيز اعتراض شماری از داوطلبان اين آزمون را درپی داشت. روز گذشته رييس مرکز جذب و آزمون قوه قضاييه در زمينه اعتراض داوطلبان به نتايج آزمون قضاوت سال ۱۳۹۱ اعلام کرد که "هيچ جايی برای اعتراض وجود ندارد 
پيش از اين و هم‌زمان با برگزاری آزمون وکالت سال ۱۳۹۱، شکايت‌هايی در دادسرای خارک عليه "اتحاديه‌ سراسری کانون های دادگستری ايران (اسکودا)" و "کانون وکلای مرکز" مطرح شد که اين موضوع مشکلاتی را برای برگزاری آزمون و اعلام نتايج آن در سال جاری پديد آورد.

روز گذشته، قاضی فاضل مفاخری بازپرس شعبه دوم دادسرای خارک که پرونده قضايی اتحاديه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری در آن مفتوح است، از صدور دستور توقف اعلام نتايج آزمون وکالت سال ۱۳۹۱ خبر دهد.

بازپرس شعبه دوم دادسرای خارک که با خبرگزاری ايسنا گفت‌وگو کرده است از توضيح درباره‌ی دلايل صدور دستور توقف اعلام نتايج آزمون وکالت ۱۳۹۱ خودداری کرد.

آزمون وکالت سال ۱۳۹۱، در ۱۹ آبان ماه گذشته برگزار شده بود و براساس پيش‌بينی مسوولان اسکودا و برنامه‌ريزی‌های سازمان سنجش، قرار بود روز يک‌شنبه سوم دی ماه اعلام شود.

مفاخری درباره اين که "تکليف داوطلبانی که در آزمون وکالت شرکت کرده‌اند و منتظر اعلام نتايج هستند چه می‌شود؟" گفته است: "داوطلبان پاسخ زحمات و اميدشان را از کسانی که آنها را نااميد کرده‌اند، بگيرند."

از سوی ديگر اعلام نتايج آزمون قضاوت سال ۱۳۹۱ نيز اعتراض شماری از داوطلبان اين آزمون را درپی داشت. روز گذشته رييس مرکز جذب و آزمون قوه قضاييه در زمينه اعتراض داوطلبان به نتايج آزمون قضاوت سال ۱۳۹۱ اعلام کرد که "هيچ جايی برای اعتراض وجود ندارد."

عليرضا عالی پناه در گفت‌وگو با خبرگزاری دانشجويان ايران(ايسنا)، با اشاره به اين که "اعتراض داوطلبان به نتايج آزمون قضاوت هيچ تغييری را در نتيجه آنها نخواهد داشت" گفته است: "امکان دارد بيشتر اشتباهات داوطلبان به دليل نمرات منفی آنها بوده باشد چرا که ما در آزمون قضاوت شورای حل اختلاف هم با اعتراضات داوطلبان روبه‌رو بوديم و در بررسی مجدد برگه آنها مشاهده کرديم که بيشتر ادعاهای داوطلبان صحت ندارد و بيشتر مردودی‌های آزمون قضاوت شورای حل اختلاف به دليل نمرات منفی داوطلبان بوده است."

اعتراض به آزار خانواده‌های روزنامه‌نگاران در ایران

بیش از یک‌صد روزنامه‌نگار با امضای بیانیه‌ای اعتراض خود را به آغاز  دور تازه‌ای از فشارها بر خانواده روزنامه نگارانی که خارج از ایران و در رسانه‌های جهانی مشغول به کار هستند، اعلام کردند.

این بیانیه با بیان اینکه این فشارها نمونه آشکاری از نقض حقوق بشر است، آورده است: " بی‌تردید این‌گونه فشارها و آزارها و تهدید شهروندانی که هیچ نقش و اطلاعی از کار فرزندان یا خواهران و برادران خود ندارند، چهره ای از جمهوری اسلامی ترسیم می‌کند که با تصور و آرزوهای مردمی که ۳۵ سال پیش با فریاد استقلال و آزادی ، انقلاب را پی ریختند، مغایرت تمام دارد."

اين نخستين بار نيست که حکومت ايران خانواده‌های خبرنگاران بی‌بی‌سی را تحت فشار قرار می‌دهد. در دی و بهمن‌ماه سال گذشته نيز فشار حکومت ايران بر اعضای خانواده بعضی از کارکنان بخش فارسی بی‌بی‌سی شدت گرفت. 
"مرد ۹۰ ساله را به دستگاه اطلاعاتی فراخوانده‌اند که چرا فرزندت در یک رسانه خبری جهانی کار می‌کند. یا دختر جوانی را به حراست محل کارش احضار کرده‌اند تا پس از تحمل تهدید و ارعاب، گریان به خانه برگردد و به برادر خود در بیرون از ایران پیام برساند که اگر از همکاری با رسانه‌های جهانی دست برندارد، آرامش و معیشت خانواده‌شان در خطر خواهد افتاد" 
در بخشی از این بیانیه با شرح آزارهای اعمال شده علیه خانواده این روزنامه‌نگاران آمده است: "مرد ۹۰ ساله را به دستگاه اطلاعاتی فراخوانده‌اند که چرا فرزندت در یک رسانه خبری جهانی کار می‌کند. یا دختر جوانی را به حراست محل کارش احضار کرده‌اند تا پس از تحمل تهدید و ارعاب، گریان به خانه برگردد و به برادر خود در بیرون از ایران پیام برساند که اگر از همکاری با رسانه‌های جهانی دست برندارد، آرامش و معیشت خانواده‌شان در خطر خواهد افتاد."

بنابر این بیانیه خانواده افرادی که در رسانه‌هایی همچون بی بی سی فارسی، صدای آمریکا، رادیو فردا و رسانه‌های دیگر رادیوئی، تلویزیونی و یا اینترنتی کار می‌کنند٬ هدف این فشارها واقع شده‌اند.

روزنامه‌نگاران  امضاکننده این بیانیه  با "غیرانسانی و غیراخلاقی" دانستن این رفتار با خانواده افراد شاغل در رسانه‌های آزاد، می‌گویند که "گناه" آنها این است که در "رسانه‌هایی که خارج از حیطه کنترل و محدودیت‌های معمول داخل ایران قرار دارند" مشغول به حرفه خود هستند.

اتحادیه سراسری روزنامه نگاران بریتانیا (ان یو جی)  نیز ۳۰ آذرماه جاری طی بیانیه‌ای نگرانی خود را از "موج جديد ارعاب و ايجاد مزاحمت" عليه خويشاوندان کارکنان بخش فارسی بی‌بی‌سی اعلام کرد.

سال گذشته نيز پس از نمايش مستند "خط و نشان رهبر" در مورد زندگی آيت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ايران  فشارها بر خانواده روزنامه‌نگاران شاغل در بی بی سی فارسی شدت گرفت.

مجتبی ميرطهماسب، هادی آفريده، ناصر صفاريان، محسن شهرنازدار، کتايون شهابی و مهران زينت‌بخش شش مستندساز و سينماگر نيز ۲۶ شهريور ۱۳۹۰ به اتهام "همکاری با بی‌بی‌سی فارسی" در تهران بازداشت شدند که پس از مدتی از زندان آزاد شدند.

چهار کشته بر اثر انفجار در کارخانه سیمان شاهرود

بر اثر حادثه انفجاری که ساعت ۱۷ روز یکشنبه در یکی از کارگاه های متعلق به پیمانکار حمل مواد اولیه از معدن به سنگ شکن کارخانه سیمان شاهرود رخ داد چهار نفر کشته شدند.

به گزارش مهر، علت دقیق این حادثه که منجر به تخریب این کارگاه شده هنوز مشخص نشده اما علت احتمالی حادثه، انفجار کپسول هوا عنوان شده است.

هم اکنون ماموران آتش نشانی و اورژانس شاهرود در محل حادثه در حال آواربرداری و امدادرسانی هستند.

به گفته شاهدان عینی، شدت حادثه به حدی بوده است که اجساد کشته شدگان متلاشی شده و غیرقابل شناسایی است.

iمچنین بنا به گفته شاهدان عینی، مسئول این شرکت پیمانکاری نیز جزء کشته شدگان حادثه انفجار است.

کارخانه سیمان شاهرود با دارا بودن دو خط تولید، روزانه شش هزار و ۵۰۰ تن سیمان خاکستری تولید می کند.

تاکتیک دولت ثمر بخش بود، سپاه پاسداران در میدان


منصور امان
 

سپاه پاسداران در واکنش به تصفیه مُهره های خود در کابینه، به صورت آشکارا به تهدید آقای احمدی نژاد، گُماشته ولی فقیه بر منصب ریاست جمهوری، روی آورده است.

در حالی که اُرگان نظامی - امنیتی مزبور بیشتر تلاش دارد، نُفوذ و دخالت مُستقیم خود در قُدرت و مسندهای سیاسی را پوشیده نگهدارد، این هُشدار که از کانالهای علنی به آدرس رُقبا ارسال شده، می بایست آمادگی سپاه پاسداران را برای برخورد با آنها و زمینه سازی برای این کار در صحنه عُمومی به نمایش بگذارد.

آقای اسماعیل کوثری، یک سرکرده سپاه پاسداران، با انتقاد از "کنار گذاشتن نیروهای معرفی شده توسُط سپاه از دولت"، نتیجه گرفته است: "رفتارهای احمدی نژاد و تصمیمهایی که ایشان می گیرد، تحت هیچ شرایطی مُتناسب با جایگاه ریاست جمهوری نیست."

وی سپس به صراحت تهدید کرده است: "سپاه از نهادهای مُهم و تاثیرگذار نظام است و بر دولتها واجب است که آن را جدی بگیرند و اراده کنند که با سپاهیها تعامُل داشته باشند. بر همین اساس تاکید می کنم که این شرایط که محصول اظهارات آنچنانی و رفتارها و تصمیمگیریهای غلط دولتی [است]، شرایطی نیست که مُشکل آفرین نباشد."

همزمان، مُعاون سرکرده سپاه پاسداران نیز اقدام شُرکای پیشین در محدود کردن دایره نقش آفرینی سپاه پاسداران در دولت را "خیانت" نامیده است. پاسدار صفارهرندی با کُمک گرفتن از ترم امنیتی "دُشمن" تاکید کرده: "در شرایط فعلی که دُشمنان به دُنبال تفرقه و ایجاد اختلاف هستند، برخی عزل و نصبها که در میان مردُم ایجاد نگرانی می کند، اقداماتی خائنانه است."

در ادامه ی این لشکرکشی، پاسدار عوض حیدرپور، عُضو کُمیسیون امنیت مجلس مُلاها، به پُشت تریبون فرستاده شد تا تاکید کند که علت برکناری وزیر بهداشت "عمیق تر از "عدم برکناری دُکتُر لاریجانی و یا صُحبت در رابطه با دارو" است. او آنگاه با گویه ای مُشابه، هُشدار داده: "ایشان (احمدی نژاد) به عُنوان رییس دولت یک بازی خطرناک را شُروع کرده و من اُمیدوارم ایشان مُتوجه موقعیت خود و کشور باشند و دست از این بازیهای سیاسی بردارند."

اگرچه هنوز معلوم نیست که آیا همسلکیهای دولت نظامی – امنیتی در سپاه پاسداران برای مناری که می خواهند بدُزدند، چاهی کنده اند یا خیر، روشن اما این است که هدف آقای احمدی نژاد و همریشان از اخراج وزیران ارتباطات و بهداشت به خوبی برآورده شده است. آنها نخُست میدان جدال تازه ای ایجاد کرده و از این طریق به جدال و طرفهای آن شفافیت داده اند، و در گام بعد توانسته اند حریفان را نیز به مرکز میدان بکشانند و بدینوسیله بُحران و شکاف سیاسی در "بالا" را ژرفش ببخشند.

برای جریانی که انرژی خود را از این جدال می گیرد و آینده سیاسی اش را روی آن سرمایه گذاری کرده، این یک موفقیت چشمگیر است.

حضور ماموران در بازار؛ اعلام نکردن قيمت ارز

نيروهای اطلاعاتی و امنيتی رژيم هم چنان در بازار ارز و سکه حضور دارند. آنها با تهديد و ارعاب به صرافان و فعالان اين عرصه گفته اند که حق ندارند نرخ طلا و سکه را اعلام کنند.

احمد وفادار رئيس اتحاديه طلا و جواهر تهران گفته است، بنا به دستور داده شده، قيمت طلا و سکه تا يک هفته اعلام نمی شود. به دليل اين وضعيت، خريداران و فروشندگان طلا و سکه در حال حاضر با مشکل مواجه شده اند و نمی دانند طلا و سکه را به چه قيمتی بايد خريد و فروش کنند.

همزمان خبرگزاری مهر گزارش داد، بر اساس تصميم ويژه دولت، قيمت گذاری طلا و سکه که تا کنون برمبنای ارز آزاد بود، از اين پس برمبنای ارز مبادلاتی انجام می شود.

اين تصميم در نامه ای به روسای اتحاديه های طلا و جواهر در تمامی استانها ابلاغ شده و از آنها خواسته که ملزم به رعايت دستورالعمل جديد و پيروی از نرخهای رسمی هستند. طبق اين دستورالعمل اجباری، نرخهای طلا و سکه را هم اتاق مبادلات ارزی تعيين می کند.

جالب اينجاست که هيچ کدام از اين دستورالعملها و بخشنامه های تهديدآميز نتوانسته از افزايش نرخ دلار و سقوط ارزش ريال جلوگيری کند.

کاریکاتور؛ امن ترين راه برای دیکتاتور خونریز سوریه

کاریکاتور روزنامه الدستور: امن ترين راه برای بشار اسد ديکتاتور خونريز سوريه خودکشی است.

سریلانکا یک کشتی جمهوری اسلامی را توقیف کرد

سریلانکا یک کشتی جمهوری اسلامی را بر اساس ادعای طلب ۲۵۰ میلیون یورویی بانکی آلمانی از شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران توقیف کرد.

به گزارش تسنیم، روزنامه تایمز هند خبر داد دولت سریلانکا به درخواست یک بانک آلمانی از ۲ هفته پیش کشتی متعلق به شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران را توقیف کرده است.

بر اساس این گزارش شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران برای خرید یک کشتی به نام «ام وی شره» اقدام به دریافت ۲۵۰ میلیون یورو وام از بانکی در آلمان کرده و پس از خرید این کشتی نام آن را به «ام وی آمینا» تغییر داده است.

بانک آلمانی که در این گزارش نامش ذکر نشده است به بهانه این اقدام خواستار توقیف کشتی مزبور و تسویه مطالبات خود شده است.

این کشتی در روز ۱۸ نوامبر از چین به راه افتاده بود که در ۶ دسامبر به سریلانکا رسید و در روز ۱۴ دسامبر در بندر گاله متوقف شد و اسناد و مدارک آن از جمله گذرنامه خدمه آن توسط مقامات سریلانکایی توقیف شد.

به گفته منابع مطلع کشتی مزبور چندین بار تلاش کرد از آب های سریلانکا خارج شود که دولت سریلانکا مانع این اقدام شد. ۱۶ ایرانی و ۸ هندی خدمه این کشتی هستند.

بر اساس این گزارش دادگاهی در سریلانکا دستور داده است این کشتی ایرانی به نزدیکی بندر گاله انتقال داده شود اما ناخدای آن از وجود نقض فنی در موتور کشتی و عدم امکان انجام چنین کاری خبر داده است. دادگاه سریلانکایی قرار است ۱۰ ژانویه ۲۰۱۳ پرونده مربوط به این کشتی را بررسی کند.

روزنامه شرق انتشار خود را از سرگرفت

روزنامه شرق سه‌ماه پس از توقیف توسط هیئت نظارت بر مطبوعات از صبح امروز انتشار خود را از سر گرفت.
هشت روز پس از آنکه دادگاه مطبوعات استان تهران روزنامه شرق را در موضوع توهین به ایثارگران و نشر مطالب خلاف واقع مجرم نشناخت، این روزنامه از امروز دوشنبه 11 دی مجددا انتشار خود را از سر گرفت.

به گزارش مهر، روزنامه شرق در شماره امروز خود که با تیتر «ایران من سلام» منتشر شده است، تمام نیم تای بالای صفحه نخست را به انتشار تصویری از برج آزادی تهران اختصاص داده است و در نیم تای پایین نیز یادداشت‌هایی از محمد جواد حق‌شناس، مهدی رحمانیان و بهروز بهزادی منتشر کرده است.

این در حالی است که روزنامه شرق در دادگاه خود که سوم دی ماه امسال برگزار شد، با نظر هیئت منصفه، کماکان در موضوع تخلف از مصوبه شواری عالی امنیت ملی مجرم شناخته شده است.

روزنامه شرق اوایل مهرماه سال جاری به دلیل انتشار کاریکاتوری در صفحه پایانی خود و بنابر آنچه ایجاد شائبه توهین به رزمندگان دفاع مقدس عنوان شد از سوی هیئت نظارت بر مطبوعات توقیف شد.

در این کاریکاتور، کارتونی نقاشی شده که افراد به جای بستن سربند به روی پیشانی سربندها را به روی چشمان خود می بندند و وزارت ارشاد این نقاشی را توهین به ارزشهای دفاع مقدس تلقی کرده بود.

این گزارش حاکی از آن است که بخشی از تحریریه این روزنامه که پس از توقیف آن در روزنامه‌های دیگری همانند «بهار» به کار مشغول شده‌اند با بخشی از تحریریه روزنامه‌«مغرب» که سه ماه پیش از این و به صورت خودخواسته دست از انتشار کشیده بود، جایگزین شده است.

شمارش معکوس حيات جانوری درياچه اروميه

روزنامه ابتکار: اروميه- با پايين آمدن سطح آب درياچه اروميه طي ساليان اخيرحيات جانوري در اين درياچه به شدت تحت تاثير قرار گرفته و شاهد نابودي برخي از اين گونه‌هاي جانوري در حاشيه اين درياچه هستيم.
به گزارش مهر، درياچه اروميه يک پارک طبيعي و اکوسيستم زيستي- جانوري منحصر به فرد با حداقل 100جزيره کوچک و بزرگ است و کاهش بارندگي و خشکسالي‌هاي پياپي طي سال‌هاي اخير اکثر جزاير آن را به شوره زار تبديل کرده و حيات انواع جانوران آبزي را نيز به خطر انداخته است.به ادعاي کارشناسان محيط زيست طي سال‌هاي اخير به دليل تشديد بحران درياچه اروميه از تخم گذاري پرندگان به ويژه فلامينگو در جزاير خبري نيست و از نظر آمار 80 درصد جمعيت تخم گذار فلامينگوها در حال حاضر در جزاير اروميه ديده نمي‌شوند.
انقراض بسياري از آبزيان درياچه اروميه در طول 4 سال گذشته
بيوک رئيسي، مدير کل حفاظت محيط زيست آذربايجان شرقي در اين خصوص گفت: به دليل غلظت فوق اشباع و شوره زاره‌هاي درياچه اروميه، شرايط مناسبي براي توليد مثل آرتميا فراهم نيست.وي با تاکيد بر اينکه آرتميا مهم ترين حلقه غذايي اکوسيستم زيستي – جانوري است، افزود: با وجود کم شدن توليد آرتميا، پرندگاني که غذاي اصلي آن‌ها اين نوع ماهي هستند به اين منطقه مهاجرت نمي‌کنند وتنها در مصب رودخانه زرينه رود جمعت عبوري از باز خاکستري و ديگر پرندگان ديده مي‌شود.رئيسي افزود: در سرشماري‌هاي نيمه زمستاني در اکثر قسمت‌هاي اين رودخانه پرنده ي آبزي مشاهده نشده است.وي به انقراض بيشتر آبزيان در طول چهار سال گذشته در اين درياچه اشاره کرد وگفت: حداقل تراز ممکن براي زندگي اين آبزي در سطح درياي آزاد حدود 1274.1است که اين مقدار هم اکنون در حدود 1270 سانتي متر است که براي رسيدن به حداقل تراز ممکن براي زندگي جانوران، 14 ميليارد مترمکعب آب لازم است که البته حق آب ساليانه اين درياچه حدود 3.1 ميليارد متر مکعب است.مدير کل حفاظت محيط زيست استان ادامه داد: مي‌توان گفت اکوسيستم جانوراني در اين درياچه در بخش‌هاي مربوط به آذربايجان شرقي به طور کامل تخريب شده است و پستانداراني مانند گوزن در حالت اضطراري زندگي مي‌کنند.وي افزود: به احتمال فراوان گونه برخي ديگر از جانوران مانند گوزن در کنار اين درياچه از بين برود و نتوان شرايط مناسب براي نگهداري اين جانوران را تامين کرد.
نسل آرتميا در رودخانه اروميه
هنوز از بين نرفته است
رئيسي در خصوص اهميت احياي دوباره حيات جانوري در اين درياچه گفت:جانوراني مانند آرتميا از لحاظ اقتصادي براي کشور حائز اهميت هستند و توسعه پرورش و صادرات آن مي‌تواند هزينه‌هاي مصرفي براي احياي اين حيات جانوري را تامين کند.وي افزود: با جود اينکه توليد مثل آرتميا در اين درياچه روز به روز کمتر مي‌شود ولي اين جانوران هنوز زنده اند که البته اگر دوره خشک سالي در اين درياچه زياد شود، به احتمال زياد اين جانوران هم از بين بروند.مدير کل حفاظت محيط زيست استان ادامه داد: آرتميا موجودي بسيار قوي است و قسمتي از آنها خود را با شرايط جديد سازگار کرده اند و زنده هستنداما متاسفانه هم اکنون شاهد کاهش توليد و تراکم آنها هستيم.علي نيکويي فر، رئيس مرکز تحقيقات آرتمياي کشور نيز پيش از اين طي اظهاري از نابودي نسبي آرتميا در اين درياچه خبر داده بود.وي در اين گفت وگو اظهار داشت: تنها تخم‌هاي آرتميا در لايه‌هاي زيرين درياچه اروميه باقي مانده که آنها نيز به علت اين که در برابر سرما و شوري آب مقاوم هستند،‌ دوام آورده‌اند.نيکويي فر در خصوص علل نابودي اين جانور گفت: آرتميا از جلبک‌هاي تک سلولي تغذيه مي‌کند که نسبت به شوري آب مقاوم نيستند وبه اين ترتيب شوري بيش از حد آب دريا و از بين رفتن ذخاير غذايي عامل از بين رفتن آرتمياي اين درياچه است که نابودي اين گونه جانوري سبب مهاجرت دائمي برخي گونه از پرندگان از اين درياچه شده است. وي از پرورش مصنوعي آرتميا در حاشيه درياچه اروميه، دشت فسنجور مياندوآب و برخي نواحي مرکزي،‌ جنوبي و شرقي کشور خبر داد و گفت: متاسفانه پرورش اين جاندار دريايي جوابگوي مصرف داخلي کشور نيست و آرتميايي که از کشورهاي ديگري مانند چين و ويتنام وارد ايران مي‌شود، به صورت پودري بوده و امکان انتقال بيماري به آبزيان را به دنبال دار
خطر انقراض کامل فلامينگوها در درياچه اروميه
باتهي شدن درياچه اروميه از آرتميا و نرم تنان ديگر که غذاي اصلي فلامينگوها محسوب مي‌شود و همچنين نابودي زيستگاه اين پرندگان،فلامينگوها ديگر جايي در اين درياچه ندارند.تا قبل از10 سال پيش که هشدارها براي درياچه اروميه آغازشود به مدت 40 سال،سالانه دوهزار تا سه هزار فلامينگوحلقه گذاري ميشد اما اکنون با وجود اين خشک سالي، ديگرفلامينگويي که در اين درياچه تخم گذاري کند، وجود ندارد.بايد گفت که قسمت عمده محل تخم گذاري فلامينگوها در درياچه اروميه بوده است که با اين مشکلات عملا ديگر فلامينگويي در اين درياچه وجود نخواهد داشت که اگرچنين مشکلي ادامه يابد يا فلامينگوها بايد مسيرخود را تغييردهند يا اينکه تعداد زيادي ازآنها کشته شوند.افزايش شوري و پايين آمدن عمق آب، ازبين رفتن ذخيره غذايي و تخريب زيستگاه‌هاي پرندگان دردرياچه اروميه سبب کاهش زادآوري و کاهش تعدادپرندگان در اين ناحيه شده به طوري که اکنون ازصد هزار فلامينگو مهاجر سال‌هاي نه چندان دوربه سختي مي‌توان نمونه اي را مشاهده کرد.
ورود 120 ميليون متر معکب آب به درياچه اروميه
اين در حالي است که مهرنگ دوستي رضايي، مدير دفتر مطالعات پايه منابع آب منطقه اي آذربايجان غربي از افزايش 25 سانتي متري ارتفاع آب درياچه اروميه به دنبال بارش برف و باران طي يکماه اخير خبر مي‌دهد.وي افزود: در پي بارشهاي خوب در فصل زراعي و به خصوص اواخر پاييز در حوضه درياچه اروميه تراز آبي درياچه به 1270.85 سانتي متر ثبت شده که اين ميزان نسبت به تراز سطح آب در آبان ماه 25 سانتي متر افزايش را نشان مي‌دهد.دوستي رضايي با بيان اينکه با اين وجود سطح آب درياچه نسبت به سال گذشته هنوز 15 سانتي متر کاهش دارد، عنوان کرد: اميدواريم با تداوم بارندگي‌ها وهمراهي و مشارکت کشاورزان در اجراي طرح‌هاي احياي درياچه شاهد بهبود وضعيت اين تالاب بين‌المللي باشيم.وي با اشاره به اجراي برنامه رها سازي آب از پشت سدهاي حوضه درياچه اروميه در آذربايجان غربي، افزود: ميزان آب ذخيره شده در پشت سدهاي حوضه درياچه اروميه 550 ميليون متر مکعب بوده که اين ميزان در مقايسه با سال گذشته 11 درصد کاهش يافته و با آغاز طرح رهاسازي آب سدها بيش از 120 ميليون مترمکعب آب از طريق رودخانه‌ها وارد درياچه شد.
احياي دوباره حيات زيستي در درياچه اروميه نيازمند عزم ملي
بنا بر تحقيقات انجام شده از 17 سال پيش تا کنون نمودار تراز آب پارک ملي درياچه اروميه رو به پايين است و مطالعات مديريت زيست بوم حوضه آبريز درياچه اروميه که با همکاري بانک جهاني به اتمام رسيده، نشان مي‌دهد درياچه اروميه به عنوان دومين درياچه شور جهان تا کمتر از 20 سال آينده با بحران شديدي مواجه خواهد شد.با کاهش شش متري سطح آب درياچه اروميه در طول ساليان اخير و آمار و ارقام ارائه شده به نظر مي‌رسد تراز آبي اين درياچه با حالت استاندارد آن فاصله بسيار زيادي دارد و براي احياي دوباره زندگي جانوري در آن بايد به فکر راه‌هاي جديد و کارا تري باشيم.البته در طول چندين سال گذشته اقدامات زيادي براي نجات اين درياچه صورت گرفته است که نبايد آن‌ها راناديده گرفت اما کاهش آب اين رودخانه به حدي بوده است که اين اقدامات تاثير چشمگيري بر روي احياي دوباره حيات جانوري نداشته است وادامه حيات پرندگان و جانوران در اين جزاير و درياچه نياز به برنامه ريزي و تسريع در اجراي طرح‌هاي مرتبط با تامين آب آن دارد.

مه آلودگی؛ مرگ شهروندان و سرطان خون در کودکان

پژوهش‌های اخیر نشان می‌دهد که آلودگی هوای تهران در ابتلا به سرطان خون در کودکان تهرانی و نیز بالا رفتن نرخ سقط جنین تاثیر بسیاری دارد
********
 

مه آلوده غلیظی که امروز همچون چتری تهران را در برگرفته، جدا از دشوار کردن تنفس برای پایتخت نشینان، شعاع دید در تهران را نیز به شدت کاهش داده، به طوری که امروز ظهر امکان رویت برج میلاد از خیابان گیشا وجود نداشت. دروس و اقدسیه آلوده‎ترین مناطقی از تهران هستند که آلایندگی آن‌ها اندازه‎گیری شده است.

به گزارش CHN، اطلاعات منتشر شده از سوی شرکت کنترل کیفیت هوای تهران حاکی از آن است که تهران در وضعیت ناسالم یا به عبارتی «هشدار» قرار دارد. این داده‌ها تاییدی است بر آن چه امروز شهروندان در خیابان‌های تهران با آن دست به گریبان بوده اند.

بر اساس داده های منتشر شده از وضعیت آلاینده‌های تهران در تاریخ دهم دیماه، شاخص آلودگی هوای امروز پایتخت، روی عدد 141 ایستاده است. این در حالی است که شاخص آلاینده‌های دیروز تهران 102 بود و شاخص استاندارد، 100 تعریف شده است. متهم اصلی بردن شرایط آلاینده‌های پایتخت به وضعیت هشدار، به سیاق ماه‌های اخیر، ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون بوده است. به بیان دیگر شاخص ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون در هوای امروز تهران 141 گزارش شده‌است.

اما تجربه امروز تردد در خیابان‌های تهران و وجود مه غلیظ آلوده، وضعیت هشدار و هوای ناسالم پایتخت را با تردید مواجه می‌کند، گو این که شهروندان تصور می‏کنند هوای امروز نه در وضعیت هشدار که در وضع اضطرار است.

«یوسف رشیدی»، مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در پاسخ به این پرسش که چرا با وجود اعلام وضعیت هشدار به نظر می‌رسد آلاینده‌های هوای تهران در وضعیت اضطرار قرار دارند، گفت: «وضعیت آلودگی هوای تهران بر اساس استانداردها و روش‌های سازمان بهداشت جهانی بر اساس میانگین 24 ساعته به دست می‌آید.»

به گفته او، ممکن است در ساعت‌هایی از 24 ساعت که میانگین آلاینده‌ها در آن 141 بوده، آلایندگی بسیار بالاتر از این حد نیز بوده باشد اما از آن جا که معیار میانگین 24 ساعته است، در نهایت وضعیت هوا ناسالم و نه در حالت اضطرار گزارش می‌شود.

هرچند امروز جوانان و افراد سالم نیز از تنفس در هوای آلوده تهران شکایت داشتند و تاثیرات آن را بر روند فعالیت‌های خود مشاهده می‌کردند اما در چنین وضعیتی به گروه‌های حساس جامعه گفته شده از منزل خارج نشوند. این گروه‌ها شامل سالمندان، زنان باردار، کودکان و نیز بیمارانی هستند که با مشکلات قلبی و ریوی دست به گریبانند.

مه آلودگی؛ مرگ شهروندان

پژوهش‌های اخیر نشان می‌دهد که آلودگی هوای تهران در ابتلا به سرطان خون در کودکان تهرانی و نیز بالا رفتن نرخ سقط جنین تاثیر بسیاری دارد. به علاوه چندی پیش اعلام شد که سالانه 4 تا 5 هزار نفر از شهروندان تهرانی به دلیل پیامدهای آلودگی هوا جان خود را از دست می‌دهند. گفته می‌شود که این آمارها در حالت خوش بینانه برآورد شده‌اند و وضعیت سلامت شهروندان تهرانی به مراتب بدتر از این است.