۱۳۹۱ اردیبهشت ۱, جمعه

پیشواز روز جهانی کارگر


گرد و غبار خوزستان ۱۶ برابر حد مجاز

گرد و خاک بار دیگر آسمان خوزستان فرا گرفته است.
این پدیده از بامداد امروز آسمان استان به ویژه شهرستان های اهواز ، آبادان و خرمشهر را غبار آلود کرد.
مدیر کل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: هم اکنون غلظت گرد و غبار در اهواز مرکز استان ۲ هزار و ۴۶۷ میکرو گرم ، امیدیه ۴۵۰ میکروگرم و آبادان ۶۲۳ میکروگرم بر متر مکعب است.
آقای همتی افزود: این میزان معادل ۳ تا ۱۶ برابر حد مجاز است.
آقای امیری نژاد کارشناس اداره کل هواشناسی خوزستان نیز علت این پدیده را ورود سامانه گرد و غبار از صحرای عراق به استان دانست و افزود: این پدیده تا امشب در استان باقی می ماند.
حد مجاز آلودگی هوا ۱۵۰ میکرو گرم بر متر مکعب است.
کارشناس مسئول بهداشت محیط خوزستان نیز از بیماران قلبی – عروقی ، سالمندان و کودکان خواست در صورت امکان از تردد در مکان های باز خودداری کنند.
خانم خدابخشی با اشاره به اینکه در هنگام بروز پدیده گرد و غبار افراد باید از انجام حرکات ورزشی ، پیاده روی و فعالیت های بدنی در فضای باز خودداری کنند به مردم توصیه کرد در این ایام از مایعات بیشتری به ویژه شیر استفاده کنند.

تركیه و كانادا توافقنانه نیروگاه هسته ای امضا كردند


آنكارا - شركت برق دولتی تركیه (EUAS) و شركت كاندو كانادا(CANDU) برای احداث یك نیروگاه هسته ای در شمال تركیه توافقنامه ای را امضا كردند. 
  
به گزارش ایرنا به نقل از رسانه های تركیه ، توافقنامه یاد شده روز جمعه با حضور ' تانر یلدیز' وزیر انرژی تركیه در قصر تاریخی 'چراغان ' در استانبول از سوی مسوولان شركتهای یاد شده به امضا رسید. 

وزیر انرژی تركیه طی سخنانی توافقنامه یاد شده را نشانه عزم راسخ كشورش در باره احداث نیروگاه هسته ای ارزیابی كرد. 

'تانر یلدیز' افزود: شركت كاندو كانادا قرار است مطالعات و بررسی هایی را طی مدت شش ماه در باره امكان احداث این نیروگاه انجام دهد. 

این نیروگاه هسته ای قرار است در منطقه 'سینوپ' در سواحل دریای سیاه در شمال تركیه ساخته شود. 

دستگيری بيش از 100 نفر در خرم‌آباد


آفتاب: 105 فرد متخلف در شهرستان خرم آباد دستگير شدند. 

سرهنگ بهمن پاكزاد با بيان اين مطلب افزود: اين افراد در راستاي اجراي طرح ارتقاي امنيت اجتماعي شناسايي و دستگير شدند. 

وي اظهار داشت: اين افراد با اجراي طرح پاكسازي نقاط آلوده و جرم خيز 12 محله شهر خرم آباد شناسايي و دستگير شدند. 

به گزارش موج، وي افزود: دستگير شدگان شامل 52 معتاد تابلو، دو فروشنده مواد مخدر، 10 مشمول فراري و غايب، 36 مزاحم خياباني و 5 متهم تحت تعقيب مراجع قضايي و انتظامي هستند. 

دیدار وزیران دفاع آمریکا و اسرائیل درباره رژیم تهران



«لئون پانه تا» وزیر دفاع آمریکا برای دومین بار طی دو ماه گذشته با «ایهود باراک» وزیر دفاع اسرائیل دیدار کرده و با وی درباره برنامه هسته‌ای رژیم ایران گفت‌و‌گو کرد. 

به گزارش ایلنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، این مذاکرات که در واشنگتن و پشت درهای بسته انجام شد، بر «روابط دفاعی آمریکا و اسرائیل و منافع امنیتی منطقه‌ای در امور دفاعی» از جمله برنامه هسته‌ای  رژیم ایران تمرکز داشت. 

پنتاگون طی بیانیه‌ای اعلام کرد که رایزنی درباره تحولات سوریه و تاثیر بهار عرب بر منطقه نیز از دیگر محورهای این مذاکرات بود. 

این دیدار کمتر یک هفته پس از آن انجام شد که قدرت‌های جهان در چارچوب گروه ۱+۵ در استانبول با رژیم ایران مذاکره کردند. 

دولت آمریکا به اسرائیل تاکید کرده است که در حال حاضر با اقدام نظامی علیه رژیم ایران مخالف است.


سقوط بشار اسد ضربه بزرگی برای رژیم ايران

اهود باراک، وزير دفاع اسرائيل، روز پنجشنبه گفته است، سقوط حکومت بشار اسد در سوريه «بسيار مثبت» و ضربه بزرگی برای رژیم ايران خواهد بود.

به گزارش رادیو فردا به نقل از  آسوشيتدپرس، اهود باراک در گفت وگويی با شبکه تلويزيونی «سی ان ان» گفت، محور ضد اسرائيلی  وابسته به رژیم ايران در لبنان و غزه نيز از سقوط بشار اسد لطمه خواهد خورد.

وی اضافه کرد: «چنين رويدادی بسيار مثبت خواهد بود.»

ادامه مخالفت رژیم با بازدید از مجتمع نظامی پارچین


سایت تابناک: چند روز پس از برگزاری مذاکرات حساس هسته ای میان ایران و گروه 1+5 در استانبول، دیپلمات های آژانس بین المللی انرژی اتمی امروز خبر داده اند جمهوری اسلامی ایران برای از سر گیری مذاکرات با آژانس اعلام آمادگی کرده است.

دیپلمات های غربی گفته اند ایران از طریق دادن نامه ای به مقامات آژانس، این موضوع را به آن ها اعلام کرده است.

خبرگزاری «رویترز» ضمن بیان این خبر نوشت «علی اصغر سلطانیه»، نماینده ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی این نامه را روز سه شنبه به مقامات عالی رتبه آژانس تسلیم کرده و در آن آمده که ایران «آماده از سرگیری مذاکرات است».

با این حال، این دیپلمات ها مدعی شده اند در این نامه از امکان دادن اجازه بازدید از «پارچین» به بازرسان آژانس سخنی به میان نیامده است.

موضوع دسترسی به مجتمع نظامی پارچین در شرق تهران، بهانه ای بود که بازرسان آژانس طی دیدار قبلی خود از ایران که حدود دو ماه پیش صورت گرفت، با استناد به آن ادعا کردند مذاکرات با ایران موفقیت آمیز نبوده است. آن ها ادعا می کنند ایران در پارچین آزمایش های مخفی اتمی انجام داده است.

تنش با امارات و عربستان؛ نامه رژیم به سازمان ملل


ایرنا: نمایندگی دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد در نامه ای به رییس دوره ای شورای امنیت، ادعاهای بی اساس سفرای عربستان سعودی و امارات متحده عربی در مورد جزایر سه گانه ایرانی را قاطعانه رد و تاكید كرد: جزایر ابوموسی،تنب بزرگ و كوچك همواره بخش لاینفك سرزمین ایران بوده است. 

نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل می افزاید: دیدار اخیر رئیس جمهوری اسلامی ایران از جزیره ابوموسی و تمام اقدامات انجام شده در این جزیره، بر پایه حق حاكمیت و اصول تمامیت ارضی ایران انجام شده است. 

در این نامه تاكید شده است؛ جمهوری اسلامی ایران با تاكید بر اهمیت روابط برادرانه و حسن همجواری در خلیج فارس همواره معتقد بوده است كه مذاكرات سازنده بین جمهوری اسلامی ایران و مقام های امارات عربی متحده باعث گسترش روابط در حوزه های مختلف بوده و به رفع هرگونه سوء تفاهم كه ممكن است به واسطه اجرای ترتیبات ناشی از سند مبادله شده در سال 1971 بوجود آمده باشد، كمك می كند. 

در ادامه این نامه آمده است: به نمایندگی از جمهوری اسلامی ایران مایلیم تاكید كنیم كه تنها نام صحیح تاریخی كه در سطح جهانی برای حوزه آبی بین ایران و شبه جزیره عربستان به رسمیت شناخته شده و خود سازمان ملل نیز بر آن تاكید دارد، نام 'خلیج فارس' می باشد. 

براین اساس هرگونه استفاده از نامهای جعلی برای این منطقه، از جمله نام مجعولی كه درنامه سفیر و نماینده دائم عربستان سعودی ذكر شده كاملا بی اساس و مطلقا غیر قابل قبول است و دارای ارزش حقوقی یا سیاسی نمی باشد. 

نمایندگی جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل، در پایان درخواست كرد تا این نامه به عنوان سند شورای امنیت ثبت شود.

اعتراض مردم به افزایش لجام‌گسیخته قیمت‌ها


خبرگزاری فارس: رئیس سازمان تعزیرات حکومتی کشور با بیان اینکه شاهد اعتراض مردم به افزایش لجام‌گسیخته قیمت‌ها هستیم، گفت: برخی از تولیدکنندگان خودسرانه قیمت‌ها را بالا بردند.

علی مژدهی‌پور رئیس سازمان تعزیرات حکومتی کشور در بازدید از شرکت تولید محصولات لبنی پاک، با بیان اینکه در حال حاضر مشکلی از نظر تولید در کشور نداریم اظهار داشت: وظیفه دولت کنترل و نظارت بر بازار است.

وی ادامه داد: یکی از مواردی که این روزها التهاب ایجاد کرده موضوع افزایش قیمت لبنیات است.گزارش‌هایی به دست ما رسیده که قیمت‌ها هفتگی و حتی روزانه افزایش پیدا می‌کند.

مژدهی‌پور گفت: قبل از عید قرار بود با کنترل بازار، بررسی شود که با افزایش‌ها نه مصرف‌کننده و نه تولیدکننده مورد اجحاف قرار نگیرند و با آنالیز قیمت‌ها، قیمت شیر 630 تومان پیش‌بینی شد که همه دست‌اندرکاران از نماینده تولیدکننده تا نماینده مصرف‌کننده همه در جلسه موردنظر حضور داشتند. اما متأسفانه این قیمت‌گذاری فقط در همان جلسه و در قالب یک‌ تفاهم بود و در عمل رعایت نشده است.

معاون وزیر دادگستری ادامه داد: اگر این دوستان به این نتیجه رسیدند که افزایش قیمت لازم است باید از طریق مسیر قانونی وارد می‌شدند. سازمان تعزیرات به عنوان متولی برخورد با تخلف اعم از احتکار، کم‌فروشی و گران‌فروشی ورود پیدا خواهد کرد.

مژدهی‌پور تأکید کرد: از نظر ما قیمت‌ها تعیین شد و تا زمانی که توسط مرجع مجاز تغییر نکند، ‌تولیدکننده و عرضه‌کننده باید از آن تبعیت کنند. متولی امر افزایش قیمت‌ها سازمان حمایت است که در صورت لزوم با توجه به اختیارات و برآورد هزینه‌ها افزایش قیمت را اعلام می‌کند.

وی ادامه داد: قبل از عید هم قیمت نهاده‌ها و هم هزینه تولید در نظر گرفته شد اما باید دید چه شد که فضایی ایجاد شد که ناهماهنگی در سطح بازار درباره قیمت لبنیات به وجود آمد.

رئیس سازمان تعزیرات حکومتی کشور گفت: این روزها شاهد اعتراضات مردم درباره افزایش لجام گسیخته قیمت‌ها هستیم و به همین دلیل به این مجموعه آمدیم تا علت و توجیه این افزایش قیمت را پیدا کنیم.

وی با بیان اینکه دستگاه‌های نظارتی و سازمان تعزیرات بدون اغماض و البته بعد از شنیدن دفاعیات با متخلفان برخورد خواهد کرد گفت: تعدادی از تولیدکنندگان خودسرانه قیمت‌ها را افزایش داده‌اند؛ گزارش‌هایی آمده که قطعا با آنها برخورد خواهیم کرد. 

پائین بودن سرانه کار مفید در ایران


رادیو آلمان: سرانه مفید کار در ایران سالانه ۸۰۰ ساعت است، در حالی که این میزان در ژاپن ۲۴۲۰ ساعت و در کره‌جنوبی ۱۹۰۰ ساعت است.

به گزارش ایرنا، براساس چکیده نتایج طرح آمارگیری نیروی کار در سال ۹۰ که از سوی مرکز آمار ایران انتشار یافته، متوسط کار روزانه در بخش دولتی در ایران۴/ ۱ ساعت و در بخش خصوصی۶/ ۲ ساعت است.

براساس این گزارش این میزان کار مفید در چین ۱۴۲۰ ساعت، آمریکا ۱۳۶۰ ساعت، ترکیه ۱۳۳۰ ساعت، پاکستان ۱۱۰۰ ساعت، افغانستان ۹۵۰ ساعت، آلمان ۱۷۰۰ ساعت، کویت ۶۰۰ ساعت و عربستان ۷۲۰ ساعت است.

وخامت حال یک زندانی سیاسی در زندان رجایی شهر



صالح کهندل زندانی سیاسی محبوس در زندان رجایی شهر کرج در حالی با وخامت حال جسمی روبروست که دادستان از اعزام وی به بیمارستان جلوگیری می‌کند.

ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، صالح کهندل اخیرا و در پی وخامت حال جسمی‌اش با مشقت و اصرار فراوان سرانجام به بهداری زندان منتقل شد و پزشکان بر اساس آزمایش‌های به عمل آمده تشخیص داند که وی دچار افزایش شدید پلاکت خون است. 

این در حالی بود که یک هفته بعد و در ادامهٔ پیگیری‌ها مشخص شد این زندانی سیاسی اینبار با افت شدید پلاکت خون مواجه شده است. 

پزشکان زندان که از این افت و خیز پلاکت خون بسیار نگران شده بودند کتبا از دادستانی تقاضا کردند تا اجازه دهند آقای کهندل برای درمان بیماری به بیرون از زندان منتقل گردد و در پی این ماجرا خانوادهٔ این زندانی سیاسی نیز دو هفته قبل از دادستانی درخواست معالجه در بیرون از زندان را دادند اما دادستان با هر دو درخواست مخالفت نمود.

گفتنی ست شرایط بد تغذیه و عدم دسترسی زندانیان به میوه و سبزیجات تازه و هم چنین عدم برخورداری از هواخوری به اضافهٔ وجود دستگاه‌های پارازیت سبب بروز بیماری در اکثر زندانیان سیاسی بند ۴ سالن ۱۲ شده است. 

لازم به یادآوری ست که صالح کهندل، زندانی سیاسی محبوس در بند ۴ سالن ۱۲ زندان رجایی شهر کرج، محکوم به به تحمل ۱۰ سال حبس به اتهام «هوادارای سازمان مجاهدین خلق ایران» می‌باشد.

پالایشگاه پارس شیراز متوقف مانده است


پروژه پالایشگاه پارس شیراز که پروژه تمام ایرانی است با ظرفیت ۱۲۰ هزار بشکه می‌عانات گازی مراحل اولیه را طی کرده و به دلیل آنکه به بخش خصوصی واگذارشده است در همین مرحله متوقف مانده است.

ایلنا: تاپایان خرداد ۹۲، پروژه افزایش تولید بنزین پالایشگاه بندرعباس در مدار تولید قرار می‌گیرد که ۶ میلیون تن به ظرفیت بنزین این پالایشگاه می‌افزاید. 

به گزارش خبرنگار ایلنا، فرهاد احمدی مدیرعامل شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران امروز در نشست خبری خود که در حاشیه نمایشگاه نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی برگزار شد، گفت: ۳ پروژه پالایشگاهی تثبیت و افزایش ظرفیت پالایشگاه آبادان، پالایشگاه آناهیتا و پالایشگاه تمام ایرانی پارس در دست اجرا است. 

به گفته وی برای طراحی و ساخت پالایشگاه تمام ایرانی گام آخر با اتکا به توان داخلی برداشته می‌شود. 

وی با اشاره به اینکه برای ۳۸ طرحی که در شرکت مهندسی و ساختمان نفت در حال انجام است، ۱۵ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری صورت گرفته گفت: در آینده نزدیک، پروژه امام خمینی شازند ۸ میلیون لیتر بنزین مرغوب به تولیدات نفتی می‌افزاید. 

مدیرعامل شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران افزود: در پالایشگاه تندگویان و امام خمینی دو واحد در دست اجرا است که هر کدام از آن‌ها ۸ ملیون تن بنزین مرغوب و با کیفیت به تولیدات این مجموعه‌ها اضافه می‌کنند. 

وی ادامه داد: محصولات تولیدی این مجموعه مطابق با استاندارد روز است و علاوه بر آن، ‌ در راستای حفظ امور زیست محیطی تولید در حال انجام است.

احمدی با اشاره به پروژه تولید بنزین پالایشگاه بندرعباس گفت: تاپایان خرداد ۹۲، پروژه افزایش تولید بنزین پالایشگاه بندرعباس در مدار تولید قرار می‌گیرد که ۶ میلیون تن به ظرفیت بنزین این پالایشگاه می‌افزاید. 

به گفته مدیرعامل شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران ۱۹۳ هزار و ۹۰۰ میلیون تومان میزان اعتبارات پروژه‌های شرکت ملی و مهندسی ساختمان نفت است. 

وی در خصوص میزان پیشرفت پروژه‌ها نیز گفت: پروژه پالایشگاهی امام خمینی شازند بیش از ۹۷ درصد، پروژه تندگویان تهران ۹۸ درصد و بنزین سازی بندرعباس ۶۶ درصد پیشرفت داشته است. 

احمدی گفت: پروژه پالایشگاه پارس شیراز که پروژه تمام ایرانی است با ظرفیت ۱۲۰ هزار بشکه می‌عانات گازی مراحل اولیه را طی کرده و به دلیل آنکه به بخش خصوصی واگذارشده است در همین مرحله متوقف مانده است. 


وی ادامه داد: ۱. ۳ میلیارد دلار هزینه سرمایه گذاری در پالایشگاه تمام ایرانی پارس شیراز است. 

نیروهای القاعده در ایران آموزش می بینند


سایت "دیپلماسی ایرانی": جمهوری آذربایجان که هر از گاهی اتهامات جدیدی را به کشورمان منتصب می کند در جدیدترین اقدامش، جمهوری اسلامی را متهم به آموزش دادن به نیروهای القاعده کرده است.

به گزارش «خبرگزاری دانشجو» دولت جمهوری آذربایجان در سناریوی جدیدی مدعی شد تروریست های بازداشت شده در این کشور عضو شاخه ای از القاعده هستند که در ایران آموزش دیده اند.

وزارت امنیت ملی آذربایجان روز چهارشنبه طی بیانیه ای اعلام کرد، عملیات ضد تروریستی نیروهای امنیتی در ۱۹ فروردین که منجر به کشته شدن یک سرهنگ وزارت امنیت ملی شد، با بازداشت ۱۷ عضو یک گروه تروریستی به رهبری شخصی بنام «وقار پاداراف» خاتمه یافت و تحقیقات و بازپرسی های بعمل آمده نشان می دهد که تعدادی از اعضای این گروه در سوریه و ایران آموزش دیده اند.

بنا بر گزارش وزارت امنیت ملی آذربایجان، وقار پاداراف رهبر و تشکیل دهنده شبکه تروریستی وابسته به شاخه «جهاد اسلامی گروه القاعده» از اواسط تابستان سال گذشته یک شبکه تروریستی در آذربایجان سازماندهی و اعضای آن را برای اموزشهای «نظامی و اعتقادی» به سوریه و ایران فرستاده است.

بی اطلاعی وزیر کشور از درخواست راهپیمایی روز کارگر


شهرزادنیوز: در پی بالا گرفتن بحث بر سر خواست کارگران جهت راهپیمایی در روز جهانی کارگر، وزیر کشور از درخواست خانه كارگر برای راهپيمايی در روز كارگر اظهار بی ‌اطلاعی كرد.

وی در گفتگو با خبرگزاری ایسنا گفت که "طبق قانون" اگر تشكلی بخواهد تجمع يا راهپيمايی داشته باشد، بايد درخواست خود را اعلام كند؛ و افزود که آخرين وضعيت اين موضوع را نمی ‌داند كه آيا آن‌ها درخواست كرده‌اند يا نه.

وی در این گفتگو از خانه کارگر خواست که تقاضای خود را مطرح نماید. این در حالی است که روز کارگر به رسمیت شناخته شده و تجمع و راهپیمایی "طبق قانون" نیاز به درخواست ندارد و تنها باید زمان و مکان آن اعلام شود.

شایان ذکر است که در دوره ریاست جمهوری احمدی نژاد، مراسم این روز برگزار نشده و اگر هم مجوزی صادر شده، به گفته یکی از فعالان کارگری، در بیابان های اطراف بهشت زهرا بوده است.

اجرای حکم اعدام و شلاق ۳ شهروند دیگر در ملاعام


رسانه های حکومتی ایران امروز خبر از اعدام ۳ تن در ملا عام و همچین اجرای حکم شلاق دو تن از آنان داده اند.

به گزارش دانشجونیوز به نقل از این رسانه ها، دو زندانی در شهرستان شاهرود به اتهام "اعمال منافی عفت" در ملا عام اعدام شدند.

به گزارش روابط عمومی دادگستری کل استان سمنان، ۹۹ ضربه شلاق در ملا عام مجازات "غ- د" فرزند محمد حسین و "ج- ک" فرزند جمال، دو متهم پرونده‏های اعمال منافی عفت بود که پس از تائید توسط دیوان عالی کشور در ملا عام به اجرا درآمد

از سوی دیگر گزارش ها حاکی از آن است که عصر امروز پنج شنبه، سی و یکم فروردین ماه یک جوان در شهرستان مرودشت و در ملاءعام اعدام شده است.

غلام حسین چمن سرا، دادستان شهرستان مرودشت در گفتگو با فارس با اعلام این خبر گفت که جرم این جوان "اعمال خلاف شرع" و "انجام عمل شنیع" بوده است.

غلام حسین چمن سرا می‌گوید: "انجام مراسم حکم اعدام "ج. م" یکی از اقدامات بسیار مهم و موثر دستگاه قضایی در شهرستان مرودشت محسوب می‌شود."

وی همچنین مدعی شدکه "این فرد یکی از اراذل و اوباش این شهرستان بوده که مبادرت به انجام اعمال خلاف شرع به ویژه انجام عمل شنیع کرده است که مسئولان قضایی شهرستان مرودشت برابر مقررات قانونی نسبت به صدور حکم و تایید آن توسط ریاست قوه قضائیه اقدام کردند."

گفته می شود انجام عمل شنیع اتهامی است که اکثرا در به ایجاد رابطه جنسی با جنس موافق اطلاق می‌شود.