۱۳۸۹ دی ۵, یکشنبه

انتقال زندانی سیاسی محکوم به اعدام به مکانی نامعلوم

کمیته دانشجویی دفاع از زندانیان سیاسی: رضا شریفی بوکانی زندانی سیاسی کرد محکوم به اعدام، صبح امروز به مکانی نامعلوم منتقل گردید. با توجه به تهدیدهایی که توسط مقامات امنیتی طی روزهای اخیر مبنی بر اجرای حکم اعدام وی صورت گرفته نگرانی ها در مورد انتقال امروز این زندانی شدت یافته است.
به گزارش کمیته دانشجویی دفاع از زندانیان سیاسی، بنا به اخبار واصله از تبعیدگاه رجایی شهر کرج (گوهردشت) رضا شریفی بوکانی زندانی سیاسی زندان رجایی شهر کرج، حوالی ساعت 10 صبح امروز و به بهانه اعزام به مراجع قضایی از بند 4 زندان رجایی شهر کرج به مکان نامعلومی انتقال داده شد و تا غروب امروز و لحظه تنظیم این خبر اطلاعی از وضعیت وی در دست نمی باشد.
رضا شریفی بوکانی به اتهام ارتباط و همکاری با یکی از احزاب کرد به اعدام محکوم گردیده و تهدیدهایی که توسط مقامات امنیتی طی روزهای اخیر مبنی بر اجرای حکم اعدام وی صورت گرفته، و همچنین عدم پایبندی دولت جمهوری اسلامی به قوانین مورد تائید خود همچون خودداری از اعدام محکومین در ماه های حرام از جمله اعدام های اخیر صورت گرفته در سیستان و بلوچستان و زندان مرکزی اهواز، نگرانی ها در مورد انتقال امروز این زندانی شدت یافته است.

یارانه ها؛ گزارشی از تهران: هجوم مردم به عابربانکها

خبرنگار ما از تهران: صف های طولانی مردم در مقابل عابر بانک های تهران آنهم یک هفته پس از واریز مبلغ یارانه ها به حساب آنها غیرعادی است.
فقر آنچنان زیاد است که تا دولت پول یارانه ها را پرداخت کرد، مردم فقرزده بی آنکه فکر کنند که قبض آب و برق و گاز آنها در آخر ماه تا سه برابر افزایش خواهد یافت، به عابربانکها هجوم بردند و فکر تهیه مواد غذايی برای خود و خانوادهایشان هستند.
مردمی که بسیاری از آنها ماههاست که رنگ گوشت و مرغ و برنج را ندیده اند و شرمنده فرزندانشان هستند، حالا چند روزی را فرصت دارند تا با این «چندرغاز» پول، مقداری گوشت و مرغ و روغن تهیه کنند تا حداقل برای چند روز گرسنه نباشند. پولی که با افزایش سرسام آور قیمتها، حتی کفاف پایه ای ترین مخارج زندگی را نمی دهد.
و سئوال اینجاست، پس از آنکه این پول خرج شکم گرسنگان شد، این مردم گرفتار چگونه می توانند امورات خود را بگذرانند. خیلی ها در تهران احتمال می دهند تا دو سه ماه دیگر یعنی در آستانه عید نوروز، کشور با هرج و مرج و تنش های گسترده روبرو شود.
گفته می شود از هفته آینده کرایه ها هم گران خواهد شد. آیا با گران شدن کرایه تاکسی ها مردم اعتصاب می کنند و تاکسی سوار نمی شوند؟ هنوز معلوم نیست چه خواهد شد.
از شهرستان ها هم خبر می رسد که مردم در مقابل عابر بانک ها صف می بندند و تمام موجودی حساب خود را خارج می کنند، از ترس اینکه مبادا رژیم تصمیم اش را عوض کند و پول ها را پس بگیرد.

بازداشت 60 زن و مرد در 2 دفتر شرکت هرمی در تهران

مدیرکل برخورد با شرکت‌های هرمی وزارت اطلاعات گفت: شب گذشته مأموران وزارت اطلاعات موفق شدند 2 دفتر شرکت هرمی را توقیف و 60 زن و مرد را که به صورت مختلط در این دفاتر بودند را دستگیر کنند.
علی تقوی مدیرکل برخورد با شرکت‌های هرمی وزارت اطلاعات در گفت‌وگو با خبرنگار قضایی فارس گفت: شب گذشته دفتر دو شرکت هرمی در تهران توسط مأموران وزارت اطلاعات پلمپ شد.
وی اظهار داشت: در این دفاتر 60 نفر زن و مرد که به صورت مختلط حضور داشتند، دستگیر شدند.

هزاران کارگر گیلانی در خطر بیکاری هستند

پلاکارد اعتراضی کارگران کارخانه شهد گیلان که 8ماه حقوق نگرفته‌اند
پلاکارد اعتراضی کارگران کارخانه شهد گیلان که 8ماه حقوق نگرفته‌اند

یک عضو مجمع نمایندگان گیلان در مجلس شورای اسلامی، گفت: گیلان با بحران شدید کارگری مواجه است و دولت باید هرچه سریعتر رسیدگی بکند. به گزارش ایلنا، جبار کوچکی‌نژاد با ابراز نگرانی شدید از وضعیت کارخانه‌های صنعتی گیلان، افزود: کارخانه‌های مهم صنعتی گیلان اعم از خاور، دخانیات، ایران پوپلین و ایران کنف در معرض ورشکستگی قرار دارند و این نگرانی وجود دارد که هزاران کارگر زحمتکش بی‌کار بشوند.
وی گفت: مشکلات بخش کارگری گیلان باید هر چه سریعتر حل شود و در صورت عدم توجه به موقع، دولت را مورد سؤال و فشار قرار خواهیم داد.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اعلام نارضایتی شدید از عدم دریافت حدود ۶ماهه حقوق کارگران برخی از کارخانه‌های گیلان، مدعی شد: وقتی وزیر صنایع به گیلان آمد استاندار واقعیتها را بیان نکرد و طوری گزارش داد که انگار همه جا گل‌وبلبل است و صنعت و کارگران وضعیت خوبی دارند.
کوچکی‌نژاد با طرح این سؤال که وزیرصنایع بگوید که سفر اخیرش به گیلان چه دستاوردی داشته است، اذعان داشت: متاسفانه به‌جای این‌که بر تعداد کارخانه‌های گیلان افزوده بشود، به‌محض خروج محرابیان از استان، کارخانه ایران پوپلین رشت بار دیگر تعطیل شد.

هفت زندانی در شهرهای ساوه، ساری و اهواز اعدام شدند

دو نفر به اسامی «احمد امینی‌سنگر» اهل و ساکن ساوه به جرم نگهداری ۵۵۲ گرم هروئین و ۴۰ گرم کراک و ۲۰ گرم تریاک و «حسن داوطلب» ۵۰ ساله اهل ارومیه به جرم نگهداری ۲ کیلوو ۲۵۰ گرم هروئین به اعدام محکوم شده بودند که پس از انجام اقدامات و تشریفات قانونی در داخل محوطه ندامتگاه ساوه اعدام شدند. به گزارش ایسنا همچنین در ساری هم یک نفربه دار آویخته شد.
این فرد به جرم نگهداری و حمل و فروش مواد مخدر از نوع کراک به اعدام محکوم شده بود که این حکم در سحر گاه روز شنبه – امروز – در شهرستان ساری به اجرا درآمد.
هم‌چنین به گزارش روابط عمومی دادگستری کل استان خوزستان، امروزحکم اعدام چهار نفر در محل زندان کارون اهواز به اجرا درآمد.
براساس این گزارش «الف.ع» به ارتکاب خرید و نگهداری ۲۲۴ گرم هروئین، «ح.م» به ارتکاب خرید و نگهداری ۱۹۳ گرم هروئین و «ج.ج» به ارتکاب در معرض فروش قرار دادن ۵۰ گرم حشیش، از سوی دادگاه کیفری استان به اعدام محکوم شدند و رای صادره درخصوص آنان، ازسوی دیوانعالی کشور تایید شد.
همچنین حکم اعدام «غ.ف» به جرم ارتکاب به عمل منافی عفت در محل زندان کارون اهواز به اجرا درآمد.بر اساس این گزارش از ابتدای سال جاری تا کنون ۱۸۷ مورد اجرای حکم اعدام در ایران صورت گرفته است و این در حالی است که تنها چند ساعت به اجرای حکم اعدام حبیب‌الله لطیفی باقی مانده است.

حکم اعدام حبیب الله لطیفی اجرا نشد

براساس گزارش های رسیده از سنندج، حکم اعدام حبیب الله لطیفی امروز به اجرا در نیامد. این خبر را خانواده و وکلای حبیب الله تائید کرده اند. خانواده لطیفی و جمعی از مردم سننندج از شب گذشته در برابر زندان مرکزی شهر سنندج، محل اجرای اعدام، جمع شده بودند. ساعت چهار و نیم بامداد خسروی رئیس زندان مرکزی سنندج به میان جمعیت آمد و اطلاع داد که حکم اعدام به اجرا در نخواهد آمد. خانواده لطیفی در ساعات اولیه امروز برای اطمینان از زنده بودن حبیب الله خواستار دیدار با وی شدند. آن ها موفق شدند اوایل صبح در زندان مرکزی شهر سنندج با وی دیدار کنند.

حبیب الله لطیفی دانشجوی رشته صنایع دانشگاه ایلام در اول آبان سال هشتاد و شش دستگیر شد و در اواخر سال هشتاد و هفت از سوی بیدادگاه انقلاب اسلامی شهر سنندج به اتهام "محاربه و افساد فی الارض" به اعدام محکوم شد. دستگاه اطلاعات و امنیت رژیم وی را متهم به کار گذاشتن یک دستگاه بمب صوتی در سنندج و اقدام به ترور یکی از کارگزاران قضائی در استان کردستان کرده اند. حبیب الله لطیفی کلیه اتهامات وارده را در دادگاه رد کرد.

 عدم اجرای حکم اعدام حبیب الله لطیفی را باید یک پیروزی برای همه ی نهادها و کسانی تلقی کرد که در روزهای گذشته پیگیرانه برای لغو آن کوشش کردند. با این حال، از آنجا که به رژیم جمهوری اسلامی نمی توان اطمینان کرد، باید تا لغو کامل و رسمی حکم اعدام این دانشجوی زندانی به اعتراضات ادامه داد.

فراموش نکنیم که ده زندانی سیاسی دیگر در زندان های رژیم جمهوری اسلامی در تهران و کردستان به اعدام محکوم شده اند و هر لحظه امکان دارد این احکام به اجرا در آیند.


کشته شدن هشت گردشگر آمريکايی در مصر


منابع امنیتی مصر روز یکشنبه از کشته شدن هشت گردشگر آمریکایی و زخمی شدن بیست و یک نفر دیگر بر اثر برخورد اتوبوس حامل آنها با کامیونی در جنوب مصر، خبر دادند.

این اتوبوس که حامل سی و هفت گردشگر آمریکایی بود، عازم معبد ابوسمبل بود که با کامیونی که کنار جاده در حدود دو کیلومتری جنوب شهر اسوان پارک کرده بود، برخورد کرد.

گامهای نادرست غرب در مسير استانبول

محمود احمدي‌نژاد' رييس جمهوري، بارها با تاكيد بر آمادگي هميشگي ايران براي مذاكره، بيست و هفتم آذرماه در گفت و گوي تلويزيوني خود با بيان اينكه 'نكات مثبتي در صورت مذاكرات ژنو 3 ملاحظه شد'، اظهار داشت: به نظر مي رسد وقت آن رسيده است كه سياست تقابل از جانب اين كشورها به سياست تعامل با ايران تبديل شود.
وي تبديل سياست تقابل به تعامل با ايران را به نفع همه دانست و گفت: در صورت اعمال سياست تعاملي همه برنده هستند و اين همان چيزي است كه ايران از ابتدا به دنبال آن بود.
احمدي نژاد افزود: در يك فضاي همكاري سازنده همه برنده هستند، پس چرا وارد عرصه اي شويم كه هم حقي از ملت ها ضايع شود و هم نتيجه‌اي حاصل نشود؟
به نوشته خبرگزاري 'ريانووستي' در سوم دي‌ماه، 'عبدالله گل' رييس جمهوري تركيه، گفت: 'مكان برگزاري جلسه مهم نيست، آنچه اهميت دارد نتايج اين جلسه است. در همين راستا ما اميدواريم كه در ديدار استانبول، گروه '1+5 ' با ايران گام‌هاي اميدوار كننده‌اي در حل مساله هسته‌اي ايران برداشته شود.'
با اين وجود، سه روز بعد وزارت خزانه‌داري آمريكا، تحريم‌هاي جديدي را عليه ايران وضع كرد تا رويكرد اين كشور در مذاكرات آتي را بيش از پيش ظاهر سازد. روزنامه آمريكايي 'نيويورك تايمز' در اين زمينه نوشت: آمريكا پس از مذاكرات ژنو 3 به اين نتيجه رسيد كه بايد فشارها را بر ايران حفظ كند و براي اين امر 'ارزش اساسي' قايل است.
اين روزنامه افزود: دولت اوباما روز سه‌شنبه تحريم‌هاي تازه‌اي عليه ايران اعمال كرد كه حاكي از اين پيام بود كه دولت وي قصد ندارد صرفا به علت اينكه ايران مذاكرات بر سر برنامه هسته‌اي خود را با غرب شروع كرده است، از فشار بر آن بكاهد.
با اين حال، به نوشته همين روزنامه، 'با وجود تحريم‌هاي تجاري اعمال شده، دولت آمريكا طي دهه گذشته به شركت‌هاي آمريكايي اجازه داده است با ايران و چند كشور ديگر كه نامشان در فهرست سياه آمريكا است، ميلياردها دلار تجارت داشته باشند'.
البته پيش از آن، 'گري سيمور' هماهنگ كننده كاخ سفيد در گفت وگو با موسسه 'دفاع از دموكراسي‌ها'، بر تداوم و افزايش فشار عليه ايران در صورتي كه مذاكرات به منظور توقف برنامه هسته‌اي اين كشور پيشرفتي نداشته باشد، تاكيد كرد؛ به گونه‌اي كه برخي رسانه‌ها از جمله 'آسيا تايمز' نوشتند: مقام‌هاي آمريكايي از جمله سيمور معتقدند مذاكرات دو روزه پيشين در شهر ژنو ميان ايران و گروه 1+5 پيشرفت مشهودي نداشته است.
از سوي ديگر، به نوشته روزنامه 'نشنال' چاپ ابوظبي در آخرين روز دي‌ماه، 'ليام فاكس' وزير دفاع انگليس، همسو با ماموريت دريادار 'مايكل مولن' رييس ستاد مشترك ارتش آمريكا در منطقه خليج فارس، مدعي شد 'جامعه جهاني نمي‌ايستد تا ايران به كره شمالي ديگري تبديل شود'.
در همان حال، خبرگزاري‌ها به نقل از سخنگوي وزارت امور خارجه فرانسه، درباره توقعات سه‌گانه فرانسه از ايران در مذاكرات استانبول نوشتند: ايران بايد درباره اهداف برنامه هسته‌اي خود تضمين بدهد، همكاري واقعي بين ايران و آژانس وجود داشته باشد و ايران خود را با تعهدات بين‌المللي‌اش از جمله قطعنامه‌هاي شوراي امنيت وفق بدهد.
مجموعه گفته‌ها و اقدام‌هاي دولتمردان غربي با وجود تاكيدهاي تهران بر پيگيري عادلانه و منصفانه مذاكرات در فضايي تعاملي نشان از بي‌رغبتي آنان براي رسيدن به نتيجه‌اي مشترك با ايران دارد. نبود زبان مشترك بين دو طرف كه ناشي از نداشتن رويه اي مشخص در جريان اين مذاكرات بود، مانع بزرگي پيش روي نشست استانبول است.
در شرايطي كه غرب ادعا مي‌كند نمي‌تواند به برنامه هسته‌اي ايران اعتماد كند و تهران بايد براي اعتمادسازي جهاني تلاش كند، ايران نيز به سبب سابقه نه‌چندان روشن غرب، اعتماد خود را به انان از دست داده است.
از همين رو، اعضاي 1+5 فقط حدود يك ماه فرصت دارند تا بار ديگر با درك موقعيت تهران به عنوان يك قدرت هسته‌اي، با تاييد مسير بدون بازگشت غني‌سازي هسته‌اي در خاك ايران بنا بر حقوق بين‌المللي اين كشور، به ساخت 'ديوار بلندي از بي‌اعتمادي' پايان دهند و به توافق‌هاي صورت گرفته پايبند باشد؛ زيرا آنان هستند كه تداوم مذاكره را طلب مي‌كنند و هر گام اشتباه از سوي آنان، تهديدي براي تداوم گفت و گوهاست.





مخابرات: واگذاری مخابرات قطعی است

مديرعامل شركت مخابرات ايران در خصوص قرائت گزارش تحقيق و تفحص از مخابرات در مجلس، اظهار داشت: واگذاري سهام اين شركت با تأييد شوراي رقابت و جمع‌بندي نظرات وزارت اقتصاد و نمايندگان پيشگامان كوير يزد صورت گرفته است.

صابرفيضي مديرعامل شركت مخابرات ايران ضمن بيان اين مطلب افزود: اين موضوع قبلاً هم مطرح شده و براي بررسي به شوراي رقابت رفت و نهايتاً نظر شوراي رقابت اين بود كه معامله درست و قانونی انجام شده است.

وي گفت: اين بحثي است كه سازمان خصوصي‌سازي بايد به آن جواب دهد و در اين بحث، ما كسي بوديم كه با اين مجموعه فروخته شديم و بنابراين در اين واگذاري نقشي نداشتيم.

مديرعامل شركت مخابرات ايران گفت: اين كه در جريان اين واگذاري چه اتفاقي افتاده، بايد از سوي سازمان خصوصي‌سازي و شوراي رقابت بررسي مي‌شد كه شوراي رقابت هم پيش از اين نظر خود را داده است.

فيضي یاد آور شد: شوراي رقابت در جلسات متعدد و طولاني‌ اين موضوع را بررسي كرد كه در اين جلسات خريداران حضور يافتند و توضيح دادند، نمايندگان پيشگامان كوير يزد حرف‌هايشان را زدند و مسئولان وزارت اقتصاد در آن دفاع كردند كه نهايتاً براساس تمام حرف‌هاي زده شده شوراي رقابت جمع‌بندي كرد و نظر به صحيح بودن معامله مخابرات داد.