۱۳۹۱ فروردین ۱۵, سه‌شنبه

تحریمها؛ توقف همکاری‌ هیوندای با رژیم تهران


رادیو آلمان: هیوندای، کمپانی کره‌ای تولیدکننده خودرو، پس از کمپانی فرانسوی پژو- سیتروئن، دومین خودروساز فعال در صنعت خودروی ایران است که اعلام کرده همه همکاری‌های خود با ایران را قطع و پروژه‌های اجرایی را متوقف کرده است.

کمپانی کره‌ای «هیوندای موتور» که از فعال‌ترین تولیدکنندگان خودرو در جهان است، اعلام کرده که همکاری‌های خود با ایران را کاملا متوقف کرده است. هیوندای در سال‌های اخیر همکاری‌های گسترده‌ای با ایران داشت و در بازار خودروی ایران هم با اقبال چشمگیر مشتریان روبرو شده بود.

بر اساس گزارشی که در روزنامه نیویورک‌تایمز منتشر شده، همه تعاملات تجاری کمپانی هیوندای با ایران، از جمله عملیات مشترک برای تولید خودرو و فروش آن در بازار ایران متوقف خواهد شد.

«اتحاد علیه ایران ِ هسته‌ای» که از گروه‌های لابی فعال در آمریکا است و برای تشدید تحریم‌های اقتصادی علیه ایران فعالیت و تبلیغ می‌کند، به تازگی نام کمپانی «هیوندای موتور» را از فهرست کمپانی‌های خارجی که تعاملات اقتصادی با ایران دارند، خارج کرده است.

هیوندای دومین تولیدکننده بزرگ خودرو است که در یک هفته اخیر تصمیم به توقف همکاری با ایران گرفته است. هفته گذشته، کمپانی آمریکایی «جنرال موتورز» هم اعلام کرد که شریک فرانسوی‌اش‌، پژو- سیتروئن، انتقال لوازم یدکی و تجهیزات خودرو به گروه صنعتی ایران خودرو را متوقف کرده تا از محدودیت‌ها و مجازات احتمالی آمریکا در امان بماند.

مقام‌های کمپانی هیوندای به درخواست نیویورک‌تایمز برای مصاحبه و ابراز نظر درباره تصمیمات اخیر پاسخی نداده‌اند. مقام‌های ایرانی و مسئولان بلندپایه صنعت خودرو در ایران هم هنوز به این گزارش‌ها واکنش رسمی نشان نداده‌اند.

در ماه‌های اخیر ایالات متحده، اتحادیه اروپا و هم‌پیمانان آنها در سراسر جهان، تحریم‌ها علیه ایران را به‌طور بی‌سابقه‌ای افزایش داده‌اند. بر اساس قانونی که اخیرا در کنگره آمریکا به تصویب رسید و با امضای باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا ابلاغ و اجرایی شد، همه کمپانی‌های خارجی که با ایران تعامل اقتصادی دارند، تحت تحریم ایالات متحده قرار خواهند گرفت و شانس تجارت در بازار بزرگ آمریکا را از دست خواهند داد.

سفر هيئت سازمان ملل تا 48 ساعت دیگر به دمشق

به گزارش خبرگزاری فرانسه از ژنو، سخنگوی کوفی عنان فرستاده ویژه سازمان ملل و اتحادیه عرب به سوریه روز سه شنبه گفت هیئتی از سازمان ملل ظرف چهل و هشت ساعت آینده برای کارهای مقدماتی استقرار ناظران در سوریه عازم آن کشور می شود.

این مقام سازمان ملل افزود این هیئت شامل پنج تا شش کارشناس این سازمان است.

سخنگوی عنان در مورد این پرسش که ناظران سازمان ملل چه زمان در سوریه مستقر می شوند، اظهار بی اطلاعی کرد و گفت، برای اینکه این ناظران در سوریه مستقر شوند، ابتدا تصویب یک قطعنامه در سازمان ملل و سپس توقف خشونت ها در آن کشور لازم است. 

کوفی عنان روز گذشته در گزارش خود به اعضای پانزده گانه شورای امنیت اعلام کرد که رژیم سوریه با ضرب الاجل دهم ماه آوریل برای پایان دادن به بحران این کشور موافقت کرده است. 

وی گفت، در نظر دارد هیئتی از ناظران را برای نظارت و کنترل فرآیند توقف خشونت ها در سوریه مستقر کند و پانزده عضو شورای امنیت نیز از این طرح به طور کامل حمایت کردند. 

از سوی دیگر برخی از منابع خبری منطقه خبر دادند که ولید المعلم وزیرامور خارجه رژیم سوریه در نامه ای به کوفی عنان اعلام کرد که دمشق برای فراخوانی تجهیزات نظامی خود از شهرها آمادگی دارد، اما این منابع به زمان خاصی در نامه ولید المعلم برای این کار اشاره نکردند.


ابراز تردید آمریکا

رژیم سوریه هفته گذشته نیز گفته بود طرح صلح کوفی عنان را می پذیرد. اما به گفته دیپلمات ها، کوفی عنان به شورای امنیت گفته تاکنون هیچ نشانه ای دایر بر اینکه حکومت بشار اسد آن را اجرا کرده باشد دیده نمی شود.

به گزارش بی بی سی، سوزان رایس، سفیر آمریکا در سازمان ملل پس از نشست دوشنبه با حضور کوفی عنان گفت: "ما قبلا دیده ایم که قول هایی داده شده و بعد شکسته شده."

سفیر آمریکا گفت، تجربه "ما را وامی دارد مشکوک باشیم" که سوریه طرح کوفی عنان را اجرا خواهد کرد و اخطار داد که امکان دارد خشونت ها بدتر شود.

نگرانی حکومت پوتین از فعالیت سازمانهای غيردولتی



به گزارش خبرگزاری فرانسه از مسکو، معاون وزیر امور خارجه روسیه امروز اعلام کرد، حمایت های مالی بیش از اندازه آمریکا از سازمانهای غیردولتی روس، مشکلی بزرگ در روابط مسکو و واشنگتن محسوب می شود.

این در حالیست که سازمان های غیردولتی روسیه در ماه های اخیر در بطن جنبش های اعتراضی علیه ولادیمیر پوتین حرکت کرده اند.

سرگئی ریابکوف معاون وزیر امور خارجه روسیه در گفتگو با خبرگزاری اینترفکس روسیه گفته، حمایت های مالی آمریکا از سازمانهای غیردولتی روس به اندازه ای افزایش یافته که به مشکلی بزرگ در روابط میان روسیه و آمریکا بدل شده است

این مقام روس افزود، مسکو از اینکه واشنگتن برخی گروه ها و جنبش های مخالف در روسیه را حمایت مالی می کند به شدت نگران است، ما این نگرانی را بارها اعلام کرده ایم، آمریکا هم به برخی پرسش ها پاسخ داده است ولی هیچ نگرانی را برطرف نکرده است. 

پس از آنکه آمریکا اعلام کرد انتخابات ریاست جمهوری در روسیه آزاد و عادلانه نبوده است، ولادیمیر پوتین چندین بار گفت جنبش ها و حرکت های اعتراضی در کشورش رنگ و بوی آمریکایی دارد. 

سیزده بدر و آخوند بدر با نگاه طنز


































آلمان؛ پانزدهمین روز اعتصاب غذای پناهجویان ایرانی


رادیو آلمان: احزاب سوسیال دمکرات و سبزهای آلمان از پنا‌هجویان ایرانی که در شهرداری وورتسبورگ در ایالت بایرن تحصن کرده‌اند خواستند که به اعتصاب غذای خود پایان دهند. نماینده پارلمانی حزب سبزها از پناه‌جویان ایرانی خواست که "به شیوه‌ی دیگری خواست‌های خود" را دنبال کنند. ۱۰ ایرانی حدود ۱۵ روز است که دست به اعتصاب غذا زده‌اند.
سخنگوی پناه‌جویان ایرانی تصریح کرد که این اعتصاب غذا تا "ملاقات با مسئولان امور پناه‌جویان" ادامه خواهد داشت. وضعیت سلامتی دو تن از اعتصاب‌کنندگان در روزهای پنج‌شنبه و جمعه وخیم شد که بطور موقت به بیمارستان منتقل شدند. بنا به آخرین خبرها این دو پناه‌جوی نیز از بیمارستان مرخص شده‌اند. یک پناه‌جوی ایرانی به نام محمد رهسپار در ۲۹ ژانویه امسال در کمپ پناهندگی وورتسبورگ به دلیل شرایط نامساعد زیستی خودکشی کرد. پس از این حادثه مسئولان وعده دادند که شرایط نگهداری پناه‌جویان را بهبود بخشند.

جایزه ده میلیون دلاری برای بازداشت سرکرده لشکر طیبه


به گزارش خبرگزاری فرانسه از اسلام آباد، دولت آمریکا نام سرکرده یک گروه پاکستانی را که به دست داشتن در انفجارهای بمبئی در سال 2008  متهم است، در فهرست خطرناک ترین تروریستهای تحت تعقیب قرار داد و برای بازداشت وی ده میلیون دلار جایزه تعیین کرد. 

یک پایگاه اینترنتی وابسته به دولت آمریکا روز سه شنبه با اعلام این خبر افزود، حافظ محمد سعید،‌ موسس و رهبر گروه «لشکر طیبه» که چند وقت یکبار در پاکستان در انظار عمومی ظاهر می شود، از این پس جز خطرناک ترین تروریستهای تحت پیگرد واشنگتن محسوب می شود.

دولت آمریکا در صدر فهرست افراد خطرناک تحت تعقیب نام ایمن الظواهری، سرکرده مصری تبار القاعده را قرار داده و برای بازداشت وی بیست و پنج میلیون دلار جایزه تعیین کرده است.

در رده بعدی این فهرست نام ملا عمر، سرکرده طالبان افغانستان مشاهده می شود که آمریکا برای بازداشتش ده میلیون دلار جایزه در نظر گرفته است.

وندی شرمن، معاون وزیر امور خارجه آمریکا، خبر مربوط به تعیین جایزه برای بازداشت حافظ محمد سعید را روز دوشنبه در سفر به هند اعلام کرد و پایگاه اینترنتی متعلق به دولت آمریکا موسوم به «جایزه برای عدالت» روز سه سه شنبه این خبر را تایید کرد. 

دولت آمریکا در بیانیه ای که در این پایگاه منتشر شد یادآوری کرد که حافظ محمد سعید به علت دست داشتن در چندین حمله تروریستی از جمله انفجار سال 2008 در بمبئی که یکصد و شصت و شش نفر از جمله شش آمریکایی را به کام مرگ فرستاد،‌دست داشته است. 

یک ماه پس از انفجارهای بمبئی، دولت پاکستان حافظ محمد سعید را در بازداشت خانگی قرار داد اما سال 2009  به علت نبود مدارک و شواهد کافی در تایید اتهامات وارد شده به این مظنون، وی را آزاد کرد. 

اقدام آمریکا در تعیین جایزه برای بازداشت سرکرده لشکر طیبه در حالی اتفاق می افتد که واشنگتن و اسلام آباد تلاش می کنند روابط خود را که در ماههای گذشته به علت برخی حوادث تیره شده است، بهبود بخشند.

بازجویی از زندانیان به دلیل برگزاری مراسم نوروز


بنابه گزارشات رسیده به "فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران" روز سه شنبه 15 فروردین ماه 5 نفر از زندانیان سیاسی زندان ارومیه فراخوانده شدند و برای مدت طولانی مورد بازجویی یکی از شکنجه گران وزارت اطلاعات قرار گرفتند.بازجوی وزارت اطلاعات ، 5 زندانی سیاسی را به دلیل برگزاری مراسم عید نوروز در زندان مورد بازجویی و تهدید و توهین قرار داد. این بازجو در حالیکه زندانیان سیاسی را مورد توهین قرار می داد آنها را تهدید کرد که به زندانهای دیگر تبعید و یا به سلولها انفرادی طولانی مدت منتقل خواهد کرد یا حکم آنها را افزایش خواهد داد.
اسامی زندانیان سیاسی که مورد بازجویی قرار گرفتند عبارتند از :سیدجمال محمدی،شیرکوه عثمانی،علی حسین اندی،ابراهیم احسن و ظاهر علی علی می باشند.
زندانیان سیاسی زندان ارومیه مراسم سال تحویل با را چیدن هفت سین و خواندن ترانه و سرود برگزار کردند. برگزاری مراسم عیدنوروز باعث بر انگیختن خشم بازجویان وزارت اطلاعات شده است. 
از طرفی دیگر زندانی سیاسی قادر محمد زاده از 3 روز پیش بدون هیچ دلیلی به سلولهای انفرادی زندان ارومیه منتقل گردید و همچنان در سلول انفرادی بسر می برد.
شکنجه گری که دائم زندانیان سیاسی زندان ارومیه را تحت فشارهای غیر انسانی مانند بازجویهای طولانی مدت ،شکنجۀ روحی ،توهین و یا به سلولهای انفرادی منتقل می کند فردی است که خود را با نام مستعار علیرضا معرفی می کند.
فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران،بازجویی ،شکنجۀ روحی ،توهین و تهدید زندانیان سیاسی توسط بازجویان وزارت اطلاعات را محکوم می کند و از کمیسر عالی حقوق بشر و سایر مراجع بین المللی خواستار ارجاع پرونده جنایت علیه بشریت رژیم ولی فقیه علی خامنه ای به شورای امنیت سازمان ملل متحد جهت گرفتن تصمیمات لازم اجرا می باشد.

15 فروردین 1391 برابر با 3 آپریل 2012

گزارش فوق  به سازمانهای زیر ارسال  گردید:
کمیساریای عالی حقوق بشر
گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل متحد
کمسیون حقوق بشر اتحادیه اروپا
سازمان عفو بین الملل

استیضاح وزیر کار تقدیم هیأت رئیسه مجلس رژیم شد


سایت عصر ایران: 19 نماینده مجلس با امضای طرح استیضاح وزیر " تعاون ، کار و رفاه اجتماعی" ، آن را تقدیم هیدت رئیسه مجلس شورای اسلامی کردند.

این طرح فردا اعلام وصول می‌شود و پس از آن ، وزیر 10 روز فرصت خواهد داشت تا به مجلس برود و از خود دفاع کند.

متن کامل طرح استیضاح وزیر ‌کار  

بسمه تعالی

برادر ارجمند جناب آقای دکتر علی لاریجانی

رئیس محترم مجلس شورای اسلامی      

با سلام و احترام؛

به استناد مواد 219 و 220 قانون آئین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی تقاضای استیضاح آقای دکتر شیخ الاسلامی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی را تقدیم می‌کنیم.

علت استیضاح، نصب آقای سعید مرتضوی به عنوان مدیرعامل صندوق تامین اجتماعی است که به دلائل زیر بر خلاف مصالح کشور و معارض قانون و آسیب زننده به منافع 33 میلیون کارگر زحمت‌کش و خانواده‌های آنان است:

1. وی در سمت قبلی خویش یعنی دادستان تهران متهم است و از حالت قضایی معلق شده و پرونده‌اش هنوز مفتوح است.

2. در گزارش تحقیق و تفحص مجلس از فاجعه کهریزک، مقصر شناخته شده است.

3. در پرونده دانشگاه آزاد اسناد زیادی علیه اقدامات غیرقانونی و سوء‌استفاده‌های وی موجود است.

4. در تحقیق و تفحص از قوه قضاییه به دلیل تخلفاتش مقصر شناخته شده و پس از قرائت گزارش ذیربط در مجلس، واکنش غیرقانونی و خلاف شئون شغلی در رسانه‌ها نشان داده است.

5. اسناد مطمئنی در سوء‌استفاده از موقعیت شغلی علیه وی موجود است.

6. در تصدی صندوق تامین اجتماعی و مادر شرکت عظیم وابسته، یعنی شستا تخصص و تجربه مناسب را ندارد و به همین دلیل بر خلاف قانون مدیریت خدمات کشوری عمل شده است‌.

7. تذکرات برخی نمایندگان مجلس و گروه‌های اجتماعی- سیاسی در این باره نادیده گرفته شده است.

8. گفته شده که آقای وزیر تصمیم را به جناب آقای رئیس جمهور نسبت داده است. وزیری که بر خلاف مصالح مردم و کشور قدرت مقاومت در برابر فشار ناحق را ندارد، نمی‌تواند مورد اعتماد و اتکا مجلس باشد.

اسامی امضاکنندگان

1. علی زاکانی  تهران                  

2.  احمد توکلی  تهران

3. حسین نجابت  تهران

4. الیاس نادران  تهران

5. پرویز سروری  تهران

6. غلامرضا مصباحی مقدم  تهران

7. زهره االهیان  تهران

8. علی مطهری  تهران

9. سید رضا اکرمی  تهران

10. حسینعلی شهریاری  زاهدان

11. محمد امین رحیمی  ملایر

12.  محمد دهقان    طرقبه و چناران

13.  سلیمان جعفرزاده  ماکو

14.  مسعود پزشکیان  تبریز

15.  شکور اکبرنژاد  تبریز

16.  مسعودی ریحان  هریس و اهر

17. حسن نوروزی  رباط کریم

18.  موسی الرضا ثروتی  بجنورد

19.  سیدحسین دهدشتی  آبادان

تهران در سال گذشته 700 بار لرزید


به گزارش مهر، شهر تهران بر روی چند گسل مشا، ری شمالی و جنوبی، کهریزک، دارآباد ، نیاوران و گرمسار قرار گرفته به طوری که طبق ارزیابیهای صورت گرفته از سوی سازمانهای امدادرسان حدود 80 درصد مساحت تهران روی گسل قرار دارد.

سال گذشته پایتخت 700 زلزله خفیف را تجربه کرد ولی هیچ اقدام عملی برای مقاوم سازی بافتهای فرسوده، تقویت زیرساختها، مقاوم سازی مراکز درمانی و بیمارستانی و حتی سبک سازی تهران انجام نشد.

خطر انقراض 50 گونه جانوری در استان مرکزی


مديركل حفاظت محيط زيست استان مركزي با بيان اين كه نسل 50 گونه جانوري در استان مرکزي با خطر انقراض مواجه است، گفت: پستانداراني مثل آهو، پلنگ، گربه پالاس، زرده بره، شنگ (سگ آبي)، خرس و يوزپلنگ اکنون در مناطق زيستگاهي حيات وحش استان مركزي به جمعيت محدود رسيده و يا جمعيت آن ها از بين رفته است.

به گزارش واحد مرکزی خبر، انصاري، مديركل حفاظت محيط زيست استان مركزي گفت: در دهه هاي اخير در جنگل هاي بلوط شازند خرس و در هفتاد قله اراك يوزپلنگ زندگي مي کرده كه احياي اين گونه هاي ارزشمند اکنون در دستور كار است. 

انصاري افزود : در 2 دهه گذشته هم حدود 3 هزار راس آهو در مناطق زيستگاهي هفتاد قله استان مرکزي زندگي مي کردند كه جمعيت اين پستاندار نيز به شدت رو به كاهش است. وي گفت: جلوگيري از شكار بي رويه ، آموزش شكارچيان درباره نحوه شكار ، مديريت آماري گونه هاي پستانداران، حلقه گذاري پرندگان كمياب تالاب ميقان و تقليل اسلحه هاي شكاري متناسب با جمعيت پستانداران از اقدامات محيط زيست استان مركزي براي حمايت از گونه هاي درمعرض تهديد است.

براي اجراي طرح هاي حمايتي پارسال 98 شكارچي متخلف در زيستگاه‌هاي طبيعي استان مرکزي دستگير شدند. 

مديركل حفاظت محيط زيست استان مركزي گفت: اين متخلفان در كنترل و گشت زني محافظان محيط زيست در زيستگاه هاي حيات وحش استان شناسـايي شدند. اکنون 11 منطقه با مساحت 360 هزار هكتار شامل 2 منطقه حفاظت شده هفتاد قله اراك و الوند خمين ، پناهگاه هاي حيات وحش راسوند شازند و جاسب دليجان ، مناطق شكار ممنوع تالاب ميقان اراك ، بازرجان تفرش ، كلاهه آشتيان ، چال خاتون شازند ، پلنگاب خنداب و خرقان زرنديه زير نظر اداره کل محيط زيست استان مركزي مديريت مي شود. 

استان مركزي با 335 گونه جانوري شامل 53 گونه پستاندار ، 205 گونه پرنده، 54 گونه خزنده، 40 گونه دوزيست، 19 گونه ماهي و هزار و 336 گونه گياهي رتبه سوم تنوع زيستي كشور را به خود اختصاص داده است.

انصاري افزود: کَل يا پازن نماد زيست محيطي استان مركزي و يكي از گونه هاي غالب جانوري به ويژه در زيستگاه هفتاد قله است و دُرنا هم به عنوان پرنده مهاجر که تحت حمايت هاي بين المللي است در تالاب ميقان اراك زندگي مي کنند.

حمله شدید رژیم به ترکیه؛ اردوغان دو رو و منافق است



خبرگزاری مهر: نائب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در خصوص تغيير موضع اردوغان در سفر به تهران و كنفرانس استانبول گفت: معتقدم مسئولان سياسي تركيه خودشان تصميم گيرنده نيستند و به نوعي آلت دست و عامل استكبار شده اند.

محمد کوثری در خصوص برگزاری اجلاس اخیر دوستان سوریه در استانبول ترکیه گفت: کنفرانسی که به عنوان دوستان سوریه در استانبول برگزار شد در حقیقت کنفرانس دشمنان سوریه بود چرا که کشورهایی مانند عربستان، آمریکا، قطر و ترکیه در جامعه جهانی به عنوان دشمنان حقیقی سوریه شناخته می شوند.

وی با بیان اینکه این کشورها خیال می کردند جمهوری اسلامی ایران هم تابع خواسته های آنها می شود گفت: به همین منظور اردوغان تلاش کرد با سفر به ایران مسئولان نظام را قانع کند و مسئله سوریه را به نفع خود و دیگر هم پیمانان تمام کند اما با جواب محکمی که در این رابطه شنیدند فهمیدند جمهوری اسلامی مانند آنها دو رو و منافق نیست بلکه با صراحت نظر خود را اعلام می کند.

کوثری با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران برای شناخت صحیح ملت ها از دوستان و دشمنان سوریه موضع خود را به صورت محکم در این زمینه اعلام کرده است، گفت: آنها باید قطعا بدانند که برگزاری این کنفرانس به ضرر ترکیه، عربستان، قطر تمام خواهد شد و در مرحله دوم ضربه ای سنگین بر پیکر صهیونیست ها و آمریکایی ها خواهد بود.

نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی در خصوص تغییر موضع اردوغان در سفر به تهران و کنفرانس استانبول گفت: معتقدم مسئولان سیاسی ترکیه خودشان تصمیم گیرنده نیستند و به نوعی آلت دست و عامل استکبار شده اند و در زمین آمریکا، قطر و عربستان بازی می کنند.

داروی شکنجه و اعتراف؛ «اسلام عزیز» گشته دارو ساز



گمرک آلمان از صادرات دو و نيم تن داروی "تيوپنتال" به ايران جلوگيری کرد. اين دارو می تواند در بازجويی و اعتراف گيری مورد استفاده قرار گيرد. اداره مرکزی گمرک در شهر کلن آلمان اعلام کرد که محموله تيوپنتال (Thiopental) در قالب ۵ هزار شيشه کوچک دارويی آماده ی ارسال به ايران شده بود. اين ماده دارويی مشمول بخشنامه "مقابله با شکنجه" در آلمان می شود و فروش آن به کشورهای خارجی به مجوز ويژه ی اداره ی فدرال آلمان در امور اقتصاد و کنترل صادرات نياز دارد. اين مجوز برای محموله مورد نظر صادر نشده بوده است. بخشنامه مقابله با شکنجه در آلمان صادرات کالاهايی را ممنوع يا مشروط به صدور مجوزهای ويژه می کند که برای اجرای حکم اعدام، شکنجه يا ديگر صورتهای رفتار يا مجازات غيرانسانی، تحقيرآميز يا وحشيانه مورد استفاده قرار می گيرند.

پس از خواندن این خبر دردناک چند سطر زیر تحریر افتاد : 

«اسلام» که اعتراف می گیرد
از معجزهء شیاف می گیرد

کپسول پتاسیم ز روسستان
با خنجر بی غلاف می گیرد

از آلمان شربت ّ «تیوپنتال»ـ 
وز لندن قرص ِ ناف می گیرد

از چین روش ِ دریدن ِ پاچین
پنهانی و در لفاف می گیرد

داس از کرهء جنوب می آرد
تیغ از ونزوئلاف می گیرد

داروی نظافتش زپاکستان
ناپاکی ی هردوکاف می گیرد

در مصرف داروی روان گردان
گـَرد از سر کوه قاف می گیرد

ـ «اسلام عزیز» گشته دارو ساز
می سازد و اعتراف می گیرد

.................................

چهاردهم فروردین 1391
ـ پاریس / م.سحر

گزارش؛ بیم از فروپاشی بانکهای بزرگ جمهوری اسلامی



گزارش دریافتی از درون رژیم: مسئولان عالیرتبۀ رژیم، صدها میلیون دلار را به آنسوی مرزهای کشور میفرستند.
در حالی که تورم در ایران بیداد میکند و مردم سراسیمه در پی بیرون کشیدن پولهایشان از بانکها هستند تا دار و ندار خود را از دست ندهند، طی روزهای اخیر یک سری از سران حکومت در پی ارسال میلیونها دلار ارز به خارج از کشورند. این کار طی هفته های اخیر انجام میشود (قسمتی از پول دیگر در آنور آبهاست) و پولها از بانکهای بزرگ کشور، ملی، ملت، سپه و صادرات و همچنین بانک مرکزی بیرون کشیده شده اند.
بیشتر این پولها به کشورهای حوزه خلیج فارس منتقل میشوند، و بقیه به کشورهای مسلمان خاور دور، منجمله مالزی و اندونزی و همچنین پاکستان و ترکمنستان برده میشوند. این کشورها نظر به اینکه بانک مرکزی ایران، و مسئولین اقتصادی در کشور روابط تنگاتنگی با بسیاری از بانکها در آنها دارند، و بستری مناسب برای فعالیت اقتصادی میباشند، انتخاب شده اند. چند سالی است که کشورهای فوق الذکر به عنوان یک چتر نجات مالی و به عنوان یک راه حل برای دور زدن تحریمات و مشکلاتی که رژیم در زمینۀ بانکی بین المللی با آنها دست و پنجه نرم میکند، مورد استفاده قرار دارند، و بنا بر این یک مقصد مناسب برای انتقال آسان پول میباشند.
طبق اطلاعات دریافتی از یک منبع عالیرتبه در سیستم بانکی کشور، این کار سران رژیم بدلیل بیم از این است که بخاطر بحران اقتصادی شدید حاکم بر کشور، که روز بروز حادتر نیز میشود، بانکها در آستانه فروپاشی اقتصادی قرار دارند. بگفتۀ این منبع، صدها میلیون دلاری که از ایران به خارج منتقل میشوند یکی از دلائل محدود کردن خرید ارز میباشند، چرا که بخش بزرگی از موجودی ارز در کشور (بخصوص موجودی دلار) برای سران رژیم کنار گذاشته شده است.
این منبع اضافه کرد که رئیس مجلس شورای اسلامی- علی لاریجانی حدوداً دو و نیم میلیون دلار پول نقد را به حساب خود در یکی از بانکهای اندونزی واریز کرده است. لاریجانی که حدوداً دو ماه پیش از اندونزی بازدید کرده، از این فرصت استفاده نموده و دارائی خود و همچنین قسمتی از پولهای برادرش- رئیس قوۀ قضاییه را با خود به خارج برده. قسمتی از این پولها از بانک مرکزی ایران و قسمتی دیگر از بانک ملی برداشت شده اند. یکی از نزدیکان خانوادۀ لاریجانی که از نزدیک با این قضیه آشناست میگوید که این اقدام لاریجانیها علی الاصول بدلیل فشارهای همسر رئیس مجلس- فریده لاریجانی بوده است که از شوهر خود خواسته تا آینده خانواده اش را در صورت فروپاشی سیستم بانکی کشور تضمین کند.
منبع فوق میگوید که همین روزها چند بانک در اندونزی قرار است حدوداً 85 میلیون دلار پول از ایران دریافت کنند. بگفتۀ وی، این پول متعلق به فرماندۀ بسیج – سرتیپ محمد رضا نقدی و فرزند آیت الله خامنه ای – مجتبی است.
اطلاعات دیگر دریافتی حاکی از این است که دهها تن از مسئولان اقتصادی کشور، مانند سران عالیرتبه بانک مرکزی و همچنین رؤسای مؤسسه های خیریه که مستقیماً تابع دفتر رهبری هستند نیز تصمیم گرفته اند که دارایی خود را به خارج انتقال دهند. طبق این اطلاعات، زریبافان رئیس بنیاد شهید و محمد فروزنده رئیس بنیاد مستضعفان و جانبازان، از جمله افرادی میباشند که در این مقوله سهم بسزایی دارند.
شماری دیگر از مسئولین نظام نیز با مراجعه به بانک مرکزی بدنبال انتقال پول خود به کشورهای غیر مسلمان خاور دور مانند چین وهنگ کنگ، که روابط اقتصادی خود با جمهوری اسلامی را حفظ کرده و روابطی حسنه با بانکهای رژیم دارند، میباشند .

میانمار؛ آنگ سان سوچی، از زندان تا نمایندگی مجلس


رادیو آلمان: آنگ سان سو چی، برندۀ جایزۀ صلح نوبل در سال 1991 و نماد اصلی مبارزات و مقاومت در برابر رژیم دیکتاتور برمه موفق شد با كسب اكثريت قاطع آراء وارد پارلمان کشورش شود. گفته می شود که حزب وی با کسب 99 در صد آرأ به پیروزی دست یافته است.

آنگ سان سو چی 66 ساله که به بانوی رانگون معروف است از سال 1989 تا سال 2010، یعنی به مدت پانزده سال در حبس و حصر خانگی به سر می برد.

پدر وی ژنرال آنگ سان، قهرمان استقلال برمه به حساب می آید و در سال 1947 در رانگون پایتخت این کشور به قتل رسید.

آنگ سان سو چی که در آن زمان دو ساله بود در کنار مادرش بزرگ شد و به همراه وی که به عنوان سفیر برمه در هند منصوب شده بود، به این کشور رفت.

در آنجا آنگ سان سو چی در دانشگاه دهلی نو مشغول تحصیل در رشتۀ فلسفه شد و بعد از آن به انگلستان سفر کرد و در از دانشکدۀ آکسفورد در رشتۀ علوم سیاسی و اقتصادی فارغ التحصیل گشت.

سپس وی با یک پژوهشگر دانشگاهی بریتانیایی تبت شناس ازدواج کرد و در سال 1988 برای رسیدگی به وضعیت بیماری مادرش به برمه بازگشت و در شورش دانشجویان مشارکت ورزید، طغیانی که باعث سرنگونی رژیم ژنرال نه وین شد.

در این میان آنگ سان سو چی با اعلام اینکه به عنوان دختر پدری که برای آرمان های دموکراسی و آزادی و استقلال در برمه جنگیده نمی توانست ساکت بماند و با راه اندازی لیگ ملی دموکراسی، سازمانی که دبیر کلی آنرا نیز عهده دار شد، خواهان پایان رژیم نظامی حاکم شد.

همین امر سبب گشت که نظامیان وی را در حصر خانگی قرار دهند، تا زمانیکه در سال 2010 به دنبال رفرم های رژیم حاکم آزادی خود را باز یافت.

بدین ترتیب آنگ سان سو چی برای اولین بار و پس از سال ها حصر خانگی و مبارزه با حکومت نظامیان به مجلس نمایندگان برمه راه یافت. حزب وی موفق شد از مجموع ۴۵ کرسی انتخابات میاندوره ای مجالس ملی، سنا و منطقه ای برمه ۴۴ کرسی را از آن خود کند.