۱۳۸۹ آذر ۶, شنبه

تجمع اعتراضی شماری از کارگران کارخانه مخابرات راه دور در شيراز

شماری از کارگران کارخانه مخابرات راه ‏دور ايران، در شيراز در اعتراض به پرداخت نشدن دستمزد ۱۷ ماه گذشته خود در محل اين واحد توليدی تجمع کرده اند.
مصوبات دولت برای راه اندازی دوباره اين واحد و خروج آن از بحران مالی هنوز اجرا نشده است. کارگران اين کارخانه خواستار اجرای کامل مصوبات هيئت دولت، حل مشکلات بازنشستگی، دريافت ۱۷ ماه حقوق معوقه و پرداخت حق بيمه خود هستند.

در ساليان گذشته، گزارش های بسياری در مورد عدم پرداخت دستمزد کارگران در شماری از کارخانه ها در ايران انتشار يافته است.

فشار مغزی و عصبی و بی هوشی کبودوند

محمدصدیق کبودوند ، فعال حقوق بشری برای بار دوم طی 2 ماه گذشته در اثر فشار مغزی و عصبی دچار بی هوشی شد. کبودوند در ساعت 3 بامداد روز جمعه 28 آبان ماه بر اثر فشار مغزی و عصبی و قطع تنفس دچار بی هوشی شد که پس از به هوش آمدن با نابینایی موقتی و از کار افتادن قسمتی از مغز توام با فشار سنگین و درد غیرقابل بیان و تعریق سرد، بی حسی و فلج شدن بخشی از بدن روبرو شد که پس از نیم ساعت وضعیت ایشان به طور نسبی به حال عادی برگشت.
ناظرین بند پس از اطلاع جهت معاینات لازم و احتمال اینکه فشار شدید مغزی و عصبی، سکته مغزی بوده باشد افسر نگهبانی را در جریان قرار داده و آمبولانس ایشان را به درمانگاه زندان منتقل نموده است ولی در درمانگاه متاسفانه نه تنها مورد رسیدگی و بررسی لازم پزشکی قرار نگرفت بلکه با رفتار زننده و اهانت آمیز نگهبان و کادر غیرپزشکی درمانگاه روبرو می شود.
وی پس از معاینه سرپایی به بند بازگردانیده می شود. شایان ذکر است پیش از این نیز افرادی چون «الف- ق» که چنین شرایطی داشت به دلیل بی توجهی مسئولان درمانگاه در زندان جان سپرد.از این رو خانواده کبودوند هرگونه اتفاق بعدی و عواقب ناگوار احتمالی برای کبودوند را متوجه مسئولان درمانگاه زندان می دانند.

دادگاه نسرین ستوده فردا 7 آذرماه برگزار می شود

نسرین ستوده، وکیل دادگستری و فعال جنبش زنان با اتهام اقدام علیه امنیت ملی، اجتماع و تبانی به قصد برهم زدن امنیت و همکاری با کانون مدافعان حقوق بشر، فردا، یکشنبه 7 آذرماه در شعبه 26 دادگاه انقلاب به ریاست قاضی پیرعباسی محاکمه می شود. این دومین جلسه رسیدگی به دادگاه نسرین ستوده است که قرار بود روز چهارشنبه 3 آذرماه برگزار شود که به دلیل اعلام تعطیلی عمومی روز چهارشنبه، دومین جلسه رسیدگی به پرونده نسرین ستوده به فردا، 7 آذرماه موکول شد.
این وکیل دادگستری و برنده جایزه بین المللی حقوق بشر ایتالیا که از روز 13 شهریور ماه در زندان اوین در بازداشت است، اکنون هشتاد و چهارمین روز خود را در سلول انفرادی می گذراند. وی از روز 3 مهر تا 24 آبان ماه (به غیر از چند روز آن را) در اعتصاب غذا بوده است که 9 روز از این روزها را در اعتصاب غذای خشک بوده است. وی در اولین جلسه دادگاه خود یعنی در روز 24 آبان ماه بنابه درخواست های مکرر خانواده و وکلایش دست از اعتصاب غذا برداشت.
پس از برگزاری اولین جلسه دادگاه نسرین ستوده در 24 آبان ماه، و شکستن اعتصاب غذایش در این روز، خانواده وی تنها توانسته اند یک بار تلفنی با وی صحبت کنند و از آن زمان تاکنون با وی ملاقاتی نداشته اند.
اخیرا رئیس کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد با انتشار بیانیه ای نسبت به وضعیت پرونده نسرین ستوده اظهار نگرانی کرده است. و همینطور عفو بین الملل با صدور بیانیه ای با استناد به فراخوان کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد، خواستار آزادی نسرین ستوده شده است.

اعدام يک تن دیگر در زندان مرکزی اصفهان

مردی در محوطه زندان اصفهان به دار آويخته شد. دستگاه قضایی "حسین.م" را به جرم زنای به عنف به اعدام محکوم کرد.

تجمع اعتراضی کامیونداران در تهران

جمعي از كاميونداران در اعتراض به كيفيت بسیار پائین كاميون هاي D , T 300 در مقابل مجلس رژیم تجمع كردند. تجمع كنندگان معتقدند كاميون هاي نيسان T-300 عرضه شده توسط سايپا ديزل فاقد كيفيت بوده و با تجمع در تهران خواستار حل مشكل خود هستند.

تجمع كنندگان بيلبوردهايي كه عبارت هاي «نابودي زندگي = نيسان D , T 300» ، «خائن به بخش حمل ونقل جاده اي = سايپا ديزل» ، «ما خريداران كاميون هاي نيسان D , T 300 از شركت سايپا ديزل شاكي بوده و خواستار رسيدگي عاجل هستيم" بر آن نوشته شده است به اعتراض خود در مقابل مجلس اسلامی تا برآورد شدن خواسته های شان ادامه می دهند.

مخالفت با تحویل داروهای فعال دربند دانشجويی

پس از گذشت ۲۰ روز از بازداشت اعضای دفتر تحکیم وحدت، وضعیت جسمی محسن برزگر نگران کننده است.

علت نگرانی از وضعیت جسمی محسن برزگر، تماس کوتاه تلفنی وی در هفته اخیر بوده که به گفته برخی از منابع نزدیک به خانواده محسن برزگر نوع صحبت و صدای لرزان وی در هنگام مکالمه باعث افزایش نگرانی ها شده است.

در روزهای اخیر محمود جعفری دولت آبادی با درخواست ملاقات خانواده های دانشجویان دربند با ایشان مخالفت نموده است. یک منبع مطلع به دانشجونیوز گزارش می دهد که پدر محسن برزگر در روزهای اخیر پس از مراجعه به دادستانی تهران درخواست ملاقات با محمود جعفری دولت آبادی را نموده است که با مخالفت دادستان تهران مواجه شده است. خانواده محسن برزگر در گفتگو با منابع آگاه اعلام کردند که فرزندشان از بیماری اعصاب رنج می برد و در روز ۸ آذر وقت پزشک برای وی رزرو شده بود ولی متاسفانه دادستانی تهران به این موارد توجه نمی کند و حتی با درخواست پدر محسن برزگر برای تحویل داروهای ضروری فرزندشان مخالفت می کند.

محسن برزگر عضو منتخب اعضای دفتر تحکیم وحدت در روز ۱۶ آبان پس از مراجعه به زندان متی کلای بابل جهت رفع نقص پرونده بازداشت شد. علیرضا کیانی و محمد حیدرزاده از دیگر اعضای منتخب دفتر تحکیم وحدت در همان روز در محل تحصیل خود در بابلسر و شهرکرد بازداشت شدند. علی قلی زاده نیز در روز ۱۴ آبان طی یورش نیروهای امنیتی در منزل پدریش در مشهد بازداشت شد.

وضعیت پناهجویان ایرانی متحصن در کردستان عراق

متن فارسی نامه اعتراضی "دفتر دفاع از حقوق پناهندگی" به سازمان ملل متحد در امور پناهندگان در عراق در خصوص پناهجویان ایرانی متحصن در کردستان عراق

آقای چارلز لینچ ، مسئول سازمان ملل متحد در امور پناهندگان در شهر اربیل عراق؛
رونوشت به سازمانهای مدافع حقوق انسان در کردستان عراق و رسانه ها
موضوع : پناهجویان ایرانی متحصن در مقابل دفتر سازمان ملل در کردستان عراق

همچنانکه مطلع هستید ، تعدادی از پناهجویان ایرانی در کردستان عراق ، از جمله چند کودک و یک زن حامله ، بیش از مدت دوماه است که در مقابل دفترسازمان ملل در شهر اربیل ، تحصن کرده اند. ما در دفتر دفاع از حقوق پناهندگی ، طی صدور دو اطلاعیه و چند برنامه رادیوئی ، وضعیت اسفبار این پناهجویان متحصن را به اطلاع عموم رساندیم ، همچنین اخبار این اعتراض در بسیاری از خبرگزاریهای اپوزیسیون رژیم جمهوری اسلامی ایران و چند روزنامه محلی در کردستان عراق نیز منعکس شده است.

این پناهجویان که پرونده برخی از آنها ، سالهاست در بلاتکلیفی مطلق نگه داشته شده است ، در شرایط به شدت اسفباری بسر می برند ، کودکان مستقر در این تحصن ، دچار بیماریهای عفونی شده اند و یکی از متحصنین نیز ، بدلیل عدم دسترسی به امکانات بهداشتی و پزشکی ، چند هفته است که در بیمارستان بسر میبرد. تاریکی و نا امنی محل تحصن ، نبود آب آشامیدنی ، غذای کافی و امکانات گرمائی نیز از دیگر مشکلات جدی این متحصنین است و شما در مقام مسئول سازمان ملل در شهر اربیل، نظاره گر هر روزه این بی حقوقی هستید.

بیش از دوماه از تحصن این پناهجویان در مقابل مقر سازمان ملل میگذرد ، در این مدت ، نه تنها کوچکترین توجهی به خواسته های این متحصنین نشده بلکه بنا بر گزارشات رسیده ، مورد تمسخر کارمندان سازمان ملل نیز قرار گرفته اند. این وضعت ، قابل تحمل نیست ، سازمان ملل متحد در شهر اربیل ، مسئول مستقیم زندگی این پناهجویان است.

دفتر دفاع از حقوق پناهندگی ، پس از بررسی دقیق پرونده پناهندگی این پناهجویان ، تاکید میکند که زندگی این پناهجویان در خطر جدی است ، این متحصنین از اعضای فعال سازمانهای مخالف جمهوری اسلامی ایران میباشند که دارای سابقه مبارزاتی طولانی در این عرصه هستند.

دفتر دفاع از حقوق پناهندگی ، ضمن حمایت قاطع از خواسته های برحق این متحصنین ، اعلام میدارد که تمام تلاش خود را جهت تحقق این مطالبات ، به عمل خواهد آورد. ما همچنین از سازمان ملل متحد در امور پناهندگان در کردستان عراق ، قویا خواستار بررسی سریع خواسته های متحصنین و انتقال آنان به کشور امن ثالث هستیم.

دفتر دفاع از حقوق پناهندگی ، بار دیگر تاکید میکند که مسئولیت هرگونه مخاطرات احتمالی در مورد این پناهجویان ، مستقیما متوجه سازمان ملل متحد در امور پناهندگان در شهر اربیل عراق میباشد.

سیروان قادری
دبیر دفتر دفاع از حقوق پناهندگی
26 نوامبر 2010


آغاز هدفمندی يارانه‌ها دوشنبه اعلام می شود؟


شواهد و گزارش‌ها حاكي از اين است كه قيمت حامل‌هاي انرژي تقريبا نهايي شده و تمام آلترناتيوهاي آن آماده شده است.يك مقام مسئول خبر داد، به نظر مي‌آيد در طول هفته جاري طرح هدفمندي يارانه‌ها آغاز شود.

اين مقام مسئول در پاسخ به اين سؤال كه گفته مي‌شود رئيس جمهور روز دوشنبه هفته جاري آغاز اجراي هدفمندي يارانه‌ها را اعلام خواهد كرد گفت به نظر مي‌آيد كه در طول هفته جاري طرح هدفمندي يارانه‌ها آغاز شود. همچنين رئيس جمهوري در سفر اخير استاني خود در جمع مردم زنجان از اعلام جزئيات هدفمندي يارانه ها در آينده نزديك خبر داده بود.در اين راستا طي هفته اخير برخي مسوولان اقتصادي كشور درباره موضوع هدفمند كردن يارانه‌ها اظهارات جديدي داشته‌اند كه از جمله مهمترين آنها مي‌توان به اعلام خبري توسط سخنگوي كارگروه تحولات اقتصادي مبني بر ممنوعيت برداشت مطالبات معوق افراد از محل يارانه‌هاي پرداختي دولت به مردم توسط بانك‌ها اشاره كرد.محمدرضا فرزين با تاكيد بر اين كه بانک‌ها اقساط معوق يا آتي را از محل يارانه واريزي برداشت نخواهند کرد، همچنين يكي از راهکارهاي مطرح شده در “بسته مديريت يارانه‌هاي پرداختي” را تشويق کارخانجات به فروش قسطي محصولات بادوام خود به مردم اعلام کرد و گفت که اين طرح با همکاري وزارت صنايع در حال پيگيري است.وي افزود: مشکلي که عامه مردم پيش از اين براي خريد قسطي کالا داشتند، اصرار فروشندگان به دريافت چک کارمندي معتبر داراي گردش مالي بود. اين در حالي است که با واريز يارانه نقدي به حساب افراد، همه داراي يک حساب معتبر با گردش مالي مناسب خواهند بود و توليد کنندگان مي توانند به راحتي اقدام به فروش قسطي محصولات خود کنند.همچنين وزير امور اقتصادي و دارايي از تدبير دولت براي افزايش جذابيت ماند‌گاري منابع يارانه نقدي مردم در حساب‌ها خبر داد.

سخنگوي كارگروه طرح تحولات اقتصادي حق تغيير شماره حساب اعلامي براي دريافت يارانه‌هاي نقدي از سوي متقاضيان در فرجه زماني 45 روز تعيين شده را مسلم و امكان پذير دانست.