۱۳۹۱ مهر ۱۸, سه‌شنبه

اظهارات شدیداللحن مقامات یمنی علیه رژیم تهران

به گزارش العربیه، دولت یمن از دستگیری تیم های جاسوسی وابسته به رژیم تهران خبر داد.

سایت وزارت دفاع یمن به نقل از یک منبع آگاه گزارش داد که ایرانی های دستگیر شده، به عنوان "سرمایه گذار" وارد یمن شده بودند و مجوز تاسیس کارخانه از نهادهای مسئول را دریافت کرده اند. آن ها پس از آن اقدام به انتقال دستگاه هایی که می گفتند برای راه اندازی کارخانه است، به بندر عدن کردند.

به گفته این منبع، هنگام بازرسی یکی از محموله ها، مشخص شد ابزارهای موجود در آن، هیچ ارتباطی با کارخانه مورد ادعا ندارد بلکه تجهیزاتی نظامی است که قرار بود به وسیله آن ها امنیت و ثبات یمن هدف گرفته شد. از این تجهیزات می توان موشک و انواع اسلحه ساخت. از همین رو نیروهای امنیتی اقدام به دستگیری ایرانی ها و آغاز تحقیق از آن ها کردند.

عبد ربه منصور الهادی رئیس جمهور یمن پیشتر در سخنرانی خود در مرکز بین المللی ودرو ویلسون واشینگتن گفته بود که رژیم ایران از برخی جریان های سیاسی مسلح یمن حمایت کرده و اقدام به سازماندهی شبکه های جاسوسی در این کشور می کند.

او در این باره اظهار داشت: "تا کنون پنج شبکه جاسوسی وابسته به ایران متلاشی شده و اعضای آن ها در اختیار دستگاه قضایی قرار گرفته اند. اخیرا ششمین شبکه جاسوسی نیز کشف شد که اقدام به ارائه پیشتبانی رسانه ای، نظامی، اطلاعاتی و مالی از گروه های مسلح یمنی در جنوب یمن و خارج از آن می کند."

او خاطرنشان کرد که ایران اخیرا اقدام به توسعه اهداف خود در یمن از راه جذب فعالان رسانه ای و مخالفان سیاسی کرده است. او به این نکته اشاره کرد که ایران تلاش کرد توافق صلحی را که برپایه طرح شورای همکاری میان دولت و معترضان یمنی ارائه شده بود، به شکست بکشاند.

از سویی شیخ محمد بن ناجی الشایف فرزند رهبر قبیله بکیل که دومین قبلیه بزرگ یمن است، مخالفت خود را با دخالت های ایران در امور داخلی کشورش اعلام کرد.

الشایف که هم اکنون عضو پارلمان یمن است، در این باره گفت: "با قدرت در مقابل این دخالت خواهیم ایستاد و به تهران اجازه نخواهیم داد امنیت و ثبات یمن را بر هم زد. ایرانی ها هیچ فرصتی برای عملی کردن آن چه که برای آن برنامه ریزی می کنند نخواهند یافت. حوثی ها جنگ را امتحان کردند و دریافتند از طریق آن راه به جایی نخواهند برد."

این سخنان چند روز پس از آن ایراد می شود که شیخ صادق الاحمر رهبر قبایل "حاشد" یمن به شدت به تهران تاخت و شورشیان حوثی در شمال و جدایی طلبان جنوب را متهم به اجرای سیاست های ایران کرد. او گفت: "پول های ایران است که آن ها را تحریک می کن

باکو؛ 22 نفر به اتهام جاسوسی برای سپاه محکوم شدند

به گزارش بی بی سی، دادگاهی در جمهوری آذربایجان، در همسایگی شمال غربی ایران، ۲۲ شهروند خود را به اتهام جاسوسی برای سپاه پاسداران به ۱۰ تا ۱۵ سال زندان محکوم کرده است.

این بیست و دو شهروند آذربایجان در آخرین روزهای سال گذشته خورشیدی دستگیر شده اند و به فعالیت تروریستی، خیانت به کشور و نگهداری سلاح هم متهم بوده اند.

پیشتر منابع رسمی جمهوری آذربایجان اتهام ۲۲ شهروند آذربایجانی دستگیر شده را "طراحی اقدامات تروریستی" علیه سفارت‌ آمریکا و اسرائیل در باکو اعلام کرده بودند.

محاکمه این افراد در اواخر تابستان سال جاری در باکو آغاز شده بود.

تنش میان ایران و جمهوری آذربایجان در ماه های اخیر به شکل روزافزونی بالا گرفته است و دو کشور طی ماه های اخیر ده‌ها تن را به اتهام جاسوسی به نفع کشور مقابل،دستگیر کرده اند.

در هفته های اخیر و پس از آزادی دو شهروند بازداشت شده جمهوری آذربایجان در ایران و بلافاصله پس از آن، آزادی خبرنگار شبکه سحر متعلق به حکومت ایران از سوی جمهوری آذربایجان، نشانه هایی از بهبود روابط دو کشور دیده می شد. به نظر می رسد اقدام اخیر دادگاه جمهوری آذربایجان می تواند به جو بدبینی دو طرف دامن بزند.

همزمان با اعلام آزادی خبرنگار شبکه سحر، معاون رئیس جمهور ایران با پیام محمود احمدی نژاد برای الهام علی اف، رئیس جمهوری آذربایجان عازم باکو، پایتخت آن کشور شد.

در آن زمان، پایگاه اطلاع رسانی دولت ایران خبر دادکه معاون رئیس جمهور ایران با "ترک جلسه هیات دولت" به باکو سفرکرده است.

کمتر از دو هفته پیش از آن دیدار، رئیس جمهوری آذربایجان که قبلا دعوت شرکت در نشست سران کشورهای غیرمتعهد در تهران را پذیرفته بود، از سفر به ایران سر باز زده بود.

روابط ایران و جمهوری آذربایجان از ابتدای سال جاری میلادی و پس از آن که جمهوری آذربایجان اقدام به خرید ۱ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار تجهیزات نظامی از اسرائیل کرد، رو به سردی بیشتری گذاشت.

ایران جمهوری آذربایجان را متهم می کند که به جاسوسان اسرائیلی اجازه داده تا از خاک آن کشور علیه ایران استفاده کنند. جمهوری آذربایجان هم ایران را به تلاش برای بی ثباتی آن کشور از طریق دامن زدن به اختلافات مذهبی متهم می کن