۱۳۹۱ دی ۱۰, یکشنبه

اعدام پنج تن در سمنان و یزد

پنج تن از جمله یک تبعه افغانستان  صبح روز شنبه، نهم دی ماه در شهرهای سمنان و یزد اعدام شدند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) به نقل از دادگستری کل استان سمنان، حکم اعدام فردی با هویت "م.م"٢٧ساله اهل هرات افغانستان به اتهام حمل و نگهداری یک کیلو و ۹٧٠ گرم هروئین فشرده (کراک)  در سمنان اجرا شد.

براساس اطلاعیه دادگستری کل استان سمنان، کمیسیون مرکزی عفو و بخشودگی "پس از انجام بررسی‌های لازم و  احراز نشدن شرایط"، تقاضای عفو متهم یاد شده را رد کرده است.

خبرگزاری مهر نیز گزارش داده است که دو تن به نام‌های "ع – ب" و "ر – د" به اتهام تجاوز به عنف در منطقه چاهک شهرستان خاتم، یک تن به نام" ن – ب" به اتهام  تجاوز به عنف با عنوان مامور قلابی شرکت گاز و یک تن دیگر نیز "م - ع "  به اتهام حمل و نگهداری ۹٨٠ گرم هروئین و٣٨  کیلو و ٧٥٠ گرم تریاک در زندان مرکزی یزد به دار آویخته شدند

حکم اعدام فردی با هویت "م.م"٢٧ساله اهل هرات افغانستان به اتهام حمل و نگهداری یک کیلو و ۹٧٠ گرم هروئین فشرده (کراک) روز شنبه، نهم دی ماه در سمنان اجرا شد 
روزنامه کيهان ۲۹ آذر ماه سال جاری نیز از اعدام هفت تن در زندان اصفهان به اتهام "قاچاق مواد مخدر و تجاوز" خبر داده بود.

سازمان عفو بين‌الملل در گزارش سالانه خود که هشتم فروردين‌ماه امسال منتشر شد اعلام کرد در سال ۲۰۱۱ دست‌کم ۳۶۰ نفر در ايران اعدام شده‌اند.اين تعداد اعدام پس از چين بالاترين رقم اعدام در جهان است.

احمد شهيد، گزارشگر ويژه سازمان ملل نيز گفته است در سال ۲۰۱۱ بيش از ۲۰۰ مورد اعدام در ايران تا اواسط سپتامبر انجام شده و تا ماه دسامبر ۲۰۱۱، ۴۲۱ مورد اعدام به‌شکل رسمی و ۲۴۹ مورد اعدام مخفيانه اعلام شده است.

به‌گفته احمد شهيد ۸۱ درصد از تمامی موارد اعدام در ۲۰۱۱ مربوط به مواد مخدر، ۴/۳ درصد محاربه و ۴/۱ درصد تجاوز بوده‌اند.

گزارشگر ويژه سازمان ملل در گزارش خود تأکيد کرد که جرائم مواد مخدری از جمله جرائمی نيست که تحت قوانين بين‌المللی به صدور حکم اعدام منجر شود.

شمار بالای اعدام‌ها و اعمال اين مجازات در ايران همواره مورد اعتراض فعالان و نهادهای حقوق بشری قرار گرفته است اما مقام‌های جمهوری اسلامی تعيين نوع مجازات برای متهمان را "مسئله داخلی" اين کشور می‌دانند

رضا شهابی در اعتصاب غذا و دارو

در گفت‌وگو با محمود صالحی، فعال کارگری و مسعود شفیعی، وکیل رضا شهابی
بهنام دارایی‌زاده - رضا شهابی، فعال کارگری و عضو هیئت مدیره سندیکای شرکت واحد اتوبوسرانی تهران است؛ سندیکایی که در سال ۱۳۸۳ خورشیدی شکل گرفت. این تشکل از همان ابتدا زیر فشارهای امنیتی دولت ایران قرار گرفت و اعضای فعال آن چون منصور اسانلو، ابراهیم مددزاده و رضا شهابی بارها احضار و بازداشت و در نهایت به حبس‌های طولانی‌مدت محکوم شده‌اند.


رضا شهابی در خردادماه سال ۱۳۸۹ از سوی شعبه‌ ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی صلواتی به شش سال زندان و پنج سال محرومیت از فعالیت سندیکایی محکوم شد و هم اکنون هم در بند ۳۵۰ زندان اوین، دوران محکومیت خود را می‌گذراند. او به سختی بیمار است و در طول دوران حضور در زندان نیز به سبب بیماری و درد شدید ستون فقرات و گردن، چند مرتبه در بیمارستان‌های تهران بستری شده است و احتمال فلج‌ شدن او نیز می‌رود.

این فعال حقوق کارگران، پس از پیگیری‌های فراوان از سوی خانواده‌اش، بالاخره روز ۲۵ آذرماه سال جاری برای معاینه به بیمارستان منتقل شد، اما در پی جلوگیری از انجام آزمایش‌های پزشکی مرتبط و "فحاشی و تهدید به ضرب و شتم" از سوی ماموری که وی را از زندان به بیمارستان آورده بود، در بند ۳۵۰ زندان اوین، دست به اعتصاب غذا و دارو زده است و از این حرکت اعتراضی، بیش از ۱۴روز می‌گذرد.

ربابه رضایی٬ همسر این زندانی به کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران گفته است که مامور همراه رضا شهابی با درخواست دکتر برای انجام آزمایش ام آر آی موافقت نکرده و گفته که باید تا قبل از ظهر وی را به زندان برگرداند. به گفته او مامور زندان "با عبارت‌های خیلی زشت" رضا شهابی را تهدید می‌کرده است که اگر الان به زندان برنگردد "او را با کتک می‌برد".

در گفت‌وگویی با محمود صالحی، فعال اجتماعی و سخنگوی کمیته پیگیری وضعیت رضا شهابی، درباره آخرین وضعیت این زندانی سیاسی پرسیده‌ایم و سپس با مسعود شفیعی، وکیل رضا شهابی در تهران صحبت کرده‌ایم و از او در پیوند با اتهام‌هایی پرسیده ایم که براساس آن موکل او در دادگاه انقلاب تهران محکوم شده است.

محمود صالحی: بعد از آنکه در روز ۲۵ آذر، رضا شهابی را به بیمارستان می‌برند، بر اثر برخورد بدی که همراه ایشان، یعنی پاسداری که همراه او بوده، با وی می‌کند، وقتی به زندان بر می‌گردد، اطلاعیه می‌دهد. در آن اطلاعیه قید می‌کند که من در اعتراض، دو گزینه را در نظر گرفته‌ام: یا دست به اعتصاب غذا خواهم زد، یا دست به اعتصاب دارو خواهم زد و از ادامه درمان و دریافت خدمات پزشکی، خودداری خواهم کرد. در نامه دوم می‌نویسد که من گزینه دوم را در نظر گرفتم. سپس، روز ۲۷ آذر ماه، یعنی روز دوشنبه پیش نیز رسماً اعلام اعتصاب غذای تر می‌کند و از آن هنگام تا به امروز در اعتصاب است.

محمود صالحی: رضا در آخرین تماسی که با خانواده‌اش داشته، گفته است که هفت کیلو، وزن کم کرده، اما - خانواده‌اش گفته‌اند- حالش به لحاظ روحی خوب بوده است. با این حال، شهابی نیز چون تمامی زندانیانی که دست به اعتصاب غذا می‌زنند، نیاز به حمایت دارد. رضا شهابی امروز که در حال اعتصاب است، حمایت می‌خواهد و لازم هست که کارگران، زحمتکشان جامعه، مردم آزادی‌خواه، فعالان مدنی و... از او حمایت کنند.
آیا اطلاعی از آخرین وضعیت جسمی رضا شهابی در پی اعتصاب غذا و دارو دارید؟

رضا در آخرین تماسی که با خانواده‌اش داشته، گفته است که هفت کیلو، وزن کم کرده، اما - خانواده‌اش گفته‌اند- حالش به لحاظ روحی خوب بوده است. با این حال، او نیز چون تمامی زندانیانی که دست به اعتصاب غذا می‌زنند، نیاز به حمایت دارد. رضا شهابی امروز که در حال اعتصاب است، حمایت می‌خواهد و لازم هست که کارگران، زحمتکشان جامعه، مردم آزادی‌خواه، فعالان مدنی و... از او حمایت کنند.

شما خودتان مدت زیادی در زندان بودید و در اعتراض به شرایط‌تان، دست به اعتصاب غذا زدید. به نظر شما، زندانی در چه شرایطی دست به چنین کاری می‌زند؟

زندانی که دست به اعتصاب غذا می‌زند، یعنی دارد با جان خودش بازی می‌کند. او با وجود اینکه می‌داند جانش در خطر است، به سبب برخورد‌های ناانسانی که در زندان با زندانی می‌شود، به ‌رغم میلش دست به چنین کاری می‌زند، اما در کل، این پرسش محوری را باید از خود زندانی پرسید. من که در خانه‌ خود نشسته‌ام، آب می‌خورم، نان می‌خورم، زندگی خودم را می‌کنم، آسایش لازم را دارم و... نمی‌توانم موقعیت یا تصمیم‌های یک زندانی را در داخل زندان درک کنم. اگر از خود زندانی بپرسید که چرا جانت را به خطر می‌اندازی، آنگاه به شما خواهد گفت که به خاطر توهین‌ها و بی‌حرمتی‌ها، بی‌توجهی‌ها یا نابرابری‌هایی طبقاتی که در داخل زندان اعمال می‌شود، دست به اعتصاب زده‌ام. وگرنه زندانی‌ای چون رضا شهابی می‌داند در کشوری که ما زندگی می‌کنیم تنها چیزی که ارزش ندارد انگار جان انسان است.

پنج سال محرومیت از فعالیت سندیکایی

مسعود شفیعی، وکیل مدافع رضا شهابی است. او پس از محکومیت رضا شهابی و آغاز دوران اجرایی حکم، ملاقاتی با موکل خود نداشته است و می‌گوید: "ما حتی در آن مقطعی که نیاز به ملاقات داشتیم و به لحاظ قانونی نیز کاملاً مجاز بودیم و این حق را داشتیم، از این فرصت محروم بودیم."

شما هم در مرحله بدوی و هم در مرحله‌ تجدید نظر، وکیل رضا شهابی بوده‌اید. اتهام اصلی او که در دادگاه انقلاب به آن محکوم شده‌ چه بوده است؟

مسعود شفیعی: به لحاظ قانونی، همانطور که شما اشاره کردید، من هم در مرحله‌ بدوی و هم در مرحله‌ تجدید نظر، وکیل آقای شهابی بودم. البته باید این توضیح را نیز بدهم که وقتی حکم به اصطلاح «قطعی»‌ می‌شود و متهم به‌ عنوان «مجرم» روانه زندان می‌شود، وکیل دیگر سمت خاصی ندارد و دیگر در «موضع دفاع» نیست.

مسعود شفیعی: اتهام‌های آقای شهابی، در پیوند با مواد ۵۰۰ و ۶۱۰ قانون مجازات اسلامی بود. ماده‌ ۵۰۰ قانون مجازات اسلامی در خصوص افرادی است که علیه نظام جمهوری اسلامی یا به نفع گروه‌ها و سازمان‌های مختلف، به هر نحوی فعالیت تبلیغی کنند. ماده‌ ۶۱۰ هم به اجتماع و تبانی در جرایم امنیتی اشاره دارد. آقای شهابی در هر دوی این موارد اتهامی به حداکثر مجازات (یک سال و پنج سال) محکوم شد‌ه است.
در پیوند با سئوالی که مطرح کردید، باید بگویم اتهام‌های آقای شهابی، در پیوند با مواد ۵۰۰ و ۶۱۰ قانون مجازات اسلامی بود. ماده‌ ۵۰۰ قانون مجازات اسلامی در خصوص افرادی است که علیه نظام جمهوری اسلامی یا به نفع گروه‌ها و سازمان‌های مختلف، به هر نحوی فعالیت تبلیغی کنند. ماده‌ ۶۱۰ هم به اجتماع و تبانی در جرایم امنیتی اشاره دارد. آقای شهابی در هر دوی این موارد اتهامی به حداکثر مجازات (یک سال و پنج سال) محکوم شد‌ه است. علاوه بر این، به مدت پنج سال هم از هرگونه فعالیت سندیکایی و... محروم شده‌اند.

آیا پس از محکومیت رضا شهابی و آغاز دوران اجرایی حکم، شما ملاقاتی هم با وی داشته‌اید؟

نه متأسفانه. ما حتی در آن مقطعی که نیاز به ملاقات داشتیم و به لحاظ قانونی نیز کاملاً مجاز بودیم و این حق را داشتیم، از این فرصت محروم بودیم. البته من ایشان را برای انعقاد وکالتنامه در زندان ملاقات کردم و درباره چگونگی دفاع و... نیز صحبت‌هایی داشتیم، ولی پس از قعطی شدن حکم، ما اصولاً در جایگاه وکیل، سمتی برای ورود به پرونده یا ملاقات با موکل نداریم.

آیا در مرحله کنونی، امکان درخواست آزادی مشروط برای رضا شهابی وجود دارد؟

به موجب قوانین، درخواست «آزادی مشروط»، شرایط ویژه و خاص خود را دارد. در عمل، این رفتار زندانی در زندان است که مبنا و اساس پیگیری چنین درخواست قرار می‌گیرد. در تئوری این درست است که وقتی زندانی، حدود نیمی از دوران محکومیت‌اش را سپری کند، چنین حقی را دارد، اما در عمل، منوط به تصمیم و نظر مسئولان است تا بر پایه چگونگی رفتار زندانی در زندان، تصمیم بگیرند. در خصوص وضعیت آقای رضا شهابی، بعید می‌دانم که چنین برداشتی در نگاه مسئولان قضایی و زندان وجود داشته باشد.

کشتی باری ایران در سواحل امارات غرق شد

آفتاب: منابع اماراتی اعلام کردند یک کشتی باری ایران در سواحل این کشور غرق شد اما ۶ خدمه آن توسط ماموران ساحلی امارات نجات یافتند.

روزنامه اماراتی گلف نیوز اعلام کرد یک کشتی باری ایران روز جمعه به علت بدی آب و هوا در آب های امارات غرق شد.

بر اساس این گزارش ۶ خدمه این کشتی که الجسوره نام داشت توسط یک بالگرد نجات یافتند.

محل دقیق غرق شدن این کشتی ۱۰ مایلی سواحل شمالی ام القواین امارات اعلام شده است. این کشتی از بندر شارجه حرکت کرده بود.

بر اساس این گزارش ماموران ساحلی امارات در پاسخ به پیام کمک این کشتی اقدام به اعزام یک بالگرد برای نجات خدمه آن کردند. اندازه این کشتی و نوع محموله آن مشخص نشده است.


به گزارش تسنیم، پیش تر سازمان هواشناسی امارات نسبت به وزش بادهای شدید طی چند روز در سواحل این کشور هشدار داده بود.

راه‌اندازی بانک‌های جدید برای دور زدن تحریم‌ها

رییس کل بانک مرکزی تاکید کرد: از نظر ذخیره ارزی و درآمدها مشکلی نداریم و تنها مشکلی که پیش روی سیستم بانکی است نقل و انتقالات پولی است.

محمود بهمنی در گفتگو با ایسنا افزود: در این راستا لازم است با کشورهای هدف ارتباط برقرار کنیم تا بتوانیم واحدهای بانکی را در کشورهایی که طرف معاملات ما هستند تاسیس و راه‌اندازی کنیم.

وی در ادامه با تاکید بر ضرورت ایجاد تناسب بین منابع و مصارف و با تاکید بر ایجاد نظم پولی و نظام مالی سیستم بانکی اظهار کرد: سیستم بانکی بیشتر از توانش به مشتریان تسهیلات پرداخت کرده چرا که در سال گذشته تسهیلات پرداخت شده 29 درصد رشد داشته در حالی که رشد منابع جذب شده 19.6 درصد بوده است.

رییس کل بانک مرکزی با بیان اینکه باید نظم پولی رعایت شود تصریح کرد: با توجه به مسائلی که رخ داده سعی می کنیم شفافیت در مسائل بانکی را افزایش داده و از سویی نظارت بر عملکرد بانک‌ها را افزایش دهیم که البته همه برنامه‌ها نیز در همین راستا تدوین شده است.

بهمنی با بیان اینکه بخش عمده منابع سیستم بانکی ما سپرده های جاری است افزود: هزینه آن‌ها برای سیستم بانکی نزدیک به صفر است چون با منابع پر هزینه ترکیب و مجموعا هزینه بانک‌ها را در نرخ‌های بالا تعدیل می کند.

وی یکی از راهکارهای افزایش توان تسهیلات دهی نظام بانکی را وصول مطالبات معوق عنوان کرد.

کریسمس و بازداشت موقت 50 تن از نومسیحیان

نگرانی از وضعیت کشیش ورویر آوانسیان

در حالی که در ایام کریسمس در دیگر کشورهای جهان، مردم و بویژه مسیحیان به جشن و شکر گذاری در کلیساها می پردازند اما در جمهوری اسلامی ایران هر ساله با فرا رسیدن زاد روز تولد مسیح، برای مسیحیان ایران فضای رعب و وحشت از سوی نیروهای امنیتی آغاز میشود.

به گزارش « محبت نیوز »، و بر اساس خبر دریافتی، در روز پنجشنبه مورخ 7 دی ماه 1391 برابر با ( 27 دسامبر 2012) حدود 50 تن از نوکیشان مسیحی فارسی زبان ساکن تهران، که به مناسبت زاد روز تولد عیسای مسیح - كریسمس- و سال نو میلادی به منظور دعا و شكرگذاری و پرستش در خانه ای واقع در منطقه شمالی تهران گردهم آمده بودند، با یورش و دخالت ماموران امنیتی به منزل یاد شده بطور موقت برای ساعتها در همان محل بازداشت شدند .

این رویداد همچنین منجر به بازداشت کشیش « ورویر آوانسیان » از کشیشان رسمی ایرانی ارمنی شده که از زمان بازداشت وی تاکنون خبری از وضعیت و محل نگهداری و سلامت ایشان در دسترس نیست .

منابع خبری به « محبت نیوز» گزارش دادند، حدود 15 تن از ماموران امنیتی و لباس شخصی در اقدامی سازمان یافته و از پیش تعیین شده که گویا از برگزاری این جشن هموطنان مسیحی از قبل آگاهی داشتند با مراجعه به منزل یاد شده و با این عنوان که همسایه ها از صاحبخانه به نیروی انتظامی شکایت کرده اند وارد منزل شدند.

ماموران لباس شخصی، پس از ورود به داخل خانه مانع خروج افراد شده و از کلیه حاظران خواستند تا با آنان در این زمینه همکاری نمایند.

- بازجویی از نوکیشان مسیحی با فرم سوالات

ماموران لباس شخصی که با مشاهده 50 نفر از نوکیشان مسیحی که گویا قادر به انتقال این افراد به مکان دیگری نبودند، برگه های فرم حاوی پرسش و سوالاتی را که با خود بهمراه داشتند را به تک تک حاظران دادند تا به سوالات آن در داخل همان برگه پاسخ دهند. در برگه های سوالات که از آن می شود به عنوان «برگه های بازجویی» یاد کرد از نومسیحیان خواسته شده بود تا مشخصات فردی خود، خانواده و آدرس و نحوه تماس خود را بنویسند . در این برگه ها همچنین از این افراد خواستند تا آدرس کاربری فیس بوک خود بهمراه پسورد و همچنین آدرس ایمیل های شخصی و پسورد آن را نیز در برگه های فرم بنویسند !

از دیگر موارد اشاره شده در این فرم سوالاتی نیز از این قبیل که چگونه و از چه طریقی به مسیحت ایمان آوردند ، ارتباط آنان با کلیساهای خانگی به چه طریقی آغاز شده است و همچنین در صورتی که سفرهای خارجی به همین منظور داشته اند، از آنان در این فرم سوال شد . از دیگر پرسش های این فرم بازجویی مربوط به اعتقادات دینی و اینکه چرا از اسلام جدا شده و نظرشان در خصوص حکومت جمهوری اسلامی و سیاست چیست مطرح شده بود .

قابل ذکر است که ماموران امنیتی بالحنی آرام همچنین بارها از نوکیشان مسیحی که بطور موقت در آن مکان بازداشت شده بودند خواسته شده و تاکید کردند تا به سوالات داخل فرم بطور کامل و شفاف پاسخ دهند . سپس برخی دیگر از ماموران اقدام به جمع آوری تلفن های همراه کلیه نوکیشان مسیحی نمودند، و به آنان گفته شده  که پس از اتمام تحقیق وبررسی برای دریافت گوشی تلفن دستی اشان آنان را احضار خواهند کرد !

- بازداشت کشیش « ورویر آوانسیان »

در میان افراد شرکت کننده در جشن کریسمس، کشیش « ورویر آوانسیان» از کشیشان ایرانی ارمنی حضور داشت که ماموران امنیتی پس از این واقعه وی را بازداشت و با خود به مکان نامعلومی انتقال دادند که علیرغم بیماری سخت ایشان تاکنون اطلاعی از وضعیت و سلامت ایشان در دسترس نیست.

این گزارش همچنین حاکی است، پس از بازداشت کشیش « ورویر» تیمی از ماموران لباس شخصی در همان شب به منزل ایشان مراجعه و در حالی که همسر ایشان در منزل نبوده و فقط فرزندانش در خانه حضور داشتند، اقدام به ورود به خانه کردند و آن مکان را بدقت مورد تفتیش و بازرسی قرار دادند. ماموران همچنین برخی از وسایل شخصی ایشان از جمله کامپیوتر ، کتابهای مسیحی ، دی وی دی و سی دی و بهمراه بسیاری از موعظات و آهنگها و سرودهای پرستشی ایشان را نیز ضبط و با خود بردند.

- نگرانی از وضعیت و سلامت «کشیش ورویر»

کشیش « ورویر آوانسیان» 60 ساله از مسیحیان ایرانی ارمنی است. وی در ایام جوانی و درسالهای پیش از انقلاب اسلامی از خوانندگان محبوب و شناحته شده در بین ارامنه ایران بود .« ورویر » پس از نجات و معجزاتی عظیمی که در زندگی اش توسط عیسی مسیح انجام شد که حتی داستان زندگیش را نیز با صدای خود بعنوان شهادت زندگیش خواند، پس از انقلاب اسلامی وارد خدمت کلیسایی و در انتشارات مسیحی «حیات ابدی» مشغول به خدمت شد .

کشیش « ورویر» سپس فعالیت های هنری خود را به عنوان رهبر گروه پرستش کلیسای فارسی زبان جماعت ربانی مرکز در تهران گسترش داد. ایشان با فعالیت های هنری از جمله خوانندگی، صدای توانا و ویژه اش را برای کلیسا و در راه جلال و نیکویی های خدا استفاده کرد.( تولدت ای شبان من مبارک – با صدای کشیش ورویر آوانسیان - ویدیو ).

وی تاکنون نیز آلبوم  موسیقی و آهنگهای بسیاری در جلال و وصف عیسی مسیحی برای کلیسای ایران سروده و منتشر کرده است.

او همزمان در این خدمت به عضویت هیئت مشایخ کلیسا درآمد و سپس بعنوان کشیش کلیسای نارمک در تهران (شبانی و خدمت در بین ارامنه و مسیحیان فارسی زبان) را نیزآغاز کرد.

اکنون « کشیش ورویرآوانسیان » با بیش از 17 سال خدمت بعنوان کشیش رسمی در کلیساهای ارامنه و فارسی زبان ایران به دلیل کسالت و بیماری شدید قلبی و جراحی‌های بسیار و بیماری دیابت، خود را از سمت کشیش ی بازنشسته کرد. این در حالی است که عوارض منفی ناشی از مصرف انواع دارو حنجره این کشیش هنرمند را نیز مورد آسیب قرار داده و متاسفانه صدای وی دچار ضعف شده و به مرور قدرت خواندن و پرستش را به شیوه معمول از دست داده است.

- « کشیش ورویر» نیازمند مراقبت های ویژه می باشد

تلخ تر آنکه بازداشت کشیش « ورویر آوانسیان» در حالی صورت می گیرد که او در حال حاضر بدلیل مشکلات و ناراحتی کلیه های خود نیازمند مراقبت های ویژه می باشد و همچنین مجبور است که هر هفته در چند نوبت دیالیز شود که با وجود دستگیری و بازداشت او توسط نیروهای امنیتی حکومت خطرات شدیدی جان و سلامت وی را تهدید می‌کند که شدیدن همسر و فرزندان ایشان از این موضوع نگرانند.

همچنین جامعه مسیحی ایرانیان ارمنی در داخل و خارج از کشور و کلیساهای فارسی زبان ضمن این نکته که بر اساس اصل سیزدهم قانون اساسی جمهوری اسلامی ايرانيان‏ زرتشتي‏، كليمي‏ و مسيحي‏ان، تنها اقليت هاي‏ ديني‏ شناخته‏ مي‏ شوند كه‏ در حدود قانون‏ در انجام‏ مراسم‏ ديني‏ خود آزادند و بر طبق‏ تعالیم آيين‏ خود عمل‏ ميكنند، مسئولیت جان و سلامت کشیش « ورویر آوانسیان» را بر عهده مسئولان امنیتی دانسته، و ضمن اعلام مراتب نگرانی خود، از مقامات و مسئولان قضایی درخواست دارد تا با توجه به وضعیت و سلامت ایشان، نامبرده دسترسی به پزشک معالج و داروهای مورد نیاز خود را داشته و هر چه سریعتر اقدامات لازم نسبت به آزادی فوری ایشان را فراهم نمایند.

هر ساله در ایران بخصوص از سه سال گذشته تا به امروز ایام کریسمس با حاشیه هایی ناگواری روبرو بوده و هموطنان مسیحی به جای برگزاری مراسم شادی و جشن کریسمس ، متاسفانه در فضایی در رعب و وحشت به سر می‌بردند.

اگر چه کریسمس امسال گزارشات زیادی مبنی بر دستگیری مسیحیان همچون سال های گذشته منعکس نشد، این گمانه می رفت که شاید فضای خفقان تغییر کند، اما خبرها رسیده حاکی از آن است که مقامات اطلاعاتی و امنیتی در خصوص چگونگی برگزاری مراسم کریسمس به کلیساها بخصوص کلیساهای فارسی زبان دستورات ویژه ایی را ابلاغ کرده است. که در گزارش بعدی بمناسبت «کریسمس در ایران» محبت نیوز به این موضوع خواهد پرداخت .