۱۳۹۱ بهمن ۱۲, پنجشنبه

بازداشت مدیر سابق کتابخانه مرکز تحقیقات استراتژیک

فاطمه ساغرچی مدیر سابق کتابخانه مرکز تحقیقات استراتژیک شنبه هفت بهمن٬ ساعت هشت شب در منزل خود بازداشت شده است.

علیزاده طباطبایی وکیل وی، پرونده فاطمه ساغرچی در ارتباط با موج جدید دستگیری خبرنگاران و روزنامه نگاران است.

وی هنگام دستگیری ادیتور سایت جماران بوده و در این مدت در انفرادی های بند امنیتی ۲۰۹ نگهداری شده و نتوانسته با هیچ کدام از اعضای خانواده ی خود تماس تلفنی داشته باشد.

علی دهقان، روزنامه‌نگار بازداشت شد

علی دهقان، روزنامه‌نگار و دبیر سرویس اقتصادی روزنامه بهار با حکم قضایی بازداشت و به زندان منتقل شد.


تارنمای بولتن‌نیوز، وابسته به نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی امروز چهارشنبه ۱۱ بهمن ماه، علی دهقان، روزنامه‌نگار و دبیر سرویس اقتصادی روزنامه بهار را "عنصر رسانه‌ای نزدیک به برخی محافل جریان فتنه" معرفی کرد و نوشت وی با حکم قضایی بازداشت و روانه بازداشتگاه شد.

دهقان سابقه همکاری با روزنامه‌های اصلاح‌طلب از جمله شرق، بهار، اعتماد و وقایع اتفاقیه و همچنین خبرگزاری کار ایران (ایلنا) را در کارنامه فعالیت خود دارد.

علی دهقان که پیش از این سابقه بازداشت نداشته در حوزه مسائل اقتصادی و سیاسی فعالیت داشته است.

از شامگاه شنبه هفتم بهمن تاکنون شماری از روزنامه‌نگاران در ایران از جمله سلیمان محمدی، میلاد فدایی اصل، جواد دلیری، ساسان آقایی، نسرین تخیری، پوریا عالمی، پژمان موسوی، امیلی امرایی، مطهره شفیعی، نرگس جودکی، اکبر منتجبی، صبا آذرپیک، کیوان مهرگان و حسین یاغچی بازداشت شده‌اند.

علی دهقان پیش از این سابقه بازداشت نداشته و در حوزه مسائل اقتصادی و سیاسی فعالیت داشته است
تاکنون به جز آزادی مطهره شفیعی، خبر تأییدشده‌ای درباره آزادی سایر روزنامه‌نگاران منتشر نشده است.

نزدیک به ۲۰۰ تن از روزنامه‌نگاران داخل و خارج ایران امروز با انتشار بیانیه‌ای از مسئولان قضایی ایران خواستند که روزنامه‌نگاران بازداشت‌شده را به سرعت آزاد کنند.

سازمان گزارشگران بدون مرز نیز در آخرین اطلاعیه خود درباره بازداشت‌های اخیر اتهام‌زنی به خبرنگاران را شیوه‌ای تکراری در جمهوری اسلامی دانست و گفت: "اتهام «همکاری با گروه‌های ضد انقلاب» از سوی مقامات قضایی و امنیتی به روزنامه‌نگاران بازداشت شده، اتهام تازه‌ای نیست. جمهوری اسلامی همواره از این اتهام برای به سکوت وادار کردن روزنامه‌نگاران و روشن‌فکران استفاده کرده است."

بنابر خبرهایی که به دست گزارشگران بدون مرز رسیده، دستگیرشدگان در سلول‌های انفرادی بند ٢٠٩ زندان اوین به‌سر می‌برند.

دستگیری روزنامه‌نگاران ایرانی بازتاب جهانی وسیعی داشته است. در همه رسانه‌های مهم کشورهای مختلف در این مورد خبرهایی منتشر شده است. سازمان‌های مدافع حقوق بشر، عفو بین‌الملل و دیده‌بان حقوق بشر نیز در این‌باره اطلاعیه صادر کرده‌اند.

عفو بین‌الملل خواهان آزادی همه دستگیرشدگان شده است. دیده‌بان حقوق بشر نیز ضمن تأکید بر این خواست، از قوه قضائیه ایران و دیگر نهادهای مسئول در این کشور خواسته است تا از حقوق روزنامه‌نگاران در این کشور، به‌ویژه در ماه‌های پیش از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری حفاظت شود.

ايران: اعدام ۱۲ زندانی در چهار روز

با پنج اعدامی که امروز در کرمان صورت گرفت آمار اعدام‌ها در ايران، در چهار روز اخير به ۱۲ تن رسيد.


هرانا، تارنمای مجموعه فعالان حقوق بشر در ايران خبر داد بامداد امروز، چهارشنبه ۱۱ بهمن‌ماه پنج زندانی بلوچ محکوم به اعدام از سوی دستگاه قضايی در شهر کرمان اعدام شدند.

اين تارنما نام افراد اعدام‌شده را نظر شه‌بخش، نعمت‌الله شه‌بخش، عبدالله شه‌بخش، عبدالرحمن شه‌بخش و صالح نوتی زهی عنوان کرد اما جزئياتی از نوع اتهام آن‌ها منتشر نکرد.

اين پنج نفر حدود پنج سال پيش در اتوبوسی که در مسير سيرجان به کرمان متوقف شده بود؛ بازداشت شدند.

همچنين در روز يکشنبه گذشته نيز هفت نفر در اصفهان و کرج به اتهام حمل و نگهداری مواد مخدر اعدام شده‌اند.

شش نفر از آن‌ها در زندان مرکزی اصفهان (دستگرد) اعدام شدند که دو تن از آنان زن و يک تن ديگر تبعه افغانستان بوده است.

مجموعه فعالان حقوق بشر در ايران آمار اعدام‌شدگان در دی‌ماه سال جاری را ۴۹ نفر اعلام کرد که ۱۱ مورد آن در برابر ديدگان مردم صورت گرفته است
در زندان رجايی‌شهر کرج نيز در همين روز يک زندانی ۳۰ ساله به نام مسعود علی مرادی اعدام شد.

مجموعه فعالان حقوق بشر در ايران آمار اعدام‌شدگان در دی‌ماه سال جاری را ۴۹ نفر اعلام کرد که ۱۱ مورد آن در برابر ديدگان مردم صورت گرفته است.

احمد شهيد، گزارشگر ويژه سازمان ملل نيز گفته است در سال ۲۰۱۱ بيش از ۲۰۰ مورد اعدام در ايران تا اواسط سپتامبر انجام شده و تا ماه دسامبر ۲۰۱۱، ۴۲۱ مورد اعدام به‌شکل رسمی و ۲۴۹ مورد اعدام مخفيانه اعلام شده است.

به‌گفته احمد شهيد ۸۱ درصد از تمامی موارد اعدام در ۲۰۱۱ مربوط به مواد مخدر، ۴/۳ درصد محاربه و ۴/۱ درصد تجاوز بوده‌اند.

گزارشگر ويژه سازمان ملل در گزارش خود تأکيد کرد که جرائم مواد مخدری از جمله جرائمی نيست که تحت قوانين بين‌المللی به صدور حکم اعدام منجر شود.

شمار بالای اعدام‌ها و اعمال اين مجازات در ايران همواره مورد اعتراض فعالان و نهادهای حقوق بشری قرار گرفته است اما مقام‌های جمهوری اسلامی تعيين نوع مجازات برای متهمان را "مسئله داخلی" اين کشور می‌دانند.