۱۳۸۹ اسفند ۲, دوشنبه

اسفند89 سال سرنگونی سید علی

تشدید فضای امنیتی در خوابگاه دانشجویان شیراز

تشدید فضای امنیتی در خوابگاه دانشجویان شیراز و احضار برخی دانشجویان توسط حراست

 پس از علنی شدن جان باختن حامد نور محمدی، دانشجوی دانشگاه شیراز، اوضاع خوابگاه دستغيب بسیار متشنج گزارش می شود و حراست دانشگاه به احضار دوستان حامد نور محمدی روی آورده اند.
 دانشجويان دانشگاه شیراز امروز عصر با برگزاري مراسم یادبود براي حامد نورمحمدی دانشجوی دانشگاه شیراز، حمایت خود را از اعتراضات مردم ایران اعلام کردند.

نیروهای حراست دانشگاه با حضور در خوابگاه دستغیب به تهدید دانشجويان پرداخته اند و قصد ممانعت از برگزاری مراسم یادبود آقای نورمحمدی را داشته اند که با مقاومت دانشجویان ناکام مانده اند.

هم چنین حراست دانشگاه شيراز با احضار دوستان و هم اتاقی هاي نامبرده، آنها را به شدت تهدید کرده است که هیچگونه خبری از کشته شدن این دانشجوی دانشگاه شیراز به بيرون ارسال نشود.

آنچنان که از اوضاع دانشگاه بر می آيد، حراست و مسئولين دانشگاه شیراز، تصمیم دارند که کشته شدن حامد نورمحمدی دانشجوي دانشگاه شیراز را یک اتفاق ساده و در حقیقت سانحه رانندگی القا کنند. اما دوستان وی و نیز شاهدان عينی این رویداد حزن انگیز علی رغم فشارهای زیاد وارد آمده از سوی نهادهای امنیتی و حراست دانشگاه شيراز به اطلاع رسانی در مورد نحوه شهادت این دانشجوی دانشگاه شیراز پرداخته اند.

از سویی خبرها حاکي از اين است که دانشجویان دانشگاه شیراز خود را برای برگزاری تجمعات اعتراضی در چند روز آينده آماده می کنند.

شایان ذکر است که دانشجویان دانشگاه شیراز با پخش فراخوانی عمومی، از تمامی دانشجویان دانشگاه خواسته اند که در روز چهارشنبه ساعت دوازده ظهر با حضور در میدان پردیس دانشگاه شیراز، در مراسم سومین روز یادبود جان باختن حامد نورمحمدی حاضر شوند.


احضار و بازداشت چهار فعال دانشجویی دانشگاه یاسوج

در پی افزایش فشار بر فعالین دانشگاه یاسوج چند دانشجوی دیگر این دانشگاه به ستاد خبری احضار و یا بازداشت شدند.

بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران حاجیعلی کمالی، احمد نارکی. داریوش جلالی وحید رفیعی از جمله بازداشت شدگان و احضار شدگان توسط وزارت اطلاعات هستند.

حاجیعلی کمالی و احمد نارکی پس از دو روز بازجویی وبا ضبط کامپیو‌تر به صورت موقت آزاد شدند و از سوی دیگر داریوش جلالی از فعالین دانشجویی که به دنبال تجمعات اعتراضی ابان ماه سال گذشته به دو ترم تعلیق از تحصیل محکوم شده بود جمعه شب در پی حمله شبانه نیروهای امنیتی به منزلش پس از اینکه مورد ضرب و شتم نیروهای امنیتی قرار گرفت به همراه دو تن از دوستانش بازداشت شد.

نیروهای اطلاعاتی پس از انکه وسایل و کتب ان‌ها را ضبط کردند وی را به اداره اطلاعات منتقل کردند که پس از چند روز بازجویی و ضرب و شتم برای اعتراف گیری هم اکنون به همراه وحید رفیعی دیگر فعال دانشجویی که چهارشنبه گذشته دستگیر شد در بند مربوط به سازمان اطلاعات در زندان مرکزی نگهداری می‌شود.

گزارش تظاهرات بزرگ ایرانیان کانادا

جبهه متحد دانشجویی در کانادا: بیش از یک هزار نفر از ایرانیان ساکن تورنتو از گرایش های مختلف، همزمان با مردم ایران و دیگر نقاط دنیا ، روز یکشنبه از ساعت 13 در میدان مل لستمن این شهر دور هم جمع شدند و با برگزاری مراسم باشکوهی به حمایت و پشتیبانی از مبارزات مردم ایران برخواستند

این تجمع با کوشش جوانان و دانشجویان شهر و حمایت ایرانیان کانادا در شهر تورنتو به برنامه ای باشکوه تبدیل شد که در آن حضور اکثر طیف ها و جریان های سیاسی و اجتماعی گسترده بود. همچنین حضور زندانیان سیاسی و فعالان سیاسی سابق در این برنامه گسترده بود.

بر اساس گزارش جبهه متحد دانشجویی در کانادا، در گردهمایی ایرانیان ساکن تورنتو خواسته های مردم ایران با پخش سرود و ترانه های سیاسی و سر دادن شعار مورد حمایت قرار گرفت و تجمع کنندگان بارها با زمزمه و تکرار آهنگ ها و شعارها انزجار و تنفر خود را از رفتار سرکوبگرانه جمهوری اسلامی نشان دادند.

این برنامه با کوشش، برنامه ریزی و حمایت نهادهای مانند دانشجویان و جوانان فعال دانشگاههای تورنتو، جبهه متحد دانشجویی، کمیته همبستگی، دمکراسی و حقوق بشر برای ایران و نشریه شهروند ممکن شد.

برگزاري مراسم گراميداشت یاد حامد نورمحمدی در خوابگاه دستغیب دانشگاه شیراز


جمعی از دانشجویان دانشگاه شیراز در پی برگزاری مراسم گرامیداشت یاد حامد نور محمدی این مراسم هستند.به گزارش دانشجو نیوز، نیروهای حراست دانشگاه شیراز، دیشب با حضور یافتن در اتاق حامد نورمحمدی، کلیه وسایل ایشان را با خود جمع کرده و برده اند. همچنین به دوستان ایشان گفته اند که حامد در یک سانحه جان باخته است. خبرها حاکی از این است که خانواده حامد نور محمدی امروز خود را به شیراز رسانده اند. همچنین دایی حامد جزء نیروهای سپاه می باشد و اولین نفری از خانواده بوده است که به دانشگاه رسیده است. بیم این می رود که این بار نیز پروژه شهید دزدی را در مورد حامد نورمحمدی نیز اجرا کنند.
حامد نورمحمدی دانشجوی رشته زیست شناسی دانشگاه شیراز، ساکن خوابگاه دستغیب، اهل شهر خرم آباد، روز گذشته ۱ اسفند در میدان نمازی مقابل ساختمان شماره ۱ دانشکده مهندسی، در حال فرار از دست ماموران امنیتی و بسیجی کشته شده است. به گفته شاهدان عينی، حامد نورمحمدي از پل روگذر حد فاصل ميدان دانشجو و میدان نمازی توسط ماموران امنیتی به پایین یرت شده و پس از برخورد ماشین در سطح خیابان پايین (خیابان ساحلی) جان خود را از دست داده است.

دو برادر دانشجوی در زندان

در پی بازداشت‌های گسترده شهروندان در تاریخ ۲۵ بهمن، آینده الماسی دانشجوی مدیریت دانشگاه تهران دستگیر شد. این دانشجوی دانشگاه تهران در تظاهرات روز ۲۵ بهمن ماه دستگیر شده است.  خانواده‌ی وی از وضعیت و محل زندان وی اظلاع ندارند.

برادر وی،  البرز الماسی که سال
گذشته و در حوادث روز عاشورا در تهران دستگیر شد و با قید وثیقه در بیرون از زندان به سر می‌برد، به تازگی حکم ۹ ماه زندان و ۷۴ ضربه شلاقش خویش را  به اتهام اخلال در "نظم عمومی" دریافت کرد. البرز الماسی هم اکنون برای گذراندن دوران محکومیت در بند ۳۵۰ زندان اوین به سر می‌برد .

یکی از اعضای ستاد موسوی در آمل بازداشت شد

خبرگزاری هرانا - محمدرضا ملکیان، از اعضای اتاق بازرگانی استان مازندران، توسط نهادهای امنیتی استان بازداشت شده است.

به گزارش جرس، دکتر محمدرضا ملکیان از اعضای شورای مرکزی ستاد میر حسین موسوی در شهرستان آمل بوده است.

بر اساس این گزارش، هنوز از علت بازداشت و اتهام ملکیان خبری در دست نمی‌باشد.

گزارش تفصیلی نقض حقوق بشر - ویژه بهمن ماه ۸۹

خبرگزاری هرانا - علی رغم تلاش‌های گستردهٔ واحد آمار، نشر و آثار مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، گزارشی پیش رو به دلیل شرایط سخت جمع آوری اخبار به هیچ عنوان گزارشی مفصل نیست و تنها روایتی حداقلی از نقض حقوق بشر در ایران در بهمن ماه سال ۸۹ در کشور است. ذکر این نکته نیز ضروری است که محتمل است زمان وقوع برخی اخبار آمار ذیل مربوط به گذشته باشد و تنها انتشار آن مربوط به محدودهٔ زمانی فوق الذکرباشد.

در بهمن ماه سال جاری دستکم ۱۲۱۲۲ نقض موردی حقوق بشر در کشور رخ داده و از سوی مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، به ثبت رسیده است.

در طول ماه گذشته، بیش از ۷۹۶۸ مورد نقض حقوق کارگران، ۱۱۵ مورد نقض حقوق دانشجویان، ۷۸۰ مورد نقض حقوق فعالین سیاسی و مدنی در حوزهٔ آزادی اندیشه و بیان، ۶۶ مورد صدور، تایید یا اجرای حکم اعدام، ۱۳۰۳ مورد شکنجه و نقض حقوق زندانیان سیاسی و عادی در زندان‌ها، دست کم ۱۷۶۴ مورد بازداشت شهروندان به دست نیروهای انتظامی، ۴۴ مورد بازداشت و نقض حقوق اقلییت‌های ملی، ۶۰ مورد بازداشت و نقض حقوق اقلییت‌های مذهبی را شاهد بوده‌ایم.

زندانیان

در طی یک ماه گذشته مسئولان امنیتی در زندان رجایی شهر کرج با انتقال تمامی زندانیان سیاسی به کم امکانات‌ترین بند این زندان، به تشکیل بندی امنیتی روی آوردند و ایشان را از حقوق اولیهٔ خود محروم ساختند.

علاوه بر ایشان ده‌ها زندانی سیاسی در دیگر زندان‌ها نیز از حق تماس تلفنی و ملاقات با خانواده‌های خود ممنوع شدند و دستکم ۵ زندانی در اعتراض به وضعیت خود و همبندیانشان مجبور به اعتصاب غذا‌های طولانی مدت شدند.

زندانیان بیمار همچنان از حق درمان در زندان و خارج از زندان منع شدند و عدم رسیدگی پزشکی به این زندانیان سیاسی همواره ابزاری برای سرکوب و شکستن روحیه ایشان به کار گرفته شد.

هم چنین ده‌ها تن از زندانیان سیاسی به دلایل مختلف به سلول‌های انفرادی منتقل شده و ده‌ها تن مورد ضرب و شتم و تهدید و توهین قرار گرفتند.

اندیشه و بیان

در ۲۵ بهمن ماه، تجمعات مسالمت آمیز مخالفان دولت در تهران، اصفهان، شیراز، بابل و... با دخالت نیروهای امنیتی به خشونت کشیده شد و دستکم ۳ نفر در تجمعات تهران به ضرب گلولهٔ مستقیم ماموران امنیتی کشته و تعدادی نیز زخمی شدند.

از سویی جدا از فضای امنیتی بسیاری از شهرهای کشور عموما و تهران خصوصا، صد‌ها تن از شهروندان به صورت فله‌ای بازداشت شدند.

هم چنین در طی یک ماه گذشته دست کم ۱۵۱ تن از فعالین سیاسی و مدنی در حوزه آزادی اندیشه و بیان بازداشت شدند و ۱۴ تن از فعالین به احکام حبس طولانی مدت محکوم شدند و دست کم ۱۹ تن احضار و مورد تهدید و بازجویی قرار گرفتند.

در تدوام اعمال فشار بر فعالین سیاسی و به اتهام دعوت مردم برای برپایی راهپیمایی آرام در حمایت از مردم منطقه، میرحسین موسوی و همسرش زهرا رهنورد حصر خانکی شده و بسیاری از نیروهای لباس شخصی بار‌ها به تجمع و ایجاد رعب و وحشت در برابر منزل مهدی کروبی پرداختند.

هم چنین ده‌ها وب سایت خبری از سوی کمیته فیلترینگ جمهوری اسلامی فیل‌تر و از دست راس کاربران خارج شد.

کارگران

در ط. ول ماه گذشته ده‌ها تجمع اعتراضی از سوی کارگران کارخانه‌ها و صنایع کشور به علت عدم دریافت حقوق برگزار شد و دست کم ۶۳۰ کارگر از کار اخراج شدند.

بر اساس اخبار پوشش داده شده، دستکم ۳۴ کارگر به دلیل عدم ایمنی کامل در حین کار جان خود را از دست داده و یا مجروح شدند که ۱۷ مورد از این رقم مربوط به حادثهٔ پرحرف و حدیث در کارخانهٔ ایران خودرو می‌باشد.

رسانه‌های مستقل و دولتی از عدم پرداخت حقوق ده‌ها تولیدی و کارخانه به کارگران خبر دادند و تعطیلی ده‌ها کارگاه تولیدی موجب بیکاری کارگران کشور شده و از سوی دیگر صد‌ها کارگر از حق بیمه برخوردار نبوده‌اند.

دانشجویان

در طی بهمن ماه دستکم ۶۰ فعال دانشجویی بازداشت شدند و دست کم سه تن از ایشان از سوی دادگاه‌های انقلاب با احکام حبس و جریمه نقدی مواجه شدند.

هم چنین هم زمان با به خشونت کشیده شدن تجمعات مردمی در روز ۲۵ بهمن ماه، مسئولان امنیتی و حراست دانشگاه به ضرب و شتم دانشجویان دانشگاه شریف، دانشگاه هنر تهران، دانشگاه نوشیروانی بابل، دانشگاه فردوسی مشهد و بسیاری دیگر از دانشجویان پرداختند.

هم چنین در روز تشییع جنازهٔ صانع ژاله (دانشجوی کرد دانشگاه هنر تهران) نیروهای لباس شخصی و بسیج به ضرب و شتم و محبوس کردن دانشجویان در دانشگاه به منظور عدم شرکت در این مراسم، نمودند.

اقلییت‌های مذهبی

در طی بهمن ماه ده‌ها تن از شهروندان بهایی، مسیحی، اهل سنت و دروایش گنابادی توسط وزارت اطلاعات بازداشت شدند.

در تداوم آزار و اذیت شهروندان اهل سنت و ایجاد محدودیت مسجد جامع شهر تایباد پلمپ شد و یک نمازخانه اهل سنت در تهران نیز بسته شد.

شانزده تن از دراویش گنابادی به اداره اطلاعات و دادگاه انقلاب احضار و مورد تهدید قرار گرفته و هفت دیگر از ایشان در دادگاه‌ها محاکمه شدند.

زنان

در طی این ماه دو تن از فعالین حقوق زنان به نامهای هومن فخار مقدم و فاطمه مسجدی از اعضای کمپین یک میلیون امضا بازداشت شدند.

هم چنین سمیه فرید از فعالین حوزه زنان به دو سال حبس تعزیری محکوم شد.

بر اساس رای وحدت رویه دیوان عالی کشور حق طلاق زنان در صورت اثبات عدم تمکین از زن گرفته می‌شود.

اقلییت‌های قومی

در طی بهمن ماه دست کم ۳۵ تن از شهروندان و از اقلییت‌های قومی توسط نیروهای امنیتی بازداشت و روانه بازداشتگاه‌ها شدند.

سه تن از شهروندان مرزنشین در طی مبارزه با قاچاق کالا و سوخت توسط نیروهای امنیتی به ضرب گلوله کشته شدند.

اعدام

در بهمن ماه و در ادامه موج اعدامهای بی‌مهابانه حکومتی دست کم ۴۷ نفر به اتهامهای قاچاق موارد مخدر، قتل و تجاوز و یا با اتهام سیاسی اعدام شدند.

جعفر کاظمی و محمد علی حاج آقایی به همراه زهرا بهرامی سه تن از زندانیان سیاسی محبوس در زندان اوین بودند که در طی این ماه تنها به دلیل ابراز عقیده اعدام شدند.

هم چنین دستگاه قضایی برای ۱۹ تن از شهروندان به اتهامهای مختلف که مجازات مرگ را در پی دارد حکم اعدام صادر کرده است.

سه تن از اعدام شدگان سیاسی به صورت مخفیانه و در محلهای دور دفن شدند.

یک اسفند ؛ کرمانشاه ملتهب ؛ فضای سنگین امنیتی

در پی فراخوان شورای هماهنگی راه سبز امید برای حضور خیابانی مردم در اولین روز اسفند مناطق نوبهار و مصدق مملو از جوانانی بود که بدون سر دادن شعاردر خیابان حضور داشتند . در چهار راه نوبهار و میدان مصدق فضای امنیتی حاکم بود بطوریکه یگان ویژه در آنجا مستقر بود . در حوالی ساعت 5 بعدازظهرمأموران انتظامی میدان مصدق که قصد داشتند دو جوان را بازداشت کنند توسط مردم و با اعتراض جوانان آزاد شدند .
ساعت شش عصر مناطق یادشده مملو از حضور خیابانی همراه با سکوت مردم و مأموران انتظامی وامنیتی بود .
بنابرگزارش یادشده مأموران حتی ماشین های راهنمایی و رانندگی را بکار گرفته و درون آنها دیده می شدند . دو دستگاه ماشین آتش نشانی مرتب در مناطق یادشده عبور می کرد .
از ظهر یکشنبه خطوط موبایل دچار اختلال جدی شد و سرعت اینترنت بشدت کاهش یافت .
همچنین خبر می رسد در حوادث 25 بهمن چند جوان بازداشت شده اند که در صورت تکمیل خبر باطلاع همگان خواهد رسید .

شکستن شیشه‌های منزل کروبی و پرتاب نارنجک صوتی

به گزارش سایت سحام نیوز، نیمه شب گذشته، نیروهای خودسر با همکاری و هماهنگی نیروهای امنیتی و وزارت اطلاعات، به شکل همه‌جانبه به منزل مهدی کروبی حمله کرده‌اند.

این سایت نوشت، نیمه شب گذشته نیروهای اطلاعاتی با تخلیه کامل کوچه و مسدود نمودن آن، شرایط را برای حمله وحشیانه نیروهای خودسر و اراذل و اوباش فراهم نمودند. آنان نیز با شکستن شیشه‌های ساختمان، اقدام به پرتاب سه عدد نارنجک صوتی به داخل ساختمان نمودند.

در این راستا همچنین اراذل و اوباش سعی داشتند با ایجاد فضای رعب و وحشت در میان مردم و ساکنان محل، جلوی هرگونه واکنش احتمالی آنان را بگیرند. در پی این اقدام، آقای کروبی با احضار محافظان خود، از آنان خواست تا ساختمان را ترک کنند و وی و همسرش را تنها بگذارند.

به نوشته‌ی سحام نیوز، کروبی به محافظان خود گفته است: “شما که توانایی مقابله با این افراد را ندارید و در صورت برخورد با آنها از سوی مقامات بالاتر خود مؤاخذه می‌شوید، بهتر است ساختمان را ترک کنید و ما را تنها بگذارید.”

آقای کروبی همچنین در ادامه متذکر شده که: اینان بیایند و با حکم قضایی اقدام به ورود به ساختمان کنند، نه اینکه بیایند و با رفتارهای وحشی و به دور از عقلانیت و انسانیت موجب آزار و اذیت مردم و همسایگان شوند!

ایشان همچنین گفته است: “طی چند ماه اخیر شاهد درگیری‌های فراوانی در منطقه خاورمیانه و آفریقا بودیم، اما هیچ وقت گزارشی از این نوع برخوردها که خود حکومت در رابطه با مخالفانش انجام دهد، نشنیدیم. این نوع رفتارهای قرون وسطایی و نخ‌نما شده به آبروی این مردم و کشور لطمه می زدند. دیگران می گویند مگر مملکت اینها قانون ندارد؟ مسئول ندارد؟ این رفتارهاست که باعث بی‌آبرویی می‌شود.”

آقای کروبی در پایان به محافظانش گفته است: “به آنها بگویید یا باید با حکم قضایی و دادگاهی عادل وارد شوند و یا جنازه‌ی مرا از این خانه بیرون ببرند، و تا آخرین لحظه و قطره‌ی خون خواهم ایستاد.”

مهدی کروبی و همسرش در هفت روز اخیر از هرگونه تماس و ارتباط با فضای بیرون به شدت منع شده‌اند، تا جایی که حتی برای تهیه‌ی نیازهای اولیه با مشکل روبه‌رو شده‌اند. وضعیت مهدی کروبی و فاطمه کروبی به شدت وخیم گزارش شده و بیم آن می‌رود که این حبس شدید خانگی موجب ایجاد شرایط وخیم جسمی برای ایشان گردد.

هنرنمایی یک جوان ایرانی در ترکیه قسمت 3

هنرنمایی یک جوان ایرانی در ترکیه قسمت 2

تروریسم سایبری رژیم برای ممانعت از گردش آزاد اطلاعات

 دبیرخانه مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران با انتشار بیانیه ای حملات سایبری به وب سایت های خبری را تروریسم سایبری خوانده و آن را محکوم کرد و این قبیل اقدامات را نقض قوانین بین المللی از سوی دولت ایران و مستوجب پیگرد قانونی از سوی خسارت دیدگان دانست. بر این اساس نیز این تشکل توصیه کرد، گروههای مدافع حفوق بشر حسب رسالت خود ضمن تلاش برای محروم کردن حکومت ایران از دستیابی به تکنولوژی‌های مخابراتی و سانسور پیشرفته با تکیه بر علوم روز و با واقع بینی نیازهای اطلاع رسانی در راستای حمایت از گردش آزاد اطلاعات، اقدامات لازم را در این خصوص مبذول دارند.

اطلاعیه مطبوعاتی
همواره و به خصوص در طی یکسال اخیر دستگاه امنیتی دولت ایران با جمع بندی نقش مهم رسانه‌های جمعی و شبکه‌های اجتماعی در توانمند کردن معترضان در محور یافتن انسجام و سازمان یابی، این امکان را بعنوان یک هدف مهم که لازم است متوقف یا مختل شد در نظر گرفته است.

در این رابطه به خصوص در طی یکسال اخیر همواره همزمان یا پیش از آغاز تجمعات یا سایر برنامه‌های معترضان، شبکه‌های اطلاع رسانی هدف حملات دستگاه امنیتی قرار گرفته‌اند. ارسال پارازیت و مختل کردن شبکه‌های ماهواره‌ای برخلاف مقاوله نامه‌های بین المللی، مختل کردن سیستم‌های مخابراتی منجمله تلفن همراه و پیامک و همینطور ایجاد اختلال در تماس‌های بین المللی، بازداشت روزنامه نگاران و توقیف معدود نشریات منتقد، اعمال فیلترینگ گسترده و کاهش پهنای باند اینترنت و در بعضی مواقع قطع کردن ایترنت از جمله این مصداق‌ها هستند.

در مجموعه اقدامات فوق، اینترنت به دلیل خصوصیاتی چون قابلیت استفاده و دسترسی گسترده آن و با توجه به اینکه اشکال کاملا جدیدی از تعاملات، فعالیت‌ها، و سازماندهی‌های اجتماعی را پدید آورده است اهمیت فوق العاده‌ای پیدا می‌کند.

دستگاه امنیتی حکومت ایران و همینطور واحد جدید التاسیس سایبری سپاه پاسداران با همراهی بخش افتا (امنیت فضای تبادل اطلاعات) در راستای مقابله با گردش آزاد اطلاعات در اینترنت برخلاف آنچه که با استفاده از امکانات تبلیغی خود قصد الغا به جامعه را داشته از توانایی بالایی برخوردار نبوده و پیشبرد اهداف خود را به واسطه هزینه کردن میلیون‌ها دلار از سرمایه‌های کشور و داشتن امکانات بی‌حد و حصر و استفاده از تجربیات کشورهای پیشرو در زمینه سانسور همچون جمهوری خلق چین صورت داده است. در حالی که قربانیان آن‌ها از کمترین امکاناتی در این حوزه برخوردار نبوده‌اند.

تا پیش از وقایع موسوم به ۲۵ بهمن ماه، دستگاه امنیتی فعال در حوزه سایبری، راهبرد خود را مبتنی بر غلو و بزرگ نمایی توانمندی‌ها بنا نهاده بود، به طوریکه تلاش می‌نمود با استفاده از کمترین ظرفیت‌ها با تکیه بر ابزار تبلیغاتی با شگرد ایجاد رعب و وحشت با تکیه بر پروپاگاندا و بزرگنمایی توانمندی‌های خود، مخالفان را از فعالیت در فضای سایبری بر حذر سازد. بارز‌ترین نمونه این اقدام بازداشت تعداد زیادی از فعالان حقوق بشر، شکنجه و کسب رمزهای عبور و سپس آسیب وارد کردن به سایت‌ها و سپس برگزاری ده‌ها برنامه تلویزیونی و مطبوعاتی با موضوع توان بالای نیروهای سایبری حکومت ایران در ۱۱ اسفندماه سال گذشته بود!.

در طی یکسال گذشته همواره به موازات اعتراضات خیابانی نبردی خاموش در فضای نت مابین مخالفان آزادی بیان و مدافعان آن در جریان بوده. اما آنچه که فعالیت‌های خرابکارانه نیروهای امنیتی را در مجموع وقایع موسوم به ۲۵ بهمن ماه که از آن بعنوان خیز جدید مخالفان برای صورت دادن اعتراضات یاد می‌شو متمایز می‌کند، انسجام و سازمان یافتگی بیشتر آنان باید قلمداد کرد، نهادهای امنیتی فعال در حوزه سایبری به یمن امکانات بی‌حد و حصر خود در این مرحله به رویکرد منسجمی دست یافته و از حوزه تبلیغ و ایجاد جو سازی برای دست کشیدن مخالفان از فعالیت در نت به سمت امور اجرایی منسجم‌تر پیش رفته‌اند.

این اقدامات را در وقایع ۲۵ ماه می‌توان به شرح ذیل دسته بندی کرد:

الف - گزارش‌های خلاف واقع به سرویس دهنده‌ها

نیروهای امنیتی در این رویکرد تلاش می‌کنند با شناسایی سرویس دهندگان و میزبانان وب سایتهای معترضان خود با ارسال نامه‌های متعدد و خلاف واقع، تارنماهای مورد اشاره را متهم به نقض قوانین الکترونیک، تقلب، دزدی و امثالهم کنند و با عنایت به عدم اطلاع سرویس دهندگان خارجی از اصل موضوع و هویت واقعی گزارشگران تخلف، بعضا موفق می‌شوند تارنما را مختل نموده و سرویس گیرنده را در تقابل با سرویس دهنده برای رسیدگی به شکایات جعلی وارده قرار دهند. این اقدام حتی صفحه‌های فعال در شبکه‌های اجتماعی نظیر فیس بوک یا یوتیوب را نیز در بر می‌گیرد.

ب - حملات دی داس

همانطور که پیش‌تر اشاره شد نیروهای سایبری دستگاه امنیتی فاقد توانمندی منسجم نفوذ و به اصطلاح علمی هک وب سایت‌های مخافان خود هستند، بنابراین با تکیه بر بودجه‌های کلان و امکانات در دسترس به حملات دی داس که عمدتاْ بر همین دو شاخصه استوار است روی اورده‌اند، این اقدام در حال حاضر بعنوان یک تاکتیک منسجم از سوی نیروهای سایبری دستگاه امنیتی انتخاب شده است، اقدامی که در یک سال گذشته در بستر آزمون و خطا قرار داشته.

در این روش شایع، حمله به این صورت است که خرابکاران سعی می‌کنند سرویس دهنده را از درخواستهای خارجی کاذب اشباع کنند به طوری که این تفاضاهای کاذب با ایجاد بار اضافی مانع پاسخگویی سرور به تفاضاهای معمول می‌شود یا به قدری سیستم کند و آهسته شود که در ‌‌‌نهایت قابل استفاده نخواهد بود. در واقع این تقاضاهای کاذب طوری منابع سیستم را مصرف می‌کنند که سایت هیج منبعی برای ارائه خدمات به مشتریان حقیقی نداشته باشد. غالیا این حملات بر دو دسته Flood Http و Flood TCP، UDP IP تعریف می‌شود.
وب سایتهای بالا‌ترین، هرانا، جرس، دانشجو نیوز، کلمه و بسیاری دیگر از تارنماهای فعال از برجسته‌ترین هدفهای این حملات در محدوده ۲۵ بهمن تا ۱ اسفند محسوب می‌شوند.

پ - ارسال نامه‌های تهدید آمیز
هر چند این موضوع یعنی ارسال نامه‌های تهدید آمیز برای مدیران یا اعضای وب سایتهای سیاسی وخبری تازگی نداشته اما کماکان به خصوص در مورد تارنماهای هدفی که از طریق حملات دی داس یا ارسال گزارش تخلف متوقف نشده‌اند مورد استفاده قرار می‌گرد که بعنوان آخرین تیر از ترکش نیروهای سایبری دستگاه امنیتی قلمداد می‌شود. با این امید که شاید مدیران یا اعضای تارنمای مورد اشاره تحت تاثیر ادعا‌ها و تهدیدات مطرحه از تداوم اقدامات خود صرفنظر کنند.

هرانا بعنوان ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران برای چندمین بار از جمله دریافت کنندگان این نامه‌ها بود که بعنوان نمونه جهت آشنایی افکار عمومی در قسمتی از نامه دریافتی مورخ ۱۵ فوریه آن آمده بود؛ …این مرکز ضمن هشدار به مدیران و اعضای هرانا، تاکید می‌کند که تمامی فعالیت‌های گروهک فعالان در داخل و خارج کشور در حوزه رصد قرار داشته و به زودی با تمامی متخلفین داخل و خارج ایران برخورد خواهد شد. پیشنهاد می‌شود پیش ازگرفتارآمدن در پنجه قانون فعالیت‌های خود را متوقف کرده و از ادامه اقدامات مجرمانه پرهیز کنید....؛

بدیهی است مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران تمامی موارد فوق را که با تکیه بر میلیون‌ها دلار سرمایه نیروهای سایبری و امکانات بی‌حد و حصر آنان شکل گرفته و به جاست از آن با نام تروریسم سایبری یاد شود محکوم کرده و این قبیل اقدامات را نقض قوانین بین المللی از سوی دولت ایران و مستوجب پیگرد قانونی از سوی خسارت دیدگان می‌داند‌. بر این اساس نیز این تشکل توصیه می‌کند، گروههای مدافع حفوق بشر حسب رسالت خود ضمن تلاش برای محروم کردن حکومت ایران از دستیابی به تکنولوژی‌های مخابراتی و سانسور پیشرفته با تکیه بر علوم روز و با واقع بینی نیازهای اطلاع رسانی در راستای حمایت از گردش آزاد اطلاعات، اقدامات لازم را در این خصوص مبذول دارند.

دبیرخانه مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران
دوم اسفندماه ۱۳۸۹ برابر با ۲۱ فوریه ۲۰۱۱

حمله به مراکز دولتی در لیبی؛ گزارش بی بی سی و سی ان ان

در حالی که گزارش ها از لیبی از ادامه خشونت ها و درگیری های شدید در برخی از شهرهای این کشور بخصوص بنغازی، با بیش از دویست کشته خبر می دهد، دامنه ناآرامی ها اکنون به طرابلس، پایتخت این کشور نیز کشیده شده است.

خبرگزاری فرانسه به نقل از شاهدان گزارش داد، ساختمان رادیو و تلویزیون دولتی در شهر طرابلس‌ هدف حمله تظاهر کنندگان قرار گرفته است. چند مرکز ایست و بازرسی پلیس و ساختمانهای دولتی نیز در این شهر به آتش کشیده شده اند.

گزارشگر تلویزیون سی ان ان نیز در گزارشی به نقل از شاهدان گفت، معترضان تلاش می کردند میدان سبز را در پایتخت لیبی اشغال کنند و نیروهای امنیتی با آنان درگیر شده و به سوی آنان شلیک می کردند. بسیاری از مردم از شهرهای اطراف طرابلس و همچنین از حومه این شهر تلاش دارند خود را به مرکز طرابلس برسانند و به تظاهرکنندگان بپیوندند.

یکی از شاهدان گفت، صدای پراکنده شلیک گلوله به خوبی شنیده می شود. در شب گذشته درگیری ها بسیار خونین بود و کشتار مردم ادامه یافت.

یکی از تظاهرکنندگان نیز گفت، مردم لیبی از اظهارات سیف الاسلام قذافی، پسر قذافی، رهبر لیبی که آنان را تهدید کرد، بسیار خشمگین شده و گفته اند به تظاهرات ضد دولتی خود ادامه خواهند داد.

شبکه جهانی بی بی سی نیز در گزارشی اعلام کرد، خبرهای بسیار ناگواری از لیبی دریافت شده است. در پایتخت این کشور بسوی مردم تیراندازی می کنند و با خودروهای حکومتی از روی مردم معترض عبور می شود.

گزارشگر بی بی سی گفت، منابع مطلع موثق می گویند در میدان الخضراء اصلی ترین میدان پایتخت ،طرابلس، تک تیراندازان، تظاهرکنندگان را هدف قرار می دهند و نیروهای امنیتی با لباس شخصی در میان مردم معترض تردد می کنند. آنها با استفاده از خودروهای امنیتی که ناشناس هستند به سمت مردم حرکت می کنند و آنها را زیر می گیرند.

وی افزود، اوضاع بسیار خطرناک است. قذافی، رهبر لیبی حاضر نیست از قدرت دست بکشد و برای باقی ماندن در مسند قدرت هرکاری که می تواند انجام می دهد. مردم لیبی به صورت وحشیانه ای سرکوب می شوند، اما آنها مصمم هستند به تظاهرات خود ادامه دهند.

تجمع چندصد نفری شهروندان گیلانی مقابل استانداری

به دنبال اعلام بانک مرکزی جمهوری اسلامی مبنی بر عدم اجازه فعالیت بانک بهمن ایثار، از ساعت ۸ صبح امروز چندصد نفر از شهروندان گیلانی بات جمع درمقابل درب ورودی استانداری، خواستار ملاقات با استاندار شدند.

در این تجمع که پیر، جوان و نوجوانان هم چنان حضور دارند یک صدا خواستار پی گیری روح اله قهرمانی چابک به عنوان نماینده عالی دولت در استان شدند، که البته به چندین نفر از آنان اجازه داده شد با ورود به داخل آن با مسوولین استانی ملاقات بکنند.

بنا براین گزارش تا ساعت ۱۴ خبرنگار ایلنا حضور داشت از نتیجه دیدار این شهروندان که به شدت ناراحت و گریه می‌کردند، خبری نبود.

یکی از تجمع کنندگان در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا با بیان اینکه با بدبختی وبیچارگی ۵ میلیون تومان تهیه کرده و باسپرده گذاری در بهمن ایثار می‌خواستم وامی بگیرم و اتاقی بسازم، افزود: هیچ کدام از بانک‌های خصوصی حاضر به پرداخت وام حتی باسود ۲۴درصدی نبودند و به ناچار دریکی ازشعب بهمن ایثار سرمایه گذاری نمودم.

وی که خود را محسن نامید، خاطر نشان کرد: طی روزهای گذشته طی تماس تلفنی اعلام شد که پول را خوردند و رفتند، حال تکلیف من و امثال من چیست؟
این شهروند گیلانی میزان سپرده گذاری خود را به میزان ۵۰ میلیون تومان قابل ارزش دانست و تصریح کرد: از کار بیکار، فرزندان و کارگران بی‌روزی و صدایم از ناراحتی و فریاد گرفته است.

محسن تنها خواسته خود از استاندار گیلان را پی گیری مشکلات خود عنوان و متذکر شد: رییس جمهوری بار‌ها تاکید کرده که حق باید به حق دار برسد، بنابراین من حق خودم را می‌خواهم.

یک شهروند دیگر گیلانی نیز با اشاره به اینکه ۶ ماه قبل در بهمن ایثار ۲ میلیون تومان برای دریافت وام سپرده گذاری کرده است، گفت: مدیران این موسسه وعده پرداخت وام با کارمزد ۵/۲درصدی، بدون سود و سریع را داده بودند که هنوز دریافت نکرده‌ایم.

وی نام خود را حامد اعلام و خاطر نشان کرد: به تعدادی از شهروندان وام پرداخت شده، ولیکن در حال حاضر بانک مرکزی اعلام کرده که فعالیت این موسسه غیرقانونی است، نمی‌توانیم هیچ پولی را دریافت یا پرداخت نماییم.

این شهروند گیلانی با تاکید براینکه مراجعه به بانک مرکزی و سرپرستی این موسسه هیچ گونه فایده‌ای نداشته است، تصریح کرد: شهروندان با تجمع مقابل استانداری از قهرمانی چابک می‌خواهند تکلیف آنان را مشخص کند.

به گفته حامد خود و برخی از دیگرشهروندان مدارک شناسایی، چک و سفته خود را به رسم امانت به مدیران شعب این موسسه داده‌اند ولی درب آن بسته و کسی جواب نمی‌دهد.

معاون سیاسی و امنیتی استانداری گیلان در گفت‌و‌گویی با تاکیدبرا ینکه رفع مشکلات مشتریان بانک بهمن ایثار باقوت در دستور کار قرار دارد، افزود: به نظر می‌رسد برای مشتریان این بانک سوء تفاهمی به وجود آمده است.

غلام علی رضوانی دلیل به وجودآمدن این مشکل عدم انجام تعهدات این بانک با بانک مرکزی عنوان و خاطر نشان کرد: در حال حاضر مدیران این بانک در گیلان پاسخ گو هستند ولی وقفه‌ای به وجود آمده ولی به زودی فعالیت خود را از سر خواهدگرفت.

وی در پایان به این گونه شهروندان گیلانی که دارای حساب هستند اطمینان داد به هیچ وجه نگران نباشند و استاندار به شدت حل این مساله را در دستور کار قرارداده تا مشکلات مشتریان حل بشود.



بازداشت دو فعال دانشجويی دانشگاه فردوسی مشهد

علی منصوری دانشجوی مهندسی شیمی دانشگاه فردوسی و محمد هرمززاده دانشجوی رشته ی مدیریت بازرگانی این دانشگاه عصر روز اول اسفند بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شده اند و خانواده ی آنان نیز از وضعیتشان بی خبرند.

به گزارش جرس، منصوری از فعالین نشریاتی و عضو شورای سردبیری هفته نامه ی "شب تاب" بوده و بارها به دلایل مختلف به کمیته ی انضباطی و اداره ی اطلاعات احضار شده بود.

هرمززاده نیز مدیرمسوول نشریات منتقد ژاژ و ریشه بود که نیمسال گذشته ی تحصیلی را با حکم کمیته ی انضباطی دانشگاه در تعلیق به سر برده بود. پیش از این نیز به طور قریب به اتفاق اعضای تحریریه ی این نشریه به طور جداگانه با احکام انضباطی و دادگاه انقلاب روبه رو بوده اند.

گفتنی است فضای سرکوب در دانشگاه فردوسی با شدت بیشتری رو به افزایش است و موج جدیدی از برخوردهای انضباطی و غیرقانونی با فعالین سیاسی و دانشجویی در حال شکل گیری است.

این گزارش همچنین افزود با توجه به تفکیک جنسیتی در بیش از ۵۰ عنوان درسی در این دانشگاه، اعتراض و نارضایتی زیادی نیز اخیرا در میان دانشجویان شکل گرفته است.


چندین پاسدار روز یکشنبه اول اسفند در درگیری با پیشمرگان کرد کشته شدند

همزمان با فرا رسیدن هفتمین روز جان باختگان ۲۵ بهمن ماه و برپایی تجمعات اعتراضی در برخی شهرهای کشور به همین مناسبت، فضای بسیاری از مناطق کردنشین و به خصوص شهر مریوان به شدت امنیتی گزارش شده است.به گزارش منابع کرد،  فضای شهر مریوان به علت درگیری بین پیشمرگان کرد و پاسداران در شامگاه گذشته در این شهر،  که منجر به کشته شدن چند پاسدارها  شده است، بیش از شهرهای امنیتی شده است. گفته می‌شود به دلیل حضور چشم گیر ماموران امنیتی، مردم روز یکشنبه در این شهر موفق به تشکیل تجمع نشدند. هم چنین در روز یکشنبه، یکم اسفند ماه، شبکهٔ اینترنت در مریوان به طور کلی قطع بوده است.

کشته شدن یک دانشجو در جریان تجمعات دیروز شیراز


دانشجونیوز: در جریان ناآرامی های دیروز شیراز، یکی از دانشجویان دانشگاه شیراز به نام "حامد نورمحمدی" روز گذشته توسط نیروهای سرکوب به شهادت رسیده است.

حامد نورمحمدی دانشجوی رشته زیست شناسی دانشگاه شیراز، ساکن خوابگاه دستغیب، اهل شهر خرم آباد، روز گذشته 1 اسفند در میدان نمازی مقابل ساختمان شماره 1 دانشکده مهندسی، در حال فرار از دست ماموران امنیتی و بسیجی کشته شده است. هنوز از نحوه کشته شدن وی اطلاعی در دست نیست.

ارسال این خبر در حالی صورت می گیرد که اوضاع دانشگاه شيراز به شدت امنیتی گزارش مي شود. تعدادی از دانشجویان فعال به خوابگاه ها و صحن دانشگاه ممنوع الورود شدده اند، و در مواردی نیز با خانوداه آنها تماس گرفته شده و مورد تهدید قرار گرفته اند. علاوه بر این، شب گذشته راس ساعت 10 شب به مدت 15 دقیقه صدای الله اکبر و مرگ بر دیکتاتور در خوابگاه مفتح دانشگاه شیراز طنین افکن شد.

دستگیریهای گسترده در شیراز در تجمع اول اسفند

دیشب هزاران هزار شیرازی به خیابان آمده بودند. همه سبز و در سکوت فریاد سبز آزادی سر می دادند. در راهپیمایی دیشب دست کم بیست هزار تن بیش از پنجاه هزارتن روز 25 ام شرکت کرده بودند. دیشب شب شکوه آزادی بود. چه بسیار آزادی خواهانی که بازداشت شدند و غیورمردان و شیرزنان شیرازی آنان را از دست نیروهای لباس شخصی رهایی بخشیدند. و بزرگمردی که رفت و در ون بازداشتی ها را باز کرد و بازداشتی ها را آزاد کرد. دیشب آنقدر خانم های چادربه سرٰ مردان مسن و بانوان مسن به جنبش پیوسته بودند که دیگر جوانان و دانشجویان در برابر شمار آنان به چشم نمی آمدند. آن وری ها هر دو ساختمان دانشکده مهندسی را از ساعت 12 ظهر تعطیل کرده بودند تا از راه افتادن راهپیمایی جلوگیری کنند(هر دو ساختمان دانشکده مهندسی در خیابان ملاصدرا قرار دارد. یعنی در محل راهپیمایی) ولی دیشب شیرازی ها به آنان نشان دادند که جنبش تنها دانشجویان را در بر ندارد و همه مردم اینبار همصدا شده اند. البته درگیری شدیدی نیز رخ داد. راهپیمایان می گفتند دست کم پنجاه تن بازداشت شده اند. به هر رو شیراز دیشب در عین سکوت فریاد آزادی ایران عزیز سر داد.

توضیح: این گزارش مربوط به راهپیمایی با شکوه ساعت 6:00 شب به بعد است و نه درگیری شدید ساعت 5:00 عصر. آمار ارائه شده درباره بازداشتها(50 نفر) نیز مربوط به همان درگیری ساعت5:00 است. این این پنجاه تن بازداشتی جدای شمار بسیاری است که از سوی مردم آزاد شدند.



بازداشت حدود ۵۰۰ نفر در تجمع اول اسفند

یکی از افراد بازداشت‌شده در تجمع دیروز – اول اسفندماه – که نیمه شب گذشته آزاد شده، در گفت و گو با کلمه، تعداد تقریبی بازداشت‌شدگان دیروز را ۵۰۰ نفر اعلام کرد.

به گفته‌ی وی، اکثر بازداشت‌شدگانی که او مشاهده کرده، در محدوده‌ی خیابان و میدان آزادی، و توسط پلیس امنیت دستگیر شده بودند و بسیاری از آنها در ساعات پایانی دیشب و بامداد امروز آزاد شدند.

او که دیشب از مقر نیروی انتظامی فاتب واقع در ضلع جنوبی میدان انقلاب، ابتدای خیابان کارگر جنوبی آزاد شده، خاطرنشان می‌کند که همزمان با دستگیری، مورد ضرب و شتم ماموران قرار گرفته؛ و تاکید می‌کند که در زمان بازداشت برخورد بدی با آنها صورت نمی‌گرفت، مگر کسانی که به گفته‌ی او “بلبل زبانی” می‌کردند که به شدت کتک می‌خوردند.

به گفته‌ی او، تلفن‌های همراه همه‌ی بازداشت‌شدگان توقیف شده و به آنها گفته شده که بعد از عید برای پس گرفتن آنها مراجعه کنند.

همچنین یک کارگر که او هم دیشب از همین محل آزاد شده، با ابراز تعجب از رفتارهایی که در زمان بازداشت دیده، به برخورد خشن ماموران اشاره می‌کند و می‌گوید: اینها خودشان هم کسی را قبول نداشتند و به همه فحش می‌دادند، خودم شنیدم که حتی به امام هم توهین می‌کردند.

به گفته‌ی او، افرادی را که قبلا هم سابقه‌ی بازداشت داشته‌اند و یا به هرحال می‌خواستند نگه دارند، به مقر اصلی پلیس امنیت منتقل می‌کردند. او می‌گوید که تنها مردان در این محل بازداشت بوده‌اند و زنان را از ابتدا به جای دیگری – احتمالا بازداشتگاه وزرا – منتقل کرده‌اند.


بازداشت ۱۵۰ تن از شهروندان معترض در رشت یکم اسفند

خبرگزاری هرانا - گزارش ها از رشت حاکی از آن است که قریب به ۱۵۰ تن از شهروندان معترض توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند.

به گزارش بامداد خبر، هم‌زمان با راهپیمایی‌های پراکندهٔ مردم معترض در تهران، کردستان، شیراز، اصفهان و مشهد، صد‌ها نفر از شهروندان گیلانی نیز در خیابان‌های مرکزی شهر رشت حاضر شدند اما با حکومت نظامی اعلام‌نشده از سوی نیروهای سرکوب‌گر مواجه گردیدند.

از حدود ساعت دو بعدازظهر امروز (یکشنبه اول اسفند) نیروهای نظامی، بسیج و امنیتی در رشت با اشغال خیابان مطهری منتهی به میدان صیغلان و ضرب‌وشتم مردم، از هرگونه شکل‌گیری تجمع اعتراضی و سردادن شعار جلوگیری کردند.

یک شاهد عینی با اشاره به حضور چشم‌گیر نیروهای لباس‌شخصی در میان مردم، گفت که صد موتورسوار مجهز به انواع سلاح‌های سرد و گرم با خشونت تمام مانع جمع شدن چهار نفر در کنار هم در طول خیابان مطهری می‌شدند و تنها در یکی از معدود دفعاتی که جمعی پنجاه نفره از معترضان در مقابل مجتمع تجاری رضا گرد هم آمدند با محاصره و ضرب‌وشتم، آنان را دستگیر و سوار بر ون‌های ویژه به مکانی نامعلوم منتقل کردند.

این شاهد عینی همچنین از شناسایی و دستگیری نزدیک به ۱۵۰ نفر از شرکت‌کنندگان در تجمعات اعتراضی روز ۲۵ بهمن در سطح شهر رشت خبر داد و با اشاره به فیلم‌برداری از معترضان در روز یکشنبه، احتمال داد که تعداد بیشتری ظرف روزهای آینده دستگیر شوند.

گفتنی است در جریان راهپیمایی‌های اعتراضی امروز نیروهای سرکوب‌گر در تهران و شهرستان‌ها با هرگونه تجمع به شدت برخورد کردند و برخی ناظران شدت خشونت‌های امروز را بسیار بیشتر از روز دوشنبه ۲۵ بهمن توصیف نموده‌اند.

فائزه رفسنجانی در لباس فروشی جماران دستگیر شد، نه ولیعصر

در پی انتشار شایعاتی مبنی بر دستگیری فائزه هاشمی، در حال لیدری اغتشاشات امروز در نزدیک میدان فاطمی، سایت سفیر نوشت که وی اصلا در آن حوالی نبوده است.

یک مقام آگاه در گفتگو با سفیر گفت: این خبر از اساس دروغ بوده و فائزه هاشمی بعد از ظهر روز یک شنبه به منظور انجام مراحل تنظیم پایان نامه به دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات مراجعه و پس از آن به همراه تعدادی از اعضای خانواده برای شرکت در مراسم زنانه ترحیم زن عمویش که روز گذشته به رحمت ایزدی پیوسته است به منزل آنها واقع در خیابان لواسانی می رود و پس از شرکت در مراسم در مسیر بازگشت به منزل شخصی اش در منطقه جماران به دلایل نامعلومی بازداشت و پس از مدتی نیز آزاد می شود.

این منبع افزود : فائزه هاشمی به منظور خرید یک روسری مشکی رنگ مناسب برای مراسم ترحیم مرحومه زن عمویش در مغازه ای مشغول خرید بود که چند نفر به وی مراجعه کرده و اعلام می کنند که در حال تعقیب وی می باشند و بدون پاسخ به این سوال که برای چه منظوری مورد تعقیب می باشد در حالیکه از وی عکس گرفته می شد او را سوار یک خودرو کرده و پس از دو سه ساعت بدون هیچ توضیحی وی را آزاد کردند .

این مقام آگاه تاکید کرد : مدتی است جریانی خاص با نزدیک شدن به ایام برگزاری اجلاس خبرگان رهبری بر حجم حملات و تعرضات خود به آقای هاشمی رفسنجانی و خبرسازی علیه وی و خانواده اش با هدف تاثیر گذاری بر خواص افزوده است در حالیکه رئیس مجلس خبرگان با صراحت حضور در تجمعات غیر قانونی را حرام و اغشاشات را عاملی علیه وحدت ملی اعلام کرده است

قش خبرنگار خبرگزاری دولت در بازداشت!

در این حال خبرنگار ایرنا ضمن انتشار تصویر فائزه هاشمی در یک خودرو پرده دار، به نقش خود در این بازداشت اشاره کرد و نوشت: فائزه هاشمی رفسنجانی هنگام بازداشت در پاسخ به پرسش های خبرنگار ایرنا گفت: به شما جوابی نمی دهم، ژست آدم های حق به جانب را نگیرید.

وقتی که خبرنگار ایرنا از او سوال کرد هدف شما از حضور در خیابان در این ساعت از روز چه بود گفت: جوابی به شما نمی دهم شما اگر جوابی می خواهید باید به دفتر من بیایید تا آزادانه با هم صحبت کنیم.

زمانی که فائزه هاشمی درخواست آب کرد، خبرنگار ایرنا برای او آب آورد و گفت چیز دیگری نیاز ندارید؛ او در پاسخ به خبرنگار ایرنا گفت: ژست آدم‌های حق به جانب را نگیرید و من با شما هیچ صحبتی ندارم.

بازداشت فرزند خلخالی در جریان تجمعات اول اسفند

سایت جرس: بنا به گزارش منابع خبری، محمد صادقی فرزند آیت‌الله خلخالی، در میان بازداشت شدگان تجمعات اول اسفند می باشد. به گزارش ندای سبز آزادی محمد صادقی فرزند آیت‌الله خلخالی در شمار بازدشت شدگان تجمع روز یکشنبه اول اسفند ماه است که توسط نیروهای امنیتی در حوالی میدان انقلاب دستگیر شده است. در حال حاضر از وضعیت وی و محل انتقال وی خبری در دست نیست. گفتنی است یکم اسفند ماه ٨٩ قرار بود در تهران و چند شهر دیگر ایران از جمله شیراز، رشت، اصفهان و همچنین شهرهای کردنشین، مراسم بزرگداشت و هفتم دو شهید جنبش سبز (صانع ژاله و محمد مختاری) برگزار شد، اما نیروهای امنیتی با حمله و ضرب و شتم مردم، مانع شکل گرفتن تظاهرات شدند، اما تجمعات گسترده ای انجام شد، که منجر به بازداشت فله ای و همراه با خشونت گروهی از شهروندان توسط نیروهای گارد و لباس شخصی ها شد. روز یکشنبه همچنین فائزه هاشمی، دختر رئیس فعلی مجلس خبرگان نیز به مدت چند ساعت بازداشت و سپس آزاد شد.

بازداشت گسترده فعالین دانشجویان در تهران و شهرهای دیگر

بازداشت حبیب فرحزادی و سهراب جعفری، دانشجویان دانشگاه تهران
حبیب فرحزادی و سهراب جعفری دو تن از دانشجویان دانشگاه تهران، عصر یکم اسفندماه، بازداشت شدند.
حبیب فرحزادی دانشجوی محروم از تحصیل دانشکده‌ حقوق دانشگاه تهران و عضو انجمن دانشجویان دموکراسی‌خواه این دانشگاه، بعد از ظهر روز یک‌ام اسفندماه همزمان با تجمعات اعتراضی در بسیاری از شهرهای کشور و برگزاری مراسم هفتم کشته شدگان ۲۵ بهمن ماه توسط نیروهای امنیتی دستگیر و به مکان نامعلومی منتقل شد.

هم چنین سهراب جعفری دانشجوی دانشکده علوم دانشگاه تهران نیز در حوالی میدان ولیعصر توسط نیروهای امنیتی دستگیر شده است.

گفتنی است که تعداد زیادی از دانشجویان دانشگاه تهران در روزهای اخیر دستگیر شده‌اند که اطلاعات کافی و دقیقی از اسامی آن‌ها در دست نمی‌باشد.

شایان ذکر است که حبیب فرهادی پیش از این در تاریخ ۱۰ مهر ماه امسال در خیابان ۱۶ آذر بازداشت و مدت کوتاهی را در بازداشت به سر برده است.


پنج تن از دانشجویان دانشگاه خواجه نصیر بازداشت شدند

امروز پنج تن از دانشجویان دانشگاه خواجه نصیر در هجوم نیروهای سپاه پاسداران به دانشکده علوم این دانشگاه بازداشت شدند. این بازداشت ها در حالی انجام می شود که امروز و در پی مراسم بزرگداشت شهدای ۲۵ بهمن در تهران، مقامات انتظامی از آرامش کامل در پایتخت خبر داده اند.

به گزارش دانشجونیوز در ادامه برخوردهای صورت گرفته با دانشجویان ظهر امروز ساعت ۱۲ نیروهای وابسته به سپاه پاسداران با هجوم به دانشکده علوم دانشگاه خواجه نصیر پنج تن از دانشجویان این دانشگاه را بازداشت کردند. بهنام مومنی، علی محبی، سینا جمولی، سعید ابریشمی و یکی از دانشجویان رشته فیزیک این دانشگاه که هویت وی هنوز معلوم نشده است، دانشجویانی هستند که پس از ضرب و شتم شدید توسط نیروهای سپاه پاسداران بازداشت شدند. تا لحظه تنظیم خبر از محل نگهداری این دانشجویان خبری در دست نیست. 

گزارش های منتشر شده حاکی از بازداشت های گسترده در روزهای اخیر برای جلوگیری از ادامه تجمع های اعتراضی علیه حاکمیت می باشد. در روزهای گذشته نیز شمار زیادی از دانشجویان دانشگاه شریف با حمله به این دانشگاه بازداشت شده بودند.


بازداشت سعیده عسگری و فرناز کمالی، دانشجویان دانشگاه آزاد تهران مرکز

  در جریان تجمعات یکم اسفندماه در تهران، سعیده عسگری و فرناز کمالی دو تن از فعالین دانشجویی دانشگاه آزاد تهران مرکز بازداشت شدند.

  ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، سعيده عسگرى دانشجوى رشته ی زبان فرانسه و فرناز كمالى دانشجوى رشته علوم سياسى دانشگاه آزاد واحد تهران مركز، عصر امروز، یکشنبه حوالی چهار راه فلسطین بازداشت شده اند.

بازداشت این دو دانشجوی دانشگاه آزاد واحد تهران مرکز، توسط سرنشینان یک خودروی "سمند نقره ای" که متعلق به نیروهای امنیتی بوده، صورت پذیرفته است.

از محل انتقال و سرنوشت این دو دانشجوی دختر تاکنون اطلاعی در دست نیست.


ايمان صديقی فعال دانشجويی دانشگاه صنعتی نوشيروانی بابل بازداشت شد

خبرگزاری هرانا - ایمان صدیقی فعال دانشجویی دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل توسط نیروهای امنیتی دستگیر شد.

به گزارش دانشجونیوز، ایمان صدیقی ساعاتی قبل در مقابل دانشگاه صنعتی نوشیروانی توسط نهادهای امنیتی دستگیر و به مکان نامعلومی منتقل شده است.
هنوز از علت بازداشت و اتهام این فعال دانشجویی خبری در دست نمی‌باشد.

ایمان صدیقی دبیر سیاسی سابق انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل بوده که در حوادث پس از انتخابات در خرداد ۸۸ توسط اداره اطلاعات استان مازندران دستگیر و مدت یک ماهه بازداشت خود را در زندان اداره اطلاعات ساری و متی کلای بابل سپری کرد.

این فعال ستاد دانشجویی مهدی کروبی در مازندران از سوی شعبه یک دادگاه انقلاب شهرستان بابل به ۱۰ ماه حبس تعزیری و یک سال محرومیت از تحصیل محکوم شده بود. صدیقی در اسفند ۸۸ برای گذراندن دوران محکومیت ده ماهه‌اش بازداشت و راهی زندان متی کلای بابل شد. این عضو شورای عمومی دفتر تحکیم وحدت در تیر ماه سال جاری پس از گذراندن نیمی از دوران محکومیتش آزاد شد. چندی پیش ایمان صدیقی به دستور ریاست دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل (دکتر جانعلیزاده) از دانشگاه اخراج شد.

درخواست جوانان: سوم و چهارم اسفند ساعت 3 در همه شهرها

جمعی از هوادارن جنبش سبز،درخواست می داریم که برای روزهای سه شنبه و چهارشنبه همگان راس ساعت 3 حضور به هم رسانند. در صورت تایید اطلاع رسانی گسترده و منسجم صورت خواهد گرفت.

سوم و چهار اسفند به آنها فرصت استراحت و تجدید قوا ندهید و وقفه بین این اعتراضات و تجمعات نیاندازید.