۱۳۹۱ فروردین ۱۹, شنبه

ای ساربان، با صدای مجاهد اشرفی محمد



نان این هفته گران می ‌شود


خبرگزاری فارس: مدیر عامل شرکت بازرگانی دولتی ایران با بیان اینکه قیمت گندم نسبت به سال قبل افزایشی خواهد بود، گفت: قیمت نان و گندم در این هفته تعیین می شود. عباس قبادی  در خصوص تعیین قیمت گندم برای سال 91 اظهار داشت: قیمت گندم با پیشنهاد وزیر جهاد کشاورزی و تصمیم دولت در هفته جاری تعیین می‌شود.

وی افزود: باید قیمتی را برای گندم تعیین کنیم تا ارزان‌بودن آن باعث نشود تا گندم به عنوان جو و کاه در دامداری‌ها مورد استفاده قرار گیرد.

مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران در خصوص حدود قیمت گندم اظهار داشت: روال کار به این صورت است که قیمت گندم هر سال براساس قیمت سال قبل بعلاوه عدد تورم خواهد بود لذا قیمت گندم نسبت به سال قبل اندکی افزایش خواهد داشت.

وی افزود: در حال حاضر قیمت جهانی گندم در هر تن 280 دلار که با هزینه حمل 330 دلار تمام می‌شود.

قبادی در واکنش به این سؤال که قیمت نان به چه صورتی تعیین می‌شود گفت: قیمت نان با توجه به قیمت گندم تعیین می‌شود و سیاست ما این است که قیمت‌گذاری‌ها به عهده تشکل‌ها گذاشته شود.

وی افزود: با توجه به اینکه ممکن است افزایش قیمت نان تبعات روانی داشته باشد هنوز در این خصوص تصمیم‌گیری نشده است.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در پاسخ به این سؤال که آیا مجوزی برای واردات گندم در سال جاری صورت گرفته است یا خیر گفت: واردات گندم مجوز نمی‌خواهد و با تعرفه 5 درصد هر کسی می‌تواند گندم وارد کند.

اخراج کارگران کارخانه‌ی کاشی کسری سنندج

کارفرمای کارخانه‌ی کاشی کسری سنندج در ادامه‌ی اخراج سازی‌های سال ۹۰، در روزهای پایان سال گذشته ۱۲ نفر از کارگران را اخراج کرد.

به گزارش کمیته هماهنگی برای ایجاد تشکل‌های کارگری، ۱۲ نفر از کارگران کارخانه‌ی کاشی کسری سنندج در حالی اخراج شده‌اند که این کارگران از ۱ تا ۱۰ سال سابقه‌ی کار دارند. 

هم‌چنین گفته می‌شود این کارفرما در سال ۷۹ از تمامی کارگران این کارخانه مبلغ ۲ میلیون تومان بابت واگذاری مسکن و تحت عنوان تعاونی مسکن دریافت نموده و تاکنون هیچ اقدامی انجام نداده است.

سوخت هواپیما ناگهان گران شد

خبرگزاری مهر: دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی از افزایش ناگهانی قیمت سوخت هواپیما در پروازهای خارجی برای ایرلاین‌های داخلی از 400 تومان به 1143 تومان خبرداد و گفت: در پی این ابلاغیه، شرکت‌های هواپیمایی نامه انتقاد آمیزی را به شرکت پخش فرآورده‌های نفتی ارسال کردند.

حمید غوابش از افزایش قیمت سوخت پروازهای خارجی برای ایرلاین های داخلی از 400 تومان به 1143 تومان از تاریخ 28 اسفندماه سال گذشته خبرداد.

عضو شورای عالی هواپیمایی با اشاره به اینکه ابلاغیه مربوطه توسط شرکت پخش فرآورده های نفتی صادر شده است، افزود: این افزایش قیمت ناگهانی بوده و شرکتهای هواپیمایی را دچار مشکل کرده است.

وی همچنین از ارسال نامه ای توسط شرکتهای هواپیمایی به شرکت پخش فرآورده های نفتی خبرداد و عنوان کرد: شرکتهای هواپیمایی در این نامه از افزایش ناگهانی قیمت سوخت هواپیما به شدت انتقاد کرده و خواستار هماهنگی بیشتر با شرکتهای هواپیمایی در این باره شده اند و رونوشت آن را نیز به سازمان هواپیمایی کشوری ارسال کرده اند.

دبیرانجمن شرکتهای هواپیمایی با اعلام اینکه تنها یک روز قبل از اجرا، این ابلاغیه به شرکتهای هواپیمایی اطلاع داده شده است، افزود: این در حالی است که بلیت برخی از پروازها تا چند ماه بعد از آن فروخته شده است.

وی اظهارداشت: مبنای فروش شرکتهای هواپیمایی بر اساس قیمت تمام شده خدمات است که قیمت سوخت در آن نقش تعیین کننده دارد. 

تعیین مکان مذاکرات هسته ای تا آخر امروز

جهان نیوز: با توجه به مذاکرات مفصلی که بین دیپلمات‌ها در مورد مکان مذاکرات 1+5 صورت گرفته، احتمالاً این موضوع امروز مورد جمع بندی نهایی قرار خواهد گرفت.

به گزارش سایت "ایران هسته‌ای"، در حالی که طی روزهای گذشته گمانه زنی‌های رسانه‌ای زیادی درباره مکان احتمالی مذاکرات ایران و 1+5 انجام شده و مذاکرات مفصلی هم بین دیپلمات‌ها در این مورد صورت گرفته است، به نظر می‌رسد این موضوع امروز مورد جمع بندی نهایی قرار خواهد گرفت.

برخی کارشناسان مطلع در تهران می‌گویند با توجه به زمان کم باقی مانده تا روز 26 فروردین (زمان توافق شده برای مذاکرات) و ضرورت آمادگی میزبان برای انجام مواردی همچون آمادگی کشور میزبان، رعایت پروتکل‌های دیپلماتیک، هماهنگی‌های امنیتی و همچنین تشریفات صدور ویزا، مکان مذاکرات باید هر چه زودتر نهایی شود و زمان زیادی برای این کار وجود ندارد.

برخی طرف ها از جمله روسیه و چین هم خواستار آن شده‌اند که ایران و 1+5 درباره مکان مذاکرات منعطف‌تر باشند.

ایران چند ماه پیش پکن را به عنوان گزینه برگزاری مذکرات معرفی کرد اما 1+5 این موضوع را نپذیرفت. سپس ترکیه خود را کاندیدای میزبانی مذاکرات کرد. ایران در حالی که گزینه استانبول را رد نمی‌کرد، هفته گذشته با اعزام هیئتی به بغداد، اعلام کرد عراق را گزینه اول برای میزبانی مذاکرات می‌داند.

اطلاعات موجود نشان می‌دهد با وجود فعالیت جدی مقام‌های عراقی اعضای گروه 1+5 به شدت با برگزاری مذاکرات در عراق مخالفت کرده و خواستار برگزاری گفت‌وگوها در اروپا یا استانبول هستند.

ایران روز پنجشنبه گذشته درخواست اشتون برای انجام مذاکرات در یکی از 3 کشور نروژ، سوئیس و اتریش را هم نپذیرفت.

آخرین گزارش‌ها نشان می‌دهد گزینه‌های بغداد و استانبول هنوز روی میز قرار دارد و مکان (یا مکان‌های) مذاکرات –که احتمالاً سلسله وار و به هم پیوسته خواهد بود- امروز و پس از گفت‌وگوهای علی باقری و خانم اشمیت (دستیار اشتون) نهایی خواهد شد.

دیپلمات‌ها می‌گویند احتمال توافق درباره برگزاری مذاکرات در یک شهر اروپایی بسیار ضعیف است.

هجمه ی عظما به پدر ساده لوح


 نمایندگان علی خامنه‌ای در شهر‌های ایران در خطبه‌های نماز جمعه این هفته به خاطر طرح موضوع مذاکره با آمریکا از سوی اکبر هاشمی رفسنجانی به شدت وی را مورد انتقاد قرار دادند.
اکبر هاشمی رفسنجانی چند روز پیش در مصاحبه با فصلنامه مطالعات بین‌المللی گفته پیش از درگذشت آیت‌الله خمینی، در نامه‌ای از او خواسته بود در زمان حیات خود «مسئله رابطه با آمریکا» را حل کند.
این گفته رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با واکنش حامیان علی خامنه‌ای مواجه شده است به طوری که در روز‌های اخیر حملات و انتقاد‌های تندی به وی به خاطر این اظهار‌نظر می‌شود.

احمد خاتمی در خطبه‌های نماز جمعه این هفته تهران گفته که «کسانی که فکر می‌کنند ما باید با رأس استکبار یعنی آمریکا مذاکره کنیم یا ساده‌لوح هستند و یا مرعوب.»
احمد علم‌الهدی٬ امام جمعه مشهد در خطبه‌های این هفته نماز جمعه مشهد اظهار کرده است: «موضوع مذاکره ایران با آمریکا به صلاح نیست و با مصالح و منافع جمهوری اسلامی ایران سازگاری ندارد.»
علم‌الهدی افزوده است: «اکنون از گوشه‌ای صدایی بلند شده که باید با آمریکا مذاکره کنیم که نغمه ضد رهبری است.»
محسن حیدری٬ امام جمعه موقت اهواز هم گفته که «مطرح کردن مسئله رابطه با آمریکا از طرف برخی از مسئولان نظام تاسف‌بار است.
حیدری افزوده است: «مذاکره با آمریکا از سوی جمهوری اسلامی ایران منجر به نابودی حرکت بیداری اسلامی در خاورمیانه می‌شود و سر منشأ فتنه‌ای دیگر است.»
رضایی بیرجندی٬ امام جمعه بیرجند نیز در خطبه‌های نماز جمعه این هفته این شهر اعلام کرده که «رابطه ما و آمریکا شبیه رابطه گرگ و میش است.»
اکبر افشارمنش امام جمعه عنبرآباد هم اظهار کرده است: «کسانی که دم از ارتباط با آمریکا می‌زنند، بدانند یعنی تسلیم خواسته‌های آمریکا شدند.»
علی خاتمی٬ نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه زنجان نیز با انتقاد از طرح موضوع مذاکره با آمریکا گفته که علی خامنه‌ای معتقد است: «نباید در برابر آمریکا و ایادی استکبار عقب‌نشینی کرد.»
عباس پورصادقی امام جمعه موقت مهریز هم رابطه گفته است: «تا زمانی که آمریکا خوی استکباری دارد ما نمی‌توانیم با آن‌ها رابطه داشته باشیم.»
این اننقاد‌ها و مخالفت‌ها با دیدگاه رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در شرایطی صورت گرفته که پیش‌تر علی سعیدی و حسین شریعتمداری نمایندگان خامنه‌ای در سپاه و موسسه کیهان نیز با آن مخالفت کرده بودند

برگزاری مذاکرات هسته​ای در استانبول منتفی است



خبرآنلاین: نایب رئیس کمیسیون امنیت گفت: تا این لحظه، استانبول از گزینه​های محل مذاکرات هسته​ای آتی ایران، کنار گذاشته شده است.

اسماعیل کوثری نماینده تهران در پاسخ به اینکه آیا بغداد به عنوان محل مذاکرات هسته ای ایران انتخاب شده است، گفت: بنده خبر جدیدی در این زمینه ندارم و اخبار را هم پیگیری نکردم. اما قرار است محل مذاکرات بعد از مشورت آقای جلیلی با رئیس جمهور انتخاب شود.

صالحی وزیر امور خارجه پیش از این گفته بود رئیس جمهور نقطه نظراتی را درباره مکان مذاکره با 1+5 در جلسه هیات دولت طرح کرده و بعد از مشورت دبیر شورای عالی امنیت ملی با رئیس جمهور، از سوی جلیلی اعلام می شود.

نائب رئیس کمیسون امنیت ملی مجلس در پاسخ به اینکه آیا ترکیه جزء گزینه های ایران برای محل مذاکرات است، گفت: خیر، تا اینجای کار، برگزاری مذاکرات ایران در استانبول منتفی است.

این در حالیست که وزیر خارجه آمریکا هفته گذشته گفته بود مذاکرات هسته ای روز 13 آوریل در استانبول ترکیه برگزار خواهد شد.

هیلاری کلینتون به رژیم تهران اخطار کرد که زمان برای حل مسئله هسته ای این رژیم از طریق دیپلماسی نامحدود نیست.

واکنش حسین بازجو به خبر سرم شکنجه و اعتراف گیری


کیهان حکومتی: اقدام بخش فارسی دویچه وله برای انگاره سازی منفی علیه ایران تبدیل به یک افتضاح بزرگ برای دولت آلمان شد.

دویچه وله (ارگان رسمی دولت آلمان) در مطلبی القایی که بلافاصله با استقبال گسترده رسانه های ضد انقلاب مواجه شد ادعا کرد: «گمرک آلمان از صادرات 5/2کیلو سرم ویژه اعتراف گیری (تیوپنتال) به ایران جلوگیری کرد. این سرم در بازجویی و اعتراف مورد استفاده قرار می گیرد... حاکمیت ایران بارها به استفاده از مواد روان گردان در بازجویی از زندانیان سیاسی متهم شده که چهره های ملی-مذهبی و محمدعلی ابطحی معاون خاتمی در زمان ریاست جمهوری از این جمله اند.»
دویچه وله در این مطلب می نویسد: « فروش داروی اعتراف گیری تیوپنتال به کشورهای خارجی به مجوز ویژه اداره فدرال آلمان در امور اقتصاد و کنترل صادرات نیاز دارد. داروی حقیقت گویی یا سرم اعتراف گیری به ماده مخدری اطلاق می شود که به منظور گرفتن اطلاعات از فردی به کار گرفته می شود که حاضر به اعتراف بدان نیست. از جمله تاثیرات تیوپنتال این است که به محض تزریق این سرم، فرد به طور معمول بسیار اهل گفت وگو و مراوده می شود و بدون تامل افکارش را بیان می کند. این ماده در واقع توان داوری و قدرت تمرکز فرد قربانی را تحت تاثیر قرار می دهد و کارشناس بازجویی را قادر می کند تا فرد قربانی را به سوی اعتراف در زمینه اطلاعات مطلوب بازجو هدایت کند.»
افتضاحی که در شیرین کاری کم سابقه رسانه دولتی آلمان مشاهده می شود، اعتراف مسلم به «تولید سرم ویژه اعتراف گیری و شکنجه قربانیان در آلمان» و «صادرات همراه با مجوز آن به برخی کشورهای خارجی» است و جا دارد دولت آلمان و سرویس اطلاعاتی مخفی آن توضیح دهند چه قدر از این ابزار شکنجه را به کار برده و چه میزان از آن را برای دوستان خود که در کشورهای مرتجع که در حال شکنجه و سرکوب ملت های انقلابی هستند، صادر کرده اند؟
اما می ماند ادعای به کارگیری سرم ها و داروهای مشابه در ایران و علیه افراد بازداشت شده ای چون محمدعلی ابطحی که باید پرسید اولا اگر این ادعا درست است چرا همه بازداشت شده ها به طور یکسان مانند آقای ابطحی اعتراف نکردند؟ ثانیا ابطحی با تخطئه ادعای تقلب، آن را اسم رمز آشوب توصیف کرد و تصریح نمود که تقلب در حد 11 میلیون امکان وقوع ندارد، نکته ای که بعدها در اظهارات کسانی چون تاج زاده و رمضان زاده و عطریانفر و... حتی برخی عناصر مقیم خارج نیز مورد تاکید قرار گرفت. آیا مثلا به اکبر گنجی هم در آمریکا سرم و آمپول کذایی تزریق شده بود که مکرر در مکرر ادعای تقلب را به چالش کشید؟ ثالثا آیا مقام مافوق ابطحی- خاتمی- نیز که در انتخابات مجلس شرکت کرد و پروژه تحریم را که خود در آن نقش ایفا کرده بود، به هم ریخت، به خاطر تزریق سرم و دارو، برجک محافل اپوزیسیون را پرانده بود؟ انبوه همکاران رسانه های ضدانقلاب در خارج کشور که پس از شکست فتنه سبز، سازمان دهندگان آن را به رگبار حملات خود بسته اند- و بعضا در همین کشور آلمان اقامت دارند- چه؟ آیا به آنها هم سرم و آمپول تزریق کرده اند؟! رابعا آیا به برخی گردانندگان دویچه وله، از سرم کذایی تزریق کرده اند که با شیرین کاری خود، آبروی نداشته دولت آلمان را این گونه به چالش کشیده اند؟!

در لایحه جدید ممنوع الخروجها گذرنامه نمی گیرند


احمدی نژاد قانون جدید گذرنامه را به مجلس فرستاد.براساس این قانون کسانی که براساس  رأی مقامات قضایی حق خروج کشور را ندارند گذرنامه نمی گیرند.

درمتن این قانون آمده است:به کسانی که به موجب رأی مقامات قضایی حق خروج کشور را ندارند که اسامی این افراد از طریق دادستانی کل کشور اعلام می‌شود و کسانی که در خارج از کشور به سبب اعمال مجرمانه از قبیل تکدی، ولگردی، سرقت، کلاهبرداری، جرائم سازمان یافته و مواد مخدر یا به هر عنوان دیگر دارای سوء شهرت باشند، گذرنامه برای خروج از کشور داده نمی‌شود.

براساس این لایحه، گذرنامه بر سه قسم سیاسی، خدمت و عادی تقسیم و برای شخصیت‌هایی نظیر رهبری، روسای سه قوه، ريیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، ريیس مجلس خبرگان رهبری، اعضای شورای نگهبان، معاونان ريیس‌جمهور و دبیر شورای عالی امنیت ملی، وزراء، نمایندگان مجلس شورای اسلامی، اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام، اعضای شورای عالی امنیت ملی، نمایندگان مجلس خبرگان رهبری و اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی گذرنامه سیاسی صادر می‌شود.

همچنین بر اساس این لایحه برای ريیس دیوان عالی کشور، دادستان کل کشور، ريیس دفتر رهبری، ريیس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، ريیس سازمان صدا وسیمای جمهوری اسلامی ایران، ريیس ستاد کل نیروهای مسلح و معاونان ستاد مذکور با معرفی ريیس ستاد مذکور، فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران، فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و روسای سازمان حفاظت اطلاعات ارتش جمهوری اسلامی ایران و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و نمایندگان مستقیم رهبری با معرفی ريیس دفتر وی، نمایندگان ویژه ريیس‌جمهور یا معاون اول ريیس جمهور با معرفی ريیس دفتر ريیس‌جمهور، مشاوران رهبری و معاونان دفتر ، مشاوران ريیس‌جمهور، روسای نهادهای تخصصی تحت سرپرستی بلافصل ريیس‌جمهور با معرفی ريیس دفتر ريیس‌جمهور و برای شخصیت‌های عالی مقام علمی، دینی، فرهنگی و روسای فرهنگستان‌ها با موافقت ريیس‌جمهور و برای سفرا و همسران و فرزندان غیر مزدوج تحت تکفل آنان، ماموران رمز و مخابرات وزارت امور خارجه و کسانی که نمایندگانی از دولت جمهوری اسلامی ایران، مقامی را در موسسات و نهادهای بین المللی عهده‌دار می‌شوند و پیک‌های سیاسی با موافقت وزیر امور خارجه، گذرنامه سیاسی صادر می‌شود.

بر اساس این لایحه برای اشخاصی که به عنوان همراه با رهبری به خارج از کشور مسافرت می‌کنند و اشخاصی که به عنوان همراه در ارتباط با ماموریت با ريیس‌جمهور یا معاون اول ريیس‌جمهور به خارج از کشور مسافرت می‌کنند با معرفی دفتر ريیس‌جمهور و برای کارمندان وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها و موسسات وابسته به دولت و ماموران نظامی و انتظامی با معرفی بالاترین مقام دستگاه مربوط و برای ماموران ثابت و موقت رسته اداری وزارت امور خارجه و همسران آنان گذرنامه خدمت صادر می‌شود.

براین اساس، مدت اعتبار گذرنامه سیاسی و خدمت چهارسال است، مگر در مورد ماموران ثابت دولت در نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور که اعتبار گذرنامه تا خاتمه خدمت ماموریت آنان خواهد بود.

همچنین، صدور گذرنامه عادی در ایران به عهده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران و در خارج از ایران با ماموران کنسولی و یا ماموران سیاسی عهده دار امور کنسولی خواهد بود.

براساس این لایحه ، دولت می‌تواند از صدور گذرنامه و خروج بدهکاران قطعی مالیاتی و اجرای دادگستری و ثبت اسناد و متخلفان از انجام تعهدات ارزی، طبق ضوابط و مقراراتی که در آیین نامه اجرایی این ماده تعیین می‌شود، جلوگیری کند.

همچنین برای نوزادانی که از زنان ایرانی مقیم خارج هنگام توقف مادر در ایران متولد می‌شوند که در این مورد نیازی به جلب موافقت پدر نیست و نیز در مواردی که در خارج از ایران شوهر ایرانی در کشور محل تولد نوزاد حاضر نباشد، گذرنامه صادر می‌شود.

براین اساس به ایرانیانی که قصد مراجعت به کشور دارند و فاقد گذرنامه و اسناد در حکم گذرنامه باشند یا این‌که مدت اعتبار آن اسناد منقضی شده باشد به شرط احراز تابعیت ایرانی آن‌ها، برگ عبور که فقط برای بازگشت به ایران معتبر است داده می‌شود.



براساس این لایحه، هر ایرانی که بدون گذرنامه یا اسناد در حکم گذرنامه از کشور خارج می‌شود، به پرداخت جزای نقدی از ده میلیون ریال تا یکصد میلیون ریال یا محرومیت از داشتن گذرنامه به مدت یک تا سه سال یا هردو مجازات محکوم خواهد شد.

همچنین، کسانی که به تبع اغنام و احشام مرتکب عبور غیر مجاز از مرز شده باشند، به پرداخت جریمه نقدی از پنج میلیون ریال تا پنجاه میلیون ریال محکوم خواهند شد.

بر اساس این لایحه، هرکس برای دریافت گذرنامه یا اسناد در حکم گذرنامه به نام خود یا نام دیگری، اسناد و مدارک و اطلاعات خلاف واقع یا متعلق به غیر را به طور عمد به مراجع مربوط ارائه کند، به پرداخت جزای نقدی از ده میلیون ریال تا بیست میلیون محکوم می‌شود و در صورتی که عمل او منجر به صدور گذرنامه شود به پرداخت جزای نقدی از ده میلیون ریال تا پنجاه میلیون ریال و محرومیت از داشتن گذرنامه به مدت یک سال محکوم می‌شود.

بر این اساس، هر مستخدم دولت اعم از لشگری یا کشوری چنانچه بدون رعایت قوانین مربوط، در اجرای وظایف خود عالما و عامدا موجبات صدور گذرنامه یا اسناد در حکم گذرنامه را فراهم نمایند، به حبس از سه ماه و یک روز تا یک سال یا پرداخت جزای نقدی از ده میلیون ریال تا پنجاه میلیون ریال یا هر دو مجازات محکوم می‌شود.

همچنین، هر کس گذرنامه و یا اسناد در حکم گذرنامه را عامدا یا عالما مخدوش یا مفقود کند، به پرداخت جزای نقدی از ده میلیون ریال تا یکصد میلیون ریال محکوم می‌شود.

بر این اساس، هر کس اقدام به خرید یا فروش گذرنامه یا اسناد در حکم گذرنامه یا اجازه ورود و خروج ایران و دیگر کشورها را بکند، به پرداخت جزای نقدی از ده میلیون ریال تا پنجاه میلیون ریال و محرومیت از داشتن گذرنامه به مدت پنج سال محکوم می‌شود.

همچنین، آیین نامه‌های اجرایی این قانون و آیین نامه‌های مربوط به وجوهی که متقاضیان گذرنامه یا اسناد در حکم گذرنامه یا برگ گذر بیگانگان بر اساس مقررات باید دریافت شود، پس از تصویب هیات وزیران به مورد اجراء گذارده می‌شود و تا زمان تصویب آیین نامه مذکور، مقررات فعلی قابل اجراء است.

این لایحه از تاریخ تصویب و لازم الاجرا شدن یان قانون، قاون گذرنامه- مصوب1351- و اصلاحات بعدی آن و قانون مجازات عبوردهندگان اشخاص غیر مجاز از مرزهای کشور –مصوب 1367-لغو می‌شود.

طرح رفسنجانی، بیانیه رسمی به بُن بست رسیدن رژیم است


منصور امان

خط و مرزهای یک رویکرد حساس پیرامون چگونگی برخورد به بُحران مُناسبات خارجی، در حال گُذر از میان دستگاه قُدرت جمهوری اسلامی و رسوب در مرکز رویدادهای آن است. آقای اکبر رفسنجانی، فرد شُماره دو پیشین "نظام" با طرح بحث "رابطه با آمریکا"، نه تنها خود بلکه، این موضوع را نیز به جلوی صحنه سیاست زیر "خیمه نظام" رانده است. 

از همین رو، واکنشهایی که ابتکار سیاسی وی برانگیخته در همان حال که جوهره ی موضوع را در تیررس قرار می دهد، زاویه داخلی آن که ارتباط بی واسطه ای به جدالهای درون دستگاه قُدرت می یابد را نیز پیش زمینه خود دارد. این واقعیت، ابهامی که پیرامون سرچشمه طرح آقای رفسنجانی وجود دارد را به انگیزه اصلی و عامل مُحرک مُخالفت با آن نیز گُسترش داده است. 

با توجه به پروسه غیر شفاف سیاست سازی در جمهوری اسلامی و دیپلُماسی توطیه گرانه و ناهمگون آن که به همین دلیل اصلی ترین ویژگی آن را سری بودن تشکیل می دهد، به دُرُستی نمی توان بحثی که رییس مجمع تشخیص مصلحت به جریان انداخته را یک گُفتمان سازی از نوع "جام زهر" و پذیرش قطعنامه 598 یا شورش علیه خط رسمی ارزیابی کرد. 

با این همه اما چنین می نماید که مساله اصلی در این تحوُل آن چیزی نباشد که در درون دستگاه قُدرت می گذرد، بلکه فاکتورهایی است که بیرون از آن عمل می کند و به گونه نیرومندی در حال تاثیرگذاری بر آن است. 

هر گاه "نظام" در برابر تحریمهای فلج کننده نفتی و مالی، بُحران فاجعه بار اقتصادی، انزوای بین المللی، قرار گرفتن بر لبه پرتگاه سوریه و از دست دادن نُفوذ خود بر گروه های بُنیادگرای فلسطینی راه حل یا دستکم گُریزگاهی برای فرار می داشت، هرگز سُخنگویی برای بیان وضعیت موجود - با هر انگیزه ای - نیز نمی یافت.

به همین گونه، اگر دستگاه قُدرت رژیم ولایت فقیه با ضربه ی سنگین تحریم نمایش انتخابات روبرو نمی شد و اکثریت جامعه، بسته شدن حیات سیاسی آن به موی مشروعیت فاسد پُلیسی - امنیتی را یادآور نمی گردید، رییس "پراگماتیست" مجمع، سوراخ دُعای "مُذاکره با آمریکا" را مصلحت آن تشخیص نمی داد. 

طرح آقای رفسنجانی، بیانیه رسمی به بُن بست رسیدن رژیم جمهوری اسلامی است، حال چه تصمیم به اعلام آن اقدامی هماهنگ شده باشد یا اینکه شکاف در هرم قُدرت بر سر خط غالب را بازتاب دهد.   

نامه اوباما به رهبر جمهوری اسلامی در رابطه با برنامه هسته‌ای ايران




باراک اوباما در نامه‌ای خطاب به آيت‌الله علی خامنه‌ای اعلام کرد که ايران در صورت ارائه برخی تضمين‌ها می‌تواند به انرژی صلح‌آميز هسته‌ای دست يابد.
روزنامه واشنگتن پست، امروز جمعه ۱۸ فروردين‌ماه (ششم آوريل) خبر داد، باراک اوباما پيامی خطاب به آيت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ايران فرستاده و اطمينان داده است که اگر ايران تضمين‌هايی را ارائه کند می‌تواند به فعاليت صلح‌آميز هسته‌ای خود ادامه دهد.
به نوشته ديويد ايگناشز David Ignatius، ستون‌نويس واشنگتن پست، پيام باراک اوباما در اواخر ماه مارس توسط رجب طيب اردوغان، نخست‌وزير ترکيه به‌هنگام سفر اخير وی به ايران، در اختيار آيت‌الله خامنه‌ای قرار داده شده است.
ايگناشز می‌افزايد: "اوباما روشن نکرده که آيا ايران می‌تواند در چارچوب برنامه صلح‌آميز هسته‌ای که وعده آن را داده است در خاک خود به غنی‌سازی اورانيوم بپردازد يا خير."
به نوشته واشنگتن پست، چالش مذاکره‌کنندگان اين است که بتوانند سخن آيت‌الله خامنه‌ای را به تعهدی جدی و واقعی در مورد اين‌که ايران بمب اتم نمی‌سازد تبديل کنند
واشنگتن پست نوشته است در ازای "کارت سفيد" ايالات متحده آيت‌الله خامنه‌ای بر سخنان خود مبنی بر اين‌که "ايران هرگز به‌دنبال دستيابی به سلاح هسته‌ای نيست" تأکيد کرده است.
ارسال پيام واشنگتن به تهران در حالی صورت می‌گيرد که مذاکرات هسته‌ای ايران و گروه ۱+۵، شامل آمريکا، روسيه، چين، بريتانيا، فرانسه و آلمان، قرار است هفته آينده در مکانی که هنوز مشخص نيست برگزار شود.
به نوشته واشنگتن پست، چالش مذاکره‌کنندگان اين است که بتوانند سخن آيت‌الله خامنه‌ای را به تعهدی جدی و واقعی در مورد اين‌که ايران بمب اتم نمی‌سازد تبديل کنند.
ايالات متحده که به تحريم‌های گسترده عليه ايران دست زده و تلاش می‌کند اين تحريم‌ها به‌ثمر بنشيند؛ همچنان با تلاش‌های ديپلماتيک سعی می‌کند ايران را به کنار گذاشتن برنامه هسته‌ای بحث‌برانگيز خود متقاعد سازد.
از سوی ديگر اسرائيل که فعاليت‌های هسته‌ای ايران را "تهديد عليه موجوديت" خود می‌داند همچنان در مورد گزينه حمله نظامی به تأسيسات اتمی ايران مواضع متناقضی را ابراز می‌کند.