۱۳۹۱ بهمن ۲۷, جمعه

بارش شهاب سنگها در روسیه؛ آزمایش سلاح جدید آمریکا؟

ساکنان چندین استان روسیه در منطقه اورال که بامداد امروز (جمعه) شاهد باران شهاب سنگ ها بودند، انتظار نزدیک شدن شهاب سنگ بزرگ دیگری را می کشند که در حال گذر از نزدیک کره زمین است.

به گزارش ایرنا، رسانه های خبری روسیه به نقل از سازمان فضایی آمریکا (ناسا) اعلام کردند: همه در انتظار شهاب سنگ (سیارک) بزرگی هستند که نیمه شب جمعه به وقت محلی به زمین نزدیک می شود.

این شهاب سنگ غول پیکر 45 متر طول و 130 هزار تن وزن دارد و سرعت آن 28 هزار کیلومتر در ساعت اعلام شده است.

به نوشته روزنامه ˈراسیسکایا گازتاˈ، مردم روسیه با نگرانی و توجه فراوان به نزدیک شدن این جسم آسمانی می نگرند و اخبار را با دقت دنبال می کنند.

در همین حال رسانه های خبری روسیه اعلام کردند شهاب سنگ تا ساعت 4 بامداد روز شنبه قابل رویت خواهد بود.

در همین حال یک دانشمند روس اعلام کرد: در حال حاضر 500 هزار شهاب سنگ در فضا معلق هستند که تنها چند هزار عدد از آنها برای زمین می توانند خطرساز باشند.

بارش بامدادی شهاب سنگ در منطقه اورال روسیه که امروز رخ داد در چندین شهر استان های این منطقه به ساختمان ها آسیب زد.

بیشترین آسیب ها در شهر چلیابینسک در استانی به همین نام رخ داده است، بگونه ای که صدها خانه آسیب دیده و بیشترین خرابی در یک کارخانه سرب رخ داد که سقف آن فرو ریخت و شیشه های آن شکست.

به گزارش وزارت موقعیت های اضطراری روسیه در مجموع 500 نفر بر اثر انفجارهای شهاب سنگ ها مجروح شدند و در حال حاضر حدود 30 نفر در بیمارستان بستری شدند.

به دنبال بارش شهاب سنگ، نیروهای نظامی و سازمانهای امدادرسانی منطقه اورال روسیه به حالت آماده باش درآمده اند.

گفته می شود شهاب سنگ پس از ورود به جو به چند بخش تقسیم شده است و قطعه اصلی آن به دریاچه کوچکی در منطقه اورال اصابت کرده است و همزمان هزاران نفر برای به دست آوردن شهاب سنگ ها تلاش می کنند.

در همین حال بارش شهاب سنگ ها در منطقه اورال روسیه، بحث های گسترده ای در باره ماهیت آن برانگیخته است و بسیاری بر این عقیده اند که این شهاب سنگ منشاء فلزی دارد.

ˈآناتولی زایتسفˈ رییس موسسه تحقیقاتی ˈدفاع کهکشانی روسیهˈ در این باره گفته است: شهاب فرود آمده در منطقه اورال حدود 20 متر طول داشته است که پس از ورود به جو زمین آتش گرفت و قطعات آن به زمین اصابت کرد.

وی همچنین بر لزوم ایجاد سامانه هشدار دهی موثر برای برنامه ریزی در باره حوادث شهاب سنگ ها در روسیه تاکید کرد.

بارش شهاب سنگ در اورال روسیه در میان سیاستمداران این کشور نیز واکنش ها و حدس و گمان هایی را برانگیخت، بگونه ای که ولادیمیر ژیرینفسکیˈرهبر حزب لیبرال دموکرات، بارش شهاب سنگ ها را آزمایش سلاح جدید آمریکا قلمداد کرد.

وی گفت: جان کری وزیر امور خارجه جدید آمریکا موفق به گفت و گوی تلفنی با ˈسرگئی لاوروفˈ همتای روسی خود نشد و تصمیم گرفت با آزمایش سلاح جدید به مسکو هشدار دهد.

بارش شهاب سنگ امروز در منطقه اورال که در دو دهه اخیر بی سابقه می باشد و توجه بسیاری از دانشمندان و کارشناسان فضایی روس و کشورهای دیگر را به خود جلب کرده است.

تونگوسکا بزرگترین شهاب سنگ اصابت کرده به روسیه است که 30 ژوئن 1908 به منطقه سیبری برخورد کرد. این جرم فضایی با منشاء مریخی برابر با 50 مگاتن قدرت انفجاری ایجاد کرد که تا شعاع چندین کیلومتر جنگل ها را فراگرفت، خانه ها را منفجر کرد و آدم ها و حیوانات را به آتش کشید.

با توجه به ابعاد گسترده بارش شهاب سنگی روز جمعه، مردم روسیه با نگرانی به نزدیک شدن شهاب سنگ جدید به کره زمین می نگرند که گفته می شود امشب از فراز اقیانوس هند عبور خواهد کرد.

بان کی مون: نباید به رژیم تهران بیش از این زمان داد

دبیرکل سازمان ملل در مصاحبه با واشنگتن ‌پست گفته است، نباید به رژیم تهران بیش از این زمان داد و نباید وقت را تلف کرد. دیدید که در خصوص کره شمالی چه اتفاقی افتاد.

به گزارش فارس، «بان کی مون»، دبیر کل سازمان ملل متحد در گفتگو با روزنامه واشنگتن‌پست، به اظهار نظر در خصوص برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی پرداخته است.

دبیر کل سازمان ملل متحد در این گفتگو مدعی شده است که سازمان ملل باید در قضاوت در خصوص اینکه آیا دیپلماسی می‌تواند نگرانی‌ها در خصوص برنامه هسته‌ای رژیم ایران را برطرف کند یا نه، سریع و قاطع عمل کند وگرنه باید خطر آن را بپذیرد که رژیم ایران نیز همچون کره شمالی از مذاکرات به‌عنوان پوششی برای تولید بمب هسته‌ای استفاده کند.

بان از سوی دیگر ادعا کرده است که می‌خواهد گفتگوهای دیپلماتیک را تسهیل کرده و به آن فوریت بخشد. با این حال وی اظهارداشت، نباید به رژیم ایران خیلی بیش از این زمان داد و نباید وقت را تلف کرد. دیدید که در خصوص کره شمالی چه اتفاقی افتاد.

اشاره بان کی مون به آزمایش‌های هسته‌ای کره شمالی است که سومین آزمایش خود را چند روز پیش انجام داد.

دبیر کل سازمان ملل همچنین می‌گوید که به مقامات جمهوری اسلامی در سفر سال گذشته‌اش به تهران گفته است که از تضمین‌های آنها در خصوص صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ایش راضی نیست.

بان همچنین در این مصاحبه ناخشنودی خود را از روند کند مذاکرات اخیر بین‌المللی با رژیم ایران ابراز داشته است.

وی در حالی از روند مذاکرات ابراز ناخشنودی می‌کند که کاترین اشتون، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم گفته است که انتظار پایینی از مذاکرات 26 فوریه در قزاقستان دارد.

احضار پدر دو جوان کشته شده مهابادی به اداره اطلاعات

پدر دو جوان کشته شده مهابادی به اداره اطلاعات این شهر فراخوانده شد.

بر اساس گزارش رسیده به آژانس خبری موکریان،عصر روز 26 بهمن ماه،محمد رستم نژاد پدر دو جوان کشته شده ی مهابادی به نام های هوشیار رستم نژاد (17 ساله)و حسین رستم نژاد(19 ساله) به اداره اطلاعات مهاباد احضار وتا لحظه تنظیم این خبر به منزل خود بازنگشته است.

گفتنی است تاکنون از علت احضار این شهروند به اداره اطلاعات مهاباد اطلاعی حاصل نشده است.

یاد آور می گردد شب 16 بهمن رزگار معروفی آذر همراه هوشیار و حسین رستم نژاد در منطقه سورکیو بانه به دلیل داشتن بار قاچاق بازداشت و بعد از شش روز جسد آنها در حالی که دست و پایشان بسته شده بود پیدا شد.

مخالفان دو جنگنده ارتش اسد را سرنگون کردند

شبکه اطلاع رسانی شام وابسته به مخالفان سوری، روز جمعه کرد ارتش آزاد سوریه دو جنگنده را در روستای "حیش" در استان ادلب سرنگون کرده است.

بر اساس این گزارش دو جنگنده سرنگون شده از نوع میگ 23 ساخت روسیه هستند.

به گزارش العربیه، مخالفان تصاویری ویدیویی از چگونگی سرنگون کردن این جنگنده ها را بر صفحه فیس بوک منتشر کرده اند اما هیچگونه اطلاعی از وضعیت خلبانان این دو جنگنده ارائه نشده است .

در همین حال کمیته هماهنگی انقلاب سوریه روز جمعه از درگیری شدید میان ارتش آزاد سوریه و نیروهای نظامی این کشور در مناطق داریا، زبدانی، الیرموک، کفرغوطه و مرج السلطان در اطراف دمشق خبر دادند.

بر اساس این گزارش نیروهای اسد بامداد امروز جمعه این مناطق را با اسلحه سنگین گلوله باران کردند.

همچنین در منطقه شرق درعا، شهری که اولین اعتراضات مردمی سوریه از آن آغاز شد، ارتش آزاد از تصرف یک پایگاه هوایی بسیار مهم خبر داد.

ارتش آزاد، تصویری ویدیویی از عملیات آزاد سازی این پایگاه استراتژیک و مهم هوایی را برای تلویزیون العربیه ارسال کرده است.

این در حالی است که در 24 ساعت گذشته بیش از 160 تن از مخالفان سوریی در مناطق مختلف سوریه به دست نیروهای امنیتی و ارتش اسد کشته شدند.

اغلب قربانیان بر اثر بمباران بی رویه مناطق مسکونی مخالفان جان خود را از دست داده ند.

سقوط شهاب سنگ در روسیه؛ مردم وحشت ‌زده

بر اثر سقوط و انفجار قطعات شهاب سنگ در استان چلیابینسک روسیه ۵۰۰ نفر زخمی شدند. بیشتر جراحات در نتیجه شکستن شیشه‌ پنجره‌ها و اصابت آن‌ها به افراد وارد شده است. احتمالا شمار مجروحان بیشتر است.

به گزازرش رادیو آلمان، آمار مجروحان این رویداد، طبق نوشته منابع خبری روسی از مرز ۵۰۰ نفر گذشته است. طبق آخرین خبرها استانداری چلیابینسک اعلام کرد وضعیت در این منطقه تحت کنترل است و تمام تاسیسات حیاتی استان فعالیت عادی دارند. گفته می‌شود که در حال حاضر حدود ۲۰ هزار امدادگر در مناطق آسیب دیده فعالیت می‌کنند.

خبرگزاری ریانووستی از قول سخنگوی اداره اطلاع رسانی وزارت وضعیت اضطراری ملی روسیه اعلام کرد: «طبق اطلاعات اولیه حدود ۱۰۰ نفر از آسیب دیدگان برای دریافت کمک های پزشکی مراجعه کرده‌اند.»

این مقام روسی تاکید کرده است که جراحات آسیب دیدگان شدید نیست. خسارات بویژه در طبقات بالایی ساختمان‌ها وارد شده است.

وزارت وضعیت اضطراری ملی روسیه بدنبال سقوط و انفجار این شهاب سنگ بلافاصله با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: «شهاب سنگی در بالای جو منفجر شده و تکه‌های داغ آن وارد لایه پایینی جو در دامنه رشته کوه‌های آرال در مرکز روسیه شده است». در این بیانیه همچنین آمده است: «قطعاتی از این شهاب سنگ در یک منطقه کم جمعیت به زمین برخورد کرده است.»

فروریختن ۶۰۰ مترمربع سقف کارخانه

اما خبرگزاری‌‌ها از افزایش تعداد زخمی‌ها و همچمنین مراجعه‌کنندگان به مراکز درمانی خبر می‌دهند. بر اساس گفته‌ منابع روسی سقوط این شهاب سنگ در استان چلیابینسک و نواحی مجاور آن صبح روز جمعه ۲۷ بهمن ۱۳۹۱ روی داده است.

سقوط شهاب سنگ و انفجار آن را می‌توان در فیلمی که توسط مردم عادی گرفته شده نیز مشاهده کرد. تلویزیون روسیه نیز فیلمی از انفجار این شهاب سنگ را در ساعت ۹ صبح به وقت محلی به نمایش گذاشت.

در گزارش‌های مربوط به خسارات همچنین اشاره می‌شود که سقف یک کارخانه‌ی روی که حدود ۶۰۰ مترمربع بوده نیز فروریخته است.

یک خبرنگار مقیم مسکو که درباره‌ی سقوط و انفجار شهاب سنگ گزارش می‌داد به دویچه وله فارسی گفت: «تکه‌های شهاب سنگ تاکنون در ۳ استان روسیه، تومن، کورگان و سوردلوف پخش شده است. تاکنون ده‌ها هزار تویت و همچنین صدها ویدیو در یوتیوب نیز درباره این رویداد منتشر شده است.»

شهر نفت خیز سوریه به دست مخالفان رژیم اسد افتاد

مخالفان مسلح رژیم بشار اسد یکی از مهمترین شهرهای استان نفت خیز حسکه در شمال شرق سوریه را در اختیار گرفتند.

به گزارش فارس،  گروه‌های مسلح پس از سه روز درگیری، شهر "الشدادی" از مهم ترین شهرهای استان نفت خیز حسکه در شمال شرق سوریه را در اختیار گرفتند.

الشدادی در نزدیکی استان دیرالزور در شرق سوریه قرار دارد و افراد مسلح حاضر در این استان با استفاده از خودروهای بمب گذاری شده از دو محور، آن را مورد حمله قرار داده و وارد آن شده و مقرهای امنیتی آن را در اختیار گرفتند.

الشدادی در حدود 10 کیلومتری استان نفت خیر حسکه قرار داشته و تجهیزات نفتی به ارزش میلیاردها دلار در آن وجود دارد و مهم ترین انبارهای ذخیره مواد غذایی استان نیز در این شهر قرار دارد.