۱۳۸۹ آبان ۲۵, سه‌شنبه

زنان زندانی سیاسی زندان اوین همچنان تحت شرایط و محدودیتهای غیرانسانی در بند متادون

زندانیان سیاسی بند زنان زندان اوین که از 16 آبان ماه پس از قطع تلفن آنها به بند متادون که محل نگهداری زندانیان عادی و معتاد می باشد منتقل شدند وهمچنان در شرایط غیر انسانی نگهداری می شوند.آنها در محیطی کوچک و محصور زندانی هستند و از زمان انتقال به این بند امکان رفتن به حیاط و استفاده از سالن فرهنگی محروم شده اند.
کیانی رئیس اطلاعات زندان اوین و معاونش که به بند متادون مراجعه کرده بود مورد اعتراض زنان زندانی سیاسی قرار گرفت. آنها نسبت به این شرایط و محدودیتهای غیر انسانی اعتراض کردند و خواستار پایان دادن به آن بودند و همچنین خواستار برقراری تماسهای تلفنی خود با خانواده هایشان هستند.کیانی در پاسخ به زنان زندانی سیاسی گفت : انتقال شما به بند متادون بدستور دادستان بوده و ما در آن نقشی نداشته ایم و خواهان آن نبودیم و با این برخوردها سعی می کرد که از تن دادن به خواسته های به حق زنان زندانی سیاسی شانه خالی کند.
به زنان زندانی سیاسی گفته شده است که علت انتقال آنها به بند متادون بیانیه ای است که توسط تعدادی از زنان زندانی سیاسی به مناسبت مرخصی رفتن خانم هنگامه شهیدی داده شد می باشد.
در حال حاضر فقط در بند زنان زندان اوین 18 زن زندانی سیاسی در بازداشت بسر می برند که اسامی تعدادی از آنها به قرار زیر می باشد:
زندانیان سیاسی نازیلا دشتی، عاطفه نبوی ،مهدیه گلرو ،فرح واضحان ، عالیه اقدام دوست ، بهاره هدایت ،پروین جواد زاده ،ریحانه حاج ابراهیمی،زهرا بهرامی و غیره می باشند.
عباس جعفری دولت آبادی اخیرا طی مصاحبه ای با رسانه های حکومتی اعلام کرده بود «به زودی راههای نفوذ این افراد به بیرون بسته شود» از آنجایی که زندانیان سیاسی در اسارت بسر می برند و چیزی برای نفوذ به بیرون ندارند الا افشای شکنجه های قرون وسطایی و محدودیتها غیر انسانی که توسط بازجویان وزارت اطلاعات و خود وی علیه زندانیان سیاسی بکار برده می شود می باشد.

پخش اعترافات اجباری دو خبرنگار آلمانی از تلویزیون رژیم

تلویزیون دولتی جمهوری اسلامی، شب گذشته، تصاویری از دو روزنامه نگار آلمانی که در ماه اکتبر و به هنگام انجام مصاحبه با سجاد قادر زاده، فرزند سکیه محمدی آشتیانی، زن محکوم به سنگسار، دستگیر شده بودند را به نمایش گذاشت.
به گزارش خبرگزاری فرانسه در این گزارش تلویزیونی، تصاویر مصاحبه با این دو فرد بطور جداگانه نمایش داده شد، این در حالیست که هویت این دو فرد به درستی اعلام نشده است. این دو خبرنگار آلمانی در این مصاحبه متذکر شدند که از سوی یک فعال سیاسی ایرانی مقیم آلمان "مورد سو استفاده" قرار گرفته اند.
بنابر گزارش خبرگزاری فرانسه، در این گزارش تلویزیونی، ترجمه فارسی سخنان دو تبعه آلمانی بر روی صحبتهای آنان به زبان اصلی صداگزاری شده بود و در تمام طول گزارش صدای این افراد شنیده نشده است.
در ترجمه فارسی سخنان دو خبرنگار آلمانی، به نام یک ایرانی مقیم آلمان و بنیانگذار و سخنگوی کمیته بین المللی علیه سنگسار اشاره شده است. دو تبعه آلمانی گفته اند که وی آنان را به ایران فرستاده تا در مورد پرونده سکینه محمدی آشتیانی، زن محکوم به سنگسار تحقیق نمایند.
بر اساس ترجمه فارسی پخش شده از سوی تلویزیون دولتی ایران، یکی از این دو خبرنگار گفت که وی "هیچ گونه اطلاعی در خصوص این پرونده نداشته است، اما بنیانگذار کمیته بین المللی علیه سنگسار که در جریان این پرونده بوده است وی را به ایران فرستاده، چرا که دستگیری این تبعه آلمان، او را به شهرت خواهد رساند".
روزنامه نگار دیگر نیز گفته است که "مرتکب اشتباه شده است، وی هیچگونه اطلاعی از پرنده سکینه آشتیانی نداشته و تنها از سوی این فعال سیاسی ایرانی مقیم آلمان مورد سواستفاده قرار گرفته است".

شو تلويزيون جمهوری اسلامی عليه سکينه و دستگير شدگان اين پرونده
کمیته بین المللی علیه سنگسار و اعدام
صدا و سیمای جمهوری اسلامی در برنامه خبری هشت و سی دوشنبه شب صدا و سیمای خود، ویدئوی اعتراف گیری از زندانیان توسط وزارت اطلاعات را پخش کرد. در این برنامه سکینه محمدی آشتیانی، سجاد، هوتن و دو خبرنگار آلمانی متعلق به روزنامه "بيلد ام زونتاگ" (Bild Am Sonntag) وادار شده اند که عليه خود اقرار کنند.
روز ١٠ اکتبر دو خبرنگار آلماني و هوتن کيان و سجاد قادرزاده پسر سکينه در حالیکه در دفتر هوتن مشغول مصاحبه بودند، دستگیر شدند. سجاد و هوتن بلافاصله تحت شکنجه قرار گرفتند و تاکنون از ملاقات و نیز از گرفتن وکیل محروم بوده اند. دو روزنامه نگار آلمانی نیز به جرم! مصاحبه با هوتن و سجاد همچنان در زندان به سر میبرند.
هدف جمهوری اسلامی از نمایش این برنامه این است که افکار عمومی را علیه سکینه محمدی و مینا احدی برانگیزد اما علیرغم همه تلاشی که برای ساختن این برنامه کرده است، حتی خود برنامه تصویری قوی از کمپین جهانی نجات سکینه و تصویری رزمنده از مینا احدی و اقدامات انسانی و افشاگری هایش علیه جمهوری اسلامی میدهد!
همینجا برای روشن شدن اذهان عمومی لازم است گفته شود که دو خبرنگار آلمانی مطلقا به درخواست کميته بين المللي عليه سنگسار و يا مينا احدي به ايران نرفته اند. این دو خبرنگار براي تهيه گزارش و مصاحبه از جانب روزنامه مربوطه به ايران سفر کرده اند و با مینا احدی تماس گرفته و برای تماس با سجاد از او کمک خواستند و زمانی که به ایران رفتند از مینا احدی برای ترجمه کمک خواستند. اقرار گرفتن زير فشار و شکنجه از دستگيرشدگان يک سياست نخ نمای جمهوری اسلامی است.
مقامات مختلف جمهوری اسلامی در طول پنج ماه گذشته و تحت فشار یکی از قدرتمندترین کمپین های جهانی که با ابتکار مینا احدی و کمیته های بین المللی علیه اعدام و سنگسار شروع شد، اظهارات ضد و نقیض زیادی داشته اند و به هر دری زده اند بی آبروئی بیشتری برای خود به بار آورده اند. بارها خود را برای قتل سکینه آماده کردند اما فشار این کمپین جهانی آنها را عقب زد. این اقدام نیز منجر به رسوائی بیشتری برای رژیم و گسترش مبارزه برای نجات سکینه و سایر دستگیر شدگان خواهد شد.
ما اقدام جمهوری اسلامی در وادار کردن زندانیان به اعتراف علیه خودشان، را شدیدا محکوم میکنیم و از همه مردم دنیا، از سازمانها و نهادهای بین المللی میخواهیم که جمهوری اسلامی را محکوم کنند و خواهان آزادی فوری سکینه، سجاد، هوتن و دو خبرنگار آلمانی و همینطور تمام محکومین به سنگسار بشوند و فعالیت های خود را برای نجات آنها گسترش دهند.

بازهم دولت کودتایی کشور را تعطیل کرد

بازهم دولت کودتایی کشور را تعطیل کرد.دولت کودتایی به بهانه ی قرارگرفتن عید قربان در روز چهارشنبه ،پنج شنبه را هم تعطیل کرد.تعطیلی مراکز آموزشی کشور در روز پنج شنبه درحالی اتفاق می افتد که پنج شنبه ی هفته ی آینده نیز به مناسبت عید غدیر تعطیل رسمی است.تعطیل کردن روزهای بین تعطیل در کشور با روی کارآمدن دولت احمدی نژاد به پدیده ای عادی تبدیل شده است.این تعطیلات بدون پایه واساس موجب ضرر وزیان هنگفت به بخش های مختلف کشور می شود.در بخش آموزش وپرورش وآموزش عالی تعطیلی مراکز آموزشی در روز پنج شنبه موجب افت کیفی وتحصیلی دانش آموزان ودانشجویان می شود.زیرا دانش آموزان ودانشجویان معمولا در روزهای پنج شنبه به امور پژوهشی وفعالیت های علمی خارج از چارچوب کلاس های درس مشغول هستند.با تعطیلی مراکز آموزشی در روز پنج شنبه عملا دانش آموزان ودانشجویان از کیفی ترین بخش آموزش محروم می شوند.اگر در نظر بگیریم که پنج شنبه ی هفته ی آینده ونیز پنج شنبه ی اخر آذرماه نیز تعطیل است به خوبی مشخص می گردد که تعطیلات روز پنج شنبه نسبت به روزهای دیگر چه مقدار است واین در عمل باعث عقب افتادگی دانش آموزان ودانشجویان در این روز می شود.

عید سعید قربان مبارک باد

در روز جهانی نویسندگان در بند اعلام شد: ایران بزرگترین زندان نویسندگان

 به گزارش رادیو آلمان، به ابتکار "کمیته نویسندگان زندانی" انجمن جهانی قلم (پن) پانزدهم نوامبر هر سال روز نویسندگان و روزنامه‌نگاران دربند نامیده شده است. تازه‌ترین فهرست پن دربرگیرنده‌ نام صدها نویسنده‌ی تحت پیگرد و زندانی است. 
انجمن جهانی قلم در سال ۱۹۲۱ میلادی به وجود آمد و اکنون دربرگیرنده‌ی نمایندگان ۱۴۴ کشور است. کمیته نویسندگان زندانی این انجمن که ۱۹۶۱ تشکیل شد، بیست سال بعد از آغاز فعالیتش، پانزدهم نوامبر را روز نویسندگان در بند نامید. این نامگذاری بهانه‌ایست تا هر سال توجه افکار عمومی بیشتر به وضعیت نویسندگان و روزنامه‌نگارانی که به خاطر فعالیت‌های حرفه‌ای در زندان به سرمی‌برند جلب شود.
فهرست طولانی نویسندگان در بند یکی از فعالیت‌های "انجمن قلم" تهیه‌ی فهرستی از نام و مشخصات نویسندگان زندانی در کشورهای مختلف جهان است. تازه‌ترین فهرست انجمن که تابستان امسال منتشر شد، نام کسانی را دربردارد که در نیمه‌ نخست سال جاری میلادی بازداشت شده‌اند یا همچنان در بازداشت به سرمی‌برند.
 
در گزارش امسال نمایشگاه کتاب فرانکفورت ۶۰۰ مورد پیگرد، حبس، آزار و قتل نویسندگان به ثبت رسیده است. فهرست کمیته‌ نویسندگان زندانی در ۱۰۷ صفحه تنظیم شده است. کشورهایی که نام شماری از شهروندانش در این فهرست قرار گرفته باشد کم نیستند؛ تفاوت بر سر تعداد صفحه‌هایی است که به هر کشوری تعلق دارد. نمایندگان نزدیک به ۶۰ کشور در این کمیته فعال هستند. 
کمیته یادشده هر سال به مناسبت پانزدهم نوامبر پنج مورد ویژه را که در آن جان نویسندگان به شدت در خطر قرار دارد معرفی می‌کند. این موارد اغلب با نمونه‌هایی که تشکل‌هایی چون "سازمان جهانی حقوق بشر" و "خبرنگاران بدون مرز" معرفی می‌کنند یکی هستند. 
کمیته‌ نویسندگان زندانی به عنوان عضو مشاور با کمیسیون حقوق بشر سازمان ملل همکاری می‌کند.
ایران، «زندان بزرگ روزنامه‌نگاران»گرچه شمار کشورهایی که نامشان در فهرست‌های کمیته‌ی نویسندگان زندانی منتشر می‌شود زیاد است، چند کشور در سال‌های گذشته "میهمانان ویژه" و دائمی این فهرست هستند. ایران، چین، کوبا و ترکیه از جمله‌ی این کشورها به شمار می‌روند. جمهوری اسلامی ایران در یک سال و نیم گذشته لقب بزرگترین زندان روزنامه‌نگاران را به خود اختصاص داده است.
در گزارش‌های سال گذشته و امسال کمیته‌ نویسندگان، فصلی به وضعیت نویسندگان، روزنامه‌نگاران و وبلاگ‌نویسان ایرانی پس از انتخابات بحث برانگیز دهمین دوره ریاست جمهوری اختصاص دارد. 
وضعیت نگران‌کننده نویسندگان در ایران
در تازه‌ترین گزارش کمیته‌ نویسندگان زندانی ایران یکی از کشورهایی است که وضعیت نویسندگان و روزنامه‌نگارانش در کانون توجه قرار دارد. اوضاع ایران از این جهت بسیار نگران‌کننده توصیف می‌شود که حکومت اپوزیسیون رسمی داخلی را نیز برنمی‌تابد. فشارها و بازداشت‌ها عمدتا متوجه اصلاح‌طلبان، یکی از دو جناح اصلی و رسمی در حکومت جمهوری اسلامی می‌شود که پیش از این "خودی" محسوب می‌شدند. 
فعالان و سران این جناح سالیان دراز در حکومت سهیم بوده‌اند و در شکل دادن به نهادهای اصلی جمهوری اسلامی نقشی تعیین‌کننده داشته‌اند. اغلب افرادی که رژیم به "براندازی نرم" و "فتنه‌گری" متهم می‌کند همچنان خود را وفادار به آرمان‌های آیت‌الله روح‌الله خمینی اعلام می‌کنند که در زمان حیاتش حذف و نابودی مخالفان ابعادی کم‌سابقه به خود گرفت

اعتصاب غذای نامحدود روزنامه نگار زن در زندان اوین

یک منبع نزدیک به هنگامه شهیدی به کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران گفت که صبح امروز در پی عدم موافقت با تمدید مجدد مرخصی استعلاجی  به زندان بازگشت. هنگامه شهیدی که  به علت ناتمام ماندن مرخصی استعلاجی و عدم اطلاع از علت بازگشت و تمدید نشدن مجدد مرخصی به زندان اوین بازگشت گفته است دست به اعتصاب غذای نامحدود خواهد شد.

ادامه گزارش: این درحالی است که  پزشک پزشکی قانونی تشخیص بر عدم تحمل کیفری ایشان داده بود و به همین علت وی به مرخصی استعلاجی امده بود و در بیرون از زندان در پی گذراندن مراحل پزشکی بود، بدون اینکه حتی معالجات شروع شده باشد و با وجود اینکه مراحل اولیه اقدامات پزشکی برای بستری شدن در بیمارستان جهت انجام آنژیو گرافی قلب و موارد دیگر درمانی انجام شده بود، وی تنها با گذراندن چند جلسه فیزیوتراپی به زندان بازگشت.

هنگامه شهیدی در روز
۶ آبان و در پی تلاش دو ماهه خانواده جهت تودیع وثیقه برای مرخصی استعلاجی به مدت سه روز به مرخصی استعلاجی امد که در طول این مدت هر ۳ روز یکبار در حالی که حضور خودش برای تمدید مرخصی در دادستانی الزامی بود مرخصی خود را تمدید می کرد . منبع یاد شده به کمپین گفت: « وی نیاز به معالجات به صورت مداوم داشت و با توجه به اینکه مرخصی وی از نوع استعلاجی بوده نه استحقاقی ، با حضور ۳ روز یکبار در دادستانی انجام مراحل درمانی برای وی بسیار دشوار بود . وی حتی در طول این مدت کوتاه به علت گذراندن مراحل درمانی از بسیاری از فعالان سیاسی که قصد ملاقات با وی را داشتند عذرخواهی نمود تا بتواند در این مدت اندک به درمان خود بپردازد.»

این روزنامه نگار درحالی به زندان بازدگشت که به گفته پزشکان او می بایستی با توجه به بیماریهای متعدد وی مانند روماتیسم و قلب و آرتروز و دیسک کمر و همچنین ناراحتی گوارشی و عدم نبودن پزشکان متخصص و امکانات پزشکی در زندان اوین مانند عدم حضور متخصص روماتوئید یا مرکز فیزیوتراپی و تجهیزات جهت جراحی لثه و امور دندانپزشکی که وی در حال گذراندن این مراحل درمانی در خارج از زندان بود همچنان به مداوا ادامه می داد.
کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران

درگیری نیروهای دولتی با فردی ناشناس در سقز


آژانس خبری موکریان
سرویس اجتماعی

شب گذشته در سقز بین نیروهای امنیتی با فردی ناشناس درگیری مسلحانه روی داد.
به گفته منابع آگاه دراین درگیری که روی پل ورودی شهر سقز از سمت سنندج روی داده فرد ناشناس کشته شده است.
گفتنی است تا لحظه تنظیم خبر مقامات مسئول در این زمینه توضیحات بیشتری ارئه نداده اند.

احضار دهها تن از علمای اهل سنت سقز به اطلاعات

 روز دوشنبه در آستانه عید قربان دهها تن از ماموستاها و علمای اهل سنت شهرستان سقز توسط نیروهای امنیتی این شهر به اداره ا‌طلاعات سقز فراخوانده‌ شدند و با تهدید و تطمیع از آنها تعهد گرفته شد كه به هیچ وجه نباید روز سه‌شنبه را به عنوان روز عید قربان اعلام كنند و باید امسال تابع دستورات حوزه علمیه قم باشند. این در حالیست كه همه ساله مسلمانان اهل سنت در شهرهای كردستان و بلوچستان و تركمن صحرا همگام با مسلمانان عربستان سعودی و یك روز زودتر از اعلام رسمی در ایران، عیدهای فطر و قربان را جشن می‌گیرند و با این كار خود عملا به سردمداران حكومت و در راس آنها خامنه‌ای دهن كجی می‌كنند. شایان ذكر است كه شهر سقز یكی از شهرهای بزرگ كردستان می‌باشد كه به دلیل نقش برجسته مذهبیون این شهر و فعال بودن دهها فرقه و گروه اسلامی مختلف در آن، به دارالاسلام كردستان معروف است.