۱۳۹۱ دی ۱۹, سه‌شنبه

انشعاب در کمدی مبارزه با مفاسد اقتصادی


منصور امان
رییس مجلس مُلاها، آقای علی لاریجانی، وزن تازه ای به موضوع "مُبارزه با مفاسد اقتصادی" داده است، البته فقط در کفه ای که جنبه ریشخندآمیز بودن آن مُحاسبه می شود. او پیشنهاد داده، تشکیلات جدید و "خاصی" برای این امر تحت نظارت خود و برادرش، آیت الله صادق لاریجانی ایجاد گردد.

پیشنهاد آقای لاریجانی در حالی مطرح می شود که وی و دیگر پایوران "نظام" تاکنون کارنامه ای از عملکرد و نتایجی که تشکیلات قبلی به نام "ستاد مُبارزه با مفاسد اقتصادی" داشته، ارایه نکرده اند. هفته گذشته اعلام گردید که "ستاد" مزبور، ترکیب شده از نمایندگان فراکسیونهای رقیب، به دلیل تشکیل نشدن نشستهایش در عمل تعطیل شده است.

در یکی از موارد نادری که دستور کار اُرگان یاد شده به بیرون درز کرده (شهریور 1390)، سُخن از بررسی "پرونده اختلاس 3 هزار میلیارد تومانی" رفته است. همین پرونده می تواند یک معیار خوب برای بررسی کارنامه ی مُبتکر طرح ضد فساد تازه و اخوی، به عُنوان نقش آفرینان اصلی در کنار فراکسیون نظامی – امنیتی دولت در "ستاد" از رده خارج شده باشد.

هیچیک از نهادها و افرادی قُدرتمندی که رانتها و امکانات حُکومتی را برای سالها در اختیار مُتهمان پرونده گذاشته بودند، حتی به بازخواست کشیده نشدند. مُتهم ردیف اول پرونده، آقای امیرخُسروی، در دفاعیات خود ضمن تهدید به افشاگری بیشتر، از درخواست از او برای "کُمک به دور زدن تحریمها" سُخن گفته و در مواردی دیگر، پای مقامهای ارشد در مجلس، قُوه قضاییه و مجمع تشخیص مصلحت نظام را به میان آورده بود.

شاید بر اساس تجربه بالا باشد که دادگاه دیگر مُتهمان دُزدی سه هزار میلیارد تومانی، به طور پنهانی و با تلاش سخت کارگردانان آن برای پرهیز از برانگیختن هر گونه جلب توجه، در حال برگُزاری است.   

گوشه دیگری از عملکرد "ستاد مُبارزه با مفاسد اقتصادی" در برخورد به "بُزُرگترین فساد مالی تاریخ ایران" که به تازگی آشکار گردیده، تقسیم اموال و داراییهای زیر مجموعه (گُروه امیر منصور آریا) است.

در حاشیه یک مُعامله کلان چای فاش گردید که یک شرکت وابسته به سپاه پاسداران به نام "صدرا"، تمام اموال و داراییهای "شرکت داماش گیلان"، شامل یک باشگاه ورزشی، صنایع آب معدنی، یک شرکت ترابری و چندین موسسه دیگر مُتعلق به مُتهم ردیف اول دُزدی سه هزار میلیاردی را "خریداری" کرده است. هنوز روشن نیست مُعامله ای در این حجم چگونه با یک فرد در بازداشت سر گرفته، بهای اموال و داراییها چقدر بوده و به چه کسی یا کُجا پرداخت شده و در اصل، مُعامله تحت شرایطی که فروشنده بسر می برد، قانونی هست یا خیر؟ 

رییس مجلس مُلاها به جای پاسُخ به این سووالها، مُبتکر گُشایش دُکان تازه ای شده است، یک "سازمان مُبارزه با مفاسد اقتصادی" ویژه ی راست سُنتی که به طور "خاصی" در نقش ابزار فشار و تلکه گیری برای آن عمل کند.

اکنون نوبت فراکسیون نظامی – امنیتی دولت است که برای مُبارزه با مفاسد اقتصادی رقیب، بُنگاه خودش را تشکیل بدهد و این مضحکه را از جایی که آقای علی لاریجانی تمام کرده، از سر بگیرد. 

برخی بدهکاران بانکی اسکله و هواپیمای اختصاصی دارند

نماینده قم با اشاره به عدم پیگیری معوقات بانکی کلان از سوی دولت گفت: اگر روزی به این نتیجه برسیم که این موضوع از سوی دولت پیگیری نمی شود قطعا اسامی این 200نفر بدهکار بانکی را منتشر می کنیم .   

احمد امیرآبادی فراهانی در گفتگو با خبرنگار زندگی، با اشاره به اینکه معوقات بانکی کلان برای 200 نفر دانه درشت هایی است که از نقاط مختلف کشور و از صنوف مختلف می باشند گفت: این افراد بسیار متمول هستند اما متاسفانه از سوی سیستم بانکی برای پس گیری معوقات آنها پیگیری صورت نمی گیرد.

وی با بیان اینکه بیش از 50 درصد معوقات بانکی برای این  200 نفراست که اسکله و هواپیمای اختصاصی دارند و در تمام معاملات خرید وفروش کشور هم دست دارند افزود:  به دلایل نا مشخص سیستم بانکی کشور معوقات این افراد را پیگیری نمی کند.

وی در پاسخ به اینکه چه کسی از این افراد حمایت می کند گفت: من اکنون نمیخواهم وارد این بحث شوم اما باید مشخص شود که پشت این افراد چه کسانی هستند .

امیرآبادی فراهانی ادامه داد: لیست اسامی این افراد در اختیار رییس جمهور ، وزیر اقتصاد و سیستم بانکی کشور است اما معلوم نیست که چرا این موضوع پیگیری نمیشود و لیست این افراد نیز منتشر نمیشود .

آغاز ساخت نمونه آزمایشگاهی نیروگاه گداخت هسته ای


تهران- معاون علمی و فناوری رییس جمهوری گفت: ساخت نمونه آزمایشگاهی نیروگاه گداخت هسته ای آغاز شده است و طرح کلان نیروگاه گداخت هسته ای با اعتباری معادل 200 میلیارد تومان تا 10 سال آینده به بهره برداری اقتصادی خواهد رسید.

دکتر ˈنسرین سلطانخواهˈ روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا اظهار داشت: در طرح کلان فناوری ساخت نیروگاه گداخت اتمی به جای استفاده از روش های متداول از فناوری گداخت (فیوژن و شکست) استفاده می می شود.

وی با بیان اینکه فناوری گداخت در زمره فناوری های جدید در دنیا محسوب می شود گفت:فناوری نیروگاه گداخت هسته ای که از جمله فناوری های جدید دنیا محسوب می شود هم اکنون در مرحله تحقیق و نمونه سازی قرار دارد و در حال حاضر فرآیند تربیت نیروی انسانی متخصص در کشور آغاز شده است .

وی افزود: مجری طرح نیروگاه گداخت هسته ای سازمان انرژی اتمی است و این طرح کلان همانند نیروگاه اتمی بوشهر می بایستی تا رسیدن به مرحله بهره برداری اقتصادی و عمومی فرایندهای مختلفی را طی کند.

معاون علمی وفناوری ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: فاز اول طرح نیروگاه گداخت هسته ای در اواخر سال 88 با اعتباری معادل 100 میلیارد ریال به تصویب رسید و در مدت ده سال اجرای این طرح کلان در هرسال اعتبار بیشتری به آن اختصاص خواهد یافت و سرانجام این نیروگاه با اعتباری معادل 200 میلیارد تومان به مرحله بهره برداری خواهد رسید.

زلزله در گرجستان قطع اینترنت‌ ایران

فارس: از مخابراتی‌ها خبر می‌رسد از هفته پیش اینترنت برخی استان‌ها از سمت زیرساخت با اختلال تامین می‌شود و این اختلال به دلیل قطعی لینک گرجستان است.
بر اساس اطلاعات رسیده از یک هفته پیش اینترنت برخی استان‌های کشور برای شرکت مخابرات از سمت شرکت ارتباطات زیرساخت با اختلال و کمبود تامین می‌شود.

به سبب این موضوع ارتباط اینترنت برخی استان‌های کشور دچار اختلال شده و این اختلال در استان البرز و برخی نقاط استان تهران محسوس‌تر از سایر استان‌ها است.

همچنین شنیده‌ها حاکی از این است که منبع اختلال قطعی لینک پهنای باند ایران گرجستان است و این اختلال هم‌اکنون نیز ادامه دارد.

مهدی خدایی مدیر کل روابط عمومی شرکت ارتباطات زیرساخت نیز موضوع اختلال در لینک اینترنت گرجستان را تایید ‌کرد.

وی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس گفت: در هفته گذشته زلزله‌ای در گرجستان رخ داده که به دلیل این زلزله ارتباط اپراتور روس با ایران قطع شد و هنوز نیز این مسیر باز نشده است.

اما خدایی این را هم اضافه کرد که هر زمان مشکلی برای هر یک از درگاه‌های اینترنت ایجاد شود این امکان وجود دارد که بسته به نیاز از دیگر فروشنده‌های اینترنت ظرفیت بیشتری برای جایگزینی خریداری شود.

وی تاکید کرد: البته تا زمان درخواست و تامین ظرفیت جدید مدت زمانی لازم است؛ اما در این مدت نیز تاثیر این اختلال برای کاربر نهایی از 7 تا 8 درصد کاهش سرعت آن هم در ساعات پیک مصرف تجاوز نمی‌کند.

با تمام صحبت‌های مدیر کل روابط عمومی شرکت ارتباطات زیرساخت اما همچنان از شرکت مخابرات خبر می‌رسد که کندی و اختلال اینترنت هنوز ادامه دارد.

توقف سوخت‌رسانی به ایرلاین‌های بدهکار/ لغو تمامی پروازها

رئیس انجمن شرکت های هواپیمایی از توقف سوخت رسانی به ایرلاین های بدهکار در فرودگاهای کشور از صبح امروز خبر داد و گفت: امروز اغلب پروازها در تهران، مشهد، کیش و سایر فرودگاه ها به دلیل عدم سوخت رسانی انجام نشد.
به گزارش مهر، سیدعبدالرضا موسوی با اعلام این خبر که از امروز دوشنبه ساعت 9 صبح به جز شرکت ایران ایر به هیچکدام از شرکت های هواپیمایی سوخت داده نشده است، گفت: روز گذشته نامه ای از شرکت پالایش و پخش فرآورده های نفتی به دست ایرلاین ها رسید مبنی بر اینکه سوخت رسانی به ایرلاین های بدهکار، نقدی انجام می شود.
وی با بیان اینکه ضرب الاجل شرکت پالایش و پخش از امروز اجرایی شد، گفت: تا قبل از ساعت 9 سوخت رسانی به هواپیماها انجام گرفت اما از 9 صبح هواپیماها باید به صورت نقدی سوخت را خریداری می کردند به همین جهت اغلب پروازها در تهران، مشهد، کیش و سایر فرودگاه ها کنسل شد.
رئیس انجمن شرکت های هواپیمایی تصریح کرد: فقط پروازهای شرکت ایران ایر انجام گرفت که آن هم به دلیل مبادلات مالی بین این شرکت و دولت سوخت رسانی به آن متوقف نشد، در غیر این صورت باقی شرکت ها با مشکل مواجه شدند.
وی در خصوص میزان بدهی ایرلاین ها به وزارت نفت اظهار داشت: بنا بر ادعای شرکت پالایش و پخش ایرلاین ها حدود 500 میلیارد تومان بدهی دارند اما رقم واقعی کمتر از نصف این عدد است زیرا آنها نرخ سوخت را در برخی از مواقع 400 تومان محاسبه کرده اند در صورتی که تا پایان آبان ماه امسال نرخ سوخت ایرلاین ها 200 تومان بود.
موسوی افزود: از زمان اجرای فاز اول قانون هدفمندی یارانه ها تا تاریخ 28 تیرماه 90 سوخت باید با نرخ 100 تومان در اختیار شرکت ها قرار می گرفت که آن هم 200 تومان محاسبه شد . بنابراین با افزایش میزان بدهی روبرو هستیم

قیام زنان در جهان عرب (بوریس کالنوکی، ترجمه مینو الوندی)

زنان، ناامید از بهار عرب، دست به تهاجم می زنند و مقاومتشان در مقابل مزاحمت جنسی و ازدواج اجباری و صغیر شمردن زن و تبعیض را در فیس بوک سازمان می دهند.
کاری از استاد اولیا، هنرمند عضو شورای ملی مقاومت
کاری از استاد اولیا، هنرمند عضو شورای ملی مقاومت
مریم اهل الجزیره به این جنبش پیوسته است چرا که خواهان برابری زنان با مردان است.
یارا اسام عکسش را، در حالی که نوشته ای با مضمون زیر در دست دارد، در فیس بوک گذاشته است: من ۱۶ سال دارم و از ۱۲ سالگی مورد آزار و اذیت جنسی قرار داشته ام. به همین جهت از قیام زنان در دنیای عرب حمایت می کنم. من احساس می کنم که آلوده شده ام فقط  به این جرم که دخترم.
یارا که این چنین با عکس و نام خودش ظاهر می شود یکی از هزار زنی است که به جنبش «قیام زنان در دنیای عرب» پیوسته اند و عکسشان را همراه با یک پیام رهایی در صفحه فیس بوک این جنبش منتشر کرده اند  http://www.facebook.com/intifadat.almar۲aاز زمان شروع فعالیت در ماه اکتبر ۲۰۱۲ بیش از ۶۷۰۰۰ نفر به عنوان «دوست» به این صفحه پیوسته اند. یکی از مبتکرین این جنبش زنی لبنانی است به نام دیالا حیدر و مایل است تاکید کند که اکثر حامیان از کشورهای عربی هستند.
«قیام» به  ابتکار  پنج زن که هدفشان مبارزه برای آزادی است بیش از یک سال پیش بوجود آمد اما زمانی گسترش و اعتلا یافت که آنها فعالیتشان را به عرصه فیس بوک و تویتر کشاندند.
برخی از نوشته های زنانی که به جنبش پیوسته اند حکایت از هوش و ذکاوت آنان دارد و برخی تاثر انگیز و رقت بار است. مروا از اهالی تونس می نویسد: «من از قیام زنان در دنیای عرب حمایت می کنم چون سکسوالیته زنانه در دنیای عرب تابو است در حالی که سکسیسم و تجاوز و بچه بازی عادی محسوب می شود». زنی مصری به نام نیاما ورقه ای در دست دارد که روی آن نوشته شده  است: «من از قیام زنان حمایت می کنم تا خانواده ها نتوانند دختران نوجوانشان را شوهر دهند و کودکیشان را از آنها بگیرند».
بهار عرب در ابتدا برای زنان منطقه امید زیادی ایجاد کرده بود ولی در این فاصله این امید بر باد رفته است. حیدر می گوید:
» هیچکدام از سه خواست اصلی جنبش – عزت، آزادی و عدالت –برای ما زنان محقق نشده است».
جنبشی که در ابتدا جنبه های آزادی خواهی و سکولار و لیبرال بسیار قوی داشت اکنون به محافظه کاری و اسلامیسم گراییده است. به اعتقاد حیدر مذهب در اینجا تعیین کننده نیست «سرکوب زنان یک امر عمومی و فرهنگی است» و در نهایت فرقی نمی کند که این سرکوب در محیطی اسلامی، مسیحی و یا سکولار صورت می گیرد.
کاریکاتوری در فیس بوک نامبرده شدت درجه سلب حقوق از زنان در دنیای عرب را نشان می دهد. خانم دکتری از بیماری که با حجاب کامل در مقابلش نشسته است نامش را می پرسد و جواب می گیرد: مادر علی. خانم دکتر می گوید: نه نه منظورم اسم خودتان است و این بار جواب می شنود: دختر مصلح. خانم دکتر مجددا: ببینید من باید اسم خودتان را اینجا بنویسم. بیمار: زن جبار.
زن، موجودی بدون نام و بدون حق وجود مستقل، موجودی که فقط در ارتباط با شوهر و فرزند و خانواده تعریف می شود.
زنان فعال جنبش در صددندد همین قالبها را بشکنند. گاهی هم موفقیتهای کوچکی دارند که آن را در صفحه اینترنتشان به نمایش می گذارند مثل صدور حکم محکومیت یک مزاحم خیابانی توسط دادگاهی در مصر (آزار و اذیت جنسی زنان در کوچه و خیابان بخصوص در قاهره بلای عظیمی است).
نقطه نظرات کسانی که در فیس بوک به زبان می آیند همانند دنیای عرب متنوع و متضاد است. به مناسبت حمله اخیر اسراییل برخی نظرات میهن پرستانه به طرفداری از مصر و به نفع نوار غزه منعکس شده بود که با اعتراض برخی دیگر مواجه شد: این مسائل چه ربطی به حقوق زنان دارد؟
مطلب زیر چندی پیش از طرف  سازماندهندگان جنبش در فیس بوک انتشار یافت: «دفاع از میهن بالاترین تلاش برای آزادی است: آزادی زنان و آزادی جوامعی که از طرف اشغالگران سرکوب شده اند». گویا که زنان در نوار غزه بیش از همه به علت وجود اسراییل سرکوب می شوند. موضع بنیان گزاران جنبش در مقابل سئوال نشریه «ولت» در این باره این است: «منظور ما این است که رهایی زنان در شرایط اشغال به همان اندازه دشوار است که در حکومتهای دیکتاتوری».
انشقاقاتی که در جریان بهار عرب وجود دارد به صورت ابتدایی در شورش فیس بوکی زنان هم دیده می شود. در این میدان تنها گرایشات سکولار و یا طرفدار غرب حضور ندارند. زنی می نویسد که علیرغم اراده به تغییر نباید دچار غربزدگی شد: «این بهیچوجه درست نیست».
جالب است بدانیم که این خانم در ارتباط با توصیه های یک «دوست» غربی این جنبش به نام یوهانا شاخت چه احساسی دارد. او زنان عرب را به «ماجراجویی جنسی» دعوت می کند تا روشی را پیشه کنند که مردان می کنند. مسئله ساده نیست. پنج زن متفقا در فیس بوک پیام می دهند:
«ما از قیام زنان در جهان عرب حمایت می کنیم تا زنوبیا را در خود زنده کنیم».
زنوبیا ملکه جنگجوی عربی بود که در قرن سوم می زیست ودر جنگ با رومیان بر آنان غلبه کرد.
در تلاش زنان عرب برای آزادی بیشتر موضوعات حساسی نظیر مذهب و ملت و ماجراجویی جنسی و یا اسراییل شرور در حاشیه قراردارند. مسائلی که در درجه اول اهمیت قرار دارند عبارتند از شرف انسانی و آزادی فردی.
این موضوع در پیام فرح صدقی از اهالی لیبی بخوبی منعکس است: «من از قیام زنان جهان عرب حمایت می کنم چون پدر و مادر و برادران من می گویند که به من اطمینان دارند ولی نمی خواهند که من به خارج از کشور بروم یا در آنجا تحصیل کنم یا با دوستانم بیرون بروم یا با پسران معاشرت داشته باشم. وقتی که آزادی بیشتری طلب می کنم مثل این است که بخواهم دنبال فاحشگی بروم».
رانا جربو از عربستان سعودی آخرین نفری است که در اکتبر ۲۰۱۲ به جمع پنج نفری مبتکرین جنبش پیوسته است. این خانم بانکدار که در امریکا تحصیل کرده است امروزه در لبنان و عربستان سعودی و بحرین زندگی می کند. او خودش محصول روند امروزی جهانی شدن است و زندگی آزادی دارد و این آزادی را برای همه می خواهد.
رانا جربو تلاش می کند تغییرات اجتماعی شدید و بنیادی دنیای پیرامونش را مستند کند و به این منظور شخصا و به کمک دوستان و آشنایانش در کشورهای مختلف سالهاست که گرافیتی جمع آوری می کند.  در واقع مجموعه گرافیتیهای او آماده چاپ و انتشار بود که بهار عرب بوقوع پیوست.
و به ناگهان خیلی چیزها با سرعتی سرسام آور دگرگون و نو شدند. رانا جاربو کار انتشار را متوقف کرد و به جمع آوری ادامه داد. او می گوید: «قبل از آن تقریبا هیچگاه گرافیتی فمینیستی ندیده بودم ولی ناگهان سر و کله شان همه جا پیدا شد». از جمله این گرافیتی ها نقشه کشورهای عربی به شکل سر یک زن است که سمبل اکسیون قیام شده است و یا به تصویر کشیدن صحنه ای از قاهره که در آن پلیس لباسهای زنی را پاره پاره می کند و او را به قصد کشت می زند. این تصویر برای زنان حالتی نمادین پیدا کرده است.
علاوه بر این جابو دست به تجربه های تازه روی خودش می زند و نتایج آن را ثبت می کند. مثلا این که آدم زیر حجاب چه حالتی دارد و متوجه می شود که ارتباط انسان به محیط مختل می شود – خوب هدف حجاب هم همین است.
به گفته او صفحه فیس بوک تازه آغاز کار است. «ما در فکر اشکال دیگر اکسیون هستیم». ولی هنوز زمان آن نرسیده است که شاهد تظاهرات عظیم فعالان حقوق زنان در میدان تحریر باشیم. هنوز جنبش به آن اندازه رشد نکرده است.
و احتمالا مقاومت در مقابل زنان شدیدتر از مقاومت حکومت دیکتاتوری در مقابل جنبش آزادی خواهی است. مجموعه ارزشهای جامعه در مقابل آنها ایستاده است، ارزشهایی که آدم هم می کشند. کسی از اهالی یمن که با صفحه فیس بوک آشنا است می نویسد «اگر شماها خواهر من بودید، همه شما را می کشتم».
موانع دیگری هم هستند که غیرمنتظره پیش می آیند. زنی سوری به نام دانا بکدونیس تصویری از خود در فیس بوک منتشر کرده بود که او را بی حجاب با موهای خیلی کوتاه و نگاهی جسورانه در حالی نشان می داد که گذرنامه اش را با عکس حجاب دار در مقابلش گرفته بود. فیس بوک این تصویر را بدون ارائه دلیل حذف کرد و برای مدتی هیچیک از پنج زن مبتکر جنبش امکان دسترسی به صفحه فیس بوک که جایگاه اکسیونها است، نداشتند.
گویا مسئولین فیس بوک از اهمیت این وسیله بی اطلاعند. بیهوده نیست که بهار عرب را انقلاب فیس بوکی هم می نامند. شاید که با قیام زنان انقلاب بعدی در راه است و در چنین شرایطی کارمندان ملا نقطی فیس بوک تنها به فکر حفظ قوانین و مقررات خودشان هستند.
اما جلوی ایده ای را که زمان آن رسیده باشد، نمی توان گرفت. در این فاصله مردان و مردمان کشورهای غربی هم به طور وسیع از این جنبش حمایت می کنند. زنان جهان عرب تنها نیستند.
ماخذ مقاله به زبان اصلی: ولت آن لاین