۱۳۹۱ شهریور ۱۵, چهارشنبه

هشدار شدید اللحن چین به آمریکا

ایسنا: وزارت امور خارجه چین به آمریکا هشدار داد که از دخالت در مناقشه مربوط به دریای جنوبی چین خودداری کند. به گزارش رویتر، هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا برای دیدار با مقام های چینی به پکن، پایتخت این کشور سفر کرده است.
قرار است در این دیدارها در مورد تنش میان چین و کشورهای همسایه بر سر مالکیت بر دریای جنوبی چین گفتگو شود.
وی در جریان دیدارش از اندونزی، از کشورهای آسیای جنوبی شرقی خواست تا جبهه مشترکی در برابر چین تشکیل دهند.
اما چین از آمریکا خواسته است که در مناقشات منطقه ای دخالت نکند.به جز چین که مدعی مالکیت بر کل دریای جنوبی چین است، ویتنام، فیلیپین، مالزی، تایوان و بروئنی نیز ادعای مالکیت بخشی از این دریا را دارند.این منطقه از مسیرهای مهم کشتی رانی به شمار می رود و گفته می شود که سرشار از منابع طبیعی است.ادعای تملک چین بر بخش های بزرگی از دریای جنوبی چین با واکنش کشورهای همسایه این کشور رو به رو شده و آنها را نگران کرده است.چین پیش از این آمریکا را متهم به بروز تنش میان چین و کشورهای همسایه بر سر مناقشه دریای جنوبی چین کرده و گفته بود که این کشورها از سوی آمریکا برای اقدام علیه چین تحریک می شوند.اوائل سال جاری میلادی، ناوهای جنگی چینی و فیلیپینی بر سر یک منطقه در این دریا رو در رو شدند.کلینتون گفته است که منافع آمریکا در گرو ثبات و صلح است و این کشور خواهان احترام به قوانین بین المللی در منطقه می باشد.وی تاکید کرد که کشورش درخصوص مواضع طرفین در باره دریای چین، موضع گیری نمی کند اما آمریکا بر این باور است که کشورهای منطقه باید برای حل اختلافات، همکاری کنند.از سوی دیگر روزنامه دولتی چین به وزیر امور خارجه آمریکا هشدار داد تا به دنبال سودجویی از مناقشات بر سر دریای چین جنوبی نباشد.

براساس گزارش خبرگزاری رویترز، مقام های پکن - واشنگتن امیدوارند بتوانند را ه حلی برای مناقشه دریای چین جنوبی به دست آورند اما معضلات سیاسی و تنش ها زمانی به وجود آمد که مقام های پکن گمان کردند دولت اوباما قصد دارد تا از این مناقشه بهره برداری کند.کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا، خطاب به هوجین تائو، رییس جمهوری چین گفت: ما معتقدیم که روابط آمریکا و چین بر یک پایه محکم بنا شده است. ما قادریم تا زمینه هایی را که در آن توافق یا اختلاف داریم جستجو و آن ها را با شیوه ای آزادانه حل کنیم که این مساله به نظر من نشان دهنده بهبود روابط است و می توان از آن به عنوان فرصتی برای پیشبرد اهداف آینده استفاده کرد.

این روزنامه با انعکاس نگرانی های مردم چین نسبت به سفر کلینتون به کشورشان و نشست وی با سران چینی نوشت که مقام های آمریکا به دنبال سودجویی از تنش های موجود میان چین و کشورهای جنوب شرق آسیا هستند.
در گزارشی که در صفحه نخست این روزنامه آمده و بازتاب کننده افکار مقام های چینی است، نوشته شده اقدامات اخیر آمریکا در رابطه با جزایر دیائویو و دریای چین جنوبی را نمی توان چیزی جز سودجویی آمریکا تلقی کرد که قصد دارد از آب گل آلود ماهی بگیرد. اقدامات آمریکا نه تنها سودی برای این کشور نخواهد داشت بلکه نتیجه معکوس نیز در پی خواهد داشت.این مسائل در حالی به وقوع پیوسته که چند روز پیش مقام های ژاپن به منظور تثبیت حاکمیت خود در جزایر خالی از سکنه موسوم به سنکاکو در ژاپن و دایائویو در چین، نقشه بردارانی را به این مناطق فرستاده بودند تا این جزایر را از صاحبان شخصی شان خریداری کنند.
مدت هاست که مناقشه بر سر یک گروه از جزایر در دریای چین شرقی که در نزدیکی ذخایر گسترده گاز قرار دارند باعث تیره شدن روابط ژاپن و چین شده است.

اپک؛ غيبت اوباما حاکی از روابط تيره با روسيه است

درپی عدم حضور باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا در اجلاس اپک، بسیاری از مقامات کشورها بویژه کشورهای حاشیه اقیانوس آرام چنین رویدادی را خلا در بهبود روابط روسیه و آمریکا توصیف می کنند.

برای نخستین مرتبه اوباما درسال دو هزار و نه از بهبود روابط دو کشور سخن گفت و سپس دمیتری مدودوف رئیس جمهور وقت روسیه در اجلاس جی-20 لندن بر این پیشنهاد تاکید کرد.

این در حالی است که روند بهبود روابط واشنگتن با مسکو از آن به بعد سرعت خوبی نداشته است.

از سوی دیگر، انتخابات ریاست جمهوری امسال در روسیه و آمریکا نیز بر تحولات سیاسی بین دو کشور تاثیر گذار بوده است.

ولادیمیر پوتین که برای سومین بار با پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری روسیه توانست برای شش سال آینده بر کرسی قدرت تکیه زند، با بهانه اینکه باید به موضوعات داخلی کشورش رسیدگی کند تنها حاضر شد نخست وزیر خود را به اجلاس جی-هشت بفرستد.

اکنون باتوجه به فضای رقابت سیاسی تنگاتنگ اوباما با میت رامنی، رقیب جمهوریخواه خود، رئیس جمهور آمریکا تصمیم دارد از حضور در اجلاس غیر رسمی رهبران اقتصادی اپک که قرار است در هشتم و نهم سپتامبر در ولادی ووستوک روسیه برگزار شود خودداری کند.

دست اندرکاران اجلاس اپک پیش بینی می کنند در این اجلاس شاهد غیبت رئیس جمهور و حتی معاون رئیس جمهور آمریکا خواهند بود.

براساس تحلیل کارشناسان و باور افکار عمومی، بیم آن می رود که چه بسا حتی تغییر و تحولات پس از ماه نوامبر در کاخ سفید هم نتواند به بهبود روابط دو قدرت جهانی کمک کند.