۱۳۹۱ اردیبهشت ۲۵, دوشنبه

ای ایران من - م.سحر


۱

ایران منا ز روزگارت خجلم
وز لالهء سرخ ِ داغدارت خجلم
در ظلمتِ شب به انتظارِ  سحری 
در ظلمتِ شب ،  ز انتظارت خجلم ! 

۲

ایران منا هر آنچه داری بُردند
با پُتک شکستند و به گاری بردند
اول،  نفَس ِ ترا به زاری بستند
پس آبروی ترا به خواری بردند! 

۳

ایران منا گرچه جوان بودم من
بیدار و دلیر و کاردان بودم من
آنگه که سپاهِ دین،  شبیخون می‌برد
در یاری تو چه نا‌توان بودم من ! 

۴

ایران منا نمانده بر خاک، نشان 
نز میکده ،  نز تاک و  نه از تاک نشان
پاکی نزند جوانه ، زیراک آن دست 
بشکست که پاک جو  بُد و پاکنشان 

۵

ایران منا، دردا ، کان دشمن تو
بُد خویش تو، چون رگِ تو بر گردن تو
آن خنجرِ کین که با دلت زهر آمیخت
همچون تنِ تو بود به پیراهن تو! 

۶

ایران منا چه شد که مرعوب شدی؟ 
بد نام و لجن مال و لجن کوب شدی؟ 
دروازه به روی دشمنانت که گشود
کاینگونه بدون جنگ مغلوب شدی؟

۷

ایران منا به جان پاکت سوگند
بر گوهر مِی‌، در بُن ِ تاکت سوگند
دین، آب ترا بُرد و ندانست چه بُرد
دین خاک تو را سوخت، به خاکت سوگند

۸

ایران منا، در لجن آلودندت
فَرّ ، سودندت به وَهن  و فرسودنت
وز کیدِ کَسان که چاه می‌کندندت
آگه نشدی که آشنا بودندت !

۹

ایران منا دروغ و بی‌رحمی و کین
بنشست به اسب راهوارت بر زین
دزدان ِ رهت چراغداری کردند
این در رَهِ دانش، آندگر در رَهِ دین

۱۰

ایران منا ترا چپاول کردند
کین بر درِ قلعه‌ات قراول کردند
خونِ تو به جام دین تناول کردند
خاکت گِل گور و خشتِ آغُل کردند

۱۱

ایران منا به خواری‌ات تن دادیم
دزدانت را به خانه مسکن دادیم
اینک خود  ازآن عذاب ِ وجدان داریم
کاین گونه  ترا به دستِ  دشمن دادیم

۱۲

ایران منا تن و روان خستندت
بال و سر و دست و سینه بشکستندت
هم  بویهء پرواز ِ ترا دزدید
هم در قفس ِ خدا و دین بستندت

۱۳

ایران منا ترا به دام افکندند
از عرشهء آبروی و نام افکندند
دزدان به ضیافت خدایت بردند
در مهلکه ات زهر به جام افکند

۱۴

ایران منا رهت به ویرانی بود
سرکردهءشبروت  به رهبانی بود
غارتگر تو عالم ربانی بود
وان راهزن ِ روح ِ تو روحانی بود! 

۱۵

ایران منا کویر شد بُستانت 
آلود به  نادانی و کین ، دامانت
از دانش و دین دو مدعی با تو نشست
این عهد شکست و دیگری پیمانت !

۱۶

ایران ِ منا تبر به دست آمد دین
درقصدِ تو از بهر ِ شکست آمد دین
از عرش به فرش چشم بر قدرت داشت
خود شیفته ای خداپرست آمد دین

۱۷

ایران منا خسته بدین درد ، کنون
با خون ِ روان و این رخ زرد ، کنون
برخیز و بگو چه می‌توان کِشت ترا؟ 
برخیز و بگو چه می‌توان کرد کنون؟


م. سحر
۱۳/۵/۲۰۱۲

پژوهش؛ تمایل به تغییر رژیم و لیبرال دموکراسی در ایران




نتایج یک پژوهش نشان از پتانسیل بالای تغییر رژیم و توسعه و تحول به سمت لیبرال دموکراسی در ایران دارد.

به گزارش رادیو آلمان، پژوهشی که توسط تیمی از پژوهشگران اسرائیلی با مطالعه روی گروه‌های گوناگون اجتماعی در فضای آنلاین و آفلاین مرتبط با ایران انجام شده٬ حکایت از خواست چشمگیر آزادی‌خواهی و ظرفیت بالای لیبرال دموکراسی در میان مردم ایران دارد.

به‌تازگی پژوهشی درباره گروه‌های اجتماعی در ایران صورت گرفته است. نتایج این پژوهش روز دوشنبه به قلم سرپرست این تیم اسرائیلی در روزنامه وال‌استریت‌ژورنال منتشر شده است.

یووال پورات که مدیریت این پژوهش را بر عهده دارد٬ یک استراتژیست سیاسی اسرائیلی است. او در گزارشی که از یافته‌های این پژوهش در این روزنامه آمریکایی نوشته٬ می‌گوید «در بحبوحه بحث‌های گسترده پیرامون برنامه هسته‌ای ایران٬ معمولا ۸۰ میلیون جمعیت ایران فراموش می‌شوند».

به همین خاطر این تیم که برخی از متخصصان برجسته روان‌شناسی اجتماعی و مطالعات فرهنگی و جمعی از داوطلبان فارسی‌زبان به آن پیوسته‌اند٬ تصمیم گرفته است به بررسی نیروهای محرکه جامعه ایران بپردازد.

به گفته او٬ بررسی میدانی و نیز مطالعه فعالیت‌های ایرانیان در اینترنت نشان می‌دهد که نبردی جدی میان بنیادگرایان اسلامی حاکم بر ایران و آزادی‌خواهان ساکن کشور در جریان است. آنها تلاش کردند دریابند که در این نبرد٬ کدام طرف نظر و همراهی اکثریت شهروندان را به خود جلب کرده است.

این پژوهش از طریق تماس‌های تلفنی با ایرانیان در اواخر سال ۲۰۱۱ و اوایل ۲۰۱۲ انجام شده و نزدیک به هزار شهروند ایرانی از ۳۱ استان کشور٬ از گروه‌های مختلف سنی و قومی و از سطوح مختلف تحصیلی در این نظرسنجی مشارکت کرده‌اند. برای این نظرسنجی تماس‌ها با شهروندان به‌صورت ناشناس انجام شده است.


آزادی‌خواهان در سایه حکومت تمامیت‌خواهان

یووال پورات می‌گوید برای غلبه بر چالشی که پیمایش پتانسیل آزادی و دموکراسی در کشور دیکتاتورزده‌ای نظیر ایران با آن روبرو است٬ نیاز به نوآوری بود. تیم تحت مدیریت او برای تحقق این هدف از سوال‌های کلیشه‌ای پژوهش‌هایی از این دست فاصله گرفت و به جای این‌که از شهروندان مستقیما بپرسد «شما مدافع دموکراسی هستید یا مخالف آن؟» یا «آیا هرگز درخواست یا نامه سرگشاده‌ای را امضا کرده‌اید؟» از پرسش‌نامه‌های روان‌شناسی برای سنجش ارزش‌های جامعه بهره گرفت.

او می‌گوید مردمی که در سایه دیکتاتور زندگی می‌کنند٬ معمولا به دلایل گوناگون، از جمله هراس و مصلحت‌سنجی٬ به سوالات مستقیم پاسخ‌های درست و دقیقی نمی‌دهند.

اما در پژوهش جدید در پرسش‌نامه‌های آنها موقعیت فرضی شخص ثالثی توصیف شده و سپس از فرد مصاحبه‌شونده خواسته شده که بگوید تا چه اندازه به دیدگاه‌های شخص ثالث احساس نزدیکی یا یگانگی می‌کند. شخص ثالث در این نظرسنجی مثلا چنین ویژگی‌هایی دارد: «برایش مهم است که تصمیمات مهم زندگی را خودش بگیرد»٬ «خلاقانه فکر کردن برایش اهمیت خاصی دارد» و «می‌خواهد خودش آن کسی باشد که به دیگران امر می‌کند.»

سوال‌های مطرح‌شده در این پیمایش اجتماعی بر اساس "تئوری ارزش‌های پایه‌ای انسان" پروفسور شالوم شوارتز طراحی شده‌اند. بر اساس همین سوالات٬ تیم پژوهش به برآوردهایی از ارزش‌ها و نیز پتانسیل جامعه برای پیش‌برد فرآیند دموکراتیزاسیون رسید.


شگفتی پژوهشگران از پتانسیل دموکراتیزاسیون و آزادی در ایران

یووال پورات می‌گوید تحلیل داده‌های به‌دست‌آمده از مصاحبه‌های شهروندان ایرانی٬ پژوهشگران تیم‌اش را شگفت‌زده کرد. بر این اساس٬ اگرچه پای‌بندی به ارزش‌های محافظه‌کارانه نظیر سنت هم‌چنان چشمگیر است٬ اما جامعه ایران به شدت از ارزش‌های لیبرال از جمله اهمیت خوداتکایی و نوع‌دوستی حمایت می‌کند.

حدود ۹۴ درصد از مصاحبه‌شوندگان در این پیمایش بر «آزادی انتخاب مسائل پراهمیت زندگی» تاکید کرده‌اند و ۷۱ درصد از آنها از «رواداری در برابر همه مردم و گروه‌های گوناگون جامعه» گفته‌اند.

تطبیق نتایج این پژوهش با نمونه‌های جهانی آن نیز نشان داده که ایران در مقایسه با ۴۷ کشور دیگر٬ در زمینه اشتیاق و آمادگی برای لیبرال دموکراسی٬ از ۲۳ کشور دیگر جلوتر است و کشورهایی نظیر امارات٬ مصر٬ مراکش٬ اردن و حتی کشورهای آسیایی نظیر کره‌جنوبی٬ هند و تایلند پشت‌سر آن قرار گرفته‌اند.

با تطبیق آن با نمونه‌های اروپایی٬ مشخص شده که خواست دموکراسی و آزادی در ایران از کشورهایی نظیر روسیه٬ اوکراین٬ اسلواکی و رومانی هم نیرومندتر است.

نتیجه‌ای که از این پژوهش استخراج شده این است که جامعه ایرانی را می‌توان به حمایت از ارزش‌های لیبرال شناخت؛ ساختار جامعه ایران عمیقا با بنیادگرایی در تضاد است و یک رژیم بنیادگرا را برنمی‌تابد. یووال پورات می‌گوید این یافته‌ها نشان از پتانسیل بالای تغییر رژیم٬ توسعه و تحول به سمت لیبرال دموکراسی در ایران دارد.

بحرین؛ واکنش شدیداللحن عربستان به بیانیه مجلس رژیم




به گزار خبرگزاری فرانسه از ریاض، دولت عربستان امروز در واکنشی شدید اللحن از رژیم تهران خواست که از دخالت در امور مربوط به عربستان و بحرین خودداری کند.

سعود الفیصل، وزیر امور خارجه عربستان سعودی که در پایان نشست شورای همکاری خلیج فارس، در یک کنفرانس خبری در ریاض سخن می گفت، اظهار داشت، مسایل مربوط به عربستان و بحرین، هیچ ربطی به رژیم تهران ندارد و این رژیم  بهتر است در امور این دو کشور دخالت نکند.

نشست امروز شش کشور عربی عضو شورای همکاری خلیج فارس در ریاض برای بررسی طرح تشکیل یک کنفدراسیون میان این کشورها جهت همکاریهای وسيعتر سياسی و امنيتی برگزار شده است.

رژیم تهران روز دوشنبه به این طرح شدیدا واکنش نشان داد و رسانه های حکومتی هدف از تشکیل کنفدراسیون در شورای همکاری کشورهای عربی خلیج فارس را رویارویی با جمهوری اسلامی دانستند.

این طرح در شرایطی بررسی می شود که تنش میان رژیم تهران و کشورهای عربی خلیج فارس بر سر بحرین بالا گرفته است.

مجلس شورای اسلامی امروز در بیانه ای با حمله شدید به عربستان سعودی اعلام کرد که رياض پس از شکست در سرکوب مردم بحرين تصميم گرفت بحرين را به عربستان الحاق کند.

یک نماینده مجلس شورای اسلامی گفته اگر قرار است بحرین واگذار شود، بايد به جمهوری اسلامی واگذار شود، نه به عربستان.

علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی نیز با تائید این اظهارات گفته، بحرين لقمه ای نيست که به سادگی از حلقوم کسی پائین رود.

وزیر خارجه عربستان در واکنش به بیانیه مجلس شورای اسلامی و اظهارات لاریجانی گفته، ما این بیانیه و اظهارات را تهدیدی علیه امنیت و تمامیت ارضی کشورهای عربی می دانیم که برای ما غیرقابل قبول است.

اصرار آژانس اتمی برای بازدید از سایت نظامی پارچین

العربیه: آژانس بین المللی انرژی اتمی در دیدار با نمایندگان سازمان انرژی اتمی ایران به این کشور فشار خواهد آورد تا با بازدید از تاسیسات نظامی پارچین موافقت کند.

رژیم ایران متهم شده بود که در سایت پارچین چند نوع بمب منفجر کرده که بیانگر این است این کشور به سمت تولید سلاح اتمی پیش می رود. 

یوکیو امانو مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی اعلام کرده بود این مسئله یکی از محورهای اصلی گفتگوی نمایندگان آژانس با ایران است.

دیپلمات های غربی نیز می گویند ایران ممکن است اقدام به وقت کشی کند تا فرصت کافی برای پاکسازی محل آزمایش بمب های قوی در پارچین داشته باشد.

همچنین هفته گذشته یک آموزشکده امنیتی در آمریکا تصاویر ماهواره ای از پارچین منتشر کرد و اعلام کرد تصاویر نشان می دهد ایران اقدام به شستشوی ساختمانی کرده که قرار است بازرسان بین المللی از آن بازدید کنند.

ده سال حبس برای امید کوکبی، دانشمند جوان ایرانی

امید کوکبی دانشمند جوان کشورمان و دارنده ی مدرک فوق دکترای لیزر ازدانشگاه تگزاس آمریکا از سوی قاضی صلواتی به تحمل ١٠ سال حبس به جرم ارتباط با کشور متخاصم امریکا، کشوری که امید کوکبی در آن مشغول به تحصیل بوده است، محکوم شد.

به گزارش کلمه، روز یکشنبه دادگاهی نمایشی به ریاست قاضی صلواتی با حضور ١۵ متهم به جاسوسی برگزار شد که توسط رسانه های حکومتی از جمله صداوسیما تحت عنوان دادگاه جاسوسان اسراییل تحت پوشش رسانه ای قرار گرفت.

این درحالی است که حداقل ٨ تن از این متهمان مدت هاست در زندان به سر می برند. در این دادگاه چند تن از متهمان ضمن قبول اتهامات خود از وزارت اطلاعات به دلیل دستگیری آنها تشکر کردند!

اما امید کوکبی از هرگونه اظهار نظر در جلسه دادگاه خودداری کرد و متعاقب آن به ١٠سال حبس محکوم شد.

امیدکوکبی به دنبال پایان تحصیلات در دانشگاه صنعتی شریف برای ادامه تحصیل راهی اروپا و امریکا شد و موفق به اخذ مدرک فوق دکترا ی لیزر از دانشگاه تگزاس آمریکا گردید، در سال های اخیر مقامات سازمان انرژی اتمی و همچنین برخی دانشگاه های وابسته به سپاه پاسداران بارها به وی پیشنهاد همکاری و فعالیت در پروژه های لیزری و مخابراتی داده بودند که کوکبی این پیشنهادات را ردکرده بود.

در دوران بازداشت نیز بازجویان از طریق فشار بر امید کوکبی و خانواده اش تلاش داشتند او را به همکاری در پروژه های جمهوری اسلامی مجاب کنند اما کوکبی گفته بود همواره آماده افتخارآفرینی برای کشورش از طریق فعالیت های دانشگاهی است اما هیچ علاقه ای به همکاری در پروژه های نظامی ندارد.

طرح ایجاد کشور فلسطين در نامه نتانياهو به عباس

به گزارش خبرگزاری فرانسه از اورشلیم، روزنامه اسرائیلی هاآرتص در شماره امروز خود نوشت، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل در نامه ای که روز شنبه به محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی تسلیم شد، برای نخستین بار در سندی رسمی درباره ایجاد کشور فلسطین فاقد ارتش متعهد شده است.

متن نامه نتانیاهو به عباس هنوز منتشر نشده است.

  هاآرتص به نقل از منبعی که توانسته است به این نامه دسترسی پیدا کند، نوشت، این نامه حاوی تعهدی برای ایجاد کشور فلسطین غیر نظامی در کنار اسرائیل در چارچوب دستیابی به راه حل از طریق گفتگو است. 

این روزنامه تاکید می کند هرچند نتانیاهو پیش از این چنین تعهدی را در دانشگاه باریلان در ژوئن 2009 و در سخنرانی خود در کنگره آمریکا در مه 2011 مطرح کرد، ولی این نخستین بار است که وی در سندی رسمی این تعهد را مکتوب می کند. 

نامه نخست وزیر اسرائیل در پاسخ به نامه رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی درباره پایه های روند صلح است که هفده آوریل دریافت شده بود.

پاسخ این نامه را فرستاده بنیامین نتانیاهو شنبه شب در رام الله به محمود عباس تسلیم کرد. 

طرف های فلسطینی و اسرائیلی در بیانیه ای مشترک پس از این دیدار پایبندی خود را به دستیابی به صلح اعلام و ابراز امیدواری کردند این مبادله نامه ها به این امر کمک کند.

درگيری دو نماينده مجلس رژیم بر سر ميزان سواد

مجلس شورای اسلامی روز گذشته به دليل درگيری دو عضو آن به تشنج کشيده شد. 

خبرگزاری فارس در این باره نوشت، کواکبيان نمايندگان سمنان و موسی قربانی نماينده قائنات بر سر اين موضوع که چه کسی با سواد تر است، درگيری لفظی پيدا کرده و فضای صحن علنی را تا حدودی متشنج و ملتهب کردند.

کواکبيان گفت، بنده دکترا دارم و از قربانی باسواد ترم، قربانی نيز گفت، بنده فهميده تر از کواکبيان هستم و آقای کواکبيان سواد ندارد.

آژانس خواستار بازدید از تمام سایت‌های هسته‌ای رژیم شد

رادیو آلمان: یک دیپلمات ارشد آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از مقام‌های جمهوری اسلامی ایران خواست تا دست‌یابی بازرسان آژانس به اطلاعات لازم، به مردم و بازدید از سایت‌های هسته‌ای ایران، از جمله سایت نظامی پارچین را امکان‌پذیر سازند.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از امروز، دوشنبه (۲۵ اردیبهشت/ ۱۴ مه) مذاکرات دو روزه خود با نمایندگان جمهوری اسلامی ایران را در مقر این سازمان در وین آغاز کرده است.

هرمن ناکرتس، معاون مدیرکل آژانس بین‌‌المللی انرژی اتمی روز دوشنبه در جمع خبرنگاران تأکید کرد که مأموریت دیپلمات‌های جمهوری اسلامی در وین برطرف کردن ظن آژانس در مورد اهداف نظامی احتمالی برنامه اتمی ایران است.

آقای ناکرتس در ادامه تأکید کرد: «هدف ما از این نشست دو روز دست‌یابی به توافقی برای حل و فصل تمامی مسائل باقی‌مانده و در درجه نخست روشن شدن ابعاد احتمالأ نظامی برنامه اتمی ایران است.»

کاهش 50 درصدی تجارت ایران و آمریکا

ایسنا: بیش از 30 سال است که از زمان قطع رسمی روابط سیاسی ایران و آمریکا می‌گذرد. با این وجود طی سه دهه اخیر تجارت ایران و آمریکا اگرچه فراز و نشیبهای زیادی را طی کرده، اما هیچ وقت به طور کامل قطع نشده است.

مسائل سیاسی به وجود آمده بین ایران و آمریکا شاید بیش از همه بخش تجارت، فعالان اقتصادی و بازرگانان دو کشور را تحت تاثير قرار داده است. ایران و آمریکا هر یک در حوزه های مختلف اقتصادی از صنعت و تجارت گرفته تا کشاورزی و انرژی مزیتهای خاص خود را داشته که در این بین بخش تجارت توانسته پل ارتباطی بین ایران و آمریکا باشد. حتی تشدید تحریمهای بین‌المللی علیه ایران در سال گذشته نیز باعث نشد تا حجم تجارت ایران و آمریکا به صفر برسد؛ اگرچه با کاهش قابل ملاحظه مواجه شد. البته باید این واقعیت را نیز در نظر گرفت که حجم تجارت بین ایران و آمریکا سهم بسیار ناچیزی در کل تجارت هر یک از این دو کشور دارد.

براساس آمار گمرک ایران، واردات ایران از آمریکا در سال 1390 از نظر ارزش و وزن به ترتیب 46.8 و 54.2 درصد کاهش یافت. در سال 1390 واردات ایران از آمریکا به بیش از 100.2 میلیون دلار رسید که وزن این میزان واردات نیز معادل بیش از 22 هزار تن اعلام شد. در سال 1389 نیز حجم واردات ایران از آمریکا از نظر ارزشی و وزنی به ترتیب به 188.5 میلیون دلار و 47 هزار تن رسیده بود.

در همین حال آمار گمرک ایران نشان داد که صادرات ایران به آمریکا در سال 1390 با کاهش 98.6 درصدی به بیش از یک میلیون دلار رسید. وزن صادرات ایران به آمریکا نیز با افت 89.7 درصدی به 248 تن رسید. در سال 1389 صادرات ایران به آمریکا بالغ بر 79 میلیون دلار شده بود.

در سال 1390 سه کالای عمده وارداتی ایران از آمریکا شامل خمير چوب شيميایي به ارزش 20.2 میلیون دلار، مكملهای غذايي و دارويي به ارزش 18 میلیون دلار و داروهاي خرده فروشي فاقد توليد داخل به ارزش 12 میلیون دلار بود.

دستگاههاي برقي تشخيص بيماري، اعضاي مصنوعي بدن غير از مفصلهاي مصنوعي و لنز داخل چشمي از جنس PMMA، اسپرم گاوي، تخم سبزيجات براي کشت و کره بسته بندي شده به صورت بسته هاي بيش از 500 گرم از دیگر کالاهای عمده وارداتی ایران از آمریکا طی سال 1390 بودند.

این در حالی است که فرش دستباف و کفپوشهاي نسجي از پشم يا از موي نرم (کرک) حيوان، انواع انگور، کتاب، بروشور، جزوه و مطبوعات چاپ شده و خرما اصلی ترین صادرات ایران به آمریکا در سال قبل بودند. همچنین آمار گمرک ایران حاکی از توقف صادرات مغز پسته، بیسکویت، آلو، مربا، زرشک و کنسانتره آناناس ایران به آمریکا در سال 1390 است.

گرانی ها يارانه‌ها را می بلعد


درصد يارانه هاي يک خانوار فقط براي افزايش قيمت 14 قلم مواد خوراکي هزينه مي شود

مردمسالاری: زماني که رييس‌جمهور در ابتداي دوره آغاز پرداخت يارانه‌ها در صفحه تلويزيون حاضر شده و با خوشحالي خبر از اضافه آمدن يارانه خانوارها و امکان پس انداز بخشي از آن در حوزه هاي گوناگون سرمايه‌اي، هيچ يک از طراحان و مجريان هدفمندي يارانه تصور بلعيده شدن يارانه هاي مردم توسط رشد شديد سطح عمومي قيمتها در بازارها را نداشتند.بنابر گزارش خبر گزاري فارس، ما به ‌التفاوت قيمت تنها 14قلم کالاي خوراکي از آذر 89 تا ارديبهشت امسال، 162هزار تومان از يارانه 182هزار توماني يک خانوار 4نفره را در هر ماه به خود اختصاص داده و تنها 20هزار تومان براي ده‌ها هزينه ضروري ديگر باقي مي‌ماند.

هر چند دولتي‌ها مخالف نظر کارشناسان بخش توليد بودند، ولي گذشت زمان ثابت کرد که اگر دولت بخش قابل توجهي از يارانه‌ها را به توليدکنندگان اختصاصمي‌داد، امروز شاهد گراني بيش از حد محصولات اين توليدکنندگان نبوديم تا خانوارها مجبور شوند حدود 90 درصد يارانه نقدي ماهانهخود را به گراني تنها 14 قلم کالاي خوراکي اختصاص دهند و نه تنها مبلغي براي پس انداز خانوار باقينماند، بلکه درپرداخت قبوض آب، برق، گاز و سوخت نيز دچار مشکل شود، جه برسد به اينکه بخواهد تورم ناشي از تمام کالاهاي مصرفي اساسيخود از جمله خريد و اجاره مسکن،پوشاک، لوازم خانگي، شوينده‌ها، خدمات، حمل‌و‌نقل و ديگر هزينه‌هاي ضروري را جبران کند.

خبرگزاري فارس در اين گزارش به مقايسه سطح قيمت 14 قلم کالاي خوراکي شامل ماست، شير، پنير، تخم مرغ، مرغ، گوشت، قندو شکر، ميوه، چاي، گوجه و خيار، سبزيجات، حبوبات، برنج و روغن در دو مقطع تاريخي يعني آذرماه سال 89 و ارديبهشت ماه سال 91 پرداخته و با احتساب سرانه مصرف يک خانوار 4 نفره در ايران، افزايش هزينه ماهانه اين خانوار را در مصرف هر يک از اين اقلام خوراکي با توجه به رشد قيمت آن کالا محاسبه کرده است که نتيجه محاسبات نشان مي دهد، رشد قيمت اين 14 قلم کالاي خوراکي موجب افزايش 162 هزار توماني هزينه هاي ماهانهيک خانوار 4 نفره طي حدود 5/1 سال گذشته شده است.

به گزارش فارس، منبع سطح قيمت‌ها در اين گزارش آمارهاي بانک مرکزي جمهوري اسلامي ايران است.

در اين فرصت تنهابه بررسي 10 کالاي خوراکي مردم ميپردازيم. براساس اين گزارش ،قيمت ماست در آذر ماه سال 89 کيلويي 1100 تومان بودهکه در ارديبهشت ماه امسال به کيلويي 1600 تومان افزايش يافتهو نشاندهنده رشد 45 درصديقيمتاين کالاست. مصرف سرانه ماست در ايران ماهانه چهار کيلو براي هر فرد است که براي خانوار 4 نفره 16 کيلو مي شود. بنابراين هزينه مصرف ماست در يک خانوار 4 نفره از 17600 تومان در آذرماه 89 به 25600 تومان در ارديبهشت امسال افزايش يافت که رشد 8 هزار توماني هزينه خانوار در خريد ماست را نشان مي دهد.قيمت پنير پاستوريزه بسته 450 گرمي درارديبهشت امسال به2300 تومان رسيده که در تاريخ 26 آذر 89 اين قيمت 1500 تومان بوده که اين کالا هم بيش‌از 50 درصد رشد قيمتداشته است. مصرف سرانه پنير در کشور حدود5/4 کيلو گرم است. بنابراين يک خانوار چهار نفرهدر ارديبهشت ماه امسال7 هزار تومان هزينه خريد پنيرپرداخت کرد که اين رقم در آذر 89 حدود 4500 تومان بوده است و نشان از افزايش 2500 توماني هزينه خريد پنير دارد.براساس گزارش‌ها، هر ايراني روزانهحدود نيم ليتر شير بايد مصرف کند. قيمت هر ليترشير درآذر 89هزار تومان بوده که در حال حاضر قيمت آن به 1580 تومان رسيده است. با توجه به اينکه هر فرد بايد در ماه 15 ليتر شير مصرف کند، يک خانوار چهار نفره بايد براي مصرف ماهانه 60 ليتر شير94 هزار و 800 تومان بپردازد که در مقايسه هزينه 60 هزار توماني در دوره گذشته افزايش 34 هزار توماني هزينه خريد شير را شاهد هستيم.

به گزارش فارس، مصرف سرانه تخم مرغ 10 کيلو در سال استبنابراين مصرف سرانه آن در ماه براي يک خانوار چهار نفره 3 کيلو و 300 گرم مي شود. با توجه به قيمت 3360 توماني هر کيلوتخم مرغ در آذر 89 و قيمت امسال شاهد افزايش 3500 هزار توماني هزينه خريد تخم مرغ از 11 هزار تومان به14 هزار و 400 تومان هستيم.

مصرفگوشت مرغ در سال 21.5 کليو براي هر نفر است که اين ميزان در هر ماه يک کيلو و 800 گرمو براي يک خانوار 4 نفره 7.2 کيلو مي شود. قيمت مرغ از کيلويي 2900 تومان در آذرماه سال 89 به کيلويي 4800 توماندر ارديبهشت امسال افزايش يافت که نشان دهنده افزايش 14 هزار توماني خريدمرغ در يک خانوار 4 نفره است.

مصرف سرانه گوشت در کشور حدود 5/12کليلو گرم در سال است که مصرف ماهيانه آن بيش از يک کيلو گم در ماه مي‌شود. قيمت گوشت گوسفند در 26 آذر 89، 17 هزار و 320 تومان بوده و گوشت گاو و گوساله حدود 11 هزار و 550 تومان بوده است. در صورتي که استفاده از اين دو کالا به طور متوسط در هر ماه 50 درصد باشد و هر فرد نيم کيلو گوشت گوسفند و نيم کيلو گوشت گوساله مصرف کند، در آن تاريخ بايد حدود 14 هزار و 400 تومان براي هر فرد و 57 هزار و 600 تومان براي يک خانوار 4 نفره پرداخت مي‌شد.در حالي که امروز با توجه به افزايش قيمت گوشت گوسفندي با استخوان به 23 هزار و 177 و گوشت گوساله بي‌استخوان به17 هزار و 615 تومان بايد براي خريد اين اقلام در ماه 20 هزار و 400 تومان براي هر نفر و 81 هزار و 600 تومان در هر ماه براي يک خانوار 4 نفره هزينه شود که رشد 24 هزار توماني هزينه خريد گوشت را نشان مي دهد.قيمت چاي بسته 500 گرمي در ارديبهشت امسالحدود 7 هزار توماناست که قبل از هدفمندي يارانه‌ها 5 هزار و 280 تومان بوده است. با احتساب مصرف يک کيلويي هر خانوار در هر ماه هزينه خانوار از 10500 تومان به 14 هزار تومان افزايش يافته که 3500 تومان رشد هزينه در مصرف چاي را نشان مي‌دهد.

مصرف سرانه روغن در ايران حدود 19 کيلودر سال است که براي يک خانوار چهارتفره 6.3 کيلو در ماه محاسبه مي شود. متوسط قيمت روغن در حال حاضر به2750 تومانرسيده است در حالي که اين قيمت در آذر 89 حدود 1950 تومان بوده است.با اينحساب رشد 5 هزار توماني هزينه خريد روغن در يک خانوار را شاهد هستيم.

مصرف سرانه برنج در سال حدود 40 کيلو است که به صورت تقريبي بيش از 75 درصد از برنج داخلي مصرف مي‌شود. در صورتيکه نيمي از برنج مصرفي داخليدرجه دو و نيمي برنج درجه يک باشد، هزينه مصرف برنج درجه دو داخلي 15 هزار و 200 تومان و هزينه مصرف برنج داخلي درجه يک 22 هزار و 800 تومان مي‌شود که مجموع آن 37هزار و 700 تومان است. در صورتي که هزينه 8 هزار و 600 توماني مصرف برنج خارجي را اضافه کنيم مجموع هزينه مصرف برنج 46 هزار و 400 تومان مي شود که اين رقم در آذر سال گذشتهحدود 31 هزار تومانبوده استبنابراين هزينه خريد برنح در يک خانوار 4 نفره بيش از 15 هزار تومان افزايش داشته است.قيمت سبزي نيزدر دوره قبل 600 تومان بوده که در حال حاضر اين رقم به 1520 تومان افزايش يافته است. با توجه به سرانه مصرف يک کيلو گرمي سبزي در ماه، يک خانوار چهار نفره در هر ماه بايد حدود 6 هزار و 100 تومان براي خريد سبزي هزينه کند در حالي که در دوره قبل بايد 2400 تومان مي‌پرداخت و به عبارتي هزينه خريد سبزي 3700 تومان افزايش داشته است.همچنين گزارش مشابه اقلام فوق در خصوص اقلامي چون قندو شکر، ميوه، چاي، گوجه و خيار، سبزيجات و حبوبات انجام شده است که نتايج شبيه به 10 قلم مورد بررسي است.

وخامت شدید وضعیت جسمی نرگس محمدی در زندان


نرگس محمدی، فعال حقوق بشر که در زندان دچار فلج عصبی-عضلانی شده. تحت نظارت نیروهای امنیتی دربهداری اوین بستری شده است.

به گزارش سایت ملی-ذهبی در پی وخامت شدید وضعیت جسمی نرگس محمدی در زندان این فعال حقوق بشر از دو روز پیش به بهداری زندان اوین منتقل و در آنجا بستری شده است.

لازم به ذکر است در پی رو به وخامت گذاشتن وضعیت جسمی نرگس محمدی، نیروهای امنیتی هرگونه دسترسی به وی را از یک هفته پیش قطع کرده‌اند.

از سوی دیگر با توجه به وضعیت وخیم جسمی نرگس محمدی در زندان؛ که به علت فشارهای فیزیکی و روانی وارده به وی در زندان باعث فلج عصبی-عضلانی وی شده است، نه تنها مخالفت بازجویان با آزادی وی، بلکه عدم انتقال وی به بیمارستانی مجهز در خارج از اوین باعث نگرانی شدید پیرامون سلامت وی شده است.

لازم به ذکر است خبر انتقال ایشان به بهداری اوین از سوی تقی رحمانی، فعال ملی-مذهبی و همسر خانم محمدی به تأیید رسیده است.

بنا بر این گزارش، نرگس محمدی در آخرین ملاقات خود که بیش از هفته از آن می‌گذرد، اعلام کرده بود:« هر اتفاقی در زندان برای من بیافتد مسوولیت مستقیم آن بر عهده وزارت اطلاعات است.»

«نوکیا» هم مالکیت جزایر سه‌‎گانه را تحریف کرد



روزنامه شرق: بحث‌ها پيرامون ارسال پيامك‌هاي مساله‌دار ايرانسل در جزيره ابوموسي همچنان داغ است. روز گذشته وزارت ارتباطات از حذف اين پيامك خبر داد.

اما همزمان «روزنامه شرق» به اطلاعاتي دست يافت كه نشان مي‌دهد كمپاني نوكيا نيز در نقشه‌هاي تلفن همراه خود، جزاير سه‌گانه ايراني را تحت مالكيت امارات نشان مي‌دهد.

در اين نقشه‌ها كه روي بسياري از انواع گوشي‌هاي ساخت نوكيا و همچنين كامپيوترها قابل دسترسي است اگر روي نقطه‌اي كليك شود، پنجره كوچكي باز مي‌شود كه حاوي اطلاعاتي از نقطه مورد نظر است.

بر همين اساس اگر در اين نقشه، نشانگر روي جزاير سه‌گانه ايراني ابوموسي، تنب بزرگ و تنب كوچك گذاشته شود، نوكيا اعلام مي‌كند اين جزاير متعلق به كشور امارات متحده عربي است. اين در حالي است كه در همين نقشه اسم خليج‌فارس به درستي (Persian gulf) ذكر شده است اما تهيه‌كنندگان نقشه‌هاي نوكيا در رابطه با جزاير سه‌گانه ايراني آنها را جزو مناطق متعلق به كشور امارات ذكر كرده‌اند. در همين حال دسترسي به اين نقشه با داشتن آي‌پي ايران از طريق گوشي‌هاي تلفن همراه و كامپيوتر امكان‌پذير نيست.

اما اگر كاربري در ايران با استفاده از سيستمي به اينترنت وصل شود كه آي‌پي ايران را تغيير دهد (VPN) دسترسي به نقشه‌هاي نوكيا از داخل ايران امكان‌پذير خواهد بود.

با اين حال، همه كاربران اينترنت در ديگر نقاط جهان بدون هيچ محدوديتي به اين نقشه‌ها و اطلاعات آن دسترسي دارند. در همين حال، يكي از كاربران گوشي‌هاي نوكيا در اين‌باره مي‌گويد: «من اين قضيه را بيشتر از يك‌سال است كه روي گوشي تلفن همراهم متوجه شدم، اگر فقط نقشه ايران را دانلود كرده باشي اصلا جزيره‌ها هيچ اسم و نشاني ندارند و همه جا هم جزو ايران است. ولي وقتي روي گوشي نقشه ايران و امارات را با هم داشته باشيد، آن وقت نوكيا جزيره‌ها را جزو امارات نشان مي‌دهد. من وقتي اين مساله را ديدم به نوكيا اي‌ميل زدم اما تاكنون هيچ جوابي نگرفتم.»

گفته مي‌شود نقشه نوكيا براي 74 كشور در 46 زبان مختلف از جمله فارسي فعال است و نقشه بيش از 180 كشور جهان در آن موجود است. اين يعني اين نقشه صدها‌ميليون نفر مخاطب و مشترك در گوشه كنار جهان را پوشش مي‌دهد.

بر اين اساس هر مخاطبي در هر گوشه‌اي از دنيا اگر بخواهد با استفاده از اين نقشه در رابطه با اين سه جزيره ايراني اطلاعاتي كسب كند با اطلاعاتي اشتباه و نافي تماميت ارضي كشور ايران مواجه مي‌شود.

از سوي ديگر، نوكيا در تهران دفتر رسمي دارد و مسوولان اين دفتر به صورت مستقيم از سوي روساي كمپاني‌ای كه مقر آن در كشور فنلاند است، تعيين و معرفي مي‌شوند. 

علاوه بر اين، محصولات اين شركت بخش زيادي از بازار موبايل و لوازم جانبي آن در ايران را در اختيار دارند، اين مساله گوياي آن است كه سود سالانه‌اي كه اين شركت از بازارهاي ايران كسب مي‌كند بر‌ميلياردها تومان بالغ مي‌شود.

با اين حال، پذيرفتني نيست كه در اين شرايط در محصولات اين شركت؛ تماميت ارضي و مالكيت ايران بر بخش‌هايي از خاك خود نقض شود. چندي پيش در خبرها آمده بود كه كمپاني گوگل نام خليج‌فارس را از نقشه‌هاي خود حذف كرد، با توجه به اينكه اين شركت هيچ قراردادي با ايران ندارد و دفتر آن در تهران نيز داير نيست، طبيعي است كه به لحاظ حقوقي پيگيري‌ها و اعتراض‌هاي ايران به اين اقدام ره به جايي نبرد.

اما در اين مورد خاص دفتر مركزي و رسمي نوكيا در تهران داير است و دسترسي به مديران آن كار سختي نيست. مديران اين شركت در فنلاند و تهران بايد متوجه نارضايتي ايرانيان نسبت به اين اقدام خود باشند. 

به دفتر فنلاند اطلاع داديم 
مدت زمان زيادي از بالاگرفتن بحث‌ها پيرامون مالكيت ايران بر جزيره‌هاي سه‌گانه در خليج‌فارس و واكنش‌هاي مقامات كشور امارات نمي‌گذرد، در همين رابطه دلايل اين اقدام نوكيا و واكنش دفتر تهران نوكيا را از حميدرضا نيكدل، مدير روابط عمومي نوكيا در ايران پرسيديم، او در پاسخ به «شرق» اين‌گونه گفت: «ما نيز ظرف سه تا چهار هفته اخير متوجه اين موضوع شديم، به همين دليل هم مراتبط را به دفتر مركزي و مقامات نوكيا در فنلاند اطلاع داديم، آنها نيز نظر ما را تاييد كرده و قبول دارند. آن‌طور كه به ما گفته شده اصلاح اين موضوع در دست اقدام است. از سويي با توجه به اينكه نقشه‌هاي نوكيا حدودا به فاصله هر شش ماه يك‌بار به‌روزرساني مي‌شود به احتمال زياد در به‌روز‌رساني بعدي نقشه‌ها اين مشكل رفع شده باشد و جزاير تحت مالكيت ايران نشان داده شوند.»

اگرچه براساس اطلاعات موجود و عكس‌هاي ماهواره‌اي نقشه‌هاي نوكيا، تصاوير آن مربوط به سال 2012 است اما با اين اظهارنظر مدير روابط عمومي نوكيا در ايران بايد منتظر ماند و ديد نوكيا در نقشه‌هاي خود اين اشتباه فاحش و خلاف تماميت ارضي ايران را چه زماني اصلاح مي‌كند. 

حذف پيام خوشامدگويي ايرانسل در ابوموسي
در كنار اين مساله نيز در روزهاي گذشته مساله ارسال پيام خوشامدگويي به خاك امارات از سوي ايرانسل در جزيره ايراني ابوموسي كه اولين بار روز شنبه گذشته خبر آن را روزنامه «شرق» منتشر كرد، واكنش‌هاي بسياري را هم در ميان افكار عمومي و هم در مجلس شوراي اسلامي برانگيخت. 

در جديدترين رخداد پيرامون اين مساله حسن رضواني، معاون نظارت و اعمال مقررات سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي و معاون رگولاتوري خبر از حذف اين پيامك داد، او در اين‌باره به فارس گفته است: «ارسال پيامك‌ ورود به امارات ناشي از نبود آنتن و ضعف سيگنال‌‌هاي ايرانسل در جزيره ابوموسي بوده كه دستور نصب سريع آنتن و حذف پيغام ورود به شبكه امارات، به ايرانسل ابلاغ شد.» 

ايرانسل: در ابوموسي آنتن نداريم
در همين حال، شركت ايرانسل نيز در جوابيه‌اي كه براي «شرق» ارسال كرده، آورده است: «در پي دريافت پيامكي با محتواي خوشامدگويي به كشور امارات توسط مسافران جزيره ابوموسي از سوي شبكه تلفن همراه ايرانسل، اين شركت اعلام كرد: اين پيامك توسط اپراتورهاي اماراتي در قالب رومينگ ارسال شده است. به‌رغم پيگيري‌هاي مكرر متاسفانه تاكنون، مجوز لازم براي نصب و راه‌اندازي آنتن‌هاي BTS ايرانسل در جزيره ايراني ابوموسي، صادر نشده است. بديهي است به محض صدور مجوز، ايرانسل با نصب تجهيزات لازم، اين جزيره را نيز تحت پوشش خدمات خود قرار خواهد داد. در اين راستا همزمان، مذاكرات لازم براي استفاده از اماكن شركت نفت فلات قاره ايران به منظور نصب تجهيزات لازم، در حال انجام است. ايرانسل ظرف مدت پنج سال گذشته، بيش از 80‌درصد جمعيت كشور را تحت پوشش شبكه خود قرار داده است.»

ايرانسل در اطلاعيه خود تاكيد كرد: «اين شبكه تلفن همراه در جزيره ابوموسي، به دليل عدم صدور مجوز نصب آنتن، فاقد پوشش شبكه مي‌باشد در حالي‌كه اپراتورهاي كشور امارات، اين جزيره ايراني را تحت پوشش شبكه خود قرار داده‌اند. ايرانسل با اپراتورهاي كشور امارات قرارداد رومينگ بين‌الملل دارد و به همين دليل، هرگاه مشترك ايرانسل وارد منطقه تحت پوشش اپراتورهاي طرف قرارداد رومينگ شود و آن منطقه فاقد پوشش شبكه ايرانسل باشد، گوشي تلفن همراه مشترك، به صورت خودكار تحت پوشش خدمات رومينگ اپراتور ميزبان قرار گرفته و پيامك خوشامدگويي و فعال‌سازي رومينگ دريافت مي‌كند. اين پيامك توسط اپراتور ميزبان به طور خودكار به مشترك ارسال مي‌گردد. بديهي است ايرانسل در منطقه خارج از پوشش شبكه خود قادر به ارسال پيامك به مشترك خود نمي‌باشد، از اين رو، اين پيامك به دليل وجود پوشش راديويي اپراتورهاي اماراتي در جزيره ايراني ابوموسي، توسط اپراتورهاي اماراتي ارسال مي‌شود. هدف از ارسال اين پيامك علاوه بر خوشامدگويي، مطلع نمودن مشترك از فعال شدن خدمات رومينگ بين‌الملل مي‌باشد.»

همراه با اين توضيحات ايرانسل در اين مدت برخي منتقدان خبر اوليه نيز اعلام كردند كه اين يك اشتباه ساده است كه با تغيير تنظيمات گوشي قابل حل است با وجود اين، اما پرسش اين است كه چرا اپراتور‌هاي كشورهاي بيگانه در بخشي از خاك ايران پيام خوشامدگويي براي مشتركان ايراني مي‌فرستند و اينكه چرا مشتركان ايراني مجبور مي‌شوند در داخل خاك كشورشان تنظيمات گوشي خود را براي عدم دريافت سيگنال‌هاي مزاحم عوض كنند و در غيراين‌صورت هزينه زيادي را بايد بابت رومينگ بين‌المللي گوشي‌هاي خود پرداخت كنند؟

علاوه بر اين، براساس برخي شنيده‌ها تا حدود چهار هفته پيش از اين، مشابه چنين پيامي از سوي اپراتور همراه اول نيز به مشتركاني كه به ابوموسي وارد مي‌شدند، ارسال مي‌شد، که با تذكر مستقيم وزير ارتباطات اين مشكل حل شد. 

رتبه ايران در رده‌بندی كشورهای خوشحال


روزنامه شرق: سازمان ملل متحد گزارشي را منتشر كرد كه در آن به بررسي وضعيت خشنودي و خوشحالي در بين 100 كشور پرداخته شده است. در اين فهرست رتبه‌هاي اول تا پنجم از آن مردمان دانمارك، فنلاند، نروژ، هلند و كانادا شد. ايرلند، آمريكا، كاستاريكا، اتريش، بلژيك رتبه‌هاي 10 تا 15 را اشغال كرده‌اند. كشورهاي ايسلند، برزيل و آلمان رتبه‌هاي 20، 25 و 30 را به دست آورده‌اند.

جاماييكا 40، اروگوئه 50، ليتواني 60، پاراگوئه 70، روماني 80، آفريقاي جنوبي 90 و نيجريه در رتبه 100 اين پژوهش قرار دارند. در اين رده‌بندي ايران بين 100 كشور به رتبه بالاتر از 84 رضايت نداده است! رتبه 83 را ملت خوشحال‌تر از ما، اندوزي اشغال كرده است و كشور غمگين‌تر از ما پاكستان در رده 85 قرار دارد. آن‌گونه كه در گزارش سازمان ملل آمده است پذيرش رتبه برخي از كشورها در اين رده‌بندي كمي مشكل است. براي مثال از كشور آلمان نام برده شده كه در رده‌اي پايين‌تر از كشورهاي ونزوئلا، پاناما، مكزيك و برزيل قرار گرفته است. معيار اصلي در تنظيم اين گزارش،GNP يا توليد ناخالص ملي در هر كشور است. در پايان گزارش سازمان ملل متحد هم از مخاطبان پرسش شده است كه شما چگونه اين رده‌بندي را تنظيم مي‌كنيد؟

دكتر «امان‌الله قرايي‌مقدم» جامعه‌شناس درباره معيارهاي رده‌بندي اين گزارش و همچنين ديگر عوامل موثر در شاد زندگي كردن مردم مي‌گويد: «در رده‌بندي سازمان ملل، GNP به عنوان يك عامل اقتصادي و زيربنايي براي شادي شرط لازم است اما كافي نيست. در كنار اين معيار آرامش سياسي، اجتماعي، فرهنگي و... عوامل موثر در شاد زندگي كردن مردم هر كشوري است. مردم هند را نگاه كنيد، مردم فقيري هستند اما شادند.»

نگاه «قرايي‌مقدم» به وضعيت شادي در ايران با توجه به رتبه 84 در اين گزارش متوجه اين مساله است كه ياس بيشتر مردم را احاطه كرده است و در جامعه ما نشاط و شادي به حد كافي نيست: «براي به وجود آوردن شادي ابر و باد و مه و خورشيد و فلك در كار هستند. در نگاهي تاريخي مي‌توان گفت جامعه ما، جامعه غم‌باري است و اين ويژگي در ميان مردم نهادينه شده است حتي در ميان مردم ضرب‌المثلي رايج است كه «خنده زياد گريه مي‌آورد». حتي در كشور ما هستند ثروتمنداني كه شاد نيستند اين حاكي از آن است كه همان‌طور كه گفته شد عوامل موثري در شادي موثر است. به محصولات فرهنگي نگاه كنيد سرشار از نااميدي است. چرا بايد دو، تا چهار‌ميليون نفر در تعطيلات براي حضور در برنامه‌هاي موسيقي به خارج از كشور مراجعه كنند؟»

در فاصله چند روز قبل از انتشار گزارش سازمان ملل متحد، كنفرانس «احساس خوشبختي» برگزار شد كه بي‌ربط هم به شاد زيستن انسان‌ها نيست. بين كشورهاي چين و هند در ارتفاعات «هيماليا»، جغرافيايي است به نام «بوتان» كه زبان رسمي اهالي‌اش «دزونگخا» است. تا به حال خبري دستگيرمان نشده بود كه در «بوتان» چه خبر است.

«بوتان» آرام است البته نه مثل حتي آبگرم‌كن منزل شما؛ سوت‌وكور است آنچنان كه در مسير كوهستاني قرار دارد، توجه هيچ قدرت استعمارگري را جلب نكرده و نمي‌كند. در «ويكي‌پديا» آمده است آنقدر مردم و حاكمان‌شان خوشبخت و خوشحال‌اند كه در سال ۲۰۰۶ ميلادي «جيگمه سينگيه وانگچوك» به دليل خستگي تاج و تخت‌اش را به پسرش «جيگمي خسار نامگيال وانگچوك» واگذار كرد تا كاخ سنتي سفيد بي‌صاحب نماند. حالا ما را چه به «بوتان»؟

از آنجا كه صدا از «هيماليا» درمي‌آيد اما از ساكنان «بوتان» نه، سازمان ملل متحد تصميم به برپايي كنفرانسي جهاني براي توسعه برنامه‌هاي دست‌يابي به احساس خوشبختي در سطح جهان در «بوتان» گرفته است. در اين كنفرانس آن‌گونه كه در سرخط خبرها آمده است، ‌رهبران بسياري از كشورها و كارشناسان اقتصادي و رهبران مذهبي جهان شركت دارند.

موضوع بحث هم از اين قرار است كه چگونه مي‌توان به احساس خوشبختي اجتماعي و اقتصادي دست پيدا كرد. «جيگمي تينلي» نخست‌وزير «بوتان» مي‌گويد: «از جمله موضوع‌هايي كه در اين كنفرانس مطرح خواهد شد اين است كه استفاده پايدار، بهينه و منصفانه از منابع طبيعي چگونه مي‌تواند به افزايش احساس خوشبختي انسان‌ها كمك كند.»

دكتر «حامد محمدي كنگراني» روانپزشك، عضو كميته رسانه انجمن روانپزشكان ايران درباره تعريف احساس خوشبختي مي‌گويد: «سازمان بهداشت جهاني براي احساس خوشبختي، سلامت رواني، جسمي و اجتماعي را تعريف مي‌كند. احساس خوشبختي شخصي و فردي است و عوامل فرهنگي، اقتصادي، اجتماعي، ژنتيك و... در آن موثر است و لحظه‌اي نيست و جاري است.»

اين روانپزشك درباره ميزان احساس خوشبختي در ايران مي‌گويد: «در اينجا نمي‌توان آماري دقيق درباره احساس خوشبختي ارایه داد چراكه زير سايه مسايل ديگر قرار مي‌گيرد. فرهنگ ما متمايل به غم است و غمگين بودن در آن فضيلت و شادي در آن سبك‌سري به شمار مي‌رود. مردم ما احساس خوشبختي نمي‌كنند چراكه در «پاسخ چطوري؟»، مي‌گوييم يا مي‌گويند: ‌«اي! بد نيستم!» ...يا در پاسخ «اوضاع مالي چطوره؟» مي‌گوييم يا مي‌گويند: «آب باريكه‌اي هست!» اين فرد است كه خود را از احساس خوشبختي محروم مي‌كند.»

اگر شاد نيستيد، اگر شغل مناسب و قدرت مالي سفر به بوتان را نداريد، اگر از حق تحصيل محروم بوديد و نتوانستيد زباني ياد بگيريد كه روزي به «بوتان» سفر كنيد، اگر سر و همسري نداريد كه همراهتان در سفر به «بوتان» باشد، اگر آدرس سفارت بوتان را در تهران پيدا نمي‌كنيد، اگر... اگر... اگر... نگران نباشيد. همچنان خوشبخت خواهيد بود؛ از نگاه جامعه‌شناسان و روانپزشكان نهراسيد، فلسفه هم براي اين مساله درمان دارد. كتاب «شاهراه خوشبختي» برتراند راسل را بخريد و در اوقات فراغت سرشار از بيكاري‌تان بخوانيد. 

سوریه؛ اظهار نظر سفير ترکيه در باره تغییر رژیم


به گزارش خبرگزاری فرانسه، سفير ترکيه در سوريه در يک کنفرانس مطبوعاتی در پايتخت استونی با تشريح وضعیت سوريه گفت، رژیم حاکم تلاش دارد تا به مردم این کشور اينگونه القا کند که تنها آلترناتيو برای رژيم خودکامه بشار اسد، يک جنگ داخلی و افراطيون مذهبی هستند. 

وی با اشاره به بمب گذاریهای اخیر گفت، مردم سوريه توسط رژيم حاکم مرعوب شده اند. جامعه بين المللی بايد برای آنها روشن کند که تغيير رژيم در سوريه، اوضاع را بدتر نخواهد کرد.

سفير سوئد نيز که در اين کنفرانس حضور داشت، گفت، طبیعی است که با تغيير رژيم سوريه، برای مدتی اوضاع آشفته خواهد بود.

خبرگراری فرانسه نوشت، اگرچه ترکيه با دخالت نظامی در سوريه مخالف است، اما سفیر ترکیه در دمشق خاطرنشان کرد که موضع آنکارا ممکن است تغيير کند.

وی گفت، ما مخالف هرگونه دخالت نظامی در سوريه هستيم، اما اگر يک روز ببينيم دویست هزار نفر به سمت مرزهای ما آمده اند، در آن صورت بايد دست به اقدام بزنیم.


طرح ترکیه برای دخالت نظامی ناتو در سوریه

شبکه الجزیره خبر داد که ترکیه قصد دارد در نشست ناتو در شیکاگو پیشنهاد منطقه امن برای ارسال کمک به مخالفان رژیم سوریه را مطرح کند.

به گزارش فارس، شبکه الجزیره در گزارشی از نشست کشورهای عضو پیمان آتلانتیک شمالی ناتو در شیکاگو آمریکا خبر داد که احتمالا رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه در این نشست پیشنهاد دخالت نظامی ناتو در سوریه را ارائه خواهد کرد.

الجزیره در این گزارش تصریح کرد که ترکیه با استناد به اصل مداخله بشردوستانه پیشنهاد ایجاد یک مسیر امن برای ارسال کمک بشردوستانه به مخالفان سوری را مطرح خواهد کرد.

ترکیه و قطر از مدت‌ها قبل تلاش دارند با تصویب قعطنامه با محوریت اعمال منطقه پرواز ممنوع یا ایجاد کانال منطقه حائل، گام‌های موثرتری برای براندازی رژیم سوریه بردارند.

طرح مشترک ترکیه، عربستان و قطر در شورای امنیت که مورد حمایت آمریکا و دیگر کشورهای غربی بود، با وتوی روسیه و چین مواجه شد؛ از این رو مخالفان بشار اسد تلاش دارند تا با دور زدن شورای امنیت سازمان ملل از طریق ناتو در سوریه وارد عمل شوند.

انتشار عکسی تازه از سایت پارچین؛ اتاق مهار انفجار


رادیو آلمان: آسوشیتدپرس گزارش داده است که یکی از مقام‌های رسمی غرب تصویری را در اختیار این خبرگزاری قرار داده که گفته می‌شود از داخل سایت نظامی پارچین تهیه شده و در آن یک اتاق مهار انفجار از نوعی که در انجام آزمایش‌های هسته‌ای نظامی کاربرد دارند، دیده می‌شود.

این مقام غربی که نام او ذکر نشده، گفته است که قادر به در اختیار گذاشتن اطلاعات بیشتری در این مورد نیست و دانسته‌ها در این زمینه بر پایه‌ی اظهارات یک منبع اطلاعاتی است که این اتاق مهار را در سایت پارچین دیده است. 

وی انتشار هر گونه جزئیات بیشتر را موجب به خطر انداختن زندگی این منبع اطلاعاتی دانسته است.

خبرگزاری آسوشیتد پرس نوشته است که کشور متبوع این مقام غربی فعالیت‌‌های هسته‌ای رژیم ایران را دنبال می‌کند و از منتقدان سرسخت ادعاهای جمهوری اسلامی مبنی بر صلح‌آمیز بودن برنامه‌های هسته‌ای آنها است.

اولی هاینونن، بازرس ارشد پیشین آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، این عکس را "واقعی" دانسته و گفته است که "بسیار شبیه" به عکسی بوده که وی به تازگی دیده و احتمال می‌رود همان اتاق انفجاری باشد که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نسبت به وجود آن ابراز نگرانی می‌کند. 

آقای هاینونن اضافه کرده که حتی رنگ‌های موجود در این عکس با رنگ‌های عکسی که وی پیش‌تر دیده است مطابقت دارند.

اخیرا نیز مؤسسه علوم و امنیت بین‌المللی مستقر در واشنگتن اعلام کرده بود که بر اساس تصاویری که از سایت پارچین در اختیار دارد، احتمال می‌دهد جمهوری اسلامی در پی پاک کردن آثار فعالیت‌های هسته‌ای خود باشد.

در گزارش این مؤسسه آمده بود فعالیت‌های جدید در خارج از ساختمانی که در درون آن یک "اتاق انفجار" وجود دارد، صورت گرفته است.

کارشناسان همچنین احتمال داده بودند که این ساختمان شسته شده باشد. 

جمهوری اسلامی تاکنون اجازه بازرسی از سایت پارچین را به بازرسان آژانس نداده است.