۱۳۸۹ بهمن ۱۹, سه‌شنبه

سقوط هلیکوپتر وزیر مسکن جمهوری اسلامی

بالگرد حامل علی نیکزاد وزیر مسکن که روز گذشته با حکم رئیس جمهور سرپرست وزارت راه نیز شده است، امروز هنگام برخاستن از زمین دچار سانحه شد.
در این حادثه این بالگرد هنگام برخاستن از محوطه هنگ مرزی ماکو با یکی از ساختمان های محوطه هنگ برخورد کرد و یکی از پره های آن شکسته شد.
در این سانحه به ساختمان هنگ نیز آسیب رسید و خسارت وارد شد اما کسی آسیب ندید.
در این سانحه بالگرد چند متر روی زمین کشیده شد که با مهارت خلبان کنترل و متوقف شد.
وزیر مسکن و شهرسازی، استاندار آذربایجان غربی و معاون عمرانی استاندار و مهرآبادی مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن، سرنشینان بالگرد مزبور را تشکیل می دادند که به منظور افتتاح پروژه 288 واحدی مسکن مهر ماکو به این شهرستان سفر کرده بودند.
وزیر مسکن پس از این سانحه، زمینی به ارومیه بازگشت.

اعترافات تلویزیونی پیش شرط درمان وبلاگ نویس دربند

در حالی که وضعیت جسمی حسین رونقی ملکی روز به روز به وخامت می‌رود ماموران وزارت اطلاعات با مانع تراشی و فشار بر این زندانی سیاسی سعی بر شکستن و خرد کردن و تایید اتهامات روزنامه کیهان دارند.
ماموران وزارت اطلاعات به این زندان اعلام کردند که در صورتی با اعزام ایشان به بیمارستان موافقت می‌کنند که وی در یک مصاحبه ویدیویی بر علیه خود و دوستانش اعترافاتی را انجام دهد و در غیر این صورت از عمل جراحی کلیه جلوگیری خواهند کرد.

ماموران وزارت اطلاعات با مانع تراشی سعی در حذف فیزیکی وی دارند به طوری که حتی از رسیدگی پزشکی در بهداری زندان اوین جلوگیری می‌کنند.

وضعیت این زندانی به شدت وخیم گزارش شده به طوری که تمام صورت و دستهای این زندای متورم شده و نیاز فوری به عمل جراحی در خارج از زندان دارد.

خانواده این زندانی چندین نامه به رییس قوه قضاییه و دادستان تهران نوشته و خواستار ملاقات با این مقامات شده‌اند اما تا کنون با عدم توجه این مقامات مسئول مواجه شده‌اند.

لازم به یاد آوری است که در چند روز گذشته یکی از زندانیان محبوس در زندان اوین به نام «آرش ارکان» که از ناراحتی کلیوی رنج می‌برد بر اثر عدم رسیدگی مسئولین جان خود را از دست داد.

حسین رونقی در آذر ماه سال ۸۸ بازداشت و به مدت یک سال در سلول‌های انفرادی زندان اوین تحت شکنجه‌های روحی و جسمی شدید قرار داشت وی سرانجام در مهر ماه سال جاری به ۱۵ سال زندان محکوم و این حکم توسط دادگاه تجدید نظر تایید شد.

شرایط نظامی- امنیتی حاکم بر ایران نشانه‌ بحران است

رادیو آلمان: مجمع نمایندگان ادوار مجلس ایران با انتشار بیانیه‌ای سیر تحولات سیاسی و اجتماعی ایران، از اولین روزهای انقلاب ۱۳۵۷ تا به‌امروز را بررسی کرده است. صدها نماینده دوره‌های قبل مجلس، از عملکرد حاکمیت ایران انتقاد کرده‌اند.

بیانیه مجمع نمایندگان ادوار مجلس ایران است که سه‌شنبه ۱۹ بهمن ۱۳۸۹ به مناسبت سالگرد ۲۲ بهمن منتشر شده است. در این بیانیه سیر تحولات سیاسی و اجتماعی ایران، از اولین روزهای انقلاب ۱۳۵۷ تا بهمن ، ۱۳۸۹ بررسی شده و از "رفتار حاکمیت در برخورد با معترضان" و "شرایط امروز سیاسی ایران" انتقاد شده است.

مجمع نمایندگان ادوار مجلس ایران در این بیانیه از "موج حرکت‌های مردمی کشورهای تونس و مصر" حمایت کرده و به "راه‌حل‌های هاشمی رفسنجانی در آخرین نماز جمعه‌اش" و پیشنهاد‌های محمد خاتمی درباره "چگونگی شرکت در انتخابات" اشاره کرده است.

"انتخابات آزاد و بدون نظارت استصوابی با نظارت نهادهای مردمی ورسانه های آزاد"، "آزادی زندانیان سیاسی"، "آزادی رسانه‌ها وروزنامه‌ها"، "ازمیان برداشتن سانسور، فیلتر و پارازیت"، آزادی احزاب وگروه‌های سیاسی" و "آزادی حق برگزاری اجتماعات وراهپیمایی"، از جمله خواسته‌های مجمع نمایندگان ادوار مجلس ایران است که در این بیانیه عنوان شده است.

"تشکیل یک گروه حقیقت‌یاب مرکب از کارشناسان حقوقی بی طرف" از دیگر خواسته‌هایی که در این بیانیه عنوان شده است. این "گروه حقیقت‌یاب"‌باید "روند برگزاری انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری وحوادث پس از آن از جمله تیراندازی درمیدان آزادی در روز ۲۵ خرداد ۱۳۸۸، حمله به کوی دانشگاه تهران در ۲۵ خرداد ۱۳۸۸؛ حوادث خونبار ۳۰ خرداد، وقایع روز عاشورا وکشتار عزاداران، ماجرای کهریزک، دادگاه های پس از انتخابات، اعترافات تلویزیونی و ..." را بررسی کند.

صدها نماینده دوره‌های پیشین مجلس ایران، "شرایط نظامی، امنیتی حاکم در ایران" را نه ناشی از "تدبیر وغلبه بر بحران"، بلکه نشانه‌ای از "پایداری بحران وحل نشدن مشکلات" دانسته‌اند.

در این بیانیه درباره وضعیت اقتصادی ایران آمده است: «به‌رغم برخورداری کشور از منابع وامکانات فراوان، روند شاخص‌های اقتصادی و شاخص رضایت‌مندی مردم درسال‌های اخیرحکایت از چشم‌اندازی نگران‌کننده و ناروشن درعرصه های تولید، صنعت، کشاورزی و……دارد. بالا بودن نرخ بیکاری، تورم، رکود وبه عبارتی کندی روند توسعه اقتصادی…نگران کننده است و آمارهای نادرست چیزی از کاستی‌های موجود کم نمی کند.»

در این بیانیه به"حق قانونی برای برگزاری راهپیمایی وگردهمایی شهروندان" اشاره شده و از "سران جنبش سبز مردم ایران یعنی آقایان موسوی وکروبی وخاتمی" پشتیبانی شده و در انتهای بیانیه آمده است: «مجمع نمایندگان ادوار مجلس از آزادی و آزادیخواهی پشتیبانی کرده وهمبستگی و همراهی همه ایرانیان باهرنگرش و فکر وعقیده درهرجای جهان را برای دست‌یابی به آزادی از نیازهای این مرحله تاریخی دانسته وبر آن تاکید می کند.»


كاريكاتور: رهنمود خامنه اي به حسني مبارك !

http://www.newsagency-ina.com/uploads/Sheets/10895.jpg

كاريكاتور : سيد علي كي ميري پيش بن علي ؟

http://www.newsagency-ina.com/uploads/Sheets/10900.jpg

در اين تصوير چه مي بينيد؟!!



در اين تصوير به جز خط‌هاي عمودي سفيد و مشكي، چه تصويري را مشاهده مي‌كنيد؟
براي مشاهده تصوير پنهان در اين مطلب مي‌توانيد از مانيتور چند قدم فاصله بگيريد حالا در اين تصوير چه مشاهده كرديد؟

افشای گوشه ای از ثروتهای میلیاردی چپاولگران حاکم

از ثروت میلیاردی آخوند شجونی تا وابستگی شرکت هواپیمایی توسکا به الله کرم سرچماقدار باند ولی‌ فقیه. این دو فقره در جریان درگیری باندهای مافیايی رژیم فاش شده است.

آخوند شجونی که از نزدیکان احمدی‌ نژاد است، در مناظره ‌ای با رسانه‌های حکومتی با سؤالاتی درباره این موضوعات روبه‌ رو شد: مالکیت ۶۰ هزار متر زمین در اوین، یک گاوداری در کرج، تفریحگاه آران و ماجرای کاخ مروارید. اما او به هیچ ‌کدام از این سؤالات پاسخ روشنی نداد.

الله کرم از گردانندگان چماقداران وابسته به ولی فقیه هم با این سؤال روبه‌رو شد: اگر امکان دارد در مورد آژانس هواپیمایی توسکا توضیح دهید و اصلا آیا انتساب و ارتباط این آژانس با حضرتعالی صحت دارد؟ الله کرم نیز پاسخ روشنی به این سؤال نداد.

از الله ‌کرم هم‌چنین پرسیده شد: انصار حزب‌الله در زمان دولت هاشمی رفسنجانی از غلامحسین کرباسچی برای حمله به دولت پول می‌گرفته است در این باره توضیح دهید. وی به این سؤال هم پاسخ نداد.

سعید مرتضوی باید به طور علنی محاکمه شود

 
در روزی که شایعات تایید نشده حکایت از اعدام دو تن از مجرمین کهریزک داشت، خانواده های امیر جوادی فر و محمد کامرانی، دو تن از جانباختگان این بازداشت گاه  در مصاحبه با "روز" خواستار محاکمه آمران جنایات کهریزک و سعید مرتضوی شدند. آنها از اینکه سعید مرتضوی همچنان در دولت، سمت اجرایی دارد ابراز تاسف کرده و گفته اند حداقل انتظارشان این است که قاضی مرتضوی تا زمان برگزاری دادگاه از هرگونه سمت اجرایی و غیر اجرایی کنار گذاشته شود.
محمد کامرانی، جوان 18 ساله ای بود که در جریان اعتراضات 18 تیر سال گذشته بازداشت و در حالیکه خود را برای کنکور پزشکی آماده میکرد به دلیل شکنجه و جراحات شدید، در بیمارستان مهر جان باخت.
امیر جوادی فر 25 ساله و دانشجوی مدیریت دانشگاه آزاد قزوین نیز روز 18 تیر سال گذشته بازداشت شده بود، او هم به دلیل شکنجه و جراحات شدید جان باخت.

19 ماه تحقیقات!

علی کامرانی، پدر محمد کامرانی خواستار کنار گذاشتن سعید مرتضوی از سمت های اجرایی است و به "روز" می گوید: این حداقل توقع ما است؛ از مسئولان اجرایی واقعا گله داریم که کسی که مورد اتهام است و اتهاماتی به او وارد شده چگونه سمت اجرایی دارد؟ چگونه در دولت پست دارد؟
او می افزاید: ما همچنان پی گیری میکنیم تا عوامل اصلی یعنی آمران کهریزک محاکمه و مجازات شوند تاهمانطور که در رابطه با نیروی انتظامی انجام شده و عوامل محاکمه شدند، عوامل اصلی نیز مورد محاکمه قرار گیرند و به سزای اعمالشان برسند.
بابک جوادی فر، برادر امیر جوادی فر نیز درمصاحبه با روز خواستار محاکمه علنی سعید مرتضوی و سایر آمران جنایات کهریزک می شود و می گوید: همچنان به ما می گویند پرونده در مرحله تحقیقات است. تقریبا 18 تا 19 ماه گذشته اما جالب است که تحقیقات تمام نشده و هنوز کیفرخواستی هم صادر نشده و همین مساله برای ما شبهه برانگیز است.
وی با اشاره به اینکه سعید مرتضوی همچنان در دولت، پست اجرایی دارد  می افزاید: این مساله واقعا باعث ناراحتی ماست. آقای روح الامینی هم مدتی پیش در مصاحبه با روزنامه خراسان گلایه کرد که چرا تکلیف را روشن نمی کنید. دو ماه پیش هم سخنگوی سابق قوه قضائیه گفته بود که تصدی مرتضوی در مقام دولتی جرم است اما متاسفانه توجهی نمی شود. همین که ایشان در دولت سمت دارند و از طرفی به شکایات خانواده ها از امران رسیدگی نمی شود و فقط می گویند در مرحله تحقیقات است برای ما شبهه برانگیز است.
برادر امیر جوادی فر می افزاید: تنها خواسته ما این است با توجه به اینکه موارد اتهامی آقایان مشخص است و در دادگاه نظامی زوایای تاریک پرونده مشخص شده، هر چه سریع تر کیفرخواست صادر شود و دادگاه را تشکیل دهند و به اتهامات امران رسیدگی کنند.
وی همچنین خواستار آن است که دادگاه علنی باشد تا مردم بدانند چه اتفاقی افتاده است.
پیش از این عبدالحسین روح الامینی، پدر محسن روح الامینی نیز در مصاحبه با نشریات مثلث و خراسان گفته بود درباره بخشی از پرونده کهریزک که مربوط به دادستان سابق تهران و معاون او به عنوان قضات دستور دهنده اعزام بازداشت شدگان به کهریزک بوده، اقدامی انجام نشده است.
او هم خواهان محاکمه آمران فاجعه کهریزک شده و از اینکه سعید مرتضوی در دولت سمتی دارد ابراز تاسف کرده و گفته بود: انتظار داشتم دولت به احترام خون کشته شدگان جنایت کهریزک از دادن پست به مرتضوی خودداری می‌کرد.
محسن روح الامینی دیگر جان باخته بازداشت گاه کهریزک نیز بر اثر شکنجه و شدت ضربات وارد جان باخت.
سعید مرتضوی، حسن حداد و علی اکبر حیدری فر سه قاضی هستند که خانواده های جان باختگان بازداشتگاه کهریزک خواستار محاکمه آنها شده اند.
در شهریور ماه امسال محسنی اژه ای، دادستان کل کشور اعلام کرده بود که سه مقام قضایی در ارتباط با پرونده کهریزک از سمت خود تعلیق شده‌اند. هرچند او نامی از این سه قاضی نبرد اما جعفری دولت آبادی اعلام کرد که یکی از این قضات سعید مرتضوی است. به گفته دادستان کل کشور، مرتضوی از سمت قضایی خود به عنوان معاون دادستان‌کل معلق شده، اما همچنان به عنوان مشاور محمود احمدی‌نژاد و رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز فعالیت می‌کند.

حق اعدام ندارند

دادگاه نظامی تهران،  عاملان فاجعه بازداشتگاه کهریزک را محاکمه و دو نفر را به اعدام و 9 نفر را نیز به زندان، شلاق، انفصال از خدمت و پرداخت دیه محکوم کرد، اما خانواده های جوادی فر، کامرانی و روح الامینی اعلام کردند که از قصاص دو نفری که محکوم به اعدام شده اند، گذشت کرده اند.
با این حال روز گذشته سایت خبرنامه دانشجویان ایران که وابسته به بسیج دانشجویی است، در خبری از اعدام دو تن از محکومان جنایات کهریزک خبر داد و به نقل از پدر محسن روح الامینی مدعی شد که "دو تن از ماموران پلیس در وقایع بازداشتگاه کهریزک اعدام  شده‌اند".
اما خانواده های کامرانی و جوادی فر در مصاحبه با روز این مساله را تکذیب کردند. علی کامرانی می گوید: ما از قصاص گذشته ایم و با توجه به وساطت هایی که شد در این قضیه رضایت دادیم و به هیچ عنوان نمی توانند اعدام کنند.
بابک جوادی فر نیز به  روز می گوید: به هیچ وجه حق ندارند اعدام کنند چون قصاص برای جنبه خصوصی جرم صادر شده و هر سه خانواده رضایت داده ایم.
این خانواده ها پیشتر ضمن نامه ای اعلام کرده بودند: ما صاحبان خون به ناحق ريخته شده فرزندانمان، با گذشت از قصاص دو مجری اين جنايت که محکوم به اعدام شده‌اند و تأکيد بر اجرای ساير مجازات‌ها در مورد آنها بيش از پيش خود را در مسير خونخواهی و پيگرد آمران و عاملان اصلی جنايت که مصونيت‌های رسمی و غيررسمی آنها در حال فروريختن است، قرار خواهيم داد.
همزمان عبدالحسین روح الامینی در مصاحبه با سایت آینده با تکذیب ادعای مطرح شده در خبرنامه دانشجویان، اعلام کرد: با توجه به گذشت اولیای دم از اعدام محکومان این جنایت، اجرای دیگر مجازاتهای آنها نظیر شلاق، زندان و محرومیت از خدمات دولتی به اجرا در آمده شده و هرچند حکم اعدام محکومان صادر شده بود، اما آنها اعدام نشده و نخواهند شد و درباره متهمان قضایی نیز بنده اظهار کردم که پرونده در دادسرای کارکنان دولت در حال رسیدگی است.
بازداشتگاه کهریزک که در جریان پاکسازی منطقه خاک سفید تهران پارس ساخته شد و از سوی نیروی انتظامی در جریان طرح امنیت و برخورد با کسانی که از نظر پلیس اراذل و اوباش نامیده می شدند، مورد استفاده قرار می گرفت، بعد از انتخابات مخدوش 22 خرداد سال گذشته، به محلی برای نگهداری و شکنجه معترضان به کودتای انتخاباتی تبدیل شد.
جمهوری اسلامی مرگ سه تن از قربانیان این بازداشتگاه را رسما پذیرفت اما تاکنون هیچ توضیحی درباره رامین آقازاده قهرمانی و عباس نجاتی کارگر که بعد از آزادی از این بازداشتگاه و به دلیل شکنجه های صورت گرفته در آن، جان باختند، داده نشده است.
کمیته ویژه مجلس شورای اسلامی در گزارش خود به نحوه کشته شدن سه قربانی بازداشتگاه کهریزک اشاره کرده و درباره محسن روح الامینی نوشته است: "مرحوم روح الامینی در مسیر انتقال از کهریزک به اوین وضعیت وخیمی داشته که هر چه بازداشت شدگان به مأموران محافظ در این خصوص متذکر شده اند، آنان بدون توجه از این مسئله گذشتند. انتقال از کهریزک به اوین با اتوبوس های نامناسب و با ازدحام بسیار زندانیان، آن هم در اوج گرما در ساعت ۱۰ صبح تا ۲ بعدازظهر انجام شد و در اوین نیز علیرغم وخیم بودن وضعیت مرحوم روح الامینی از ساعت ۱۴ الی ۱۷ در نوبت قرنطینه بوده و در ساعت ۱۷ پزشک وی را جهت مداوا به بیمارستان اعزام نمود".
این کمیته درباره امیر جوادی فر نیز توضیح داده است: "ایشان در زمان دستگیری مورد ضرب و شتم قرار گرفته و قبل از انتقال به کهریزک مداوا گردیده ولی با این حال نامبرده از لحاظ جسمی ضعیف شده بود و توان مقاومت در برابر صدمات جسمی و روحی بازداشتگاه کهریزک را نداشته است و در چهار روز حضور در کهریزک یک بار به پزشک وظیفه زندان مراجعه کرده که مداوای خاصی نسبت به ایشان انجام نمی پذیرد. به هر حال ایشان با حالت وخیم سوار اتوبوس می شود و در همان آغاز حرکت اتوبوس ها نامبرده وضعیت بحرانی پیدا نموده و در بیرون از اتوبوس جان می دهد".
محمد کامرانی دیگر قربانی بازداشتگاه کهریزک است که در گزارش کمیته مجلس درباره او آمده: "مرحوم محمد کامرانی پس از دستگیری بدون بازجویی به زندان کهریزک منتقل می شود و در آنجا نیز همچون سایر زندانیان مورد ضرب و شتم و تحقیر قرار می گیرد. وی تحمل صدمات وارده را نداشته و پس از بازگشت به زندان اوین به بیمارستان لقمان منتقل می شود و در بیمارستان نیز رسیدگی لازم صورت نمی گیرد. وضعیت بحرانی نامبرده پس از ۳۰ ساعت از انتقال به بیمارستان به خانواده وی اطلاع داده می شود. آنها همان شب فرزند خود را به بیمارستان مهر منتقل نموده، اما انتقال ایشان ثمره ای نداشته و وی در بیمارستان مهر جان خود را از دست می دهد".
f.ghazi(at)roozonline.com
فرشته قاضی

بازداشت یکی از دراویش شهرستان الیگودرز


در ادامه فشارهای وارده بر دراویشِ نعمت اللهی گنابادی، "پیرکریمی" یکی از دراویش شهرستان الیگودرز بازداشت شد.به گزارش وب سایت مجذوبان نور، در ساعات اولیه بامدادِ دوشنبه ۱٨ بهمن ماه، نیروهای امنیتی با مراجعه به منزل آقای پیرکرمی، مجلس دار شبهای دوشنبه دراویش گنابادی در شهرستان الیگودرز، وی را بازداشت نمودند.

هشدار نسبت به وضعیت وخیم جسمی حسین رونقی مالکی و احتیاج مبرم به مداوا در خارج از زندان


بنا بر اخبار رسیده حسین رونقی مالکی وبلاگ نویس زندانی که به جرم ابراز عقیده به 15 سال حبس محکوم شده است در شرایط وخیم جسمی به سر میبرد. به دلیل شرایط غیر انسانی زندان یک کلیه حسین رونقی مالکی دچار عفونت حاد شده است. بنا به نظر پزشکان خارج از زندان با عمل لیزری کلیه او قابل درمان است اما وزارت اطلاعات امر به خارج کردن کلیه او درزندان داده است. این خبر در کنار اخبار خودداری مقامات زندان از درمان زندانیان با بیماری های حاد و پیشرفته این گمان را قوی تر میکند که مقامات زندان با جلوگیری از درمان زندانیان قصد حذف فیزیکی آنان را دارند.


وبلاگ نویسان علیه اعدام در کنار دیگر فعالان حقوق بشر نسبت به وضعیت حاد جسمی حسین رونقی مالکی هشدار میدهد و خواهان انتقال فوری او به بیمارستانی در خارج از زندان میباشد. از آنجا که مقامات قضایی ایران به طور عمد هیچ توجهی به وضعیت زندانیان ندارند از فعالین حقوق بشر و وبلاگ نویسان درخواست میکنیم که با تماس با سازمان ملل و صلیب سرخ بین المللی توجه آنها را به وضعیت حسین رونقی مالکی جلب کنند. از صلیب سرخ بین المللی و سازمان ملل بخواهند که بلافاصله از حسین رونقی مالکی در زندان دیدار کنند و موجبات انتقال فوری او به بیمارستانی در خارج از زندان را فراهم سازند.


حسین رونقی مالکی در حال حاضر در بند 350 زندان اوین به سر میبرد.

عجایب هفت گانه دنیا: چیچن ایتزا

چیچن ایتزا 


چیچن ایتزا اثری باستانی از تمدن مایا است که در کشور مکزیک واقع شده است. این اثر جزو میراث جهانی یونسکو به شمار می‌رود. در سال
۲۰۰۷ میلادی، این اثر به همراه ۶ اثر دیگر در یک رای گیری جهانی به عنوان یکی از عجایب هفتگانه جدید معرفی شدند.
محوطه (سایت) چیچن ایتزا شامل چندین ساختمان سنگی است که قبلاا به عنوان قصر، معبد، حمام، مغازه و ... به کار می‌رفته اند. مطرح ترین قسمت های آن عبارتند از
* El Castillo (قلعه)
o مهمترین اثر این مجموعه،
El Castillo( به معنای قلعه در اسپانیولی) است که عبارتست از هرمی پلکانی که از هر چهار طرف دارای پله‌هایی تا بالای هرم است. این معبد، متعلق به خدای آسمان بوده است.
* معبد جنگجویان
* محوطه بازی
* سایر سازه ها
o معابد و سازه‌های دیگری نیز در محوطه اثر تاریخی چیچن ایتزا قرار دارند.


 

 

از امروز به بعد روزانه یکی از عجایب هفت دنیا

از امروز به بعد روزانه در وبلاگ ما می توانید یکی از عجایب هفت گانه دنیا را مشاهده نمایید.
عجایب هفت گانه دنیا عبارتند از :
دیوار بزرگ چین ، آرامگاه تاج محل (هند) ، شهر باستانی پترا (اردن) ، مجسمه حضرت مسیح ریودوژانیرو (برزیل) ، ویرانه های ماچو پیکچو متعلق به تمدن اینکا (پرو) ، هرم و بقایای شهر چیچن ایتزا متعلق به تمدن مایا (مکزیک) و کولوسئو رم (ایتالیا) .

مادر شش فرزند در زندان اوین، به اتهام تماس با تلویزیون های خارجی

فاطمه خرمجو، 53 ساله و مادر شش فرزند، نیمه شب 17 دیماه سال 1388 دستگیر شده و با وجود داشتن یک فرزند معلول، همچنان در زندان اوین نگه داری می شود. فاطمه خرمجو پس از مرگ همسرش، به رانندگی اتوبوس در خط تهران - قم پرداخت تا خرج خود و فرزندانش را تأمین کند، توسط 8 مأمور امنیتی مرد و یک مأمور امنیتی زن، که خود را مأمور ستاد مبارزه با مواد مخدر معرفی کرده بودند، بازداشت شد و بعد اتهام اصلی اش تماس با تلویزیون های خارجی عنوان گردید و روانه زندان اوین شد.

بزرگ ترین نگرانی این مادر در زندان، فرزند معلول اوست که به گفته وی، گاهی طاقت بچه های دیگر را می گیرد. فاطمه خرم جو، در اسفند 88 به همراه دخترش بازداشت شد. او در جريان بازجويی‌ها هيچ اتهامی را نپذيرفت. پس از مدتی از بند 209 به بند عمومی زندان اوين منتقل شد و در مرداد 89، جهت رسيدگی به اتهاماتش به شعبه 15 بیدادگاه انقلاب اسلامی به رياست قاضی صلواتی انتقال یافت. گفته می شود که وی در اين بیدادگاه از سوی قاضی صلواتی تهديد شد در صورت عدم همكاری، فرزندانش بازداشت خواهند شد. سه ماه بعد وی در جلسه دوم بیدادگاه به 5 سال زندان محکوم و این حکم در بیدادگاه تجدید نظر نیز تأیید شد. فاطمه خرم جو حدود يكسال است كه در زندان اوين به سر می ‌برد و در ماههای گذشته، به همراه ساير زندانيان سياسی زن، به بند متادون منتقل شده است.

چهارصدایرانی توسط دزدان دریایی به گروگان گرفته شده‌اند

تا کنون حدود 400 ایرانی توسط دزدان دریایی به گروگان گرفته شده‌اند. به گزارش خبرگزاری حکومتی ایلنا، کاپیتان مالک علی‌محمدی، رییس کمیته مشترک کشتیرانی و دریانوردی انجمن مهندسی دریایی ایران، با ابراز نگرانی از ناامنی برای صیادان، خواستار تشکیل بسیج دریایی شده است. علی‌محمدی در ادامه گقت: در سال‌های اخیر بیش از 20 شناور صیادی ایران در آب‌های آزاد ربوده شده است.
 
وی همچنین با اشاره به ضرورت فعالیت ناوگان صیادی ایران در آب‌های آزاد شمال اقیانوس هند، اعلام کرد: این ناوگان با وجود چند صد شناور کوچک و متوسط، با وضعیتی بحرانی روبروست. وی با اشاره به بدهی بانكی مالكان شناورها برای خرید شناورهای نوساز صیادی، تاکید كرد: با ادامه این شرایط ، مالكان شناورها توان بازپرداخت بدهی‌های خود را نخواهند داشت و به خاک سیاه خواهند نشست.

پس از 5 ماه، هزاران دانش آموز زلزله زده در انتظار سرپناه

پس از گذشت 50 روز از زمین لرزه 6.5 ریشتری ریگان همچنان تعداد زیادی از مدارس خشت و گلی این منطقه قابلیت استفاده را ندارند و دانش آموزان این مدارس در محیطهای رو باز به ادامه تحصیل مشغولند.

پس از گذشت بیش 50 روز از زمین لرزه 6.5 ریشتری ریگان، حدود پنج هزار نفر از دانش آموزان این مناطق بدون در اختیار داشتن محل مناسب برای تحصیل در فضای روباز به مدرسه می روند.

این درحالی است که بروز سیل و طوفان طی روزهای گذشته نیز در ریگان ادامه تحصیل این دانش آموزان را با مشکل مواجه کرده است.

با وجود درخواست مکرر نماینده شهرستانهای جنوبی در خصوص تخصیص کانکس به این مدارس همچنان دانش آموزان این مدارس در انتظار بسر می برند و این درحالیست که در نرماشیر و فهرج نیز دانش آموزان با همین مشکل مواجه هستند.

حجت الاسلام محمد غضنفرآبادی در این خصوص اظهارداشت: با توجه به سردی هوا باید هر چه سریعتر در خصوص بازسازی مدارس در ریگان اقدام شود.

وی ادامه داد: تنها در ریگان پنج هزار دانش آموز با مشکل نبود کلاس مقاوم مواجه هستند و این مسئله در فهرج و نرماشیر نیز وجود دارد.

به مترو که مي رسد می‌گويند صندوق ذخيره خالی است

شهردار تهران گفت: متاسفانه سهم حمل و نقل از روند هدفمند سازي يارانه‌ها كه قرار بود به شهرداري‌ها نيز اختصاص يابد، هنوز پرداخت نشده است.
محمد باقر قاليباف، در مراسم افتتاح ايستگاه‌هاي «توحيد» و «آزادي» در خط چهار متروي تهران در باره سهم شهرداري‌ها براي توسعه حمل و نقل عمومي از قبال هدفمند کردن يارانه‌ها تاکيد کرد: همچنين تعهدات دولت بر اساس طرح جامع حمل و نقل تاكنون اجرايي نشده و در عين حال ساير تعهدات مرتبط با مترو و پول‌هايي كه بايد پرداخت مي‌شد، نظير پرداخت از حساب ذخيره ارزي، هنوز محقق نشده است.
وي تصريح كرد: متاسفانه در زمان ارائه گزارش از حساب ذخيره ارزي مي‌گويند، اين ميزان پول وجود دارد و مشكلي نيست، اما در زمان گزارش براي پرداخت به شهرداري‌ها مي‌گويند، حساب خالي است!
قاليباف همچنين تصريح كرد: اگر چه ما در تحريم رسانه‌اي به سر مي‌بريم، اما نمي‌توان خدمات و فعاليت‌هاي مترو را كه در زير زمين است، پنهان كرد، چرا كه مردم هر لحظه در حال عبور از مترو هستند و خودشان اين خدمات را مشاهده مي‌كنند و اين بهترين تبليغ است
شهردار تهران در پاسخ به اين سوال كه منظوراز تحريم رسانه‌اي چيست گفت: به طور مشخص منظورم صدا و سيما است، چرا كه معتقدم خدمت رساني شهرداري‌ها در شهر تهران و يا شهرهاي ديگر به خوبي نشان داده نمي‌شود، البته اين مساله براي من چندان مهم نيست، اما اقدامات صورت گرفته مربوط به كل نظام و انقلاب است و نشان دادن آن مي‌تواند روزنه‌هاي اميد را براي مردم ايجاد كند.
تا پايان سال 15 قطار ديگر و30 دستگاه اتوبوس‌ وارد خطوط مي‌شوند
شهردار تهران در اين باره كه چه تدابيري براي افزايش جمعيت مسافران در روزهاي پاياني سال انديشيده شده اظهار داشت: در حال حاضر تعدادي از واگن‌ها آماده ورود به خطوط هستند و تا پايان سال 15 قطار ديگر وارد خطوط مي‌شود. همچنين براي افزايش ظرفيت خطوط اتوبوسراني نيز اعتباري را براي تعمير اتوبوس‌هاي مشكل دار اختصاص داده‌ايم تا در طول ماه اسفند آماده خدمت رساني باشند.
وي ادامه داد: شهرداري تهران از طريق اعتبارات خود 700 دستگاه اتوبوس دو كابين را خريداري كرده است كه در روزهاي پاياني سال 30 دستگاه از اين اتوبوس‌ها آماده ورود به ناوگان خواهند بود.
با گسترش محدوده طرح زوج و فرد موافق نيستم
وي در زمينه طرح زوج و فرد و افزايش محدوده آن نيز پاسخ داد: اساسا با محدوديتي كه نتوانيم در كنار آن كاري را درست كنيم، مخالف هستيم و من با گسترش اين محدوده موافق نيستم.
شهردار تهران با تاكيد بر اين كه مهمترين راه براي حل مشكل ترافيك افزايش حمل و نقل عمومي است تا به صورت مكمل شبكه‌هاي اتوبوس، تاكسي و مترو يكديگر را پوشش دهند، تصريح كرد: در مورد مساله طرح زوج و فرد هيچ جلسه‌اي با مسوولان استانداري و يا شوراي عالي ترافيك نداشته‌ايم.
شهردار تهران گفت: اگر خودمان به خودمان رحم نكنيم و براي پيش برد امور اختلاف‌ها را كنار نگذاريم، خدا هم به ما رحم نخواهد كرد.
قاليباف با اعلام اين كه در حال حاضر توان ساخت 30 كيلومتر خطوط مترو در سال را داريم، توضيح داد: اگر جامعه جهاني و سازمان‌هاي بين‌المللي در حوزه حمل و نقل، تهران را شهر نمونه حمل و نقلي انتخاب مي‌كنند، به دليل حجم، سرعت و كيفيت كار است كه همه اينها را مي‌توان از بركات انقلاب اسلامي دانست كه توانسته‌ايم در ساخت مترو بدون هيچ نيازي به ديگران پيش برويم.
قاليباف ادامه داد: سزاوار نيست كه با اين زحمت ايستگاه، تونل و ساير تجهيزات را آماده كنيم، اما به جاي ظرفيت دو دقيقه يك بار، پنج دقيقه يكبار را شاهد باشيم و يا در حالي كه مي‌توان روزانه چهار ميليون مسافر را جابجا كنيم، يك ميليون و 800 هزار نفر را در مترو پذيرا باشيم.
شهردار تهران با اشاره به توقف هفت قطار مترو از ابتداي دي ماه در گمرك جنوب، اضافه كرد: حتي اگر لازم است، براي رها كردن اين واگن‌ها از هر جايي كه ممكن است، پول مربوطه داده شود و يا حتي شهرداري آن را پرداخت كند، اما حداقل اين واگن‌ها گمرك را اشغال نكرده و استهلاكشان بالا نرود، چرا كه اين كار غيرمنطقي است و اگر خودمان به خودمان رحم نكنيم، خدا به ما رحم نخواهد كرد.
شهردار تهران در پاسخ به خبرنگاران كه حال وي را جويا شدند، توضيح داد: سرما خوردگي بود، كمي بيش از اندازه طول كشيد، اما كسالت برطرف شده است.

افزایش آمار طلاق؛ 12 طلاق به ازای 100 ازدواج

یک استاد روانشناسی با اشاره به افزایش آمار طلاق در سنین جوانی در جامعه اظهار داشت: متاسفانه اکنون به ازای 100 واقعه ازدواج، 12 واقعه طلاق در کشور صورت می گیرد.

دکتر اصغر نوروزی ظهر دوشنبه در جشنواره انقلاب، ازدواج آگاهانه و آسان در مجتمع فرهنگی اهل بیت ساری افزود: به ازای هر 100 ازدواج، اکنون 12 طلاق در جامعه صورت می گیرد که این طلاق ها به صورت تنها دوری همسران زیر یک سقف است.

وی خاطر نشان کرد: طلاق در برخی مواقع راه حل مناسبی برای برون رفت از مشکلات اجتماعی است.

این استاد روان شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد سوادکوه از پایین بودن آمار طلاق در بسیاری از استانهای کشور خبر داد و تصریح کرد: پایین بودن آمار ازدواج در این مناطق به واسطه بی توجه ای خانواده ها به جوانانانشان و اشتراکات اجتماعی آنان استو

نوروزی با تاکید بر تقویت آموزش های قبل از ازدواج برای جوانان اظهار داشت: تنها راه حل کاهش طلاق، آموزش است که والدین برای کاهش آمار طلاق در جامعه نقش آفرین هستند.

وی افزود: خلاء قانونی در موضوع ازدواج بسیار مشهود بوده و این مهم باید از طریق مسئولان ارشد نظام و نمایندگان مجلس رفع شود.

12 میلیون جوان ایرانی در آستانه تشکیل ازدواج هستند

سرپرست مدیریت سازمان جوانان مازندران نیز گفت: در کشور حدودا 24 میلیون جوان وجود دارد که این آمار در مازندران به یک میلیون جوان رسیده است.

روح الله معافی به انرژی جوان ایرانی اشاره کرد و عنوان داشت: در گذشته رژیم ستم شاهی به جوانان ایرانی اهمیت لازم و شایسته را نداده بوده که این موضوع پس از انقلاب اسلامی به اوج خود رسیده است.

وی خاطر نشان کرد: در حوزه بین الملل جوانان ایرانی شایستگی خود را نشان داده و امروزه در تمام کشورهای دنیا از هوش و استعداد جوان ایرانی سخن می گویند.

مشاور استاندار مازندران در امور جوانان افزود: خانواده از اولین کانونهای اجتماعی تشکیل شده ای بوده که از ابتدای خلقت بشر وجود داشته و این نهاد اجتماعی در اسلام از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

بیان داشت: آمار تشکیل خانواده در کشور روبه کاهش بوده و مازندران از این قاعده مستثنی نیست و هرروز بر آمار طلاق در استان افزوده می شود.

کمک های میلیونی دولت احمدی نژاد به امامان جمعه

چندی پیش از طرف یکی از مقامات دولتی با این توجیه که مراجعات به دفاتر ائمه جمعه بسیار زیاد است و این مراجعات نیازمند این است که ائمه جمعه هزینه هایی را برای رفع نیاز مراجعین بپردازند، برای تعدادی از ائمه جمعه شهرهای مهم کشور مبلغ 50 میلیون تومان به حساب های آنان واریز می شود. در همین حال پیگیری ها حکایت از آن دارد که آقای علم الهدی، امام جمعه مشهد به محض مطلع شدن از این موضوع مبلغ را عودت داده و همچنین آقای نمازی امام جمعه کاشان نیز مبلغ دریافتی را برمی گرداند و این روند پس دادن مبالغ در میان امامان جمعه در حال افزایش است. گویا دفتر ائمه جمعه تهران هم به این اقدام ایرادات زیادی وارد کرده و حجت الاسلام والمسلمین تقوی، رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه نیز در این مورد عکس العمل از خود نشان داده است.

وحشت رادان از تظاهرات ضد حکومتی در بمهن ماه

جانشین فرمانده نیروی انتظامی از آمادگی پلیس برای برقراری نظم و امنیت در مراسم راهپیمایی روز ۲۲ بهمن خبر داد.

سردار احمدرضا رادان درباره تمهیدات نیروی انتظامی برای مراسم راهپیمایی ۲۲ بهمن با طرح این پرسش که مگر بناست در این روز اتفاق خاصی بیافتد؟ اظهار کرد: «هیچ اتفاق خاصی در روز ۲۲ بهمن رخ نخواهد داد.»

آمارهای متفاوت از موجودی صندوق توسعه ملی

معاون اول رييس جمهور از موجودي 22 هزار ميليارد تومان صندوق توسعه ملي خبر داده‌ است. به گزارش ايسنا، محمدرضا رحيمي در مراسم بهره‌برداري از سد مخزني البرز با بيان اينكه بايد در سال آينده دو ميليون و 500 هزار شغل ايجاد شود، گفت: از اعتبارات صندوق توسعه ملي كه هم‌اكنون 22 هزار ميليارد تومان است بايد استفاده شود تا در سال آينده بيكاري به 4/3 درصد برسد.

اين در حالي است كه هفته گذشته وزير امور اقتصادي و دارايي از افزايش موجودي صندوق توسعه ملي به رقم 10 ميليارد دلار خبر داده بود.

شمس‌الدين حسيني با اشاره به برداشت نكردن از موجودي اين صندوق گفته بود: تاكنون هيچ مبلغي از موجودي صندوق توسعه ملي برداشت نشده است و رقم موجودي اين صندوق تا پايان دي ماه سال جاري به 10 ميليارد دلار رسيد.

با اين دو اظهار نظر متفاوت در واقع تفاوتي 12 ميليارد دلاري در موجودي اين صندوق وجود خواهد داشت. هفته گذشته همچنين رييس کل ديوان محاسبات کشور در اظهارنظري با طرح اين سوال که مجموع درآمدهاي کشور چقدر است؟ گفت: هيچ کس از اين مقدار خبر ندارد، چرا که بودجه‌نويسي ما تنها بر اساس نفت و ماليات است.

در حالي كه پس از سال 1386، براي دو سال متوالي موجودي حساب ذخيره‌ارزي از سوي دولت اعلام نمي‌شد و مسوولان اقتصادي دولت همواره در پاسخ به اين پرسش كه موجودي اين حساب چقدر است، تنها به اين جمله كه «وضعيت خوبي دارد» اكتفا مي‌كردند، اما وزير اقتصاد در آخرين حضورش در مجلس براي پاسخ به سوال نماينده مردم تهران، علت عدم واريز بودجه دو ميليارد دلاري متروي تهران و كلانشهرها را «نبود بودجه كافي در حساب ذخيره‌ارزي» عنوان كرد.

شمس‌الدين حسيني در مورد دلايل عدم پرداخت مبلغ مربوط به قانون اختصاص دو ميليارد دلار به متروي تهران و كلانشهرها با تاكيد بر اينكه اين اراده و تكليف بر دوش ما است كه قوانين مجلس را به نحو مطلوب اجرا كنيم، در مورد جزئيات انجام گرفته در اين زمينه گفت: از ارديبهشت ماه اين قانون به اجرا و جريان گذاشته شد و بنده آن را به بانك مركزي منعكس كردم كه در اين ميان بايد بانك عامل انتخاب مي‌شد و كميسيون اقتصادي دولت نيز آن را تصويب مي‌كرد.

وي اضافه كرد: سوابق را در كميسيون ارائه كردم و همه اقدامات صورت گرفت. نهايتا آنچه سبب شد نتوانستيم اين مبلغ را پرداخت كنيم نبود پول در حساب ذخيره ارزي بود.

آخرین خبرها از فاجعه زیست‌ محیطی در بوشهر

آخرین خبرها از آلودگی نفتی 25 کیلومتری در سواحل دیلم حاکیست که اگر وضعیت جوی مساعد باشد حداقل دو ماه برای پاکسازی این مناطق زمان نیاز است؛ از سوی دیگر 30 هکتار از مزارع کشاورزی و بالغ بر 100 هکتار از سواحل دیلم به نفت آلوده شده است و عملیات پاکسازی ادامه دارد. در پی پوسیدگی و ترکیدگی خط لوله آغاجاری به گوره در دیلم استان بوشهر نشت نفت از این خط لوله آغاز شد که این نشتی، روز بعد از حادثه

با تغییر خط لوله متوقف شد. اما روز چهارشنبه هفته گذشته به دلیل جاری شدن سیل، این نفت به دریا نشت کرد که به دلیل وضعیت بد جوی و توفانی بودن دریا، نفت حدود 25 کیلومتر از ساحل منطقه دیلم را دچار آلودگی کرد. دکتر سید محمد باقر نبوی ـ معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست ـ با اشاره به اینکه بررسی‌های اولیه نشان می‌دهد بین 300 تا 400 هکتار از زمین‌های منطقه به نفت آلوده شده‌اند گفت: اگر شرایط جوی مساعد باشد حداقل 2 ماه پاکسازی مناطق آلوده به طول می‌انجامد. وی با اشاره به این که مقداری از نفت نشت کرده که امکان مکش داشته است، جمع شده است، افزود: در عین حال خوشبختانه نفت به دریا نرفته و به سواحل ماسه‌ای منطقه بازگشته است.معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: مسئولان شرکت نفت عملیات پاکسازی ساحل را آغاز کرده‌اند اما باید محل دپوی ضایعات نفتی به شکلی باشد که نشتی نداشته باشد. وی تصریح کرد: خسارات زیست‌محیطی وارده هم‌اکنون در دست بررسی است و بزودی میزان آن اعلام می‌شود. غلامرضا کشتکار ـ مدیرکل مدیریت بحران بوشهر ـ نیز با با بیان این که یک فاجعه زیست محیطی در سواحل دیلم رخ داده است، اظهار کرد: بر اثر نشت نفت از لوله‌های نفت آغاجاری به گوره 25 کیلومتر از سواحل دیلم آلوده به نفت شد که این حادثه آلودگی 300 هکتار از مزارع کشاورزی و بالغ بر 100 هکتار از سواحل دیلم را در پی داشته است. وی افزود: پاکسازی مناطق آلوده، عملیات بسیار سخت و زمان‌بری است به طوری که اگر در عرض سه ماه هم بتوانیم این مناطق را پاکسازی کنیم فکر می‌کنم مطلوب است. مدیر کل مدیریت بحران استان بوشهر با بیان این که نمی‌توانیم در رابطه با میزان حجم پاکسازی شده آلودگی نفتی، درصدی را عنوان کنیم، افزود: در مجموع حدود 300 تا 400 کامیون شن و ماسه آلوده به نفت جمع‌آوری شده است.

10 هزار خانه در سيل کرمان خسارت جدی ديدند

به دليل خشکسالي و عوامل جوي هم اکنون هشت هزار و 300 روستا و آبادي کرمان خالي از سکنه هستند.به گزارش مهر ، محمدرضاحجتي رئيس بنياد مسکن کرمان گفت: طبق آمار بنياد مسکن کرمان از تعداد 14هزار و 321 آبادي و روستا استان 8 هزار و 300 روستا خالي از سکنه هستند.
وي افزود: البته طبق آمار بنياد مسکن سه هزار و 700 روستا استان جمعيت زير20خانواري دارند که تنها براي 42روستا طرح هادي روستايي اجرا شده است در هزار و 33 آبادي بالاي 20خانوار تا 49خانوار نيز 148طرح هادي روستايي اجرا شده است.
وي افزود: طرح هادي روستايي توسط بنياد مسکن در روستاهاي استان و شهرهاي کم جمعيت استان اجرا مي‌شود و تاکنون در روستاهاي بالاي 99خانواري کاملا انجام شده است و در روستاهاي بين 50 تا 99خانوار نيز تنها هفت روستا باقيمانده است.
حجتي خاطرنشان کرد: براي بقيه روستاهاي فاقد طرح هادي و بهسازي روستايي به تازگي اقدامات خود را شروع کرده ايم.
وي يادآورشد: طبق برنامه ساخت 200هزار واحد مسکوني در استان کرمان در دستور کار قرار دارد که تاکنون از ابتداي اين طرح 137هزار واحد ساخته يا در دست ساخت هستند که در بحث اختصاص سهميه بهسازي روستايي رتبه اول کشور را به خود اختصاص داده است. 45هزار واحد از اين تعداد در قالب طرح کپرزدايي در مناطق روستايي جنوب استان ساخته شده است.وي ادامه داد: در استان کرمان 150هزار تا 170هزار واحد کم دوام يا با مصالح بي دوام داريم که با ساخت اين 137هزار واحد تا حدودي مشکل مقاومت سازه‌هاي روستايي حل مي‌شود.
اين مسئول يادآورشد: در بحث صدور اسناد مالکيت روستايي 110هزار سند املاک روستايي در استان صادر شده است.
بهسازي و بازسازي مسکن روستايي در بخش‌هاي زلزله زده بم و راور 30هزار واحد روستايي بود که با کمک پنج استان معين انجام شد در شهرستان بم نيز با کمک ستاد مرکزي 70هزار واحد مسکوني ساخته شد.وي ساخت مسکن روستايي در روستاهاي ارزشمند و تاريخي را با نظارت خاص دانست و گفت: طبق برنامه اعتباري که به ما داده شده هر ساله سه يا چهار روستاي داراي بافت ارزشمند و تاريخي را بهسازي مي‌کنيم که تعداد دقيقي از اين روستاها را در دست نداريم .
در بارندگيهاي اخير تعداد 10هزار واحد در سيلاب‌ها خسارت ديدند که هشت هزار واحد همانهايي هستند که در جريان زلزله اخير در ريگان، فهرج و بردسيرخسارت ديده اند و هزار و 600 واحد نيز در جريان سيلاب خسارت جدي ديدند.البته با احتساب آماري که فرمانداريهاي استان ارائه کرده اند تعداد واحدهاي آسيب پذيرروستايي 18هزارمي شود که بايد به سرعت در معرض بازسازي قرار گيرند.
رئيس بنياد مسکن انقلاب اسلامي استان گفت: در سيلاب‌هاي اخير از شش نفر کشته شده تنها يک نفر بر اثر تخريب واحد مسکوني فوت کرده و بقيه به دليل افتادن در آب فوت کردند و اين نشان از کار خوب بهسازي انجام شده در حوزه بهسازي و مقاوم سازي مسکن روستاييان به ويژه در مناطق سيل خيز است.

سینما دهکده المپیک؛ یک سالن سینمای دیگر دولتی شد

با وجود اینکه ده‌ها سالن سینمای تحت اختیار حوزه هنری در کشور بلااستفاده مانده، در اقدامی تعجب برانگیز سینما تئا‌تر دهکده المپیک نیز توسط این مرکز هنری خریداری شد.

در حالی که سینما تئا‌تر دهکده المپیک از معدود امکانات هنری در غرب تهران است از این پس زیر نظر یکی از نهادهای هنری کشور مدیریت می‌شود.

این نهاد در حالی مکان یاد شده را خریداری و به تملک خود درآورد که ۹۰ سالن سینما در اقصی نقاط کشور تحت نظر دارد و از این تعداد بیش از ۵۰ سالن به دلیل عدم رسیدگی مطلوب و یا فرسودگی بسیار، به هموطنان علاقه‌مند به سینما خدمات ارا یه نمی‌کنند. وبیش از ۲۰ سالن به دلیل مدیریت ناکارآمد و امکانات نامناسب، باعث عدم حضور مردم شهرستانهای کشور در این نوع سینما‌ها شده استو

به عبارت دیگر، در شرایطی که بسیاری از مراکز تحت اختیارحوزه هنری با بی‌توجهی هاو ناکارآمدی‌های مسوولان مربوطه مواجه شده است، یکی دیگر از این معدود مراکز نیز به سیاههٔ اموال آن افزوده شده است.

بر اساس این گزارش اگرچه حوزه هنری تاکنون دربارهٔ رویکردی که منجر به افزایش تصدی سالن‌های سینماهای کشور می‌شود، توضیحی ارایه نکرده است، اما به نظر می‌رسد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، با انجام یکی از وظایف اصلی خود، باید مانع این نوع مداخله‌ها که متاسفانه نتایج ناخوشایندی نیز داشته، بشود.

اگرچه این موضوع که شامل ساخت و بازسازی سینماهای کشور است، در دولت نهم به طور جدی مورد توجه معاونت سینمایی وزارت ارشاد قرار گرفت، اما در دولت دهم و با انتصاب شمقدری، مشاور هنری سابق رییس جمهور، در سمت معاونت سینمایی، به اولویت‌های چندم تغییر موقعیت داده و اقداماتی که موسسه سینماشهر پیگیر آن بود بسیار کمتر از سابق شده است.

این در حالیست که شرایط به وضوح نشان می‌دهد تولید، مهم‌ترین دغدغه همهٔ توجه مدیران سینمایی ارشاد شده و مشخص نیست با وجود کمبود شدید سالن‌های سینما این همه تولید برای نمایش در چه شرایطی است.

همچنین این گزارش می‌افزاید تصدیگری دولت و دیگر مراکز اینچننی، در شرایطی است که به نظر می‌رسد باید برای ورود و سرمایه گذاری بخش خصوصی تمهیداتی اندیشیده شود تا نه تنها روند تنزل و نابودی سالن‌های سینماهای کشور متوقف شود، بلکه با بهسازی کمی و کیفی این مراکز، بتوان به عنوان مثال برای بیش از ۹۰ اثر سینمایی تولید شده در کشور، امکان نمایش عمومی و در نتیجه ارتقای فرهنگی ایجاد شود.

پناهنده شدن یکی دیگر از ورزشکاران ایرانی به اروپا

رئيس انجمن كوهنوردان ايران گفت: عدم بازگشت عضو تيم اعزامي به جشنواره يخ‌نوردي فرانسه عملي غيراخلاقي است.

عباس ثابتيان در خصوص ناپديد شدن يكي از اعضاي تيم اعزامي انجمن كوهنوردان به فرانسه عنوان كرد: اعضاي اين تيم بر اساس قواعد سال‌هاي گذشته، به واسطه تجربه كوهنوردي انتخاب و راهي فرانسه شده اند. گرفتن روايد نيز بر اساس قوانين سفارت كشور مطبوع صورت گرفت. تيم انجمن براي چهارمين سال پياپي راهي اين جشنواره شد.

وي با تاييد عدم بازگشت يكي از اعضاي تيم اعزامي تصريح كرد: هنوز خبري از وي نداريم. هيچ تماسي با وي نداشته و نمي‌دانيم كجا است و شايد هم بازگشته است. چون از وضعيت وي بي خبر هستم، هنوز با قاطعيت نمي‌توانم بگويم كه وي بازخواهد گشت يا نه.

رئيس انجمن كوهنوردان ايران گفت: اعضاي تيم اعزامي به فرانسه هيچ گونه سابقه سياسي نداشته و صرفا به پشتوانه سابقه كوهنوردي خود انتخاب و راهي شده اند. اين شرايط براي همه كوهنوردان وجود دارد. اگر در نظر بگيريم كوهنورد مورد نظر از اين فرصت براي عدم بازگشت به ايران استفاده كرده، از نظر من كار وي عملي كاملا غير اخلاقي است.

وي ادامه داد: با اين كار فقط شرايط را براي اعزام تيم‌هاي بعدي سخت تر مي‌كند. در صورت محرز شدن اين امر، مجبور خواهيم شد براي انتخاب نفرات بعدي ضمانت‌هاي مالي سنگين‌تري را در نظر بگيريم. با اين شرايط شايد فرصت اعزام بسياري از كوهنوران علاقمند كه اين امكانات را ندارند، از بين برود.

تيمي متشكل از 8 نفر از اعضاي انجمن كوهنوردان ايران براي شركت در جشنوراه يخ‌نوردي اكران (جنوب فرانسه) 21 دي ماه عازم پاريس شد. يكي از اعضاي اين تيم روز دوم ورود به فرانسه، از تيم جدا شده و ناپديد مي‌شود كه تاكنون نيز اطلاعي از وي به دست نيامده است.