۱۳۸۹ مهر ۲۴, شنبه

صدور حکم قطع ید برای یک جوان تهرانی

شعبه ی 1156 مجتمع قضايي بعثت،‌ به ریاست قاضی گیوکی براي يك یک شهروند 21 ساله، حكم قطع يد صادر كرد.

، وی به اتهام سرقت از یک قنادی محکوم به چنین مجازات غیرانسانی شده است.

در دادگاه با استناد به آيه ای از قرآن « السارق و السارقه فاقطعوا ايديهما...» و مواد 197، 198، 199، 200، 201، 677، 667 و 480 قانون مجازات اسلامي متهم را به قطع يد بابت حد سرقت،‌ رد اموال، 6 ماه حبس بابت تخريب، پرداخت ديه و 6 ماه حبس بابت تمرد از مأموران پليس محكوم مي‌كند.
حکم قطع ید، یکی از غیرانسانی ترین رفتاری است که با مجرمان انجام می شود و طی چندماه گذشته در ایران مسئولان قضایی بارها این حکم را به اجرا درآورده اند.

نزاع دزدان و قدرتمندترین خدایان

پوشیده نبود که خامنه‌ای در جریان نزاع رفسنجانی و احمدی‌نژاد بر سر دانشگاه آزاد، سرانجام جانب احمدی‌نژاد را خواهد گرفت. در این هفته خامنه‌ای با ارسال نامه‌ای به دو طرف درگیر، حکم خود را به نفع احمدی‌نژاد صادر کرد و سرنوشت یک ثروت کلان چند صد تریلیون تومانی را که درآمد سالانه آن صدها میلیارد تومان است، به دست دار و دسته خودش و احمدی‌نژاد سپرد.
رفسنجانی در دوران زمام‌داری خود به عنوان رئیس جمهوری اسلامی، با قرار دادن سررشته امور اقتصادی در دست طرفداران خود، تثبیت آن‌ها در مراکز پردرآمد اقتصادی و مالی دولت، واگذاری مؤسسات دولتی به حامیان خود و دائر کردن مؤسساتی که منبع درآمدهای کلان باشد، موقعیت سیاسی خود را به شکلی پایدار تضمین کند.
اوضاع اما آن‌گونه که او طراحی کرده بود، پیش نرفت و رقیبان‌اش سرانجام با به قدرت رساندن احمدی‌نژاد بر او پیروز شدند. اینان برای این که ضربه جدی به رفسنجانی و طرفداران وی وارد آورند، به تدریج مراکز مهم اقتصادی و مالی دولتی را از چنگ وی درآوردند و خود بر آن‌ها چنگ انداختند. یکی از این مراکز مهم نفت بود که پس از یک رشته کشمکش‌ها بالاخره از تصرف رفسنجانی و کارگزاران وی درآمد و به تصرف گروه طرفداران احمدی‌نژاد درآمد. یکی دیگر از مراکز درآمدهای کلان برای رفسنجانی و طرفداران وی دانشگاه آزاد بود که بعد از نفت بیش‌ترین اهمیت را به لحاظ اقتصادی و سیاسی برای آن‌ها دربرداشت. احمدی‌نژاد در دوره چهار ساله‌ی نخست زمام‌داری‌اش برای گرفتن دانشگاه آزاد از دست رفسنجانی، خیز برداشت، اما موفق نشد. نفوذ رفسنجانی در دستگاه دولتی جمهوری اسلامی هنوز در آن حد بود که بتواند بر سر این مسئله ایستادگی کند. اما بحران سیاسی پس از “انتخابات” سال ۸۸، وضعیت سیاسی رفسنجانی را به کلی تضعیف نمود. اکنون موقعیت برای طرفداران احمدی‌نژاد مساعد شده بود که دانشگاه آزاد را هم از چنگ رفسنجانی درآورند و آن را به عاملی دیگر برای تقویت موضع خود قرار دهند.
رفسنجانی که دریافت دیگر نمی‌تواند دانشگاه آزاد را به شکل گذشته در اختیار خود نگه دارد، تلاش کرد از طریق وقف این دانشگاه و اعلام این که خامنه‌ای هم با این وقف موافقت کرده است، حریف را به عقب‌نشینی وادارد. اما خامنه‌ای که خودش پشت این قضیه برای تضعیف موقعیت اقتصادی و سیاسی رفسنجانی بود، از طریق دفترش اظهارات رئیس دانشگاه آزاد را تکذیب کرد. گفته شد که خامنه‌ای هیچ نظری در این مورد ابراز نکرده است. همین کافی بود تا  احمدی‌نژاد در رأس شورای انقلاب فرهنگی با تغییر اساسنامه و هیئت امناء، برای خلع ید از رفسنجانی دست به کار شود. رفسنجانی چاره‌ای نداشت جز این که دست یاری به سوی خامنه‌ای دراز کند. خامنه‌ای هم برای این که او را از سر باز کند و خودش مستقیماً چیزی نگوید، از رئیس قوه قضائی خواست که مسئله را بررسی کند و ببیند که آیا وقف دانشگاه از نظر فقهی و حقوقی ممکن است یا نه؟ نزاع اما بر سر ثروت و درآمد کلان دانشگاه آزاد، نه فقهی بود و نه حقوقی. نزاع درونی دزدان و چپاول‌گران بر سر تصرف ثروتی بود که متعلق به مردم ایران است. در این نزاع درونی دزدان، آن که زور و قدرت‌اش بیش‌تر بود، برنده شد. رئیس قوه قضائی رژیم که گماشته خود خامنه‌ای‌ست، در مقام داور اعلام کرد که از هر دو جهت حقوقی و فقهی، وقف ممکن نیست و رفسنجانی را بازنده و احمدی‌نژاد را برنده اعلام کرد. خامنه‌ای هم با استناد به حکم داوری عدل اسلامی در نامه خود خطاب به هاشمی و احمدی‌نژاد نوشت: “در پی مأموریت به دو هیئت فقهی و حقوقی برای بررسی عمیق و همه جانبه درباره وقف اموال دانشگاه آزاد اسلامی، مجموعه بحث‌ها و تدقیق در ادله مختلف، به این نتیجه قطعی منتهی شد که وقف مزبور دارای اشکالات اساسی فقهی و حقوقی‌ است. بنابراین وقف مزبور از لحاظ فقهی و حقوقی صحیح نیست.”
ماجرا پایان یافت و اکنون دانشگاه آزاد با مجموعه دارایی و ثروتی که ۲۵۰ تا ۴۰۰ هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود و یک درآمد سالانه ده‌ها میلیارد تومانی از تصرف دار و دسته هاشمی رفسنجانی خارج شد و به تصرف دار و دسته خامنه‌ای و احمدی‌نژاد درآمد.
در حالی که چند روز پیش از اعلام رسمی حکم خامنه‌ای، هاشمی رفسنجانی اعلام کرده بود که هیچ کس نمی‌تواند وقف دانشگاه آزاد را بر هم زند و اگر کسی توانست این کار را انجام دهد از خدا قوی‌تر است، خامنه‌ای وقف دانشگاه آزاد را بر هم زد و به کنایه خطاب به رفسنجانی گفت: گویا فراموش کرده‌ای که خدا برای ترساندن مردم ناآگاه است و نه ترساندن خودمان. به ویژه اگر پای پول و منافع کلان مادی در میان باشد، آن‌گاه بی هیچ تردیدی باید گفت آن که زورش بیش‌تر است، بالاترین و قدرتمندترین خدایان است.

925میلیون نفر از مردم جهان گرسنه هستند


مدیر کل سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) بمناسبت سی امین روز جهانی تغذیه، گفت: براساس آمارهای موجود، در سال ۲۰۱۰ میلادی ۹۲۵ میلیون نفر در شرایط بحرانی گرسنگی و سوء تغذیه در جهان بسر می برند.به گزارش ایرنا، 'ژاک دیوف' امروز جمعه به مناسبت روز جهانی تغذیه در مقر فائو، افزود: شمار گرسنگان جهان نسبت به سال ۲۰۰۹ کاهش یافته، اما هنوز در سطوح غیر قابل قبولی است که نمی توان نسبت به آن بی تفاوت ماند.

وی با بیان اینکه ٣۰ کشور جهان هم اکنون در شرایط بحرانی تغذیه بسر می برند و ۲۱ کشور از این تعداد آفریقایی هستند، گفت : دلیل شمار بالای افراد گرسنه در جهان این است که به جای پرداختن به مسایل زیرساختی و سرمایه گذاری در کشاورزی جهان، از آن غفلت شد است به شکلی که نرخ کمک های رسمی به کشاورزی از ۱۹ درصد در سال ۱۹٨۰ به ۶ درصد در سال ۲۰۰۶ کاهش یافته است.

وی گفت: بی ثباتی بازارها و نوسان قیمت ها خود تهدیدی واقعی برای امنیت غذایی بشمار می رود. تولیدات کشاورزی باید ۷۰ درصد افزایش یابد تا توان مقابله با گرسنگی و 'سیر کردن' جمعیت ۹ میلیارد نفری جهانی را تا سال ۲۰۵۰ داشته باشد.

مدیرکل فائو افزود: زمین توان 'سیر کردن 'همه را دارد، کافی است که کار کرد و تولیدات کشاورزی را از طریق توسعه بالا برد و برروی تولید کنندگان کوچک کار کرد؛ امروز ۵۰۰ میلیون تولید کننده کوچک کشاورزی وجود دارد که قادر به سیر کردن دو میلیارد نفر هستند.

پاپ بندیکت شانردهم رهبر مذهبی کاتولیک های جهان نیز به مناسبت این روز جهانی در پیامی 'برلزوم ترویج منابع زیرساختاری با منطق توسعه برپایه برادری' تاکید کرد و از کشورهای ثروتمند خواست تا در قبال نیاز و بحران دیگران کمک بیشتری کنند.

تعریف مشخصی از جرم و مجازات سیاسی نداریم

رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس با تاکید بر ضرورت تسریع در تدوین لایحه جرم سیاسی در قوه قضائیه گفت: متاسفانه پس از گذشت 30 سال از انقلاب هنوز جرم و مجازات سیاسی در کشور تعریف مشخصی ندارد.

علاء الدین بروجردی در پاسخ به این پرسش که چرا هنوز قانونی برای جرم سیاسی در مجلس شورای اسلامی تدوین و تصویب نشده است گفت: در مجلس ششم تدوین لایحه ای با عنوان جرم سیاسی با دیدگاهها و تفکرات نمایندگان آن دوره به بحث و بررسی گذاشته شد که نتوانست شکل نهایی به خود بگیرد تا اینکه تدوین این لایحه برعهده قوه قضائیه نهاده شد و اکنون نیز مجلس همچنان در انتظار دریافت این لایحه از قوه قضائیه است.

وی با اشاره به اهمیت قانون جرم سیاسی در کشور اظهار داشت: متاسفانه پس از گذشت 30 سال هنوز جرم سیاسی و مجازات جرم سیاسی در کشور تعریف مشخصی ندارد در حالی که بخشی از امنیت کشور منوط به تصویب این قانون است و باید هر گامی که در کشور برداشته می شود قانونمند باشد.
رئیس کمیسیون امنیت ملی با بیان اینکه مجلس نمی تواند بر فعالیت قوه قضائیه دخالت کند گفت: ضرورت تسریع در تدوین لایحه جرم سیاسی کاملا احساس می شود و نیازمند ورود جدی قوه قضائیه در این حوزه هستیم.
چندی پیش نیز عبدالعلی میرکوهی معاون وزیر دادگستری در پاسخ به اینکه چرا لایحه جرم سیاسی همچنان مسکوت مانده است گفت: با تصویب این لایحه، جرم سیاسی اشخاص و گروههای بر اساس قانون تعریف می شود و هر سازمان یا نهادی نمی تواند به شخص یا گروهی برچسب سیاسی بزند و آنها را بازداشت کنند ولی با گذشت چند سال از مطرح شدن این لایحه هنوز روی میز معاونت حقوقی قوه قضائیه قرار دارد.
حجت الاسلام غلامحسین محسنی اژه ای سخنگوی قوه قضائیه نیز در نشست خبری اخیر خود در پاسخ به این پرسش که سرانجام لایحه جرم سیاسی چه شد گفت: هنوز این موضوع به مرحله قانون نرسیده است.

اخراج استاد دانشگاه اهواز به اتهام "توهین به مقدسات"

یک استاد ریاضی دانشگاه چمران اهواز به اتهام "توهین به مقدسات" از دانشگاه اخراج شد. سایت‌های نزدیک به حکومت اعلام کردند که وی به "اسوه‌ی عرصه‌های گوناگون نظام"، دکتر چمران، توهین کرده است. از جرائم دیگر این استاد این است که وی گفته است "من می‌توانم اثبات کنم که قرآن دارای تناقض است". وی همچنین گفته است که برخی اسطوره‌های اسلامی برگرفته از دین یهود هستند. از این ها گذشته، او به خشونت‌طلبی حکومت نیز انتقاد کرده است.
به نوشته‌ی سایت‌های مذکور، دانشجویان بسیجی دانشگاه چمران طوماری علیه این استاد ریاضی (که نام او اعلام نشده است) تهیه کرده و خواستار حذف او و اساتید مشابه از دانشگاه‌ها شده‌اند.