۱۳۸۹ اسفند ۴, چهارشنبه

نقص فنی هواپیما در پرواز تهران به خرم آباد


پرواز ظهر امروز - چهارشنبه - تهران به خرم آباد هواپیمایی فارس قشم ایر به دلیل نقص فنی هواپیما پس از بلند شدن از باند فرودگاه مهرآباد زمین گیر شد.

به گزارش مهر، در حالیکه ساعت 16 ظهر امروز قرار بود همایش "خواستگاههای اندیشه و جهان بینی در شعر حافظ" با حضور استاد اصغر دادبه در خرم آباد برگزار شود، دقایقی قبل مجری این برنامه با عذرخواهی از حاضران از نقص فنی هواپیمای پرواز تهران - خرم آباد و لغو سفر استاد به خرم آباد خبر داد.

خبرنگار مهر در حاشیه این همایش در گفتگو با مسئول واحد آفرینش های ادبی حوزه هنری استان لرستان در مورد علت لغو پرواز استاد اصغر دادبه به خرم آباد اظهار داشت: بلیط پرواز استاد مربوط به پرواز ساعت 11 و 15 دقیقه هواپیمایی فارس قشم ایر بوده است که در نهایت این پرواز با تاخیر راس ساعت 11 و 45 دقیقه از باند فرودگاه مهرآباد بلند می شود.

کیانوش کشوری ادامه داد: با این اوصاف قرار بود 45 دقیقه تا یک ساعت بعد از بلند شدن هواپیما، پرواز استاد اصغر دادبه در فرودگاه خرم آباد بنشیند که متاسفانه به دلیل نقص فنی هواپیما قادر به نشستن در باند فرودگاه خرم آباد نمی شود.

وی با تاکید بر اینکه پرواز تهران - خرم آباد هواپیمایی فارس قشم ایر از فرودگاه بلند شده و حتی تا نزدیکی آسمان استان لرستان هم آمده است، تصریح کرد: ولی در نهایت هواپیما به دلیل نقص فنی و عدم توانایی در فرود به فرودگاه تهران بازمی گردد.

این سخنان در حالی مطرح می شود که مدیر فرودگاه خرم آباد در گفتگو با مهر ضمن تایید نقص فنی هواپیمای پرواز ظهر امروز تهران - خرم آباد تصریح کرد: این هواپیما پیش از وارد شدن به حریم هوایی لرستان به دلیل نقص فنی به تهران بازگشته است.

علیرضا کاوان با تاکید بر اینکه فرودگاه خرم آباد مشکلی برای فرود هواپیمای یاد شده نداشته است، تاکید کرد: پرواز ظهر امروز تهران - خرم آباد از فرودگاه مهرآباد بلند شده ولی دقایقی بعد از پرواز به علت نقص فنی به فرودگاه بازگشته است.

وی خاطر نشان کرد: این هواپیما اصلا وارد آسمان استان لرستان و فرودگاه خرم آباد نشده است.

مدیر فرودگاه خرم آباد توضیح بیشتر در مورد این واقعه را به روابط عمومی این فرودگاه واگذار کرد و یادآور شد که اطلاعات بیشتری در این زمینه در اختیار ندارد.




سه نفر در سلماس در ملاءعام اعدام شدند

ساعت ۸ صبح روز یکشنبه، اول اسفند ماه ۱۳۸۹ سه تن در ملاء عام در شهرستان سلماس(استان آذربایجان غربی) به دار آویخته شدند.
ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، سه نفر به نام‌های "مسلم عیسی‌پور" شهروند کرد فرزند "حاج محمد" اهل روستای ماستکا، "اردلان حاتمی" شهروند کرد فرزند "خلیل" اهل روستای قصریک و "پیمان قانع" شهروند آذری اهل تازه شهر در میدان یادبود شهرستان سلماس اعدام شدند.

این سه شهروند که از اهالی روستاهای توابع ارومیه و سلماس بودند، تا پیش از اعدام در زندان سلماس محبوس بودند.

اتهام مسلم عیسی‌پور و اردلان حاتمی از سوی مقامات قضایی جرایم مربوط به مواد مخدر عنوان شده است و هم چنین پیمان قانع نیز به جرم آدم ربائی به اعدام محکوم شده بود.

گفتنی ست خانواده‌های اعدام شدگان و عده ای از مردم حاضر در محل، در واکنش به این اعدام‌ها به سر دادن شعارهایی نظیر "مرگ بر دیکتاتور"پرداختند که با برخورد نیروهای امنیتی از طریق متفرق کردن جمعیت مواجه شدند.

شایان ذکر است که اعدام در ملاءعام از مصادیق بارز بازتولید خشونت در جامعه محسوب می شود.

استفاده از گازهای شیمیایی جدید خطرناک علیه مردم ایران


پایگاه اطلاع رسانی پزشکان ایران طی نامه ای به بان کی مون دبیرکل سازمان ملل خواستار اقدامات فوری آن سازمان جهت جلوگیری از استفاده گازهای شیمیایی مخرب  علیه تظاهرکنندگان  در ایران توسط نیروهای پلیس ضد شورش رژیم گردید.

در این نامه ضمن برشمردن خطرات آنی و درازمدت استفاده از این نوع گازها بر تظاهرکنندگان و حتی مردم عادی ساکن در شهرهای محل تظاهرات و خطرات زیست محیطی اینگونه گازها, خواستار اعزام گروه کارشناسی به ایران , برای بررسی ابعاد استفاده از این گازهای شیمیایی خطرناک گردید که در قالب گازهای اشک آور جدید به سمت معترضین خیابانی شلیک می گردد. گازهای شیمیایی جدید بدلیل ایجاد ترس و وحشت در مصدوم به” گاز ترس” نیز شهرت یافته اند.

متن کامل نامه به این شرح است:

دبیر کل محترم سازمان ملل

آقای بان کی مون

همانطور که شاید در اخبار این روزها شنیده باشید چندی است که نیروهای امنیتی ایران برای مقابله با مردم در تظاهرات خیابانی شهرهای ایران از نوعی گاز شیمیایی جدید استفاده می کنند که بدلیل آثار زیانبار بر انسانها و محیط زیست , نگرانی های زیادی را برای اینجانب و همکاران من در سرتاسر ایران بوجود آورده است.

این گازها که حاصل تجربیات واحد پدافند شیمیایی , میکروبی سپاه پاسداران  در طی جنگ هشت ساله ایران و عراق می باشد , اولین بار بطور آزمایشی در اعتراضات خیابانی سال 2009 بصورت محدود مورد استفاده قرار گرفت اما در طی  روزهای جاری و بخصوص در جریان تظاهرات مردم ایران در روزهای 25 بهمن و اول اسفند امسال بصورت گسترده علیه مردم ایران مورد استفاده قرار گرفته است .

هرچند استفاده از گازهای اشک آور معمولی که  عموما حاوی ترکیبات گوگرد بوده و پس از آزاد شدن , تولید اسید سولفوریک می کند و باعث ایجاد سوزش در چشم و بینی می گردد نیز عملی غیر انسانی و ناپسند است  اما بدلیل نیمه عمر کوتاه این مواد و اندک سازگاری  با محیط زیست, خیلی نگران کننده نیست. اما گازهای شیمیایی جدید که  بدلیل ایجاد ترس و وحشت در مصدوم به گاز ترس نیز شهرت یافته است, علاوه بر ترکیبات فوق  حاوی CHLOROBENZALDOXIM NITRIL و باران زرد  و مقادیر کمی از گازهاي اعصاب مانند سارين، تابون و يا سومان نیز هست که اینها تركيبات آلي فسفردار و جزو سموم ارگانو فسفره هستند و در برخی موارد سبب بروز علائم شدیدی در بین مصدومان این گازها مانند سرگيجه، درد قفسه ي سينه ، سردرد شديد ، دو بيني و تاري ديد ، خستگي تهوع، استفراغ، استفراغ خونی ، دردهاي شكمي و افزايش ترشحات دهان، بيني، چشم و سیستم تنفسي و دردهای شدید عضلانی میگردد. در موارد متعدد در آزمایش خونی که از مصدومان توسط همکاران ما گرفته شده است در خون آنها مقاديري فنيل انالين؛ نيتريت و گوگرد ديده شده و سطح اوره خون آنها نیز بالا بوده است . همچنین بدلیل تاثیر بر DNA می تواند سبب عوارض دیررس و تغییرات کارسینوژنیک و سرطانزایی در انسان نیز شود. و بعلاوه بدلیل  نیمه عمر طولانی با شسته شدن توسط آب باران  در خیابانها  و سرازیر شدن به مزارع  پایین دست که از آبهای سطحی  استفاده می کنند سبب بروز عوارض زیست محیطی دهشتناکی میگردد.

مشاهدات همکاران ما در کلینیک ها و مراکز اورژانس و مطب ها  حاکی از آنست که علی رغم گذشت چندین روز از تظاهرات خیابانی 25 بهمن هنوز در برخی موارد علائم مصدومیتهای افرادی که در جریان تظاهرات این روز آسیب دیده اند برطرف نشده و ما نگران عوارض دیررس این گازهای شیمیایی نیز هستیم. و این در حالی است که مصدومان این روزها به میزان بسیار زیادی در شبکه های اجتماعی نظیر فیس بوک و تویتر از بروز علائم جدید مانند استفراغ خونی و دردهای عضلانی شدید و تهوع  در خود خبر می دهند که تاییدی بر استفاده از این گونه گازها در سطح وسیع در جریان تظاهرات روزهای اخیر ایران است.

بر اساس پروتكل منع كاربرد جنگ افزارهاي شيميايي و بيولوژيك سال 1925 ژنو که کشور ایران نیز یکی از  امضا کنندگان این پروتکل است , استفاده از این گازها غیرمجاز است  و از طرفی  این سلاحها در سطح خیابانها و معابر عمومی استفاده می گردد که  محل رفت و آمد هزاران کودک و زن و مردی است که در این مناطق سکونت دارند و ممکن است در جریان این اعتراضات، شرکت نداشته باشند.

لذا بر اساس مسئولیتی که جنابعالی دارید از شما بعنوان دبیر کل سازمان ملل متحد در آستانه سالروز استفاده حکومت عراق از این گونه سلاحهای شیمیایی علیه مردم حلبچه در سال 1988 , تقاضا دارم در سریعترین زمان ممکن  برای توقف استفاده از گازهای شیمیایی که این روزهاعلیه مردم ایران استفاده می شود اقدام کنید و در صورت لزوم گروه کارشناسی برای بررسی اثرات مخرب  این گازها بر انسانها و محیط زیست به ایران  اعزام نمایید.

دکتر محمد کاظم عطاری

مدیر پایگاه اطلاع رسانی پزشکان ایران

جو متشنج دانشگاه شیراز و بازداشت دهها دانشجو


خبرگزاری هرانا - تجمع مسالمت آمیز دانشجویان دانشگاه شیراز بار دیگر با حضور نیروهای امنیتی به خشونت کشیده شد و ده‌ها دانشجو در جریان این تجمع بازداشت شدند.

بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، خبرگزاری حقوق بشر ایران، ظهر امروز چهارشنبه، چهارم اسفند ماه، همزمان با سومین روز درگذشت "حامد نور محمدی"، دانشجوی دانشگاه شیراز، طبق قرار قبلی دانشجویان دانشگاه شیراز در پردیس اصلی این دانشکده دست به تجمع زدند.

این تجمع که صدها تن از دانشجویان در آن حضور داشته اند، با خواندن سرود "یار دبستانی" آغاز شد و در ادامه دانشجویان با سر دادن شعارهایی نظیر "برادر شهیدم خونتو پس می­گیرم"، "برادر شهیدم آزادیت مبارک"، "نترسید نترسید ما همه با هم هستیم"، "گر تیر و فتنه بارد جنبش ادامه دارد" و... نسبت به کشته شدن حامد نورمحمدی دانشجوی دانشگاه شیراز در روز ۱ اسفندماه، اعتراض کرده و خواستار پاسخگویی مسئولین دانشگاه شدند.

گفته می‌شود حضور پر تعداد نیروهای امنیتی، حراست دانشگاه، بسیج و لباس شخصی به قدری بوده که چهرهٔ دانشگاه به پادگانی نظامی بدل شده بود؛ این افراد با حضور در میان دانشجویان اقدام به فیلمبرداری و شناسایی دانشجویان معترض نمودند.

بر همین اساس در ‌‌نهایت، تجمع مسالمت ­آمیز دانشجویان با یورش افراد مذکور به خشونت کشیده شد و تعداد زیادی از دانشجویان متحصن مورد ضرب و شتم قرار گرفتند. همچنین، این نیرو‌ها به بازداشت دانشجویان پرداختند، که در پی آن ده‌ها تن از دانشجویان بازداشت شدند.

تاکنون اطلاع دقیقی از اسامی دانشجویان بازداشتی و یا نهاد بازداشت کنندهٔ ایشان در دست نیست.
تا لحظهٔ تنظیم خبر بسیاری از نیروهای امنیتی و لباس شخصی در بیرون از دانشگاه مستقر هستند، تا در صورت لزوم وارد عمل شوند.

شایان ذکر است که آقای رجبی رئیس حراست دانشکده مهندسی دانشجویان را تهدید نمود که در صورت بازداشت دانشجویان توسط نیروهای موضع گرفته در بیرون از دانشگاه، حراست دانشگاه شیراز هیچ گونه مسئولیتی را به عهده نخواهد گرفت.

لازم به یادآوری ست که نیروهای امنیتی، بسیج و لباس شخصی سابقه حمله­ به دانشگاه شیراز در ۱۳آبان ۸۸ را در کارنامه خود دارند. همچنین، نیروهای امنیتی و انتظامی نیز در روزهای ۲۳ و ۲۵ خرداد ۸۸، به دانشگاه شیراز حمله کردند.

فشار بر خانواده کروبی و سکوت مراجع و اصلاح طلبان

سحام نیوز: نزدیک به ۲۰ماه از انتخابات دهم ریاست جمهوری می گذرد. اتفاقاتی که طی این ماه ها بر بدنه نیروهای مخالف از جانب حکومت وارد شد، جای هیچ تردیدی را باقی نمی گذارد که مخالفین حکومت پای در کارزاری سخت گذاشته اند. در یک طرف صحنه مخالفینی که تنها ابزارشان نافرمانی های مدنی و اعتراضات آرام است و تنها در جستجوی رسیدن به مطالبات خود از روش های مسالمت آمیز بوده و طرف دیگر این صحنه نبرد نیروهای حکومتی از هر دسته و گروه و ارگان، با شنیع ترین رفتارها و تا بن دندان مسلح و مجهز به توپخانه ی رسانه ی به اصطلاح ملی و تریبون های مختلف اعم از نماز جمعه و مجلس و …قرار دارد.

شیوه جنبش اعتراضی مردم حضور است و شیوه حکومت فرار رو به جلو!! حکومتی که خودش شهید می کند و برای آن شهید مراسم می گیرد!! ماجرای استالین است و تروتسکی!  گویا حکومت اصل را بر دروغ و نفاق و نیرنگ بنا نموده است. پس از ماه ها سکوت جنبش سبز و عدم حضور آنها در خیابان ها، ۲۵بهمن نقطه عطفی شد برای این آتش زیر خاکستر. پس از درخواست مشترک کروبی و موسوی از وزارت کشور برای صدور مجوز راه پیمایی۲۵بهمن در حمایت از مردم مصر و تونس، دامنه فشارها بر این دو مبارز خستگی ناپذیر و همراه مردم، بیشتر شد.

چند روز مانده به راهپیمایی، مهدی کروبی و همسرش به طور کامل حصر خانگی شده و از دیدار فرزندان و خانواده محروم گردیدند. تمام خطوط تلفن همراه و ثابت مهدی کروبی، همسر و فرزندان قطع می شود. این نخستین نشانه های یک کودتای نظامی آرام بر علیه این خانواده بود. تظاهرات ۲۵بهمن نشانه های خوبی را برای حکومت به همراه نداشت. مردم به خیابان ها آمدند. آرام اما مصمم!

ساعاتی پس از پایان تظاهرات، حکومت شکست خورده و وحشت زده که به دنبال انتقام گیری بود شروع به انجام رفتارهای نخ نما شده و مشابه قبایل وحشی نخستین نمود. شیوه ایجاد رعب و وحشت! دوباره قشون کشی عده ای عربده کش و مزدور حقوق بگیر با استفاده از نام بسیجی و جبهه رفته و انقلابی، به همراه تنی چند از روحانی نماها،با عقبه ای که البته واضح بود از کجا پشتیبانی می شود، جلوی منزل مهدی کروبی تجمع کردند. اندک بودند، اما گستاخ و بی شرم! به نام اسلام و دین، بدترین الفاظ و رکیک ترین کلمات را با افتخار بر زبان می راندد. ناگاه آدم را یاد سال های نخستین اسلام می انداختند که بنی امیه و خوارج  چه با این اسلام کردند!

پنج شب متوالی تجمع و آشوب و دریغ از دخالت صریح مقامات قضایی و انتظامی! در ظاهر معلوم نبود که چطور می شود عده ای قلیل با مسدود نمودن آن محله و با عربده کشی در آن ساعت از نیمه شب و آن هم طی چندین شب، بتوانند دست به آشوب بزنند. مگر اینکه اراده شخص دیگری در میان باشد! از این دست افراد حداقل در تاریخ ۱۰۰ساله حکومت بسیار داشتیم. روزی با کت و شلوار مشکی و یقه های باز و کلاه شاپو و دستمال یزدی بر گردن؛ و امروز که با چفیه و پوتین و … . بی مخ بی مخ است؛ شعبان و غیر شعبان ندارد!

طی همان شبها مامورین امنیتی در اقدامی بی سابقه با شکستن درب منزل محمد حسین کروبی،برای یافتن وی اقدام ورود به ساختمان وی را می کنند که خوشبختانه ناکام مانده و برای جبران این ناکامی از آن روز تاکنون منزل وی را پاتوق قرارهای شخصی خود نموده و معلوم نیست فردا روز مدارک شخصی و عکس ها و فیلم های خانوادگی و … این خانواده از کدامین سایت و کوی برزن سر برآورد؟!
ماموران اطلاعات با مراجعه به مدرسه فرزندان حسین کروبی موجبات ترس این دو دانش آموز را فراهم آورده تا آنجا که این دو به خاطر ترس از ماموران امنیتی درس و مدرسه را ترک کرده اند.

محمد تقی کروبی را هم در شروع این ترم دوباره و برای سومین بار ممنوع التدریس می شود و همچنین وی را که جانباز جبهه و جنگ است را از یک درمان عادی برای گوش مجروح خود محروم می کنند تا آنجا که وی را اکنون تا آستانه از دست دادن شنوایی رسانده اند.

پس از راهپیمایی خودجوش و مردمی ۱اسفند، حکومت چهره واقعی خود را نشان داد. شدیدترین نوع برخورد را در خیابان ها با مردم انجام داد. از بی رحم ترین شیوه ها برای سرکوب اعتراض آرام مردم استفاده نمود و سعی داشت با تمام پشتوانه خبری و رسانه ای خود این راهپیمایی مردمی را خفه نماید که البته ناکام ماند.

عقده گشایی ها دوباره ادامه پیدا کرد و در شب این راهپیمایی و پاسی از نیمه شب گذشته به منزل علی کروبی هجوم برده و وی و همسرش را دستگیر می کنند. جالب است که دلیل دستگیری علی کروبی، به آن صورت و آنهم در آن زمان را بحث نخ نما شده ارتباط با سرویس های جاسوسی بیگانه و … عنوان کردند! حکومت در اقدامی از روی ناچاری و دستپاچگی به دنبال حسین کروبی بودند که پس از دست نیافتن به وی برای ایجاد فشار بر مهدی کروبی و خانواده اش، علی را دستگیر کردند.

همزمان با این ماجرا به منزل مهدی کروبی یورش برده و با ورورد به منزل، مهدی کروبی را در یک اتاق و همسرشان را نیز در اتاق دیگری محبوس می کنند. تفتیش ها آغاز می شود و اسناد و مدارک و کتب و … دوباره به تاراج می رود. مهدی کروبی در آخرین نامه خود خطاب به آملی لاریجانی، رئیس قوه قضائیه گفته بود” بنده درخواستی دارم از جنابعالی که به زودی و از طریق قانونی، وعده هایی را که در سخنرانی ها داده اند، عملی گردد و دادگاهی علنی تشکیل گردد تا کیفرخواست و دفاعیات مطرح گردد. باشد که در دادگاهی عادل و علنی، مردم به حقیقت آگاهی یابند” .

این اتفاق رخ نداد و ماموران هیچ مجوزی از دادگاه عادل نداشتند، اما مردم به خوبی به حقیقت ماجرا پی بردند.

اکنون ۳۶ ساعت از این اقدام می گذرد و هیچ گونه اطلاعی از شرایط مهدی کروبی و فاطمه کروبی در دسترس نیست. نگرانی ها پیرامون این موضوع برای مهندس میر حسین موسوی هم بوجود آمده و بیم آن می رود تا نیروهای تندرو و ناشنوا از صدای ملت، اقدامی نابخردانه در جهت خفه کردن صدای این دو رهبر جنبش اعتراضی مردم ایران انجام دهند.

حال جای این سوال باقیست: مراجعی که انسان را به پرهیز از خشونت و دروغ و ظلم فرا می خوانند؛ چرا برای حکومت چنین چیزی را قائل نیستند و سکوت کرده اند؟

چرا جریان اصلاحات و سران آن که دولت شان ۱۶ سال بر این کشور حکومت کرد سکوت کرده اند؟

چرا افرادی که خود را داعیه دار دفاع از مظلوم و ستم دیده می دانند سکوت کرده اند؟  این همه سکوت از روی ناچاری و ترس است یا از روی دنیا خواهی و عقاید پوشالی؟



اعلام اخطار صریح خانواده کروبی به نیروهای امنیتی

سحام نیوز: پس از یورش دو روز قبل نیروهای امنینی به منزل مهدی کروبی و حبس ایشان و فاطمه کروبی در اتاق های جداگانه، آخرین شنیده ها حاکی از آن است که ماموران امنیتی با مستقر شدن در داخل ساختمان، کوچه را تخلیه نموده اند. به گزارش سحام نیوز، ماموران اطلاعاتی از صبح امروز با انتقال خودرو  و تجهیزات خود به داخل ساختمان، این مجتمع را به صورت کامل اشغال نمودند.  بنا به اخبار رسیده مایحتاج آقای کروبی وهمسر ایشان در حال حاضر و از ۱۰ روز قبل توسط نیروهای امنیتی تامین می گردد که این موضوع باعث نگرانی از ایجاد یک برنامه حذف فیزیکی با استناد به موارد مشابه می شود.

خانواده مهدی کروبی در نامه ای با توجه به این موضوع که تا قبل از حبس خانگی؛ مهدی کروبی و همسر ایشان در کمال صحت و سلامت بوده اند، هر گونه پیش آمد اتفاقی پس از این و به جهت استفاده از اقلام خوراکی تهیه شده توسط ماموران اطلاعات برای ایشان، به عهده مقامات حکومتی خواهد بود. 

فرزندان مهدی کروبی در اخطاری صریح به مقامات امنیتی و نیروهای اطلاعاتی گوش زد نمودند که با توجه به این که از دوهفته قبل امکان تهیه مایحتاج برای منزل پدرشان فراهم نبوده و حتی ماموران امنیتی میوه خریداری شده توسط یکی از فرزندان را هم قبول نکرده بودند؛ حکومت و نیروهای امنیتی را از انجام هرگونه برنامه برای حذف فیزیکی مهدی کروبی و فاطمه کروبی برحذر داشته و صریحا اعلام نمودند عواقب این اقدامات، دودیست که به چشم حکومت خواهد رفت.

مصر تهدید کرد در لیبی دخالت نظامی خواهد کرد


العربیه: یک مقام مسئول در مصر تهدید کرده است کشورش برای حمایت از 1.5 میلیون مصری مقیم لیبی که با خطر قتل و کشتار روبرو هستند دخالت نظامی خواهد کرد .

به گزارش روزنامه قطری "العرب" دولت مصر اظهارات سیف الاسلام پسر معمر قذافی مبنی بر دست داشتن مصری های مقیم لیبی در انقلاب جاری در این کشور را به عنوان تحریک مردم علیه شهروندان مصری ارزیابی کرده است .

احمد ابوالغیط وزیر امورخارجه مصر در پیامی برای مصری های مقیم لیبی از آنها خواست از خانه هایشان خارج نشوند و تا می توانند با ذخیره آذوقه لازم در منازلشان باقی بمانند.

بیش از 1.5 میلیون مصری در کشور لیبی که همسایه غربی این کشور است اقامت دارند و در زمینه های مختلف اقتصادی، صنعتی و خدمات اشتغال دارند .

معمر القذافی در سخنرانی جنجال برانگیز شامگاه روز گذشته شهروندان مصری و تونسی را متهم کرد که با دادن مواد روانگردان به معترضان لیبی آنها را علیه او تحریک کرده اند.

برگزاری مراسم تدفين دانشجوی جان باخته در فضای امنيتی

مراسم تدفين شهيد حامد نور محمدي در روستاي زادگاه پدري وي درفضاي امنيتي
برگزارشد

كانون حمايت ازخانواده ها ي جان باختگان و بازداشتي ها :بر اساس اخبار
دريافتي پيكر شهيد حامد نور محمدي دانشجوي رشته زيست شناسي دانشگاه شيراز
كه بنا به اظهارات شاهدان در روز اول اسفند از پل عابرين به پايين خيابان
پرتاب گرديده و بر اثر اصابت با خودروهاي در حال تردد به شهادت رسيد توسط
خانواده اش تحويل گرديده و قرار بود كه صبح چهارشنبه 4اسفند  مراسم تدفين
اين شهيد انجام گيرد.
گزارشات حاكي است كه قرار است وي در زادگاه پدرش اش بنام روستاي اٌتكي در
اطراف شهرستان الشتر (خرم آباد) به خاك سپرده شود.نيروهاي امنيتي فضاي
رعب و وحشت را در بين اهالي اين خانواده راه اندازي كرده اند و آنان
نميتوانند به راحتي با رسانه هاي خاص خارج كشوري گفتگويي داشته
باشند.حاكميت تمامي تلاش خود را ميكند كه به نحوي به اين خانواده بقبولاند
كه اين موضوع تصادفي بوده و قتل عمد توسط نيروهاي اطلاعات و لباس شخصي و
بسيج صورت نگرفته است .

قذافی، یک گاو وحشی و مقام عظمای خودمان، یک خر چموش

وبلاگ ملاحسنی: چه کسی فکر میکرد مردم لیبی اینقدر جیگر داشته باشند که با یک حکومتی که یک دیوانه بیابانگرد سردمدار آن است وارد چنین مبارزه جانانه ای شوند؟ قضیه مردم لیبی با قیام مردم مصر و تونس از زمین تا آسمان فرق میکند. بن علی دیکتاتور تونس همان روزهای اول فلنگ رو بست و در رفت. در مصر اما قضیه فرق میکرد. مبارک درست است که یک دیکتاتور بود ولی آدم واقع نگر و معقولی بود. او همین که دید مردم او را نمی خواهند ترجیح داد کشورش بیش از آن درگیر تنش و التهاب نشود. این بود که منافع کشورش را بر منافع شخصی اش ترجیح داد و البته مجبور به این کار شد اما با این تفاوت که او اصرار به خونریزی نداشت.
اما قضیه قذایی فرق میکند. این یارو یک دیوانه عوضی است که روزهای اول مردم را با تیربارهای ضد هوایی به رگبار بست و در روزهای اخیر با هواپیماهای جنگی تظاهرکنندگان را هدف حمله قرار داد. یعنی یک گاو وحشی تمام عیار مثل مقام عظمای خودمان البته قذافی یک گاو وحشی است و مقام عظما یک خر چموش.
اگر بخواهیم قیام مردم لیبی را با مردم ایران مقایسه کنیم باید الحق و انصاف به مردم لیبی بخاطر این همه عزم و استواری و همت والا تبریک بگوییم. نه اینکه خدای ناکرده بخواهم در مورد مردم خودمان نظر منفی ای داشته باشم . جوانان ما در این یکی دو سال اخیر شاهکار کردند ولی واقعا کار مردم لیبی قابل تحسین تر است.  خوشبختانه توی مردم لیبی روشنفکران کج اندیشی مثل آنچه که ما داریم وجود ندارد.
اگر این اتفاقات وحشتناک بجای لیبی در ایران رخ میداد و مثلا خامنه ای دستور میداد مردم را با موشک شهاب بزنند و یا آنها را با هواپیما بمباران کنند حتما یک عده پیدا میشدند و در مورد اینکه ما باید بصورت عدم خشونت جواب خشونتهای رژیم را بدهیم سخنرانی میکردند و یا مقاله می نوشتند.
مردم ما به خیابان ها می آیند که تظاهرات کنند و اعتراضات خود را به حکومت نشان دهند اما مردم لیبی به خیابان می آیند تا قذافی را از قدرت پایین بکشند. این است فرق قضیه!
ما برای به خیابان آمدن منتظر دستور هستیم و منتظر مناسبت اما مردم لیبی به خیابانها آمدند و یکراست رفتند سراغ مراکز دولتی و تسخیر مراکز قدرت.
اگر مردم ما اراده کنند که بصورت تهاجمی قال قضیه را بکنند این حکومت توان ایستادگی در برابر خشم مردم را ندارد و کمتر از یک هفته سقوط میکند.


قذافی: بگوئید زیر عمل جراحی مرده تا اجساد را تحویل دهیم

به گزارش شبکه تلویزیونی سی ان ان، شاهدان در طرابلس از تيراندازي بسوی مردم خبر مي دهند 

گزارشگر سی ان ان گفت، برخی شاهدان از داخل طرابلس، پایتخت لیبی، گزارش داده اند صدای تیراندازی در گوشه و کنار شهر به گوش می رسد. یک شاهد گفته است ماموران لباس شخصی به طرف تظاهر کنندگان ضد دولتی که قصد دارند در خیابان ها تجمع کنند تیراندازی می کنند.

یک منبع دیگر نیز گفته است سرنشینان خودروهای قرمز رنگ کورکورانه در خیابان ها به طرف مردم شلیک می کنند.

یکی از شخصیت های مخالف رژیم قذافی نیز گفته است، به برخی از مردم که بستگانشان در تظاهرات ضد دولتی کشته شده اند گفته شده است تنها در صورتی اجساد را تحویل آنها می دهند که فرمی را امضا کنند که در آن گفته شده بستگان آنها زیر عمل جراحی مرده اند.
مردم بنغازی نطق قذافی را به تمسخر گرفته اند 
 
گزارش یورونیوز: درحالی که شمار تلفات در لیبی روز به روز افزایش می یابد ، تصاویر جدید نیز از درگیرهای سنگین در شهرهای مختلف لیبی در اینترنت حکایت دارد.

به گفته سازمانهای بشردوستانه؛ دست کم ششصد نفر تا کنون در خشونتهای لیبی کشته شدند. در یکی از تصاویری که از شهر بنغازی به دست امده است؛ تظاهرکنندگان کتاب سبز قذافی را نابود می کنند.

در این کتاب دیدگاه قذافی درباره سیاست و دموکراسی تشریح شده است. در این شهر همچنین تصاویری از حمله مهاجمان مزدوران خارجی به مردم مشاهده می شود.

شب گذشته پس از پخش نطق عجیب و غریب قذافی از تلویزیون عده ای از هوادارانش به خیابانها ریختند و به شعاردهی درحمایت از او پرداختند.

یک خبرنگار لیبیایی ساکن بنغازی در گفتگویی از طریق اسکایپ به شبکه یورونیوز گفت امروزه هیچ علامتی از نمایندگی دولت در این شهر مشاهده نمی شود. شهر به کلی از دیکتاتوری قذافی آزاد شده است.

وی افزود، واکنش مردم بنغازی به نطق قذافی نیز جز تمسخر چیزی نیست. در این نطق به وضوح مشاهده می شد که او ترسیده است و دیگر نمی تواند اوضاع را کنترل کند.

وی افزود قرار است گروهی مسلح پنج هزار نفره از بنغازی راهی طرابلس شوند تا ساکنان این شهر را از چنگ مزدوران قذافی آزاد کنند.

وی تاکید کرد ملت لیبی متحد هستند و برخلاف ادعای قذافی هیچ اختلاف داخلی وجود ندارد.

وی در مورد نحوه اداره این شهر گفت کمیته های مردمی پس از هرج و مرجهای این شهر تشکیل شده اند که مسئولیت امنیت مردم را برعهده دارند. امروزه همه چیز بر اساس مدیریت این کمیته اداره می شود. این نهاد تصمیم گرفته است همه سلاحها را از بین جوانان جمع اوری کند تا خطری مردم را تهدید نکند وگروههای تبهکار نتوانند به اهداف خود برسند.

بازداشت بیش از ۸۰ دانشجو در هفته های اخیر

بیش از ۸۰ دانشجو در هفته های اخیر دستگیر شده اند. موج تازه دستگیری دانشجویان در پی تظاهرات  ۲۵ بهمن ماه آغاز شد. قتل دو دانشجو در این روز به دست ماموران امنیتی باعث شد که تظاهرات و مراسم بزرگ داشتی در روز اول اسفند در سراسر کشور برگزار شود. این دستگیری ها  در فاصله بین این دو تظاهرات اخیر بوده است. دانشجونیوز در زیر مروری بر روند دستگیری این دانشجویان کرده است:

در آستانه برگزاری مراسم روز بیست و پنجم بهمن ماه، پیمان عارف فعال سابق دانشجویی دانشگاه تهران با مراجعه مأموران امنیتی به منزل وی بازداشت شد. پیش از این نیز محمد ایلخانی‌زاده دانشجوی کار‌شناسی ارشد دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران در پی احضار به سازمان فضایی نیروهای مسلح در جریان رسیدگی به پروندهٔ کوی دانشگاه تهران در تاریخ ۱۸ بهمن بازداشت شد و به بند دو-الف زندان اوین انتقال یافت. پیش از آن نیز هیوا مجید‌زاده در ارتباط با همین پرونده، در تاریخ ۲۲ دیماه بازداشت شده بود.

هومن نعمتی فعال دانشجویی دانشگاه مازندران نیز در تاریخ ۲۹ دیماه در پی احضار و مراجعه به حفاظت اطلاعات سپاه پاسداران مورد بازجویی قرار گرفته و سپس بازداشت و به اداره اطلاعات مازندران منتقل شد و هم اکنون در زندان اداره اطلاعات مازندران (شهید کچوئی) نگهداری می‌شود.
همچنین روز ۲۳ بهمن ماه جاوید فخریان فعال دانشجویی دانشگاه تهران و یکی از مدیران ستاد ملی هشتاد و هشت مجازی و زهرا افتخاری و زهرا شریف از اعضای انجمن اسلامی دانشکده داروسازی دانشگاه تهران بازداشت شدند.

روز بیست و پنج بهمن با اوج گرفتن تجمعات اعتراضی در سراسر کشور و برگزاری راهپیمایی‌های اعتراضی، موج بازداشت دانشجویان شدت گرفت.
ابوذر رستمی دانشجوی دانشکده هنر دانشگاه تهران و احسان شفاهیان دانشجوی دانشکده متالورژی و بیش از ده تن از دانشجویان دیگر دانشگاه تهران در میان بازداشت شدگان روز ۲۵ بهمن بودند. آینده الماسی دانشجوی مدیریت دانشگاه تهران در حالی که برادرش البرز الماسی در زندان به سر می برد از بازداشتی های این روز در دانشگاه تهران بوده است. لازم به ذکر است احسان شفاهیان در روزهای گذشته آزاد شد.
همچنین روز یکم اسفند حبیب فرحزادی و سهراب جعفری نیز بازداشت شدند که حبیب فرحزادی پس از ساعاتی در بامداد روز دوم اسفند آزاد شد.
محسن غمین دانشجوی دانشگاه پلی تکنیک که در پی برگزاری مراسم روز دانشجو در ۱۳ آذر ماه سال گذشته بازداشت شده بود، بیست و سوم بهمن ماه برای اجرای حکم دو سال حبس تعزیری خود را به زندان اوین معرفی کرد.

بیش از ۱۶ نفر از دانشجویان دانشگاه شریف نیز در روزهای گذشته بازداشت شدند. امین مهدوی، شقایق حیرانی، فرزانه کرمی، پوریا نادری، سامان فرحت، محمد نراقی، محمد سلحضور، عارف بلند نظر، سیاوش جباریان، شیما وزوایی، نادر رضایی و از اعضای شورای صنفی دانشگاه شریف احسان احسانی در میان اسامی بازداشت شدگان بودند. همچنین پنج تن از اعضای انجمن اسلامی دانشگاه شریف به نام‌های علی اکبر محمدزاده، جواد سوهانکار، علی مرشدلو، امیرهوشنگ نوایی و محمد افخمی نیز بیست و پنجم بهمن ماه پس از خروج از دانشگاه بازداشت شدند. لازم به ذکراست شقایق حیرانی، فرزانه کرمی، پوریا نادری، نادر رضایی و احسان احسانی در روزهای گذشته آزاد شدند.
حسین سالمکار از دیگر اعضای انجمن اسلامی دانشگاه شریف نیز روز سی‌ام بهمن ماه در پی مراجعه مأموران امنیتی به منزل وی بازداشت شد.
محسن برزگر از اعضای منتخب دفتر تحکیم وحدت در انتخابات سال گذشتۀ این اتحادیه و حسین ضامن ضرابی، دانشجویان دانشگاه نوشیروانی بابل روز ۲۵ بهمن ماه پس از خروج از دانشگاه بازداشت شدند. همچنین روز یکم اسفند ماه ایمان صدیقی دبیر سیاسی انجمن اسلامی دانشگاه نوشیروانی نیز بازداشت شد. علی يزدان پناه و سارا باقری دو فعال دانشجويي دیگر دانشگاه صنعتی نوشيروانی بابل نیز در یکم اسفند ماه بازداشت شدند.

پس از شهادت صانع ژاله، دانشجوی دانشگاه هنر، دانشجویان دانشگاه هنر دست به تجمعات اعتراضی زدند و در پی مراسم تشییع جنازۀ وی بیش از ده تن از دانشجویان دانشگاه
هنر بازداشت شدند. فتانه رهقی، دانشجوی تئا‌تر و فراز سرابی، عنایت صحرایی، علی صدیقی، مهرداد میرزایی، محمد طیب طاهر دانشجوی کار‌شناسی ارشد کارگردانی تئا‌تر، و فراز فشارکی، حمید حسینی، دلارام قهرمان در میان دانشجویان بازداشتی قرار داشتند.
روز یکم اسفند در پی یورش نیروهای امنیتی به دانشکدۀ علوم دانشگاه خواجه نصیر الدین طوسی بهنام مومنی، علی محبی، سینا جمولی، سعید ابریشمی و یکی از دانشجویان رشته فیزیک بازداشت شدند. همچنین سپهر صاحبان یکی دیگر از دانشجویان این دانشگاه به دنبال برگزاری تشییع جنازه شهید ژاله در روز
۲۶ بهمن ماه بازداشت شد.
در مشهد نیز حسین احمدنژاد، امیر شیبانی و علی رزاقی، فرزانه نجارنژاد دانشجویان دانشگاه آزاد مشهد و مرتضی باقرزاده دانشجوی دانشگاه پیام نور مشهد روز بیست و پنج بهمن بازداشت شدند. گفتنی است فرزانه نجارنژاد به خاطر فعالیت‌های سابقش در حوزه مسائل زنان به دو ترم محرومیت تحصیلی محکوم شده بود و صبح روز بیست و پنجم با مراجعۀ مأموران امنیتی به منزل پدریش بازداشت شد. احسان کاهوکار، محمد غفاریان، علی منصوری و محمد هرمززاده چهار دانشجوی دانشگاه فردوسی مشهد روز اول اسفند ماه بازداشت شدند که هم اکنون در بازداشتگاه اداره اطلاعات مشهد زندانی هستند. علی صابری، فعال دانشجویی دانشگاه فردوسی مشهد، نیز اول اسفند و در حالی که در کلاس درس بود، توسط ماموران وزارت اطلاعات بازداشت شد.
در میان دانشجویان بازداشتی دانشگاه آزاد تهران مرکز محمد باقری روز ۲۵ بهمن و سعیده عسگری و فرناز کمالی روز یکم اسفند بازداشت شدند.
در شهرکرد نیز سه دانشجو به نام های علی مرادی، دبیر سیاسی انجمن اسلامی، کورش بنایی و رضا شاکری از فعالین دانشجویی دانشگاه شهرکرد روز ۲۵ بهمن ماه بازداشت شدند.

همچنین روز ۲۵ بهمن ماه سعید سکاکیان و فرهاد فتحی دو تن از دانشجویان دانشگاه بین المللی قزوین نیز بازداشت شدند.
میثاق افشار دانشجوی بهایی دانشگاه شهید بهشتی بامداد روز ۲۶ بهمن در پی مراجعه مأموران امنیتی به منزل پدری‌اش بازداشت شد.
حاجیعلی کمالی، احمد نازکی، داریوش جلالی و وحید رفیعی، دانشجویان دانشگاه یاسوج روزهای ۲۸و ۲۹ بهمن ماه بازداشت شدند که با آزادی احمد نازکی و حاجیعلی کمالی، دو دانشجوی دیگر در زندان مرکزی اطلاعات یاسوج نگهداری می‌شوند. همچنینی امین خسروی دیگر دانشجوی دانشگاه یاسوج می‌باشد که روز ۲۷ بهمن بازداشت شد.
امید عبادی دانشجوی مقطع کار‌شناسی ناپیوستۀ عمران دانسگاه آزاد سنندج روز ۲۸ بهمن ماه در حالیکه در جلسه کنکور کار‌شناسی حضور داشت بازداشت شد.
در میان اساتید دانشگاه‌های کشور نیز دکتر علی اکبر علیزاد، مدیر گروه سینمای دانشگاه هنر، روز ۲۶ بهمن ماه در پی برگزری تشییع جنازه صانع ژاله و عبدالله صدری عضو هیأت علمی دانشگاه پلی تکنیک بیست و پنجم بهمن ماه به دنبال شرکت در تجمعات اعتراضی ۲۵ بهمن ماه بازداشت شدند.
گفتنی است که بر اساس برخی گزارش ها تعداد دانشجویان بازداشت شده در هفته های اخیر بیش از این تعدادی است که در بالا ذکر شده است.


ازدحام جمعیت در مقابل بانکهای مهاباد جهت برداشت یارانه ها

پس از اعلام رسمی آزاد شدن برداشت یارانه های نقدی از حسابها ، شعبه های مختلف بانکهای شهر مهاباد با مراجعات زیاد مردم و ازدحام شدید برای برداشت مبالغ یارانه‌های نقدی روبرو شدند.
به گزارش منابع آگاه محلی ، درحال حاضر شمار زیادی از شهروندان مهابادی با مراجعه به باجه های شعب بانکهای این شهر که در برخی بانکها سبب تشکیل صف شده است قصد برداشت یارانه های نقدی خود را از حسابهایشان دارند .
در برابر دستگاه های خودپرداز سطح شهر نیز به دلیل حضور مردم جهت گرفتن یارانه های نقدی صفهای طولانی ایجاد شده است
.

سنگال روابط دیپلماتیک با جمهوری اسلامی را قطع کرد

کشور آفریقایی سنگال روز چهارشنبه ضمن متهم کردن تهران به حمایت تسلیحاتی از تجزیه طلبان جنوب سنگال، روابط دیپلماتیک خود را با جمهوری اسلامی قطع کرد.

به گزارش رویترز، وزارت امور خارجه سنگال در بیانیه ای اعلام کرد این کشور پس از اینکه اطلاع یافت تسلیحات رژیم تهران منجر به کشته شدن چند نظامی سنگالی شده است تصمیم گرفت روابط دیپلماتیک خود را از امروز با جمهوری اسلامی متوقف کند.

این در حالی است که در کمتر از یک ماه گذشته علی اکبر صالحی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی به سنگال سفر کرده بود.

قبل از این سنگال سفیر خود را از تهران فراخوانده بود اما پس از مدت زمانی وی به محل خدمت خود بازگشت.

گامبیا همسایه سنگال نیز پیش از این تمامی روابط دیپلماتیک خود را با جمهوری اسلامی قطع کرده بود.

دلیل گامبیا برای قطع روابط کشف محموله غیرقانونی سلاح از مبداء بندرعباس به مقصد گامبیا در کشور نیجریه بود.

جمهوری اسلامی در آفریقا بالاترین سطح روابط سیاسی و همکاری های اقتصادی را با کشور سنگال داشت.

یک شهروند بهایی دیگر ساکن ساری دستگیر شد

بهزاد ذبيحي ماهفروزكي، شهروند بهایی ساکن ساری، صبح روز سوم اسفند بازداشت شد.

بر اساس گزارش های دریافتی، بازداشت این شهروند بهایی در پی احضار کتبی وی به ستاد خبری وزارت اطلاعات شهر ساری اتفاق افتاده است.

پیش‌تر در تاریخ ۱۰ بهمن ماه ۸۹، شش تن از مأمورین اطلاعات ساری در حالی‌که تنها حکم تفتیش منزل ذبیحی را در دست داشتند، اقدام به بازرسی منزل و نیز مغازه عینک فروشی او کرده و در آخر کتب و سی دی ها و تصاویر مربوط به آیین بهایی و نیز کامپیوتر وی را ضبط کردند. این مأمورین، بهزاد ذبیحی را تهدید به پلمپ محل کارش نموده و وی را نیز برای «پاره ای توضیحات» به ستاد خبری اطلاعات ساری احضار کرده بودند.

گفتنی است، آقای ذبیحی تا لحظه ی تنظیم این خبر در بازداشت بوده و خانواده وی اطلاعي از مكان بازداشت او ندارند.

قذافی جنایتکار به مردم بپا خاسته لیبی اعلان جنگ داد

رادیو آلمان: معمر قذافی سه‌شنبه در تلویزیون دولتی لیبی خطاب به مردم سخنرانی کرد. وی از هواداران خود خواست که به خیابان‌ها بیایند. آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان سخنرانی قذافی را «اعلام جنگ به مردم خود» خواند.

قذافی در سخنرانی تلویزیونی امروز خود که به‌طور زنده پخش می‌شد، اظهار داشت: «معمر قذافی دارای سمت رسمی در کشور نیست که از آن بتواند استعفا دهد» و افزود، او «رهبر انقلاب است. به عنوان رهبر انقلاب هم‌چنان در کشور باقی خواهد ماند». با این سخنان قذافی به مخالفان خود پاسخ داد که خواستار استعفای وی شده بودند.

معمر قذافی در نطق تلویزیونی خود تأکید کرد که «این کشور من است، کشور والدین و اجداد من.» او از طرفدارانش خواست که روز چهارشنبه (۲۳ فوریه) به خیابان‌ها بیایند و «تکلیف مزاحمان دولت را روشن کنند» . او از معترضان و مخالفان به عنوان «حیوانات مزاحم» و «مزدور» یاد کرد. 

رئیس دولت لیبی اولین بار بود که بعد از شروع ناآرامی‌ها در کشور به‌طور زنده در تلویزیون دولتی سخنرانی کرد. وی شب گذشته تنها در برنا‌مه‌ای ۲۰ ثانیه‌ای‌در تلویزیون گفت که در لیبی اقامت دارد. پیش از این شایعه خروج وی از کشور پخش شده بود.


آنگلا مرکل: «اعلام جنگ قذافی به ملت خود»


بعد از سخنرانی تلویزیونی معمر قذافی، آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان نسبت به آن واکنش نشان داد. آنگلا مرکل سه‌شنبه شب (۲۲ فوریه)  در برلین اظهار داشت‌، قذافی «به ملت خود اعلام جنگ داده است».

صدراعظم آلمان سخنان معمر قذافی را «بسیار بسیار وحشتناک» خواند. وی از رهبر لیبی خواست که سریعا به اعمال خشونت در این کشور پایان دهد. مرکل گفت که اگر قذافی دست از اقدامات خود برندارد، باید روی تحریم از سوی این کشور حساب کند.


استعفای دیپلمات‌های لیبی


در این میان تعداد بیشتری از سیاستمداران لیبی از دولت فاصله می‌گیرند و رهبر لیبی را مسئول قتل عام مردم معرفی می‌کنند. برخی از آنان از جامعه بین‌المللی خواسته‌اند که قذافی را به عنوان جنایتکار به پای میز محاکمه بکشند.

علی اوجالی، سفیر لیبی در آمریکا ، سه شنبه (۲۲ فوریه) در شبکه تلویزیونی ای بی سی آمریکا خواستار استعفای قذافی شد. او خطاب به قذافی گفت: «بروید و مردم را در آرامش بگذارید.»

اوجالی در عین حال از سمت خود کناره گیری کرد و اظهار داشت که نمی‌خواهد دیگر به عنوان سفیر یک رژیم دیکتاتوری باشد. پیش از این ابراهیم دباشی ، معاون وی نیز از ارتش و نیروهای نظامی خواسته بود که به مردم بپیوندند.

علی العیساوی، سفیر لیبی در هند نیز به دلیل اعتراض به سرکوب مردم روز سه‌شنبه از مقام خود استعفا داد. وی به خبرگزاری رویترز اظهار داشت، دولت لیبی از سربازان سایر کشورهای آفریقایی برای درهم شکستن شورش مردم استفاده می‌کند.

به گفته ابراهیم دباشی معاون سفیر لیبی در سازمان ملل، در کنار رفتن قذافی شکی نیست و زمان آن بسیار نزدیک است. وی گفت: « تنها دو امکان وجود دارد، یا قذافی خود استعفا می‌دهد و یا مردم او را از کشور به بیرون خواهند انداخت. او تنها لحظه پایان را به تعویق انداخته است. من اطمینان می‌دهم که ما به زودی شاهد این اتفاق خواهیم بود.»


واکنش‌های تند بین‌المللی به سرکوب مردم در لیبی


فشارهای بین‌المللی به قذافی افزایش می‌یابند. سازمان ملل متحد، اتحادیه اروپا و ایالات متحده آمریکا رهبری لیبی را مورد انتقاد شدید قرار داده‌اند. گیدو وستروله، وزیر خارجه آلمان نیز روز سه‌شنبه (۲۲ فوریه) لیبی را تهدید به تحریم کرد.

ناوی پیلای کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل به رهبری لیبی در مورد «اقدامات جنایتکارانه علیه بشریت» هشدار داد. وی خشونت نیروهای دولتی لیبی علیه مردم این کشور را محکوم کرد و از رهبری این کشور خواست که به این اقدامات خشونت‌آمیز سریعا پایان دهد. 

اتحادیه عرب نیز اعلام کرد که برای بررسی اوضاع لیبی امروز (سه شنبه ۲۲ فوریه) در قاهره اجلاس اضطراری تشکیل می‌دهد.

با بالا گرفتن آتش درگیری‌ها‌، خارجی‌هایی که قصد خروج از لیبی را دارند نیز با مشکل روبرو شده‌اند. به‌ویژه اوضاع در شهر بنغازی بسیار ناآرام است. به باند پرواز فرودگاه این شهر آسیب ‌فراوانی وارد شده است.

بنا به گفته ابوالغیط، وزیر خارجه مصر در مصاحبه با شبکه تلویزیونی الجزیره، در بنغازی، دومین شهر بزرگ لیبی، تعداد زیادی از خارجی‌ها در فرودگاه سرگردانند. هنوز مشخص نیست که خسارات وارد شده به باند فرودگاه ناشی از بمباران هواپیماهای جنگی نیروی هوایی است یا این‌که معترضان دولتی برای جلوگیری از پرواز جت‌های جنگی آن را خراب کرده‌اند.

گزارش شاهدان عینی از لیبی حاکی از حرکت تانک‌ها، پرواز هلی‌کوپترها و جت‌های جنگی بر فراز شهرها و حضور وسیع سربازان و تعداد بی‌شماری کشته در خیابان‌هاست. به‌نظر می‌آید که معمر قذافی، رهبر لیبی با تمام قوا و به هر قیمتی تلاش می‌کند از سقوط قدرت سیاسی خود جلوگیری کند. 

یکی از ساکنان شهر البیضا در گفت‌وگوی تلفنی با خبرگزاری رویترز  گفت: «تنها کافی است که به خیابان بروی. بلافاصله زیر آتش رگبار گلوله قرار خواهی گرفت.» این شاهد عینی با گریه افزود که برادر و ۲۵ تن دیگر به دلیل تیراندازی طرفداران قذافی به قتل رسیدند.

هنوز از تعداد کشته شدگان در شهرهای مختلف لیبی اطلاع دقیقی در دست نیست.

بنا به گزارش سازمان‌های حقوق بشری از ۱۵ فوریه تا به‌حال صدها تن از مردم لیبی در کشته شده‌اند .

یورش به منازل مردم برای جمع آوری آنتن‌های ماهواره‌ای

نیروی انتظامی در چند نقطه از شهر تهران اقدام به جمع آوری آنتن‌های ماهواره‌ای جهت جلوگیری از انتشار آزاد اطلاعات نموده است.
 ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، صبح امروز، سه شنبه، ماموران نیروی انتظامی با یورش به برخی مناطق غربی تهران نظیر شهرک غرب و اکباتان اقدام به جمع آوری آنتن‌های ماهوارهٔ ساکنان مجتمع‌های مسکونی نموده است.

گفته می‌شود تعداد ماموران نیروی انتطامی به قدری زیاد بوده که بالای پشت بام هر مجتمع ۶ نفر حضور یافته و جلوی درب خانه‌ها نیز دو ون مستقر شده بودند.

این اقدام نیروهای امنیتی که کم سابقه نیز نبوده، در جهت جلوگیری از انتشار آزاد اطلاعات در بین شهروندان صورت می‌گیرد.

براساس موارد مشابه پیشین، شهروندان پس از ضبط کلیهٔ تجهیزات ماهواره‌ای به جریمهٔ نقدی نیز محکوم خواهند شد.

شایان ذکر است که طی روزهای اخیر هم چنین ارسال پارازیت بر روی کانال‌های ماهواره‌ای نیز افزایش یافته است.

بر اساس تحقیقات محققان ارسال پارازیت جدا از توقف انتشار تصاویر ماهواره‌ای موجب به خطر افتادن سلامت شهروندان نیز می‌شود.