۱۳۹۱ بهمن ۲۴, سه‌شنبه

تصرف یک فرودگاه نظامی به دست مخالفین سوری

یکی از سازمان‌های مخالف رژیم سوریه روز سه شنبه اعلام کرد که جنگجویان مخالف اسد موفق شده‌اند یک فرودگاه نظامی در نزدیکی حلب را تصرف کنند. 

به گزارش فرارو به نقل از رویترز، پایگاه هوایی جراح در چهل‌وشش کیلومتری شرق حلب قرار دارد و تازه‌ترین تاسیسات نظامی است که در این منطقه به دست مخالفین افتاده است. 

به گزارش شبکه‌ی شام‌نیوز این پایگاه که هفته‌ها از سوی مخالفین تحت محاصره قرار داشت، امروز توسط آن‌ها تصرف شد. ضمن اینکه بزرگراهی که حلب را به شرق کشور متصل می‌کند نیز به دست مخالفان افتاده است.

این فرودگاه در منطقه‌ای واقع است که رابط میان مرکز تجاری و صنعتی سوریه با قلب تولید گندم و نفت این کشور در شرق محسوب می‌شود.

تصاویر ویدیویی که از این جریان منتشر شده جنگجویان "شام آزاد" را در حال وارسی از فرودگاه نشان می‌دهد. در این تصاویر می‌توان چندین جت جنگنده را که در آشیانه‌های بتنی قرار دارند مشاهده نمود.

یکی از فرماندهان مخالفین؛ در تماس تلفنی با رویترز ادعا کرد که دو جنگنده جت میگ عملیاتی و مقداری مهمات دست نخورده در این پایگاه یافت شده‌اند.

وی گفت: با تصرف این فرودگاه ما خط انتقال تجهیزات رژیم از حلب به شرق را قطع کرده‌ایم.

تظاهرات مخالفان مصری؛ مرسی دفترش را ترک کرد

خبرگزاری فارس: معترضان شب گذشته با نیروهای امنیتی مقابل کاخ ریاست جمهوری مصر درگیر شدند که طی این درگیری ده‌ها نفر زخمی شدند.

به گزارش العربیه، خیابان مقابل کاخ ریاست جمهوری مصر بار دیگر به عرصه درگیری مخالفان دولت با نیروهای امنیتی تبدیل شد.

بنا بر گزارش‌ها بیش از 60 نفر در این درگیری‌ها زخمی شدند که غالبا در اثر استنشاق گاز اشک آور دچار خفگی شده بودند.

معترضان دیشب مترو قاهره را متوقف کردند و مانع از عبور خودروها از پل 6 اکتبر شدند.

این درگیری‌ها باعث شد تا محمد مرسی رئیس جمهور دفتر خود را ترک کند و به منزلش برود.

ماشین اعدام حکومت اسلامی متوقف شدنی نیست

به گزارش رسانه های حکومتی: دو تن دیگر صبح امروز در زندان مرکزی اراک اعدام شدند. 

اتهام این افراد قاچاق مواد مخدر اعلام شده است.

نقش جمهوری اسلامی در بمباران مردم بی دفاع سوریه

به نوشته روزنامه عراقی الزمان، جمهوری اسلامی تعدادی از هواپیماهای رژیم سابق عراق را به رژیم سوریه داده است.

به گزارش شفاف نیوز، بنابراین گزارش، جمهوری اسلامی شماری از هواپیماهای جنگی که در سال 1991 و هنگام حمله نظامی آمریکا و نیروهای ائتلاف به عراق برای بیرون راندن ارتش این کشور از کویت در ایران فرود آمده بودند را به سوریه ارسال کرده است.

در همین چارچوب از اواخر سال 2011 میان ایران و سوریه، هیات های نظامی در رفت و آمد بودند.

منابع آگاه در نیروی هوایی ارتش عراق گفته اند که رزیم تهران تصمیم گرفته است این هواپیماهای عراقی را به رژیم سوریه بدهد.

تعداد این هواپیماها 32 فروند جنگنده سوخوی22 و تعدادی از هواپیماهای ترابری نظامی است.

این منابع آگاه اضافه کردند: رژیم سوریه بخشی از این جنگنده ها را تحویل گرفته و در برخی از عملیات های نیروی هوایی ارتش سوریه علیه مخالفان مسلح در مناطقی از این کشور نیز از آنها استفاده کرده است.

این گزارش اضافه می کند رژیم تهران به سوریه در زمینه برخی از اقدامات تعمیر و نگهداری هواپیماهای سوخوی نیز کمک می کند.  در همین چارچوب شماری از کارشناسان نظامی سوریه به ایران نیز منتقل شدند.

افتتاح عجولانه جاده ۲۱ نفر را به آتش کشید

جاده قم - گرمسار در حالی مورد استفاده قرار می‌گیرد که هنوز امکانات رفاهی و ایمنی آن فراهم نشده است و تا کنون ۲۱ نفر بر اثر تصادفات رخ داده در این مسیر در آتش سوخته‌اند.

به گزارش مهر، برخی دلیل آتش سوزی خودروهایی را که در جاده قم - گرمسار دچار سانحه می‌شوند را مشکل فنی دانسته و می گویند در گرمای هوا این امر بیشتر اتفاق می‌افتد و برخی تخلفات رانندگی را مسبب آتش سوزی می‌دانند و مشکلات استاندارد نبودن جاده را هم باید به این امر افزود. 

در هر صورت، نبود ایستگاه آتش نشانی در این جاده یا در نزدیکی آن سبب شده که از زمان افتتاح این جاده تا کنون تنها در تصادفاتی که خودرو دچار حریق شده و نیاز مبرم به آتش نشانی داشته، ۲۱ نفر در آتش جان خود را از دست بدهند. 

به گفته پزشکی قانونی قم در سال ۹۰ ، ۲۴ کشته شامل ۱۰ زن و ۱۴ مرد بوده و در سال ۹۱ ، در ۱۰ ماه سال جاری ۲۲ کشته در جاده گرمسار بوده که ۱۷ مرد و ۵ زن قربانی این جاده شدند که طبق آمار آتش نشانی استان، ۶ خودرو با ۱۲سرنشین آن کاملا سوختند و ۷ مصدوم نیز برجای ماند. 

از جمله تصادفات منجر به آتش سوزی: 

در این مسیر، یک دستگاه سواری پراید و یک نیسان با هم برخورد و پنج نفر در آتش سوختند و یک خودروی هیوندا از پشت با یک تانکر آب برخورد کرد که در نهایت ۵ نفر را آتش در کام خود کشید. 

تصادف خودرو سانتافه با کامیون راهسازی که منجر به مرگ ۶ سرنشین خودرو در آتش شد یک راننده پراید در آتش سوخت و در آخرین موردی که آتش نشانی به محل اعزام شد روی پل قمرود دو کامیون با هم برخورد کردند یک راننده فوت و سه نفر مصدوم شدند. 

در این ۹ ماه، ۱۵ بار آتش نشانی قم به جاده کوه سفید و قم - گرمسار اعزام شده که به غیر از تصادف‌ها، حریق یک سوله، دو کارخانه، منزل مسکونی، انباری، تجاری، سه حریق ضایعات نیز بوده که باز از آتش نشانی قم (نواب) به این منطقه اعزام شدند‌. 

ایجاد ایستگاه آتش نشانی قمرود، از تعداد تلفات در جاده قم - گرمسار می‌کاهد 

ایجاد ایستگاه آتش نشانی در روستای قمرود کمک شایان توجهی به امدادرسانی به موقع در مواقع آتش سوزی در این جاده 
خواهد کرد. 

روستای قمرود، در شمال شرقی قم و در حاشیه کویر، از توابع بخش مرکزی شهرستان قم است که حدود ۱۹ کیلومتر با قم فاصله دارد. 

به گفته علی اکبر ساجدی، رئیس گروه استخراج، بازبینی و پردازش داده های آماری استانداری قم، در سرشماری سال ۹۰ دهستان قمرود با پنج هزار و ۶۹۴ نفر جمعیت، دارای ۴۶ آبادی دارای سکنه است که آبادی قمرود با یک هزار و ۸۸۲ نفر جمعیت بزرگترین و پرجمعیت ترین آبادی استان قم است که از داشتن حتی یک ایستگاه آتش نشانی محروم است. 

خودروهای آتش نشانی قم از ایستگاه نواب "جنب نمایشگاه بین المللی در خیابان خاکفرج" باید جاده کوه سفید و قم - گرمسار را تا آخرین روستای دهستان قمرود، از جمله روستای مشک آباد و علی آباد در ۶۴ کیلومتری قم را پوشش دهند و تا رسیدن خودروهای سنگین آتش نشانی به این مکان با توجه به این که هر ثانیه در این مواقع حیاتی است زمان زیادی می‌برد. 

اگر یک ایستگاه مجهز آتش نشانی در نیمه راه تاسیس می‌شد زمان رسیدن خودروهای امدادی برای حوادث به نصف کاهش می‌یافت و از تعداد بالای کشته و مصدوم در این جاده می‌کاست. 

برای پوشش دهی این جاده و وجود مسافت طولانی تا آخرین روستای قمرود، خودروهای هلال احمر هم از قم اعزام می‌شوند. 

لازم به ذکر است با وجود یک سال و هشت ماه از افتتاح رسمی، این جاده هنوز پمپ بنزین، شانه خاکی، چراغ و خط کشی مناسب ندارد و عرض کم و نبود شانه خاکی این جاده سبب شده که اگر کسی بنزین تمام کند یا لاستیک خودرو پنچر شود نمی‌تواند توقف داشته باشد. 

در این مدت پلیس راه در این جاده در کانکسی فعالیت می‌کنند اما هنوز کانکس هلال احمر هم راه اندازی نشده است.

مخالفت شديد چین با آزمايش اتمی کره شمالی

به گزارش خبرگزاری فرانسه از پکن، وزارت امور خارجه چین امروز مخالفت شدید خود را با آزمایش هسته‌ ای کره شمالی اعلام کرد.

وزارت خارجه چین با انتشار بیانیه ای از پیونگ یانگ خواست به خلع سلاح هسته ای پایبند باشد و اوضاع منطقه را بدتر نکند.

پیش از این برخی منابع خبری گزارش دادند، کره شمالی دیروز دولت چین را در جریان برنامه آزمایش هسته ای خود قرار داده است.

به گزارش ایرنا، روزنامه ˈگلوبال تایمزˈ چاپ پکن نیز هفته گذشته از سفر یک فرستاده ویژه کیم جونگ اونˈرهبر کره شمالی به چین خبر داده بود. 

کره شمالی حدود سه هفته قبل و پس از تصویب یک قطعنامه در شورای امنیت تحت فشار آمریکا تهدید کرده بود دیگر در مذاکرات شش جانبه هسته ای با حضور چین شرکت نخواهد کرد.

از سوی رییس جمهور کره جنوبی که باید تا پایان ماه جاری میلادی از قدرت کناره گیری کند امروز گفت که آزمایش هسته ای کره شمالی را تحمل نمی کند.

نخست وزیر ژاپن ضمن ابراز تاسف از آزمایش اتمی کره شمالی گفته که جنگنده های این کشور بزودی برای ارزیابی میزان تشعشعات رادیو اکتیو به پرواز درخواهند آمد.

مجاهد خلق علی احمدی هفتمین شهید حمله موشکی به لیبرتی


حوالی ساعت 14 امروز، سه‌شنبه 24بهمن 1391، مجاهد خلق علی احمدی که در جریان حمله جنایتکارانه موشکی به لیبرتی از ناحیه چشم و سر مورد اصابت قرار گرفته و به‌شدت مجروح شده بود و از بامداد شنبه در کما به‌سر می‌برد، در بیمارستان مدینه الطب در بغداد به‌شهادت رسید. او هفتمین شهید جنایت علیه بشریت در لیبرتی توسط رژیم آخوندی و نیروهای تحت‌امر مالکی است. 

علی احمدی 57ساله، که از 25سال پیش برای پیوستن به ارتش آزادیبخش ملی ایران، تحصیلات عالی خود در انگلستان را رها کرده بود، سومین شهید خانواده نامدار احمدی است. 

برادرش احمد احمدی در سال 1354 در «کمیته مشترک» در زیر شکنجه‌های ساواک دچار قطع نخاع شد و به بیمارستان شهربانی منتقل گردید و در آنجا به‌شهادت رسید. 

خواهر بزرگتر او مجاهد شهید اشرف احمدی زندانی سیاسی زمان شاه در مرداد 1367 در جریان قتل‌عام زندانیان سیاسی به فتوای خمینی به‌شهادت رسید. 

برادران او، مهندس محمود احمدی و دکتر جواد احمدی، اعضای شورای ملی مقاومت ایران، از زندانیان سیاسی دیکتاتوریهای شاه و شیخ هستند. تلاشهای دکتر جواد احمدی از مجاهدان اشرف و همچنین اصرار مشاور حقوقی ساکنان اشرف در روز گذشته برای دیدار دکتر احمدی با برادرش در بیمارستان به نتیجه نرسید. 

خانم مریم رجوی، رئیس‌جمهور برگزیده مقاومت، با تسلیت به خانواده احمدی و شاه آبادی و یاران و همرزمان این شهید پرافتخار در اشرف و لیبرتی و شورای ملی مقاومت ایران تأکید کرد: این جنایت بزرگ در لیبرتی چیزی نیست که مقاومت ایران و وکلا و خانواده شهیدان از پیگرد آمران و عاملان و تسهیل کنندگان آن دست بردارند. 

دبیرخانه شورای ملی مقاومت ایران 
24بهمن 1391 (12فوریه 2013)

نماینده پارلمان سوریه مورد سوء قصد قرار گرفت

یک نماینده پارلمان سوریه از تلاش افرد ناشناسی برای ترور اش جان سالم به در برد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در سوریه، افراد ناشناس یک بمب دست‌ساز را در خودروی «شریف شحاده» نماینده پارلمان سوریه جاسازی کردند و این خودرو در خیابان البرامکه در مرکز دمشق منفجر شد.

شحاده هنگام این انفجار در خودروی خود حضور نداشت و جان سالم به در برد.

واکنش باراک اوباما به آزمايش هسته ای رژیم کره شمالی

به گزارش خبرگزاری فرانسه از واشنگتن، باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا در واکنش به آزمایش هسته ای کره شمالی با تاکید بر این که این اقدام تحریک آمیز سبب  امنیت بیشتر این کشور نخواهد شد، از جامعه بین المللی خواست با اقدامی سریع و قابل قبول به آزمایش هسته ای پیونگ یانگ پاسخ دهند.

اوباما طی بیانیه ای اظهار داشت، آمریکا به اتخاذ تدابیر لازم برای دفاع از خود و متحدانش ادامه می دهد. 

اوباما با انتقاد از آزمایش هسته ای کره شمالی و در واکنش به پیونگ یانگ که مدعی شده با هدف  حمایت از امنیت ملی و حاکمیت کشور در مقابل اقدامات خصمانه آمریکا با موفقیت سومین آزمایش موشکی خود را انجام داده است گفت، این اقدامات تحریک آمیز کره شمالی را امن تر نمی کند.

رئیس جمهور آمریکا تاکید کرد، کره شمالی بر خلاف آن چه که هدف خود اعلام می کند و می خواهد کشوری قدرتمند و شکوفا شود به اشتباه با تلاش برای مجهز شدن به سلاح های کشتار جمعی و تجهیزات نصب کلاهک هسته ای بر روی موشک بیش از پیش خود را منزوی و مردمش را فقیر می کند. 

باراک اوباما افزود، ‌این اقدام به شدت تحریک آمیز که بعد از پرتاب موشک بالستیکی در تاریخ دوازدهم دسامبر صورت گرفت ثبات منطقه را به مخاطره می اندازد و ناقض قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل متحد است. 

حمله قلبی زندانی سیاسی پس از شنیدن خبر فوت برادرش

 محمد داوری روزنامه نگار محبوس در بند ۳۵۰ زندان اوین روز دوشنبه و پس از شنیدن خبر فوت برادرش دچار حمله قلبی شد.

محمد داوری معلم و سردبیر سابق سایت سحام نیوز که سه سال است بدون حتی یک روز مرخصی در زندان اوین دوران حبس خود را می گذراند، آن طور که سایت کلمه گزارش کرده است پس از شنیدن خبر فوت برادرش دچار حمله قلبی شده و روانه ی بیمارستان شد.

پس از گذشت چند روز از درگذشت برادر محمد داوری، زندانی سیاسی، ظهر روز دوشنبه ۲۳ بهمن ماه توسط زندانیانی که از سالن ملاقات برمی گشتند به وی داده شد. 

این زندانی سیاسی با شنیدن خبر فوت برادرش دچار حمله قلبی و توسط همبندیانش به بهداری اوین منتقل شد. که به دلیل وخامت حالش پزشکان بهداری وی را به بیمارستان مدرس اعزام کرده و هم اکنون در بخش مراقبت های ویژه این بیمارستان بستری است.

برادر محمد داوری پنج شنبه ی گذشته دار فانی را وداع گفته بود اما این زندانی سیاسی اجازه شرکت در هیچ کدام از برنامه های برادر خود را نیافت و خانواده اش امیدوار بودند که برای مراسم شب هفت وی بتواند از حق مرخصی خود استفاده کند.

تنها اتهام این زندانی سیاسی، مصاحبه با قربانیان بازداشتگاه کهریزک و تهیه فیلم از آن برای ارائه به دستگاه قضایی است؛ اقدامی که با نظارت شخصی مهدی کروبی صورت گرفت.

آزمایش هسته ای کره شمالی زلزله ای پرقدرت ایجاد کرد

خبرگزاری رویتر به نقل از منابع کره شمالی اعلام کرد که  سومین بمب اتمی خود را زیر زمین در وضعیتی کاملا مناسب و موفقیت آمیز امتحان کرده است. 

در پی آزمایش یک بمب اتم در کره شمالی، همسایه جنوبی و ژاپن در وضعیت هشدار و آماده باش کامل در آمدند در عین حال شورای امنیت اعلام کرد تا ساعتی دیگر نشستی اضطراری برای بررسی این آزمایش اتمی تشکیل می دهد.

قدرت انفجار بمب هسته ای کره شمالی که سومین آزمایش اتمی این کشور حساب می شود برابر شش تا هفت کیلو تن بوده است.

بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل آزمایش هسته ای جدید کره شمالی را محکوم کرد و آن را عامل بی ثباتی در منطقه دانست.


زلزله 4.9 ریشتری

پس از آنکه سازمان زمین شناسی آمریکا از وقوع زمین لرزه ای چهار و نه دهم ریشتری در کره شمالی خبر داد، وزارت دفاع کره جنوبی اعلام کرد پیونگ یانگ روز سه شنبه به وقت محلی یک آزمایش هسته ای انجام داده است. 

کانون این زمین لرزه که که در عمق یک کیلومتری سطح زمین رخ داد، نزدیک محل آزمایش های هسته ای قبلی کره شمالی بود. 

یکی از دیپلماتهای شورای امنیت سازمان ملل در گفتگو با خبرگزاری رویتر اعلام کرد، کره جنوبی به ما اطلاع داده کره شمالی یک آزمایش هسته ای انجام داده است.

یک آژانس بین المللی نظارت بر آزمایش هسته ای نیز اعلام کرد محل این زلزله تقریبا با مکانی که آزمایش های هسته ای کره شمالی در سالهای دو هزار و شش و دو هزار و هشت، مطابقت دارد و ویژگیهای مشخص مشابه یک انفجار را دارد. 

کره شمالی که پیشتر تهدید کرده بود سومین آزمایش هسته ای خود را انجام خواهد داد، دوشنبه پکن و واشنگتن را از قصد خود برای انجام آزمایش هسته ای مطلع کرده است. 

کره شمالی که به علت توسعه فناوری هسته ای و موشکی تحت تحریم های شورای امنیت سازمان ملل قرار دارد، تاکنون در این باره اظهار نظر نکرده است. 

کره شمالی زلزله خیز نیست و ممکن است ساعت ها یا حتی روزها طول بکشد تا به طور رسمی مشخص شود آیا این کشور آزمایش هسته ای انجام داده است یا خیر. 

وزارت دفاع کره جنوبی اعلام کرد زمین لرزه ای که در کره شمالی به وقوع پیوست، ممکن است ناشی از انفجار هسته ای شش تا هفت کیلوتنی یا قویتر از آن باشد. 

لی میونگ باک، رئیس جمهور کره جنوبی در پی این زمین لرزه خواستار تشکیل نشست شورای امنیت ملی کشورش شد. 

کره شمالی دسامبر پارسال با نقض قطعنامه های سازمان ملل که این کشور را در پی آزمایش های هسته ای از توسعه فناوریهای موشکی و هسته ای منع کرده بود، یک موشک دوربرد را با موفقیت پرتاب کرد. 

پیونگ یانگ در واکنش به تحریم هایی که ماه ژانویه در پی پرتاب موشکی بر این کشور اعمال شد، اعلام کرد سومین آزمایش هسته ای خود را انجام خواهد داد. 

تصاویر ماهواره ای نشان داد که این کشور بیش از یک سال است که سرگرم آماده کردن محل آزمایش هسته ای خود است. 

گفته یک کارشناس نظامی قدرت انفجاری این آزمایش هسته ای معادل 60 تا هفتاد هزار تن تی ان تی بود که می تواند یک بمب هسته ای متوسط باشد. پیش از این سخنگوی وزارت دفاع کره جنوبی گفته بود قدرت انفجاری آزمایش هسته ای پیونگ یانگ ده کیلو تن بوده است. 

مرکز لرزه نگاری کره جنوبی و ژاپن اعلام کردند قدرت زمین لرزه حاصل از این انفجار پنج و یک دهم ریشتر بود.


وضعیت هشدار در کره جنوبی

در همین حال شورای امنیت ملی کره جنوبی اعلام کرد: پس از آزمایش هسته ای امروز کره شمالی سئول در وضع هشدار و آماده باش قرار گرفته است.

برخی منابع رسانه ای از سومین آزمایش هسته ای کره شمالی خبر دادند اما پیونگ یانگ هنوز در این زمینه اظهار نظری نکرده است. 

رسانه های رسمی کره جنوبی در خبری فوری به نقل از مقامات وزارت دفاع این کشور اعلام کردند، آزمایش هسته ای کره شمالی زلزله ای پرقدرت ایجاد کرد. 

وزارت دفاع کره جنوبی اعلام کرد، ارتش آمریکا و کره جنوبی اوضاع را زیر نظر دارند.

کره شمالی پیش تر اعلام کرده بود با هدف مقابله با آمریکا و متحدانش برنامه های آزمایش هسته ای و قدرت دفاع موشکی خود را با قدرت پیگیری خواهد کرد.

متهم اصلی پرونده ۳هزار میلیاردی فرار کرده است

جزئیات فعالیت‌های مجرمانه یکی از متهمان پرونده فساد 3 هزار میلیارد تومانی که به خارج از کشور گریخته است از سوی قاضی سراج تشریح شد.

به گزارش فارس، ناصر سراج قاضی پرونده فساد 3 هزار میلیارد تومانی درباره یکی از متهمان فراری پرونده فساد 3 هزار میلیاردی گفت: این فساد یک کار باندی بوده است.

وی افزود: زمانی که یک جرم به صورت باندی رخ می‌دهد باید به این نکته توجه داشت که اقدامات همه افراد از آبدارچی تا مدیر باند همه در راستای تکمیل فرایندهای یکدیگر است.

قاضی شعبه اول دادگاه انقلاب گفت: با این توصیف باید گفت مهرگان خسروی متهم فراری پرونده و برادر متهم ردیف اول پرونده هم مشابه دیگران از اعضای باند بوده است. این در حالی است که باید به این نکته توجه داشت که بخش فعالیت‌های خارجی باند امیرمنصور آریا در اختیار مهرگان بوده است و این فرد در موضوع ال.سی های خارجی فعالیت داشته است.

قاضی سراج درباره اینکه برخی مهرگان را همدست مدیر عامل فراری بانک ملی می‌دانند گفت: در جرایم باندی واژه همدست معنای خاصی ندارد و باید گفت اینها همه در وقوع این فساد نقش داشته‌اند.

وی تصریح کرد: باید گفت تقریبا مهرگان خسروی نیز همه کار این باند بوده است و از گردانندگان این باند برای انجام اعمال شومشان بوده است.

قاضی پرونده فساد 3 هزار میلیارد تومانی درباره اقدامات دستگاه قضایی برای بازگشتن مهرگان نیز گفت: اقدامات لازم انجام شده است تا این فرد نیز بازگردد.

مهرگان خسروی برادر مه‌آفرید خسروی متهم ردیف اول پرونده فساد 3 هزار میلیاردی تنها یک روز قبل از بازداشت برادرش از کشور گریخت و به برزیل رفت.

دادن "عیدانه" به مردم؛ پخش صدقه با "کاغذ پاره"

منصور امان

با لحن و ژست فقیرنوازانه، رهبران و پایوران جمهوری اسلامی از دادن "عیدانه" به مردُم دم می زنند و جالب این جاست که برای افکندن انحصاری مدال این رفتار تحقیرآمیز و ارباب – رعیتی مآبانه به گردن، به رقابت با یکدیگر نیز برخاسته اند و هریک از آنها مایل است صدقه بگیران دست او را به عُنوان بخشنده ببوسند.

پادوهای خانگی آیت الله خامنه ای جار می زنند، "رهبر توصیه کرده به مردُم کُمک شود" و سُخنگوی دولت سینه جلو می دهد که "دولت حس کرده به مردُم فشار می آید و قصد جُبران دارد".

در همین میان، طرف دیگر معرکه، مجلس، نیز مُدعی است که برای "کُمک شب عید" چانه زنی کرده و راه را برای گذاشتن سکه در کاسه نیازمندان هموار ساخته است.

اگر چه خرج بنده نوازی مُلای مشهدی و خانه شاگردهایش از جیب خود مردُم بیرون می آید، اما این هنوز برای آنها که اسم دیگر ایران را مال آباد می دانند و دارییهای همگانی ملت را اموال شخصی خود می پندارند، دلیل قانع کننده ای برای چشم پوشیدن از آنچه که می توانند در کف نگه دارند، نیست. 

از همین روست که وعده "200 هزار تومان عیدی به کم درآمدها"، کمی بعد تا 70 هزار تومان آب می رود، در عوض اما حساب داده می شود که هزینه "عیدانه" که در ابتدا 5200 میلیارد تومان برآورد شده بود و قرار است از جایی به نام "صندوق توسعه ملی" برداشت گردد، به گونه ای مُعجزه آسا و بر اساس فُرمول ولایی خرج کمتر = هزینه بیشتر، به "حُدود 6 هزار میلیارد" تومان افزایش پیدا کرده است. 

با این حال، چنین نمی نماید که میزان صدقه اعطایی و در اساس نمایش تیاتر سخاوتمندی برای مردُمی که "نظام" در عرض یک سال قُدرت خرید آنها را بیش از 70 درصد به تحلیل برده، مشغله جدی باشد. 

در همان روزهایی که حاکمان کشور با اسکناسی که خود آن را "کاغذ پاره" نامیده اند رژه می رفتند، یک سوم از ارزش پول ملی کاسته شد و نرخ برابری آن با دُلار به چهار هزار تومان رسید. 

عیدانه نقدی رژیم ولایت فقیه، توهین نقد به کرامت و شُعور میلیونها مُزدبگیری است که شرافتمندانه کار می کنند و دستمزدشان را فساد، بی کفایتی و شهوت قُدرت آیت الله خامنه ای و شُرکا می بلعد و به "کاغذ پاره" تبدیل می کند.

رقمی که گُماشتگان "رهبر" در "دولت کریمه" فقط در جریان یک فقره سرقت مشهور به "اختلاس سه هزار میلیاردی" از کیسه جامعه به تاراج برده اند، نیمی از کُل مبلغی است که اکنون با ادا واطواری چندش آور کف دست آن می گذارند. 

"جُبران فشارها" با "عیدانه" مُیسر نیست و آنها که مردُم را دریوزه می پندارند، درس بهتری خواهند گرفت.