۱۳۹۱ خرداد ۴, پنجشنبه

مذاکرات اتمی؛ اشتون: اختلاف نظرهای عمده ای وجود دارد



به گزارش خبرگزاری فرانسه از بغداد، کنفرانس خبری کاترین اشتون و سعید جلیلی که قرار بود عصر امروز پس از دور دوم مذاکرات هسته ای برگزار شود، لغو شد.

دیپلماتهای نزدیک به مذاکرات بغداد گفتند، گفتگوهای فشرده دو روز اخیر به نتیجه نرسیده و در نتیجه کنفرانس خبری اشتون و جلیلی لغو شده است.

به گفته یک دیپلمات غربی، دو طرف مذاکره کننده در حال حاضر تلاش می کنند به توافقی برای ادامه گفتگوها دست یابند، که این نیز به نظر می رسد با دشواری پیش میرود.

در حالی که پیش تر یک دیپلمات غربی از توافق بر سر ادامه گفتگوها در هفته های آینده خبر داده بود، یک عضو هیئت نمایندگی رژیم تهران این خبر را تکذیب کرد و گفت، هیچ توافقی در این زمینه بدست نیامده است.

یک منبع دیپلماتیک غربی، دلیل به بن بست رسیدن مذاکرات را اصرار رژیم تهران بر به رسمیت شناختن حق غنی سازی اورانیوم اعلام کرده است.

یک عضو هیئت نمایندگی رژیم تهران به خبرگزاری فرانسه گفته است که جمهوری اسلامی هرگز از فعالیت غنی سازی اورانیوم چشم پوشی نخواهد کرد.


آخرین گزارشها از بغداد حاکیست که قرار شده دور دیگری از مذاکرات هسته ای اینبار در مسکو برگزار شود.

به گفته کاترین اشتون، توافق شده که مذاکرات بعدی در روزهای 18 و 19 ماه ژوئن (کمتر از چهار هفته دیگر) در پایتخت روسیه برگزار گردد.

وی در جمع خبرنگاران گفت، علیرغم دو روز گفتگوهای فشرده در بغداد، هنوز اختلاف نظرهای عمده ای میان دو طرف وجود دارد.

نصب سانتریفوژهای جدید در تأسیسات "فردو"


آژانس بین المللی انرژی اتمی در آخرین گزارش خود از نصب ۳۵۰ دستگاه سانتریفوژ جدید در ماه فوریه در تأسیسات زیرزمینی "فردو" در نزدیکی قم خبر داده است.

بر پایه گزارش قبلی آژانس، بهره برداری از نخستین سانتریفوژهای نصب شده در تأسیسات زیرزمینی "فردو" به ایران امکان داده بود تا توانائی خود برای تولید اورانیوم غنی شده ٢۰ درصدی را تا پایان سال ٢۰۱۱ میلادی به میزان سه برایر افزایش دهد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، بطور معمول هر مجموعه تولید شامل ۱٧٤ سانتریفوژ است، این درحالیست که برنامه غنی سازی اورانیوم ایران با غنای ٢۰ درصد دو برابر این خط تولید را دارا است و این کشور در مجموع دارای دو مجموعه و ٣٤٨ سانتریفوژ است.

بر پایه این گزارش این میزان سانتریفوژ نتایح قابل ملاحظه ای را برای ایران به همراه داشته است.

تاکنون یکی از این مجموعه ها در تأسیسات "نطنز"، یکی دیگر از تأسیسات زیرزمینی در ایران، در حال فعالیت است و دو مجموعه دیگر در "فردو" نصب شده اند.

یک دیپلمات ایرانی که نخواسته نامش فاش شود در همین ارتباط متذکر شده است که نصب سومین مجموعه سانتریفوژها در "فردو" به پایان رسیده است.

به گفته منابع دیپلماتیک غربی، آژانس بین المللی انرژی اتمی در آخرین گزارش خود از نصب ۳۵۰ دستگاه سانتریفوژ جدید در ماه فوریه در تأسیسات زیرزمینی "فردو" در نزدیکی قم خبر داده است.

قرار است گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی، فردا (جمعه)، بطور رسمی منتشر شود.

حکومت اسلامی بشار اسد را به تهران دعوت کرد

خبرگزاری فارس: منابع خبری اعلام کردند که رئیس جمهوری ایران از همتای سوری خود دعوت کرد تا شهریور ماه به تهران بیاید

پایگاه خبری شام‌پرس سوریه در خبری فوری اعلام کرد که بشار اسد از طرف همتای ایرانی خود دعوتنامه سفر به ایران دریافت کرد.

شام پرس اعلام کرد که محمود احمدی نژاد از بشار اسد دعوت کرد تا در نشست سران جنبش عدم تعهد حضور یابد.

شانزدهمین نشست سران جنبش عدم تعهد از پنجم تا دهم شهریور در تهران برگزار و ریاست این جنبش به مدت سه سال به جمهوری اسلامی ایران واگذار می شود.

در یک سال اخیر بحران سوریه، این نخستین سفر بشار اسد به کشوری در منطقه خواهد بود در حالی که کشورهای عربی عضویت این کشور را در این اتحادیه به حال تعلیق در آورده و به به نیابت از کشورهای غربی آن را بشدت تحت فشار قرار داده‌اند.

احتمال تکرار قتل خاموش زندانیان سیاسی

فشار بی سابقه بر زندانیان بند ویژه امنیتی رجایی شهر

کمیته دانشجویی دفاع از زندانیان سیاسی - فرهاد صدقی: مسئولان تبعیدگاه رجایی شهر (زندان گوهردشت) طی هفته های اخیر فشار بی سابقه ای را بر علیه زندانیان سیاسی بند ویژه امنیتی زندان رجایی شهر کرج (گوهردشت) آغاز کرده اند که این اقدامات موجب واکنش زندانیان سیاسی و خودداری ایشان از دریافت غذای زندان شده است.

به گزارش کمیته دانشجویی دفاع از زندانیان سیاسی، مسئولان زندان رجایی شهر کرج با نظارت مستقیم مقامات امنیتی-قضایی جمهوری اسلامی طی هفته های اخیر با افزایش فشارهای سیستماتیک و خارج از نظام قضایی و چهارچوب سازمان زندان ها بر 59 زندانی سیاسی این بند، محدودیت های جدیدی را بر علیه ایشان اعمال کرده اند.

از جمله این اقدامات و فشارها که کاملا بصورت سلیقه ای و تنها در مورد زندانیان سیاسی تبعید شده به این زندان افزایش یافته است می توان به عدم رسیدگی به مشکلات رفاهی محل نگهداری زندانیان سیاسی، محرومیت از برخی امکانات رفاهی مانند آب گرم برای استحمام، کیفیت بسیار بد غذا، قطع تماس تلفنی زندانیان شهرستانی، محدودیت ارائه خدمات مناسب و به موقع درمانی و همچنین برخوردهای به شدت زننده با خانواده های زندانیان اشاره کرد.

طی یک هفته گذشته مواردی همچون نشت شدید آب و خرابی سقف سالن 12 بند چهار، محل نگهداری زندانیان سیاسی از جمله مواردی است که با وجود تاکید و درخواست مکرر زندانیان مستقر در این بند، همچنان بدون هیچ اقدام خاصی از سوی مدیران و مسئولان این زندان سبب آزار و اختلال روزمره زندانیان این بند گردیده است.

همچنین به گفته زندانیان سیاسی این زندان، پنج شنبه گذشته و علیرغم قطع کامل تمامی ملاقات های حضوری، ماموران این زندان رفتار بسیار وحشیانه و توهین آمیزی را در بازرسی از خانواده زندانیان پیش از ملاقات کابینی داشته اند که این امر موجب نگرانی و ناراحتی شدید ایشان گردید.

این در حالی است که مدیریت بدنام این زندان که بر اساس آئین‎نامه اجرایی سازمان زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی كشور موظف به نظارت و بازرسی مداوم و كسب اطلاعات لازم از وضعیت عمومی و فردی محكومان و متهمان می باشد، علیرغم درخواست مکرر زندانیان برای حضور وی در سالن 12 و مشاهده عینی مشکلات این بخش تا به امروز از این امر سرباز زده و با وجود اطلاع از مشکلات و محدودیت های این سالن نه تنها اقدام خاصی برای رفع این مشکلات صورت نداده بلکه در مواردی حتی محدودیت ها و مشکلات جدیدی را نیز بر علیه زندانیان سیاسی ایجاد کرده است.

در همین رابطه محمد مردانی مدیریت زندان رجایی شهر، که رفتار زننده و برخوردهای دور از نزاکت و وحشیانه وی اخیراً حتی پرسنل این زندان را نیز بی نصیب نگذاشته و موجب ناراحتی عموم کارکنان این زندان از وی گردیده است، هفته گذشته و پس از درخواست های مکرر زندانیان سیاسی بند ویژه امنیتی زندان رجایی شهر کرج، با بی تفاوتی کامل نسبت به مشکلات روزافزون این بند و خودداری از حضور در سالن 12، تنها برای دقایقی با حضور در دفتر رئیس بند چهار این زندان اعلام کرد که آماده پذیرش و استماع مشکلات زندانیان سیاسی این بند می باشد که متعاقب این مساله زندانیان در اعتراض به این رفتار خلاف قانون آقای مردانی از مراجعه به دفتر رئیس بند و بیان مشکلات خود خودداری کردند.

روز شنبه هفته گذشته، بیست و سوم اردیبهشت ماه نیز زندانیان سیاسی بند ویژه امنیتی زندان رجایی شهر کرج (گوهردشت) در اعتراض به مسایلی همچون برخوردهای غیرانسانی مسئولان زندان، کیفیت بسیار بد و غیربهداشتی بودن غذای زندان و همچنین قطع جیره خشک غذایی از دریافت غذای زندان امتناع کردند.

بر اساس اعلام زندانیان سیاسی بند ویژه امنیتی زندان رجایی شهر کرج، از این پس و در اعتراض به فشارهای وارده از جانب مسئولان قضایی و زندان، به مدت دو روز در هفته از دریافت غذای زندان خودداری خواهند کرد که در صورت تدوام وضعیت موجود و ادامه فشارها اعتراض ایشان ابعاد جدید و گسترده تری به خود خواهد گرفت. ایشان همچنین تاکید کردند که با توجه به مخالفت مراجع و سازمان های مدافع حقوق بشر با اعتصاب غذا، تنها به خودداری از دریافت غذای دولتی اکتفا کرده و اعتراض خود را از طرق دیگری دنبال خواهند نمود.

لازم به یادآوری است که مسئولان قضایی و زندان پس از تشکیل بند ویژه امنیتی زندان رجایی شهر کرج و بویژه طی ماه های اخیر، محدودیت و فشارهای گوناگونی را بر علیه زندانیان سیاسی و بخصوص زندانیان سیاسی تبعید شده به زندان رجایی شهر کرج اعمال کرده اند که طی مدت اخیر لطمات و آسیب های جبران ناپذیری را به سلامت روحی و جسمی این زندانیان وارد کرده است که از آن جمله می توان به مرگ تعدادی از زندانیان سیاسی طی یک سال اخیر و به علت عدم ارائه خدمات مناسب و به موقع درمانی اشاره کرد که با دستور دستگاه امنیتی و توسط مسئولان قضایی و بخصوص شخص عباس جعفری دولت آبادی دادستان تهران که بی شک نقش مهمی را در اجرای طرح های دستگاه امنیتی پس از انتصاب در این سمت را بر عهده داشته اجرا شده است.

طی چهارده ماه گذشته و به علت امتناع عامدانه از درمان زندانیان سیاسی، حداقل چهار تن از زندانیان سیاسی به نام های منصور رادپور، محسن دگمه چی، حسن ناهید و هدی صابر به علت مشکلات جسمی و بی توجهی مقامات قضایی و مسئولان زندان جان خود را از دست داده اند.

در آخرین مورد از قتل خاموش زندانیان سیاسی نیز عصر روز دوشنبه و تنها ساعتی پس از اظهارات غلامحسین محسنی اژه ای سخنگوی قوه قضائیه جمهوری اسلامی ایران در خصوص بی تقصیری دستگاه قضایی جمهوری اسلامی در مرگ هدی صابر و هاله سحابی، منصور رادپور از زندانیان سیاسی بند ویژه امنیتی زندان رجایی شهر کرج در ششمین سال از محکومیت هشت ساله زندان خود، به علت سکته مغزی ناشی از فشارهای عصبی جان خود را از دست داد.

به گواه همبندان آقای رادپور، این زندانی سیاسی که اخیراً از مشکلات ریوی و ناراحتی معده و افت فشار خون در رنج بوده است، چهار شب متوالی و به علت وضعیت نامناسب جسمانی توسط سایر زندانیان به بهداری این زندان منتقل گردید که مسئولان بهداری این زندان، بدون هیچ اقدام خاصی تنها با دادن یک قرص، وی را مجدداً روانه سالن 12، محل نگهداری وی کردند. به گفته همسر این زندانی سیاسی 45 ساله، آقای رادپور طی آخرین ملاقات ایشان که هفته گذشته صورت گرفت، از مخالفت مسئولان زندان و مسئولان قضایی با درخواست های مکرر خود برای انتقال به بیمارستان و پیگیری مسایل درمانی خود خبر داده بود.

خاطرنشان می گردد که به علت محدودیت های شدید درمانی اعمال شده بر علیه زندانیان سیاسی بند ویژه امنیتی زندان رجایی شهر کرج، هم اکنون بسیاری از زندانیان سیاسی این بند از مشکلات حاد جسمانی رنج برده و در وضعیت بسیار وخیمی قرار دارند که در صورت تداوم فشارها و پایان نیافتن هر چه زودتر این دست محدودیت ها و فشارها، احتمال وقوع و تکرار چنین فجایعی طی هفته ها و ماه های آینده چندان دور از ذهن نمی نماید.

وقوع انفجار در نزدیکی محل مذاکرات بغداد

خبرگزاری فارس: شبکه خبری الجزیره لحظاتی پیش در زیرنویسی از وقوع انفجاری در منطقه الخضرا بغداد خبر داد.

محل گفت‌وگوهای هیئت ایرانی با اعضای 1+5 دارالضیافه در منطقه الخضرا بغداد واقع شده است.

منابع غیررسمی هم از زخمی شدن سه نفر بر اثر این انفجار خبر دادند.

احتمال شکست مذاکرات بغداد؛ آخرین گزارشها

دبیر شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا صبح امروز پنجشنبه بار دیگر با یکدیگر دیدار کردند.

به گزارش خبرگزاری مهر، دور دوم مذاکرات ایران و 1+5 امروز پنجشنبه در دارالضیافه مقر نخست وزیری عراق پایان یافت.

هرچند پیش از این اعلام شده بود که پس از پایان مذاکرات 1+5 و ایران، "کاترین اشتون" و "سعید جلیلی" در کنفرانس خبری شرکت می کنند، اما این کنفرانس تا یک ساعت دیگر به تعویق افتاد.

رادیو آلمان نیز گزارش داده است که مذاکرات نمایندگان گروه ۱+۵ و جمهوی اسلامی در بغداد بدون اعلام نتیجه مشخصی پنج‌شنبه (۴خرداد/ ۲۴ مه) در بغداد به پایان رسید. 

به نقل از خبرگزاری‌های بین‌المللی تا کنون هیچ‌یک از طرفین نظر مثبتی مبنی بر ثمربخش بودن این مذاکرات ابراز نکردند. 

خبرگزاری‌های جمهوری اسلامی، از جمله شبکه برون مرزی پرس‌تی‌وی، مذاکرات بغداد را بی‌نتیجه ارزیابی کردند.

ایلام : اعدام یک نفر در ملاء عام

آژانس خبری موکریان
سرویس حقوق بشر

سحرگاه امروز پنج شنبه چهارم خردادماه، یک شهروند در ایلام در ملاءعام به دار آویخته شد.

به گزارش آژانس خبری موکریان و به نقل از منابع محلی، حکم اعدام فردی که متهم به قتل نوجوانی ۱۳ ساله بود، پس از تایید در دیوان عالی کشور، ساعت شش صبح امروز در میدان دفاع مقدس شهر ایلام به اجرا درآمد.

بر اساس همین گزارش، حكم اعدام این شهروند در ملا عام و با حضور خانواده مقتول و جمعی از مسوولان قضایی و انتظامی استان اجرا شد.

پیش از این قرار بود حكم اعدام این شهروند یكشنبه 31 اردیبهشت ماه گذشته اجرا شود اما بدلیل طرح ادعایی از طرف متهم، به دستور قاضی پرونده، به تعویق افتاد.

موج جديد اخراج كارگران در آستانه اجرای فاز دوم هدفمندی

اکثر واحد‌ها به شدت با کمبود مواد اولیه مواجه‌اند كه اين شرايط باعث رونق گرفتن واسطه‌گری شده است.

ايلنا: یک فعال کارگری در قزوین نسبت به افزایش تعطیلی واحدهای تولیدی و به تبع موج جديد اخراج كارگران در آستانه فاز دوم هدفمندي يارانه‌ها هشدار داد. 

عید علی کریمی با بیان اينكه در شرايط فعلي اقتصادي واحد‌های بحران زده راهي جز اخراج کارگران ندارند افزود: در پي عدم پرداخت يارانه بخش توليد با اجراي فاز اول هدفمندي توسط دولت، هم اکنون بخش‌هایی از صنعت و تولید با مشکلات عدیده‌ای از جمله بیمه، مالیات، تسهیلات بانکی، تأمین نقدینگی و تحریم‌ها مواجه‌اند که آن‌ها را درتنگنا قرار داده است. 

دبير اجرايي خانه كارگر قزوين بي‌مسئوليتي مدیران صنعتي و واردات بی‌رویه کالاهای خارجی را از دیگر عوامل تشديد بحران در بخش تولید دانست و افزود: نوسانات ارزی نيز یکي دیگر از عواملی است که اکثر صاحبان صنايع و سرمایه‌گذاران صنعتی را نسبت به آينده بخش توليد بدبين و دلسرد كرده است. 

کریمی با بیان اینکه مهمترين مشکلات واحدهای تولیدی در بخش بانکی و تامين نقدینگی جهت تهيه مواد اوليه توليد است، اظهار كرد: اکثر واحد‌ها به شدت با کمبود مواد اولیه مواجه‌اند كه اين شرايط باعث رونق گرفتن واسطه‌گری شده است. 

این فعال کارگری طراحی بسته حمایتی خاص برای توسعه صنعتی را ضروری دانست و عنوان كرد: كارگران صنعتي در سالي كه «تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی» نامگذاري شده در انتظار حركتي از جانب مسئولان جهت حمايت از بخش توليد و خروج از بحران هستند. 

تاثیر مذاکرات هسته ای بغداد بر قیمت مسکن

خبرآنلاین: رییس اتحادیه مشاوران املاک در رابطه با تاثیر مذاکرات 1+5 با ایران بر روی قیمت مسکن توضیح می دهد.

در یکی از روزهای بهاری مصطفی قلی خسروی ، رییس اتحادیه مشاوران املاک که از روسای کهنه کار اتحادیه های صنفی کشور به شمار می رود با حضور در کافه خبر ضمن تحلیل شرایط حاکم بر بازار مسکن کشور، به برخی انتقادها از مشاوران املاک پاسخ داد.

او در پاسخ به یکی از سوال های کاربران خبرآنلاین در رابطه با اینکه آیا مذاکرات سوم خرداد واقعا به آن شکلی که در مشاورین املاک بحث می شود در قیمت مسکن تاثیر گذار است یا خیر گفت: « کار های سیاسی  بر قیمت مسکن بی اثر نیست. »

خسروی افزود:  «ا مروز حتی اگر در مملکت ما بخواهید یک سیب را بخرید با اقدام های سیاسی تغییر پیدا می کند. ما قبلا خیلی اطلاعات سیاسی نداشتیم ولی امروز همه ملت از آن سر در می آورند. امروز وقتی در حاشیه راهپیمایی های با شهروندان مصاحبه صورت گیرد مشاهده می کنیم که همان گفته های رهبری را مردم هم مطلع هستند. این روشنگری که در کشور ما روشن شده را ما مدیون انقلاب هستیم .  »

رییس اتحادیه مشاوران املاک ادامه داد: « اکثر کارهای سیاسی اثر خیلی مثبت یا منفی بر قیمت مسکن می تواند داشته باشد.  » 

وبلاگ نویس زندانی بیمار دست به اعتصاب غذا زد

خبرگزاری هرانا - حسین رونقی ملکی زندانی بیمار محبوس در زندان اوین به دلیل عدم رسیدگی پزشکی و از کار افتادن یکی از کلیه های وی  و عدم انتقال این زندانی سیاسی به بیمارستان خارج از زندان دست به اعتصاب غذا زده است.

بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، روز گذشته حسین رونقی ملکی زندانی سیاسی محبوس در زندان اوین در تماس تلفنی با خانواده خود اعلام نمود که دست به اعتصاب غذا زده است. این در حالی است که این وبلاگ نویس روز شنبه سی خرداد ماه دچار تشنج شدید شده بود. 

پزشکان ارولوژ می‌گویند براساس سیتی اسکن جدیدی که از کلیه‌های حسین رونقی ملکی در اختیار دارند کلیه چپ این وی کاملا از کار افتاده است و باید تخلیه شود.

بنا به اظهار نظر پزشکانی که موفق به رویت این عکس سیتی اسکن شده‌اند وضعیت کلیه راست حسین رونقی ملکی اصلا رضایت بخش نیست و در صورتی که بزودی تحت عمل جراحی قرار نگیرد از کار خواهد افتاد.

پیش‌تر جراح رونقی اعلام کرده بود وی به علت عمل جراحی پلیوپلاستی faild نیازمند عمل جراحی مجدد است. او در معاینات اخیر خود عنوان کرده است که معالجه و درمان دیر هنگام وی باعث از بین رفتن کلیه‌هایش خواهد شد و احتمالا کلیه وی باید خارج شود.

لازم به ذکر است مسئولین زندان اوین هر روزه جهت کاهش درد این زندانی سیاسی به طور غیر اصولی از مسکن ها و تزریق "مرفین" که باعث سنگ کیسه "صفرا" شده است؛ استفاده میکنند.

حسین رونقی ملکی از مسئولان کمیته ایران پراکسی که بنا به رای دادگاه انقلاب، به تحمل ۱۵ سال حبس تعزیری محکوم شده است، از آذرماه سال ۱۳۸۸ تاکنون در زندان به سر می‌برد.

بغداد محل برخورد دو برآورد متناقض


جعفر پویه

روز گذشته مذاکرات کشورهای 1+5 با رژیم جمهوری اسلامی در بغداد در فضایی پوشیده از گرد و غبار آغاز شد. این نشست پس از گفتگوی استانبول، در زیر کوهی از اظهار نظرهای ضد و نقیض برگزار می شود. روز سه شنبه گذشته مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی پس از بازگشت از تهران در وین به تصمیم برای امضا یک تفاهم نامه تکیه کرد و به خبرنگاران گفت: "می‌توانم بگویم که این تفاهم‌نامه به زودی امضا خواهد شد."

آمانو همچنین گفت که سعید جلیلی مذاکره کننده ارشد رژیم به او گفته که "این اختلافات مانعی در راه رسیدن به توافق نخواهد بود".

پس از مانور دیپلماتیک رژیم بر روی آژانس و مدیر کل آن که بارها تاکید کرده که نمی تواند غیرنظامی بودن برنامه اتمی رژیم را تایید کند، نمایندگان رژیم روانه بغداد شده اند.

از سوی دیگر، دو روز قبل از نشست بغداد، کنگره آمریکا تحریمهای جدیدی را علیه رژیم تصویب کرد و نمایندگان گروه کشورهای 1+5 به سرپرستی کاترین اشتون روانه بغداد شدند تا صحت اظهار نظرهای رژیم را محک بزنند.

در بغداد، کاترین اشتون آنچه منابع خبری "بسته پیشنهادی جدید" می نامند را به نمایندگان رژیم داده است. جانمایه این پیشنهاد، توقف غنی سازی 20 درصد از سوی رژیم و ارسال اورانیوم غنی شده به خارج کشور است.

همچنین خبرگزاری حکومتی ایرنا گزارش می دهد که نمایندگان رژیم نیز بسته پیشنهادی ای به طرف مقابل تحویل داده اند. هرچند در مورد این بسته پیشنهادی نیز کمتر اطلاعی در دست است، اما ایرنا می نویسد: "در بسته پیشنهادی ایران به گروه 1+5، موارد متعدد هسته‌‌ای و غیر هسته‌ای گنجانده شده است."

اگرچه در مورد این نشست سعید جلیلی گفته بود، "بغداد می تواند دور جدیدی در مناسبات ایران و کشورهای غربی قلمداد شود" و این گفته مورد توجه بسیاری از منابع خبری قرار گرفت، اما خبرگزاری حکومتی "ایسنا" از تهران به نقل از او می نویسد: "ما حس می‌کنیم اکنون غربیها خودشان هم دریافته‌اند که زمان برای راهبرد فشار به پایان رسیده است، چرا که در تمام سالهای گذشته کاری نمانده که آنها بتوانند علیه ملت ایران انجام دهند و از انجام آن خودداری کرده باشند."

از سوی دیگر، مایکل مان، سخنگوی خانم اشتون روز گذشته در گفتگو با "رادیو فردا" در مورد جزییات پیشنهاد 5+1 می گوید: "مشخص است که ما پيشنهادهايی می دهيم که ايران به تعهداتش در راستای قطعنامه های شورای امنيت سازمان ملل متحد عمل کند و به جامعه بين المللی نشان دهد که برنامه هسته ای اش صرفا جنبه صلح آميز دارد. اما مطمیننا برای تشويق ايران هم بايد مواردی در اين ميان گنجانده می شد. من هنوز نمی دانم که ايران چه واکنشی به اين بسته نشان داده، اما اميدواريم که مثبت باشد."

او در مورد احتمال کاهش تحریمها در این بسته توضیح می دهد: "تحريمها قانون هستند تا زمانی که ما با توافق جمعی بر سر اين موضوع، آنها را لغو کنيم. ما زمانی می توانيم از تحريمها بکاهيم که يک تغيير واقعی در ايران ببينيم و نمی توانيم بر مبنای کلمات اقدام کنيم. من نمی توانم بگويم که دقيقا چه پيشنهادی داده ايم، اما کاهش تحریمها مستلزم اقدام ملموس از سوی ایران است."

با این حساب هرچند جلیلی و رژیم جمهوری اسلامی از دور تازه گفتگوها اینگونه برداشت می کنند که غرب از کاربرد فشار مایوس شده و اکنون با پذیرش شکست در مذاکره حاضر می شود، سخنگوی کاترین اشتون، نماینده گروه مذاکره کننده نیز تاکید می کند که پیشنهادها به ایران گوشزد می کند که باید به قطعنامه های سازمان ملل عمل کند و هرگونه کاهش تحریمها مشروط به اقدام ملموس از سوی رژیم است.

به نظر می رسد توقف غنی سازی و بازرسی کامل آژانس، خواست جامعه جهانی است. این همان چیزی است که رژیم ولایت فقیه آن را خط قرمز می داند و تاکنون نپذیرفته است.

همینطور به نظر می رسد کارکرد کشاندن آمانو به تهران و وعده امضا توافقنامه با آژانس به قصد تاثیرگذاری بر روند گفتگوها در بغداد انجام شده است؛ گفتگوهایی که در آن جامعه جهانی بر کارکرد تحریمها به خوبی آگاه است و به لفاظیهای بی ارزش فرستادگان رژیم اهمیتی نمی دهد، زیرا دست آنانی که هر بار برای وقت خریدن ترفند تازه ای می زند را خوانده است.

جلوی دوربین به ما خانه دادند، چهار روز بعد پس گرفتند


فردی که در جریان سفر رئیس جمهور به مشهد به عنوان یکی از دریافت کنندگان مسکن مهر در سیما با وی مصاحبه و درباره مزایای مسکن مهر تبلیغ کرده بود، مدعی شد پس از چند روز خانه را از وی پس گرفته‌اند.

به گزارش مهر، جهانبخش جهانی کارگر ساختمانی که عصر چهارشنبه به دفتر خبرگزاری مهر در مشهد مراجعه کرد، اعلام کرد: دو فقره حواله ۹ میلیون تومان به شرکت «پرند کویر شرق» پرداخت کردم و خانه‌ای در خیابان «آسمان یک»، شهرک مهرگان مشهد دریافت کردم. 

وی افزود: در زمان افتتاح واحدهای مسکونی توسط دکتر احمدی‌نژاد، وسایلم را به این منزل منتقل و در گزارش تبلیغی وزارت مسکن و شهرسازی که به همین مناسبت تهیه و از شبکه ۳ پخش شد نیز من و همسرم مورد مصاحبه قرار گرفتیم. 

جهانی بیان کرد: در حالیکه ما از خوشحالی در پوست خود نمی‌گنجیدیم به ما اعلام شد باید خانه را تخلیه کنیم. 

وی با ابراز تاسف از این اتفاق و با بیان اینکه واقعا از این رخداد تلخ شوکه شده‌ام، افزود: مسکن مهر با هدف حل مشکل افراد فاقد سرپناه احداث شده است، ضمن اینکه من تمام مراحل را طی و واحد خودم را نیز دریافت کرده‌ام، چرا باید با من این گونه برخورد شود. 

این شهروند مشهدی با اشاره به پخش چهره‌اش از تلویزیون و بازتاب منفی این اقدام مسئولان مسکن و شهرسازی و پیمانکار خواستار حل مشکل از طریق مسئولان شد. 

به نظر می‌رسد در صورتی که واقعا چنین اتفاقی رخ داده است، با توجه به مشی دولت در خصوص مهرورزی به افراد نیازمند، برخورد با این مقوله تلخ امری ضروری است.

رژیم تهران از 1+5 خواست در پیشنهاد خود تجدیدنظر کند


به گزارش خبرگزاری فرانسه از بغداد، رژیم تهران چهارشنبه شب پس از پایان اولین دور مذاکرات هسته ای با نمایندگان شش کشور قدرتمند جهان موسوم به گروه 1+5 از آنها خواسته است که در پیشنهاد خود تجدیدنظر کنند.

پیش تر اعلام شده بود که گروه 1+5 پیشنهادی را به هیئت نمایندگی رژیم تهران ارائه داده و منتظر پاسخ از سوی آنها است.

یک عضو هیئت نمایندگی رژیم تهران که نخواسته نامش فاش شود، به خبرگزاری فرانسه گفته است، برای اینکه امکان ادامه گفتگوها فراهم شود، طرف مقابل باید بپذیرد که در پیشنهاد خود تجدیدنظر کند.

وی افزود، نقاط مشترک در پیشنهادها هنوز برای امکان ادامه گفتگوها پس از مذاکرات بغداد کافی نیست.

خبرنگار بی بی سی فارسی نیز در گزارشی از بغداد گفته است که جو خوشبینی در مورد این مذاکرات که تا دیروز وجود داشت، به دلیل وارد شدن طرفین مذاکرات به جزئیات تا حدودی فروکش کرده است. دیپلمات ها می گویند که فاصله خواسته های دو طرف هنوز زیاد و نزدیک کردن نظرات آنها دشوار است.


دیدار دوجانبه جلیلی و اشتون

گزارش ایرنا: جلیلی و اشتون در بغداد با یكدیگر دیداری دوجانبه داشتند و دور دوم مذاكرات ایران و گروه ۱+۵ نیز با توجه به اینكه دیگر زمانی برای برگزاری آن در چهارشنبه شب باقی نمانده است، به فردا موكول شد.

به نظر می رسد با توجه به اینكه بسته پیشنهادی گروه۱+۵ نیاز به تعدیل و اصلاح داشته باشد، دیدار امشب مذاكره كننده ارشد جمهوری اسلامی ایران و اشتون نماینده گروه ۱+۵بسیار جدی باشد و طرفین بسیار صریح و روشن نظرات خود را مطرح كنند.

گروه ۱+۵ تمایل دارد درباره ادامه مذاكرات با ایران به سرعت به توافق برسد در حالی كه تهران معتقد است رسیدن به این توافق نیازمند تعدیل و اصلاحات گسترده ای در بسته پیشنهادی آنها است.

همچنین با توجه به اینكه آمریكا از سویی به دنبال اعمال تحریم های یكجانبه خود و از سوی دیگر خواستار به توافق رسیدن سریع درباره ادامه مذاكرات است، نشانه آن است كه علاقه مند نیست در بغداد توافقی صورت بگیرد؛ زیرا كه این توافق را به مثابه وزن دادن به دولت 'نوری المالكی' نخست وزیر عراق می داند.

در همین حال، تهران امیدوار است طرف مقابل آمادگی خود را برای ادامه مذاكرات از دست ندهد.

یکی از سرکردگان پاسداران: 1+5 را به رسمیت نمی‌شناسیم



ایسنا: سردار سرتیپ دوم پاسدار جلیل بابازاده قانع فرمانده سپاه اردبیل امروز در مراسم صبحگاه مشترک نیروهای مسلح استان اردبیل که به مناسبت سالروز آزادی خرمشهر برگزار شد، با بیان اینکه در سال 91 دشمن با همه توان خود وارد عرصه شد تا انتخاباتی آزاد را زیر سوال ببرد اما مردم ما به رهبر خود لبیک گفته و آمدند و دشمن را مأیوس کردند، اظهار کرد: ما به 5 تن آل عبا متوسل می‌شویم چون گروه 5+1 را به هر حال به رسمیت نمی‌شناسیم و ان‌شاءالله با توسل به ائمه اطهار(ع) و با استعانت از درگاه حق تعالی به پیروزی خواهیم رسید، به شرطی که در کنار هم باشیم.