۱۳۸۹ آبان ۲۴, دوشنبه

یکی دیگر از ورزشکاران ایرانی به اروپا پناهنده شد

 تيم ملي شمشيربازي ايران براي حضور در رقابت‌هاي جهاني عازم فرانسه شده بود كه پس از بازگشت تيم، محمدحسين ابراهيمي ملي‌پوش ايران در اسلحه فلوره كه به همراه ساير بازيكنان و كادر فني به فرانسه رفته بود، به كشور بازنگشت.

ابراهيمي يك روز پيش از بازگشت تيم ملي به تهران، هتل محل اقامت ملي‌پوشان را ترك كرد و تلاش مسوولان تيم براي پيدا كردن وي بي‌نتيجه ماند.

ابراهيمي در رقابت‌هاي جهاني فرانسه همراه با تيم فلوره از رويارويي با ورزشکار اسرائیلی خودداري كرده بود.

مسوولان فدراسيون اين موضوع را به اطلاع سازمان تربيت بدني و سفارت ايران در فرانسه رسانده‌اند و در تلاشند تا از طريق سفارت ايران در فرانسه، او را پيدا كرده و راهي گوانگ‌جو كنند.

محمدحسين ابراهيمي عضو تيم ملي شمشيربازي ايران در اسلحه فلوره در بازي‌هاي آسيايي 2010 گوانگ‌جو بود.

تيم ملي شمشيربازي عازم گوانگ‌جو شده است اما ابراهيمي كه از فرانسه برنگشته، تيم را همراهي نكرد.

اخراج فعال دانشجويی دانشگاه علوم پزشکی شیراز

یاسر رحمانی دانشجوی رشته پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شیراز و دبیر سیاسی سابق انجمن اسلامی این دانشگاه، پس از یک سال ونیم بلاتکلیفی، بالاخره در حکمی توسط کمیته انضباطی مرکزی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از دانشگاه اخراج شد.
یاسر رحمانی در شهریور ماه ۱۳۸۷، با شکایت حراست دانشگاه، به اتهام "نشر اکاذیب و افترا" به حراست دانشگاه در مصاحبه با "رادیو زمانه"، به کمیته انضباطی دانشگاه علوم پزشکی شیراز احضار شد. پس از حضور وی در این کمیته و دفاع جسورانه از عملکرد خود و انجمن اسلامی دانشگاه و ناتوانی کمیته انضباطی در برابر او و اثبات اتهام انتسابی، اعضای این کمیته و حراست دانشگاه به دلیل کینه دیرینه ای که نسبت به وی و فعالیت های مدنی گسترده اش در سطح شهر شیراز داشتند، طبق یک برنامه از قبل هماهنگ شده با اداره اطلاعات فارس، پرونده اش را به بهانه بررسی بیشتر به کمیته انضباطی مرکزی وزارت بهداشت ارجاع دادند.او پس از حضور در کمیته مرکزی با خیل زیادی از اتهامات مواجه شد که نشان از خصومت ورزی و برنامه ریزی مفصل برای حذف این فعال دانشجویی داشت. اتهاماتی که هیچ نشانی از واقعیت نداشتند.
شایان ذکر است که استاندار فارس نیز به دلیل انتقاد صریح و بی پرده ی یاسر رحمانی از عملکرد او و دولت متبوعش (علی الخصوص در مورد ماجرای سد سیوند که پخش فیلم این انتفاد در رسانه های مجازی و یوتیوب بازتاب گسترده ای به دنبال داشت) به هنگام حضور در دانشگاه شیراز، به دنبال انتقام جویی از این عضو دفتر تحکیم وحدت بود.
در دی ماه ۱۳۸۷ به دنبال پلمپ غیرقانونی و دستبرد شبانه مامورین حراست به دفتر انجمن اسلامی، ونقش یاسر رحمانی در افشای این اقدامات غیرقانونی حراست و ریاست دانشگاه، وی یک روز قبل از امتحانات پایان ترم، ابتدا توسط رییس دانشگاه به مدت یک ماه و سپس توسط کمیته انضباطی مرکزی وزارت بهداشت به مدت دو ماه به دانشگاه و کلیه محیط های دانشگاهی از جمله خوابگاه و بیمارستان ها ممنوع الورود شد. سپس در اردیبهشت ماه ۱۳۸۸ کمیته انضباطی مرکزی وزارت بهداشت حکم به اخراج وی از دانشگاه داد. در ادامه یاسر رحمانی با پیگیری و گرفتن وکیل و شکایت از کمیته انضباطی مرکزی به دیوان عدالت اداری توانست حکم مربوطه را در مرحله تجدید نظر به حالت تعلیق درآورد. که البته این روند نزدیک به یک سال به درازا انجامید. در طول این مدت مسئولین دانشگاه علوم پزشکی شیراز به طور غیر قانونی و برخلاف آیین نامه انضباطی دانشجویان، مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی، از تحصیل وی جلوگیری به عمل آوردند، که تا هم اکنون نیز ادامه دارد. گفتنی است حکم اخراج یاسر رحمانی از دانشگاه، بی سابقه ترین و سنگین ترین حکم برای یک فعال دانشجویی، در تاریخ دانشگاه های وزارت بهداشت جمهوری اسلامی است.
خاطر نشان می شود در طول این مدت حراست دانشگاه و مسئولین امنیتی استان فارس برای خدشه وارد کردن به فعالیت های این فعال دانشجویی و دفتر تحکیم وحدت دروغ های بسیاری مثل مصاحبه و اعترافات ساختگی را به این فعال دانشجویی باسابقه و خوشنام نسبت دادند که قویا از سوی وی تکذیب شد.

دادگاه حریری؛ فرمانده سابق پاسداران علیه حزب الله شهادت داد

برخی منابع خبری لبنانی اعلام کرده اند علیرضا عسگری فرمانده باز نشسته سپاه پاسداران و معاون سابق وزیر دفاع ایران یکی از شاهدان دادگاه بین المللی رسیدگی کننده به پرونده تروررفیق حریری نخست وزیر اسبق لبنان است.
دادگاه بین المللی حزب الله را به دست داشتن در این ترور متهم کرده است.
روزنامه لبنانی " الدیار " در شماره دوشنبه 15-11-2010 تاکید کرده است تایید چنین خبری می تواند بسیاری از معادلات سیاسی موجود در لبنان را تغییر دهد. رسانه های عربی به این شاهد لقب " شاه جدید صفحه شطرنج " داده اند.
رفیق حریری در سال 2005 در انفجاری مهیب در مرکز بیروت پایتخت لبنان کشته شد و بحران های ناشی از این ترور تا کنون ادامه دارد.
چند ماه پس از این حادثه، دادگاهی بین المللی زیر نظر شورای امنیت سازمان ملل متحد به منظور رسیدگی به ترور حریری و مجازات عاملان آن تشکیل شد. اپوزیسون لبنان متشکل از حزب الله، امل و شماری دیگر از همپیمانشان با فعالیت دادگاه ین المللی مخالف هستند و آن را توطئه ای آمریکایی- اسرائیلی علیه لبنان و مقاومت توصیف می کنند.
تا کنون هیچ شخص یا گروهی به طور رسمی به عنوان قاتل اصلی حریری معرفی نشده است. اما زمزمه هایی وجود دارد مبنی بر این که دادگاه بین المللی قرار است در لایحه اتهامی خود شماری از اعضای حزب الله را به دست داشتن در ترور حریری متهم کند.
حسن نصر الله دبیر کل حزب الله اخیرا اعلام کرده بود این حزب هیچ گونه اتهامی به هیچ کدام از اعضایش را نمی پذیرد و دستی که برای بازداشت آن ها دراز شود را قطع خواهد کرد.
با توجه به اصرار جناح اکثریت پارلمان لبنان به ادامه فعالیت دادگاه بین المللی ، فضای سیاسی لبنان اکنون بسیار متشنج و پرتنش است.
روزنامه " الدیار" به نقل از منابع مطلع مدعی شده است که علیرضا عسکری هشت ماه پیش اطلاعاتی درباره دست داشتن حزب الله در ترور حریری در اختیار دادگاه بین المللی قرار داده است.
عسکری چند سالی است که ناپدید شده است. جمهوری اسلامی می گوید او را سرویس های امنیتی آمریکا با هدف تخلیه اطلاعات ربوده اند. الدیار نوشته است که او هم اکنون در آمریکا زندگی می کند.
در ادامه گزارش " الدیار " آمده است که عسکری متهم است که اطلاعات لازم برای ترور عماد مغنیه فرمانده سابق نیروهای نظامی حزب الله را در اختیار سازمانهای اطلاعات آمریکا و اسرائیل قرار داده است.
بنا بر این گزارش این فرمانده سابق سپاه با مغنیه ارتباط نزدیکی داشته است. عماد مغنیه در سال 2008 در دمشق پایتخت سوریه کشته شد.

بازداشت و محاکمه سه تن در کردستان

دو شهروند کرد در شهر بوکان بازداشت و یک شهروند دیگر در سقز مورد محاکمه قرار گرفت.
از شهربوکان طی چند روز گذشته دو شهروند بوکانی توسط نیروهای امنیتی در این شهر بازداشت شدند. تا لحظه تنظیم خبر از علت بازداشت و اتهام احتمالی سلیم آروم (معلم) و کاوه قلیزاده اهل روستای کلتپه قورمیش از توابع شهر بوکان اطلاعی در دست نیست.
همچنین براساس گزارشی دیگر از سقز ، روز 22 آبان ماه بهروز تناسبی شهروند سنندجی در شعبه اول دادگاه انقلاب اسلامی سقز به اتهام همکاری با احزاب غیر قانونی محاکمه شد.

دو مرد از سوی دستگاه قضایی به اتهام قتل به اعدام محکوم شدند

یک دامدار ورشکسته به نام مرتضی به اتهام قتل سه راننده از سوی دادگاه کیفری استان همدان به سه بار قصاص نفس محکوم شد. جلسه محاکمه این دامدار در دادگاه کیفری استان همدان برگزار شد و قضات دادگاه بعد از شنیدن درخواست خانواده قربانیان مبنی بر صدور حکم قصاص و دفاعیات متهم، به اتفاق آرا او را به اتهام سه جنایت به سه بار قصاص و به اتهام سوزاندن اجساد، سرقت و همراه داشتن اسلحه به ده سال حبس و تحمل ۷۰ ضربه شلاق و برگرداندن اموال مقتولان به اولیای‌دم محکوم کردند.
هم چنین شعبه ۷۴ دادگاه کیفری استان تهران برای یک مرد که به اتهام قتل بازداشت شده بود حکم اعدام صادر کرده است.

دانشجوی محروم از تحصیل به پنج سال زندان محکوم شد

 
آرش صادقی دانشجوی محروم از تحصیل کارشناسی ارشد فلسفه و عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشگاه علامه طباطبایی در بیدادگاه تجدید نظر به پنج‌ سال زندان محکوم شد. آرش صادقی پیش از این و دربیدادگاه بدوی به شش سال زندان قطعی و سه سال زندان تعلیقی و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شده بود. کمیته گزارشگران حقوق بشر در ادامه این خبر می نویسد:  وی در تاریخ ۶ دی‌ماه ۱۳۸۸ بازداشت شده و دوره‌ی بازداشت خود را در بندهای ۲-الف سپاه و ۲۰۹ وزارت اطلاعات به مدت بیش از یک سال گذرانده است.
وی هم‌ اکنون به قید وثیقه‌ی ۵۰۰ میلیون تومانی به طور موقت آزاد است. این در حالی است که با وجود آزادی موقت، مامورین امنیتی در روزهای گذشته به منظور بازداشت وی به منزل پدری او یورش بردند. این یورش باعث شوک، حمله‌ی قلبی و نهایتا فوت مادر آرش صادقی شد.

محاکمه وبلاگ نویس ۱۸ساله

کمیته گزارشگران حقوق بشر: دادگاه رسیدگی به اتهامات نوید محبی، وبلاگ‌نویس و فعال کمپین یک میلیون امضاء برگزار شد. به گزارش منابع آگاه، دادگاه این فعال اجتماعی ۱۸ ساله، روز یکشنبه ۲۳ آبان در دادگاه انقلاب شهر آمل برگزار شد. قاضی دادگاه، محبی را به «اقدام علیه امنیت ملی، توهین به بنیانگذار و رهبر فعلی جمهوری اسلامی، تبلیغ علیه نظام از طریق ارتباط با رسانه‌های بیگانه» و «عضویت در کمپین یک میلیون امضاء و حمایت از اعضای آن» متهم کرده است. گفته می‌شود برای اتهام «توهین به بنیانگذار و رهبر فعلی جمهوری اسلامی» به دفتر خاطرات ۱۲ تا ۱۶ سالگی این وبلاگ‌نویس استناد شده است. دادگاه نوید محبی، بدون حضور و وکیل و تنها با حضور پدرش برگزار شده است.

همچنین وضعیت بهداشتی و غذایی زندان ساری نامناسب گزارش شده و اصل تفکیک جرایم نیز در مورد وی به اجر در نیامده است چرا که این وبلاگ‌نویس همراه با زندانیان عادی نگهداری می‌شود.محبی، از ۲۷ شهریورماه در بازداشت به سر می‌برد. وی در منزل پدری‌اش در شهرستان آمل، طی یورش هشت نیروی امنیتی بازداشت شده و هم اکنون به زندان ساری منتقل شده است. گفته می‌شود بازداشت وی همراه با «ضرب و شتم شدید» بوده و نیروهای امنیتی با «نشان‌دادن سلاح گرم، خانواده محبی را تهدید کرده‌اند.»

اخراج نود کارگر و پرسنل فنی شرکت رهاسازان

 شصت تن از کارگران قراردادی شرکت رهاسازان کرمانشاه پس از اتمام قرارداد، از کار اخراج کرد. این شرکت که در زمینه تولید قطعات فعالیت می‌کند پیش از این ۹۰ نفر کارگر داشته که طی چند  ماه گذشته دست به تعدیل نیرو به بهانه اتمام مدت قرارداد کارگران زده است و تاکنون حدود ۶۰ نفر از آنان را از کار اخراج کرده است.  در آخرین اقدام نیز ۳۰نفر از جمله مدیران بخش تولید، فنی، و کارگران بخشهای مختلف دیگر با  عدم تمدید قرارداد خود مواجه و اخراج شد

تخریب بخشی از خانه تاریخی نواب در اصفهان


ایران‌نامه: بخشی از خانه تاریخی نواب در اصفهان، در روز روشن و در برابر چشمان ماموران دولتی، توسط اهالی ناآگاه محل تخریب شد. یکی از آثار تاریخی و قدیمی نصف جهان که در محدوده بافت تاریخی مرکز شهر قرار دارد، به خانه نواب مشهور است. این خانه که در ضلع جنوبی خیابان ابن سینا و در ابتدای کوچه مسجد آقانور واقع شده با قدمتی صفوی – قاجاری در سال 1384 خورشیدی به شماره 12124، در فهرست آثار تاریخی ثبت شده است.

خانه نواب در ضلع جنوبی خیابان ابن سینا دقیقاً در دهانه ورودی کوچه مسجد آقانور دارای ساباطی نه چندان عریض با اتاق فرواری در قسمت فوقانی بود که این بخش از گذر را از دیگر قسمت‌های کوچه متمایز نشان می داد.

ولی از چند سال پیش اهالی محل به دلیل مشکلاتی که در رابطه با این ساباط برای آنها پیش آمده بود، به مسئولان شهرداری گلایه‌مند بودند اما برای حل مشکلات آن‌ها اقدامی انجام نمی شد. به گفته آنها دهانه تنگ ساباط مذکور به هنگام همزمانی رفت و آمد عابران پیاده با وسایل نقلیه کوچک و بزرگ باعث کندی در رفت و آمد و تصادفات و حوادث بی شماری شده بود. در عین حال متروک ماندن خانه مجاور به حالت نیمه مخروبه و جمع شدن اوباش درآن محدوده از دیگر دلایل آزردگی مردم به شمار می‌رفت و گزارش‌ها و شکایت‌های فراوان مردم به سازمان‌های مربوط نیز هیچ گونه تغییری در بهبودی وضع موجود ایجاد نکرد.

سرانجام مردم به ستوه آمده محل در اقدام ناگهانی و خودسرانه در روز پنج شنبه 13 آبان ماه سال جاری در حضور مأموران سازمان‌های مسئول، ابتدا ساباط و اتاق فوقانی آن را تخریب کردند، سپس در فردای همان روز یعنی جمعه 14 آبان ماه، آوارهای باقی‌مانده از این تخریب را با لودر  جمع نمودند.

به راستی اگر مسئولان شهرداری و میراث فرهنگی در اقدامی به هنگام، به دغدغه خاطر مردم رسیدگی می‌کردند و  اهالی محترم این خیابان به‌ جای تخریب راه حل مناسب‌تری برای حل مشکلات خود می‌یافتند، اکنون شاهد تخریب این بخش از خانه تاریخی نواب نبودیم.

گفتنی است که در معماری ایرانی، «ساباط» به گذر یا کوچه تاق دار گفته می‌شود و منظور از «فروار» اتاق بالای سردر ورودی خانه می‌باشد.