۱۳۹۱ خرداد ۳, چهارشنبه

اعتصاب سراسری در ترکیه در اعتراض به دستمزدها

ایرنا: اعتصاب كاركنان دولت تركیه در اعتراض به عدم افزایش حقوق ، فعالیت های دولتی در این كشور را امروز ( چهارشنبه ) فلج كرد.

اتحادیه های كاركنان دولتی تركیه ، در پی بی نتیجه ماندن مذاكراتشان با دولت امروز در سطح این كشور دست به اعتصاب زدند.

اتحادیه های كاركنان دولتی تركیه پیشنهاد تجدید نظر دولت آنكارا مبنی بر افزایش حقوق كارمندان دولت در سالجاری به میزان 5/3 درصد را نپذیرفتند و لذا مذاكرات دولت با اتحادیه های كاركنان دولت به بن بست رسیده است.

سندیكای آموزگاران كه بزرگترین سندیكای كارمندان دولت تركیه است با بیش از 210 هزار عضو ، از مهمترین اتحادیه های فعال كارمندان دولت است كه در شكل گیری تظاهرات و اعتصاب های اخیر نقش تعیین كننده ای ایفا كرده است.

این سندیكا امروز در سراسر تركیه تصمیم به دست كشیدن از كار گرفته و لذا آموزگاران در سراسر تركیه به كلاس های درس نرفتند.

دومین سندیكای بزرگی كه از فراخوانی اتحادیه های كاركنان دولت برای اعتصاب حمایت كرد، سندیكای كارمندان فعال در بخش سلامت تركیه است كه از ساعت 30/10 امروز در میدان بزرگ صحیه آنكارا جمع شده اند و اعضای آن در سراسر تركیه در بیمارستان ها و درمانگاهها دست از كار كشیدند.

در بیمارستانها به استثنای بخش های اورژانس، خدماتی ارائه نمی شود.

در این میان به علت حمایت سندیكای كاركنان فعال در راه آهن دولتی تركیه، اختلالاتی نیز در حركت قطارهای شهری در استانبول به وجود آمد.

براساس اصلاحاتی كه در راستای همگرایی تركیه با اتحادیه اروپا در قوانین تركیه داده شده، اتحادیه های كارمندان دولتی در تركیه حق انعقاد قراردادهای دسته جمعی با دولت را به دست آورده اند و در این راستا هر دوسال یك بار با دولت قراردادهای خود را تجدید می كنند.

در مذاكرات اتحادیه های كارگری خواسته های خودرا در خصوص هم طرازسازی حقوق ها و رفع تبعیض در دریافتی حقوق كارمندان و میزان افزایش حقوق چانه زنی می كنند.

'رجب طیب اردوغان' نخست وزیر تركیه در واكنش به درخواست اتحادیه های كارمندان این كشور برای افزایش حقوق گفت: ما نمی خواهیم تركیه به وضعیت یونان دچار شود و باید در خرج و دخل خود دقت كنیم.

وی گفت: دولت به صورت كلی به مساله نگاه می كند و صرفا نمی تواند خواسته های یك قشر را لحاظ كند.

اتحادیه های كارمندی پیشنهاد دولت برای افزایش حقوق با توجه به رشد اقتصادی 5/8 درصدی در سال گذشته را ناچیز ارزیابی كرده و اعلام كرده اند، مادام كه اقتصاد تركیه در حال رشد است باید كارگران و كاركنان نیز سهم مناسبی از این رشد داشته باشند.

در پی اصرار این اتحادیه ها دولت یك بار دیگر در پیشنهاد خود تجدید نظر كرد و 5/3 درصد در سالجاری در مجموع شش درصد برای سال آینده را پیشنهاد كرد كه این نیز مورد قبول واقع نشده است.

اردوغان مدعی شده است دولت آنكارا همواره حقوق كارگران و كاركنان را به میزان بیش از نرخ تورم رسمی افزایش داده است ولی در عین حال به خرج و دخل خود نیز دقت می كند و نمی خواهد به عاقبت كشورهای یونان و اسپانیا دچار شود.

نخست وزیر تركیه با اشاره به اینكه كاركنان دولت حق اعتصاب عمومی را ندارند، گفت: اقتصاد تركیه در سایه حفظ انضباط مالی بهبود یافته و به رشد سریع خود به رغم ناملایمات در اقتصاد جهانی ادامه می دهد و از اتحادیه ها می خواهیم كه با احساس مسوولیت و اندیشیدن به تبعات درخواست افزایش حقوق حركت كنند.

كاركنان دولت نیز مدعی هستند نرخ تورم واقعی در تركیه بیش از نرخ تورم رسمی است و اصولا سطح زندگی در تركیه بالا رفته و میزان افزایش در نرخ كالاهای اساسی و مصرفی عمده مردم از قبیل انرژی، مواد غذایی و اجاره بها بسیار بالاتر از متوسط نرخ تورم رسمی در كشور است و لذا باید حقوق كاركنان حداقل 16 درصد افزایش داده شود.

براساس قوانین جاری در صورت به توافق نرسیدن كارفرما و كارگر، تصمیم گیری نهایی به شورای حكام واگذار می شود تا موازنه ای را بین خواسته های كاركنان و پیشنهادات دولت ایجاد كرده و زمینه توافق را فراهم آورد.

دولت آنكارا اعلام كرده است تجدید نظر دوباره در پیشنهادات خود نخواهد داد.

تركیه حدود 28 درصد هزینه های بودجه خود را صرف پرداخت حقوق كاركنان دولت می كند كه رقم قابل توجهی است.

بودجه سالجاری تركیه حدود 350 میلیارد لیرترك است كه 100 میلیارد لیرآن به هزینه های پرسنلی اختصاص یافته است.

مذاكرات بین دولت و كاركنان 21 روز است ادامه دارد و انتظار می رود با بازگشت اردوغان از قزاقستان تصمیم نهایی برای خاتمه دادن به مناقشه ها اتخاذ شود.

ترس از تحريمها، رژيم تهران را به پای ميز مذاکره کشاند

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس از بغداد، مذاکرات هسته ای میان نمایندگان شش قدرت بزرگ جهان و رژیم تهران ظهر امروز در پایتخت عراق آغاز شد.

یک دیپلمات بلندپایه غربی در بغداد به آسوشیتدپرس گفته، آنها (رژیم تهران) برای گفتگو آمدند، چون حس کردند تحريمها آزاردهنده شده است. 

وی افزود، البته آنها باید بدانند که تحريمها با دادن يک قول يا يک حرف، يا يک کاغذ پاره لغو نخواهند شد.


تردید غرب نسبت به توافق هسته‌ ای

خبرگزاری فرانسه نیز در گزارشی از بغداد نوشت، نمایندگان کشورهای قدرتمند جهان روز چهارشنبه در پایتخت عراق با این امید که بتوان از حادتر شدن بحران اتمی رژیم تهران جلوگیری کرد، جمع می شوند، ولی اعلام خبر توافق میان آژانس بین المللی انرژی اتمی و رژیم تهران، با بدبینی مواجه شده است.

برخلاف آنچه که پیش از سفر دبیرکل آژانس انرژی اتمی به ایران انتظار می رفت، توافقی میان آژانس و رژیم تهران امضا نشده است و به گفته مدیرکل آژانس، قرار است بزودی امضا شود.

به گفته یک دیپلمات غربی، سفر مدیرکل آژانس انرژی اتمی به ایران، به پیشرفت در حل مسئله اتمی رژیم تهران منجر نشده است.

یک دیپلمات دیگر حتی سفر آمانو به تهران را ناامید کننده توصیف کرده است.

یک دیپلمات غربی دیگر نیز گفته است، آنچه در تهران بدست آمده، تنها قول همکاری است که رژیم تهران در گذشته نیز از این قول ها زیاد داده است.

به گفته این دیپلمات غربی، رژیم تهران تلاش می کند در آستانه مذاکرات هسته ای بغداد، رفتار مطلوبی از خود نشان دهد. 


عدم گشايش در مذاکرات هسته ای

خبرگزاری رويتر نیز گزارش داد، هيچ نشانه ای از گشايش در گفتگوهای مدیرکل آژانس بين المللی انرژی اتمی در تهران وجود نداشت. 

يوکيا آمانو در پاسخ به اين سئوال که آيا توافقی بر سر چارچوبی که به پرسش ها در مورد ماهيت برنامه اتمی رژيم تهران جواب دهد وجود دارد؟ گفت، آژانس نقطه نظراتی دارد و رژيم تهران نيز نقطه نظرات خاص خود را دارد. 

رویتر نوشت، هيچ اشاره ای به اين نشد که رژيم تهران به اولويت مهم آمانو در مورد بازديد از مجتمع نظامی پارچين پاسخ داده باشد.


موضع کاخ سفید واشنگتن

سخنگوی کاخ سفید واشنگتن نیز در واکنش به توافق احتمالی میان آژانس اتمی و رژیم تهران گفت، اگر چه این گامی رو به جلو محسوب می شود، ولی ما منتظر عملی شدن وعده های رژیم تهران هستیم و با توجه به اقدام عملی آنها قضاوت خواهیم کرد.

نگرانی روسیه از تحریمهای تازه آمریکا علیه رژیم تهران


مسکو،3 خرداد، خبرگزاری«ریا نووستی»/ مسکو امیدوار است دولت آمریکا از طرح مجلس سنای این کشور در خصوص اعمال تحریم های جدید علیه ایران حمایت نکند. این مطلب را "سرگی لاوروف"(Sergey Lavrov) وزیر امور خارجه روسیه در نشست خبری در روز چهارشنبه اظهار داشت.

وی گفت:"من امیدوارم دولت و رییس جمهور آمریکا نسبت به این کارافراطی قانون گذاران  ایالات متحده برخورد شایسته نشان دهند".

لاوروف افزود:" اینطور حاصل شده که در آستانه مذاکرات بغداد اقداماتی انجام شده که بوضوح به ایجاد محیط مساعد برای پیشروی مساعدت نمی کند".

به گفته لاوروف،اعمال تحریم ها علیه ایران"به کار مشترک "گروه"1+5" میانجیان،حفظ وحدت اقدامات ما مساعدت نمی کند چون دستور کار مشترک را در معرض خطر قرار داده و آنرا گروگان اقدامات یکجانبه امریکا می سازد".

لاوروف گفت"دوباره سخن بر سر تحریم هایی است که از چارچوب تحریم های مصوبه شورای امنیت سازمان ملل برای تامین رژیم منع گسترش هسته ای بسیار فراتر می رود. این تحریم ها عرصه های هر بیشتر و بیشتر اقتصاد ایران را در بر گرفته و در ماهیت امر در راستای مبارزه با خطرات احتمالی گسترش هسته ای قرارنداشته بلکه هدف اختناق اقصادی ایران را دنبال می کنند".

وزیر خارجه روسیه خاطرنشان کرد:"اینکه این تحریم ها دوباره تا حد زیادی دارای خصلت برون مرزی بوده ، شرکت های دیگر کشورها را در بر گرفته و آنها را که قطعنامه های سازمان ملل متحد را با درستکاری اجرا می کنند، در معرض تهدید قرار می دهد، مطلقا غیر قابل قبول است".

یادآور می شود مجلس سنای آمریکا بسته جدید تحریم های اقتصادی علیه ایران را به اتفاق آرا مورد تایید قرار داد.

دستگيری ‌رییس ‌شعبه ‌بانک حین‌ فرار از کشور


ايسنا: معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان گیلان از دستگیری رییس یکی از شعبات بانکی در تهران به اتهام اختلاس 120 میلیارد ریالی خبر داد.

سرهنگ مجید مرآت در این باره گفت: ماموران انتظامی شهرستان رودسر هنگام کنترل خودروهای عبوری در خروجی استان به دو سرنشین یک دستگاه خودرو پژو خطی زرد رنگ مشکوک شده و دستور توقف آن را صادر کردند. ماموران در بازرسی اولیه از این خودرو مقدار 8 گرم تریاک را کشف کردند که همین موضوع شک آنان را برانگیخت و آنان اقدام به بررسی دقیق خودرو و بار همراه دو نفر کردند.

معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان گیلان با بیان اینکه ماموران با رعایت موازین قانونی از دو کیف‌دستی قهوه‌ای و مشکی رنگی همراه دو مسافر بازدید کردند، خاطرنشان کرد: در بازرسی از کیف‌های متهمان دو جلد پاسپورت، نزدیک به 205 هزار دلار، 228 هزار یورو و 85 هزار لیر پول نقد به همراه چندین قطعه دستبند و انگشتر طلا و برلیان کشف شد.

وی با اشاره به انتقال دو متهم به مقر انتظامی برای بازجویی گفت: در انجام بازجویی‌ها،‌ یکی از متهمان خود را رییس یکی از شعبات بانکی در تهران معرفی کرد و معترف شد که قصد خروج از کشور به همراه پول نقد و جواهرات را داشته که دستگیر شد.

مرآت در ادامه گفت: پس از استماع اعترافات متهم،‌ ماموران در مکاتباتی که با ماموران انتظامی در تهران داشتند،‌ متوجه شدند که متهم به اتهام اختلاس 120 میلیارد ریالی از شعبه محل خدمت خود متواری شده و تحت تعقیب است.

معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان گیلان افزود: پس از انجام تحقیقات اولیه از متهم، وی برای سیر سایر مراحل قانونی به دادسرا در تهران منتقل شد. 

تحویل دو بسته سوخت اتمی به راکتور تهران؛ هدف رژیم چیست؟


صدای آمریکا: خبرگزاری مهر به نقل از سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی اعلام کرد «متخصصان این سازمان موفق شدند دو بسته سوخت صفحه‌ای استاندارد تولیدی کشور را پس از انجام آزمایش‌های نهایی در اختیار راکتور تحقیقاتی تهران قرار دهند.»

خبرگزاری رویترز ضمن اعلام این خبر می گوید ایران با این اقدام تلاش می کند پیشرفت های هسته ای خود را، پیش از مذاکرات بغداد با کشورهای ۵+۱ در روز چهارشنبه، با صدای بلند اعلام کند.

خبرگزاری رویترز می نویسد درصورت تایید این خبر، معامله با ایران برسر مبادله اورانیوم و سوخت بی اساس می شود.

خبر تحویل دو بسته سوخت اتمی به رآکتور تهران را وبسایت تلویزیون جمهوری اسلامی ایران نیز منتشر کرده است. دیپلمات های غربی و تحلیلگران می گویند جمهوری اسلامی بارها درباده پیشرفت هسته ای خود مبالغه کرده تا هنگام مذاکره با کشورهای خارجی دست بالا را بگیرد.

.نمایندگان ایران و کشورهای موسوم به ۵ +۱، قرار است امروز چهارشنبه در بغداد ملاقات و درباره راه های اعتمادسازی و از بین بردن تردیدها درباره برنامه هسته ای تهران، مذاکره کنند. غرب به برنامه اتمی ایران مشکوک است و می گوید ایران به طور مخفیانه در تلاش برای تولید سلاح اتمی است. تهران این اتهام را رد میکند و می گوید برنامه اتمی اش صلح آمیز است.

علی اکبر صالحی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران ماه گذشته گفت که تهران آماده ملاحظه نسخه بروز شده قرارداد ۲۰۰۹ درباره مبادله سوخت است که با عدم توافق میان ایران و مذاکره کنندگان خارجی بر سر جزییات به شکست انجامید.

طبق آن قرارداد، ایران باید ذخیره اورانیوم با غلظت پایین را به خارج بفرستد و در عوض سوخت لازم برای رآکتور تهران را دریافت کند.

اما ایران در تمام این مدت غنی سازی ۲۰ درصدی اورانیوم را برای تولید سوخت ادامه داده است. کشورهای غربی به عملکرد ایران مشکوک هستند و می گویند ایران می تواند اورانیوم غنی شده ۹۰ درصدی برای بمب اتم را تهیه کند.

کارشناسان غربی تخمین می زنند که ایران اورانیوم غنی شده کافی برای چهار بمب اتم را در اختیار دارد که تنها باید تا غلظت بالاتر تغلیظ شود.

وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مکان بازجویی روزنامه‌نگاران



 «در تاریخ اول خرداد ١٣٩١ به هنگام نشست "بررسی دوره‌ای وضعیت حقوق بشر" کشور بحرین در ژنو، نماینده جمهوری اسلامی ایران، به مقامات بحرین توصیه  کرد که " همه زندانیان سیاسی را آزاد کنند و به دستگیری‌های خودسرانه و مصونیت از مجازات حاکم بر این کشور پایان دهند." برای یکبار هم که شده! می‌توان گفت گزارش‌گران بدون مرز با توصیه‌های‌ جمهوری اسلامی ایران در این باره موافق است. اما شگفت آور است که این کشور  در حالی به دیگران " درس اخلاق و رعایت حقوق بشر"  می‌دهد که صدها زندانی سیاسی و در این میان ٣٠ روزنامه‌نگار و ١٨ وب‌نگار در زندان‌های ایران در وضعیتی نابسامان بسر می‌برند. یکی از سرکوب‌گرترین کشورهای جهان بهتر است این توصیه‌ها را نخست خود به اجرا بگذارد.»

بنا بر اطلاعات جمع اوری شده از سوی گزارش‌گران بدون مرز،مسوولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در تهران همچنان روزنامه‌نگاران را به محل این وزارت‌خانه احضار می‌کنند تا از سوی ماموران امنیتی بازجویی شوند.

نهاد رسمی سانسور جمهوری اسلامی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پی به قدرت رسیدن محمود احمدی نژاد به ابزار مهار و سرکوب تبدیل شد. سید محمد حسینی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و دو همکارش محمد جعفر محمدزاده معاون مطبوعاتی و اطلاع رسانی و محمد جواد اقاجری مدیر کل رسانه‌های خارجی این وزارتخانه، مسوول مستقیم، احضار روزنامه‌نگاران به محل این وزارتخانه و بازجویی آنها از سوی ماموران وزارت اطلاعات و یا سپاه پاسداران هستند. برخی از همکاران رسا‌نه‌های خارجی در ایران نیز در این وزارتخانه بازجویی شده‌اند. این بازجویی‌ها در اغلب اوقات پرخشونت و برخی از روزنامه‌نگاران قربانی بدرفتاری بازجویان شده‌اند.
« این اقدامات قابل پذیرش نیستند.  گزارش‌گران بدون مرز از همه نهادهای فرهنگی جهان می‌خواهد با وزارت‌خانه‌ای که اجازه می‌دهد در محل آن روشنفکران کشور از سوی مقامات امنیتی احضار و بازجویی و مورد آزاد قرار گیرند، همکاری نکنند.»

در تاریخ اول خرداد ماه ١٣٩١ ، فریبرز رئیس‌دانا، نویسنده و عضو کانون نویسندگان ایران، در منزلش بازداشت و به زندان اوین انتقال داده شد. این اقتصاددان برجسته پیش از این نیز  در تاریخ ٢٨ آذر ماه ١٣٩٠ پس از  مصاحبه‌ای با شبکه فارسی بی بی سی که در آن از برنامه حذف یارانه‌های دولت انتقاد کرده بود. بازداشت و نزدیک به یک‌ماه را در زندان بسر برد. وی در تاریخ ٢٧ خرداد  از سوی شعبه ٢٨ دادگاه انقلاب اسلامی، به یک سال برای "تبلیغ علیه نظام و عضویت در تشکل غیر قانونی کانون نویسندگان" محکوم شد. این حکم در آذر ماه ١٣٩٠ از سوی شعبه ٣٦ دادگاه تجدید نظر تهران تایید شده بود.

در ٢٩ اردیبهشت رحمان بوذری، دبیر صفحه " اندیشه" شرق نیز پس از احضار به دادسرای اوین زندانی شد. این روزنامه‌نگار نیز در خرداد ماه سال گذشته بازداشت و بیش از یک ماه را در زندان بسر برد. شعبه بیست و شش دادگاه انقلاب اسلامی وی را به دوسال زندان و ٧٥ ضربه شلاق برای " فعالیت تبلیغی علیه نظام" محکوم کرده بود. این حکم نیز از سوی دادگاه تجدید نظر تایید شده بود.

از سوی دیگر، گزارش‌گران بدون مرز مطلع شد که  رضا طالشی جلودارزاده، سردبیر هفته‌نامه توقیف شده صبح آزادی، به یک سال زندان برای " فعالیت تبلیغی علیه نظام"  محکوم شده است.  این روزنامه‌نگار در تاریخ ٢٩ فروردین ١٣٩١ به شکل موقت پس از دوماه بازداشت آزاد شده بود. وی از مجروحان جنگ هشت ساله‌ی ایران و عراق است و از بیماری جدی رنج می‌برد، پزشک معالج وی اعلام کرده است که وضعیت زندان می‌تواند بیماری او را شدت بخشد.


معاون اول احمدی نژاد همچنان متهم پرونده اختلاس


از سخنانی که معاون اول رئیس جمهور اعلام کرده است متاسفم چرا که این قوه فشار زیادی را بر مفسدان اقتصادی صاحب قدرت وارد کرده و با آنها برخورد می‌کند.‌

به گزارش بی باک به نقل از مهر، امروز در حالی نماینده دادستان در دادگاه بیمه اعلام کرد که محمدرضا رحیمی نامش در پرونده اختلاس بیمه به عنوان رئیس اسبق دیوان محاسبات کشور عنوان شده که سخنگوی دستگاه قضا هم تلویحا رحیمی را به عنوان متهم پرونده اختلاس بیمه عنوان کرد و گفت: هنوز برای او کیفرخواستی صادر نشده است.

دی ماه سال 89 بود که از سخنگوی قوه قضائیه سوال شد آیا در زمان دادگاه اختلاس بیمه و رسیدگی به پرونده محمدرضا رحیمی معاون اول رئیس جمهور لازم است که وی استعفا دهد که محسنی اژه ای پاسخ داد: از نظر قانونی تا زمانی که حکم صادر نشده بهتر است نام اشخاص برده نشود.

قرار بود دادستان تهران با رحیمی برخورد کند

پس از این اظهارات تا چند ماه دیگر نامی از رحیمی و دادگاه اختلاس بیمه برده نشد تا اینکه نام معاون اول رئیس جمهور در موضوع پرونده بیماران رها شده دوباره در محافل قضایی مطرح شد. رحیمی این بار گفته بود که رهاسازی بیماران یک توطئه بوده است که دادستان تهران در پاسخ به اظهارات رحیمی گفت: ما تحقیق کردیم توطئه نبوده و اگر ثابت شود به دلیل نشر اکاذیب با وی برخورد می کنیم.

محسنی اژه ای: از اظهارات رحیمی متاسفم

شهریور ماه سال 90 هم دوباره نام رحیمی در جلسه سخنگوی دستگاه قضا مطرح شد. این بار محسنی اژه ای در  پاسخ به سخنان معاون اول رئیس جمهورو در خصوص کوتاهی قوه قضائیه برای برخورد با مفسدان اقتصادی گفت: از سخنانی که معاون اول رئیس جمهور اعلام کرده است متاسفم چرا که این قوه فشار زیادی را بر مفسدان اقتصادی صاحب قدرت وارد کرده و با آنها برخورد می‌کند.‌ همین آماری که از سوی دولت ارایه شده است به کمک کدام دستگاه‌ها بود. قوه قضائیه  در مورد برخورد با مفسدین اقتصادی تنها با یک فرد که دلایل خاصی دارد همکاری نمی‌کند.

محسنی اژه ای: رحیمی متهم پرونده اختلاس بیمه است

حال چند سالی است از خبرهای ضد و نقیض می گذرد و بالاخره قوه قضائیه تصمیم گرفت پس از یک سال سکوت دوباره پرونده اختلاس بیمه را برگزار کند. در نخستین جلسه برگزاری دادگاه اختلاس بیمه در لابلای متن کیفرخواست ارتباط آقای الف با رحیمی مطرح شد. این موضوع موجب شد تا در سی امین جلسه سخنگوی دستگاه قضا از محسنی اژه ای سوال شود که آیا رحیمی متهم است؟ وی همانند همیشه در پاسخی دو پهلو نگفت که متهم نیست بلکه گفت در این پرونده هنوز کیفرخواستی برای وی صادر نشده است و این بدان معنا بود که رحیمی متهم پرونده است.

امروز صبح (چهارشنبه) هم در دومین جلسه دادگاه اختلاس نماینده دادستان به تمامی اما و اگر ها پایان داد و گفت: رحیمی متهم پرونده است ولی نه به عنوان معاون رئیس جمهور بلکه به عنوان رئیس اسبق دیوان محاسبات کشور.

گرد و غبار خوزستان را به تعطیلی کشاند


بعد از وقفه‌ای چند هفته‌ای پدیده مخرب گرد و غبار باز هم شهرهای خوزستان را فرا گرفت و بسیاری از شهر‌ها از جمله مرکز استان را به تعطیلی کشاند.

به دنبال افزایش گرد و خاک که از اواسط روز گذشته آغاز شد طی اطلاعیه‌ای از سوی فرمانداری اهواز همه ادارات و دانشگاه‌ها در مرکز استان تعطیل شدند.

براساس این اطلاعیه با توجه به فصل امتحانات دانش‌آموزان، مدارس فعال بوده و امتحانات خود را امروز برگزار می‌کنند.

به گزارش فارس، از بعدا‌زظهر روز گذشته تاکنون بر شدت گرد و غبار شهرهای خوزستان افزوده شد و زندگی عادی مردم استان را مختل کرد؛ به گونه‌ای که گرد و غبار و بوی بد آن به داخل منازل، اتاق مدارس و ادارات نیز نفوذ کرده است.

استانداری خوزستان نیز در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: با توجه به افزایش غلظت گرد و خاک در هوای بیشتر شهر‌ها، تعطیلی ادارات در شهرستان‌ها بر عهده فرمانداران است و بر اساس اخبار رسیده فرمانداران بسیاری از شهرهای استان نیز امروز ادارات را تعطیل کرده‌اند.

تعطیلی امروز سوم خرداد به علت گرد و خاک در حالی اعلام شده که برنامه‌های متعددی از سوی دستگاه‌ها به مناسبت سالگرد حماسه فتح خرمشهر تدارک دیده شده بود.

تا این لحظه اطلاعاتی درباره میزان شاخص آلودگی از سوی دستگاه‌های متولی از جمله اداره ‌کل حفاظت محیط زیست، ستاد حوادث غیر مترقبه و … اعلام نشده است.

اداره کل هوا‌شناسی خوزستان وضعیت هشدار اعلام کرده و خواستار عدم تردد افراد سالمند و کودکان در محیط باز شده است.

براساس اعلام این اداره، با توجه به تشکیل سامانه جدید خاک در کشور عراق، وضعیت گرد و خاک در خوزستان حداقل تا پایان وقت امروز تداوم خواهد داشت.

در نوبت پیشین، ۲۸ اسفندماه سال ۱۳۹۰ به علت گرد و خاک شدید ادارات و مدارس خوزستان تعطیل شده بود.

احتمال توقف واردات نفت كره جنوبی از ايران


مردمسالاری: در شرايطي كه شركت‌هاي نفتي كره جنوبي براي واردات نفت از ايران در سال 2012 قراردادهاي بلندمت امضا كرده‌اند، خبرگزاري رويترز به نقل از منابع ناشناس گزارش داد: كره جنوبي پس از اجرايي شدن تحريم بيمه نفت ايران از اول ژوئيه، خريد نفت از ايران را متوقف خواهد كرد. به گزارش ايسنابه نقل از خبرگزاري رويترز دو منبع آگاه كه خواستند نامشان فاش نشود گفتند: بزرگترين پالايشگاه نفت كره جنوبي به نام اس كي انرژي واردات نفت از ايران را پس از اجرايي شدن تحريم‌ها متوقف خواهد كرد. يكي از اين منابع مدعي شد: پالايشگاه اس كي انرژي پس از دريافت محموله دو ميليون بشكه‌اي در اوايل ژوئن براي ماه ژوئيه از ايران نفت وارد نخواهد كرد. به گزارش ايسنا، همچنين هفته گذشته در خبرها آمده بود كه دولت‌هاي كره جنوبي و ژاپن در حال مذاكره با اتحاديه اروپا درباره معافيت از قوانين اين اتحاديه در خصوص بيمه نفتكش‌هاي حامل نفت ايران هستند. كره جنوبي از اتحاديه اروپا درخواست كرده كه معافيت برخي قراردادهاي بيمه‌‌اي براي نفتكش‌هاي حامل نفت ايران را پس از اول ژوئيه تمديد كند. يك منبع ديپلماتيك اخيرا گفت: انگليس اتحاديه اروپا را به تاخير شش ماهه در اجراي منع بيمه نفتكش‌ها توسط شركت بيمه «پي اند آي» ترغيب خواهد كرد. اين منبع افزود: دليل اصلي اين اقدام فشار ژاپن و كره جنوبي است زيرا آنها تلاش خواهند كرد كه پس از اول ژوئيه نيز از ايران نفت بخرند.

با اجراى فاز دوم یارانه ها بنزين ۳ نرخى مى شود

بنزين اگرچه چند روزى است دو نرخى شده است، اما احتمالا به زودى دوباره شاهد سه نرخى شدن آن خواهيم بود.به گزارش ايسنا، از ابتداى خرداد ماه بنزين ۱۰۰ تومانى به دليل كاهش فشار بر سامانه سوخت از سبد قيمتى بنزين حذف شد و در حال حاضر بنزين معمولى با دو نرخ نيمه يارانه اى ۴۰۰ و آزاد ۷۰۰ تومان در جايگاه هاى سوخت عرضه مى شود.اما در صورت افزايش قيمت بنزين نيمه يارانه اى و آزاد در مرحله  دوم اجراى قانون هدفمند سازى يارانه ها و ادامه  عرضه ذخيره بنزين ۴۰۰ تومانى در كارت هاى سوخت باز هم بنزين سه نرخى مى شود. البته ممكن است، با افزايش قيمت بنزين نيمه  يارانه اى و آزاد، براى مصرف بنزين ۴۰۰ تومانى ذخيره شده در كارت هاى سوخت مهلت زمانى تعيين شود و بعد از مدتى دوباره بنزين دو نرخى شود، اما با توجه به اين كه در حال حاضر نزديك به دو ميليارد ليتر بنزين ۴۰۰ تومانى در كارت هاى سوخت موجود است، قطعا بايد براى مصرف بنزين ۴۰۰ تومانى زمانى طولانى تر نسبت به ضرب الاجل مشخص  شده براى مصرف بنزين ۱۰۰ تومانى تعيين شود.با وجود اين، احتمال دو نرخى شدن بنزين در مرحله  دوم هدفمند سازى يارانه ها وجود دارد؛ براين اساس اگر در مرحله  دوم تنها قيمت بنزين آزاد افزايش يابد و قيمت بنزين نيمه يارانه اى به روى ۴۰۰ تومان ثابت بماند، بنزين هم دو نرخى مى ماند. اين در حالى است كه در اين گزينه امكان كاهش حجم سهميه ماهانه بنزين به كمتر از ۶۰ ليتر نيز به دليل افزايش  نيافتن بنزين نيمه يارانه اى وجود دارد. البته با توجه به اين كه احتمال افزايش قيمت بنزين آزاد به حدود هزار تومان در فاز دوم هدفمند سازى يارانه ها بسيار زياد است، درصد ثابت ماندن بنزين نيمه يارانه اى بر روى ۴۰۰ تومان به دليل اختلاف زياد بين قيمت بنزين يارانه اى و آزاد، بسيار ضعيف است. 

با اجراى فاز دوم یارانه ها بنزين ۳ نرخى مى شود

بنزين اگرچه چند روزى است دو نرخى شده است، اما احتمالا به زودى دوباره شاهد سه نرخى شدن آن خواهيم بود.به گزارش ايسنا، از ابتداى خرداد ماه بنزين ۱۰۰ تومانى به دليل كاهش فشار بر سامانه سوخت از سبد قيمتى بنزين حذف شد و در حال حاضر بنزين معمولى با دو نرخ نيمه يارانه اى ۴۰۰ و آزاد ۷۰۰ تومان در جايگاه هاى سوخت عرضه مى شود.اما در صورت افزايش قيمت بنزين نيمه يارانه اى و آزاد در مرحله  دوم اجراى قانون هدفمند سازى يارانه ها و ادامه  عرضه ذخيره بنزين ۴۰۰ تومانى در كارت هاى سوخت باز هم بنزين سه نرخى مى شود. البته ممكن است، با افزايش قيمت بنزين نيمه  يارانه اى و آزاد، براى مصرف بنزين ۴۰۰ تومانى ذخيره شده در كارت هاى سوخت مهلت زمانى تعيين شود و بعد از مدتى دوباره بنزين دو نرخى شود، اما با توجه به اين كه در حال حاضر نزديك به دو ميليارد ليتر بنزين ۴۰۰ تومانى در كارت هاى سوخت موجود است، قطعا بايد براى مصرف بنزين ۴۰۰ تومانى زمانى طولانى تر نسبت به ضرب الاجل مشخص  شده براى مصرف بنزين ۱۰۰ تومانى تعيين شود.با وجود اين، احتمال دو نرخى شدن بنزين در مرحله  دوم هدفمند سازى يارانه ها وجود دارد؛ براين اساس اگر در مرحله  دوم تنها قيمت بنزين آزاد افزايش يابد و قيمت بنزين نيمه يارانه اى به روى ۴۰۰ تومان ثابت بماند، بنزين هم دو نرخى مى ماند. اين در حالى است كه در اين گزينه امكان كاهش حجم سهميه ماهانه بنزين به كمتر از ۶۰ ليتر نيز به دليل افزايش  نيافتن بنزين نيمه يارانه اى وجود دارد. البته با توجه به اين كه احتمال افزايش قيمت بنزين آزاد به حدود هزار تومان در فاز دوم هدفمند سازى يارانه ها بسيار زياد است، درصد ثابت ماندن بنزين نيمه يارانه اى بر روى ۴۰۰ تومان به دليل اختلاف زياد بين قيمت بنزين يارانه اى و آزاد، بسيار ضعيف است. 

نماينده فرانسه در مذاکرات هسته ای تغييری نکرده است

فرانسه ادعای رژيم تهران را مبنی بر اینکه این کشور نماينده خود در مذاکرات هسته ای با جمهوری اسلامی را تغییر داده است، رد کرد.

رسانه های حکومتی در سی ام اردبیهشت ماه نوشته بودند، رئيس جمهور جديد فرانسه، ژاک اوديبر نماينده تندروی فرانسه را در گروه 1+5 برکنار کرد، زيرا وی همواره در مذاکرات اتمی مواضع تندی بر ضد جمهوری اسلامی اتخاذ می کرد. 

فرانسوا اولاند، رئيس جمهور فرانسه در کنفرانس مطبوعاتی با خبرنگاران در شيکاگو در پاسخ به سئوالی در باره اين ادعای رژيم تهران گفت، ژاک اوديبر هم اکنون اينجا با من است و در نشست بغداد در مذاکرات هسته ای شرکت خواهد کرد.

گزارش از وضعیت زندانیان مالی در زندان بهبهان

کمیته گزارشگران حقوق بشر- مجید دری، فعال دانشجویی و عضو شورای دفاع از حق تحصیل که دوران حبس خود را در تبعید در زندان شهر بهبهان می‌گذراند، با نوشتن گزارشی از وضعیت زندانیان مالی در این زندان، به بررسی شرایط آنان پرداخته است. او با ذکر برخی کمک‌هایی که به این زندانیان می‌شود، از مقامات سوال کرده است که چرا این کمک‌ها را از سایر زندانیان دریغ می‌کنند؟

متن گزارش مجید دری به شرح زیر است:

زندانیان مالی، شامل موضوعات کلاهبرداری، چک، مهریه و .. هستند. موضوع "مهریه" که خود نیاز به بحث مفصلی دارد، اما جمله مشترکی که در بین زندانیان مهریه رایج است- البته نه همه- این است که" وقتی قانون اینطوری از زنها حمایت میکنه، اونا هم فوری ما رو می‌اندازن زندان، ای تف به این قانون"

وقتی با آنان صحبت می‌کنم، ‌می‌بینم که اکثرشان به دلیل خیانت به همسرانشان و مطلع شدن همسر و استفاده از تنها ابزار قانونی، به زندان افتاده‌اند. البته این افراد در ابتدا به شدت موضوع " خیانت" را انکار می‌کنند اما پس از مدتی خود را لو می‌دهند. در این قبیل پرونده‌ها، زنان در غالب موارد با اخذ مبلغ اندکی- مقدار مهریه هرچقدر که می‌خواهد باشد- و حضانت فرزند- اگر وجود داشته باشد- رضایت می‌دهند و طلاق می‌گیرند.

این را نباید فراموش کرد که مرد می‌تواند با استفاده از راهکارهای قانونی پیش رویش و با توسل به حکم "اعسار" و در صورت مطلع بودن، انتقال اموالش به دیگران از پرداخت مهریه فرار کرده و با پرداخت مبلغی در سر هر ماه، قضیه را فیصله دهد. کاش دختران ما می‌فهمیدند که چقدر بنیان مهریه متزلزل است و گزینه‌های دیگری را برای حمایت از خود در جریان زندگی زناشویی امتحان می‌کردند و کاش مردان با اندکی تعهد دست کم با شرافت نسبت به ادای دیون خود اقدام کرده و این چنین باعث سلب اعتماد و بی‌اخلاقی در جامعه نمی‌شدند.

کلاهبرداری هم شاخه‌های مختلفی دارد. فروش مال غیر، خیانت در امانت و .. که به آن حبس تعلق می‌گیرد و تا رضایت شاکی در پرونده نباشد حق استفاده از تسهیلات زندان از مجرم سلب می شود.

اما از همه جالب‌تر موضوع زندانیان مربوط به "چک" است. متهمان کشیدن"چک بلامحل" موقعیت مناسب‌تری نسبت به سایر زندانیان دارند. در سفرهای استانی مبالغ خوبی جهت آزاد کردن این دسته از زندانیان داده می‌شود.

مرخصی‌های طولانی مدت، استفاده از تسهیلات ستاد حمایت از زندانیان، همگی مشمول این دسته از زندانیان می‌شود. در این میان سرِ دریافت‌کننده چک کلاه می‌رود، فرد چک می‌کشد و بعد در صورتی‌که دست شاکی به او رسید، البته با صرف هزینه‌های لازم تا اخذ حکم جلب، به زندان می‌افتد و سپس آنقدر این دست و آن دست می‌کند تا شاکی به نصف یا حتی یک سوم مبلغ چک رضایت داده و آزاد می‌شود.

درحالی که بانک بابت یک روز تاخیر در پرداخت قسط وام جریمه دریافت می‌کند، اگر ماه‌ها و یا حتی سال‌ها از تاریخ چک بگذرد هیچ وجه و یا سودی به شاکی پرداخت نمی‌شود، چون سود تلقی شده و ربا نامیده می‌شود.

حدود 7-8 ماه پیش بخشنامه‌ای به زندان آمد که دولت نصف مبالغ چک‌های زیر یک میلیون تومان را پرداخت می‌کند مشروط بر اینکه رضایت شاکی جلب شود و جدیدا گفته می‌شود، قرار است کل مبلغ بدهکار به صورت وام پرداخت شود و سپس فرد اقساط آن‌را پرداخت نماید. یک‌بار هم گفته شد، 40 درصد دولت، 40 درصد خود فرد، و 20 درصد هم شاکی باید رضایت دهد.

از جیب دیگران و البته بیت المال زندانی آزاد می‌کنند. نور چشم دولت به قول اخوان" دزد آقا". از چه ردیف بودجه‌ای و طی چه قانونی از بیت المال به این افراد کمک می‌شود. ؟

آیا این رهنمون ساختن افراد به استفاده از چک و بالطبع استفاده از تسهیلات زندانیان این جرایم است؟ فردی که چک کشیده و خانه و زندگی آنچنانی برای خودش ساخته است و بعد هم ممی‌گوید، پول ندارم. این سلب اعتماد از سایر افراد جامعه نیست؟ بی‌گمان رسیدگی به وضعیت زندانیان و کمک به آزادی آنها امر نکوهیده‌ای نیست اما چرا تنها برای این گروه از زندانیان؟

آیا کسی که برای رفع گرسنگی و رفع حوائج زندگیش دست به دزدی یا حمل مواد مخدر زده نیازمند کمک نیست؟ یا اصلا این پول‌های بادآورده چرا صرف کارهای زیرساختی و مادنگار نمی‌شود؟ آیا این کارها نوعی ژست برای نشان دادن حسن نیت- نداشته- به جامعه نیست که ما این تعداد زندانی را آزاد کردیم؟

مجید دری/ زندان فجر بهبهان

۹ میلیون ایرانی سواد خواندن و نوشتن ندارند


معاون سوادآموزی وزیر آموزش و پرورش گفت: بر اساس آمار در همه گروه‌های سنی ۹ میلیون بی‌سواد در کشور وجود دارد.

علی باقرزاده در نشست شورای معاونان آموزش و پرورش استان کهگیلویه و بویراحمد و رؤسای شهرستان‌ها و مناطق و شورای سوادآموزی این استان اظهار کرد: دوره ابتدایی زیربنای دوره آموزشی است و با اضافه شدن پایه ششم ابتدایی این دوره تقویت و به آن توجه ویژه می‌شود.

باقرزاده به ضرورت شناسایی و جذب بی‌سوادان گروه هدف ۱۰ تا ۴۹ سال اشاره کرد و گفت: با شناسایی افراد در این گروه سنی و برنامه‌ریزی سوادآموزی تا پایان برنامه پنجم توسعه جشن پایان بی‌سوادی برگزار خواهد شد.

معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان سوادآموزی کشور گفت: این تعداد شامل ۴ میلیون و ۱۵۰ هزار نفر از جمعیت هدف ۱۰ تا ۴۹ سال است که همه باسواد می‌شوند.

باقرزاده گفت: این تعداد شامل کسانی است که در آمارگیری سراسری اعلام بی‌سوادی کرده و یا توسط مدیران مجتمع‌ها و مدارس شناسایی شده‌اند.

وی گفت: ادغام سوادآموزی و آموزش و پرورش بخش مهمی از مشکلات تشکیلاتی را برطرف کرده و فعالیت‌ها در حیطه سوادآموزی رو به افزایش است.

این مسئول تصریح کرد: در بحث پایان بی‌سوادی بعضی از استان‌ها دو یا سه سال زودتر از سال ۹۴ و قبل از پایان برنامه پنجم توسعه و در کهگیلویه و بویراحمد پیش‌بینی پایان بی‌سوادی تا سال ۹۲ می‌شود.

رئیس سوادآموزی کشور گفت: تحقق این برنامه مستلزم مشارکت ادارات نهادها و دستگاه‌های اجرایی از جمله سازمان بهزیستی، امور عشایر، کمیته امداد امام خمینی، صدا و سیما، جهاد کشاورزی و تشکل‌های مردم نهاد است.

باقرزاده گفت: بر اساس آخرین سرشماری حدود ۹ میلیون نفر بی‌سواد در گروه‌های سنی در کشور وجود دارد.

جواد علیخانی، فعال دانشجویی، به سلول انفرادی منتقل شد


  جواد علیخانی، فعال دانشجویی دانشگاه چمران اهواز که از شرایط جسمانی نامساعدی رنج می برد، به سلول های انفرادی بند ٢۴٠ زندان اوین منتقل شده است.

به گزارش دانشجونیوز به نقل از کلمه، جواد علیخانی در حالی که آخرین روزهای حبس ٣ ساله خود را دربند ٣۵٠ زندان اوین می گذراند، با تصمیم مسئولین زندان برای گذراندن یک دوره ٢٠ روزه انفرادی به بند ٢۴٠ زندان اوین منتقل شد.

بر اساس این گزارش، جواد علیخانی ٣هفته پیش و در اعتراض به دخالت های لواسانی نماینده وزارت اطلاعات و ٢٠٩ در سالن ملاقات به مشاجره لفظی پرداخت چرا که از وی خواسته بود تا لباس های خود را برای بازرسی بدنی در آورد که این موضوع با امتناع این فعال دانشجویی دانشگاه چمران اهواز روبرو شد.

جواد علیخانی، دانشجوی رشته دامپزشکی دانشگاه چمران اهواز، برای دومین بار در دوم خرداد ١٣٨٩ بازداشت شد. 

این فعال دانشجویی پیش از این نیز در مهر ماه سال ٨٦ بازداشت و پس از ۱۱ ماه حبس در شهر اهواز، با قید وثیقه از زندان آزاد شده بود. وی در پاییز سال ١٣٨٧ در دادگاه انقلاب به ۵ سال حبس تعزیری محکوم شد که این حکم در دادگاه تجدید نظر به سه سال زندان کاهش یافت.

جواد علیخانی که ماه های نخست محکومیت خود را در زندان های اهواز سپری کرده بود، پس از انتقال به تهران، هم اکنون در زندان اوین آخرین روزهای دوران محکومیت خود را می گذراند.

تردید غرب نسبت به توافق هسته‌ ای آژانس و رژیم تهران



خبرگزاری فرانسه در گزارشی از بغداد نوشت، نمایندگان کشورهای قدرتمند جهان فردا چهارشنبه در پایتخت بغداد با این امید که بتوان از حادتر شدن بحران اتمی رژیم تهران جلوگیری کرد، جمع خواهند شد، ولی اعلام خبر توافق میان آژانس بین المللی انرژی اتمی و رژیم تهران، با بدبینی مواجه شده است.

برخلاف آنچه که پیش از سفر دبیرکل آژانس انرژی اتمی به ایران انتظار می رفت، توافقی میان آژانس و رژیم تهران امضا نشده است و به گفته مدیرکل آژانس، قرار است بزودی امضا شود.

به گفته یک دیپلمات غربی، سفر مدیرکل آژانس انرژی اتمی به ایران، به پیشرفت در حل مسئله اتمی رژیم تهران منجر نشده است.

یک دیپلمات دیگر حتی سفر آمانو به تهران را ناامید کننده توصیف کرده است.

یک دیپلمات غربی دیگر نیز گفته است، آنچه در تهران بدست آمده، تنها قول همکاری است که رژیم تهران در گذشته نیز از این قول ها زیاد داده است.

به گفته این دیپلمات غربی، رژیم تهران تلاش می کند در آستانه مذاکرات هسته ای بغداد، رفتار مطلوبی از خود نشان دهد.  


عدم گشايش در مذاکرات هسته ای

خبرگزاری رويتر نیز گزارش داد، هيچ نشانه ای از گشايش در گفتگوهای مدیرکل آژانس بين المللی انرژی اتمی در تهران وجود نداشت. 

يوکيا آمانو در پاسخ به اين سئوال که آيا توافقی بر سر چارچوبی که به پرسش ها در مورد ماهيت برنامه اتمی رژيم تهران جواب دهد وجود دارد؟ گفت، آژانس نقطه نظراتی دارد و رژيم تهران نيز نقطه نظرات خاص خود را دارد. 

رویتر نوشت، هيچ اشاره ای به اين نشد که رژيم تهران به اولويت مهم آمانو در مورد بازديد از مجتمع نظامی پارچين پاسخ داده باشد.


موضع کاخ سفید واشنگتن

سخنگوی کاخ سفید واشنگتن نیز در واکنش به توافق احتمالی میان آژانس اتمی و رژیم تهران گفت، اگر چه این گامی رو به جلو است، ولی ما منتظر عملی شدن وعده های رژیم تهران هستیم و با توجه به اقدام عملی آنها قضاوت خواهیم کرد.