۱۳۹۱ دی ۱۴, پنجشنبه

قاضی القضات کیش و مات حرکت حساب شده دولت

جعفر پویه
 

به نظر می رسد هیاهوی قوه قضاییه به سردستگی صادق لاریجانی و سخنگوی او محسنی اژه ای برای مقابله با احمدی نژاد به جایی نرسیده و در حال حاضر آنها بازنده جدال فی مابین شده اند.

صادق لاریجانی و اژه ای به این گفته احمدی نژاد که "300 نفر 60 درصد پولهای کشور را در جیب گذاشته اند و پس نمی دهند و قوه قضاییه نیز کاری نمی کند"، واکنش نشان دادند و گفتند که از او درخواست کرده اند تا اسامی این افراد را برای پیگیری برای آنان ارسال کند.

غلامحسین محسنی اژه ای گفت: "به رییس جمهور نامه نوشتیم که اگر چنین موضوعی را در اختیار دارید، نام آنها را بگویید، اما تاکنون کسی جواب این نامه را نداده است."

همچنین صادق لاریجانی نیز ادعا کرد: "الان دو سال است که دادستان کل کشور به بانکها نامه زده است که معوقات را اعلام کنید، اما هنوز اعلام نکرده‌اند."

پس از این ادعاها، روز سه شنبه (12دی) سایت دولت، کپی دو سند را منتشر کرد که در سالهای 89 و 90 لیست مفسدان اقتصادی و بدهکاران بزرگ بانکی از سوی دولت به قوه قضاییه فرستاده شده است. در نامه اول که در آذر ماه 1389 از سوی احمدی نژاد به صادق لاریجانی فرستاده شده، با تاکید بر زمین خواری از او خواسته شده تا به لیست پیوست مفاسد اقتصادی رسیدگی کند.

نامه دوم که تاریخ مرداد 1390 را دارد، از سوی معاون اول احمدی نژاد خطاب به محسنی اژه ای نوشته شده است که "فهرست پرونده‌های مشتریان بدحساب و بدهکاران معوق کلان بانکها و مووسسات اعتباری" برای رسیدگی فرستاده شده است.

صادق لاریجانی، قاضی القضات برگمارده علی خامنه ای، تا کنون سکوت کرده و واکنشی در مورد ادعای انتظار دو ساله خود نداشته است. به نظر می رسد پرونده زمین خواری مورد تاکید احمدی نژاد، مربوط به برادر او محمد جواد لاریجانی، دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه، باشد که او را به سکوت کشانده است.

اما محسنی اژه ای عذر بدتر از گناه آورده و مدعی شده است: "مقصر اصلی معوقات بانکی، کسانی هستند که بدون وثیقه مناسب وام داده‌اند."

افشای دو سند توسط تیم دولت احمدی نژاد علیه صادق لاریجانی و محسنی اژه ای که این روزها مدعی پیگیری مفسدان اقتصادی و بدهکاران بزرگ بانکی هستند، دست آنان را در دروغگویی رو کرده است.

حرکات حساب شده تیم احمدی نژاد برای زیر ضرب گرفتن برادران لاریجانی یکی پس از دیگری انجام می گیرد و شکاف بین باندهای حاکم را بیشتر می کند.

تاریخ نویس ارامنه ایران درگذشت

ایرنا:ˈلئومیناسیانˈ تاریخ نویس ارامنه ایران در سن 93 سالگی براثر ازکارافتادگی کلیه و کهولت سن درگذشت.

این تاریخ نویس ارامنه روز گذشته مصادف با اول ژانویه 2013 میلادی در اصفهان درگذشت.

لئومیناسیان در سال 1299 شمسی برابر با 1921 میلادی در روستای خویگان شهرستان فریدن از توابع استان اصفهان چشم به دنیا گشود.

وی پس از سال ها به شهر اصفهان مهاجرت و پس از تحصیل به چاپ، نویسندگی و موزه داری علاقه مند شد.

علاقه وی موجب شد در حدود 60 سالگی به عنوان مسوول موزه کلیسای وانک، کتابخانه و چاپخانه این کلیسا فعالیت مستمر و خدمات ارزنده ای ارائه کند.

وی بیش از 90 کتاب در موضوعات ملی و بین المللی تاریخ ایران شناسی و ارامنه شناسی، موزه، صنعت چاپ و تاریخ ارامنه و اصفهان نوشته است.

از معروف ترین اثر لئومیناسیان، ترجمه تاریخ جلفای اصفهان، اولین چاپخانه ایران و فهرست چاپخانه های اصفهان، زرگرهای جلفای اصفهان، صنوف ارامنه در اصفهان و تاریخ فریدن (برنده حوزه مذهبی لبنان)است.

به گزارش شورای خلیفه گری ارامنه اصفهان و جنوب کشور، مراسم خاکسپاری این استاد و نویسنده برجسته تاریخ ارامنه، ساعت 10 روز سه شنبه 19 دی از کلیسای حضرت مریم(س) به سوی آرامستان ارامنه واقع در محله ˈصفهˈ اصفهان برگزار می شود.

اجبار کارگران به پنهان شدن از دید بازرسان

به هنگام بازرسی بیمه‌ای در کوره پزخانه‌ها، با اخذ چک و سفته و حتی در مواردی پول نقد، کارگران را تحت فشار قرار می‌دهند تا خود را از دید بازرس پنهان سازند.

رئیس انجمن صنفی کارگران کوره پزخانه‌های استان تهران از مجبور بودن کارگران کوره پزخانه‌ها «برای پنهان ساختن خود از دید بازرسان بیمه» خبر داد.

غلامرضا عباسی در این باره به ایلنا گفت: به هنگام بازرسی بیمه‌ای در کوره پزخانه‌ها، با اخذ چک و سفته و حتی در مواردی پول نقد، کارگران را تحت فشار قرار می‌دهند تا خود را از دید بازرس تامین اجتماعی پنهان سازند.

وی با انتقاد از دید منفی مسولان دولتی نسبت به انجام وظایف صنفی تشکل‌های کارگری ادامه داد: هر‌گاه مسئله‌ای در جهت احقاق حق کارگران از سوی تشکل‌های کارگری دنبال می‌شود مسئولان به گونه‌ای برخورد می‌کنند که گویا دخالتی در کار آن‌ها شده است. حال آنکه وظیفهٔ تشکل‌های کارگری کمک به مسئولان در شناسایی مشکلات کارگران و حراست از حقوق نیروی کار است.

این فعال کارگری تصریح کرد: برای مثال وقتی کارگری تحت فشار قرار گرفته است تا خود را از دید بازرس بیمه پنهان سازد، تشکل کارگری مربوطه به وی کمک می‌کند تا با حقوق خود آشنا شود. روشن است که بیمه شدن کارگران اولا منجر به تامین درآمد برای سازمان تامین اجتماعی می‌شود و ثانیا کارگران را به حق‌شان می‌رساند.

دبیر کل کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگری استان تهران با تاکید بر کسر شدن «‌سهم حق بیمهٔ ۷ درصدی کارگران کوره پزخانه‌ها در هنگام عقد قرارداد از دستمزد آنان» ‌ بیان کرد: سهم حق بیمهٔ کارگران کوره پزخانه‌ها پیش از شروع کار و در هنگام قرارداد از آنان کسر می‌شود و مانند بقیه کارگران به صورت ماهانه حساب نمی‌شود. یعنی هر یک خشتی که اینان تولید می‌کنند به اندازهٔ‌‌ همان یک خشت حق بیمه کسر شده است. اگر چنانچه کارفرما موفق شود از پرداخت حق بیمهٔ کارگر خود فرار کند، نه تنها ۲۳ درصد سهم حق بیمهٔ خود را پرداخت نکرده است بلکه ۷ درصد سهم حق بیمهٔ کارگران نیز به سازمان تامین اجتماعی پرداخت نمی‌شود لذا به ازای هر کارگر بیمه نشده، کارفرما ۳۰ درصد سود می‌برد.

غلامرضا عباسی در ادامه افزود: این در حالی است که کارگران کوره پزخانه‌ها ۲ برابر ساعت کاری کارگاه مشغول به کارند و این به معنای نصف بودن حق بیمه‌ای است که کارفرمایان پرداخت می‌کنند.

رئیس انجمن صنفی کارگران کوره پزخانه‌های استان تهران در پایان اظهار داشت: در زمینهٔ مسائل بهداشتی، کارگران کوره پزخانه‌ها هر چه دارند از اوایل انقلاب است که کارفرمایان مجبور بودند امکانات رفاهی را برای آنان فراهم سازند و تمام این امکانات رفاهی از جمله خانه، آشپزخانه و سرویس‌های بهداشتی از سی و چهار سال پیش دست نخورده باقی مانده و اینک مخروبه شده است.

نرخ زمین در تهران ۳ برابر برلین

آمارها حکایت از آن دارند که میانگین نرخ هرمتر زمین مسکونی در شهر تهران به ۲ میلیون و ۶۲۹ هزار تومان رسیده، اما در منطقه ۳ تهران حدود ۴ میلیون تومان است.

به گزارش افکارنیوز به نقل از مرکز آمار ایران تابستان امسال میانگین نرخ زمین در تهران نسبت به سال قبل ۶ / ۳۳ درصد افزایش یافت و به ۲ میلیون و ۶۲۹ هزار تومان در هر متر مربع رسید. این نزدیک به ۳ ‌برابر نرخ زمین در پایتخت آلمان است.

تازه‌ترین گزارش مرکز آمار ایران نشان‌می‌دهد تابستان امسال میانگین نرخ زمین‌های مسکونی تهران در مقایسه با بهار امسال ۱ / ۱۷ درصد و نسبت به تابستان سال پیش ۶ / ۳۳ درصد افزایش یافته است.

آمارها حکایت از آن دارند که میانگین نرخ هرمتر زمین مسکونی در شهر تهران به ۲ میلیون و ۶۲۹ هزار تومان رسیده است.

این نرخ‌ها به تابستان تعلق دارند. صاحبان بنگاه‌های معاملات ملکی و دست‌اندرکاران زمین و مسکن اما می‌گویند که در پائیز و زمستان امسال قیمت‌ها باز هم افزایش یافته است. اگر میانگین نرخ یورو را در سال جاری خورشیدی ۴ هزار تومان در نظر بگیریم، میانگین نرخ زمین در تهران به ۶۵۷ یورو رسیده است.

تهران گرانتر از برلین

مقایسه جداول آماری میان تهران و برلین نشان می‌دهد که نرخ زمین در تهران نزدیک به سه برابر برلین است. میانگین نرخ هرمتر مربع زمین مسکونی در برلین تابستان سال ۲۰۱۲ میلادی حدود ۲۴۰ یورو بود. این رقم، اگر میانگین ارزش یورو را در طول سال ۱۳۹۱ خورشیدی ۴ هزار تومان در نظر بگیریم، با ۹۶۰ هزار تومان برابر می‌شود. این حتی از نرخ زمین در پست‌ترین مناطق تهران هم کمتر است.

افزایش قیمت‌ زمین با افزایش شدید قیمت خانه و آپارتمان و اجاره آن‌نیز همراه بوده است. برپایه داده‌های مرکز آمار ایران، میانگین قیمت هرمتر آپارتمان در مناطق ۲۲ گانه تهران تابستان امسال به ۲ میلیون و ۷۵۷ هزار و ۶۰۰ تومان رسید که نسبت به بهار امسال ۹ درصد و در مقایسه با تابستان سال قبل ۳ / ۳۲ درصد افزایش داشت.

قیمت ساختمان‌های مسکونی در مناطق مختلف تهران بسیارمتفاوت است. تابستان امسال میانگین نرخ هر متر مربع آپارتمان در منطقه یک تهران به حدود ۵ میلیون تومان رسید، اما در منطقه ۱۸ نزدیک به یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومان بود.

افزایش اجاره‌ها

نوسانات شدید قیمت زمین و ساختمان، در نهایت بیشترین فشار را بر اجاره‌نشینان وارد می‌کند.

تابستان امسال میانگین اجاره مسکن برای هر متر مربع آپارتمان مسکونی در تهران به ۱۵ هزار تومان رسید که نسبت به بهار ۲ / ۱۱ درصد و در مقایسه با فصل مشابه سال پیش ۵ / ۳۶ درصد افزایش داشت. در منطقه یک تهران این رقم به حدود ۲۲ هزار تومان رسیده است.

پرداخت چنین اجاره‌هایی تنها در صورتی امکان‌پذیر است که مستاجر ۳ درصد ارزش تقریبی ساختمان را نیز به‌عنوان ودیعه بپردازد.

تیراندازی مرگبار این بار در سوئیس

بر اساس بیانیه پلیس ، نیروهای پلیس محلی و ویژه روز چهارشنبه در پی دریافت یک تماس تلفنی در ساعت ۸:۴۵ بعد از ظهر به وقت محلی در محل حادثه حضور یافتند و مرد مسلحی را که ۳ نفر را کشته و دو نفر را زخمی کرده بود دستگیر کردند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر به نقل از پلیس سوئیس، شامگاه دیروز (چهارشنبه) بر اثر تیراندازی یک مرد مسلح در روستای دِیون (Daillon) در  این کشور سه نفر کشته و دو نفر دیگر زخمی شدند .

فرد مظنون در پی تلاش نیروهای پلیس برای دستگیری او اقدام به تهدید پلیس نمود .

پلیس منطقه " ولِی"(  Valais) با انتشار بیانیه ای اعلام کرد نیروهای پلیس پیش از دستگیری  عامل تیراندازی او را هدف شلیک گلوله قرار دادند .
عامل تیراندازی بر اثر شلیک گلوله پلیس زخمی شد

بر اساس این گزارش ، عامل تیراندازی مردی سی ساله ساکن روستای دِیون ( Daillon) است.مقامات پلیس محلی اظهار داشتند این فرد در حالی که به شدت مست بود با استفاده از یک تفنگ تهاجمی این حمله را صورت داد .
به گفته روستاییان یک زن هشتاد ساله در میان قربانیان تیراندازی قرار دارد .

بررسی های پلیس در خصوص حادثه تیراندازی در حال انجام است .