۱۳۸۹ خرداد ۳۱, دوشنبه

ناوهواپیمابر آمریکا در سواحل ایران مستقر می شود

ناو هواپیمابر "هری ترومن" به همراه 12 کشتی همراه متعلق به نیروی دریایی آمریکا از کانال سوئز عبور کرده و وارد دریای احمر شد. این مطلب را رسانه های گروهی مصری گزارش می دهند.

گارد ساحلی مصر به خبرنگاران اطلاع داد که این اسکادران از کشتی های نظامی نیروی دریایی آمریکا برای اولین بار طی چند سال اخیر با چنین تعدادی از کانال سوئز عبور کرده که به خاطر عبور آنها چند مسیر اصلی کشتیرانی نیز برای مدتی در منطقه مختل شد.

ناو هواپیمابر "هری ترومن" در حدود 90 بالگرد و جنگنده و همچنین 6000 نیرو حمل می کند.

این ناو هواپیمابر دومین ناو آمریکایی خواهد بود که در سواحل ایران مستقر می شود. آمریکا پیش از این ناو هواپیمابر "آیزنهاور" حامل 68 جنگنده و 4 بالگرد را در منطقه مستقر کرده بود که ظرفیت کامل آن تا 90 جنگنده و تا 6000 خدمه است.

رسانه های گروهی اخباری منتشر می کنند که بر اساس آنها واشنگتن طی سال جاری قصد دارد 5 یا 6 ناوهواپیمابر خود را در سواحل ایران مستقر سازد و نیروهای نظامی بریتانیا و فرانسه نیز به آنها افزوده خواهند شد.

لازم به یاد آوری است که روز 8 ژوئن مانور مشترکی که در آن ناوهای هواپیمابر و هواپیماهای آمریکا، فرانسه و جنگنده های بریتانیایی شرکت داشتند در پایگاه نظامی "کان ژورس" فرانسه در نزدیکی شهر تولون برگزار شد. هواپیماهای بریتانیایی از پایگاه نیروی هوایی در انگلستان، هواپیماهای آمریکایی از ناو هواپیمابر "هری ترومن" و هواپیماهای فرانسوی از ناو "شارل دوگل" به هوا برخاستند. این اولین نمایش نیروی نظامی سه کشور در صورت بروز جنگ محسوب می شود.