۱۳۸۹ تیر ۶, یکشنبه

مذاکرات پادشاه عربستان و اوباما در باره رژیم تهران

رادیو فرانسه: پادشاه عربستان در ملاقات با رئیس جمهوری آمریکا، باراک اوباما، که سه شنبه پس فردا انجام خواهد شد نگرانی های خود را در مورد مجازات های بین المللی علیه ایران و بن بست روند صلح خاورمیانه و همچنین جنگ در افغانستان با وی در میان خواهد گذاشت.

منابع نزدیک به صنایع نظامی گفته اند که به مناسبت این ملاقات انعقاد قراردادهای نظامی به منظور تقویت توان دفاعی عربستان در مقابل تهدید ایران تسهیل خواهد شد. عربستان مایل است 72 فروند هواپیمای شکاری از نوع پیشرفتۀ اف – 15 از آمریکا خریداری کند.

به گفتۀ تحلیلگران باراک اوباما از پادشاه عربستان خواهد خواست که در مورد صلح خاورمیانه قدری شکیبا باشد و در مبارزه علیه طالبان در افغانستان و پاکستان به واشنگتن یاری رساند. همین منابع تصریح می کنند که میان دو کشور عربستان و آمریکا اختلافات مهم راهبردی نیست و همکاری های نزدیکی میان دو کشور در مبارزه با القاعده وجود دارد.

منابع عربی می گویند که عربستان و دیگر کشورهای عربی منطقه از ناتوانی رئیس جمهوری آمریکا برای ترغیب روند صلح خاورمیانه سخت سرخورده اند.

در مورد ایران، عربستان سعودی معتقد است که مجازات های اقتصادی علیه جمهوری اسلامی بی اثر است.

به گفتۀ ناظران بین المللی، عربستان و دیگر کشورهای عربی مایلند که در خصوص ایران نظر آنان نیز تأمین شود، هر چند این کشورها نظر روشنی در مورد نحوۀ جلوگیری از برنامه های اتمی ایران ندارند.