۱۳۸۹ مرداد ۳۰, شنبه

دست کم نوزده زندانی در مرداد ماه اعدام شدند

واحد آمار، نشر و آثار مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران در گزارش ماهانه مرداد ماه از اجرای حکم اعدام دستکم 19 زندانی خبر داد.

بنا بر این گزارش، در نیمه دوم مرداد ماه به دلیل همزمانی با ماه رمضان بسیاری از زندانیان را پیش از موعد مقرر و در نیمه نخست ماه اعدام کردند. بدین ترتیب اجرای حکم 19 تن محرز شده است که حداقل چهار تن از ایشان در ملاعام بوده است. این در حالیست که در دوران ریاست آیت الله شاهرودی بر قوه ی قضائیه، اجرای حکم اعدام در ملا عام ممنوع شده بود. بایستی بدین نکته اشاره کرد که فیلم 3 تن از اعدامیان در ملا عام در ازنا لرستان منتشر شده است و در آن مردم بعضا با فریادهایی اعتراض خود را نسبت به این عمل غیرانسانی اعلام می دارند.
این گزارش می افزاید: بیشتر اعدام های در استان خوزستان و در زندان کارون اهواز اجرا شده است.

در ادامه این گزارش آمده است، در طی ماه گذشته بیش از 22 تن به اعدام محکوم شدند و دستکم 15 حکم اعدام نیز توسط دادگاه های تجدید نظر و یا دیوان عالی کشور تایید شد که شش مورد از احکام تاییدی مربوط به زندانیان سیاسی بوده است.

اسامی جواد لاری و فرح (المیرا) واضحان، که دو تن از بازداشت شدگان پس از انتخابات محسوب می شوند نیز در بین بیست و دو تنی که به اعدام محکوم شده اند، دیده می شود. دادگاه انقلاب تهران ایشان را به اتهام ارتباط با یکی از گروه های معاند نظام محارب شناخته و به اعدام محکوم کرده است.